Ossi Oikarisen haastattelut

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Ossi Oikarisen haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Touko 31, 2013 16:58

Noita Ossin haastatteluja on aina mukava lukea ja niistä oppii aika paljon niin avasin niille oman ketjun.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ossi Oikarisen haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Touko 31, 2013 16:59

Hyötyikö Mersu rengastestistä? Ossi Oikarinen vastaa

MTV3 MAXin F1-asiantuntijan Ossi Oikarisen mukaan Mercedes-talli on saattanut hyötyä merkittävästi Barcelonassa suorittamista testeistään rengasvalmistaja Pirellin kanssa.

Mercedes testasi tämän kauden F1-autolla Pirellin ensi kaudeksi suunnittelemia renkaita. F1:n urheilusäännöt kieltävät tiimeiltä testaamisen autoilla, jotka eivät ole vähintään kahta vuotta vanhoja. Testien jälkeen Mercedes nappasikin Monacosta kauden avausvoittonsa.

Vuosina 1997-2011 neljässä eri F1-tallissa insinöörinä työskennelleen Oikarisen mukaan nykyisellä autolla tehty lisätestaus saattoi antaa saksalaistallille merkittävää etua.

- Mercedes-tallin työntekijät tietävät koko totuuden, mutta potentiaalinen hyöty on aika merkittävä, Oikarinen toteaa testien vaikutuksesta MTV3.fille.

- On mahdollista, että he ovat voineet ajaa uusia osia autossa taikka testata osien kestävyyttä, mikä ei olisi mahdollista kisaviikonlopun aikana. Eli he voisivat saada joitain osia kisakäyttöön aikaisemmin kuin olisi mahdollista normaalin kisakalenterin puitteissa, Oikarinen jatkaa.

Eikä Mercedeksen saama mahdollinen hyöty rajoitu pelkästään tähän kauteen.

- Jos heillä on ollut kaikki rengastestaukseen tarvittavat sensorit kiinni autossa kun he testasivat 2014 kauden renkaita, voi se antaa hieman vinkkiä ensivuoden auton kehitystyöhön.

Ensi kauden rengastilanne avoin
Pirelli on muuttamassa rengasseoksia jo kesken kuluvan kauden, sillä renkaiden pinnan kanssa on esiintynyt ongelmia. Ne juontavat juurensa siitä, että renkaan rungon kevlar-rakennetta on korvattu teräsrakenteella.

- Teräsrakenteen tarkoituksena on ollut tehdä renkaista kestävämpiä siinä suhteessa, että ne eivät puhkeaisi niin helposti, Oikarinen taustoittaa.

- Haittana on ollut se, että pinta on irronnut teräsrakenteesta. Pirelli haluaa palata takaisin kevlariin, jonka kanssa tätä ongelmaa ei esiintynyt viime kaudella.

Oikarinen myös muistuttaa, ettei Pirellillä ole vielä edes sopimusta ensi kaudesta. Uusien renkaiden kanssa voi tulla kiire vuoden ollessa jo kohta puolivälissä.

- 2014 renkaiden kehitys on varmasti jo käynnissä Pirellillä, mutta hekin tarvitsevat kipeästi testikilometrejä. Tilanne ei ole helppo heillekään, Oikarinen summaa.

MTV3
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ossi Oikarisen haastattelut

ViestiKirjoittaja BigBoss » Pe Touko 31, 2013 17:34

Joo tuo jätkä ainakin tietää mistä puhuu. Itsekin tykännyt lukea Ossin juttuja.
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 8084
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Ossi Oikarisen haastattelut

ViestiKirjoittaja TemeF1 » Pe Touko 31, 2013 21:05

Itse en pidä kovin paljon miehen jutuista. Toki joitain hyviä pointteja on, mutta aika itsestään selvyyksiä ja jotenkin saanut vähän ylimielisen kuvan kaverista. Ei kuulu suisikkeihini ja thats it.
TemeF1
Monacon voittaja
 
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

Re: Ossi Oikarisen haastattelut

ViestiKirjoittaja TemeF1 » Pe Touko 31, 2013 22:36

TemeF1 kirjoitti:Itse en pidä kovin paljon miehen jutuista. Toki joitain hyviä pointteja on, mutta aika itsestään selvyyksiä ja jotenkin saanut vähän ylimielisen kuvan kaverista. Ei kuulu suisikkeihini ja thats it.


Pakko ottaa vähän sanoja takaisin. Oli vaan kettumainen päivä, joten vähän ärtyisenä kommentoin. Antaa kyllä paljon mielenkiintoisempaa dataa asioista. Tekninen osaaminen ja oikeiden asioiden esille tuonti on aivan eri luokka kuin massatoimittajilla.

Välillä toki puhuu asioista, jotka itselle ovat itsestään selvyyksiä, mutta kriittisyys johtunee osin siitä, että tätä miestä kohtaan odotuksetkin ovat välillä kohtuuttoman korkeat. Erittäin tervetullut lisä maikkarin tiimiin.
TemeF1
Monacon voittaja
 
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

Re: Ossi Oikarisen haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Heinä 05, 2013 6:07

F1-asiantuntija: Tämän takia renkaat tuhoutuivat Silverstonessa

Britannian GP:n lukuisat rengasrikot pakottivat Pirellin tekemään muutoksia F1-renkaisiinsa.

MTV3:n F1-asiantuntijalla Ossi Oikarisella on vahva näkemys siitä, miksi kumit paukkuivat Silverstonessa.

- Tulkintani tilanteesta on, että kohta, jossa renkaan sivureuna ja kulutuspinta kohtaavat, rasittui liikaa eli siihen tuli tavallaan seisova aalto. Tämä kehittää hirveästi lämpöä ja laukaisee sellaisen ketjureaktion, että loppupeleissä rengas tuhoutuu. Siitä todennäköisesti oli kyse, Oikarinen kertoi.

Oikarisen mukaan rengasrikot olivat monen asian yhteissumma.

- Ei siellä ole ollut pelkästään yksi piikki radassa, joka olisi hajottanut renkaat, vaan se oli ketjureaktio, mikä johti näyttäviin tuhoihin. Siihen vaikuttavat nopeat mutkat ja kanttikivien yli ajaminen todella nopeissa paikoissa, ne asiat rasittavat rengasta hyvin paljon.

Video: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.s ... erstonessa

MTV3
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ossi Oikarisen haastattelut

ViestiKirjoittaja DHill » Pe Heinä 05, 2013 10:51

Nyt nousi maikkarin lähetysten asiantuntijataso aivan uusiin sfääreihin kun Oikarinen aloitti. Koko ajan tulee selityksiä miksi mitäkin tapahtuu kunhan vain Timppa ja Eki osaisivat kysyä riittävästi.
FP2:ssa Oikarinen siirtyy ihan selostajan pukille.
DHill
Maksukuski
 
Viestit: 624
Liittynyt: Su Kesä 30, 2013 19:10

Re: Ossi Oikarisen haastattelut

ViestiKirjoittaja superzeppo » Pe Heinä 05, 2013 11:33

DHill kirjoitti:Nyt nousi maikkarin lähetysten asiantuntijataso aivan uusiin sfääreihin kun Oikarinen aloitti. Koko ajan tulee selityksiä miksi mitäkin tapahtuu kunhan vain Timppa ja Eki osaisivat kysyä riittävästi.
FP2:ssa Oikarinen siirtyy ihan selostajan pukille.


Joo oli kyllä hyvä juttu et Ossi oli paikalla. Sais olla joka sessiossa, kisassakin.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14093
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ossi Oikarisen haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Maalis 12, 2015 12:44

Ossi Oikarinen kertoo enemmän tuosta Sauberin tilanteesta. Esim. Van der Garde tulee huomenna vielä vaatimaan oikeudelta, että jos hän ei pääse ajamaan, niin tallin omaisuus Australiassa takavarikoidaan.

Video löytyy tästä.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ossi Oikarisen haastattelut

ViestiKirjoittaja Cup » Ma Maalis 16, 2015 18:47

http://www.suomif1.com/2015/03/etusiive ... attelussa/
Etusiivet pois ja muita aiheita – F1-insinööri revolverihaastattelussa

Julkaistu: 16.03.2015 (18:40)

Muiden muassa pitkän uran formula ykkösissä erilaisissa insinööritehtävissä luonut Ossi Oikarinen keskusteli SuomiF1-sivuston kanssa sekalaisista kuumista aiheista kuninkuusluokassa. Ja SuomiF1:hän ei kaihda tyylillisesti kyseenalaisiakaan kysymyksiä…

SuomiF1: Onko formula ykkösille hyväksi, että Adrian Newey ei ole kokopäiväisesti enää mukana?
Oikarinen: Ei se ikinä henkilöidy yhteen henkilöön. Se, että onko Adrian mukana vai ei, ei paranna tai hajota formula ykkösiä mun mielestä. Mikä voi parantaa tai hajottaa formula ykköset, on säännöt. Se, että onko siellä yksi henkilö mukana, suunnittelija tai niin pois päin, niin se ei ole se juttu mulle. Mulle ne säännöt on se juttu.

SuomiF1: Miten idioottimaista on se, että formula ykkösissä ei ole budjettikattoa?
Oikarinen: Budjettikatto on vaikea toteuttaa ykkösissä. On niin monenlaista tapaa kiertää budjettikatto. Se, mikä mun mielestä olisi parempi, olisi tiukemmat säännöt kehittämisen suhteen, ehkä parempi tulonjako jotta pienemmätkin tallit voisi selvitä, ja se, että tekniikka olisi sikäli kontrolloidumpaa, että tälläinen älytön rahankäyttö ei olisi mahdollista. Se on tietysti ykkösten henki – ja mä kannatan kyllä vapaata kilpailua, jokaisen pitäisi pystyä tekemään asioita, mutta se pitäisi olla järkevissä rajoissa. Tällä hetkellä se ei ole sitä.

SuomiF1: Olisiko hyväksi, että F1-autoista poistettaisiin kokonaan etusiivet?
Oikarinen: Siinä on plussat ja miinukset. Plussa olisi se, että pystyisi helpommin ajamaan toisen auton perässä ja miinus tietenkin se, että takasiipeäkin pitäisi ottaa rankasti pois, jotta aerobalanssi pysyisi. Mutta etusiiven pienentäminen olisi varmaan ihan terve toimenpide. Kokonaan sen poistaminen olisi vaikeata. Vähän voisi pienentää kyllä.

SuomiF1: Sanotaan, että korkean profiilin renkaat ovat vanhentuneita. Toisaalta ne on suorituskykyisemmät kuin matalaprofiiliset renkaat. Tarvitaanko formula ykkösiin uudet renkaat ja vanteet?
Oikarinen: Mä olen aina suhtautunut sääntömuutoksiin sillä tavalla, että kun niitä tulee, niiden mukaan eletään, ja sitten mennään. Ulkonäöllinen seikka siinä vanteen koossa on olemassa. Jos halutaan auton ulkonäköä updatetata ja tuoda se tälle vuosikymmenelle, niin sitten joo. Toisaalta sitten se olisi iso diili siinä mielessä, että sitten sen mukaan mentäisiin ja tehtäisiin töitä. Mulla henkilökohtaisesti ei ole mitään viha- tai rakkaussuhdetta kumpaankaan suuntaan. Jos suorituskykyä vain katsotaan, niin kyllähän se pystytään sillä renkaalla kuitenkin saamaan. Renkaan leveyshän on tavallaan se, mikä määrää suurimman osan suorityskyvystä.

SuomiF1: Mutta matalaprofiiliset kuluvat nopeammin…
Oikarinen: Ei välttämättä. Kyllähän sillä konstruktiolla pystytään tekemään se sillä tavalla, että sekin kestää. Ja tietysti jousitusgeometrialla. Sanotaan näin, että on vaarallista yksinkertaistaa se noin. Kyllä matalaprofiilisetkin saadaan kestämään, eli ei siitä ole kiinni. Mutta niin kuin sanottu, se on taas yksi sellainen päätös, joka tallien ja FIA:n pitää tehdä, että haluaako ne toimia niin vai ei, ja sitten sen mukaan eletään. Jos ne haluaa päivittää auton ulkonäköä niin miksipä ei laitettaisi matalaprofiilisempia renkaita. Niin kuin sanottu, mulla ei ole vihaa tai rakkautta kumpaankaan suuntaan. Mä otan sen, mitä tulee, ja tehdään niiden mukaan töitä.

SuomiF1: 1000 hevosvoimaa – onko se turvallista formula ykkösissä?
Oikarinen: Hevosvoimamäärä ei suoranaisesti vaikuta turvallisuuteen, enemmän siihen vaikuttaa downforce, koska jos sitä lisätään hurjasti, niin sitten mennään mutkissa kovempaa ja sitten mennään myös kovempaa ulos. Hevosvoimamäärä ei suoranaisesti lisää sitä riskiä.

SuomiF1: Mutta suuremmat tehot lisää suoranopeuksia…
Oikarinen: Sitä se joo lisää. Jos lisätään voimaa, niin pitäisi ehkä vähän ottaa aerodynaamista pitoa pois.
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2626
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Re: Ossi Oikarisen haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Maalis 19, 2016 11:07

Ferrarin kohutulle loppuratkaisulle looginen selitys - "Hyötyvät kisassa useita sekunteja"

Ossi Oikarisen mukaan Ferrari hyötyy Q3:n kohutusta loppuratkaisusta sunnuntain kisassa.

Ossi, kauden ensimmäinen aika-ajo takana ja kohuttu aika-ajouudistus päättyi pannukakkuun, kun monet tallit jättivät Q3:n viimeiset vedot ajamatta. Oliko tämä uudistus onnistunut?

Uudistus toimi Q1:ssä ja Q2:ssa todella hyvin, mutta kolmas osio on pakko muuttaa ja nopeasti. Yksi ratkaisu olisi palata aiempaan Q3-malliin eli viimeisen session aikana aikoja voisi kellottaa vapaasti koko session ajan. Onneksi kysymys on formula ykkösissä, jossa kaikki on mahdollista – jopa se, että ensi kisassa Q3 ajetaan jo eri säännöillä.

Ferrari jätti ajamatta viimeiset vedot, joiden aikana Nico Rosberg nousi Sebastian Vettelin ja Kimi Räikkösen ohi neljännestä ruudusta kakkosruutuun. Tekikö Ferrari oikean ratkaisun?

Sen näyttää huominen kisa, mutta Ferrari teki erittäin loogisen ratkaisun. He laskivat, että he voisivat parhaimmillaan ottaa sijat 2 ja 3, mutta vaakakupin toisella puolella on se, että he olisivat sinä yrityksessä tuhonneet supersoftin engassetin. Nyt heillä on kisassa uusi supersoft-rengassetti, joka kestää 4-5 kierrosta pidempään kuin jos sillä olisi ajettu aika-ajoissa ja yritetty parantaa sijoituksia. Ratkaisun ajallista hyötyä on vaikea tarkkaan arvioida, mutta kyllä se helposti tarkoittaa jopa 0,5-1 sekunnin hyötyä per kierros näiden ylimääräisten kierrosten aikana eli etu voi olla parhaimmillaan jopa usean sekunnin. Se voi olla sunnuntain kisassa hyvinkin viisas päätös.

Mitkä olivat tärkeimmät asiat, jotka ensimmäiset aika-ajot kertoivat?

Positiivisimmat asiat olivat Lewis Hamiltonin selkävoitto Nico Rosbergista, Toro Rossojen ja ennen kaikkea Max Vesrtappenin esitykset ja Haasin potentiaali. Heille sattui paha lapsonen uuden aika-ajosysteemin kanssa, mutta ilman sitä he olisivat olleet todella korkealla, jopa McLarenin tasolla – ja se olisi ollut tulokastallilta erinomainen suoritus. Negatiivisella puolella oli tuon Q3:n loppu ja tietenkin meidän suomalaisten kannalta Valtteri Bottaksen epäonnistuminen. Totta kai myös Haasin moka oli negatiivinen asia, mutta tässä kannattaa katsoa sen yli ja ohi.

Mikä Valtterilla meni pieleen ja mikä hänen kisaennusteensa?

Valtteri sanoi, ettei hän vaan saanut autoon pitoa Q2:ssa ja eihän siinä muuta tarvita. Valtterin kannalta positiivista on se, että kun TOP10-kuljettajat joutuvat aloittamaan kisan Q2:ssa käyttämillään renkailla, Valtteri voi valita kisan ensimmäisen rengassetin vapaasti. Se antaa hänelle pienen edun ja jos Valtteri pystyy ajamaan ehjän kisan, hänellä on kaikki mahdollisuudet hyvään pistesaaliseen. Parhaimmillaan Valtteri voisi nousta jopa viidenneksi. Mersujen ja Ferrareiden haastaminen vaatii molempien kärkitallien kompurointia.

Monet odottivat, että Ferrari olisi kuronut Mersujen etumatkaa kiinni täksi kaudeksi, mutta taitaa näyttää pahalta?

Ei mennä vielä liian pitkälle meneviin johtopäätöksiin, mutta kyllähän totuus on se, että Mersut ovat myös menneet talven aikana eteenpäin ja kovaa vauhtia - ja kyllähän Ferrarin tekemän Q3-ratkaisu kertoo sen, ettei Ferrarilla uskottu tosissaan heidän vauhtinsa riittävän Hamiltonin kärkiajan lyömiseen. Kisassa on sen sijaan uusia muuttujia, jotka voivat muuttaa voimasuhteita. Niistä tärkein on se, kuinka paljon Mersut kuluttavat renkaita. Viime kaudella Ferrari oli hellempi renkaille ja jos tilanne on samanlainen tänä vuonna, se kaventaa eroja, mutta tämä asia – kuten itse asiassa koko kokonaiskuva – tiedetään vasta 2-3 kisan jälkeen.

Eli miten sunnuntain kisassa käy – ja mikä on Kimin sijoitus sunnuntaina?

Lähtökohta on edelleen se, että Mersut ovat suosikkeja ja Ferrarit sen ykköshaastajat. Etenkin Hamiltonin lyöminen on sunnuntaina todella kovan työn takana. Kisa kulminoituu tuttuun tapaan starttiin ja avauskierrokseen sekä sen jälkeen renkaiden kestämiseen. Ferrarilla on Q3-ratkaisujen ansiosta pieni etu rengaspuolella ja jos heidän autonsa on hellempi renkaille, silloin Ferrarilla on saumansa ajaa vaikka molemmat autot podiumille. Kimin ja Vettelin keskinäinen sijoitus riippuu renkaiden kestämisest sekä siitä, miten tallin taktiikka osuu kohdille. Kimillä on joka tapauksessa kaikki mahdollisuudet avata kisa podiumilla.

urheilulehti.fi
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ossi Oikarisen haastattelut

ViestiKirjoittaja BigBoss » La Maalis 19, 2016 12:40

Jamppa kirjoitti:
Valtterin kannalta positiivista on se, että kun TOP10-kuljettajat joutuvat aloittamaan kisan Q2:ssa käyttämillään renkailla, Valtteri voi valita kisan ensimmäisen rengassetin vapaasti.

Eli sekö on edelleen TOP10, jotka joutuu käyttää samaa rengasta mitä käyttivät Q2:ssa? Luulin, että se koskis vaan TOP8 porukkaa, jotka pääsi Q3.
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 8084
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Ossi Oikarisen haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Su Maalis 20, 2016 14:38

Rajua kritiikkiä avauskisan kuumakallelle - ”Kuvittelee olevansa jeesus”

Urheilulehden F1-asiantuntija Ossi Oikarinen virpoo kovalla kädellä Max Verstappenia Melbournen kisan valinnoissaan.

Kisan tähti: Mercedes

Vaikka Mercedes tarvitsi voittoon hieman Ferrarin kättä, avausviikonlopun tärkein opetus oli se, että Mercedes on edelleen se talli, joka kaikkien muiden pitää lyödä. Mestaruudet löysyttävät helposti menestystallien otetta, mutta talven testit ja Melbourne kisaviikonloppu todistavat, että Mersu ei ole kadottanut nälkäänsä yhtään piirua. Aika-ajoissa he ovat edelleen selvästi muita edellä ja vaikka Mersun ylivoima kisatilanteessa onkin kaventunut, se on edelleen suurin ennakkosuosikki niin kuljettajien kuin valmistajien MM-sarjassa.

Positiiviset yllättäjät: Haas ja Toro Rosso

Haas ajoi tulokastallina heti pisteille, mikä on erittäin kova suoritus. Saavutuksen arvoa nostaa se, että Estebam Gutierrez joutui Fernando Alonso kilkkaamana keskeyttämään kisan. Gene Haas on tehnyt erittäin viisaan ratkaisun tehdessään erittäin läheistä yhteistyötä Ferrarin kanssa. Kun takataskussa on osaamista, suhteita ja rahaa, tulokastallin ei tarvitse olla jonon jatkaja. Sen Haas on todistanut. Haasille myös pisteet siitä, että he vaihtoivat Romain Grosjeanille kovemmat renkaat punaisten lippujen aikana.

Vaikka Toro Rosso tyrikin oman kisansa, autojen vauhti oli kiistaton. Vaikka Albert Park ei sovikaan Williamsille, on paljon mahdollista ja jopa todennäköistä, että Toro Rosso on noussut MM-sarjan kolmanneksi vahvimmaksi talliksi ohi Williamsin.

Pahimmat pettymykset: Ferrari ja Max Verstappen

Ferrari teki kiistatta väärän ratkaisun päättäessään, että se jatkaa kisaa punaisten lippujen jälkeen pehmeämmillä rengasseoksilla. Laskuoppi ei toiminut ja Sebastian Vettel joutui varikkostoppinsa aikana päästämään Nico Rosbergin ja Lewis Hamiltonin ohitseen Mercedesin kaksoisvoittoon. Raskas virhe.

Kisan ylivoimaisesti suurin pettymys oli kuitenkin Toro Rosson Max Verstappenin käyttäytyminen ja törttöily kisan aikana. Verstappen tuli varikolle vaihtamaan renkaita varmistamatta ensin, että vaihtoon oltiin valmiit. Sen lisäksi hän kiukutteli ja raivosi tallille myös siitä, ettei tallikaveri Carlos Sainz päästä häntä ohitseen. Verstappen oli viime kauden komeetta ja ilmeisesti hän alkoi uskoa itsestään kirjoitettuja lehtijuttuja ja kuvittelemaan olevansa joku jeesus. Isopäisyys sopii heikosti formula ykkösiin, jossa jokaisen on pystyttävä pitämään päänsä kylmänä ja ratkaisunsa jäätävän loogisina. Yksi huono kisa ei tarkoita muuta kuin pitkää miinusta muiden tallipäälliköiden papereissa, mutta jos sama jatkuu, Verstappenin osake romahtaa yhtä nopeasti kuin sen nousikin.

Huomasitko tämän?

Haas ajoi MM-pisteille tekemättä yhtään virallista varikkopysähdystä kisan aikana. Esteban Gutierrez keskeytti ja Romain Grosjeanin renkaat vaihdettiin punaisten lippujen aikana, mitä ei lasketa viralliseksi varikkopysähdykseksi.

urheilulehti.fi
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ossi Oikarisen haastattelut

ViestiKirjoittaja WEBERMAN » Su Maalis 20, 2016 14:56

Kyllä O.O hallitsee oman alansa analyysin vielä hyvin, vaikka ei enää aktiivityössä olekaan mukana. Se on ehkä myös plussaa siinä mielessä että ulkopuolelta näkee sen kokonaistilanteen paremmin, että mikä toimii ja missä on korjaamisen varaa.
Nothing beats the sound of WEBER s
WEBERMAN
Foorumin Vetomies 2017
 
Viestit: 293
Liittynyt: To Kesä 27, 2013 13:00
Paikkakunta: Satakunta

Re: Ossi Oikarisen haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Su Touko 01, 2016 20:18

Menettikö Räikkönen kakkossijansa rankaisematta jääneen virheen vuoksi? - "Kiistaton"

Ossi Oikarisen mukaan Lewis Hamilton hyötyi kiistatta oikaisemisesta lähdön jälkeisessä hässäkässä.

Ossi, Sotshin kisa oli hieman kuin olisi kuin olisi haaleaa lattea juonut. Mikä maku itsellesi jäi?

Sama maku. Pirelli teki selkeän virheen, kun se ei tuonut kisaan ultrasoftia rengasta. Supersofit ja softit olivat liian kova yhdistelmä ja se latisti kisan. Kun sen lisäksi Lewis Hamiltonilla oli aika-ajossa ongelmia ja Sebastian Vettelin matka päättyi kolariin heti kisan alussa, niin kaikista suurimmat jännitteet jäivät syntymättä. Nicolla oli helppo työ ajaa voittoon ja Mersut olivat suorituskyvyssään niin paljon Ferrareita ja Williamsia edellä, että myös Lewisin oli oikeastaan aika helppo nousta kymppiruudusta kakkospaikalle – varsinkin, kun hän härskisti oikaisi vielä siinä alun rytäkässä.

Käydään tuo Hamiltonin oikaisu läpi. Oliko kyse todellakin oikaisusta ja olisiko siitä pitänyt rangaista?

Kyllähän se kiistaton oikaisu oli, siitä ei ole kahta sanaa. On paljon mahdollista, että Lewis oli päättänyt jo ennen starttia, että jos mutkassa tulee yhtään ylimääräistä säätämistä, hän vetää nilkkansa suoraksi ja oikaisee tylysti. Se, pitäisikö Lewsiä rangaista, on toinen asia. Minusta ongelma on enempi radassa, koska se mahdollistaa tuollaisen oikaisun. Esimerkiksi Barcelonassa ja Monzassa tuollainen oikaisu on mahdoton, vaikka kysymys onkin periaatteessa saman tyyppisistä mutkista. Barcelonassa mutkassa on töyssyjä ja Monzassa radalle joutuu suorastaan pujottelemaan takaisin. Lewis käytti nyt kylmästi radan antamat mahdollisuudet hyväksi ja liikkui sääntöjen rajamailla. En kuitenkaan usko, että se ratkaisi lopullista tulojärjestystä suuntaan tai toiseen.

Kimi Räikkönen oli kolmas ja Valtteri Bottas oli neljäs. Oliko heidän sijoituksensa pettymys?

Ainahan sitä suomalaisena toivoo enemmän, mutta kyllähän molemmat ottivat sen, mikä sieltä oli otettavissa. Molemmat tekivät toki pieniä virheitä, mutta ne olivat kuitenkin niin pieniä, etteivät ne ratkaisseet kummankaan sijoitusta. Kimin auto näytti toimivan paremmin kuin aika-ajoissa ja Ferrari kulki varsinkin toisella stintillä selvästi paremmin kuin Williams. Tässä mielessä myös Kimin ja Valtterin järjestys oli sellainen, että sitä olisi ollut vaikea muuttaa. Kimi ajoi hyvän ja ehjän kisan ja Valtteri otti jotakuinkin maksimit irti Williamsistaan. Tässä mielessä hampaankoloon ei jäänyt mitään.

Missä MM-taistelun asetelmat ovat Sotshin jälkeen? Joko puntari on Nicon kädessä?

Ei vielä. Jäljellä on kuitenkin 17 kisaa ja niissä on riittävästi pisteitä jaossa myös Lewisin nousulle. On myös hyvä muistaa, että Mersulla on ollut yllättäviä luotettavuusongelmia ja ne voivat jossain vaiheessa myös Nicon autoon. Nythän Lewis ei ole päässyt ajamaan ilman omaa syytään vielä yhtään ehjää kisaviikonloppua. Kunhan sen pääsee tekemään, niin näemme todellisen tilanteen voimasuhteista vasta sitten.

Entä Ferrarit ja Williams?

Ferrarit olivat Sothissa selvästi Mercedesiä jäljessä, mutta ero elää ja muuttuu rata radalta. Se on kuitenkin kiistatta käynyt ilmi, että Ferrarilla on joutunut kuromaan Mersujen etumatkaa kiinni todella kovalla riskitasolla, mikä näkyy siinä, että autojen tekniikan luotettavuuden kanssa on tekemistä. Toki Mersukin on tullut riskirajoilla, mutta Ferrari vielä enemmän – ja Ferrarilla on todella paljon tekemistä, että saavat autojen luotettavuuden optimaaliselle tasolle. Williamsille Sotshin pisteet ja onnistuminen tulivat hyvään saumaan, sillä alkukausi ollut odotettua vaikeampi. Sotshi on kuitenkin sellainen rata, joka sopii Williamsin autojen profiiliin. Siksi tuuletuksiin ei ole vielä syytä. Barcelonassa tilanne on jo toinen ja Red Bull on varmasti vahvempi, ja Monaco on ollut nyky-Williamsille todella tuskainen rata. Mutta hyvä näin: kauden päättyessä jokainen MM-piste lasketaan ja yksikin piste voi ratkaista sen, mikä Williamsin sijoitus on valmistajien MM-sarjassa ja millaiset palkintorahat se sijoitus tuo.

urheilulehti.fi
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Seuraava

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron