Ossi Oikarisen haastattelut

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Re: Ossi Oikarisen haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Kesä 11, 2016 21:23

Kanadan aika-ajo kertoi tylyn viestin suomalaiskuskeille – ei mitään asiaa korokkeelle ilman muiden apua

Lewis Hamilton vei Montrealin aika-ajon nimiinsä ennen Nico Rosbergia. Kimi Räikkönen oli kuudes ja Valtteri Bottas seitsemäs. Urheilulehden Ossi Oikarinen oli yllättynyt Red Bullin esityksestä.

Ossi, Mercedes-kaksikko otti kaksi ensimmäistä paikkaa Kanadan GP:n aika-ajoissa. Ilmeisesti ei mitään uutta?

Ei, mutta oli hienoa nähdä, että Ferrari on jälleen kärkikahinoissa. Sebastian Vettel hävisi paalupaikan ottaneelle Lewis Hamiltonille vain 0,178 sekuntia. Jos mietitään isossa kuvassa, niin Ferrarin nopeus nopealla radalla oli suorastaan yllätys. Hamiltonin paalu oli tavallaan odotettu – viime aikoina olemme nähneet sitä Hamiltonia, johon olemme tottuneet. Vaikka Nico Rosberg jäi Hamiltonille vain 62 tuhannesosaa, oli Hamilton pelottavan nälkäinen jälleen kerran.

Aika-ajoissa nähtiin paljon pieniä ja isompia kosketuksia. Se kertoo siitä, kuinka äärirajoilla kuljettajat taistelivat jokaisesta sekunnin tuhannesosasta. Kanadan hankalalla radalla mentiin aika-ajoissa todella suurella riskillä.

Ferrarilla oli käytössä uudet turbot johdattivat Vettelin kolmanteen ruutuun, mutta Kimi Räikkönen oli vasta kuudes. Mikä sen selittää?

Räikköselle tapahtui se, mitä hänelle käy valitettavan useasti. Hän ei vain saanut kierrosta. Kanadan nopea rata on haastava, jos esimerkiksi liikenteen takia ei saa parasta mahdollista vauhtia takasuoralle ennen nopeaa vetoa. On varmasti muitakin pienempiä syitä ja virheitä.

Valtteri Bottas oli seitsemäs. Miltä Bottaksen ja Williamsin suoritus vaikutti?


Bottaksen suoritus oli tavallaan maksimi, mitä tuolla autolla voidaan tällä hetkellä saada. Monacon katastrofin jälkeen suunta on ollut ylöspäin. Odotin, että Williams olisi pystynyt lyömään Red Bull –kuljettajat Montrealin radalla, koska sen pitäisi sopia äärimmäisen hyvin tallille. Jos tuolla radalla ei pysty lyömään, niin se on huolestuttava.

Nähtiinkö aika-ajoissa suuria yllätyksiä?

Kyllähän Red Bullin suoritusta voi pitää yllätyksenä. Daniel Ricciardon neljäs sija ja Max Verstappenin viides sija olivat kova suoritus. Nopean radan ei pitäisi sopia Red Bullille kovinkaan hyvin, koska auton hyötysuhde ei ole riittävä. Myös tallilla on ollut ongelmia moottorien voiman kanssa, mutta Kanadan aika-ajossa talli onnistui äärimmäisen hyvin. Se lupaa sunnuntain kilpailuun paljon hyvää.

Millainen sunnuntain kilpailusta on tulossa? Kuka nousee korkeimmalle korokkeelle?

Kilpailun ensimmäisestä mutkasta on tulossa äärimmäisen raju. Hamilton ja Rosberg ottavat varmasti toisistaan mittaa. Montrealin rata on siitä hyvä, että siellä pystytään ohittamaan lukuisissa paikoissa. Kilpailusta tulee varmasti tiukka taistelu. Renkaat näyttävät kestävän aika pitkään Montrealissa, joten sitä kautta ei varmasti tänä viikonloppuna saada lisäjännitystä. Mercedes-kuskit taistelevat voitosta – kuitenkaan unohtamatta Sebastian Vetteliä, joka varmasti pystyy haastamaan molemmat kuljettajat.

Entä suomalaiset? Millainen on maksimisuoritus?

Sunnuntain kilpailusta ei kannata odottaa liikaa. Fakta on se, että suomalaiskuskien palkintokorokesijoitus tulee ainoastaan muiden virheiden avulla. Hyviä pistesijoja uskaltaa odottaa, mutta podiumille asti kumpikaan kuskeista ei ajamalla tule nousemaan.

urheilulehti.fi
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ossi Oikarisen haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Su Heinä 31, 2016 19:14

Ferrarin kriisi syvenee - "Olen todella huolissani tilanteesta ja tulevaisuudesta"

Ossi Oikarinen on todella huolissaan Ferrarin tilanteesta ja tulevaisuudesta.

Ossi, Lewis Hamilton ajoi komeaan voittoon Saksan GP:ssä ja kasvatti MM-johtonsa 19 pisteeseen neljänneksi jääneeseen Nico Rosbergiin. Ratkesiko kisa Hamiltonin hyvyyteen vai Rosbergin virheisiin?

Sekä että. Sunnuntain kisa oli Hamiltonilta kokonaisuudessaan jäätävä ja virheetön kisa ja vaikka Red Bullit olivatkin hajuetäisyydellä, Hamilton kontrolloi silti kisaa helposti. Mutta ei pidä unohtaa myöskään Nicon virheitä. Lähdössä hän teki selkeän virheen kytkimensä kanssa ja auto alkoi sutia, minkä seurauksena Nico putosi neljänneksi. Toinen iso virhe oli sitten Max Verstappenin pakottaminen ulos radalta, minkä seurauksena Nico sai viiden sekunnin aikasakon.

Oliko tuo Rosbergin aikasakko aiheellinen?

Oli. Hän olisi kiistatta voinut kääntää aikaisemmin, mutta hän ei sitä tehnyt, koska halusi turvata ohituksensa ja pitää kakkospaikkansa, minkä seurauksena Max joutui ajamaan ulos. Nicon osalta rangaistus oli kiistaton, mutta asiassa on toinenkin puoli – se, mitä Max teki mutkassa. Hän muutti – kuten viikko sitten Kimin kanssa Unkarissa – ajolinjaansa jarrutuksen aikana. Sääntöjen mukaan se on kielletty, mutta kisojen tuomaristot ovat ottaneet tässä jostain syystä höllemmän linjan. Jos asiassa olisi toimittu viisaasti, kaikille kuljettajille olisi tehty Unkarin kisan jälkeen selväksi, että tällaiset pelleilyt on kielletty. Nyt Maxia oli vaikea rangaista, koska häntä ei rangaistu Unkarissakaan. Vaarana on, että jatkossa tulemme jatkuvasti näkemään tilanteita, joissa kuljettajat muuttavat ajolinjaansa jarrutuksen aikana. Se on minusta valitettava näkymä.

Ferrarit eivät pystyneet haastamaan Red Bulleja. Joko nyt voidaan sanoa, että Ferrari on pudonnut Red Bullin kelkasta?

En nyt aivan vielä tekisi sellaisia julistuksia. Radat ovat erilaisia, samoin eri kisaviikonloppujen set-upit onnistuvat talleilla toisissa kisoissa paremmin ja toisissa huonommin. Kaksi seuraavaa kisaa ajetaan Spassa ja Monzassa, jotka vaativat autoilta erilaisia ominaisuuksia enkä usko, että Red Bull on niissä kummassakaan yhtä vahva kuin Saksassa. Sinällään tilanne näyttää kuitenkin Ferrarin kannalta huolestuttavalta, sillä Red Bullin kehitysvauhti on ollut tällä kaudella kiistatta parempi kuin Ferrarilla ja Ferrarilla ollaan sisäisen turbulenssin tilassa. James Allison lähti teknisen johtajan paikalta ja uusi tekninen johtaja Mattia Binotto ei ole lähellekään yhtä kokenut ja yhtä kokonaisvaltainen osaaja kuin Allison. Kaiken lisäksi säännöt muuttuvat ensi vuodeksi jälleen ison askeleen ja Ferrari ei perinteisesti ole ollut tällaisissa muutoksissa parempi. Myös kattilan sisäiset paineet nousevat koko ajan. Tulokset eivät ole olleet sitä mitä on toivottu ja Ferrarilla ei jäädä yleensä odottamaan tuloksia. Tekninen johtaja vaihtui jo – joskaan Allisonia ei erotettu -, mutta jos Binotto ei tuo muutosta, seuraavaksi viikate leikkaa porrasta korkeamman pään eli tallipäällikön pään. Tilannetta vaikeuttaa se, että Ferrari varmasti etsii uusia osaajia talliinsa, mutta huippuosaajat ovat yleensä kiinni pitkillä sopimuksilla ja heidän saamisensa on vaikea. Eikä uusien osaajienkaan rekrytointi ole toiminut, kuten olemme nähneet Pat Fryn ja jopa James Allisonin kohdalla. Olen todella huolissani Ferrarin tilanteessa. He ovat aidosti vaarassa jäädä valmistajien MM-sarjassa kolmanneksi ja kakkos- ja kolmossijojen välinen ero on rahallisesti niin suuri, että se tuntuu jopa Ferrarilla. Kysymys ei ole vain tämän kauden näkymästä, vaan vaarana on, että Ferrari ei palikoita toimimaan myöskään ensi kaudella.

Lyhyesti vielä Kimin suoritukseen sunnuntaina?

Kimin osalta sijoitus ratkesi lähdössä. En sano, että Kimi olisi niinkään mokannut lähtöään, Vettel sai vain paremman lähdön ja asetelmat kääntyivät hänen edukseen ensimmäisessä mutkassa ja sen jälkeen. Ja mitäpä siinä sen jälkeen oli enää tehtävissä. Ei muuta kuin ottaa se, mikä otettavissa oli. Ferrarit olivat kokonaisuudessaan selvästi vaisumpia kuin odotin. Toivotaan, että Spassa ja Monzassa mennään sitten eri vauhdilla.

urheilulehti.fi
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Edellinen

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa