Mika Häkkisen kolumnit ja haastattelut

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Mika Häkkisen kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Kesä 14, 2013 19:59

Häkkisen kolumni: Romahtaako Lotus?

Teknisen johtajan James Allisonin lähtö Lotukselta on tallille merkittävä takaisku, kirjoittaa kaksinkertainen F1:n maailmanmestari Mika Häkkinen.
Montrealin F1-kilpailu sai erittäin ikävän lopun, kun ratatoimitsija menehtyi jäätyään Esteban Gutierrezin autoa siirtäneen nostotraktorin alle. Se oli todella surullinen tapaturma. Toimitsijat tekevät äärimmäisen arvokasta työtä.

Viikonlopusta tuli lopulta synkkä, mutta ehdin kuitenkin iloita Valtteri Bottaksen suurenmoisesta aika-ajosuorituksesta. Valtteri pääsi ensimmäistä kertaa kärkikolmikkoon ja samalla myös aika-ajojen lehdistötilaisuuteen. Se toi varmasti koko tallille paljon lisää motivaatiota.

Kilpailussa Valtterin sijoitus heikkeni selvästi, eikä se tullut yllätyksenä, koska Williamsin auto ei vain ole kuivalla kelillä ollenkaan kilpailukykyinen. Saattaa kestää vielä kauan ennen kuin Williams pystyy ottamaan selvän harppauksen eteenpäin.

Valtterin pitää vain pysyä kärsivällisenä. Kova työ palkitaan varmasti jossain vaiheessa. Palkkio voi tulla jo seuraavassa kisassa Silverstonessa, koska sää on siellä usein huono, ja Valtteri ja Williams FW35 on tällä hetkellä paljon iskukykyisempi yhdistelmä sadekelillä.

Kimi Räikkönen ei päässyt jarruongelmien takia lähellekään haluamaansa sijoitusta. Samanlaista ongelmaa oli ollut jo harjoituksissa. Yleensä sen jälkeen pitäisi vaihtaa välittömästi kaikki jarruihin liittyvät osat.

Kuljettajan pitää pystyä luottamaan jarruihin. Jos ei pysty, niin ajaminen on todella hankalaa, ja varsinkin juuri Montrealin radalla jarrujen merkitys korostuu.

Kimi on saanut kahdesta edellisestä kilpailusta yhteensä vain kolme pistettä. Mestaruustaistelussa Kimille oli tietenkin huono asia, että MM-johdossa jatkava Sebastian Vettel otti täydet pisteet. Vettel on taas päässyt hyvin vahvoihin asemiin. Nyt on alkanut näkyä se, että Red Bull pystyy parempaan kehitystyöhön kuin esimerkiksi Lotus. Vaikka mikään talli ei kaadu yhden miehen häipymiseen, niin teknisen johtajan James Allisonin lähtö oli kiistatta takaisku Lotukselle.

Kimi ja Lotus kärsivät tällä hetkellä myös siitä, ettei Romain Grosjeanista ole tallille paljon apua. Muistan omilta McLaren-ajoiltani, miten hyvä tiimityöskentely David Coulthardin kanssa vei meitä molempia eteenpäin.

Nyt McLarenilla on menossa vaikea vaihe. Kanadassa kumpikaan tallin kuljettajista ei yltänyt pistesijoille. McLaren on kuitenkin niin suuri talli, että vauhti alkaa varmasti kohentua jossain vaiheessa, mutta sitä saatetaan joutua odottelemaan ensi vuoteen.

Kohu Mercedeksen ja Pirellin yhteisestä testistä voimistui, kun FIA vahvisti, että asia käsitellään sen omassa tuomioistuimessa. Itse olen ymmärtänyt niin, että Mercedes sai FIA:lta luvan siihen testiin.

Olen itse ajanut todella paljon rengastestejä. Tiedän, että autoa ei niissä lähdetä muuttamaan eikä asenneta uudenlaisia osia. Jos autoa muutettaisiin erilaisiin säätöihin, renkaista ei saisi sellaista tietoa, mitä halutaan ja etsitään.

Mika Häkkinen, IS


Mikalla tuo kirjallinen anti ei parasta mahdollista ole ja aika itsestäänselvyyksiä kirjoittelee. Mutta kyllä sitä tupla-mestarin kirjoituksista aina jotain viisauksia löytyy, siksi Mikalle oman ketjun perustin.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mika Häkkisen kolumnit

ViestiKirjoittaja Alexei » Pe Kesä 14, 2013 20:04

Jamppa kirjoitti:Mikalla tuo kirjallinen anti ei parasta mahdollista ole ja aika itsestäänselvyyksiä kirjoittelee. Mutta kyllä sitä tupla-mestarin kirjoituksista aina jotain viisauksia löytyy, siksi Mikalle oman ketjun perustin.

Kaikki kunnia Mikalle tämän saavutuksista kuljettajana, mutta asiantuntijan roolissa mies ei oikein ole omimmillaan. Mentorina/managerina varmasti pätevä mies.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Re: Mika Häkkisen kolumnit

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Kesä 14, 2013 20:07

Alexei kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:Mikalla tuo kirjallinen anti ei parasta mahdollista ole ja aika itsestäänselvyyksiä kirjoittelee. Mutta kyllä sitä tupla-mestarin kirjoituksista aina jotain viisauksia löytyy, siksi Mikalle oman ketjun perustin.

Kaikki kunnia Mikalle tämän saavutuksista kuljettajana, mutta asiantuntijan roolissa mies ei oikein ole omimmillaan. Mentorina/managerina varmasti pätevä mies.


Juurikin näin. Ei sitä Mikaa kovin mielellään asiantuntijana kuuntele, Monacon hommakin oli aika myötähäpeää :D

Mutta joskus näis sen teksteis on jotain sellaista tietoa mitä ei muualta vielä saa tai jotain erikoisia yksityiskohtia kertoo.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mika Häkkisen kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Loka 08, 2013 6:30

Häkkinen oppinut managerityön haastavan vaikeuden

Ortwin Podlech toimi Keke Rosbergin managerina jo 1970-luvulla, Keke Rosberg hääri Mika Häkkisen managerina 1980-luvulta asti ja nyt Mika Häkkinen on kuulunut Valtteri Bottaksen managerivoimiin kuudetta vuotta.

Kyse ei kuitenkaan ole minkään perimätiedon siirtämisestä sukupolvelta toiselle, jotta suomalaisilla F1-faneilla riittää iloa myös Kimi Räikkösen vetäytyessä näistä ympyröistä 2-3 vuoden kuluttua.

Häkkinen paiskii töitä Bottaksen managementissa yhdessä Toto Wolffin ja Didier Cotonin kanssa ja on Williamsin kuljettajan taustajoukkojen keihäänkärkenä massiivisella kokemuksellaan niin F1-uran ala- kuin ylämäistäkin.

– Olenko manageri, neuvonantaja tai jotain muuta. Päättäkää itse, miten haluatte minua kutsua, Häkkinen evästää asemansa määrittelyä.

– Tämähän on tiimityötä. Työ on minusta tosi mielenkiintoista. Olen kyllä huomannut, että kun ollaan managerointialueella, tämä on välillä niin vaikeaa ja samalla hyvin haasteellista. On onni, kun olen vuosien varrella pystynyt rakentamaan niin hyvät suhteet. Se on todella tärkeää tässä työssä.

Häkkinen oli paikan päällä seuraamassa Bottaksen F1-debyyttiä Australiassa ja viimeksi jännittämässä suojattinsa ensimmäistä esiintymistä Singaporen kiehtovassa iltakisassa.

TS sai Häkkisen haastattelun kummallakin kertaa.

– Tämä on se päivä, mitä on odotettu pitkään. Jotenkin tuntuu aika ihmeelliseltä, kuinka rankkaa ja vaikeata onkaan saada kuljettaja F1:een. Se paikka on ihan kiven alla, Häkkinen hahmotteli Melbournessa.

– Vuosia on tehty intensiivistä työtä, että tänä päivänä tämä vihdoin toteutuu. Valtteri on hienossa asemassa, kun hänellä on ollut mahdollisuus opiskella F1:tä pidemmän aikaa Williamsin testikuljettajana.

– Kunnia tämän uuden F1-uran käynnistymisestä menee kaikille tiimityöskentelyn osapuolille. Kaikki ovat tehneet kovasti töitä ja erityisesti suomalaiset yhteistyökumppanit Wihuri ja Kemppi ovat todella hienosti mukana auttamassa Valtteria toteuttamaan unelmansa, Häkkinen muistutti managerin näkökulmastaan.

Ajamalla ei pinnoja saa
Singaporen jälkeen Bottas on kulkenut tuolla opintomatkallaan nyt 13 Grand Prix -viikonloppua. Yhtään pistettä ei ole tullut vielä tilille. Paras tulos on 11. sija Malesiassa kevään toisessa kilpailussa.

Nuori mies on joutunut henkisesti lujille.

– Se on ihan totta. Valtterilla on ensimmäinen kausi menossa, monta kisaa on ajettuna, eikä pisteitä ole kertynyt. Tiedämme kyllä kaikki tilanteen. Tämä auto ei ajamalla anna mahdollisuutta siihen, että pisteitä tulisi. Täytyy tapahtua jotain sellaista, että muut keskeyttävät ja olosuhteet olisivat aivan kaoottiset, että pisteitä saa. Sillä tavalla tässä nyt mennään eteenpäin Valtterin uralla, Häkkinen linjaili.

Tietysti Häkkinen elää vahvasti myötä Bottaksen tukena.

– Toivottavasti tuollainen yllätystilanne tulee mahdollisimman pian. Williams paiskii tiiminä kovasti töitä, että pystyisi parantamaan mahdollisuuksiaan pisteille – mutta kovaa duunia tekevät kaikki sen kilpailijatkin pysyäkseen edellä.

Kovasti alakanttiin tuloksiltaan mennyt kausi on paha pettymys koko Frank Williamsin johtamalle tiimille. Vuosi sitten Groven tehdas pystyi rakentamaan voittaja-auton, ja kun säännöt pysyivät käytännössä ennallaan, tällaiseen suoritustason romahdukseen ei osattu varautua lainkaan.

Täytyy muistaa, että Bottaksen edeltäjä Bruno Senna oli pisteillä heti viime kauden toisessa kisassa ja nykyinen tallikaveri Pastor Maldonado voitti sitten kauden viidennen kisan Barcelonassa paalupaikalta.

Seitsemän vuoden odotus toi palkinnon
– Totta kai tällainen on hyvin rasittavaa Valtterin kaltaiselle nuorelle lahjakkaalle kuljettajalle. Mutta ei siitä kannata tässä vaiheessa ruveta ottamaan niitä paineitakaan, Häkkinen korostaa.
– Kestihän se minullakin seitsemän pitkää vuotta, ennen kuin voitin ensimmäisen kilpailuni silloin Jerezissä 1997, Häkkinen muistuttaa.

Häkkinen aloitti Peter Collinsin kokoon kyhäämässä Lotus-tallissa 1991 kovin kilpailukyvyttömällä autolla. Mika pääsi kuitenkin iloitsemaan ensimmäisistä pisteistä jo kolmannessa GP-kisassaan Imolassa, vaikka silloin niitä sai vain kuusi ensimmäistä.

Onko Bottaksen kausi 2013 verrattavissa sitten Häkkisen debyyttivuoteen 1991?

– En usko, että niitä kannattaisi suoranaisesti verrata keskenään. Loppupeleissä aika on kuitenkin täysin erilainen: aika muuttuu ja tilanteet muuttuvat. Ensinnäkin säännöt ovat muuttuneet niin, etteivät nämä autot eivät todellakaan tunnu hajoavan enää lainkaan.

– Nykyään autojen pitää kestää ja keskeytyksiä tulee paljon vähemmän kuin ennen. Siten Valtterinkin on luonnollisesti vaikeampaa saada niitä pisteitä. Siinä pitäisi olla jotain ihmeellistä tuuria mukana.

Häkkinen sanookin, että Bottaksen kautta seuraavien täytyy ottaa nämä seikat huomioon.

– Koska säännöt ovat erilaiset, pitää ymmärtää ja tajuta, että se, mikä oli mahdollista minun aikakaudellani, ei ole enää mahdollista.

Isällisyys ei auttaisi yhtään
Häkkisen asenne Bottasta kohtaan vaikuttaa isälliseltä, mutta hän torjuu kysymyksen, tarvitseeko nuori kuljettaja häneltä isällistä tukea.

– Ei tässä minun kohdallani ole kysymys mistään isällisistä hommista. Kyse on vaan ihan raa’asta työnteosta ja siitä, että Valtteri oppii luottamaan itseensä, on valmis ottamaan informaatiota vastaan, ja hyödyntämään sen kaiken. Hänen on oltava positiivisesti utelias, jotta saa sen kaiken tärkeän tiedon varastoon.

Häkkinen kiittelee sitä, miten Bottas on pystynyt keskittymään oleelliseen.

– Valtteri on tehnyt suurenmoista työtä. Ei tässä kehuminen tai haukkuminen auttaisi yhtään, vaan on omalla painollaan tehtävä laskelmoitua työtä, pidettävä se kaasupoljin niin pohjassa kuin mahdollista ja tuotava auto maaliin – niin kuin Valtteri on tehnytkin.

– Singaporessakin Valtteri ajoi nyt ensi kerran, mutta oli jo kahdeksannella harjoituskierroksella samassa vauhdissa kuin tiimikaverinsa, joka vuotta aiemmin oli eturivissä tässä kisassa. Valtteri kehittyy kuljettajana koko ajan. En ole yhtään huolissani, mutta ei toisaalta voi olla tyytyväinenkään. Koko ajan pitää löytyä yhä parempaa.

– Yritämme managementin puolelta löytää sen voiman, millä Valtteri saadaan rakennetuksi koko ajan yhä paremmaksi kuljettajaksi.

– Valtterilla on selvä tähtäin urallensa ja menestyksellensä. Nyt on vaan meidän kaikkien työnä, että saamme sen homman menemään nappiin, Häkkinen linjailee.

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mika Häkkisen kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Marras 26, 2013 7:43

Häkkinen pettyi Kovalaiseen

Mika Häkkinen odotti Heikki Kovalaiselta paljon parempaa vauhtia Lotuksen ratissa.
- Odotin, että Heikki Kovalainen parantaa Brasiliassa siitä, mihin hän Yhdysvalloissa jäi. Niin ei kuitenkaan tapahtunut, Häkkinen kirjoittaa Ilta-Sanomien kolumnissaan.

- Heikki ei pystynyt Lotuksella sellaisiin ajosuorituksiin, joita olisi tarvittu, jotta hän olisi saanut F1-uralleen vielä uutta nostetta.

Häkkinen muistuttaa, että Kovalainen sai hyvin harvinaislaatuisen mahdollisuuden, joka olisi pitänyt pystyä hyödyntämään paremmin.

- On erittäin harvinaista, että Caterhamin kaltaisen pikkutallin varakuski pääsee ajamaan yhtä F1-sarjan parhaista autoista. Heikin olisi ehdottomasti pitänyt hyödyntää paremmin edes toinen Lotuksen tarjoamista kisoista. Nyt se on myöhäistä.

- Kun tilaisuus tulee, silloin pitää pystyä tekemään vaikutus muihin. Muistan omalta F1-uraltani sen tärkeän vaiheen, kun pääsin ajamaan McLarenilla kolme viimeistä Grand Prix'tä 1993. Tallikaverina oli kolminkertainen maailmanmestari Ayrton Senna.

- Onnistuin aika hyvin. Heti ensimmäisessä kisassa Portugalissa olin Sennaa nopeampi aika-ajoissa, Häkkinen kirjoittaa.

IS


Mikan kans oon tuos samaa mieltä. Mustakarilla on joku ihme tarve koko ajan vakuutella joka tekstissä, että miten hyvin Heikillä meni ja miten tallipäälliköt näki, että kyllä se Heikki vaan edelleen osaa ajaa. Paskat! Tuo kahden kisan keikka ei tehnyt hyvää Heikin maineelle. Vahvisti vaan sitä, että ei sen paikka ole isossa tallissa.

Mika tais tuos kyllä unohtaa, että sillä itsellä oli hieman testejäkin alla kyseisellä autolla ennen noita kolmea kisaa :D
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mika Häkkisen kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Su Tammi 05, 2014 20:21

Häkkinen: Jouduin lopettamaan suunniteltua aiemmin

Kaksinkertainen F1-mestari Mika Häkkinen myöntää, että vuoden 1995 onnettomuus vaikutti osaltaan siihen, että ajoura päättyi alkuperäisiä suunnitelmia aiemmin.

Häkkinen kärsi kallonmurtuman törmättyään noin 200 kilometrin tuntinopeudella Adelaiden katuradan rengasvalliin ja lyötyään päänsä McLaren-autonsa rattiin. Häkkinen toipui hengenvaarallisesta onnettomuudestaan täyteen ajokuntoon voittaen sen jälkeen kaksi maailmanmestaruutta 1998 ja 1999. F1-ura päättyi kauteen 2001. Michael Schumacherin kärsimän hiihto-onnettomuuden johdosta Häkkinen kertaa saksalaiselle Bild-lehdelle oman onnettomuutensa seurauksia.

- Minä tajusin nopeasti, että se on pitkä matka - eikä se reissu ole vieläkään ohi. Kasvojeni toinen puolisko on tänäkin päivänä puoliksi halvaantunut, enkä kuule kunnolla oikealla korvallani. Minä palasin ajamaan kilpaa, mutta jouduin lopettamaan urani aiemmin kuin olin suunnitellut. Se ei ollut enää terveellistä, Häkkinen sanoo Bildille.

Häkkinen myöntää, että paha onnettomuus muutti ajatusmaailmaa.

- Asioita katsoo erilaisesta näkökulmasta. Pitää mielessä, mitä kaikkea itsellä on. Perhe, terveys. Ei enää ota riskejä näiden asioiden menettämisestä. Sellaisen dramaattisen tapahtuman jälkeen tietää: kaiken voi menettää sekunnissa.

MTV Sport
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mika Häkkisen kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Cup » Su Tammi 05, 2014 21:29

Jamppa kirjoitti:
Häkkinen: Jouduin lopettamaan suunniteltua aiemmin

Kaksinkertainen F1-mestari Mika Häkkinen myöntää, että vuoden 1995 onnettomuus vaikutti osaltaan siihen, että ajoura päättyi alkuperäisiä suunnitelmia aiemmin.

Häkkinen kärsi kallonmurtuman törmättyään noin 200 kilometrin tuntinopeudella Adelaiden katuradan rengasvalliin ja lyötyään päänsä McLaren-autonsa rattiin. Häkkinen toipui hengenvaarallisesta onnettomuudestaan täyteen ajokuntoon voittaen sen jälkeen kaksi maailmanmestaruutta 1998 ja 1999. F1-ura päättyi kauteen 2001. Michael Schumacherin kärsimän hiihto-onnettomuuden johdosta Häkkinen kertaa saksalaiselle Bild-lehdelle oman onnettomuutensa seurauksia.

- Minä tajusin nopeasti, että se on pitkä matka - eikä se reissu ole vieläkään ohi. Kasvojeni toinen puolisko on tänäkin päivänä puoliksi halvaantunut, enkä kuule kunnolla oikealla korvallani. Minä palasin ajamaan kilpaa, mutta jouduin lopettamaan urani aiemmin kuin olin suunnitellut. Se ei ollut enää terveellistä, Häkkinen sanoo Bildille.

Häkkinen myöntää, että paha onnettomuus muutti ajatusmaailmaa.

- Asioita katsoo erilaisesta näkökulmasta. Pitää mielessä, mitä kaikkea itsellä on. Perhe, terveys. Ei enää ota riskejä näiden asioiden menettämisestä. Sellaisen dramaattisen tapahtuman jälkeen tietää: kaiken voi menettää sekunnissa.

MTV Sport
Olihan se kieltämättä ylläty että Häkkinen jätti ykköset 2001, ei sitä silloin niin osannut odottaa vaikka paikka paikoin huhua olikin, mutta silloin vielä luulin että hän tulee tekemään paluun, mutta niin ei toki käynytkään, vaikka myöhemmin toki DTM:ssä pari kautta ajoi, ja viime vuosina muutamat kisat GT autolla + näytösajoja DTM:llä.
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2625
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Re: Mika Häkkisen kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Su Tammi 05, 2014 21:33

Cup kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
Häkkinen: Jouduin lopettamaan suunniteltua aiemmin

Kaksinkertainen F1-mestari Mika Häkkinen myöntää, että vuoden 1995 onnettomuus vaikutti osaltaan siihen, että ajoura päättyi alkuperäisiä suunnitelmia aiemmin.

Häkkinen kärsi kallonmurtuman törmättyään noin 200 kilometrin tuntinopeudella Adelaiden katuradan rengasvalliin ja lyötyään päänsä McLaren-autonsa rattiin. Häkkinen toipui hengenvaarallisesta onnettomuudestaan täyteen ajokuntoon voittaen sen jälkeen kaksi maailmanmestaruutta 1998 ja 1999. F1-ura päättyi kauteen 2001. Michael Schumacherin kärsimän hiihto-onnettomuuden johdosta Häkkinen kertaa saksalaiselle Bild-lehdelle oman onnettomuutensa seurauksia.

- Minä tajusin nopeasti, että se on pitkä matka - eikä se reissu ole vieläkään ohi. Kasvojeni toinen puolisko on tänäkin päivänä puoliksi halvaantunut, enkä kuule kunnolla oikealla korvallani. Minä palasin ajamaan kilpaa, mutta jouduin lopettamaan urani aiemmin kuin olin suunnitellut. Se ei ollut enää terveellistä, Häkkinen sanoo Bildille.

Häkkinen myöntää, että paha onnettomuus muutti ajatusmaailmaa.

- Asioita katsoo erilaisesta näkökulmasta. Pitää mielessä, mitä kaikkea itsellä on. Perhe, terveys. Ei enää ota riskejä näiden asioiden menettämisestä. Sellaisen dramaattisen tapahtuman jälkeen tietää: kaiken voi menettää sekunnissa.

MTV Sport
Olihan se kieltämättä ylläty että Häkkinen jätti ykköset 2001, ei sitä silloin niin osannut odottaa vaikka paikka paikoin huhua olikin, mutta silloin vielä luulin että hän tulee tekemään paluun, mutta niin ei toki käynytkään, vaikka myöhemmin toki DTM:ssä pari kautta ajoi, ja viime vuosina muutamat kisat GT autolla + näytösajoja DTM:llä.


Aikaisin kyllä lopetti, mutta ihme ettei tehnyt paluutakaan. Ainakin Williamsin kanssa siitä vakavissaan keskusteli. Ja olikos BAR se toinen? Viissiin ihan tosissaan ei koskan Mclarenille yrittänyt uudestan vaikka jotain keskusteluja niilläkin oli ja autoakin koitti testata.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mika Häkkisen kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Cup » Su Tammi 05, 2014 22:10

Jamppa kirjoitti:Aikaisin kyllä lopetti, mutta ihme ettei tehnyt paluutakaan. Ainakin Williamsin kanssa siitä vakavissaan keskusteli. Ja olikos BAR se toinen? Viissiin ihan tosissaan ei koskan Mclarenille yrittänyt uudestan vaikka jotain keskusteluja niilläkin oli ja autoakin koitti testata.
Joo Williams ja BAR olivat nämä, mutta se Mclaren testi oli vasta 2006 lopulla, silloinhan Berger haaveili miestä Toro Rossolle. Ei välttämättä moni uskonut että ykkösen jälkeen häkkinen ajaisi enää missään, mut meni sit DTM:ään, kun veri veti radoille takaisin. Ite pidän nykyään Häkää enenmpi Mercedes GP:n kuin Mclarenin miehenä.
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2625
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Re: Mika Häkkisen kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Osku90 » Pe Maalis 14, 2014 15:38

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/03/1871714/hakkinen-povaa-bottakselle-hyvaa-hanaa-vaan

Kyllä vaan noita Häkkisen juttuja on ilo kuunnella. Ainakin niin kauan, kun puhuu suomeksi :D

Keep up the good mood Häkä!
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4945
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Mika Häkkisen kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Huhti 08, 2014 6:27

Häkkinen ihmettelee F1-kuskin toilailuja: ”Sai liian lievän rangaistuksen”

Mika Häkkisen mielestä Pastor Maldonadoa olisi pitänyt rangaista kovemmalla kädellä hölmöilystään Bahrainissa.
Pastor Maldonado tuli Bahrainin GP:ssä varikolta takaisin radalle ja törmäsi ykkösmutkaan kääntäneen Esteban Gutierrezin auton takapyörään. Sen jälkeen Gutierrez teki Sauberillaan ilmassa täyden voltin. Kolarin takia turva-auto tuli radalle, ja siksi esimerkiksi Valtteri Bottas putosi lopulta molempien Red Bull -kuskien taakse.

Maldonado sai kolarin aiheuttamisesta kisan aikana kymmenen sekunnin stop and go -rangaistuksen. Myöhemmin hänelle lätkäistiin vielä viiden lähtöruudun rangaístus seuraavaan kisaan, joka ajetaan ensi viikolla Kiinassa.

Venezuelalainen sai lisäksi virhetililleen kolme rangaistuspistettä. Kun niitä on 12, tulee kilpailukieltoa.

Häkkisen mielestä Maldonadon virhe oli ”aivan älytön”.

- Maldonado sai liian lievän rangaistuksen. Se oli todella suuri virhearviointi ja ihan turha onnettomuus. Kun katsotaan Maldonadon kolaritilastoja, niin hänelle olisi pitänyt antaa tuntuva rangaistus. Hän aiheutti erittäin vaaralliseen tilanteen, jossa toinen kuski teki autollaan kuperkeikan, Häkkinen kertoi Ilta-Sanomien F1-palstallaan.

- Maldonadon pitäisi jo vähitellen alkaa ymmärtää, ettei formula 1 ole mitään rallicrossia, Häkkinen sanoi.

IS
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki


Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron