F1-uran lopettaneet

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Avatar
bRiatore
GP2-kuski
Viestit: 137
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 22:20

Re: F1-uran lopettaneet

Viesti Kirjoittaja bRiatore » Su Tammi 24, 2016 15:27

mr-nobody kirjoitti:
Osku90 kirjoitti:Trivia-ketjussa on kysymys liittyen Enrique Bernoldiin, joka ajoi Arrowsilla kausina 2001 ja 2002. Tuli mieleen suunnilleen ainoa muisto miehestä. Olisiko ollut vuoden 2001 Monacon GP kun David Coulthard jäi paalupaikalle muiden lähtiessä lämmittelykierrokselle. Paalumies joutui siis viimeiseen ruutuun ja aloitti nousun kohti kärkeä. Nousu pysähtyi kuitenkin nopeasti, kun edessä ajoi Bernoldi. Coulthard oli aika-ajon 20. nopeimman Arrows-kuljettajan perässä jumissa yli 40 kierrosta ja Ron Dennis repi kisan jälkeen täysin pelihousunsa, kun Bernoldi ei laskenut Coulthardia ohi. Varikkokäynnillä lopulta ohitus vasta onnistui. Coulthard ajoi kisassa viidenneksi ja Bernoldi yhdeksänneksi.
Tämän minäkin muistan että DC ajoi pitkään Bernoldin perässä Monacossa. Tuota en olisi muistanut että skotti jäi lähtöruutuun lämmittelykierroksella ja sen takia ajeli Bernoldin takana.
Tästä kyseisestä ajosta katselin tänään youtubesta pikku pätkän. Hienoa ajoa.

Avatar
bRiatore
GP2-kuski
Viestit: 137
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 22:20

Re: F1-uran lopettaneet

Viesti Kirjoittaja bRiatore » Ma Tammi 25, 2016 21:29

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/arti ... in/5706424" onclick="window.open(this.href);return false;

No näin.

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 8277
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: F1-uran lopettaneet

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Ma Tammi 25, 2016 21:33

Eihän se väärin ole :D

waldo39
GP-voittaja
Viestit: 2111
Liittynyt: Su Helmi 05, 2012 14:35

Re: F1-uran lopettaneet

Viesti Kirjoittaja waldo39 » Ke Helmi 03, 2016 16:34

Jyrki Järvilehto täytti pyöreitä

Entinen F1-kuljettaja Jyrki Järvilehto täyttää tänään 50 vuotta.

Järvilehto ajoi kuusi kautta kestäneellä F1-urallaan seuraavissa talleissa: Onyx (1989-90), Dallara (1991-92), Sauber (1993), Benetton (1994), Sauber (1994). Ennen F1-kilpakuljettajan uransa alkua hän toimi Ferrarin F1-testaajana. Pikkuformuloissa Järvilehto voitti Englannin F3-mestaruuden heti ensimmäisellä kaudellaan.

Järvilehto saavutti uransa ainoan F1-palkintokorokepaikan San Marinon GP:ssä 1991, jolloin hän sijoittui kolmanneksi. MM-pisteitä mies keräsi urallaan yhteensä 10.

Järvilehdon uran päätti käytännössä tammikuussa 1994 Silverstonen testiradalla sattunut vakava ulosajo. Mies sai onnettomuudessa murtumia niskaansa ja halvaantuminenkin oli lähellä.

Niskaleikkauksen jälkeen Järvilehto joutui pitämään kauden 1994 alussa pari kisaa sairaslomaa. Hän palasi F1-auton rattiin kauden kolmanteen kisaan San Marinon GP:hen. Kovista kivuistaan huolimatta mies taisteli, mutta Benetton-tallin armoton päätös oli Jyrkin hyllyttäminen kesken kauden 1994. Kauden kaksi viimeistä kisaa hän kaasutteli vielä Sauberilla.

Järvilehto voitti Le Mansin legendaarisen 24 tunnin ajon vuosina 1995, 2003 ja 2005. American Le Mans -sarjan mestaruuden hän voitti kaudella 2004. Miehen myöhempää uraa varjosti Tammisaaressa kesällä 2010 sattunut veneturma, jossa kuoli Järvilehdon hyvä ystävä.

MTV SPORT
Myöhäiset onnittelut Jyrki Juhani Järvilehto! 50 vuotta on tullut mittariin, ja sinä aikana hän on saavuttanut paljon. Omasta mielestäni kovimpia Suomea edustanut moottoriurheilija, ja hän olisi voinut olla myös paras F1 -tasolla, mutta kohtalo puuttui peliin.
Lehdistö: ¨Kimi, oletko vihainen?¨ Kimi: ¨Olut helpotti.¨ < Unkarin GP 2015 >

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45454
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1-uran lopettaneet

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ma Helmi 15, 2016 19:52

Historia: Traagisessa lento-onnettomuudessa kuollut F1-legenda teki edelleen ainutlaatuista moottoriurheiluhistoriaa

Graham Hill on yksi suurimmista legendoista formula ykkösten historiassa, sillä ajotaitojensa lisäksi hän teki myös korvaamatonta PR-työtä sarjan eteen aikakaudella, jolloin media alkoi toden teolla kiinnostua lajista. Hill oli ensimmäisiä sarjan tähtiä, sillä hän osasi seuramiehen taidot kuin luonnostaan. Ja menestyjien ympärillä riittää aina kuhinaa.

Kaksinkertainen maailmanmestari on myös yhä edelleen ainoa ihminen maailmassa, joka on kyennyt voittoon kaikissa autourheilumaailman kolmessa suurimmassa: Monacon GP:ssä, Le Mansin 24 tunnin ajoissa sekä Indy500-kilpailussa.

F1-legendat tarjosivat ilmaisen lounaan

Hillin taival F1-maailman huipulle oli pitkä ja kivinen. Lahjakas soutaja koki moottoriurheilukärpäsen pureman vasta hänen ollessa jo reilusti yli parikymppinen. Hill ei ollut kotoisin varakkaasta perheestä ja hän joutuikin tekemään lukuisia hanttihommia saadakseen ajomahdollisuuksia edes pienemmissä luokissa.

Yksi kuuluisimmista Hillin itsensä kertomista kaskuista sijoittuu aikaan, jolloin viiksekäs herrasmies oli vasta aloitteleva kilpa-ajaja. Brands Hatchissa ajetun kilpailun jälkeen Hill päätti säästää rahaa liftaamalla pois kilpailupaikalta. Hetken odottelun jälkeen Hillin poimi kyytiin kaksi tulevaa F1-legendaa.

Lotus-tallin perustaja ja lukuisia sarjaa mullistaneita innovaatioita kehittänyt Colin Chapman sekä nuori insinööri, joka tulisi myöhemmin rakentamaan kaikkien aikojen F1-moottorin Cosworth DFV:n Mike Costin päättivät napata kyytiläisen matkaansa. Huikea tarina sai vielä uskomattompaa jatkoa, kun Hill onnistui saamaan ilmaisen kyydin lisäksi vielä kaksikolta ilmaisen lounaan. Chapman luuli Hillin olevan Costinin ystävä ja toisin päin, eikä kumpikaan halunnut osoittaa pihiyttään liikekumppanin edessä.

Ilmaista ruokaa nauttiessaan Hill sai samalla solmittua itselleen työsopimuksen Chapmanin Lotus-tallin mekaanikkona. Seuraavien vuosien ajan Hill uurasti autojen parissa, ja Chapman antoi miehelle muutamia ajotilaisuuksia kalustollaan. Pikku hiljaa Hill raivasi tietään kohti kuninkuusluokkaa, ja F1-debyyttinsä hän teki kauden 1958 Monacon GP:ssä.

Kova työ toi palkinnon

Kauden 1962 kolkuttaessa ovella oli Hillin menestys aiemmilta vuosilta jäänyt laihaksi. Kaudet Lotuksella ja BRM:llä olivat tuoneet vain yhden palkintopallipaikan, mutta Hill vannoi BRM-tallipäällikölleen Alfred Owenille kauden 1962 olevan menestyksekäs. Owen, joka oli kyllästynyt jatkuvaan rämpimiseen, päätti antaa suojatilleen vielä yhden mahdollisuuden. Päätöstä ei tarvinnut katua.

Hill nappasi jännittävien vaiheiden jälkeen kauden 1962 maailmanmestaruuden. Hillin BRM ei ollut yhtä nopea kuin kilpakumppani Jim Clarkin Lotus, mutta siinä missä Lotus jätti luvattoman usein nopean skotin kävelymieheksi, pystyi Hill keräämään pisteet kotiin ruutulipulla.

Hill ja Clark kävivät seuraavien vuosien aikana lukuisia upeita kaksintaisteluita, ja molempia pidettiin ratojen parhaimpina rattitaitureina. Hillin tähtihetkiin voidaan laskea kaudella 1962 ajettu voitto Nordscheifringin vihreässä helvetissä hirveissä keliolosuhteissa. Lisäksi Hill tunnettiin ”mister Monacona” hänen juhlittua legendaarisen katuradan voittoa peräti viidesti. Maininnan ansaitsee myös hänen saldonsa Watkins Glenin haastavalla kilparadalla: kolme voittoa ja kolme kakkosijaa.

Kaudeksi 1967 Lotus sai kokoon unelmatiimin, kun Hill liittyi Clarkin tallikaveriksi Lotukselle. Myöhemmin Lotus toi radalle Cosworthin voimanlähteet, ja kaikille tulisi käymään nopeasti selville, että kyseessä on uuden ajanjakson ensiaskeleet.

Ensimmäinen kausi meni vielä teknisiä vikoja karsien. Lotus-kuskit olivat sarjan nopeimpia, mutta tittelit karkasivat muualle. Seuraava kausi alkoi kaksoisvoitolla, ja samaa odotettiin olevan luvassa muissakin kisoissa.

Lotus-ikoni Clarkin kuolema F2-luokan kisassa Hockenheimissa keväällä pisti kuitenkin koko tallin sekasortoiseen tilaan. Onnettomuus vaikutti erityisesti tallipäällikkö Chapmaniin, jolle Clark oli hyvin läheinen ystävä.

Hill osoitti suurmiehen merkkinsä kannattelemalla tiimiä vaikeina aikoina. Palkkioksi hän juhli uransa toista maailmanmestaruutta kauden päätteeksi. Juhlinnasta puuttu kuitenkin suurin ilo, sillä hyvän ystävän menettäminen sattui myös mestaria.

Vaikeat viimeiset ajovuodet

Seuraavalla kaudella mestaruuden puolustaminen sujui Hilliltä ohdakkeisesti, ja kaiken kruunuksi hän loukkaantui vakavasti kauden päätösosakilpailussa Watkins Glenissä. Hurjan volttisarjan päätteeksi lääkärit puhuivat Hillille uran lopettamisesta, sillä toipumisessa tulisi kestämään kauan.

Hill oli kuitenkin tunnettu jääräpäisyydestään. Jos hän koki jonkun asian tarpeelliseksi, oli hänen kanssaan parasta olla samaa mieltä, tai muuten kohtaloksi saattoi koitui kova ripittäytyminen, josta ei desibelejä puuttunut. Varsinkaan ennen kilpailua Hilliä ei kannattanut lähestyä, sillä brittimestari ei arvostanut pätkääkään hänen valmistautumistaan häirinneitä.

Hill päätti siis näyttää häntä vastaan väittäneille lääkäreille, ja hämmästyttävästi hän oli lähtöruudukossa kauden 1970 alkaessa. Paluukisassaan Hillin onnistui nousta upeasti ruudusta 19 MM-pisteille, kun hän tuli maaliin kuudentena. Hill kuvailikin tuota pistettä koko uransa kivuliaimmaksi.

Tallipaikka Lotuksen tehdastiimissä oli kuitenkin historiaa, ja Hillin ura oli tästä eteenpäin jopa hieman surullista katsottavaa. Kaudet 1970-1975 tuottivat ennen menestyksestä toiseen marssineelle britille vaivaiset 14 MM-pistettä. Kärkitallien käännettyä selkänsä ajoi Hill viimeiset vuodet omasta pussistaan ensiksi yksityistiimien autoilla ja myöhemmin omalla kalustollaan.

Karsiutuminen Monacon GP:stä kaudella 1975 riitti lopulta Hillille. Hän päätti siirtyä johtamaan omaa tiimiään, josta näyttikin olevan kehittymässä jotain potentiaalista.

Tapaturmainen kuolema suisti perheen ongelmiin

Vuoden 1975 loppupuolella Embassy Hill -tallin tilanne vaikutti lupaavalta. Seuraavaa kautta varten käydyt testit Ranskan Paul Ricardin radalla olivat sujuneet hyvin. Onnistuneen päivän päätteeksi koko tiimi pakkautui lentolupakirjan omanneen Hillin ohjaaman lentokoneen kyytiin määränpäänään kotimaa Englanti.

Hillin aloitettua laskeutumisen Lontoossa sijaitsevalle lentokentälle keliolosuhteet olivat sumun takia surkeat. Tämä koitui lopulta Hillin ja koko lupaavan tiimin kohtaloksi.

Näkyvyyden ollessa olematon rysäytti Hill lentokoneensa lentokenttää reunustaneen golf-kentän puihin. Seurasi tuhoisa onnettomuus, jonka seurauksena kaikki koneessa olleet matkustajat menehtyivät. Hillin lisäksi surmansa sai muun muassa tallin lupaava kuljettaja Tony Brise.

Hillin kuolema oli shokki koko autourheilumaailmalle, mutta surevan perheen kurjuus syveni entisestään, kun selvisi, ettei Hillillä ollut voimassa olevaa vakuutusta. Lisäksi Hillin lentolupakirjassa oli puutteita, mikä eväsi myös muut korvaukset.

Lähes kaikki perheen rahat oli sijoitettu F1-talliin, joten Hillin leski joutui myymään lähes kaikki miehensä F1-palkinnot rahaa saadakseen. Betty Hillin äidinvaisto ei olisi halunnut päästää poikaansa kilpa-auton rattiin, mutta onneksi Damon Hill oli perinyt isänsä jääräpäisyyden. Damon Hillistä kruunattiin kauden 1996 jälkeen toistaiseksi ainoa F1-sarjan maailmanmestari, joka on saanut juhlia samaa titteliä isänsä kanssa.

suomif1.com

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45454
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1-uran lopettaneet

Viesti Kirjoittaja Jamppa » La Helmi 20, 2016 22:46

Aiheesta on täälä keskusteltu aiemminkin, mutta kysytään nyt uudestaan.

Mitä mieltä porukka on JJ Lehdosta? Miten pitkälle olisi siivet kantaneet jos tähdet olisi olleet suotuisat?

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5097
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: F1-uran lopettaneet

Viesti Kirjoittaja Osku90 » La Helmi 20, 2016 23:22

JJ:n tarina on näitä "olisi ollut hienoa nähdä" -juttuja. Olisiko Jyrki ilman Silverstonen testionnettomuutta pärjännyt kaudella 1994 Schumacherille Benettonilla, kun tämä oli saanut tiimiä rakentaa ympärilleen jo reilut kaksi vuotta? Ehkä ei olisi yltänyt 94-95 maailmanmestariksi, mutta varmuudella olisi pystynyt luomaan paremman F1-uran, kuin mihin nyt kykeni. Myös Johnny Herbertiä (Benettonilla 1995) pidettiin äärimmäisen lahjakkaana kuljettajana, mutta hänkään ei Schumin varjossa kyennyt kuin kahteen voittoon ja kahteen muuhun podiumpaikkaan tuona kautena. JJ olisi kenties kahtena Benetton-vuonnaan onnistunut muutamaan voittoon, mutta Schumin tallissa Schumin voittaminen ei vaan kertakaikkiaan ole mahdollista. Se mitä näiden kahden vuoden jälkeen olisi JJ:n uralla tapahtunut on sitten ihan arvailua. Kenties olisi päässyt sentään Sauberia tasokkaamman auton rattiin ja kenties taistellut jopa mestaruuksista McLarenilla tai Williamsilla.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Cup
Mestarikandidaatti
Viestit: 2640
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Re: F1-uran lopettaneet

Viesti Kirjoittaja Cup » La Helmi 20, 2016 23:41

Osku90 kirjoitti:JJ olisi kenties kahtena Benetton-vuonnaan onnistunut muutamaan voittoon, mutta Schumin tallissa Schumin voittaminen ei vaan kertakaikkiaan ole mahdollista. Se mitä näiden kahden vuoden jälkeen olisi JJ:n uralla tapahtunut on sitten ihan arvailua. Kenties olisi päässyt sentään Sauberia tasokkaamman auton rattiin ja kenties taistellut jopa mestaruuksista McLarenilla tai Williamsilla.
Jotkut asiantuntijat olivat sitä mieltä että JJ:n olisi kannattanut mennä kaudeksi 1994 Benettonin sijasta Jordanille, mutta vaikea sanoa miten 94 jälkeen ura hällä ois kulkeutunut, mutta silloin 94 hän ne viimeiset kisat ajoi Sauberilla. JJ:tä tungettiin 1995 huhuissa Minardille ja Pacificille (Keith Wiggins ajatti JJ:tä läpi pikkuformuloiden), mutta rahaa olisi pitänet Jykän tuonne tuoda 95, eikä hän itse häntäpään tiimeihin halunnut. Ligierin toinen paikka oli auki tarpeeksi maksavalle, kuten myös Tyrrellin, jonne Salo meni. Myöhemmin vielä eli 1999 lopulla JJ kerkesi käydä Williams huhuissa, mutta Berger kerkesi ne kumota sanomalla että JJ on heidän ALMS tähti. Sen muistan yhdessä 1997 lehdessä JJ:n mainitseman että F1 vielä kiinnosti, mutta ei ollut järkeä mennä takaisin jos vain Tyrrelin tasoiset tiimit kysyivät häntä ajamaan.
Twitter: @KurskiRacing

Dzeko
Testikuski
Viestit: 255
Liittynyt: Su Tammi 03, 2016 18:20

Re: F1-uran lopettaneet

Viesti Kirjoittaja Dzeko » Ke Helmi 24, 2016 11:08

No se on ainakin totta ettei JJ saanu kunnon mahollisuutta.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5097
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: F1-uran lopettaneet

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ti Huhti 05, 2016 19:52

http://yle.fi/urheilu/kaksinkertainen_f ... ot/8789695

Fittipaldilla rahahuolia. Luulis, että jonkun verran velkoja lyhentää tollasilla aarteilla, joita ulosottomies on vienyt.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45454
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1-uran lopettaneet

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Touko 10, 2016 20:21

F1-sarjan ikuinen kakkonen täyttää vuosia ”Kimi Räikkönen ryösti hänen paikkansa” – kuvat uran varelta

F1-lehdet maalasivat kesällä 2001 kuvaa sarjan tulevaisuuden hallitsijoista. Puheissa formulamaailman herruudesta tultaisiin käymään tiukkaa vääntöä kahden silloisen Sauber-kuljettajan välillä. Mercedeksen vahvasti tukema Nick Heidfeld tulisi taistelemaan selvästi Ferrarin kuolaamaa Kimi Räikköstä vastaan tulevina vuosina. Molempien superlahjakkaiden nuorukaisten uskottiin pysyvän Sauberilla vain sen aikaa, kunnes suuremmat tallit katsoisivat hedelmiensä olevan kypsiä poimittaviksi omiin kätösiin.

Kaikki tiedämme, kuinka sitten lopulta kävikään. Brittitiimin päätös kallistui lopulta Räikkösen suuntaan, kun taas petetty Heidfeld jämähti vuosiksi Sauberille. Vaikka epäluotettavuus riistikin suomalaiselta kaksi maailmanmestaruutta, nostivat vuodet McLarenilla Räikkösen silti aikansa kiistatta yhdeksi parhaimmista kuljettajista. Heidfeld puolestaan muistetaan keskikastin tasaisena suorittajana, jolla on ”kunnia” kantaa nimissään kyseenalaista F1-ennätystä: eniten palkintokorokepaikkoja ilman voittoa.

Kimi Räikkönen ryösti hänen paikkansa, mutta jälkikäteen tarkasteltuna kummankaan osapuolen ei tarvinnut katua päätöstä. Saksalaisen osalta tapaus herättää luonnollisesti katkeruutta. Vielä vuosia tuon tapauksen jälkeenkin muisti hän mainita, kuinka hän voitti Räikkösen sekä aika-ajovertailussa että loppupisteissä Sauber-vuonna. Tämä pitää paikkansa, mutta täytyy muistaa, että vastassa oli todellinen F1-keltanokka, joka suoriutui kokemukseensa nähden erinomaisesti tulokasvuodestaan.

Heidfeldin vahvuus oli myös hänen suurin heikkoutensa. Hän oli tasaisen varma suorittaja, joka kyllä toi autonsa maaliin ja usein myös mukavilla pistesijoille. Useat hänen palkintopallisijoituksensa tulivatkin kisoista, jotka olivat todellista lottoarvontaa vaihtuvien keliolosuhteiden tai muiden muuttuvien tekijöiden takia.

Tasapaksulla suorittamisella ei kuitenkaan koskaan nousta huipulle. Heidfeld ei ollut kuljettajana räväkkä, joka olisi pystynyt tiukan paikan tullen repimään itsestään ja autostaan irti vielä hieman lisää suorituskykyä, jotta huipputulos olisi taattu.

Saksalainen ajoi kunnioitettavan uran, ja näin jälkiviisaana voidaan sanoa hänen pystyneen jotakuinkin maksimiinsa. McLarenin riskivetoa kummasteltiin syksyllä 2001, mutta seuraavat vuodet osoittivat heidän tehneen täysin oikean valinnan kuljettajavalintansa suhteen.

Nick Heidfeldin F1-ura lukuina

GP:t: 183
Paalut: 1
Nop.kierrokset: 2
MM-pisteet: 259

suomif1.com
Mitä mieltä foorumilaiset on Heidfeldistä?

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5097
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: F1-uran lopettaneet

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ti Touko 10, 2016 21:12

No tuossa se kaikki oleellinen oikeastaan tulikin. Nick oli hyvä ja tasainen kuljettaja. Harva muistaa, että Heidfeld ajoi Kubican kanssa kolme täyttä kautta tallikaverina ja voitti tämän pisteissä kahtena kautena. Kaikkien mielissä Kubica oli kuitenkin BMW-kuskeista se, joka säväytti ajosuorituksillaan ja kiusasi isompiaan.

Heidfeld ei vaan löytänyt itseään koskaan oikeasta autosta. BMW:llä pystyi ajamaan podiumeista, mutta yleensä vain jos McLaren tai Ferrari-kuljettajat kohtasivat ongelmia. Podiumille yllettiin myös Williamsin kanssa 2005, mutta McLaren ja Renault olivat vauhdillisesti edellä.

Parhaiten Heidfeldin uralta on jäänyt mieleen ensimmäinen podium Sauberilla 2001 Brasiliassa, raju kolari Takuma Saton kanssa Itävallassa 2002, jolloin Heidfeld Sauberissaan oli viedä Satolta pään. Yksi kohokohta oli molempien Williamsien nousu palkintokorokkeelle Monacossa 2005. Heidfeld ja Webber ohittivat kisan lopussa Alonson tunnelia seuraavassa mutkassa ja nousivat podiumille Räikkösen kanssa.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45454
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1-uran lopettaneet

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Touko 10, 2016 21:37

Ite muistan hyvin ne puheet silloin kun miehet ajoivat Sauberilla, että Kimi menee Ferrarille ja Heidfeld Mclarenille. Sitten miehet taistelevat keskenään mestaruuksista, yms.

Sitten sitä ihmeteltiin kun Kimi menikin Mclarenille ja Nickille ei oikein löynyt paikkaa.

Sanoisin, että oli vähä kuten Hulkenberg, väärässä paikassa väärään aikaan eikä koskaan saanut oikein kunnon mahdollisuutta näyttää että mistä mies on tehty.

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 8277
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: F1-uran lopettaneet

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Ti Touko 10, 2016 21:48

Nick oli ehkä keskimääräistä parempi kuski, mutta se viimeinen terävyys ja loistokkuus puuttui, jotta miehestä olis mestaria tullut. Paremmassa autossa olis kenties voinut voittaa kisoja, mutta mestariksi miehestä tuskin olisi ollut. Ihan hyvä kuski, aika tasapaksu ja vähän kuten David Coulthard.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45454
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1-uran lopettaneet

Viesti Kirjoittaja Jamppa » La Elo 06, 2016 11:10

Kovalainen paljastaa: McLaren ilmoitti syrjäyttämisestäni kiitospäivänä

Heikki Kovalainen on valottanut vuoden 2009 eli viimeisen McLaren-kautensa tapahtumia tallin nettisivuilla.

Kovalainen jäi ilman McLarenin kisakuskin paikkaa kauden 2009 päätteeksi. Suomalaisen mukaan tallipäällikö Martin Whitmarsh piti hänet sopimusneuvotteluissa ajan tasalla.

- Hän kertoi aikaisin kaudella, että he etsivät tilalleni toista kuljettajaa, Kovalainen kertoo Mclarenin nettisivuilla.

Whitmarsh oli kertonut Kovalaiselle hänen olevan tallin kolmas vaihtoehto. Ykkösvaihtoehto oli saada Kimi Räikkönen takaisin Ferrarilta.

- He yrittivät saada Kimiä tai Jenson Buttonia, Kovalainen taustoitti.

Kun Räikkönen valitsi rallin, myös Kovalaisen osakkeet jatkon suhteen nousivat.

- Tuli selväksi, että Kimi ei ollut tulossa. Silloin jäljelle jäi Button, jonka päätöstä talli odotti.

Kovalaisen mukaan hän sai tietää Buttonin sopimuksesta, ja samalla omasta syrjäyttämisestään, marraskuun lopussa.

- Olin silloin Amerikassa. Se oli kiitospäivä, kun Martin soitti minulle kertoakseen, että he olivat hankkineet Jensonin, Kovalainen kertoo.

Kovalaisen mukaan hän oli jo varautunut syrjäyttämiseensä.

- Tulokseni eivät olleet riittävän hyviä. Tiesin, että olisin pystynyt parempaankin, Kovalainen summasi.

Kahden McLaren-kautensa jälkeen Kovalainen siirtyi Lotukselle, joka myöhemmin muutti nimensä Caterhamiksi. Nykyisin 34-vuotias suomussalmelainen ajaa Japanin GT-autosarjassa.

MTV Sport

Vastaa Viestiin