FIA - Fédération Internationale de l'Automobile

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45420
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: FIA - Fédération Internationale de l'Automobile

Viesti Kirjoittaja Jamppa » To Heinä 17, 2014 14:57

Todt lupaa kokouksen F1:n kehittämiseksi

Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Jean Todt lupaa kutsua koolle kokouksen, jossa pohditaan F1-sarjan tarvitsemia uudistuksia.

Ferrarin pääjohtaja Luca di Montezemolo on viime viikkoina äänekkäästi vaatinut muutoksia formula ykkösiin. Ferrari-leiri ei ole mielissään etenkään tämänvuotisesta moottorimuutoksesta, mutta Todtin mielestä oli oikea ratkaisu tuoda formula ykkösiin lisää energian kierrättämistä.

- Hybridi on oikea suunta, mutta me emme ole pystyneet kommunikoimaan sitä hyvin. Autoalan tulevaisuus menee tähän suuntaan, Todt linjasi Gazzetta dello Sport -lehden haastattelussa.

Montezemolo vertailee F1-kuskeja taksikuskeihin, koska molemmat pyrkivät ajossaan etupäässä taloudellisuuteen. Todt ei ole samaa mieltä siitä, että F1 olisi käynyt tylsäksi polttoainerajoituksen takia.

- Tylsyys? Minä en näe sellaista enkä näe kenenkään nostavan jalkaansa kaasulta GP:ssä säästääkseen polttoainetta. Kilpa-autoilussa on aina etsitty maksimaalista tehokkuutta: pienempi bensamäärä tankissa tekee autosta kevyemmän, jolloin pystyy ajamaan nopeammin. Kymmenen kiloa polttoainetta tarkoittaa periaatteessa 4 kymmenystä kierrosaikaan, Todt korostaa.

Todt vakuuttaa kuitenkin olevansa avoin ehdotuksille, jotka parantavat formula ykkösiä.

- Minä kutsun saman pöydän ääreen sponsorien, lehdistön, uuden median, kisajärjestäjien ja tallien edustajia sekä nykyisiä ja entisiä kuljettajia. Otan mielelläni vastaan ehdotuksia. Sanon tämän FIA:n puheenjohtajana, ilman että vastaan Montezemololle, sen takia, koska minulla on suuri kunnioitus kaikkia niitä kohtaan, jotka ovat mukana moottoriurheilussa ja etenkin sitä kohtaan, mitä hän teki, tekee ja tulee tekemään Ferrarilla, Todt sanoo.

Todt työskenteli Montezemolon alaisuudessa Ferrarin tallipäällikkönä vuosina 1993-2007.

MTV Sport

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45420
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: FIA - Fédération Internationale de l'Automobile

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Pe Touko 29, 2015 13:07

http://www.ts.fi/urheilu/moottoriurheil ... i+kaudeksi" onclick="window.open(this.href);return false;

FIA hakee uutta tallia jo ensi kaudeksi.

Cup
Mestarikandidaatti
Viestit: 2639
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Re: FIA - Fédération Internationale de l'Automobile

Viesti Kirjoittaja Cup » Pe Kesä 12, 2015 9:04

waldo39 kirjoitti:FIA, eli kansainvälinen autoliitto on F1-sarjan jokavuotinen järjestäjä. Minkälaisia tuntemuksia liitto herättää ja onko FIA:lla kuinka korvaamaton merkitys F1-sarjassa, eli pärjäisikö Formula1-sarja ilman kansainvälistä autoliittoa.
Veikkaisin että pärjäisi, tosin vaikea sanoa ennen kuin näkisi, mutta mikä olisi korvaava vaihtoehto. Mistäköhän johtuu että FIA:sta ei enää löydy "ystäviä" suomalaisille, siinä mielessä sillä heidän kattojärjestö Sport Councilin valiokuntiin ja muihin sisäpiirin kokouksissa ei maamiehiämme nähdä, täsmennyksenä että muista FIA:n rooleista esim NEZ ym löytyy kyllä meidän maamme henkilöitä. Jean Todtin aika kaudella yksi ruotsalainen on vain mahtunut mukaan, Mosleyn aika kaudella oli AKK:sta Solhberg ja Ermei Kanninen oli vuosien 64-81 aikavälillä eli Willred Andrews/Amaury de Merode/Paul Alfons von Metternich-Winneburg/Jean-Marie Balestre aikakausilla. Onko yksi syy Ari Vatanen siinä mielessä, hänhän oli Todtin kanssa taistelemassa presidentin tittelistä, eihän Todt voi ottaa kilpailevan haastajan henkilöitä? Sitten puolestaan FIM joka tosiaan on kansainvälinen moottoripyöräilyliitto, siellähän on rooleissa muutamia suomalaishenkilöitäkin, vieläpä nainen edennyt niistä pisimmälle. Jean Todin nykyinen kausi jatkuu ainakin 2017 asti, kaudet ovat aina nelivuotisia.
Twitter: @KurskiRacing

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45420
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: FIA - Fédération Internationale de l'Automobile

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Pe Marras 13, 2015 20:06

Todt ajaa 12 miljoonan maksimihintaa moottoreille

Formula 1 tavoittelee kustannussäästöjä. Kansainvälinen autoliitto FIA patistelee talleja hankkimaan halvempia moottoreita.

FIA tähtää siihen, että moottorien valmistuskustannuksia rajoittava sääntö olisi voimassa kaudesta 2017 kolme vuotta eteenpäin.

Yksi 1,6 litran V6-turbomoottori voi maksaa tallille nykyisin lähes 28 miljoonaa euroa.

FIA:n puheenjohtaja Jean Todt on puhunut ylärajan laskemisesta jopa 12 miljoonaan euroon, jotta talousvaikeuksissa olevien F1-tallien olo helpottuisi.

Formula ykkösissä on tällä hetkellä neljä moottorivalmistajaa: Ferrari, Mercedes, Renault ja Honda.

Turun Sanomat, Sao Paulo

STT-Reuters

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45420
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: FIA - Fédération Internationale de l'Automobile

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Huhti 05, 2016 16:29

Jean Todt haluaa kaiken vallan F1:ssä FIA:lle: “Hallintokoneisto ei toimi lainkaan”

Kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n presidentti Jean Todt haluaa, että formula ykkösten päätöksenteko ja sääntöasiat siirretään vain ja ainoastaan FIA:lle.
F1:n hallintokoneisto on saanut viime aikoina valtavasti kritiikkiä. FIA ja Bernie Ecclestone eivät ole onnistuneet yhdessä edes surkean aika-ajosysteemin muuttamisessa, eikä myöskään kauden 2017 säännöistä ole vielä päästy sopuun.
– Kaiken vallan siirtäminen FIA:lle näissä asioissa olisi loogista. Meillä pitäisi olla täysi valta sääntöjen ja päätöksenteon suhteen, Todt kertoi F1i.comille.
– Mutta historiallisessa katsannossa näin ei ole koskaan ollut. Näin se vain tuntuu aina siirtyvän perintönä sukupolvilta toisille.
Todt ei usko, että mitään muutoksia on tulossa ennen vuotta 2020.
– Hallintokoneisto ei toimi lainkaan, vaikka se on ollut siellä jo vuosikymmeniä. On odotettava kunnes nykyinen Concorde-sopimus päättyy 2020, sen jälkeen meillä on mahdollisuus muuttaa asioita.
– Mutta olemme nyt vuodessa 2016 emmekä voi tehdä vielä mitään. Tästä koneistosta emme pääse eroon. Paitsi toki, jos kaikki tiimit, F1:n kaupallisten oikeuksien haltijat ja FIA päättäisimme kaikki yhdessä muutoksesta, silloin sen voisi tehdä vaikka jo huomenna, Todt maalaili.

arvokisat.com
Eikö FIA:n tehtävä ole valvoa sääntöjä eikä tehdä niitä?

Sitä vois miettiä niinkin, että tarvitaanko koko FIA:a? Mitä useampi kokki, sen sekavampi soppa.

Isoin askel olis potkia Ecclestone ja Todt pois palleiltaan. Siinä kun kaks fossiilia yrittää keksiä sääntöjä jotka olis katsojaystävällisiä, niin ei oikein toimi.

Jos taas valta annettaisiin talleille, niin tulisko sieltä kovin helposti kompromissia kun on niin monta päättävää henkilöä?

Paras vaihtoehto olis esim. sellainen toimikunta johon kuuluisi vaikka viisi jäsentä. Pari entistä kuskia sekä nykyisiä. Kuskit ne parhaiten tietää mikä toimii ja mikä ei. He tekisivät ehdotuksia joista tallit sitten äänestäisivät. Eli olis valmiit paketit pöydällä.

DHill
Maksukuski
Viestit: 624
Liittynyt: Su Kesä 30, 2013 20:10

Re: FIA - Fédération Internationale de l'Automobile

Viesti Kirjoittaja DHill » Ti Huhti 05, 2016 21:48

Jamppa kirjoitti:
Jean Todt haluaa kaiken vallan F1:ssä FIA:lle: “Hallintokoneisto ei toimi lainkaan”

Kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n presidentti Jean Todt haluaa, että formula ykkösten päätöksenteko ja sääntöasiat siirretään vain ja ainoastaan FIA:lle.
F1:n hallintokoneisto on saanut viime aikoina valtavasti kritiikkiä. FIA ja Bernie Ecclestone eivät ole onnistuneet yhdessä edes surkean aika-ajosysteemin muuttamisessa, eikä myöskään kauden 2017 säännöistä ole vielä päästy sopuun.
– Kaiken vallan siirtäminen FIA:lle näissä asioissa olisi loogista. Meillä pitäisi olla täysi valta sääntöjen ja päätöksenteon suhteen, Todt kertoi F1i.comille.
– Mutta historiallisessa katsannossa näin ei ole koskaan ollut. Näin se vain tuntuu aina siirtyvän perintönä sukupolvilta toisille.
Todt ei usko, että mitään muutoksia on tulossa ennen vuotta 2020.
– Hallintokoneisto ei toimi lainkaan, vaikka se on ollut siellä jo vuosikymmeniä. On odotettava kunnes nykyinen Concorde-sopimus päättyy 2020, sen jälkeen meillä on mahdollisuus muuttaa asioita.
– Mutta olemme nyt vuodessa 2016 emmekä voi tehdä vielä mitään. Tästä koneistosta emme pääse eroon. Paitsi toki, jos kaikki tiimit, F1:n kaupallisten oikeuksien haltijat ja FIA päättäisimme kaikki yhdessä muutoksesta, silloin sen voisi tehdä vaikka jo huomenna, Todt maalaili.

arvokisat.com
Eikö FIA:n tehtävä ole valvoa sääntöjä eikä tehdä niitä?

Sitä vois miettiä niinkin, että tarvitaanko koko FIA:a? Mitä useampi kokki, sen sekavampi soppa.

Isoin askel olis potkia Ecclestone ja Todt pois palleiltaan. Siinä kun kaks fossiilia yrittää keksiä sääntöjä jotka olis katsojaystävällisiä, niin ei oikein toimi.

Jos taas valta annettaisiin talleille, niin tulisko sieltä kovin helposti kompromissia kun on niin monta päättävää henkilöä?

Paras vaihtoehto olis esim. sellainen toimikunta johon kuuluisi vaikka viisi jäsentä. Pari entistä kuskia sekä nykyisiä. Kuskit ne parhaiten tietää mikä toimii ja mikä ei. He tekisivät ehdotuksia joista tallit sitten äänestäisivät. Eli olis valmiit paketit pöydällä.
Olen kyllä Todtin ja monen muunkin kanssa samaa mieltä että hallintokoneisto ei toimi näissä sääntöasioissa. Päätöksenteko on halvaantunut yhtä lujasti kuin meikäläinen julkisen vallan päätöksenteko.

Jos joltain pitäisi ottaa valtaa pois, niin ottaisin sitä pois talleilta. Toisaalta vahvistaisin omistajan ja/tai FIA:n roolia päätöksenteossa.

Valmistelutyössä tarvitaan joka tapauksessa tallien panosta. Tilanne muuttuu hankalaksi silloin kun tallit eivät pääse uudistuksista yksimielisyyteen kuten nyt on käynyt. Toimisiko tuossa vaiheessa jokin FIA:n nimittämä toimikunta valmisteluelimenä jonka ehdotukset FIA sitten vahvistaisi?

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45420
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: FIA - Fédération Internationale de l'Automobile

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Pe Maalis 31, 2017 21:44

FIA-pomo rajoittaisi F1-sarjan tekniikkaa: Autot liian monimutkaisia ja luotettavia

Kansainvälinen autoliitto FIA haluaa muuttaa tulevaisuudessa F1-sarjan autoja nykyistä yksinkertaisempaan suuntaan.

Kattojärjestö tapaa johtavia autonvalmistajia perjantaina Pariisissa järjestettävässä kokouksessa. Pöydällä ovat sarjan tulevaisuuden moottorisäännöt, jotka astuvat voimaan vuonna 2021.

FIA:n puheenjohtajan Jean Todtin mielestä F1-sarjan teknologian tulisi ottaa askel taaksepäin, jotta kuninkuusluokan viihdearvoa voitaisiin parantaa.

- Jos minulle tarjotaan tilaisuus tutustua F1-autoon, niin mielestäni ne ovat liian monimutkaisia ja yliteknisiä, mitä ei lajissa tarvita. Tämä on herkkä aihe, koska autoilu kehittyy, jolloin olisi vaikea sanoa, ettei autourheilun huippusarja seuraa yleistä kehitystä, Todt kertoi motorsport.comin mukaan.

- Laji on mielestäni liian kallis, liian monimutkainen ja tavallaan liian luotettava. Olin kauhistunut, kun seurasin ensimmäistä testipäivää Barcelonassa. Muistan hyvin, kun minun aikoinani viisi ajettua kierrosta oli fantastista. Nyt näin autojen ajavan 70 tai 80 kierrosta. He ovat rakentaneet tehtaisiinsa laboratorioita, jonne kenelläkään ei ole pääsyä, Todt jatkoi.

Todt ei näe F1-sarjan siirtyvän pois perinteisistä polttomoottoreista vielä vähään aikaan. Paluuta nykyisistä hybrideistä menneiden vuosikymmenten V8- ja V10-voimanlähteisiin Todt ei kuitenkaan hyväksy.

- Harkitsemme tulevaisuudessa siirtymistä polttokennoihin joissakin sarjoissa, mutta F1 käyttää jatkossakin enemmän tavanomaisia moottoreita. Tämä ei tarkoita sitä, että aiomme palata siihen, mitä käytimme kymmenen vuotta sitten. Niin ei tapahdu koskaan, Todt painotti.

MTV Sport

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14045
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: FIA - Fédération Internationale de l'Automobile

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ma Joulu 04, 2017 15:13

Jean Todt: Annoin Vettelin törkytempun anteeksi Schumacher-taustan myötä

Sebastian Vettel kohautti kesäkuussa Bakun GP:ssä iskemällä turva-auton aikana autonsa kevyesti Lewis Hamiltonin kylkeen. FIA:n puheenjohtaja Jean Todt tyynnyttelee tilannetta kauden päätyttyä.


Vettel suutahti Bakussa, koska hän katsoi Hamiltonin hidastaneen turva-auton aikana yllättäen mutkassa. Hän sai kisassa 10 sekunnin stop-and-go-rangaistuksen, ja FIA:n puheenjohtaja Todt päätti, ettei lisärangaistuksia myöhemmin tarvittu.

Todt ilmaisee antaneensa Vettelille anteeksi, koska hän ymmärsi tämän toimintaa Michael Schumacher -muistojensa myötä. Schumacher turvautui urallaan Vettelin tapaan aika ajoin likaisiinkin temppuihin, ja Todt toimi "Schumin" Ferrari-menestysvuosina punaisten tallipäällikkönä.

– Tiedättehän, että olen varsin suvaitsevainen. Myös silloin kun sääntöjä uhmataan, Todt sanoo Auto Bildin mukaan.

Todt korostaa, ettei Vetteliä pidä syyllistää tempustaan.

– En pidä siitä, että käytös tuomitaan ottamatta huomioon tunteita ja tuskaa, jota kuski kokee.

Todt sanoo ymmärtävänsä Vettelin tekoa hyvin, koska se toi hänelle mieleen Schumacherin kolaroinnin Jacques Villeneuven kanssa Jerezin päätöskisassa 1997 ja Monacon aika-ajot 2006, jolloin "Schumi" pysähtyi tahallisesti radan toiseksi viimeiseen mutkaan johtoasemassa ja aiheutti keltaiset liput.

Vettel sijoittui kohistussa Bakun GP:ssä lopulta neljänneksi ja Hamilton viidenneksi.

Vettel johti Bakun jälkeen MM-sarjaa 14 pisteellä, mutta Hamilton paineli uransa neljänteen maailmanmestaruuteen 46 pinnan turvin ennen saksalaista.

MTV Sport
Öö... mitä?

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: FIA - Fédération Internationale de l'Automobile

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Joulu 04, 2017 16:00

Olin tuolla palkintogaalassa antanut vuoden lammas-pystin Charlie Whitingille samasta tilanteesta, mutta taitaa Todt nyt osoittaa itse ansaitsevansa sen. Tietysti kuljettajalla saa olla tunteita, mutta noin röyhkeitä epäurheilijamaisuuksia ei kyllä tulisi sallia missään tapauksessa.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Kamui Button
Maksukuski
Viestit: 570
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 21:19

Re: FIA - Fédération Internationale de l'Automobile

Viesti Kirjoittaja Kamui Button » Ti Joulu 05, 2017 14:24

Ihan hyvä ettei lisärangaistuksia jaettu. Vettel ei saanut mitään hyötyä tuosta hölmöilystä, eikä Hamilton menettänyt mitään. Muutenkaan kävelyvauhdissa törmäily ei aiheuttanut todellista vaaraa. Joten tuo 10s stop&go oli ihan ok.

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14045
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: FIA - Fédération Internationale de l'Automobile

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ti Joulu 05, 2017 16:00

Fakta on se, että jos tuo olisi ollut kuka tahansa kolmikon Vettel, Hamilton, Alonso ulkopuolelta, olisi tullut iso rangaistus. Vähintään musta lippu.

En myöskään näe millään tavalla järkevänä antaa tuollaisten temppujen mennä läpi, sillä sehän vain tarkoittaa, että niitä tulee lisää. Nyt kuka tahansa saa tehdä tuon saman, eikä siitä oikein voi mitään isompaa rankkua antaa.

Cup
Mestarikandidaatti
Viestit: 2639
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Re: FIA - Fédération Internationale de l'Automobile

Viesti Kirjoittaja Cup » Pe Joulu 08, 2017 17:46

http://www.autourheilu.fi/uutiset/suoma ... nnustusta/" onclick="window.open(this.href);return false;
AKK Motorsport Ry:n puheenjohtaja Juhani Pakari FIA:n hallitukseen. Aiempina vuosina hallituksessa mukana ollutta Ari Vatasta ei valittu enää mukaan, joka edusti Viron liiton kautta paikkaansa.
Twitter: @KurskiRacing

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: FIA - Fédération Internationale de l'Automobile

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Pe Joulu 15, 2017 17:14

FIA-pomo jyrähtää: Mersun ja Ferrarin autot liian luotettavia

F1-sarjan autot ovat saavuttaneet luotettavuudessaan turhan kovan tason, katsoo Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtja Jean Todt.

Kauden päätteeksi uransa neljännen maailmanmestaruuden pokannut Mercedes-kuljettaja Lewis Hamilton keräsi pisteitä kauden jokaisesta kisasta. Brittikuskin autoa eivät viat vaivanneet.

- Hän ei tehnyt yhtään virheitä, mutta hänellä oli myös uskomattoman vahva auto – vahva niin suorituskyvyltään kuin luotettavuudeltaan. Vaikka Mercedes ei ollut aina nopein, niin Lewis otti pisteitä kauden jokaisessa kilpailussa. Autot ovat liian luotettavia, Todt kommentoi saksalaiselle Auto Bild -lehdelle.

Moni katsoo Ferrarin hävinneen kauden mestaruusjahdin Mercedekselle heikon luotettavuuden vuoksi, mutta Todt on asiasta toista mieltä.

- Myös Ferrari teki minuun vaikutuksen. Pitäydyn sanomassani: Ferrari ja Mercedes olivat liian luotettavia. Se maksaa rahaa. Testejä, simulaattoreita, se kaikki on aivan liikaa. Emme tarvitse kaikkea sitä hyvän urheilun nimissä. Tilanne on oikeastaan päinvastainen, Todt painotti.
Että mitä? FIA:n mielestä autot ovat liian luotettavia ja tähän oivana ratkaisuna toimii moottorimäärien vähentäminen, jotta autoista tulisi vieläkin luotettavampia. Nerokasta
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5082
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: FIA - Fédération Internationale de l'Automobile

Viesti Kirjoittaja Osku90 » La Joulu 16, 2017 11:21

Musta on jo jonkin aikaa tuntunut, ettei noi FIAn äijät oo kattonut kisaakaan viimeiseen pariin vuoteen. Siis eihän noin pihalla kaikesta vaan voi olla. Aivan käsittämättömiä ratkaisuja ja johtopäätöksiä.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45420
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: FIA - Fédération Internationale de l'Automobile

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ke Tammi 17, 2018 17:43

https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/art ... gs.Qb6xuKU" onclick="window.open(this.href);return false;

Whitmarsh palaa ykkösiin FIA:n palkkalistoilla.

Vastaa Viestiin