Entiset F1-tallit

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Entiset F1-tallit

ViestiKirjoittaja Tyrrel » Pe Maalis 14, 2014 20:37

Lopettaneille kuskeille löytyy jo keskustelu, mutta avataanpa samanlainen myös lopettaneille talleille. Täällä siis voidaan keskustella kaikista entisistä talleista samalla periaatteella kuin tuolla kuskiketjussa.

Aloitetaan suurella suosikillani Minardilla. Mitä mieltä olette tallista? Kilpaili Formuloissa kaksikymmentä vuotta saavuttamatta yhtäkään palkintokorokesijaa, eli ei tuota kovin menestyneenä projektina voinut sikäli pitää. Kuitenkin sekin on eräänlainen saavutus, että pysyy ykkösissä tuollaisella menestyksellä noin pitkään mukana, ja ainakin allekirjoittaneelle Minardi oli aikoinaan se sympaattinen pikkutalli, jolle hurrattiin kuskeista riippumatta.
"Tyhmyydellä ja neroudella on se ero, että neroudella on rajansa"
-Albert Einstein
Avatar
Tyrrel
Monacon voittaja
 
Viestit: 4078
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2013 16:58

Re: Entiset F1-tallit

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Maalis 14, 2014 20:47

Hieno pieni talli jonka kautta Formuloihin on noussut esimerkiksi sellaisia nimiä kuin Alonso ja Webber.

Muistan vieläkin 2002 kun Webber ajoi viidenneksi Australian avauskisassa. Se oli Minardille niin iso juttu, että kun viralliset palkintoseremoniat oli ohi, Webber ja Stoddart menivät palkintokorokkeelle juomaan samppanjaa ja juhlimaan Webberin viidettä tilaa.

Talli oli pitkälti koko historiansa se sarjan huonoin talli. Kuitenkaan eivät luovuttaneet, vaan joka vuosi 20 vuoden ajan tallin autot nähtiin lähtösuoralla, kun kisa alkoi. Ei se tie mitään ruusuista ollut, mutta mukana pysyivät.

Stoddart panosti talliin kunnolla. Myi lentoyhtiönsä, yms mutta ei saanut tallia kukoistamaan. Joskus 1990-luvun puolivälissä Flavio Briatorekin omisti osan tallista. Sen takia varmaan myöhemminkin Briatoren suojatit ovat saaneet aloittaa uransa Minardilla.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44827
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Entiset F1-tallit

ViestiKirjoittaja BigBoss » Pe Maalis 14, 2014 20:49

Vaikka Minardi ei koskaan merkittävää menestystä saavuttanutkaan niin se oli silti aina yksi suosikeistani. Todella sympaattinen pikkutalli, vaikka vuodesta toiseen olivat lähtöruudukon hännillä. Olishan se hienoa, jos olisivat vieläkin mukana. Ei mikään Caterham tai Marussia pääse mun arvoasteikolla lähellekkään, vaikka ajelevat samaan tapaan siellä joukon perällä.
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 8137
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Entiset F1-tallit

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Maalis 21, 2014 20:58

Jaguar

Oli silloin oma suosikkitallini. Ford tuli isolla panoksella mukaa formuloihin ostaessaa Stewart tallin jolle toimitti moottorit.

Auto oli upean näköinen, mutta harmillinen juttu, että sillä ei oikein tulosta tullut. Parhaiten on jäänyt mieleen Irwinen ajama kolmostila Monacosta. Vuosi oli joko 2001 tai 2002.

Tallissa ajoi myös Mark Webber ja Johnny Herbert. Ajoi siellä toki muitakin, mutta tässä nämä ns.nimimiehet.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44827
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Entiset F1-tallit

ViestiKirjoittaja BigBoss » Pe Maalis 21, 2014 21:23

Jaguarin auto oli yksi aikansa hienoimmista. Tykkäsin tallista, mutta menestystä ei harmi kyllä oikein tullut. En nyt muista lopettivatko 2003 vai 2004, mutta eivät kovin kauaa sarjassa olleet.

Nyt kun yritän miettiä niin en edes muista oikein mitään tallista. Parhaiten ehkä siitä, että pleikkarilla tuli Jaguaria kiidätettyä paljonkin :D
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 8137
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Entiset F1-tallit

ViestiKirjoittaja Osku90 » Pe Maalis 21, 2014 21:37

Red Bull osti Jaguarin kauden 2004 päätteeksi. Itselläkin parhaiten tallista jäänyt mieleen Irvinen podiumit Monacossa ja Monzassa. Vuosia en muista. Irven lisäksi tallissa ajoi muistini mukaan Herbert, Burti, Webber, Wilson ja Klien
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4893
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Entiset F1-tallit

ViestiKirjoittaja Cup » Pe Maalis 21, 2014 22:04

Jamppa kirjoitti:Joskus 1990-luvun puolivälissä Flavio Briatorekin omisti osan tallista. Sen takia varmaan myöhemminkin Briatoren suojatit ovat saaneet aloittaa uransa Minardilla.
Yritti Flavio silloin myydä Minardin tupakka yhtiö British American Tobaccolle, mutta Giancarlo Minardi ja Gabriele Rumi estivät sen. Flavio oli Minardin taustalla 95-97, suhteet tosiaan Minardiin oli myöhemminkin kunnossa, kun sinne niitä manageri poika laittoi ajelemaan. Tämmönenhän toikki oli aiemminkin, minne kirjoitin isompaakin juttua, esim Toyota F1 tiimistä ym.
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2636
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Re: Entiset F1-tallit

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Maalis 21, 2014 22:08

Cup kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:Joskus 1990-luvun puolivälissä Flavio Briatorekin omisti osan tallista. Sen takia varmaan myöhemminkin Briatoren suojatit ovat saaneet aloittaa uransa Minardilla.
Yritti Flavio silloin myydä Minardin tupakka yhtiö British American Tobaccolle, mutta Giancarlo Minardi ja Gabriele Rumi estivät sen. Flavio oli Minardin taustalla 95-97, suhteet tosiaan Minardiin oli myöhemminkin kunnossa, kun sinne niitä manageri poika laittoi ajelemaan. Tämmönenhän toikki oli aiemminkin, minne kirjoitin isompaakin juttua, esim Toyota F1 tiimistä ym.


Tarkoitat varmaan sitä esittelyssä-ketjua.

Siinähän tarkoituksena on, että voi esitellä jonkun kuskin, tallin, yms joka liittyy formuloihin. Näissä entiset kuskit/tallit ketjuissahan joku nostaa aiheen esille ja sitten jokainen voi kertoa omin sanoin mitä muistaa kyseisestä asiasta ja mitä mieltä on itse niistä.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44827
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Entiset F1-tallit

ViestiKirjoittaja Tyrrel » La Maalis 22, 2014 9:29

Jaguarista pidin nuorena F1-fanina juurikin tuon hienon värityksen aikana. Sinänsä omituista ettei talli menestynyt tuon paremmin, kun tallin aloittaessa 2000 alla oli todella onnistunut kausi Stewartin nimellä ja siihen päälle heitettiin vielä Fordin iso panostus. Ilmeisesti tallissa tehtiin jotain väärin kun tuloskäyrä lähti nousuun heti kun Red Bull oli tallin ostanut. Yksittäisistä muistoista talliin liittyen on jostain syystä parhaiten jäänyt mieleen Webberin kolari Brasiliassa 2003.
"Tyhmyydellä ja neroudella on se ero, että neroudella on rajansa"
-Albert Einstein
Avatar
Tyrrel
Monacon voittaja
 
Viestit: 4078
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2013 16:58

Re: Entiset F1-tallit

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Maalis 22, 2014 20:21

Rush elokuvaa katsoessa tuli mieleen, että Niki Lauda toimi Jaguarilla tallipäällikkönäkin.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44827
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Entiset F1-tallit

ViestiKirjoittaja Kihe7 » Su Huhti 20, 2014 20:40

.
Avatar
Kihe7
Testikuski
 
Viestit: 157
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 18:44

Re: Entiset F1-tallit

ViestiKirjoittaja Don Toni » Pe Marras 14, 2014 17:59

Tulikin mieleeni Ligier-talli. Tais lopettaa 90-luvul, sit Prost talli kävi kans näyttäytymäs.
Don Toni
GP3-kuski
 
Viestit: 96
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 17:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Entiset F1-tallit

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Helmi 10, 2016 20:39

Muistatko: Suurilla lupauksilla mukaan tullut BAR-talli koki totaalinöyryytyksen

F1-maailma pöyristyi kauden 1998 alkaessa. Sarjan historian suurimpiin hahmoihin kuulunut Ken Tyrrell ilmoitti vetäytyvänsä omaa nimeään kantaneen tallin johtotehtävistä vastalauseena tallin uusien johtohahmojen kuskipäätöksiin. Sarjan pohjalle valahtanut entinen menestystalli tulisi muuttamaan nimeään kaudeksi 1999, mutta uudet omistajat eivät tyytyneet seisomaan nurkassa vallanvaihtoa odotellessa. Tyrrell ei halunnut toimia nimellisenä johtajana muiden sätkynukkena, joten hän näki oman elämäntyönsä hylkäämisen ainoana oikeana ratkaisuna.

Tallipäälliköksi nousi mies, joka ei vielä muutama vuosi sitten tiennyt moottoriurheilusta mitään. Puhua hän kuitenkin osasi, ja jollain ilmeellä hänen onnistui taivutella yksi maailman suurimmista tupakkayhtiöistä mukaan F1-sarjaan, ei vain sponsorina, vaan kokonaisena tallina.

British American Racing tulisi kuitenkin osoittamaan, ettei edes F1-sarjassa rahalla voi ostaa menestystä ja onnea. BAR-talli muistetaan täydellisenä esimerkkinä tallista, joka saapui sarjaan henkseleitään paukutellen, vain joutuakseen täydellisesti nolatuksi.

Untuvikon suuri F1-haave

Craig Pollock sai ensimmäisen kiinnityksensä moottoriurheilumaailmaan hänen opastaessa nuorta kanadalaista Jacques Villeneuve laskettelun saloihin. Kanadalaisen sukunimi herätti kaikkien F1-fanien sydämissä väpätystä, mutta Pollockille hän oli vain yksi kalliin yksityiskoulun oppilas muiden joukossa.

Kaksikko ystävystyi kuitenkin nopeasti, ja pian Pollock ryhtyi Villeneuven asioidenhoitajaksi, tai tuttavallisemmin manageriksi. Villeneuve hoiti ajamisen ja Pollock piti huolen, ettei kummankaan tarvinnut kärvistellä köyhyydessä.

Villeneuve oli kiistatta suuri lahjakkuus, joten hänen siirtymisensä F1-sarjaan oli vain ajan kysymys. Pollockin rakastui lajiin välittömästi hänen vierailtuaan varikkoalueella suojattinsa sopimusasioita neuvottelemassa. Pollock, joka oli aina nauttinut huomiosta, ei kuitenkaan halunnut jäädä pelkkään sivurooliin suuria tähtiä vilisevässä sirkuksessa. Hän halusi saavuttaa jotain suurta, mutta suuret suunnitelmat vaativat suuria rahasummia.

F1 oli toki jo tuolloin kallista, mutta nykyisiin budjetteihin verrattuna vielä verrattain pieniä. Laji oli myös sponsorien suosiossa, ja varsinkin tupakkafirmat suorastaan tappelivat kalliista näkyvyydestä autojen kyljissä. Tämän tietäen Pollock kääntyi British American Tobbacon (BATin) puoleen.

Hän ei myynyt yritykselle pelkästään sponsoritilaa, vaan mahdollisuutta maksimoida näkyvyys täysin uudenlaisella konseptilla. Miksei talli voisi olla täysin yrityksen omistuksessa? Menestyksen hetkellä palkinnot pokkaa talli, eikä kukaan muista silloin sponsoreita. Asia korjaantuisi kertaheitolla, mikäli sponsori omistaisi tallin.

Pollock, joka lupautui toimimaan tallipäällikkönä projektissa, sai vakuutettua tupakkayhtiön isot kihot. Koska menestystä haluttaisiin välittömästi, ei tallia haluttu rakentaa tyhjästä. Helpommaksi kävisi ostaa joku jo olemassa oleva talli.

Periaate ajoi tuhon partaalle

Tyrrell oli ajautunut F1-hierarkian tyvipäähän jo vuosia sitten. Talli juhli 1970-luvulla maailmanmestaruuksia Jackie Stewartin kanssa, ja skotinkin lopettamisen jälkeen voittoja sateli vielä seuraavina vuosina mukavasti. Periaatteen miehenä tunnettu Ken Tyrrell ei kuitenkaan koskaan ilahtunut sponsoreiden saapumisesta lajiin.

Hänen suhtautumisensa sponsoreihin oli tallille tuhoisaa, sillä samaan aikaan kun F1-sarjan kulut alkoivat kasvaa kiihtyvällä tahdilla, käännytti herra Tyrrell tukijan toisensa jälkeen oveltaan. Kun talli oli tipahtanut huipulta, oli samalla menetetty myös sponsorien mielenkiinto. Ja niin talli ajautui noidankehään, josta ei ollut ulospääsyä.

Yli 70 vuotta täyttänyt Tyrrell oli kilpailija henkeen ja vereen, ja vuodet pohjalla olivat saaneet hänetkin tajuamaan rahan merkityksen lajissa. Kun BAT lähestyi häntä vuoden 1997 loppupuolella tarjoten massiivista rahasummaa tallista, oli Tyrrellkin valmis luopumaan periaatteistaan. Hän vaati kuitenkin pysymistä tallipäällikön virassa, jossa hänellä olisi kaikki oikeudet hoitaa tallin päivittäisiä asioita.

BAT suostui tähän, vain syödäkseen sanansa pari kuukautta myöhemmin. Tyrrell oli aina arvostanut kuljettajissaan taitoa enemmän kuin suurta rahasäkkiä, mutta uudet omistajat kokivat maksukuskin olevan tallille parempi vaihtoehto. Kun talli palkkasi Ricardo Rossetin, joka tunnetaan yhtenä historian huonoimmista kuljettajista, lähti Tyrrell omaa nimeään kantaneesta tiimistä ovet paukkuen. Pollock nostettiin tallipäälliköksi, ja pian julkisuuteen levisi tieto, jota kaikki olivat osanneetkin odottaa. Tyrrellin maineikas nimi tulisi poistumaan F1-sarjasta kauden 1998 jälkeen, ja vuonna 1999 sen paikan ottaisi BAR-talli.

Kovaa uhoa

Pollock oli tullut voittamaan, eikä hän aikaillut tai säästellyt varustaessaan uutta hiekkalaatikkoaan. Hyvä ystävä ja manageroitava Villeneuve kaapattiin Williamsilta mammuttimaisella sopimuksella. Tulevaa autoa kehittämään pestattiin puolestaan Adrian Reynard, jolla oli vielä tuolloin hallussaan käsittämätön tilasto: Hänen suunnittelemansa auto oli aina voittanut sen ensimmäisen kilpailun kaikissa sarjoissa, mihin se oli osallistunut!

Tyrrell oli kauden 1998 peränpitäjä, mutta Pollock maalaili medialle ensi kauden olevan tallille täysin päinvastainen. Hän hehkutti tallin kykenevän ajamaan voitoista ja maailmanmestaruuksista välittömästi.

– Meillä on paras kuljettaja, paras suunnittelija ja paras tiimi, Pollock uhosi.

Tallilta löytyikin lähes pohjaton budjetti, mutta surkeasta ei tehdä loistavaa hetkessä. Vaaditaan pitkäjänteisyyttä, asioiden korjaamista ruohonjuuritasolta saakka ja jopa onnea, ennen kuin menestystä voi alkaa saavuttamaan. Tätä asiaa BAR:lla ei koskaan tajuttu.

Kauden 1999 alla talli sai ensimmäisen näpäytyksen, kun FIA kielsi sitä ajattamasta kahta eriväristä autoa. Tallin PR-ajatuksena oli ajattaa Villeneuvea Lucky Striken ja tallikaveri Ricardo Zontaa 555-tupakkamerkkien väreihin maalatuissa autoissa. FIA vaati säännöissään kuitenkin tallin molempien autojen olevan samannäköisiä, joten BAR ratkasi ongelman maalaamalla autonsa kummallakin tuotemerkillä. Ratkaisu on yksi F1-historian rumimmista autoista.

Talli oli edelleen käytännössä vain uusiin kuoriin pistetty Tyrrell kauden 1999 alkaessa. Jo talvitesteissä asiantuntijoiden epäilykset osoittautuivat todeksi. Auto oli epäluotettava ja outoja materiaalivikoja sattui paljon. Vauhtikin oli kaukana kärkiautoista, ja tallilla teki tiukkaa päästä edes keskikastin tallien kierrosaikoihin.

Australiassa Villeneuve ajoi auton lähtöruutuun 11, Zontan ollessa 19:s. Kilpailu päättyi molempien keskeytykseen. Pollock lupaili tallin olevan parempi seuraavassa kilpailussa.

Brasilian GP:n harjoituksissa Zonta syöksyi rajusti seinään teknisen vian seurauksena. Brasilialainen joutui sairaslomalle, ja hänen korvaajakseen asettui Mika Salo. Kauden kolmannessa osakilpailussa Imolassa Salo keskeytti, mutta sai silti loppusijoituksekseen seitsemäs.

Tuo jäi tallin kauden parhaaksi saavutukseksi!

Pisteitä jaettiin tuolloin vain kuudelle parhaalle, joten kovalla uholla ja massiivisella budjetilla mukaan sarjaan astunut talli jäi nöyryyttävästi ainoana tallina ilman pisteitä ja koko sarjan viimeiseksi. BAR oli koko F1-varikon suurin vitsi.

Vauhtia olisi ollut parempaan, sillä varsinkin Villeneuve esitti muutamissa kilpailuissa loistavia otteita. Surkea luotettavuus ja kuljettajan tekemät virheet pilasivat kuitenkin jo tragikoomisella tavalla mahdollisuudet pisteille kerta toisensa jälkeen.

Tilkka nöyryyttä ei olisi ollut pahitteeksi

BAR-tallin kunniaksi on sanottava, että sen myöhempi F1-historia on huomattavasti debyyttikautta parempi. Mutta talli kaatui sen itsensä aivan liian suuriksi asettamiin ennakko-odotuksiin. Mikäli talli olisi lähtenyt liikkeelle nöyrällä asenteella muistuttaen kaikille edessä olevan pitkä urakka, muisteltaisiin tallia aivan eri tavalla. Nyt siitä tulee mieleen vain massiiviseen budjettiin nähden surkeita tuloksia tehtaillut talli, joka päätti erään historiallisesti suuren F1-nimen tarun.

PS. Craig Pollockin kyvyttömyys johtaa ammattimaisesti F1-tallia huomattiin nopeasti, ja hänet korvattiin paremmalla vaihtoehdolla kaudeksi 2002. Pollockin ja Villeneuven piti rakentaa BAR-tallista jotain suurta, mutta ironisesti talli saavutti suurimmat menestyksensä vasta sen jälkeen, kun kaksikko oli savustettu ulos tallista.

BAR-tallin F1-historia lukuina:

GP:t: 117
Podiumit: 15
Paalut: 2
MM-pisteet: 227

Valmistajien sarjan toinen 2004.

suomif1.com
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44827
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Entiset F1-tallit

ViestiKirjoittaja Dzeko » Ke Helmi 24, 2016 11:10

Muistaako joku Fortin?Tai Life-tallin? :D
Dzeko
Testikuski
 
Viestit: 230
Liittynyt: Su Tammi 03, 2016 18:20


Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa