Autot- järjellä vai tunteella.

Kaikenlaista keskustelua maan ja taivaan väliltä.
uuci
Testikuski

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja uuci » Pe Tammi 03, 2020 10:51

Se on "jännää" ja absurdia, että autoilu ja lentäminen on lähes yksinomaan nostettu tikunnokkaan ilmastopäästöjen suhteen, vaikka ne eivät ole edes pahimmasta päästä sellaisia.

Dino246
GP-voittaja

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Pe Tammi 03, 2020 11:35

uuci kirjoitti:
Pe Tammi 03, 2020 10:51
Se on "jännää" ja absurdia, että autoilu ja lentäminen on lähes yksinomaan nostettu tikunnokkaan ilmastopäästöjen suhteen, vaikka ne eivät ole edes pahimmasta päästä sellaisia.
Niinpä. Teräksen ja betonin tuotanto lienevät yksi pahimmista kasvihuonepäästöjen suhteen mutta siinä ei kukaan näe ongelmaa että kaupunkeihin rakennetaan koko ajan lisää ja sheikit rakentelee näitä megacityjään keskelle aavikkoa, ja sitten vielä rakennellaan sinne 40-50 asteen lämpötilojen keskelle sisähiihtokeskuksia ja jäähdytettyjä ostoskatuja jne. joiden ylläpitokaan ei liene ekologisesti ihan sieltä kestävimmästä päästä. Varsinkin kun tuolla tuotetaan iso osa energiasta fossiilisilla. Yksi erittäin suuri päästöjen tuottaja on myös tekstiiliteollisuus, ja siitäkin on ihan näihin päiviin asti kovin vähän puhuttu miten paljon tämä näitä kaupunkien ostoskeskuksia ylläpitävä ja ruokkiva pikamuoti tuottaa päästöjä, kun muutaman viikon myynnissä olleita tuotteita dumpataan jätelavalle kun mallisto on mennyt jo pois muodista. Aika moni näistä on ns. "kerskakulutusta" jota olisi mahdollista ensinnäkin vähentää reilusti ja myös muuttaa koko ketjun osalta reilusti ekologisemmaksi, mutta siihen ei haluta jostakin syystä puuttua vaan ollaan nostettu tikun nokkaan yksi aika perustarve eli liikkuminen. En väitä etteikö turhaa lentämistä ja matkustelua olisi mahdollista vähentää mutta erityisesti autoilussa on valtaosin kyse välttämättömyystarpeesta.

Minä jotenkin luulen että tässä kaikessa on takana se että ihmiset halutaan sumputtaa mahdollisimman pienelle alueelle jotta heitä on ensinnäkin helpompi hallita, ja heistä saadaan tavallaan helpommin muodostettua sellainen tasainen massa jolle on sitten helpompi myydä kaikkea näistä "elämyskeskuksista" joita on sitten joka nurkalla. Kaiken takana olevat sijoittajat rikastuvat kun kiinteistöjen arvot pysyy korkealla ja pienellä alueella asuville ihmisille saadaan helposti myytyä ja markkinoitua mitä heidän pitää käydä tuolta naapurin kauppakeskuksesta ostamassa.

Dino246
GP-voittaja

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Pe Tammi 03, 2020 12:55

Mutta palatakseni vielä tuohon mahdolliseen auton vaihtoon, niin onko täällä kenelläkään kokemuksia tuosta Skoda Scalasta, ja erityisesti tuosta VAG:n yhdistelmästä 1.5 TSI ja DSG? VAG-areenan keskustelupalstaa en viitsi edes lukea kun siellä tuntuu porukka olevan jakautunut sellaiseen juupas-eipäs-vääntöön että ei oikein saa luotettavaa kuvaa.

BigBoss
Saunamajuri

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Pe Tammi 03, 2020 14:22

Dino246 kirjoitti:
Pe Tammi 03, 2020 12:55
Mutta palatakseni vielä tuohon mahdolliseen auton vaihtoon, niin onko täällä kenelläkään kokemuksia tuosta Skoda Scalasta, ja erityisesti tuosta VAG:n yhdistelmästä 1.5 TSI ja DSG? VAG-areenan keskustelupalstaa en viitsi edes lukea kun siellä tuntuu porukka olevan jakautunut sellaiseen juupas-eipäs-vääntöön että ei oikein saa luotettavaa kuvaa.
Omaa kokemusta ei ole, mutta ainakin pari tuttua on kovasti tuota DSG vaihteistoa vastaan, ei kuulemma kestä mitään. En itse osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta kyllä keskustelupalstoilla välillä näkee voimakkaitakin vastalauseita tästä. Tiedä sitten mitä tilastot sanoo.

Ja etenkin käytettyä autoa ostaessa se on vähän siitäkin kiinni minkä sattuu saamaan.

Osku90
Weltmeister

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Pe Tammi 03, 2020 17:40

Mä oon kuullu, että DSG:hen tehtiin jossain vaiheessa joku päivitys, joka poisti sen ongelman, mikä siinä sitten olikin. Ihmiset toki haukkuvat sitä silti aina ja ikuisesti, eikä sitä voi muuttaa. Omalla Skoda Superbilla vm. 2018 oon ajellu 60 tkm, eikä DSG:ssä ole toistaiseksi ollut mitään ongelmaa.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

tietäjä3000
Mestarikandidaatti

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Pe Tammi 03, 2020 20:04

Ruotsin bensiinin ja dieselin myynnin lopettamisessa kannattaa toki muistaa, että kyllähän länsinaapurin piti luopua ydinvoimastakin vuoteen 2010 mennessä. Voin aika paljosta lyödä vetoa, ettei tuokaan tule tapahtumaan ihan jo siitäkin syystä, että jollain se on Ruotsissakin tavaran liikuttava ja raskaalla kalustolla ei dieselille oikein muita vaihtoehtoja ole kuin synteettiset ja biopolttoaineet, mutta melkoinen loikka pitäisi niiden käytössä tapahtua, jotta Ruotsin tavoite saataisiin läpi. Vähän kyllä ihmettelen, minkä takia tässäkin mennään vaikeimman kautta, varsinkin kun sähköautot tulevat tällä vuosikymmenyksellä nousemaan hintakilpailussa polttomoottoreiden tasolle ja ylikin, joten se muutos tapahtuisi joka tapauksessa terveellä markkinalla niiden kohdalla, joille se on mahdollista. Pakkoluopuminen enemmänkin vaan häiritsee autokauppaa ja vaikeuttaa esimerkiksi ladattavien hybridien ja muiden vähäpäästöisten teknologioiden yleistymistä.

Muutenkin outoa, kuinka politiikassa on lähdetty päästövähennyksiä tavoittelemaan, sillä päästökauppa on jo osoittanut toimivuutensa vähentämällä päästöjä sieltä, missä se on edullisinta ja helpointa. Nyt monessa asiassa koukataan sieltä vaikeamman kautta ja toivotaan sormet ristissä, että teknologia kehittyy siihin tahtiin, että näihin tavoitteisiin voitaisiin mitenkään päästä.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
GP-voittaja

Viesti Kirjoittaja Dino246 » La Tammi 04, 2020 6:59

BigBoss kirjoitti:
Pe Tammi 03, 2020 14:22
Dino246 kirjoitti:
Pe Tammi 03, 2020 12:55
Omaa kokemusta ei ole, mutta ainakin pari tuttua on kovasti tuota DSG vaihteistoa vastaan, ei kuulemma kestä mitään. En itse osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta kyllä keskustelupalstoilla välillä näkee voimakkaitakin vastalauseita tästä. Tiedä sitten mitä tilastot sanoo.

Ja etenkin käytettyä autoa ostaessa se on vähän siitäkin kiinni minkä sattuu saamaan.
Uusi olisi tarkoitus ostaa, tai korkeintaan muutama tuhat km ajettu esittelyauto. Nuo varsinkin alkupään DSG:itä vaivanneet ongelmat tiedossa, mutta minulla on se käsitys että ne koskivat tiettyä DSG-versiota ja vielä tiettyjä moottori-vaihteistoyhdistelmiä. Mutta kuten autoissa yleensä niin kun saa huonon maineen niin nämä käsitykset pysyy kuin tauti. Näissä päivitetyissä ei kai käsittääkseni enää juuri noita kestävyysongelmia, mutta kiinnostaa tietää onko tuota yleistä ajettavuutta saatu paremmaksi. 2017-mallinen diesel-Passat on viimeisin DSG jolla olen ajanut ja tuo kärsi vielä siitä tuon laatikon perusongelmasta, eli kun painaa kaasua niin laatikko jää vähän miettimään ja sitten "hyökkää" aika voimakkaasti.

Tuossa 1.5 TSI:ssä ollut käsittääkseni jotain lepuutustoiminnosta johtuvaa nykimisongelmaa utta siihenkin tullut jossakin vaiheessa softapäivitys. En tiedä onko tuo sitten ihan todellinen ongelma ja koskeeko myös tuota Scalaa.

Dino246
GP-voittaja

Viesti Kirjoittaja Dino246 » La Tammi 04, 2020 7:05

Osku90 kirjoitti:
Pe Tammi 03, 2020 17:40
Mä oon kuullu, että DSG:hen tehtiin jossain vaiheessa joku päivitys, joka poisti sen ongelman, mikä siinä sitten olikin. Ihmiset toki haukkuvat sitä silti aina ja ikuisesti, eikä sitä voi muuttaa. Omalla Skoda Superbilla vm. 2018 oon ajellu 60 tkm, eikä DSG:ssä ole toistaiseksi ollut mitään ongelmaa.
Huono maine säilyy automaailmassa ikuisesti. Keskustelupalstojen mukaan Volvon Geartronicitkin on ihan paskoja, mutta omassa lähes 300 tkm ajetussa ei mitään ongelmaa ja itsekin ajanut jo 100 tkm sillä. Tuo mainehan johtui lähinnä siitä että Volvo ei laittanut autojen huolto-ohjelmaan jostakin kumman syystä ollenkaan laatikkoöljyjen vaihtoa, ja näinpä porukka veti sitten jotain 200 tkm samoilla öljyillä ja lopulta laatikko alkoi takkuilemaan. Tuossa Geartronicissa on sellainen venttiilipöytä jossa on pieniä öljysihtejä jotka tukkeutuvat jos ajaa likaisilla öljyillä, ja tämä aiheutti ne ongelmat. Itse laatikkohan kestää kyllä maailman tappiin asti, joten kun muistaa vasn vaihdella öljyt 100 tkm välein niin aika pomminvarma laatikko tuo on. Mutta edelleen ihmiset pelkää sitä.

Dino246
GP-voittaja

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Su Tammi 12, 2020 12:21

Eilen kävin muuten koeajamassa tuon Skoda Scalan ja täytyy sanoa että autokuume sen auton suhteen loppui siihen. Olihan se ihan tyylikäs ja laadukkaan oloinen auto, mutta pikkuauto on pikkuauto. Kyllä se ison Volvon jälkeen aika köykäiseltä autolta tuntui ja esim. melutaso oli aika kova kymmenvuotiaaseen Volvoon verrattuna. Tuo esittelyauto oli litraisella TSI:llä ja se oli kyllä aikamoinen nuhapumppu, mutta uskoisin että tuo 1.5 TSI voisi olla jo ihan riittävän pirteä, mutta kyllä minä tuon Scalan hylkään ja jatkan edelleen isompien autojen katselua. Tavaratilakin oli ihan liian pieni, mikä nyt oli tiedossakin koska eihän hatchbackissa voi mitenkään olla farmarin veroisia tiloja.

Toinen uusi auto minkä koeajoin oli Mazdan CX-30 kevythybridi, jonka kävin ihan mielenkiinnosta ajamassa kun ei ole tullut näitä uusia Mazdoja testattua. Ajettavuudeltaan erittäin positiivinen yllätys, oli varsin jämäkän tuntuinen auto ajaa. Muutenkin laatuvaikutelma oli minusta hyvällä tasolla ja kaksilitrainen Skyactiv kevythybriditekniikalla oli tosi pirteän tuntuinen. Mutta se melutaso... Jännä että Mazda ei edelleenkään, vaikka autot muuten näyttää ja tuntuu hyvin tehdyiltä, ole saanut tuota melutasoa kuriin. Ihan järkyttävä jyrinä ja renkaiden kohina oli vielä paljon pahempi kuin tuossa Scalassa.

Sitten tuli vielä ajeltua yksi käytetty Superb 2.0 TDI ja tuo jätti kyllä hyvän vaikutelman, ja tästä yksilöstä kokeiltiin jo vähän kauppojakin hieroa. Vähän jäi köykäiseksi liikkeen tarjous Volvosta, ja oli tuossa ehkä vähän liikaa jo kilometrejäkin mittarissa, joten kaupat jäi ainakin tällä erää syntymättä. Mutta täytyypä alkaa katselemaan noita Superbeja vähän tarkemmin ja kokeilla vielä ehkä jossakin vaiheessa uudestaan tuota kyseistä Superbia jos se ei näytä sieltä kaupan menevän.

Vertailun vuoksi pyysin eilen toiselta liikkeeltä vaihtotarjousta että minkälaisella välirahalla saataisiin kaupat käytetystä V60 Cross Countrysta. Saa vähän vertailua että minkälaista rahaa toinen liike tuosta nykyisestä Volvosta tarjoilee, että kannattaisiko kokeilla kuitenkin laittaa tuo itse myyntiin ja ostaa sitten uusi auto suoralla kaupalla ilman vaihdokkia. Vähän pettynyt olin nimittäin kyllä tuohon eiliseen vaihtotarjoukseen.

uuci
Testikuski

Viesti Kirjoittaja uuci » Ma Tammi 13, 2020 9:50

https://tekniikanmaailma.fi/tm-video-te ... alle-asti/

TM-video: Tekniikan Maailman talvivertailun sähköautot matkalla Lapissa – Kaikkien akku ei taida riittää Rovaniemeltä Saariselälle asti.

Jos älypuhelimien akut hyytyvät pakkasella, niin miten sitten sähköautojen akut eivät voi hyytyä sähköautojen puolustajien mukaan. Ja Rovaniemeltä matkaa Saariselälle on 258 km.

Dino246
GP-voittaja

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ti Tammi 14, 2020 6:19

uuci kirjoitti:
Ma Tammi 13, 2020 9:50
https://tekniikanmaailma.fi/tm-video-te ... alle-asti/

TM-video: Tekniikan Maailman talvivertailun sähköautot matkalla Lapissa – Kaikkien akku ei taida riittää Rovaniemeltä Saariselälle asti.

Jos älypuhelimien akut hyytyvät pakkasella, niin miten sitten sähköautojen akut eivät voi hyytyä sähköautojen puolustajien mukaan. Ja Rovaniemeltä matkaa Saariselälle on 258 km.
Onhan se ihan selvä että kun akut on tehty periaatteessa ihan samalla tekniikalla niin kylmä vaikuttaa niihin samalla tavalla. Ja että kun autossa ei ole polttomoottoria joka tuottaa hukkalämpöä jota voidaan käyttää sisätilojen lämmittämiseen, niin jos haluaa että sisälläkin on lämmintä niin lämmittämiseen on käytettävä samaa akkuvirtaa kuin auton liike-energian tuottamiseen, ja jokainen aste sisällä on pois auton toimintamatkasta.

Edelleenkin olen sitä mieltä että tämän päivän sähköautot alkavat olla hyvä lisä kaupunkiliikenteeseen, mutta on ihan haihattelua olettaa että niillä pystyttäisiin Suomen kaltaisessa pitkien etäisyyksien ja kylmän ilmaston maassa korvaamaan polttomoottoriautot kokonaan. Minä näkisin että Suomen liikenne olisi järkevintä toteuttaa tulevaisuudessakin sillä tavalla että olisi useita erilaisia vaihtoehtoja jotka pyrittäisiin saamaan kustannusten suhteen mahdollisimman samalle viivalle siten, että jokainen pystyisi valitsemaan omaan käyttötarkoitukseensa sen järkevimmän kulkuvälineen. Sähköautoissa on paljon hyviä ominaisuuksia ja voisin hyvinkin kuvitella hankkivani sähköauton mikäli asuisin eri paikassa ja tarpeeni autolle olisivat erilaiset, mutta minä uskoisin että nykyisessä tilanteessa diesel-auto minun käytössäni on kaikin puolin järkevin ja myös ilmaston kannalta edullisin ratkaisu. Dieseliäkin kun on demonisoitu vahvasti niin unohdetaan se, että dieselin CO²-päästöt on pienemmät kuin bensa-autoissa ja ongelmana niissä lähinnä pienhiukkaset joiden määrä on suurempi kuin bensa-autoissa. Mutta minä näkisin että nuo pienhiukkasetkin on ongelma lähinnä kaupunkiliikenteessä jossa pysähdellään ja kiihdytellään paljon ja autot seisovat liikennevaloissa tyhjäkäynnillä. Täällä syrjäseuduilla kun iso osa kilometreistä tulee maantieajosta niin diesel todennäköisesti on ilmastonkin kannalta se paras ratkaisu. Tämä keskustelu on vaan koko ajan niin pirun yksipuolista kun sitä ylläpitää ihmiset jotka eivät vaikuta ymmärtävän pohjimmiltaan tarpeeksi sen enempää tekniikasta kuin niistä olosuhteista missä pääkaupunkiseudun ulkopuolella asutaan.

Dino246
GP-voittaja

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ke Tammi 15, 2020 7:37

Osku90 kirjoitti:
Sen verran alkoi nuo Superbit kiinnostaa että olen vähän selvitellyt ja kysellyt näistä VAG:n DSG-ongelmista ja eri laatikkoversioista. Ihmiset tosiaan puhuu että "DSG on ihan paska laatikko eikä kestä" mutta tuo DSG:hän on vain yleisnimitys tuolle tekniikalle ja noita laatikkoversioitahan on useampi. Se huonon maineen aiheuttanut murheenkryynilaatikko on ilmeisesti se vanhemman pään 7-vaihteinen "kuiva" LuK:n valmistama laatikko jota on käytetty pienemmän vääntömomentin moottoreiden kanssa (1.6 dieselit, 1.9 dieselit, pienet bensaturbot jne). Suuremman vääntömomentin moottoreiden kanssa on käytetty "märkiä" 7-vaihteisia joissa on ainakin kolme erilaista versiota, ja näissä nyt ei ole käsittääkseni mitään valtavia ongelmia ollut. Toki yksittäisiä ongelmia on merkissä kuin merkissä ja autossa kuin autossa mutta mitään perustavaa laatua olevia suunnitteluvirheitä näissä ei näyttäisi olevan. Tuossa sinun Superbissa pitäisi olla se ihan viimeisin päivitetty versio vielä tuosta laatikosta ja ainakin tutun korjaamon sedän mukaan tuo on jo ihan erinomaisen hyvä laatikko. Suurimpana murheena näissä DSG:llä varustetuissa autoissa tuntuu olevan kaksoismassapyörä joka alkaa jossakin vaiheessa kalisemaan ja pitää vaihtaa, mutta tämäkään ei kyllä pelkästään VAG:n ongelma vaan kun kulutuksen vuoksi on kevennetty vauhtipyöriä ja säädetty laatikot niin että koko ajan ajetaan mahdollisimman suurella pykälällä, niin nuo kaksoismassapyörät tuntuu olevan ihan kulutustavaraa nykyautoissa.

Mites muuten olet tykännyt Superbista? Onko sinulla farkku vai se porrasperä? Diesel vai bensa? Tilojen puolestahan tuo on ihan ylivertainen ja takatiloissa ja tavaratilassa peittoaa ihan 6-0 Volvo V60:n joka minulla on nyt ollut toisena vaihtoehtona. Samoin nuo Superbit saa yleensä aika paljon paremmilla varusteilla kuin V60:t joista suurimmasta osasta puuttuu käteviksi varusteiksi kokemani kuskin sähköpenkki muistilla ja sähköinen takaluuku. Alkanut pikkuhiljaa kallistumaan Superbin kannalle jos vaan sopiva yksilö löytyy. Farkkua olen tilojen takia ensi sijaisesti ajatellut mutta kun tuossa porrasperä-Superbissakin on ihan valtava kontti ja iso luukku niin en ole niitäkään pois sulkenut jos vaan vetokoukku löytyy.

Osku90
Weltmeister

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Tammi 15, 2020 8:38

Dino246 kirjoitti:
Ke Tammi 15, 2020 7:37
Osku90 kirjoitti:
Sen verran alkoi nuo Superbit kiinnostaa että olen vähän selvitellyt ja kysellyt näistä VAG:n DSG-ongelmista ja eri laatikkoversioista. Ihmiset tosiaan puhuu että "DSG on ihan paska laatikko eikä kestä" mutta tuo DSG:hän on vain yleisnimitys tuolle tekniikalle ja noita laatikkoversioitahan on useampi. Se huonon maineen aiheuttanut murheenkryynilaatikko on ilmeisesti se vanhemman pään 7-vaihteinen "kuiva" LuK:n valmistama laatikko jota on käytetty pienemmän vääntömomentin moottoreiden kanssa (1.6 dieselit, 1.9 dieselit, pienet bensaturbot jne). Suuremman vääntömomentin moottoreiden kanssa on käytetty "märkiä" 7-vaihteisia joissa on ainakin kolme erilaista versiota, ja näissä nyt ei ole käsittääkseni mitään valtavia ongelmia ollut. Toki yksittäisiä ongelmia on merkissä kuin merkissä ja autossa kuin autossa mutta mitään perustavaa laatua olevia suunnitteluvirheitä näissä ei näyttäisi olevan. Tuossa sinun Superbissa pitäisi olla se ihan viimeisin päivitetty versio vielä tuosta laatikosta ja ainakin tutun korjaamon sedän mukaan tuo on jo ihan erinomaisen hyvä laatikko. Suurimpana murheena näissä DSG:llä varustetuissa autoissa tuntuu olevan kaksoismassapyörä joka alkaa jossakin vaiheessa kalisemaan ja pitää vaihtaa, mutta tämäkään ei kyllä pelkästään VAG:n ongelma vaan kun kulutuksen vuoksi on kevennetty vauhtipyöriä ja säädetty laatikot niin että koko ajan ajetaan mahdollisimman suurella pykälällä, niin nuo kaksoismassapyörät tuntuu olevan ihan kulutustavaraa nykyautoissa.

Mites muuten olet tykännyt Superbista? Onko sinulla farkku vai se porrasperä? Diesel vai bensa? Tilojen puolestahan tuo on ihan ylivertainen ja takatiloissa ja tavaratilassa peittoaa ihan 6-0 Volvo V60:n joka minulla on nyt ollut toisena vaihtoehtona. Samoin nuo Superbit saa yleensä aika paljon paremmilla varusteilla kuin V60:t joista suurimmasta osasta puuttuu käteviksi varusteiksi kokemani kuskin sähköpenkki muistilla ja sähköinen takaluuku. Alkanut pikkuhiljaa kallistumaan Superbin kannalle jos vaan sopiva yksilö löytyy. Farkkua olen tilojen takia ensi sijaisesti ajatellut mutta kun tuossa porrasperä-Superbissakin on ihan valtava kontti ja iso luukku niin en ole niitäkään pois sulkenut jos vaan vetokoukku löytyy.
Mulla on 2.0 Diesel farkku. Takatilat ei mun mielestä ole mitenkään hirvittävästi isommat kuin vanhassa vm 09 Mondeossani. Tilavuus saattaa olla suurempi, mutta itse arvostan takatilassa enemmänkin pinta-alaa kuin tilavuuttaa. Takajalkatilat on valtavat ja se olikin iso syy miksi päädyin juuri Superbiin. Kaksi lastenistuinta meni takapenkille selkä menosuuntaan ja minä mahduin vielä ihan helposti ajamaan optimaalisilla penkkisäädöillä.

Vakiona tosiaan saa erittäin hyvän varustelun mm. adaptiivinen vakkari (ACC), kaista-avustin, Blind spot sensorit, peruutuskamera, kuskin sähköpenkki kolmella muistipaikalla, ratin lämmitys, sähköinen takaluukku, liikennemerkkien tunnistus jne. Silloin oli vielä kampanja, jossa sai kaupan päälle Winter-packin, johon kuului kauko-ohjattava "webasto" ja 230 V pistorasia keskikonsolin takana.

Mulla on autoa riivannut erikoinen sähköongelma. Välillä kun käynnistää auton, niin tulee ruutu täyteen vikailmoituksia, kun kaikki auton sensorit lakkaavat toimimasta. Tämä poistaa käytöstä mm. Blind spotin, ACC:n, peruutusavustimen, liikennemerkkien tunnistuksen jne. Vika poistuu kun auto on parkissa n. 5 minuuttia ovet lukittuna. Auton tilausvaiheessa myyjä teki mokan ja autooni ei tullut siihen tilattua piiloon taittuvaa koukkua, vaan ihan perinteinen irrotettava tarvikekoukku. Juuri koukkuun liittyvä johtosarja autostani on jo kertaalleen vaihdettu ja se poisti tuon ongelman n. puoleksi vuodeksi. Kohta pitäisi huolto tilata ja saavat taas katsoa sitä vähän. Vika ilmaantuu vain hyvin harvoin, joten ei hirveämmin häiritse. Kollegalla ei ole mitään vastaavia ongelmia ollut, mutta hänen koukkutilauksensa meni nappiin.

Dino246
GP-voittaja

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ke Tammi 15, 2020 11:53

Osku90 kirjoitti:
Ke Tammi 15, 2020 8:38
Dino246 kirjoitti:
Ke Tammi 15, 2020 7:37
Osku90 kirjoitti:

Mulla on 2.0 Diesel farkku. Takatilat ei mun mielestä ole mitenkään hirvittävästi isommat kuin vanhassa vm 09 Mondeossani. Tilavuus saattaa olla suurempi, mutta itse arvostan takatilassa enemmänkin pinta-alaa kuin tilavuuttaa. Takajalkatilat on valtavat ja se olikin iso syy miksi päädyin juuri Superbiin. Kaksi lastenistuinta meni takapenkille selkä menosuuntaan ja minä mahduin vielä ihan helposti ajamaan optimaalisilla penkkisäädöillä.

Vakiona tosiaan saa erittäin hyvän varustelun mm. adaptiivinen vakkari (ACC), kaista-avustin, Blind spot sensorit, peruutuskamera, kuskin sähköpenkki kolmella muistipaikalla, ratin lämmitys, sähköinen takaluukku, liikennemerkkien tunnistus jne. Silloin oli vielä kampanja, jossa sai kaupan päälle Winter-packin, johon kuului kauko-ohjattava "webasto" ja 230 V pistorasia keskikonsolin takana.

Mulla on autoa riivannut erikoinen sähköongelma. Välillä kun käynnistää auton, niin tulee ruutu täyteen vikailmoituksia, kun kaikki auton sensorit lakkaavat toimimasta. Tämä poistaa käytöstä mm. Blind spotin, ACC:n, peruutusavustimen, liikennemerkkien tunnistuksen jne. Vika poistuu kun auto on parkissa n. 5 minuuttia ovet lukittuna. Auton tilausvaiheessa myyjä teki mokan ja autooni ei tullut siihen tilattua piiloon taittuvaa koukkua, vaan ihan perinteinen irrotettava tarvikekoukku. Juuri koukkuun liittyvä johtosarja autostani on jo kertaalleen vaihdettu ja se poisti tuon ongelman n. puoleksi vuodeksi. Kohta pitäisi huolto tilata ja saavat taas katsoa sitä vähän. Vika ilmaantuu vain hyvin harvoin, joten ei hirveämmin häiritse. Kollegalla ei ole mitään vastaavia ongelmia ollut, mutta hänen koukkutilauksensa meni nappiin.
Aika vahvasti vaikuttaisi juontavan juurensa tuohon koukkuun. Nuo jälkiasenteiset koukut tuntuu aiheuttavan nykyautoissa helposti kaikenlaista sähköongelmaa. Näissä parissa ehdokkaassa mitä olen nyt kysellyt on onneksi molemmissa tuo taittuva koukku.

Onko tuo sinun auto muuten tuo 110 vai 140 kW versio? Itse olen ajanut vain tuota köykäisempää, mutta toinen vaihtoehdoista olisi tuo ruudikkaampi.

Osku90
Weltmeister

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Tammi 15, 2020 12:08

Dino246 kirjoitti:
Ke Tammi 15, 2020 11:53

Aika vahvasti vaikuttaisi juontavan juurensa tuohon koukkuun. Nuo jälkiasenteiset koukut tuntuu aiheuttavan nykyautoissa helposti kaikenlaista sähköongelmaa. Näissä parissa ehdokkaassa mitä olen nyt kysellyt on onneksi molemmissa tuo taittuva koukku.

Onko tuo sinun auto muuten tuo 110 vai 140 kW versio? Itse olen ajanut vain tuota köykäisempää, mutta toinen vaihtoehdoista olisi tuo ruudikkaampi.
Huollon mukaan tarvikekoukulla ei ole mitään tekemistä ongelman kanssa, mutta mä olen eri mieltä.

Mulla on toi 110 kW versio. Ajattelin tässä vähän verotusarvoa ja tyydyin köykäisempään versioon. Hintakin oli n. 10 000 € huokeampi. Enkä myöskään keksi, missä tarvitsisin lisää tehoa.

Vastaa Viestiin