Autot- järjellä vai tunteella.

Kaikenlaista keskustelua maan ja taivaan väliltä.
Dino246
Mestarikandidaatti
Viestit: 2895
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ma Heinä 27, 2020 20:17

Osku90 kirjoitti:
Ma Heinä 27, 2020 13:49
Mitäs nyt?
Kun keskuslukko saatiin toimimaan niin vähän sen jälkeen lakkasi toimimasta kuskin sivulasi. 12 V pistokkeet polttaa nyt sulakkeita jostakin syystä koko ajan ja joku niistä kolmesta on nyt koko ajan pimeänä. Nyt viikonloppuna, juuri kun olisi ollut kylmälaukulle tarve niin pimeni kaikki kolme samalla kertaa. Sähköinen takaluukku tekee välillä sitä että se pysähtyy kiinni laittaessa puoleen väliin. Ja nyt viimeisimpänä tuossa viikonloppuna starttinappi alkoi reistaamaan. Toimii ehkä kolmannella painalluksella sekä käynnistettäessä että sammutettaessa. Joka kerta kun tuo on käymyt testerissä niin vikakoodeja löytyy pitkä lista. Nollautuvat kyllä mutta aina niitä vaan tulee lisää. Tuon auton sähköjärjestelmä vaikuttaa olevan kyllä ihan susi, varmaan Renaulteissa ja Fiateissakin on luotettavammin toimivat sähkölaitteet kuin Superbissa.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6233
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ma Heinä 27, 2020 20:28

Dino246 kirjoitti:
Ma Heinä 27, 2020 20:17
Osku90 kirjoitti:
Ma Heinä 27, 2020 13:49
Mitäs nyt?
Kun keskuslukko saatiin toimimaan niin vähän sen jälkeen lakkasi toimimasta kuskin sivulasi. 12 V pistokkeet polttaa nyt sulakkeita jostakin syystä koko ajan ja joku niistä kolmesta on nyt koko ajan pimeänä. Nyt viikonloppuna, juuri kun olisi ollut kylmälaukulle tarve niin pimeni kaikki kolme samalla kertaa. Sähköinen takaluukku tekee välillä sitä että se pysähtyy kiinni laittaessa puoleen väliin. Ja nyt viimeisimpänä tuossa viikonloppuna starttinappi alkoi reistaamaan. Toimii ehkä kolmannella painalluksella sekä käynnistettäessä että sammutettaessa. Joka kerta kun tuo on käymyt testerissä niin vikakoodeja löytyy pitkä lista. Nollautuvat kyllä mutta aina niitä vaan tulee lisää. Tuon auton sähköjärjestelmä vaikuttaa olevan kyllä ihan susi, varmaan Renaulteissa ja Fiateissakin on luotettavammin toimivat sähkölaitteet kuin Superbissa.
Mulla ei oo ollut mitään noista vioista. Nyt ei ole itseasiassa ollut pitkään aikaan mitään isoa häikkää. Kerran tais olla sellainen bugi, että ratissa oleva valikkonappi ei toiminut ajon aikana. Seuraavalla käynnistyskerralla toimi kuitenkin taas. Alkuun oli kyllä sähköjen vuoksi monesti pajalla, kun taas kollegan autossa ei ole ollut mitään vikaa.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Dino246
Mestarikandidaatti
Viestit: 2895
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ti Heinä 28, 2020 7:55

Osku90 kirjoitti:
Ma Heinä 27, 2020 20:28
Dino246 kirjoitti:
Ma Heinä 27, 2020 20:17
Osku90 kirjoitti:
Ma Heinä 27, 2020 13:49
Mitäs nyt?
Kun keskuslukko saatiin toimimaan niin vähän sen jälkeen lakkasi toimimasta kuskin sivulasi. 12 V pistokkeet polttaa nyt sulakkeita jostakin syystä koko ajan ja joku niistä kolmesta on nyt koko ajan pimeänä. Nyt viikonloppuna, juuri kun olisi ollut kylmälaukulle tarve niin pimeni kaikki kolme samalla kertaa. Sähköinen takaluukku tekee välillä sitä että se pysähtyy kiinni laittaessa puoleen väliin. Ja nyt viimeisimpänä tuossa viikonloppuna starttinappi alkoi reistaamaan. Toimii ehkä kolmannella painalluksella sekä käynnistettäessä että sammutettaessa. Joka kerta kun tuo on käymyt testerissä niin vikakoodeja löytyy pitkä lista. Nollautuvat kyllä mutta aina niitä vaan tulee lisää. Tuon auton sähköjärjestelmä vaikuttaa olevan kyllä ihan susi, varmaan Renaulteissa ja Fiateissakin on luotettavammin toimivat sähkölaitteet kuin Superbissa.
Mulla ei oo ollut mitään noista vioista. Nyt ei ole itseasiassa ollut pitkään aikaan mitään isoa häikkää. Kerran tais olla sellainen bugi, että ratissa oleva valikkonappi ei toiminut ajon aikana. Seuraavalla käynnistyskerralla toimi kuitenkin taas. Alkuun oli kyllä sähköjen vuoksi monesti pajalla, kun taas kollegan autossa ei ole ollut mitään vikaa.
Muistelenko oikein että sulla noita ongelmia aiheutti se jälkiasenteinen koukku? Tässä minun autossa on se ihan alkuperäinen taittuva koukku niin ei pitäisi siitäkään johtua. On alkanut tuntumaan että tässä on nyt joku viallinen johtosarja tai väylävika kun koko ajan on jotain epämääräistä pientä sähkövikaa. Otin autoon kyllä Finn-takuun vaihtoautoturvan vuodeksi mutta ylläri-pylläri: tuo takuu ei tietenkään koske johtosarjoja. Eikä korvannut tuota keskuslukituksen vikaakaan, sekin oli jollakin rajattu ulkopuolelle. Että omaan piikkiin saa tuota hyvin pitkälti laitattaa nyt.

Olen kyllä tässä jo alkanut katselemaan XC70-, XC60 ja V70-Volvoja että josko laittaisi Skodan syksyllä kiertoon ja siirtyisi takaisin Volvo-kantaan. V60 olisi kyllä myös hyvä auto mutta valitettavan pieni tavaratiloiltaan, ja V60:ia on muutenkin kovin vähän myynnissä niillä varusteilla jotka minusta olisi hyvä olla.

uuci
Varakuljettaja
Viestit: 391
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja uuci » Ke Heinä 29, 2020 13:55

Pitäähän sitä autoilusta Suomessa maksaa enemmän, jotta maailma pelastuu ja Etelä-Euroopassa voidaan alentaa veroja. Eihän sitä Suomessa saa autoilla halvalla.:twisted: :doh:

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... 662cd202e8

Dino246
Mestarikandidaatti
Viestit: 2895
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Pe Heinä 31, 2020 8:17

Helsinkiläinen toimittaja poistui Kehä III:n ulkopuolelle ja havahtui että siellä on mystinen "muu Suomi" jossa ei pädekään samat asiat kuin Helsingissä. Vielä kun näitä sähköautoja suu vaahdossa kaikille ajavat päättäjätkin kävisivät toteamassa saman ja huomaisivat että se mikä toimii lyhyiden välimatkojen ruuhka-Suomessa ei välttämättä toimikaan täällä syrjemmässä ihan yhtä hienosti.

Mutta kuten uucikin tuossa linkkasi niin hyvin on kyllä sähköisen autoilun lobbarit hoitaneet hommansa ja saaneet suomalaisille päättäjille sellaisen sähköautokiiman että täällä ei nähdä mitään muuta kuin sähköinen tulevaisuus. Kaikki järkevät vaihtoehdot pelataan ulos ja pistetään kaikki munat vahvasti yhteen koriin. Minä pelkään että jossakin vaiheessa ihmetellään vielä että "mitenkäs helvetissä tässä nyt näin kävi?".

uuci
Varakuljettaja
Viestit: 391
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja uuci » La Elo 01, 2020 9:28

Sitten kun sähköautoja alkaa olla sopiva määrä, niin kyllä niillekin asetetaan sellaiset verot, että sähköautoilijoiden ylimielisyys tulee loppumaan.

Kamui Button
Maksukuski
Viestit: 713
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 21:19

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Kamui Button » La Elo 01, 2020 11:43

Sähköautojen latausinfra taisi olla korvamerkittynä myös EU:n tukipaketteihin. Juuri tälläinen yhden tekniikan suosiminen on täysin väärä valinta.

Väittäisin kuitenkin, että arkikäytössä sähköauto olisi lähes kaikille toimiva ratkaisu. Kuinka moni ajaa oikeasti päivittäin satoja kilometrejä? Itse tunnen yhden kaupparatsun, muilla tuttavilla arki-ajot on aina alle 200km.

Ongelmana mielestäni vapaa-ajan matkat ja töiden puolesta paljon ajavat. Ei ole järkevää pitää useampaa autoa vapaa-ajan matkojen vuoksi, tai että töitä joutuisi rytmittämään latauksien ehdoilla. Ja sitten on tietenkin hinta, nopealla aikataululla kaikien ei ole mahdollista hankkia kalliimpaa sähköautoa.

Dino246
Mestarikandidaatti
Viestit: 2895
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Dino246 » La Elo 01, 2020 13:36

Minä en missään nimessä vastusta sitä että sähköautoilua ja sähköautojen määrää pyritään lisäämään, mutta en vaan ymmärrä oikein tätä "kaikki munat yhteen koriin" -politiikkaa jossa ollaan lopulta yhden teknologian ja todennäköisesti hyvin pitkälti yksien toimijoiden armoilla. Esimerkiksi jo nyt akkuteknologiaan liittyvistä toimijoista pelottavan paljon on kiinalaisten hallussa.

Monelle erityisesti ruuhka-Suomessa asuvalle sähköauto on varmasti toimiva ja hyvä vaihtoehto koska se on varmasti tosi harvoin kun kilometrejä tulee niin paljon että auton range tulisi vastaan. Ja niin se on itselläkin että paljon arkiajoa pystyisi hoitamaan myös sähköautolla. Mutta sitten esimerkiksi itsellä on sellainen tilanne että joudun työn puolesta käymään paljon myös firman muilla toimipaikoilla, useimmiten n. 130 km päässä olevalla pisteellä, joten tuossa tulee jo se 260 km yhteensä. Ja yleensä siinä päivän aikanakin joutuu käymään asiakkaiden luona, palavereissa yms. jolloin ajoa tulee helposti vielä muutama kymmenen kilometriä lisää. Ja työpaikan pihassa ei ole latausmahdollisuutta joten käytännössä olisin sen varassa mitä olen kotona saanut ladattua. Tarkoittaisi siis sitä että joutuisin jatkamaan muutenkin pitkäksi venyvää työpäivää sillä että ajan jonnekin latauspisteelle lataamaan auton ennen kotimatkaa. Tämä siis näiden halvempien sähköautojen kohdalla. Teslallahan tuokin matka menisi vielä heittämällä mutta Tesla ei ihan yhtä heittämällä mene minun autoilubudjettiini.

Toinen ongelma mikä tulisi suurimmassa osassa sähköautoista vastaan, ja myös aika monessa hybridiautossa, on se että harvalla niistä pystyy vetämään kärryä. Tässä on esimerkiksi tämän viikon aikana tullut ajettua enemmän kärry perässä kuin ilman, ja ihan normaalistikin tuolle on paljon käyttöä, niin kyllä minulla täytyisi olla sellainen auto jolla pystyy vetämään kärryä. Kalliiksi tulee sekin jos aina pitää olla vuokraamassa jotain kuljetinta tai joutuu ostamaan kaikelle kotiinkuljetuksen.

Tämä tässä politiikassa tosiaan mättää että tässä rokotetaan kohtuuttoman paljon sellaisia joiden autoilutarve ei osu juuri tuohon kapeahkoon ikkunaan jonka sähköautot tarjoavat, ja jotka esim. joutuvat tahtomattaankin ajamaan paljon. Ja sitten kun on saatu ajettua tilanne sellaiseen että ei ole oikein enää vaihtoehtoa niin senhän tietää jo nyt miten sitten käy. Kun ei ole vaihtoehtoa niin sitten voidaan rokottaa vielä nykyistäkin enemmän autoilusta. Voi olla ne halvat ja onnelliset sähköautoilupäivät ohi siinä vaiheessa.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6233
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Osku90 » La Elo 01, 2020 17:42

uuci kirjoitti:
La Elo 01, 2020 9:28
Sitten kun sähköautoja alkaa olla sopiva määrä, niin kyllä niillekin asetetaan sellaiset verot, että sähköautoilijoiden ylimielisyys tulee loppumaan.
Suomihan on ihan kusessa, kun bensanmyynti on vähentynyt radikaalisti, johtuen osin ehkä sähköautoista, mutta varmaan enimmäkseen siksi, kun nykyautot kuluttavat paljon vähemmän kuin ennen. Toinen, jonka budjetoidut verotulot ovat syöksykierteessä on tupakka. Nykynuoret ei enää sauhuttele ja se on talouden kannalta huono homma.

Ymmärtääkseni sähköautojen latauksen hinta on jo monin- ja taas moninkertaistunut siitä mitä se oli "buumin" alkaessa. Joku helsinkiläinen (?) sähkötaksiyrittäjäkin sanoi laittavansa lapun luukulle, kun ei ole enää järkevää sillä ajella.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Dino246
Mestarikandidaatti
Viestit: 2895
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Su Elo 02, 2020 6:29

Juuri Ilta-Sanomista luin Volkswagen uuden iD.3:n ensitestistä. Tästähän on sanottu että on ensimmäisiä sähköautoja joiden hinta vertautuu melko lailla hyvin vastaavan kokoisiin ja tasoisiin polttomoottoriautoihin. Mutta tässäkin, jos omaan käyttöön autoa arvelisi, ongelmana se että tuolla "hinnat alkaen" -perusmallilla (hinta karvan alle 30 tuhatta euroa Saksassa) range on vain 330 km. Rangen kasvattaminen yli 400 kilometriin pompauttaa hinnan jo yli 40 tuhannen puhumattakaan jos haluaa suurimmalla akustolla olevan version jossa range yli 500 km. Lisäksi suurin piirtein vastaavan kokoiseen ja hintaiseen Passatiin verrattuna auton tavaratila on aivan olematon (iD.3 385 litraa vs. Passat 586-650 litraa), ja mikä pahinta niin autoon ei pysty laittamaan ollenkaan koukkua. Tämä auto ei siis käytännössä olisi minkäänlainen vaihtoehto ainakaan minulle koska se ei vastaa millään tavalla omiin tarpeisiin.

Käytännössä omiin liikkumis-/kuljetustarpeisiin vastaavat sähköautot menevät tuonne osastolle Mercedes EQC, Audi e-Tron, Tesla Model S, Tesla Model X, mutta näissä edullisimmillaankin käytettynä hinnat huitelee päälle 50 tuhannen euron. Tuossa alle 25.000 euron luokassa, mikä on minulle sellainen kipuraja minkä yli en halua autosta maksaa, vaihtoehdot on lähinnä pikkuautoja tyyliin Fiat 500, Renault Zoe, Smart tai sitten Nissan Leafeja, Mersun B-sarjalaisia tai Hyundai Ioniqeja joiden range ei riitä lähellekään.

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14397
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Su Elo 02, 2020 7:05

Tuo VW oli kyllä ihan täysi floppi. Sitten Elon sanoi, että Tesla auttaa muita autonvalmistajia mielellään, jos vaan pyytävät kiltisti. Sen jälkeen Audin CEO sanoi, että Tesla on monta vuotta muita edellä ja VW CEO:n mukaan Teslasta tulee maailman arvokkain yritys. Eli odotettavissa yhteistyötä.

Model 3 Long Range 560km (WLTP). Talvirenkailla 64 106€. Jos haluaa luksusta, niin täysin itsestään ajava 7500€ siihen päälle. Varmasti säilyttää arvonsa paremmin kuin polttomoottoriauto, mutta silti häijy hinta ns. pikkuautosta. Isolla akulla ei saa takavetoisia vielä, koska kaikki menee, mitä tehdään, niin ei kannata tehdä halvempia malleja.

uuci
Varakuljettaja
Viestit: 391
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja uuci » Su Elo 02, 2020 9:19

Sähköautojen toimintamatka putoaa talvella reippaasti, koska sähköautojakin on pakko pitää talvella lämpimänä, kun ikkunat ummessa ei voi ajaa. Yhdysvaltain autoliiton tutkimuksessa sähköauton toimintamatka putosi jo 6 asteen pakkasessa 41 %, kun lämmitys oli päällä.
Eilenkin salamoi ja ukosti melko lähellä, mutta voisin kuvitella. että sähköautojen latausasemien ja piuhan päässä olevien autojen luulisi kestävän ukkosen ja salaman. Vähän kyllä kuitenkin hirvittäisi ladata autoa ukkosella, varsinkin kun latausasema maksaa tuhansia euroja ja autokin kymmeniä tuhansia.

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14397
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Su Elo 02, 2020 9:54

Toimintamatka pienenee selvästi kylmällä. Samoin polttomoottorit kuluttavat enemmän ja yleensä sekä bensan että sähkön hinta nousee kylmällä. Ainakin Teslat käyttävät kylmällä energiaa siihen, että akut pidetään optimilämpötilassa. Ilmeisesti lämmittäminen vähentää toimintasädettä vähemmän kuin kylmillä akuilla ajaminen. Tuota voi tavallaan verrata polttomoottorin kylmäkäynnistykseen, jossa polttoainetta kuluu reilusti alkumatkasta, kunnes kone pääsee optimilämpötilaan. Nämä ovat sellaisia asioita, jotka varmasti saadaan ratkaistua myöhemmin esim. tekoälyn avulla, jolloin auto voi esilämmittää akut ennen lähtöä lämmityspistokkeesta, vaikkei niistä saisikaan varsinaisesti ladata akkuja. Tavallaanhan tuo polttomoottoriauton hyötysuhteen huonous aiheuttaa sen, että hukkalämpöä voidaan käyttää sisäilman lämmittämiseen.

Tässä vaiheessa tuskin kukaan Helsingin rouvia lukuunottamatta luulee, että tämä sähköautoyliheitto tulee tapahtumaan muutamassa vuodessa varsinkaan kylmissä maissa/alueilla. Mutta esimerkiksi Suomen pääkaupunkiseutu on oiva paikka ajaa tuota asiaa, koska siellä enemmistö ihmisistä liikkuu päivittäisessä ajossa vain kehäteiden sisäpuolella ja populaatio sallii latausasemien verkoston tihentämisen huomattavasti.

Latausasemathan ovat tavallaan samanlaisia kuin bensa-asemat, eli sähköä varastoidaan akuissa maan alla. Oletettavasti latausasemalla on aikamoiset vikavirtaviritykset, jottei salamit pääse tekemään pahojaan. Yhtälailla se bensa-asema poksahtaa, jos siihen suora osuma tulee.

uuci
Varakuljettaja
Viestit: 391
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja uuci » Su Elo 02, 2020 13:59

Liikenne- ja autoasioissa ongelma on se, että niistä päättäviltä poliitikoilta ja virkamiehiltä puutuu realismi ja realiteetit unohtuvat.

Dino246
Mestarikandidaatti
Viestit: 2895
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Su Elo 02, 2020 15:12

uuci kirjoitti:
Su Elo 02, 2020 13:59
Liikenne- ja autoasioissa ongelma on se, että niistä päättäviltä poliitikoilta ja virkamiehiltä puutuu realismi ja realiteetit unohtuvat.
Ja erityisesti liikennepolitiikassa se korostuu että päätöksenteko Suomessa on niin pääkaupunkikeskeistä. Päätöksiä tekeviltä tuppaa unohtumaan että täällä muualla Suomessa on ihan eri reaaliteetit kuin pk-seudulla.

Vastaa Viestiin