Autot- järjellä vai tunteella.

Kaikenlaista keskustelua maan ja taivaan väliltä.
uuci
Kilpakuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja uuci » Pe Joulu 18, 2020 16:44

Jamppa kirjoitti:
Pe Joulu 18, 2020 10:26
Ennen muinoin vain kylän rikkaimmilla oli varaa ostaa auto ja niitä sitten kaikki ihaili, kun patruunat ajeli ohi.

10v päästä taitaa olla taas sama tilanne.

https://www.is.fi/autot/art-2000007690435.html
Eikö noilla perhanan työryhmillä ole tolkkua noiden ehdotusten suhteen? :evil: :twisted: :doh:

Fakta
Mestarikandidaatti
Viestit: 3935
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2011 17:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Fakta » To Joulu 24, 2020 20:47

Onko kenelläkään kokemusta Volvon S/V60-sarjasta? Nykyistä edeltävästä korimallista. Erityisesti kiinnostaa faceliftvuosimallit, eli käsittääkseni 2014 alkaen.

Dino246
Monacon voittaja
Viestit: 4203
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Dino246 » To Joulu 24, 2020 23:00

Fakta kirjoitti:
To Joulu 24, 2020 20:47
Onko kenelläkään kokemusta Volvon S/V60-sarjasta? Nykyistä edeltävästä korimallista. Erityisesti kiinnostaa faceliftvuosimallit, eli käsittääkseni 2014 alkaen.
Hyviä autoja kun vaan on Volvon omalla koneella eikä niitä Fordin ja PSA:n yhteistyön hedelmiä. Ainakin 2.0 136 heppainen diesel on näitä joita eivät suosittele. Volvon omat 5-pyttyiset on ihan pirun hyviä koneita vaikkakaan ei niin taloudellisia kuin nykyaikaisemmat dieselit. Mutta voimaa ja vääntöä on hyvin ja on tosi kestäviä koneita. Myös Volvon uudemmat 2-litraiset nelipyttyiset on hyviä. Jos automaattia halajaa niin Volvon Geartronicissa kannattaa olla tarkkana että on laatikon öljynvaihdot tehty ajallaan koska jossakin vaiheessa Volvo pudotti tuon öljynvaihdon pois huolto-ohjelmasta ja sen seurauksena noissa on ollut niitä venttiilipöytävikoja. Huomaa helposti kyllä ajossakin jos laatikko tuntuu arpovan kakkoselta kolmoselle vaihtaessa.

Mutta muuten nuo 2000-luvun Volvot on aika murheettomia ja vähävikaisia autoja. Tosi hyviä ajaa erityisesti isolla tiellä ja penkit on Volvoissa aina hyvät. Tuon V60:n huono puoli on aika niukat takatilat ja farkuksi pieni tavaratila, mutta jos ei isoa autoa tarvitse niin on kyllä hyvä auto. Itsekin tuollaista katselin ja koeajelinkin jokusta, mutta juuri noiden tilojen takia päädyin Superbiin.

uuci
Kilpakuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja uuci » Ti Tammi 05, 2021 11:13

Toivottavsti Helsinkiinkin tulisi kovat pakkaset.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/5 ... itter:9c39

Dino246
Monacon voittaja
Viestit: 4203
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ti Tammi 05, 2021 11:52

Automaailmassa on sen verran muutoksen tuulia että valmistuksen ja suunnittelun keskittäminen ja merkkien yhdistyminen jatkuu vaan. Nyt Fiat Chrysler sekä PSA ovat sopineet yhdistymisestä Stellantis-nimiseksi yhteenliittymäksi. Tämän uuden yhtiön alle menee nyt siis 14 eri autobrändiä (Fiat, Abarth, Maserati, Lancia, Chrysler, Jeep, Dodge, RAM, Peugeot, Citroen, DS, Opel ja Vauxhall. Stellantiksesta tulee Toyotan, Volkswagenin ja Renault-Nissan-Mitsubishin jälkeen neljänneksi suurin autonvalmistaja ja tämän myötä ilmeisesti jotain PSA:n merkkejä aletaan viemään myös Pohjois-Amerikkaan. Suurin syy tähän fuusioon on automaailman sähköistyminen ja sen myötä kasvavat kehityskustannukset, tällaisella isolla fuusiolla saadaan jaettua kustannuksia tehokkaammin.

Mutta alkaa kyllä pikkuhiljaa käymään aika vähiin sellaiset itsenäiset autonvalmistajat joilla on vain yksi brändi, kun pikkuhiljaa nämä isot yhteenliittymät nielevät näitä merkkejä (siis kun puhutaan näistä volyymimerkeistä eikä pienistä erikoisautoja valmistavista merkeistä). Alkaa olla kohta melkein sama minkä merkkisen auton ostat niin se tulee samasta tuutista vähän eri muotoon puristettuna. Kehityskustannukset on vaan karanneet niin isoksi että yksittäisellä valmistajalla on hyvin vaikea saada toimintaa kannattavaksi jos ei tee yhteistyötä. Ja varsinkin nyt kun siirrytään enemmän tuonne sähköisiin autoihin niin joudutaan kehittämään aika paljon uutta, ja samalla olisi kuitenkin paine saada painettua hintoja alaspäin koska sähköautojen hintataso on vielä tavan tallaajille ihan liian korkealla. Esimerkiksi Teslahan kyllä myy sähköautoja varsin hyvin huolimatta siitä että hinnat on korkeat, mutta taitaa silti tehdä edelleenkin tappiota jokaisesta autosta minkä myy. Tai ainakin on tehnyt pitkään tappiota koska on käyttänyt tuotekehitykseen niin valtavasti rahaa.

uuci
Kilpakuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja uuci » Ti Tammi 12, 2021 10:00

Ai että mahtaa poliitikkoja, virkamiehiä ja tutkijoita harmittaa, kun kansa ei ole niin helposti johdateltavissa. :haha: https://www.is.fi/autot/art-2000007732722.html

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 49580
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Tammi 12, 2021 10:15

uuci kirjoitti:
Ti Tammi 12, 2021 10:00
Ai että mahtaa poliitikkoja, virkamiehiä ja tutkijoita harmittaa, kun kansa ei ole niin helposti johdateltavissa. :haha: https://www.is.fi/autot/art-2000007732722.html
En tajua miksi tuosta polttomoottorista on tehty niin iso ongelma? Miksi se pitää väkisin yrittää kieltää? Teknologiaa kehittämällä autoista saataisiin vieläkin vähäpäästöisempiä. Ja uudet autot on jo nyt vähäpäästöisiä.

Ja kun autot kuitenkin aiheuttaa niistä saasteista aika pienen osan.

Kamui Button
Kilpakuljettaja
Viestit: 784
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 21:19

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Kamui Button » Ti Tammi 12, 2021 11:24

Jamppa kirjoitti:
Ti Tammi 12, 2021 10:15
uuci kirjoitti:
Ti Tammi 12, 2021 10:00
Ai että mahtaa poliitikkoja, virkamiehiä ja tutkijoita harmittaa, kun kansa ei ole niin helposti johdateltavissa. :haha: https://www.is.fi/autot/art-2000007732722.html
En tajua miksi tuosta polttomoottorista on tehty niin iso ongelma? Miksi se pitää väkisin yrittää kieltää? Teknologiaa kehittämällä autoista saataisiin vieläkin vähäpäästöisempiä. Ja uudet autot on jo nyt vähäpäästöisiä.

Ja kun autot kuitenkin aiheuttaa niistä saasteista aika pienen osan.
Hiukan ihmettelen miten Suomessa, kieltämisen luvatussa maassa, ei ole vielä tähän ryhdytty. Tosin ei varmaankaan tarvetta kieltämiselle, mikäli EU vain pysyy autovalmistajille asetetuissa päästövaatimuksissa. Polttomoottorille on kyllä paikkansa ainakin siirtymäkaudelle, joten tälläiset kieltämiset/ylireagoimiset ovat mielestäni haitallisia. Auto pitäisi jatkossakin valittava tarpeen mukaan.

Toisaalta Norjassa ollaan sähköistetty jo merkittävä osa autokannasta, eikä mistään suuremmista ongelmista ole raportoitu? Joten osa tästä sähköautojen vastaisesta kampanjoinnista on kyllä perusteetonta. Valtaosalle sähköautot olisi toimiva vaihtoehto, en usko että Norja eroaisi käytön osalta mitenkään Suomesta. Suurin ero kokonaisuudessa varmaankin on, että Norjalla on vesivoimaa millä on helppo ja järkevä tuottaa liikkumisen energia, Suomella taas ei ole riittävästi päästötöntä energiaa.

Dino246
Monacon voittaja
Viestit: 4203
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ti Tammi 12, 2021 12:22

Minulla on sellainen käsitys että tuossa on osittain kyse pienestä sumutuksesta jolla luodaan vaan mielikuvaa että autoilusta on tulossa merkittävästi vihreämpää. Ainakin kun automerkit ovat ilmoittaneet että luopuvat polttomoottoriautojen valmistuksesta vuoteen X memmessä, niin se onkin tarkoittanut monen kohdalla pelkkiä polttomoottoriautoja. Tosiasiassa tämä tarkoittaa että pelkästään polttomoottorilla varustetut autot korvataan näillä kevythybrideillä jossa on polttiksen lisäksi pieni sähköinen apumoottori, ja jotka on ilmastonmuutoksen torjumisessa yhtä hyödyllisiä kuin housuun kuseminen pakkasella.

uuci
Kilpakuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja uuci » Ti Tammi 12, 2021 16:31

Norjassa on sähköautojen suhteen sellainen tilanne, että siellä on isossa osassa talouksia sitten polttomoottoriauto kakkosautona. Pohjois-Norjassa taasen oli pulaa nelivetodieseleistä.

Dino246
Monacon voittaja
Viestit: 4203
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ke Tammi 13, 2021 5:26

uuci kirjoitti:
Ti Tammi 12, 2021 16:31
Norjassa on sähköautojen suhteen sellainen tilanne, että siellä on isossa osassa talouksia sitten polttomoottoriauto kakkosautona. Pohjois-Norjassa taasen oli pulaa nelivetodieseleistä.
Saman pistin merkille Norjassa että monessa pihassa oli kaksi tai jopa kolme autoa, ja aina yksi näistä polttomoottoriauto. Ja kaupungin kadunvarret oli täynnä Tesloja, Leafeja, eGolfeja jne. mutta kaupungin ulkopuolella alkaa tulemaan vastaan enenevässä määrin polttomoottoriautoja. Että vaikka siellä myydään hurja määrä sähköautoja, niin se ei varsinaisesti ole isosti vähentänyt polttomoottoriautojen määrää ainakaan vielä koska moni pitää edelleen niitä kakkosautona.

Ja Norjassahan valtio tukee todella voimakkaasti tuota sähköautoilua. Siellä ei tarvitse maksaa sähköautoista autoveroa eikä alvia, ja sähköautot on vapautettu kaikista tietulleista, lauttamaksuista jne. Tämä on kuitenkin tehnyt jopa rikkaan valtion kassaan yllättävänkin ison loven niin noita tukiahan ollaan pikkuhiljaa pienentämässä ja jopa joiltakin osin poistamassa. Saa nähdä mikä vaikutus sillä on tuohon sähköistymisen vauhtiin, että jatkuuko tuo sähköautojen yleistyminen yhtä hyvällä tai jopa kiihtyvällä tahdilla vai alkaako tulemaan taantumista jos ja kun hinnat nousee ja joutuu maksamaan samat parkkimaksut, tietullit ja muut maksut mitä polttisautoilijatkin.

uuci
Kilpakuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja uuci » Ke Tammi 13, 2021 16:09

Dino246 kirjoitti:
Ke Tammi 13, 2021 5:26
uuci kirjoitti:
Ti Tammi 12, 2021 16:31
Norjassa on sähköautojen suhteen sellainen tilanne, että siellä on isossa osassa talouksia sitten polttomoottoriauto kakkosautona. Pohjois-Norjassa taasen oli pulaa nelivetodieseleistä.
Saman pistin merkille Norjassa että monessa pihassa oli kaksi tai jopa kolme autoa, ja aina yksi näistä polttomoottoriauto. Ja kaupungin kadunvarret oli täynnä Tesloja, Leafeja, eGolfeja jne. mutta kaupungin ulkopuolella alkaa tulemaan vastaan enenevässä määrin polttomoottoriautoja. Että vaikka siellä myydään hurja määrä sähköautoja, niin se ei varsinaisesti ole isosti vähentänyt polttomoottoriautojen määrää ainakaan vielä koska moni pitää edelleen niitä kakkosautona.

Ja Norjassahan valtio tukee todella voimakkaasti tuota sähköautoilua. Siellä ei tarvitse maksaa sähköautoista autoveroa eikä alvia, ja sähköautot on vapautettu kaikista tietulleista, lauttamaksuista jne. Tämä on kuitenkin tehnyt jopa rikkaan valtion kassaan yllättävänkin ison loven niin noita tukiahan ollaan pikkuhiljaa pienentämässä ja jopa joiltakin osin poistamassa. Saa nähdä mikä vaikutus sillä on tuohon sähköistymisen vauhtiin, että jatkuuko tuo sähköautojen yleistyminen yhtä hyvällä tai jopa kiihtyvällä tahdilla vai alkaako tulemaan taantumista jos ja kun hinnat nousee ja joutuu maksamaan samat parkkimaksut, tietullit ja muut maksut mitä polttisautoilijatkin.
Norjassahan kaavailtiin muutama vuosi sitten sähköautoveroa, perusteena, että ne rasittavat teitä painavina, mutta siitä luovuttiin vastustuksen takia.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 49580
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Jamppa » To Tammi 14, 2021 10:37

https://www.is.fi/autot/art-2000007738711.html

Tämä on kyllä niin järjetöntä.

Dino246
Monacon voittaja
Viestit: 4203
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Dino246 » To Tammi 14, 2021 11:08

Jamppa kirjoitti:
To Tammi 14, 2021 10:37
https://www.is.fi/autot/art-2000007738711.html

Tämä on kyllä niin järjetöntä.
Juuri kirosin tätä että tuo edustaa niin tyypillistä suomalaista toimintatapaa jossa mennään mieluummin kepin kuin porkkanan kautta. Tuntuisi että jos liikennettä oikeasti haluttaisiin kehittää ja muuttaa vähäpäästöisempään suuntaan niin se kannattaisi tehdä niin että pyrittäisiin tekemään joukkoliikenteestä yksinkertaisesti niin tehokasta, toimivaa ja edullista että siitä tulisi ihmisille automaattisesti se ykkösvaihtoehto, mutta ei kuitenkaan rajoittaisi elämistä ja liikkumista. Mutta Suomessa lähdetään tietenkin miettimään asiaa niin päin että tehdään autoilusta niin hankalaa, kallista ja vittumaista että se pakottaa ihmiset valitsemaan kahdesta huonosti toimivasta vaihtoehdosta sen vähemmän huonon. Ja ne kenelle joukkoliikenne ei ole vaihtoehto (uskokaa tai älkää, niin kaikille se vaan ei ole vaihtoehto edes kaupungeissa johtuen erilaisista liikkumistarpeista) joutuvat vaan sitten kiristelemään hampaita kun ei pääse julkisilla mutta autoilukin on ihan yhtä tuskaa ja vie kaikki rahat.

uuci
Kilpakuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja uuci » To Tammi 14, 2021 11:16

Jos päästöjä haluaa vähentää, niin silloin liikenteestä pitää tehdä päinvastoin sujuvampaa.

Vastaa Viestiin