Autot- järjellä vai tunteella.

Kaikenlaista keskustelua maan ja taivaan väliltä.
Avatar
tietäjä3000
Monacon voittaja
Viestit: 4311
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » La Syys 04, 2021 11:51

BigBoss kirjoitti:
Pe Syys 03, 2021 20:41
Joo minullakin varmasti menee vielä hyvä tovi, että sähköauton hankkimista edes harkitsisin. Käyttöä autolle on kuitenkin suhteellisen vähän, niin ei ole mitään aikomusta maksaa itseäni kipeäksi auton (ei edes polttomoottoriauton) takia. Vaikka varmaan se omaan ajoon pääasiassa hyvin soveltuisikin, mutta sen aika ei ole ainakaan nyt ihan lähitulevaisuudessa.
Minulla vähän sama juttu. Sinänsä omaan käyttöön sähköauto olisi kaikin puolin fiksu valinta, mutta kun sitä autoa tulee käytettyä lähinnä kerran pari viikossa lyhyempään matkaan ja kerran pari kuussa vähän pidempään, niin ei siihen kannata mitään isoja rahoja laittaa kiinni. Ehkä joskus vuoden päästä on käytettyjen sähköautojen hinnat ja oma maksuvalmius sillä tasolla, että tulee vaihdettua.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 51784
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Jamppa » La Syys 04, 2021 12:10

Mulla tulee ajoa noin 40 000-50 000 km vuodessa. Aika paljon tulee mökkimatkoista.

Dino246
Weltmeister
Viestit: 5381
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Dino246 » La Syys 04, 2021 13:22

Jamppa kirjoitti:
La Syys 04, 2021 12:10
Mulla tulee ajoa noin 40 000-50 000 km vuodessa. Aika paljon tulee mökkimatkoista.
Melkoisen paljon. Minulla tulee 25-30 tkm vuodessa normaalivuotena (nyt korona-aikana jäänyt vähemmäksi) mutta kun iso osa tuosta ajosta on pitkän matkan ajoa pitkien etäisyyksien välillä, ja päivämatkat venyy usein helposti sähköautojen rangen yläpäähän tai ylikin, niin sähköauto on aika käymätön laite tuohon ajoon. Toinen ongelmakohta on se, että tarvitsen kuljetuskapasiteettia jolloin autossa pitää olla tilaa, ja vedän paljon peräkärryä jolloin koukku on ihan ehdoton varuste. Lisäksi kun ajan paljon täällä periferiassa missä nämä hirvieläimet on melko tuttu näky tien varressa, ja ajan paljon pimeässä, niin ihan oman turvallisuuden takia haluan pitää isoa ja turvallista autoa vaikka ajettavuudeltaan pikkuautotkin alkaa olla jo ihan mukiinmeneviä laitteita. Sitten on vielä tiettyjä varusteita mitä autolta vaatii tai toivoo, niin näitä kun alkaa ruksimaan niin sähköautojen puolella se hinta alkaa kipuamaan väkisinkin sellaisiin summiin mitä en autosta halua missään nimessä maksaa.

Sellaisessa lyhyessä arkiajossa (kauppareissut, työmatkat jne.) tuollainen sähköauto olisi todella näppärä laite, varsinkin talvikeleillä, mutta kun asuu ihan keskellä pikkukaupunkia missä tarvittavat palvelut on lähellä, niin tuota arkiajoa tulee loppujen lopuksi ihan olemattoman vähän koska ajelen niitä paljon pyörällä tai sitten kävelen. Suurin osa tästä ns. "arkiajosta" onkin sitten ajamista kärry perässä kun pitää käydä tavaraa rautakaupasta, hakea polttopuita, viedä tavaraa kaatikselle, kuskata puutarhajätettä jne. jne. Omakotiasujana ja rakentelusta tykkäävänä tätä ajoa tulee sen verran usein että mikään pakun vuokraaminen tai koukullisen auton lainailu ei ole oikein vaihtoehto. Varsinkin kun pikkukaupungissa nuo vuokrausmahdollisuudetkin on aika olemattomat.

Jartzan
Kilpakuljettaja
Viestit: 999
Liittynyt: Pe Joulu 27, 2013 23:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Jartzan » La Syys 04, 2021 18:42

Dino246 kirjoitti:
La Syys 04, 2021 13:22
Jamppa kirjoitti:
La Syys 04, 2021 12:10
Mulla tulee ajoa noin 40 000-50 000 km vuodessa. Aika paljon tulee mökkimatkoista.
Melkoisen paljon. Minulla tulee 25-30 tkm vuodessa normaalivuotena (nyt korona-aikana jäänyt vähemmäksi) mutta kun iso osa tuosta ajosta on pitkän matkan ajoa pitkien etäisyyksien välillä, ja päivämatkat venyy usein helposti sähköautojen rangen yläpäähän tai ylikin, niin sähköauto on aika käymätön laite tuohon ajoon. Toinen ongelmakohta on se, että tarvitsen kuljetuskapasiteettia jolloin autossa pitää olla tilaa, ja vedän paljon peräkärryä jolloin koukku on ihan ehdoton varuste. Lisäksi kun ajan paljon täällä periferiassa missä nämä hirvieläimet on melko tuttu näky tien varressa, ja ajan paljon pimeässä, niin ihan oman turvallisuuden takia haluan pitää isoa ja turvallista autoa vaikka ajettavuudeltaan pikkuautotkin alkaa olla jo ihan mukiinmeneviä laitteita. Sitten on vielä tiettyjä varusteita mitä autolta vaatii tai toivoo, niin näitä kun alkaa ruksimaan niin sähköautojen puolella se hinta alkaa kipuamaan väkisinkin sellaisiin summiin mitä en autosta halua missään nimessä maksaa.

Sellaisessa lyhyessä arkiajossa (kauppareissut, työmatkat jne.) tuollainen sähköauto olisi todella näppärä laite, varsinkin talvikeleillä, mutta kun asuu ihan keskellä pikkukaupunkia missä tarvittavat palvelut on lähellä, niin tuota arkiajoa tulee loppujen lopuksi ihan olemattoman vähän koska ajelen niitä paljon pyörällä tai sitten kävelen. Suurin osa tästä ns. "arkiajosta" onkin sitten ajamista kärry perässä kun pitää käydä tavaraa rautakaupasta, hakea polttopuita, viedä tavaraa kaatikselle, kuskata puutarhajätettä jne. jne. Omakotiasujana ja rakentelusta tykkäävänä tätä ajoa tulee sen verran usein että mikään pakun vuokraaminen tai koukullisen auton lainailu ei ole oikein vaihtoehto. Varsinkin kun pikkukaupungissa nuo vuokrausmahdollisuudetkin on aika olemattomat.
Dino kirjoitti taas järjen kanssa järkevää tekstiä. Itselläni ei ole lisättävää, luen vaan jutun kolmesta viiteen kertaan.

uuci
Ykköskuski
Viestit: 1175
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja uuci » Ma Syys 13, 2021 16:05

Löysin käytyäni eräässä maakuntakeskuksessa erittäin yksinkertaisen keinon vähentää liikenteen päästöjä. Nimittäin liikennevaloista pitää saada turhat punaiset pois, jos ainoastaan yhdestä suunnasta tulee autoja. Jouduin nimittäin seisomaan täysin turhaan liikennevaloissa, vaikka edestä, oikealta eikä vasemmalta tullut autoja eikä kevyttä liikennettä!

Avatar
tietäjä3000
Monacon voittaja
Viestit: 4311
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Syys 13, 2021 16:44

uuci kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 16:05
Löysin käytyäni eräässä maakuntakeskuksessa erittäin yksinkertaisen keinon vähentää liikenteen päästöjä. Nimittäin liikennevaloista pitää saada turhat punaiset pois, jos ainoastaan yhdestä suunnasta tulee autoja. Jouduin nimittäin seisomaan täysin turhaan liikennevaloissa, vaikka edestä, oikealta eikä vasemmalta tullut autoja eikä kevyttä liikennettä!
Tuo on kyllä totta, että nykyteknologialla älykkäiden liikennevalojärjestelmien luomisen ei pitäisi tuottaa mitään vaikeuksia. Tai oikeastaan niiden ei tarvitsisi edes olla mitenkään älykkäitä vaan sekin parantaisi merkittävästi, mikäli valot otettaisiin pois käytöstä ruuhka-aikojen ulkopuolella.

Liikenne kuitenkin pitää suunnitella siten, että se on sujuvaa kaikille myös aamun ja illan ruuhkissa, joten liikennevaloja on paikoittain pakko laittaa sellaisiinkin risteyksiin, joissa liikennemäärät ovat varsin pienet. Ruuhka-aikojen ulkopuolella taasen nuo valot eivät auta ketään, joten todella helppo tapa vähentää matka-aikoja ja päästöjä olisi vain yksinkertaisesti ajastaa ne pois käytöstä tiettyinä vuorokauden aikoina.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 9674
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Ma Syys 13, 2021 16:53

tietäjä3000 kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 16:44
uuci kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 16:05
Löysin käytyäni eräässä maakuntakeskuksessa erittäin yksinkertaisen keinon vähentää liikenteen päästöjä. Nimittäin liikennevaloista pitää saada turhat punaiset pois, jos ainoastaan yhdestä suunnasta tulee autoja. Jouduin nimittäin seisomaan täysin turhaan liikennevaloissa, vaikka edestä, oikealta eikä vasemmalta tullut autoja eikä kevyttä liikennettä!
Tuo on kyllä totta, että nykyteknologialla älykkäiden liikennevalojärjestelmien luomisen ei pitäisi tuottaa mitään vaikeuksia. Tai oikeastaan niiden ei tarvitsisi edes olla mitenkään älykkäitä vaan sekin parantaisi merkittävästi, mikäli valot otettaisiin pois käytöstä ruuhka-aikojen ulkopuolella.

Liikenne kuitenkin pitää suunnitella siten, että se on sujuvaa kaikille myös aamun ja illan ruuhkissa, joten liikennevaloja on paikoittain pakko laittaa sellaisiinkin risteyksiin, joissa liikennemäärät ovat varsin pienet. Ruuhka-aikojen ulkopuolella taasen nuo valot eivät auta ketään, joten todella helppo tapa vähentää matka-aikoja ja päästöjä olisi vain yksinkertaisesti ajastaa ne pois käytöstä tiettyinä vuorokauden aikoina.
Ainakin täällä meillä päin nuo tuntuu toimivan jo ihan mallikkaasti. Illalla klo 22 taitaa myös keskustan valot sammua yöksi.

Mutta oon kans törmännyt samaan ongelmaan pienemmissä maakunnissa, joissa joutuu välillä seisomaan punaisissa ihan naurettavan kauan, vaikka mistään ei tule ketään.

Dino246
Weltmeister
Viestit: 5381
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ma Syys 13, 2021 19:37

uuci kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 16:05
Löysin käytyäni eräässä maakuntakeskuksessa erittäin yksinkertaisen keinon vähentää liikenteen päästöjä. Nimittäin liikennevaloista pitää saada turhat punaiset pois, jos ainoastaan yhdestä suunnasta tulee autoja. Jouduin nimittäin seisomaan täysin turhaan liikennevaloissa, vaikka edestä, oikealta eikä vasemmalta tullut autoja eikä kevyttä liikennettä!
Minä olen sanonut tätä jo pitkään, että jos liikenteen päästöjä ihan oikeasti haluttaisiin alas, niin alettaisiin panostamaan liikennejärjestelyihin ja liikenteen suunnitteluun kunnolla ja lopetettaisiin se autojen turha seisottaminen risteyksissä kun parempiakin tapoja ohjata liikennettä on keksitty. Suomi on täynnä tällaisia keskikokoisia kaupunkeja joissa on ihan jumalattomasti täysin turhia liikennevaloja. Onneksi noita on monessa paikoissa muuteltukin jo ympyröiksi, mikä on sujuvoittanut liikennettä merkittävästi, mutta vieläkin noita pitäisi muutella isolla kädellä.

Dino246
Weltmeister
Viestit: 5381
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Dino246 » To Syys 16, 2021 17:12


Autonvalmistaja ohjeistaa palovaarallisten sähköautojensa pysäköinnistä: ”Vähintään 15 metrin päähän muista autoista”


Kuulostaa tosi helpolta ja vaivattomalta kulkupeliltä tämä Chevrolet Bolt. :haha: Ei mitään ongelmaa kunhan muistat parkkeerata sen aina vain ulos, vähintään 15 metrin päähän muista autoista, mahdollisimman kauas rakennuksista, et lataa sitä koskaan yön yli ja muistat koko ajan valvoa vieressä kun auto on latauksessa. Tuossahan saa pyhittää melkein koko elämänsä autolle - oikein todellinen harrasteauto.

Toki kyseessä väliaikainen ongelma (ehkä) ja GM pyrkii ratkomaan ongelman pysyvämmin vaihtamalla kaikki akustot ko. autoihin. Huvitti vaan tuo uutinen, kun tuota sähköautoilun vaivattomuutta on nostettu niin paljon :D

uuci
Ykköskuski
Viestit: 1175
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja uuci » Pe Syys 17, 2021 9:10

Dino246 kirjoitti:
To Syys 16, 2021 17:12

Autonvalmistaja ohjeistaa palovaarallisten sähköautojensa pysäköinnistä: ”Vähintään 15 metrin päähän muista autoista”


Kuulostaa tosi helpolta ja vaivattomalta kulkupeliltä tämä Chevrolet Bolt. :haha: Ei mitään ongelmaa kunhan muistat parkkeerata sen aina vain ulos, vähintään 15 metrin päähän muista autoista, mahdollisimman kauas rakennuksista, et lataa sitä koskaan yön yli ja muistat koko ajan valvoa vieressä kun auto on latauksessa. Tuossahan saa pyhittää melkein koko elämänsä autolle - oikein todellinen harrasteauto.

Toki kyseessä väliaikainen ongelma (ehkä) ja GM pyrkii ratkomaan ongelman pysyvämmin vaihtamalla kaikki akustot ko. autoihin. Huvitti vaan tuo uutinen, kun tuota sähköautoilun vaivattomuutta on nostettu niin paljon :D
Eikös sähköautojen ongelma palotilanteissa ole se, että vaikka eivät syty sen herkemmin kuin polttomoottoriautot, mutta kun se palaa, niin se palaa sitten kunnolla?

uuci
Ykköskuski
Viestit: 1175
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja uuci » La Syys 18, 2021 20:18

Nyt täytyy kyllä nostaa Tsekin pääministerille tietyllä tavalla hattua, vaikka onkin ehkä vähän oma lehmä ojassa. EDIT 20.9: Hienoa, että edes jossakin maassa kärkipoliitikkokin vastustaa polttomoottorikieltoa.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/skod ... a923863575

uuci
Ykköskuski
Viestit: 1175
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja uuci » Ti Syys 21, 2021 16:44

Pääsiköhän ministeri Harakalta freudilainen lipsahdus, kun siteerasi Leninin sanomaa "Kommunismi on sähköistämistä"? :lol:
https://www.is.fi/autot/art-2000008279465.html

Vastaa Viestiin