Politiikka 2021

Kaikenlaista keskustelua maan ja taivaan väliltä.
Jamppa
Site Admin

Politiikka 2021

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Tammi 22, 2019 13:09

En tiedä moniako koko vaalit kiinnostaa, mutta itse nyt ainakin :D

Mielenkiintoiset vaalit tulossa.

Pääministeripuolue keskusta on kannatuksessa tippunut aika alas ja sieltä tuskin pääministeriä tulee enää vaalien jälkeen.

Demarit oli hyvässä nosteessa, mutta liekö sitten Rinteen sairastuminen ja keulakuvan puuttuminen aiheuttanut sen että kannatus on laskenut ja ovat aika tasoissa kokoomuksen kanssa. Joko Rinne tai Orpo on aika varmasti tuleva pääministeri.

Vihreiden kannatus lähti nousuun kun Haavisto valittiin puolueen johtoon, mutta nyt nousu on tyssännyt. Saa nähdä miten Vihreiden käy vaaleissa.

Perussuomalaisten kannatus laahasi pitkään ja kaukana se on vieläkin viime vaalien lukemista. Hieman on nyt kuitenkin kannatus kasvanut ja syy taitaa olla näissä pakolaisten tekemissä rikoksissa. Puolueella voisi olla isompikin kannatus, jos aktiivisemmin ottaisivat kantaa muihinkin asioihin. Mielenkiinolla saa seurata miten ison kannatuksen saavat vaaleissa. Ilmeisesti vasemmiston kanssa taistelevat viidenneksi suurimman puolueen paikasta.

Omasta mielestäni Arhinmäki oli parempi vasemmiston johdossa mitä Li Andersson, mutta näyttää hänelläkin tukijoita olevan. Perussuomalaisten kanssa tosiaan käyvät kisaa. Tosin eri äänestäjistä.

Sinisten kannatus ei hyvää lupaa. Soini pohtii ehdolle lähtöä, mutta en usko, että lähtee. Ei Halla-ahoakaan uskaltanut haastaa puheenjohtaja kisassa. Eiköhän miehellä vielä sen verran kannatusta olisi, että saattaisi läpi mennä, mutta olisi pelkkä rivikansanedustaja ehkäpä jopa yksin ilman muita sinisiä. Kristillisten kanssa ovat vaaliliiton tehnyt joka vähän auttaa, mutta en usko, että kannatus kovin iso tulee olemaan

Kristilliset ja RKP jatkavat samalla tasolla.

Oma mielenkiinto keskittyy Harkimon Liiket Nyt yhdistykseen. Gallupit ei paikkoja lupaa, mutta ainakin yrittävät tehdä asioita eri tavalla mitä muut puolueet. Vaikka ei virallisesti puolue olekaan.

Väyrysen uusin puolue tuskin kovin ylös nousee. Paavon peesissä saattaa joku muukin päästä läpi, mutta maksimissaan kahteen edustajaan se jää.

Mukana on myös Väyrysen entinen puolue eli kansalaispuolue joka tuskin edustajaa läpi saa.

Sitten ainakin Marco de Witin Suomen kansa ensin yrittää päästä läpi, mutta saa nähdä miten käy kun tuore puolue on jo mennyt kahtia kun tappelevat keskenään, enkä usko että heillä muutenkaan kovin suurta kannatusta ole.

Jamppa
Site Admin

Re: Eduskuntavaalit 2019

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Tammi 22, 2019 14:53

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005973899.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä ihan hyvä kirjoitus.

superzeppo
Tekninen tuki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ti Tammi 22, 2019 15:16

Hauskinta on nähdä se miten media pelaa näissäkin vaaleissa.

Kamui Button
Kilpakuljettaja

Viesti Kirjoittaja Kamui Button » Ti Tammi 22, 2019 15:21

Siltä se vaikuttaa, että Orpo tai Rinne olisi seuraava pääministeri. Nämäkin tietyllä tapaa henkilövaalit, joten veikkaisin Orpoa. Itse en ole oikein vakuuttunut kumpi olisi loppupeleissä parempi. Mikäli soteen voidaan vaikuttaa vielä seuraavalla kaudella, niin demarit olisi parempi vaihtoehto. Toisaalta esimerkiksi ilmastomuutos- ja energiapolitiikkaan liittyen luottaisin ennemmän kokoomukseen.

Keskustalle tarjolla hallituspaikka, mikäli Kokoomus voittaa. Muuten jäänee oppositioon. Itse olin toiveikas Sipilän aloittaessa pääministerinä. Ei kuitenkaan hallinnut mm. maahanmuuttoon liittyviä asioita ja lisäksi ajautui Trumpmaisella sanelulla kriiseihin. Laskisin nämä suurimmiksi syiksi kannatuksen laskuun.

Vihreitä pitäisin aika varmana seuraavaan hallitukseen. Pitää vain toivoa, että epärealistisia ehdotuksia ei päädy hallitusohjelmaan saakka.

Vasemmistoliitto on tulevassa hallituksessa, mikäli demarit voittaaa. Muuten oppositiossa. Viimeinen puolue, mikä voinee jotenkin todellisuudessa vaikuttaa tuleviin päätöksiin.

Muut puolueet marginaalissa. Kannatuksen puolesta persut voisi olla merkittävä, mutta Halla-Ahon johdolla ei asiaa hallitukseen.

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Tammi 22, 2019 15:52

superzeppo kirjoitti:Hauskinta on nähdä se miten media pelaa näissäkin vaaleissa.
Ei ole suurta vaikutusta. Nyt on paljon eri kanavia saada jokaisella puolueella asiansa ulos ja perinteisen median vaikutus on vähentynyt.

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Tammi 22, 2019 15:57

Kamui Button kirjoitti:Siltä se vaikuttaa, että Orpo tai Rinne olisi seuraava pääministeri. Nämäkin tietyllä tapaa henkilövaalit, joten veikkaisin Orpoa. Itse en ole oikein vakuuttunut kumpi olisi loppupeleissä parempi. Mikäli soteen voidaan vaikuttaa vielä seuraavalla kaudella, niin demarit olisi parempi vaihtoehto. Toisaalta esimerkiksi ilmastomuutos- ja energiapolitiikkaan liittyen luottaisin ennemmän kokoomukseen.

Keskustalle tarjolla hallituspaikka, mikäli Kokoomus voittaa. Muuten jäänee oppositioon. Itse olin toiveikas Sipilän aloittaessa pääministerinä. Ei kuitenkaan hallinnut mm. maahanmuuttoon liittyviä asioita ja lisäksi ajautui Trumpmaisella sanelulla kriiseihin. Laskisin nämä suurimmiksi syiksi kannatuksen laskuun.

Vihreitä pitäisin aika varmana seuraavaan hallitukseen. Pitää vain toivoa, että epärealistisia ehdotuksia ei päädy hallitusohjelmaan saakka.

Vasemmistoliitto on tulevassa hallituksessa, mikäli demarit voittaaa. Muuten oppositiossa. Viimeinen puolue, mikä voinee jotenkin todellisuudessa vaikuttaa tuleviin päätöksiin.

Muut puolueet marginaalissa. Kannatuksen puolesta persut voisi olla merkittävä, mutta Halla-Ahon johdolla ei asiaa hallitukseen.
Nii itse ikävä kyllä äänestin keskustaa viime vaaleissa kun luulin, että Sipilä olis mies paikallaan. Onhan talous kasvanut, mutta siinä on syy yleinen taloudellisen tilanteen paraneminen maailmalla. Tästä on Sipilä ja Trump ottanut kunniaa vaikka kumpikaan ei ole tehnyt asian eteen muuta kun paskaa.

Jos SDP:n ja kokoomuksen tilanne on erittäin täpärä niin annan ääneni kokoomukselle. Muuten menee ääni liike nyt yhdistyksen ehdokkaalle.

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Tammi 22, 2019 15:59

Ja kyllähän demarit ja keskusta vois punamullan muodostaa.

Saa nähdä... Voi tulla mielenkiintoiset hallitusneuvottelut vaalien jälkeen.

superzeppo
Tekninen tuki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ti Tammi 22, 2019 16:54

Yle ja vihervassarien vaalikampanja.

Ei ole ihme, että ihmistä stressaa,
Kun Midaksesta leivotaan tulevaa pressaa

Kamui Button
Kilpakuljettaja

Viesti Kirjoittaja Kamui Button » Ti Tammi 22, 2019 17:04

Jamppa kirjoitti:Ja kyllähän demarit ja keskusta vois punamullan muodostaa.

Saa nähdä... Voi tulla mielenkiintoiset hallitusneuvottelut vaalien jälkeen.
Jos kannatuslukemat pysyvät nykyisellään, niin voisi olla hankalaa. Tarvittaisi uusi sixpäk ja siihen en oikein usko.

Kamui Button
Kilpakuljettaja

Viesti Kirjoittaja Kamui Button » Ti Tammi 22, 2019 17:13

Itse pidän valtamediaa selvästi suurimpana vaikuttajana. Suomalaiset kuitenkin luottaa valtamediaan suhteellisen paljon ja muodostavat ensimmäiset mielipiteet juuri näiden kautta. Ensimmäisten mielipiteiden muuttaminen onkin sitten haastavampaa...

Ja näin yleisesti vasemmiston propakandaa ei juurikaan tuomita, mutta toisen äärilaidan tuomitaan.

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Tammi 22, 2019 17:27

Itse olen kyllä seurannut ihan kaikkia medioita tässä viimeisen puolen vuoden aikana. Niin Yleä, iltapäivälehtiä, maikkaria, persujen fbsivua kuin myös Suomen kansa ensin srtiimejä. Eikä mikään niistä kyllä ole omaan mielipiteeseen vaikuttanut.

Kyllä fiksu ihminen osaa suodattaa sen informaation mitä saa.

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Tammi 22, 2019 17:28

Jokainen varmasti tietää mitkä on itselle tärkeitä asioita ja löytävät kyllä sopivan ehdokkaan.

tietäjä3000
Mestarikandidaatti

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ti Tammi 22, 2019 18:04

Jamppa kirjoitti:Itse olen kyllä seurannut ihan kaikkia medioita tässä viimeisen puolen vuoden aikana. Niin Yleä, iltapäivälehtiä, maikkaria, persujen fbsivua kuin myös Suomen kansa ensin srtiimejä. Eikä mikään niistä kyllä ole omaan mielipiteeseen vaikuttanut.

Kyllä fiksu ihminen osaa suodattaa sen informaation mitä saa.
Medialukutaitoinen ihminen kyllä osaa suodattaa lukemansa/kuulemansa, mutta ihmisillä on tapana päästää seulan läpi vain se, mikä vahvistaa omaa kantaansa. Nykyään on mediaa joka lähtöön, joille journalismin etiikka on korkeintaan suuntaan antava ohje. Kyllähän valepropagandaa esiintyi merkittävästi myös Brexitissä, joka mahdollisesti kallisti veneen lähdön puolelle.

Mediaa suuremman vaikutuksen vaalien lopputulokselle näen kuitenkin tulevissa tapahtumissa ennen vaaleja. Näistäkin vaaleista oli hetki sitten tulossa ilmastovaalit ja sittemmin ilmitulleiden tapahtumien jälkeen maahanmuutto näyttäisi muodostuvan merkittävimmäksi. Vaaliteemat tulevat vielä monta kertaa muuttumaan ennen äänestystä. Kuitenkaan en usko, että esimerkiksi ilmastoasiat tulevat enää nousemaan niin pinnalle, sillä mitään uutta ja merkittävää tietoa tuskin on tulossa ennen vaaleja. Tietysti median vastuulla on myös näistä mielipiteisiin vaikuttavista tapahtumista uutisointi.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
Monacon voittaja

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ke Tammi 23, 2019 7:10

Kyllähän vaalit kiinnostavat tällä hetkellä enemmän kuin pitkään aikaan, koska maailma on mennyt niin monessa asiassa niin huolestuttavaan suuntaan ja monenlaisia pahoja ennusmerkkejä ja uhkakuvia on ilmassa. Äänestämässä käyn varmasti, kuten olen joitakin EU-parlamenttivaaleja lukuunottamatta käynyt aina, mutta puolueen ja ehdokkaan valinta tulee varmasti olemaan vaikea ja pitkän harkinnan tulos. Kun ei ole ikinä nielaissut mitään tiettyä aatetta tai puolueen agendaa niin välillä tuntuu vaikealta löytää sitä sopivinta puoluetta/ehdokasta, kun jokaisella on puolensa. Yleensä olen kyllä pyrkinyt välttämään ja kokenut hyvin vieraaksi nämä vahvasti yhden agendan puolueet (KD, RKP, Vihreät jne.) jotka ovat valmiita myymään melkein kaikista ns. "periaatteensa" sen edestä että saavat ajettua tuota pääagendaansa. Perussuomalaiset ovat mielestäni nyt myös liittyneet tuohon joukkoon, Soinin aikaan sen listalla oli muitakin asioita mutta Halla-aholaistumisen myötä puolueen agendana tuntuu olevan pelkästään maahanmuutto ja se pyrkii tekemään vaaleista maahanmuuttovaalit. Itse kun en näe maahanmuuttoa mitenkään merkittävänä ongelmana, ja että sitä ongelmaa on tietoisesti paisutettu ja korostettu (suoraan diktaattorien/fasistien käsikirjasta: 1. Luo ulkoinen uhka), niin en oikein pidä siitä miten paljon tilaa tämä maahanmuuttokeskustelu vie oikeasti merkittäviltä ja tärkeämmiltä aiheilta. Perussuomalaisissa arveluttaa myös joidekin puolueen vahvojen hahmojen kyseenalaiset yhteydet ja esim. vahva Putin/Trump-myönteisyys ja halu luoda Suomeen samanlaista kaaosta kuin mitä Trumpin kaudella on nähty.

Pääministeripuolueen paikasta tullee tiukka kisa Kokoomuksen ja SDP:n välillä. Mielenkiintoista nähdä miten tilanteeseen vaikuttaa Rinteen ilmeisen pitkäksi venyvä sairausloma lähes pahimpaan mahdolliseen aikaan. Vaikka minä en ole ikinä täysin ymmärtänyt sitä miten paljon kritiikkiä Rinne saa, niin ymmärrän sen että hänen esiintymistaitonsa ei ole välttämättä ihan muiden puoluejohtajien tasolla ja hän saattaa siksi monesti olla puolueelleen myös pieni riskitekijä, joten eihän sitä tiedä kenen hyväksi tämä tilanne lopulta kääntyy. Keskustan putoaminen kärkikahinoista lienee joka tapauksessa selvää. Täällä maakunnissa on vahva tunne siitä että Keskusta on pettänyt peruskannattajansa niin monessa asiassa, ja Sipilä, Berner & kumppanit ovat kyllä tehneet mediaesiintymisillään hyvää työtä että ovat saaneet luotua itsestään ylimielisen ja vähän "oman pienen porukan asiaa ajavan" kuvan, joten se ei voi olla näkymättä puolueen kannatuksessa vaikka Keskustalla edelleenkin se vahva ns. varmojen äänestäjien pohja onkin.

Joten siinäpä sitä on pohdittava että kenelle ääni lähtee. Tällä hetkellä tunne on että puolue voisi olla SDP mutta katsotaan nyt ensin ehdokkaat läpi, ja toisaalta myös demareilla on sellaisia ajatuksia joita en millään tavalla pysty allekirjoittamaan. Joten täytyy ihan oikeasti katsella ja kuunnella kunnolla mihin suuntaan kukin puolue haluaa lähteä politiikkaa viemään ja tehdä päätös sitten sen mukaan. Sen kyllä pystyn tosin melko varmasti sanomaan että minun ääneni tuskin menee Perussuomalaisille, Kristillisdemokraateille, Vihreille tai RKP:lle em. syistä johtuen.

Mitä tulee tuohon keskusteluun mediasta, niin minä en kyllä näe Suomessa millään tavalla ongelmana sitä että valtamediat ajaisi jonkin tietyn puolueen linjaa ja asiaa. Media ei ole kuitenkaan Suomessa sillä tavalla polarisoitunut kuten esim. USA:ssa jossa on ihan selkeä jako myös median kesken kuka edustaa mitäkin väriä. Tätäkin aihetta on minusta Perussuomalaiset pyrkinyt korostamaan Trumpin (ja Väyrysen) tyyliin että saataisiin luotua epäluottamusta mediaa kohtaan. Toki täysin puolueetonta mediaa ei olekaan koska ihmisethän siellä häärää niin johdossa kuin työntekijöinäkin, mutta sen verran läheltä olen media-alaa seuraillut (vaimo on toimittaja, on paljon ystäviä media-alalta ja itsekin olen työskennellyt mediatalossa) että ei se ohjailu isoissa medioissa ole niin voimakasta että esim. yksi ihminen pystyisi määräämään sen miltä kantilta juttuja tehdään ja mitä mieltä lehti tai media on vaan kyllä siellä on ihan oikeasti paljon sellaisia ihmisiä jotka haluavat tehdä mahdollisimman objektiivista ja puolueetonta uutisointia ja myös saavat ja pystyvät tekemään sen.

Ja vaikka tosiaan valtamedioilla on edelleen paljon painoarvoa yleisen mielipiteen luomisessa niin mediakenttä on muuttunut niin paljon että nykyisin kaikki saavat halutessaan oman asiansa kuuluviin ja näkyviin, siihen on kyllä niin paljon kanavia. Ja kun netin ja somen painoarvo kasvaa vaan koko ajan niin nämä erilaiset kanavat alkavat nousta valtamedioiden rinnalle ja jossakin vaiheessa ehkä jopa tärkeämmäksi. Minä näen tässä vaan pelottavana ja ongelmallisena Googlen ym. yhtiöiden algoritmit jotka vahvistavat hyvin paljon tätä "omassa kuplassa elämistä" koska nehän seurailevat koko ajan minkälaista sisältöä ihminen netistä katselee/selailee ja tarjoaa hakutuloksiin ja ehdotuksiin sen takia hyvin paljon samankaltaista sisältöä sen sijaan että ihminen näkisi myös jotain toisenlaisia kantoja. Kun aina vaan kuuntelet ja katselet samanhenkisiä ja omaa mielipidettäsi vahvistavia kirjoituksia ja videoita niin tuollainen oma punavihreä, halla-aholainen tai mikä tahansa muu kupla alkaa aika herkästi muodostumaan ympärille. Itse kun olen aina tykännyt vähän haastaa omiakin näkemyksiä ja mielipiteitä niin pidän tätä nykysuuntausta aika pelottavana ja yhtenä syynä siihen miksi kaikenlainen ääriajattelu lisääntyy koko ajan ja kunnollinen keskustelu asioiden ympärillä on alkanut käydä mahdottomaksi.

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Pe Tammi 25, 2019 14:42

https://www.is.fi/politiikka/art-2000005977735.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Paavolle tekis hyvää jo siirtyä eläkkeelle :D

Vastaa Viestiin