Päivän uutiset

Kaikenlaista keskustelua maan ja taivaan väliltä.
Jamppa
Site Admin

Re: Päivän uutiset

Viesti Kirjoittaja Jamppa » To Helmi 07, 2019 20:27

superzeppo kirjoitti:Hornetin korvaaja on päätetty jo vuosikausia sitten, ja se on F35.
Onko tuosta ollut joku uutinen? En itse ainakaan ole nähnyt.

superzeppo
Tekninen tuki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja superzeppo » To Helmi 07, 2019 20:42

Jamppa kirjoitti:
superzeppo kirjoitti:Hornetin korvaaja on päätetty jo vuosikausia sitten, ja se on F35.
Kyllä se kohta kerrotaan julkisestikin.

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » To Helmi 07, 2019 21:56

superzeppo kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
Kyllä se kohta kerrotaan julkisestikin.
Eli ei.

Dino246
GP-voittaja

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Pe Helmi 08, 2019 7:03

Kyllä minäkin olen pitänyt pitkään aika varmana että se valinta tulee olemaan F-35, mutta välillä olen miettinyt että voiko nuo F-35:n korkeat käyttökustannukset kääntää tilanteen sittenkin niin että päädyttäisiinkin vähän vanhempaan vaihtoehtoon eli Super Hornetiin? Mutta aika moni Euroopan maa (mm. Norja ja Tanska) ovat päätyneet F-35:een tässä viime vuosina niin uskoisin että tuokin osaltaan vaikuttaa myös Suomen päätöksiin. Ja ainahan se, jos konetta saadaan myytyä hyvin, vaikuttaa sitten myös kustannuksiin kun tuotantomäärät kasvaa.

superzeppo
Tekninen tuki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Pe Helmi 08, 2019 7:10

F35 on niin kallis kone, että se ajaa tämän valtion vararikon partaalle. Sitten Nato tarjoutuu maksamaan osan kustannuksista sillä ehdolla, että Suomi liittyy, ja korvaa koko muun armeijansa Nato-paskeella. Kaikki asetuotanto --> Amerikka, työpaikat pois Suomesta ja Suomesta tulee yhä riippuvaisempi Amerikasta. Amerikalta yksi asekilpailija taas pois markkinoilta.

F35 tulee saamaan elinkaarensa aikana noin miljoona päivitystä, jotka kaikki maksavat. Suomessa on kokeiltu amerikkalaisia järjestelmiä ennenkin. Potilastietojärjestelmä oli sieltä. Se oli halpa hankkia, mutta siihen kuului pakollisia ja maksullisia päivityksiä. Sitten se ei enää ollutkaan halpa. F35 on teoriassa oikein hyvä kone, mutta se on aivan liian kallis Suomelle ja Tanskalle jo lähtökohtaisesti, saati sitten päivitysten kanssa.

Dino246
GP-voittaja

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Pe Helmi 08, 2019 7:39

Minä pahoin pelkään että tuossa kyllä polkaistaan siihen itseensä jos ja kun F-35 valitaan, vaikka ne käyttökustannukset alenisikin nykyisestä. Mutta kallis se on silti, ja näkisin että Suomeen melko tarpeeton. Hävittäjäase on ehkä kuitenkin vanhentumassa muutenkin joten minä näkisin että tähän "välivaiheeseen" riittäisi kokonaisuutena edullisempi ja elinkaareltaan lyhyempikin ratkaisu, ja näkisin että esim. Super Hornet olisi monessakin suhteessa ihan passeli ratkaisu. Enkä näkisi että Gripenkän nyt mahdottoman huono vaihtoehto tähän saumaan olisi.

Mutta tällaisiin kauppoihin liittyy niin paljon kaikenlaita mitä tällainen asioista kiinnostunut mutta mitääntietämätön tavan tallaajaa ei osaa edes ajatella eikä ymmärtää, joten nämä on tällaista ihan maallikon taivastelua.

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » To Helmi 14, 2019 20:19

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006001841.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Taas tappio Brittien pääministerille. Eipä se kova Brexit olisi kenellekään hyvä, mutta pahiten se osuis juuri Britteihin.

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Pe Helmi 15, 2019 12:58

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/teu ... s.LkDvtheM" onclick="window.open(this.href);return false;

Sais tuomiot olla kovempia. Vaikka nyt teuraaksi ollaan eläintä viemässä niin tarpeetonta tuskaa ei tarvi kuitenkaan eläimiin kohdentaa.

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Pe Helmi 22, 2019 18:09

https://yle.fi/uutiset/3-10659618?origin=rss" onclick="window.open(this.href);return false;

Saa nähdä mihin tuo Venezuelan tilanne johtaa. Nyt ammutaan jo omia kansalaisia.

Ymmärrän kyllä ettei humanitaarista tukea haluta suoraan jenkeiltä, mutta miksi muut maat eivät saa sitä toimittaa? Ennemmin annetaan sitten omien kansalaisten kuolla nälkään tai sairauksiin kun maassa ei ole lääkkeitä.

tietäjä3000
Mestarikandidaatti

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Pe Helmi 22, 2019 18:19

Jamppa kirjoitti:https://yle.fi/uutiset/3-10659618?origin=rss

Saa nähdä mihin tuo Venezuelan tilanne johtaa. Nyt ammutaan jo omia kansalaisia.

Ymmärrän kyllä ettei humanitaarista tukea ei haluta suoraan jenkeiltä, mutta miksi muut maat eivät saa sitä toimittaa? Ennemmin annetaan sitten omien kansalaisten kuolla nälkään tai sairauksiin kun maassa ei ole lääkkeitä.
Sosialismi on kaunis aate.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » La Helmi 23, 2019 13:37

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006011806.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Olkiluoto 3 saattaa viivästyä jälleen. Ehtiikö koko laitos valmiiksikaan ennen kun Museovirasto alkaa päättämään mitä siellä saa tehdä ja mitä ei :D

superzeppo
Tekninen tuki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja superzeppo » La Helmi 23, 2019 15:51

Eikös tuo ollut just se Ranskan mylly? Kai se toinen "rakenteilla oleva" on edes Venäjältä?

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » La Helmi 23, 2019 16:34

Kyllä mä en nykypäivänä ostaisi Venäjältä edes uutta ladaa.

superzeppo
Tekninen tuki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja superzeppo » La Helmi 23, 2019 16:42

Jamppa kirjoitti:Kyllä mä en nykypäivänä ostaisi Venäjältä edes uutta ladaa.
No se taitaa olla ainut maa, joka niitä osaa rakentaa. Täällä tarvitaan sähköä, ja se voidaan joko ostaa sähkönä sieltä Venäjältä tai sitten rakentaa tänne suomalaisella työllä venäläinen mylly ja valvoa touhua itse.

Ruotsin ja Norjan sähkö myydään jatkossa Britteihin, joten Suomelle uhkaa jäädä ei-oota.

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » La Helmi 23, 2019 17:02

superzeppo kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:Kyllä mä en nykypäivänä ostaisi Venäjältä edes uutta ladaa.
No se taitaa olla ainut maa, joka niitä osaa rakentaa. Täällä tarvitaan sähköä, ja se voidaan joko ostaa sähkönä sieltä Venäjältä tai sitten rakentaa tänne suomalaisella työllä venäläinen mylly ja valvoa touhua itse.

Ruotsin ja Norjan sähkö myydään jatkossa Britteihin, joten Suomelle uhkaa jäädä ei-oota.
No tärkeintä olis ostaa sellainen voimala jollainen on jo jossain käytössä eikä tälläistä mistä ei ollut rakentamisen alettuakaan varmuutta että miten se ihan tarkalleen tehdään. No ei näytä olevan vieläkään sitä tietoa, että miten se toimii/tehdään.

Vastaa Viestiin