Onko tuosta ollut joku uutinen? En itse ainakaan ole nähnyt.superzeppo kirjoitti:Hornetin korvaaja on päätetty jo vuosikausia sitten, ja se on F35.
Päivän uutiset
Re: Päivän uutiset
- superzeppo
- Tekninen tuki
- Viesti:
Kyllä se kohta kerrotaan julkisestikin.Jamppa kirjoitti:Onko tuosta ollut joku uutinen? En itse ainakaan ole nähnyt.superzeppo kirjoitti:Hornetin korvaaja on päätetty jo vuosikausia sitten, ja se on F35.
Eli ei.superzeppo kirjoitti:Kyllä se kohta kerrotaan julkisestikin.Jamppa kirjoitti:Onko tuosta ollut joku uutinen? En itse ainakaan ole nähnyt.superzeppo kirjoitti:Hornetin korvaaja on päätetty jo vuosikausia sitten, ja se on F35.
Kyllä minäkin olen pitänyt pitkään aika varmana että se valinta tulee olemaan F-35, mutta välillä olen miettinyt että voiko nuo F-35:n korkeat käyttökustannukset kääntää tilanteen sittenkin niin että päädyttäisiinkin vähän vanhempaan vaihtoehtoon eli Super Hornetiin? Mutta aika moni Euroopan maa (mm. Norja ja Tanska) ovat päätyneet F-35:een tässä viime vuosina niin uskoisin että tuokin osaltaan vaikuttaa myös Suomen päätöksiin. Ja ainahan se, jos konetta saadaan myytyä hyvin, vaikuttaa sitten myös kustannuksiin kun tuotantomäärät kasvaa.
- superzeppo
- Tekninen tuki
- Viesti:
F35 on niin kallis kone, että se ajaa tämän valtion vararikon partaalle. Sitten Nato tarjoutuu maksamaan osan kustannuksista sillä ehdolla, että Suomi liittyy, ja korvaa koko muun armeijansa Nato-paskeella. Kaikki asetuotanto --> Amerikka, työpaikat pois Suomesta ja Suomesta tulee yhä riippuvaisempi Amerikasta. Amerikalta yksi asekilpailija taas pois markkinoilta.
F35 tulee saamaan elinkaarensa aikana noin miljoona päivitystä, jotka kaikki maksavat. Suomessa on kokeiltu amerikkalaisia järjestelmiä ennenkin. Potilastietojärjestelmä oli sieltä. Se oli halpa hankkia, mutta siihen kuului pakollisia ja maksullisia päivityksiä. Sitten se ei enää ollutkaan halpa. F35 on teoriassa oikein hyvä kone, mutta se on aivan liian kallis Suomelle ja Tanskalle jo lähtökohtaisesti, saati sitten päivitysten kanssa.
F35 tulee saamaan elinkaarensa aikana noin miljoona päivitystä, jotka kaikki maksavat. Suomessa on kokeiltu amerikkalaisia järjestelmiä ennenkin. Potilastietojärjestelmä oli sieltä. Se oli halpa hankkia, mutta siihen kuului pakollisia ja maksullisia päivityksiä. Sitten se ei enää ollutkaan halpa. F35 on teoriassa oikein hyvä kone, mutta se on aivan liian kallis Suomelle ja Tanskalle jo lähtökohtaisesti, saati sitten päivitysten kanssa.
Minä pahoin pelkään että tuossa kyllä polkaistaan siihen itseensä jos ja kun F-35 valitaan, vaikka ne käyttökustannukset alenisikin nykyisestä. Mutta kallis se on silti, ja näkisin että Suomeen melko tarpeeton. Hävittäjäase on ehkä kuitenkin vanhentumassa muutenkin joten minä näkisin että tähän "välivaiheeseen" riittäisi kokonaisuutena edullisempi ja elinkaareltaan lyhyempikin ratkaisu, ja näkisin että esim. Super Hornet olisi monessakin suhteessa ihan passeli ratkaisu. Enkä näkisi että Gripenkän nyt mahdottoman huono vaihtoehto tähän saumaan olisi.
Mutta tällaisiin kauppoihin liittyy niin paljon kaikenlaita mitä tällainen asioista kiinnostunut mutta mitääntietämätön tavan tallaajaa ei osaa edes ajatella eikä ymmärtää, joten nämä on tällaista ihan maallikon taivastelua.
Mutta tällaisiin kauppoihin liittyy niin paljon kaikenlaita mitä tällainen asioista kiinnostunut mutta mitääntietämätön tavan tallaajaa ei osaa edes ajatella eikä ymmärtää, joten nämä on tällaista ihan maallikon taivastelua.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006001841.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Taas tappio Brittien pääministerille. Eipä se kova Brexit olisi kenellekään hyvä, mutta pahiten se osuis juuri Britteihin.
Taas tappio Brittien pääministerille. Eipä se kova Brexit olisi kenellekään hyvä, mutta pahiten se osuis juuri Britteihin.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/teu ... s.LkDvtheM" onclick="window.open(this.href);return false;
Sais tuomiot olla kovempia. Vaikka nyt teuraaksi ollaan eläintä viemässä niin tarpeetonta tuskaa ei tarvi kuitenkaan eläimiin kohdentaa.
Sais tuomiot olla kovempia. Vaikka nyt teuraaksi ollaan eläintä viemässä niin tarpeetonta tuskaa ei tarvi kuitenkaan eläimiin kohdentaa.
https://yle.fi/uutiset/3-10659618?origin=rss" onclick="window.open(this.href);return false;
Saa nähdä mihin tuo Venezuelan tilanne johtaa. Nyt ammutaan jo omia kansalaisia.
Ymmärrän kyllä ettei humanitaarista tukea haluta suoraan jenkeiltä, mutta miksi muut maat eivät saa sitä toimittaa? Ennemmin annetaan sitten omien kansalaisten kuolla nälkään tai sairauksiin kun maassa ei ole lääkkeitä.
Saa nähdä mihin tuo Venezuelan tilanne johtaa. Nyt ammutaan jo omia kansalaisia.
Ymmärrän kyllä ettei humanitaarista tukea haluta suoraan jenkeiltä, mutta miksi muut maat eivät saa sitä toimittaa? Ennemmin annetaan sitten omien kansalaisten kuolla nälkään tai sairauksiin kun maassa ei ole lääkkeitä.
- tietäjä3000
- Mestarikandidaatti
Sosialismi on kaunis aate.Jamppa kirjoitti:https://yle.fi/uutiset/3-10659618?origin=rss
Ymmärrän kyllä ettei humanitaarista tukea ei haluta suoraan jenkeiltä, mutta miksi muut maat eivät saa sitä toimittaa? Ennemmin annetaan sitten omien kansalaisten kuolla nälkään tai sairauksiin kun maassa ei ole lääkkeitä.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006011806.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Olkiluoto 3 saattaa viivästyä jälleen. Ehtiikö koko laitos valmiiksikaan ennen kun Museovirasto alkaa päättämään mitä siellä saa tehdä ja mitä ei
Olkiluoto 3 saattaa viivästyä jälleen. Ehtiikö koko laitos valmiiksikaan ennen kun Museovirasto alkaa päättämään mitä siellä saa tehdä ja mitä ei

- superzeppo
- Tekninen tuki
- Viesti:
Eikös tuo ollut just se Ranskan mylly? Kai se toinen "rakenteilla oleva" on edes Venäjältä?
Kyllä mä en nykypäivänä ostaisi Venäjältä edes uutta ladaa.
- superzeppo
- Tekninen tuki
- Viesti:
No se taitaa olla ainut maa, joka niitä osaa rakentaa. Täällä tarvitaan sähköä, ja se voidaan joko ostaa sähkönä sieltä Venäjältä tai sitten rakentaa tänne suomalaisella työllä venäläinen mylly ja valvoa touhua itse.Jamppa kirjoitti:Kyllä mä en nykypäivänä ostaisi Venäjältä edes uutta ladaa.
Ruotsin ja Norjan sähkö myydään jatkossa Britteihin, joten Suomelle uhkaa jäädä ei-oota.
No tärkeintä olis ostaa sellainen voimala jollainen on jo jossain käytössä eikä tälläistä mistä ei ollut rakentamisen alettuakaan varmuutta että miten se ihan tarkalleen tehdään. No ei näytä olevan vieläkään sitä tietoa, että miten se toimii/tehdään.superzeppo kirjoitti:No se taitaa olla ainut maa, joka niitä osaa rakentaa. Täällä tarvitaan sähköä, ja se voidaan joko ostaa sähkönä sieltä Venäjältä tai sitten rakentaa tänne suomalaisella työllä venäläinen mylly ja valvoa touhua itse.Jamppa kirjoitti:Kyllä mä en nykypäivänä ostaisi Venäjältä edes uutta ladaa.
Ruotsin ja Norjan sähkö myydään jatkossa Britteihin, joten Suomelle uhkaa jäädä ei-oota.