Autot- järjellä vai tunteella.

Kaikenlaista keskustelua maan ja taivaan väliltä.

Autot- järjellä vai tunteella.

ViestiKirjoittaja Fakta » Ti Touko 01, 2012 22:03

Kun näin moottoriurheilupalstalla ollaan, niin mikä on kirjoittajien suhde omaan autoiluun? Voittaako autovalinnassa tunteet järjen vai kenties toisinpäin? Löytyykö kenties sellainen kompromissi, missä kohtuullisen järkevä autovalinta tuottaa suunnattomia ajonautintoja jopa kotimaisilla teillä?

Itse etsin kompromissivaihtoehtoa. Vielä en tiedä, mikä se tulee olemaan, mutta kova tutkinta on ollut käynnissä jo kauan.
Fakta
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 3932
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2011 17:58

ViestiKirjoittaja Alexei » Ti Touko 01, 2012 22:26

Kaksi autoa (peltoautoja sun muita rasseja lukuunottamatta) elämäni aikana olen vasta omistanut, jotka molemmat on kyllä tullut valittua tunnepohjalta.

Ensiautoni vasta ajokortin saaneena oli vanha kunnon Ford Sierra 2-litraisella bensakoneella, jolla tuli kylvettyä kauhua muiden autoilijoiden keskuuteen, ja hankittua jo aiemmin ajokortin saaneiden kaverien kunnioitus.
Ei siinä autossa sinällään mitään järkeä ollut, suorastaan vaarallinen laitos, mutta sellaisesta olin jo pitkään ehtinyt haaveilla. Ja kyseisellä autolla ajaminen oli kieltämättä suunnaton nautinto, sitä kun piti ihan oikeasti ajaa, melkeinpä pakottaa se taittumaan mutkiin. Se onnistumisen tunne oli varsinkin talvisin sanoinkuvaamaton, kun täydellisen sivuluisun päätteeksi pystyi jälleen iskemään isompaa silmään. Tätä nykyä auton kori lienee jo romutettuna, tekniikka lähti tuttavalle jäärataprojektin aihioksi.

Reilu vuosi tuli tuossa ajeltua 1,8-litraisella turbo-Passatilla, josta myös olin jollain tapaa "haaveillut" hyvän aikaa. Senkin valinnassa tunteet voittivat järjen, kun sinällään en niin 'hyvällä autolla' mitään tehnyt. Kyseisen auton möin pois vasta reilu kuukausi sitten, en oikeastaan jäänyt autoa kaipaamaan.

Tällä hetkellä tulen toimeen hyvin ilman autoakin, mutta pakko sellainen on taas jossain vaiheessa hankkia. Tällä kertaa pitäisi jo vähän ajatella järkiperusteinkin, että mitä muuta käyttöä autolla tulee olemaan kuin pelkkä ajaminen. Todennäköisesti jonkin sortin farmarimalliin tulen aikanaan päätymään.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Fakta » Ti Touko 01, 2012 22:46

Mulla on ollut pitkä liuta autoja. Nuorempana pääosin tunnepuolella valittuja ja viimeisen kymmenen vuoden aikana kun en autoa ole kovin paljon tarvinnut järki on päässyt voitolle. Pian tilanne muuttuu ja julkisilla kulkeminen jää taakse. Työssä tulen tarvitsemaan jonkin verran autoa ja autoilu ja automatkailu kiinnostaa muutenkin. Olisi kiva lähteä liikenteeseen autolla, jossa viihtyisi kunnolla. Joku iso tehokas diesel ehkä saattaisi olla se kompromissi.
Fakta
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 3932
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2011 17:58

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Touko 02, 2012 7:58

Peltoautoja oli nuorempana varmaan kymmenen erilaista. Ekan auton ostin tieliikenteeseen kun olin 17v. Se oli 78-vm Ford Escort, eli sellainen välikoppan Escort. Vuosi oli 2001 kun sen ostin ja se oli ensimmäiseltä omistajalta ja automaattivaihteinen. hintaa oli 500mk.

Sitten sen pistin pieniin osiin ja kunnostin joka paikan. Tein siihen myös muutoksia ja vaihdoin sen manuaalivaihteiseksi. Kortin kun sain niin se oli jo kunnos taas ja hieno sillä olikin ajella. No puoli vuotta sillä jaksoin ajella ja sitten ostin Honda Civikin. 91-vm. Se oli oikein teiniauto :lol: Madallusjouset, tummat ikkunat, iso basso peräkolas, yms. Sillä ajelin muutaman vuoden ja 2005 ostin melkein uuden BMW e46 316. Bemari on ollu kyllä paras autoni tähän mennes. Seitsemän vuoden aikana ei ole ollut muuta vikaa, kun kuluvia osia on vähä vaihdettu. No nyt meiltä löytyy pari vuotta vanha v50 volvokin, mutta bemarista en ole kuitenkaan luopunut :)

Koulusta kun valmistun ja töihin pääsen niin tarkoitus on ostaa uus BMW.

Kesäautoksi olis mukava joku vanha auto. Esim. kuplavolkkari tai sitten joku avoauto.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44418
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Fakta » Ke Touko 02, 2012 9:15

BMW on juuri se merkki, joka eniten mielessäni on ollut. 530 tai 535 dieselinä kiinnostaisi tavattomasti, mutta pelkään käyttö- ja varsinkin korjauskulujen nousevan kohtuuttomiin.
Fakta
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 3932
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2011 17:58

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Touko 02, 2012 9:24

Fakta kirjoitti:BMW on juuri se merkki, joka eniten mielessäni on ollut. 530 tai 535 dieselinä kiinnostaisi tavattomasti, mutta pelkään käyttö- ja varsinkin korjauskulujen nousevan kohtuuttomiin.


Kyllähän se nykypäivänä maksaa hunajaa viedä auto kun auto korjaamolle. Taitaa tuntihinnat pyöriä siinä 100e tietämillä. Ite oon bemarin huollos ollu töiskin ja sen voin sanoa, että kyllä BMW kestävä auto on, mutta toki niiskin omat heikot kohdat on. Varaosat autoon ei mitään kalliita ole, ehkä siinä keskitason tietämillä, kun vertaa muihin merkkeihin.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44418
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Fakta » Ke Touko 02, 2012 9:32

Jamppa kirjoitti:
Kyllähän se nykypäivänä maksaa hunajaa viedä auto kun auto korjaamolle. Taitaa tuntihinnat pyöriä siinä 100e tietämillä. Ite oon bemarin huollos ollu töiskin ja sen voin sanoa, että kyllä BMW kestävä auto on, mutta toki niiskin omat heikot kohdat on. Varaosat autoon ei mitään kalliita ole, ehkä siinä keskitason tietämillä, kun vertaa muihin merkkeihin.


Tässä on tottunut tuon tylsän mutta äärettömän toimintavarman japsin kanssa siihen, että kustannukset ovat pysyneet kohtuullisina. Siksi vähän mietityttää. Millaista Bemaria olet ajatellut hankkia?
Fakta
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 3932
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2011 17:58

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Touko 02, 2012 9:45

Fakta kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
Kyllähän se nykypäivänä maksaa hunajaa viedä auto kun auto korjaamolle. Taitaa tuntihinnat pyöriä siinä 100e tietämillä. Ite oon bemarin huollos ollu töiskin ja sen voin sanoa, että kyllä BMW kestävä auto on, mutta toki niiskin omat heikot kohdat on. Varaosat autoon ei mitään kalliita ole, ehkä siinä keskitason tietämillä, kun vertaa muihin merkkeihin.


Tässä on tottunut tuon tylsän mutta äärettömän toimintavarman japsin kanssa siihen, että kustannukset ovat pysyneet kohtuullisina. Siksi vähän mietityttää. Millaista Bemaria olet ajatellut hankkia?

Japsi auto kyllä toimii kun kello. Ainakin mitä on kavereilla japseja nähny. Heikko kohta niis taitaa olla nuo pellit, mutta tekniikka kestää.

Vähä tuollaista 320 on ollu kiikaris. Toki 500srj olis hienompi, mutta myös kalliimpi.


Kuva
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44418
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Alexei » Ke Touko 02, 2012 9:53

Jamppa kirjoitti:Kyllähän se nykypäivänä maksaa hunajaa viedä auto kun auto korjaamolle. Taitaa tuntihinnat pyöriä siinä 100e tietämillä. Ite oon bemarin huollos ollu töiskin ja sen voin sanoa, että kyllä BMW kestävä auto on, mutta toki niiskin omat heikot kohdat on. Varaosat autoon ei mitään kalliita ole, ehkä siinä keskitason tietämillä, kun vertaa muihin merkkeihin.


On muuten harvinaisen p*ska temppu autonvalmistajilta rakentaa autojen moottoritilat nykyään niin ahtaiksi, että hyvä jos polttimoiden vaihtaminen onnistuu. Kaverilla on -04 vuoden Passat, josta paloi polttimo viime syksynä. Entinen omistaja oli sellaisetkin kuulemma käynyt autokorjaamolla vaihdattamassa, mutta mehän ajateltiin että kai kaksi aikuista miestä nyt saa yhden polttimon vaihdettua... Saatiin vaihdettua, mutta aikaa meni melkein tunti, eihän sinne umpion taakse meinannut sormet mahtua :roll: Vähän sama homma kun siskon Mitsubishi Carismaan vaihdoin vasemman etu-umpion: ei muuten meinannut lähteä umpio irti, joten piti sitten irroitella puskurikin. Tolkuton savotta yhden pikkuhomman takia.

Tuollainen pikkuhomman tai huoltotoimenpiteen takia tappelemaan joutuminen ärsyttää kyllä suunnattomasti. Taitaa nykyään ajatuksena olla se, että kaikki työt pitäisi käydä teettämässä merkkihuollossa. Siellä kun on tiettyihin automerkkeihin ja -malleihin pätevöityneet korjaajat.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Fakta » Ke Touko 02, 2012 9:57

Jamppa kirjoitti:

Japsi auto kyllä toimii kun kello. Ainakin mitä on kavereilla japseja nähny. Heikko kohta niis taitaa olla nuo pellit, mutta tekniikka kestää.

Vähä tuollaista 320 on ollu kiikaris. Toki 500srj olis hienompi, mutta myös kalliimpi.


Kuva[/quote]

Tuo olisi upea peli. Itse ajattelen käytettyä, jotain 2004-2007 mallista. Sitten kun tulee oston aika, pitää ottaa valvoja mukaan autokaupoille. Sellainen joka vie väkisin pois kun järki täysin sumenee ja ostaisin mitä sattuu. :lol:
Fakta
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 3932
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2011 17:58

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Touko 02, 2012 9:59

Alexei kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:Kyllähän se nykypäivänä maksaa hunajaa viedä auto kun auto korjaamolle. Taitaa tuntihinnat pyöriä siinä 100e tietämillä. Ite oon bemarin huollos ollu töiskin ja sen voin sanoa, että kyllä BMW kestävä auto on, mutta toki niiskin omat heikot kohdat on. Varaosat autoon ei mitään kalliita ole, ehkä siinä keskitason tietämillä, kun vertaa muihin merkkeihin.


On muuten harvinaisen p*ska temppu autonvalmistajilta rakentaa autojen moottoritilat nykyään niin ahtaiksi, että hyvä jos polttimoiden vaihtaminen onnistuu. Kaverilla on -04 vuoden Passat, josta paloi polttimo viime syksynä. Entinen omistaja oli sellaisetkin kuulemma käynyt autokorjaamolla vaihdattamassa, mutta mehän ajateltiin että kai kaksi aikuista miestä nyt saa yhden polttimon vaihdettua... Saatiin vaihdettua, mutta aikaa meni melkein tunti, eihän sinne umpion taakse meinannut sormet mahtua :roll: Vähän sama homma kun siskon Mitsubishi Carismaan vaihdoin vasemman etu-umpion: ei muuten meinannut lähteä umpio irti, joten piti sitten irroitella puskurikin. Tolkuton savotta yhden pikkuhomman takia.

Tuollainen pikkuhomman tai huoltotoimenpiteen takia tappelemaan joutuminen ärsyttää kyllä suunnattomasti. Taitaa nykyään ajatuksena olla se, että kaikki työt pitäisi käydä teettämässä merkkihuollossa. Siellä kun on tiettyihin automerkkeihin ja -malleihin pätevöityneet korjaajat.


Joo noinhan se menee! Jossain autois pitää ottaa jopa sisälokasuoja irti, että voi vaihtaa polttimon :roll:

Isällä on mersun E-malli ja siihen ei voi oikein tehdä mitään. Ei oo edes öljytikkua. Jarrupaloja ei voi itse vaihtaa, koska auto testailee itsestään vähäväliä sylinterien toimintaa ja jos palat ottaa pois eikä laita tarpeeksi nopeaa uusia tilalle niin tuloksena on melko varmasti se, että auto pullauttaa testates jarrusylinterin männän ulos. Pitää olla auto testeris kiinni paloja vaihtaes. Plus lukematon määrä muita juttuja mitä ei voi itse tehdä. Siihenkin vaihdettiin perään joku stefa tai vastaava. osa maksoi 9e mutta työt yli 600e :roll:

Rahastustahan tuo on. Jos vaihdat itse autoon öljyt niin se kyllä onnistuu, mutta miten nollaat huoltovalon? Ei auta kun mennä merkkiliikkeeseen nollauttamaan ja sekin maksaa monta kymppiä vaikka valon nollaus kestää noin minuutin.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44418
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Touko 02, 2012 10:01

Fakta kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:

Japsi auto kyllä toimii kun kello. Ainakin mitä on kavereilla japseja nähny. Heikko kohta niis taitaa olla nuo pellit, mutta tekniikka kestää.

Vähä tuollaista 320 on ollu kiikaris. Toki 500srj olis hienompi, mutta myös kalliimpi.


Kuva


Tuo olisi upea peli. Itse ajattelen käytettyä, jotain 2004-2007 mallista. Sitten kun tulee oston aika, pitää ottaa valvoja mukaan autokaupoille. Sellainen joka vie väkisin pois kun järki täysin sumenee ja ostaisin mitä sattuu. :lol:[/quote]

Joo itekkin pidän tuota hienona. Eiköhän se tuollainen ole seuraava auto, jos ei ole jo uutta mallia tullut. Vaihto kun ei ole ihan ajankohtainen. Uuden kuitenkin ajattelin ostaa ekaa kertaa elämässäni :D Vaikka auto aika huono kohde rahalle onkin, kun siinä ei tuu kun takkiin.

Jätä valvoja ja järki kotiin, niin saat sellaisen auton kun haluat :lol:
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44418
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Alexei » Ke Touko 02, 2012 10:05

Jamppa kirjoitti:Rahastustahan tuo on. Jos vaihdat itse autoon öljyt niin se kyllä onnistuu, mutta miten nollaat huoltovalon? Ei auta kun mennä merkkiliikkeeseen nollauttamaan ja sekin maksaa monta kymppiä vaikka valon nollaus kestää noin minuutin.


Juurikin rahastusta, ja se muuten ottaa päähän :)

Onneksi tuli teini-ikäisenä rassattua vanhoja peltoautonrohjoja sen verran, että perushuoltamiset osaan tehdä itsekin. Harmittaa vaan niiden eläkeläisrouvien puolesta, joilla on näissä asioissa peukalo keskellä kämmentä. Ei paljon naurata, kun auton huollattamiseen menee kuukauden eläkerahat...
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Touko 02, 2012 10:09

Alexei kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:Rahastustahan tuo on. Jos vaihdat itse autoon öljyt niin se kyllä onnistuu, mutta miten nollaat huoltovalon? Ei auta kun mennä merkkiliikkeeseen nollauttamaan ja sekin maksaa monta kymppiä vaikka valon nollaus kestää noin minuutin.


Juurikin rahastusta, ja se muuten ottaa päähän :)

Onneksi tuli teini-ikäisenä rassattua vanhoja peltoautonrohjoja sen verran, että perushuoltamiset osaan tehdä itsekin. Harmittaa vaan niiden eläkeläisrouvien puolesta, joilla on näissä asioissa peukalo keskellä kämmentä. Ei paljon naurata, kun auton huollattamiseen menee kuukauden eläkerahat...


Joo tuli kans nuorena autoja rassattua ja kolme vuotta opiskelin aikoinaan ajoneuvo asentajaksikin. Osaan edes jotain tehdä.

Mutta normaali palkansaajalle jolla on normaali palkka ja uudehko auto niin kalliiksihan tuo tulee käyttää autoa huollos tai korjaukses.

Korjaamot ottaa sen n.100e/tunti kun auto korjaavat, mutta sitten asentajien tuntipalkka on ehkä jotain 15e tunnilta. Hyvät on katteet.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44418
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Fakta » Ke Touko 02, 2012 10:09

Alexei kirjoitti:On muuten harvinaisen p*ska temppu autonvalmistajilta rakentaa autojen moottoritilat nykyään niin ahtaiksi, että hyvä jos polttimoiden vaihtaminen onnistuu. Kaverilla on -04 vuoden Passat, josta paloi polttimo viime syksynä. Entinen omistaja oli sellaisetkin kuulemma käynyt autokorjaamolla vaihdattamassa, mutta mehän ajateltiin että kai kaksi aikuista miestä nyt saa yhden polttimon vaihdettua... Saatiin vaihdettua, mutta aikaa meni melkein tunti, eihän sinne umpion taakse meinannut sormet mahtua :roll: Vähän sama homma kun siskon Mitsubishi Carismaan vaihdoin vasemman etu-umpion: ei muuten meinannut lähteä umpio irti, joten piti sitten irroitella puskurikin. Tolkuton savotta yhden pikkuhomman takia.

Tuollainen pikkuhomman tai huoltotoimenpiteen takia tappelemaan joutuminen ärsyttää kyllä suunnattomasti. Taitaa nykyään ajatuksena olla se, että kaikki työt pitäisi käydä teettämässä merkkihuollossa. Siellä kun on tiettyihin automerkkeihin ja -malleihin pätevöityneet korjaajat.


Tuo on juuri se syy, miksi haluaisin mahdollisimman toimintavarman auton. Huoltohinnat ovat pilvissä ja uudemmissa autoissa näyttää olevan kovin vaikeaa tehdä juuri mitään itse.
Fakta
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 3932
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2011 17:58

Seuraava

Paluu Muu keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa