Autot- järjellä vai tunteella.

Kaikenlaista keskustelua maan ja taivaan väliltä.
Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1015
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Dino246 » To Joulu 20, 2018 20:38

tietäjä3000 kirjoitti:Kieltämättä hölmöä, että tuo haittaa nimenomaan hybridejä. Jos sähköautossa riittää virta myös kotimatkaan, niin energiantuotannon kannalta se nimenomaan kannattaisi ladata yöllä, eikä lisätä päiväajan kuormitusta.
Mutta autoilijathan ei ajattele noin, tuskin edes suurin osa sähköautoilijoista, että mikä on energiantuotannon kannalta järkevää. Jos auto on mahdollista ladata ilman kustannuksia työnantajan piikkiin sen sijaan että itse joutuisi maksamaan sähkön, niin uskoisin että aika suuri osa valitsee juuri tuon ensimmäisen vaihtoehdon.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45407
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Jamppa » To Joulu 20, 2018 20:56

Dino246 kirjoitti:
tietäjä3000 kirjoitti:Kieltämättä hölmöä, että tuo haittaa nimenomaan hybridejä. Jos sähköautossa riittää virta myös kotimatkaan, niin energiantuotannon kannalta se nimenomaan kannattaisi ladata yöllä, eikä lisätä päiväajan kuormitusta.
Mutta autoilijathan ei ajattele noin, tuskin edes suurin osa sähköautoilijoista, että mikä on energiantuotannon kannalta järkevää. Jos auto on mahdollista ladata ilman kustannuksia työnantajan piikkiin sen sijaan että itse joutuisi maksamaan sähkön, niin uskoisin että aika suuri osa valitsee juuri tuon ensimmäisen vaihtoehdon.
Mutta jos se on työnantajan antama etu, että saa töissä ladata niin miksi verottaja siihen puuttuu?

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1015
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Dino246 » To Joulu 20, 2018 21:33

Jamppa kirjoitti:
Dino246 kirjoitti:
tietäjä3000 kirjoitti:Kieltämättä hölmöä, että tuo haittaa nimenomaan hybridejä. Jos sähköautossa riittää virta myös kotimatkaan, niin energiantuotannon kannalta se nimenomaan kannattaisi ladata yöllä, eikä lisätä päiväajan kuormitusta.
Mutta autoilijathan ei ajattele noin, tuskin edes suurin osa sähköautoilijoista, että mikä on energiantuotannon kannalta järkevää. Jos auto on mahdollista ladata ilman kustannuksia työnantajan piikkiin sen sijaan että itse joutuisi maksamaan sähkön, niin uskoisin että aika suuri osa valitsee juuri tuon ensimmäisen vaihtoehdon.
Mutta jos se on työnantajan antama etu, että saa töissä ladata niin miksi verottaja siihen puuttuu?
Puuttuuhan verottaja moneen muuhunkin työnantajan tarjoamaan etuun silloin jos puhutaan vähänkin merkittävämmistä summista. Ja kyllähän tuossa jo helposti puhutaan aika isostakin edusta.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5057
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Osku90 » To Joulu 20, 2018 21:55

Joo näin melkein 7 kk työsuhdeautoilukokemuksella voin vakuuttaa, että verohaitta on melko merkittävä.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2231
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » To Joulu 20, 2018 23:52

Dino246 kirjoitti:
tietäjä3000 kirjoitti:Kieltämättä hölmöä, että tuo haittaa nimenomaan hybridejä. Jos sähköautossa riittää virta myös kotimatkaan, niin energiantuotannon kannalta se nimenomaan kannattaisi ladata yöllä, eikä lisätä päiväajan kuormitusta.
Mutta autoilijathan ei ajattele noin, tuskin edes suurin osa sähköautoilijoista, että mikä on energiantuotannon kannalta järkevää. Jos auto on mahdollista ladata ilman kustannuksia työnantajan piikkiin sen sijaan että itse joutuisi maksamaan sähkön, niin uskoisin että aika suuri osa valitsee juuri tuon ensimmäisen vaihtoehdon.
Nimenomaan, siksi en käsitä minkä takia maksu on kiinteä. Luulisi nykyteknologialla olevan aika helppoakin maksuttaa energiankulutuksen ja markkinahinnan mukaan. Jos tuo 30€/kk on halvempi maksaa kuin lataaminen yösähköllä, niin tyhmähän se omia rahojaan tuhlaa.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45407
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Jamppa » To Joulu 20, 2018 23:58

Dino246 kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
Dino246 kirjoitti:
tietäjä3000 kirjoitti:Kieltämättä hölmöä, että tuo haittaa nimenomaan hybridejä. Jos sähköautossa riittää virta myös kotimatkaan, niin energiantuotannon kannalta se nimenomaan kannattaisi ladata yöllä, eikä lisätä päiväajan kuormitusta.
Mutta autoilijathan ei ajattele noin, tuskin edes suurin osa sähköautoilijoista, että mikä on energiantuotannon kannalta järkevää. Jos auto on mahdollista ladata ilman kustannuksia työnantajan piikkiin sen sijaan että itse joutuisi maksamaan sähkön, niin uskoisin että aika suuri osa valitsee juuri tuon ensimmäisen vaihtoehdon.
Mutta jos se on työnantajan antama etu, että saa töissä ladata niin miksi verottaja siihen puuttuu?
Puuttuuhan verottaja moneen muuhunkin työnantajan tarjoamaan etuun silloin jos puhutaan vähänkin merkittävämmistä summista. Ja kyllähän tuossa jo helposti puhutaan aika isostakin edusta.
No tuossa oot oikeassa

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1015
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ke Touko 29, 2019 7:16

Tämä Tesla 3 vaikuttaa kyllä kerta kaikkiaan laadukkaalta laitokselta, vähän väliä saa lukea tällaisia tarinoita eikä kyse edes mistään yksittäistapauksista. Puskurit irtoilee, ovet ei aukea ja nyt tippuu maalitkin jo parintuhannen kilometrin jälkeen. Ja ennen kaikkea hienoa ottautumista asiaan sekä tehtaalta että maahantuojalta. Normaalia kulumistahan se että alle 5000 kilometriä ajetussa autossa maalipinta on yhtä hienossa kunnossa kuin minun vanhassa Volvossani oli sen jälkeen kun auto oli edennyt 499 tuhatta kilometriä Suomen sora- ja loskateillä. Kyllä tuo amerikkalainen autonvalmistus on nykypäivänä ihan uskomatonta paskaa suoraan sanottuna. Make America Great Again!

Yli 50 000 euroa maksavien arvoautojen maalit kuoriutuvat myös Suomessa – vantaalaisomistaja: ”täyttä p*skaa”

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1015
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Pe Touko 31, 2019 6:38

Mielenkiintoinen juttu Nesteen MyDieselistä ja liikenteen päästöistä ylipäänsä: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suom ... FG2YDc2ia0

Tämä juttu jotenkin avaa silmiä entisestään miten yksipuolista tämä keskustelu liikenteen päästöistä ja ilmastonmuutoksen vastaisista toimista Suomessa on. Täällähän tämä keskustelu ihan poliitikkojan myöden on mennyt hyvin pitkälti tälle linjalle että polttomoottorit ja erityisesti dieselit ovat yksiselitteisen paha asia ja polttomoottoreiden täyskielto ja sähköauto on ainoa oikea tulevaisuuden ratkaisu. Minun mielestäni vaan Suomen kaltaisessa harvaan asutussa pitkien etäisyyksien ja kylmän ilmaston maassa olisi ihan helkkarin typerää sulkea muut vaihtoehdot pois ja hirttäytyä täysin yhteen teknologiaan jonka kohdalla on kaiken lisäksi paljon erilaisia ongelmia joista ei haluta puhua. Kyllä minä sitä mieltä olen että vaikka Suomen päästöt ja erityisesti liikenteen päästöt on pisara meressä maailmanlaajuisesti niin täälläkin täytyy tehdä oma osansa, mutta minun mielestäni oikea keino ei ole täyskiellot ja yhden teknologian yksipuolinen suosiminen vaan se että pyritään monipuolisin keinoin vähentämään kokonaispäästöjä, ja tällaiset MyDieselin kaltaiset innovaatiot on yksi tärkeä osa sitä. Minä en näe varsinkaan Suomen kaltaisessa maassa sähköautoa koskaan ainoana vaihtoehtona koska jo esim. riittävän kattavan latausinfran rakentaminen ei välttämättä ole kovin järkevää taloudellisesti eikä ekologisesti ajateltuna, vaan täällä toimisi juuri parhaiten yhdistelmä eri teknologioita ja kun niitä tuettaisiin oikein ja järkevästi niin ei asetettaisi ihmisiä eriarvoiseen asemaan asuinpaikan ja liikkumistarpeiden perusteella.

Minä en muutenkaan edelleenkään näe nykisen kaltaista sähköautoa kuin oikeastaan välivaiheena, siinä on vaan yksinkertaisesti liikaa puutteita noin ihan (akku)teknologiankin puolesta ja sähköautojen määrän rajusti lisääntyessä tullee myös poliittisia ongelmia koska esim. akkuihin tarvittavista raaka-aineista liian suuri osa on yhden tahon (Kiina) hallussa. Siksi minä näen että tulevaisuus tulee loppujen lopuksi olemaan polttokennoteknologiassa kunhan sen keskeisimmät ongelmat saadaan ratkaistua. Tämän takia tuohon sähköautoteknologiaan hirttäytyminen tämän välivaiheen aikana olisi minusta Suomelta ja Euroopalta ihan helkkarin typerää kun päästöjä on mahdollista vähentää myös muilla keinoilla.

Mutta ikävä kyllä raha ohjaa tätäkin keskustelua. Nämä tahot jotka hyötyvät tästä nykyisin pinnalla olevasta politiikasta ja keskustelusta haluavat tietenkin pitää keskustelun juuri näin yksioikoisena koska he tekevät sillä bisnestä. Poliitikoista osa on mukana tässä asiasta hyötyvien piirissä ja osa on mukana ihan ymmärtämättömyyttään ja pyrkivät keräilemään irtopisteitä puhumalla asioista joista eivät oikeasti ymmärrä yhtään mitään ja ovat täysin sen varassa mitä lobbarit ovat heidän päähänsä onnistuneet syöttämään.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5057
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Pe Touko 31, 2019 14:29

Viittitkö Dino laittaa ton jutun tähän, kun on maksumuurin takana.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1015
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Dino246 » La Kesä 01, 2019 7:59

Osku90 kirjoitti:
Pe Touko 31, 2019 14:29
Viittitkö Dino laittaa ton jutun tähän, kun on maksumuurin takana.
Kummallista. Minäkään en ole Kauppalehden tilaaja mutta minulle tuo juttu kyllä näkyy.

Mutta tässä tuo teksti:
Neste toi markkinoille uuden sataprosenttisesti tähteistä ja jätteistä tehdyn dieselin. Miksi sen käyttäminen ei ole koko Suomen asia?

Neste toi markkinoille uuden sataprosenttisesti tähteistä ja jätteistä tehdyn dieselin. jonka käyttö laskisi hiilidioksidipäästöjä parhaimmillaan 90 prosenttia, vaihteluvälin ollessa 50–90 prosenttia, verrattuna fossiilisen dieselin käyttämiseen. Miksi tästä Nesteen keksimästä 100 prosenttisesta biodieselistä eli Mydieselistä ei ole tullut meidän kaikkien asia?

Suomi on pitkä ja harvaan asuttu maa ja siksi liikenteestä on tullut jo nyt Suomen ilmastopolitiikasta elämääkin suurempi kysymys. Liikenteen päästöt ovat Suomen noin 56 miljoonan tonnin kasvihuonekaasupäästöistä noin viidennes eli hieman päälle 11 miljoonaa tonnia. Tieliikenne tuottaa päästöistä valtaosan eli noin 9,5 miljoonaa tonnia. Tieliikenteen päästöt jakautuvat kahtia siten, että henkilöautoliikenne tuottaa päästöistä noin viisi ja raskas liikenne 4,5 miljoonaa tonnia.

Mitä tekemistä Nesteen Mydieselillä on asian kanssa? Paljonkin.

Neste lupaa, että tähteistä ja jätteistä valmistettavan Mydieselin "elinkaaren aikaiset" päästöt ovat jopa 90 prosenttia pienemmät kuin perinteisen dieselin aiheuttamat päästöt. Elinkaaren aikaisilla päästöillä tarkoitetaan sitä päästömäärää, joka syntyy raaka-aineen hankinnasta, kuljetuksesta, jalostuksesta, varsinaisen polttoaineen kuljetuksesta ja polttoaineen käytöstä eli ajamisen aikana syntyneistä päästöistä.

Neste laskee, että eläinrasvajätteestä valmistettu diesel on päästöiltään puhtaampaa kuin jopa sähköauton aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt, kun otetaan huomioon Suomen sähköntuotannon tämän hetken tuotantomixi.

Mutta ei jäädä kiinni tähän väitteeseen, vaan lasketaan, mitä tapahtuisi, jos Suomen dieselautokanta lähtisi käyttämään Mydieseliä fossiilisen dieselin sijaan.

Neste valmistaa Mydieseliä Porvoossa, Rotterdamissa ja Singaporessa tällä hetkellä noin kolme miljardia litraa vuodessa. Suomen kaikkien diesel-autojen yhteinen kulutus on myös noin kolme miljardia litraa, joten Nesteen koko tuotannon ohjaaminen Suomeen ratkaisisi periaatteessa kerralla dieseleiden kasvihuonekaasupäästöt.

Mutta rajataan asia nyt henkilöautoihin, koska Mydieselin tuotantomäärään vaikuttaa raaka-aineiden saanti ratkaisevasti, vaikka Neste aikookin nostaa tuotantoa uuden Singaporeen tehtävän jalostamon avulla.

Suomessa on liikennekäytössä nyt 750 603 diesel-henkilöautoja. Tilastokeskuksen mukaan henkilöautoilla ajetaan Suomessa noin 14 000 kilometriä vuodessa. Dieselautot ostetaan lähes aina suurempaan ajotarpeeseen, jolloin voi arvioida, että niiden ajomäärät ovat noin 25 000 kilometrin luokkaa vuodessa.

Tällä ajomäärällä perinteisellä dieselillä syntyy Nesteen laskelmissa 4 400 kilogrammaa hiilidioksidia vuodessa, mutta Mydieselillä vain noin 440 kilogrammaa.

Kun nämä lukemat kertoo Suomen 750 000 diesel-henkilöautolla, niin niiden kokonaispäätöt olisivat perinteisellä dieselillä 3,3 miljardia kiloa eli 3,3 miljoonaa tonnia hiilidioksidia vuodessa. Mydieselillä päästömäärä putoaisi 330 miljoonaan kiloon eli 0,3 miljoonaan tonniin.

Eikö tämä olisi tavoittelemisen arvoinen asia? Autoala ja valtio tekivät viime syksynä niin sanotun green dealin, jonka tavoitteena on puolittaa tieliikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Silloin(kin) keskustelussa oli huikea määrä lisää sähköautoja, erilaisia hybridejä ja kaasuautoja. Ja silloinkaan valtio ei luvannut suoraan lisää rahaa autokannan nopeaan uusimiseen, koska se vaatisi miljardien eurojen panostusta ensi vuosikymmenen aikana. Sen sijaan ministeriöt sitoutuvat edistämään "käytettävissä olevin keinoin autokannan uudistamista"

Mihin green dealissa unohtui suomalaisen valtionyhtiön, joka toki on pörssissä, tekemät innovaatiot.

Ongelma pumpulla on nyt se, että Mydiesel maksaa noin 19 senttiä litralta enemmän kuin tavallinen fossiilidiesel. Kuten tunnettua polttoaineen hintaa määritetään eniten valtiovarainministeriössä, joka käytännössä määrittää polttoaineilta kerättävät valmisteverot. Mydieselin valmistevero on toki tälläkin hetkellä alempi kuin fossiilisen dieselin, mutta se voisi olla vielä sen verran alempi, että tuo 19 sentin hintaero tulisi hoidettua myös pumpulla.

Valtion verotulojen menetys olisi suurimmillaan ehkä 200–250 miljoonan euron luokkaa, jos Suomen kaikki diesel-henkilöautot käyttäisivät Mydieseliä, joka on toki teoriaa. Vero-ongelmakin korjaantuisi ajan myötä, koska volyymien kasvaessa myös hinta aika usein halpenee.

Suomen autokannan päästöjen vähentämisessä tämä olisi joka tapauksessa nopein tapa vaikuttaa päästöihin. Se on tietenkin selvää, että pörssiyhtiö myy tuotettaan siellä mistä se saa parhaan hinnan. Mutta jotain vaateita voi yhtiön suurin omistajakin sille esittää, minne yhtiö tuotteitaan eniten suuntaa. Tämä toki sillä edellytyksellä, että green dealin kaltaiset vetoomukset eivät ole vain puhetta puheen päälle, vaan valtio oikeasti haluaa tehdä jotain konkreettista liikenteen päästöjen vähentämiseksi.

Poliittisesti tämä olisi selvästi myös helpompi ratkaisu, kuin jatkuvat uhkailut polttoaineiden verojen korotuksesta tai vaatimukset autoilun vähentämisestä. Linja-autoliikenteen vapautus osoittaa jo nyt harvinaisen konkreettisesti, miten ristiriitaista on Suomen liikennepolitiikka. Linja-autot katoavat maaseudulta ja jopa pienempien kaupunkien välisestä liikenteestä, koska tulosta pystyy tekemään helpommin suurissa taajamissa. Tämä pakottaa maaseudulla ja muualla kuin kasvukeskuksissa asuvat käyttämään entistä enemmän omia autoja – eli liikennemäärä ei tule tulevaisuudessakaan oleellisesti vähenemään.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5057
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

Viesti Kirjoittaja Osku90 » La Kesä 01, 2019 10:21

Joo tänään tuo juttu näkyy.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Vastaa Viestiin