Autot- järjellä vai tunteella.

Kaikenlaista keskustelua maan ja taivaan väliltä.

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

ViestiKirjoittaja Dino246 » La Joulu 15, 2018 9:08

Ei käy kyllä autokauppiaitakaan kateeksi tällä hetkellä, kun yrittävät luovia tällä nykypäättäjien luomalla esteradalla. Aina kun autokauppa saadaan juuri taas vähän nytkähtämään eteenpäin niin Anne Berner tai joku muu liikenneministeriöstä tai jostakin muualta päästää jonkin uuden aivopierun tai raportin liikenteeseen ja taas on kauppa pysähdyksissä. En muista koska olisi autoilun ympärillä ollut tällainen epävarmuuden ja suorastaan pelon ilmapiiri, enkä oikein tiedä että mitä päättäjät tällä ajavat takaa. Toisaalla sanotaan koko ajan että suomalaisten pitäisi ostaa, ostaa, ostaa, pitää talouden pyörät pyörimässä, ja että suomalaiset ajavat liian vanhoilla autoilla ja autokantaa pitäisi saada uudistumaan, mutta toisaalta sitten koko ajan luodaan omilla toimilla sellaista epävarmuutta että autokauppa on vaikeuksissa ja moni ei enää tunnu tietävän minkä auton enää uskaltaa ostaa vai uskaltaako ostaa mitään. Kun välillä ollaan puuhaamassa dieseleille rajoituksia mm. kaupunkeihin, välillä niitä verrataan ilmestyskirjan petoihin ja ollaan kieltämässä kokonaan, ja nyt ollaan jo luopumassa muutaman vuoden sisällä koko polttomoottoreista ja uhkaillaan että (polttomoottori)autoilun kustannukset tulee nousemaan rajusti jo ihan lähivuosina, niin teepä siinä sitten 30 tuhannen euron sijoitusta uuteen autoon tällaisessa tilanteessa. Pistää monen varmasti harkitsemaan että josko tässä vielä vähän aikaa tällä vanhalla menisi.

On tietysti ihan hienoa että liikenteenkin päästöjä pyritään suitsimaan, mutta olisi hyvä myös pitää järki ja realismi mukana eikä lietsoa mitään järjetöntä pelkoa ja uhkakuvia kuten nyt on tehty. En oikein tiedä että mihin tällä pyritään, todennäköisesti siihen että päättäjät ja heidän lähellään olevat tahot tästä jollakin tavalla itse hyötyvät. Vaikea keksiä muuten mitään hyötyjä, koska Suomen kaltaisessa maassa yksityisautoilu on joka tapauksessa isolle osalle ihmisistä välttämättömyys ja tällä pelottelulla ei juuri saada liikenteen päästöjä pudotettua. Päinvastoin, tämä saattaa vaan hidastaa tavoitteisiin pyrkimistä. Eihän tässä viimeisimmässäkään raportissa ollut mitään realismia mukana. Jotta sähköautoilu saadaan yleistymään, tarvitaan toimivat automarkkinat, tarvitaan mieluummin porkkanaa kuin keppiä siihen sähköautoon siirtymiseen (koska kaikille tämä ei etäisyyksien ja puutteellisen infran vuoksi ole mahdollista, ja täytyy ajatella myös ammattiliikennettä joille sähköauto ei ole pitkiin aikoihin mikään vaihtoehto ja ammattiliikenteen kustannukset vaikuttaa meidän kaikkien elämään isosti) ja ennen kaikkea tarvitaan toimiva infra että sähköautosta tulisi todellinen vaihtoehto myös suurten kaupunkien ulkopuolella asuville ihmisille. Lisäksi tarvitaan myös että autovalmistajat pystyvät toimittamaan sähköautoja riittävän nopealla tahdilla ja edulliseen hintaan. Nyt sähköautot on vielä kalliita, tuotantomäärät pieniä ja toimitusajat pitkiä, joten senkään puolesta ei ole mahdollista että sähköautot yleistyisivät isosti vaikka tehtäisiin minkälaisia poliittisia päätöksiä.

Tekisi mieli sanoa liikenteestä päättäville että "jäitä hattuun", mutta pahoin pelkään että siellä pipon sisällä on vähän liiankin kylmää ja kyse ei välttämättä ole ajattelemattomuudesta ja typeryydestä vaan ihan kylmästä laskelmoinnista jossa tärkeinpänä on oma etu.
Dino246
Maksukuski
 
Viestit: 546
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » La Joulu 15, 2018 10:32

Vähän omituista tuo liikenneministeriön toiminta. Kyllähän sieltäkin sanottiin, että nuo raportit ovat enemmän utopistisia. Mielestäni polttomoottoreiden täyskielto on muutenkin täysin väärä tapa lähteä tekemään muutosta. Kunhan teknologia kehittyy ja polttoaineiden hinnat nousevat tulee sähköautosta luonnollisesti kilpailukykyisempi ja muutos alkaa tapahtua. Lisäksi tarvitaan toki latausinfran parannusta, mutta myös asenteiden muutosta. Asenteet muuttuvat parhaiten, kun saadaan noita autoja tien päälle ja kuullaan positiivisia kokemuksia.

Monia pelottaa tuo lyhyt kantama, mutta loppujen lopuksi aika harvat ajavat usein sellaisia matkoja, ettei sillä pärjäisi. Vuokra-autotkin ovat nykyään niin edullisia, että jos muutaman kerran vuodessa lähtee autolla johonkin pidemmälle matkalle, niin en sitäkään pitäisi minään esteenä, mutta ihmisten tulisi kuulla enemmän näitä kokemuksia sähköauton kanssa elämisestä.

Se sitten onkin ihan eri asia, että onko sähköauto sen ympäristöystävällisempi.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

ViestiKirjoittaja Kamui Button » Ma Joulu 17, 2018 9:39

Liikennemisteriön mukaan sähköautojen latauspisteitä pyritään keskittämään valtateiden huoltoasemille. Mielestäni tuossa on ensimmäinen virhe. Kannattaisi keskittyä esim. kauppakeskuksien läheisyyteen tai paikkoihin missä on palveluita. Lataus kuitenkin kestää vähintään 30min - 1h. Kuka haluaa viettää tämän ajan huoltoasemalla?

Mikäli täyssähköautot yleistyvät suuressa mittakaavassa, niin miten lataukset hoidetaan käytännössä? Esimerkiksi joulun ajan liikenne tai juhannuksena? Nykyisinkin on ajoittain ruuhkaa bensiinin tankkauspisteillä, vaikka tankkaus kestää vain pari minuuttia. Sähköauton "tankkaukseen" menee monikymmen kertainen aika... Yhtälöstä tulee jokseenkin mahdoton. Ja sitten on myös jakeluverkon kuormitettavuus ja miten lisääntymyt sähkön tarve tuotetaan jne.

Uskoisin että täyssähköautojen määrä tulee kasvamaan huomattavasti. Mikäli määrää pyritään kasvattamaan poliittisilla päätöksillä liian nopeasti, niin tiedossa on ongelmia. Koska nykyisellä teknologialla polttomoottoriautoja ei pystytä korvaamaan järkevästi.
Kamui Button
Maksukuski
 
Viestit: 524
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 21:19

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

ViestiKirjoittaja Dino246 » Ma Joulu 17, 2018 10:58

Jos omassa käytössä miettii niin paljon pitää vielä tapahtua kehitystä akkuteknologiassa ja latausnopeuksissa, ja tietenkin myös infrassa että täyssähköauto on minkäänlainen vaihtoehto. Kun asuu pitkien etäisyyksien päässä niin tuollaisia yli 500 km siivuja tulee ajeltua melko useinkin, niin kyllä tuohon sähköauton toimintasäteeseen vielä pitäisi parannusta saada. Sekään ei välttämättä hirveästi lämmitä vaikka tähän välille tulisikin latauspisteitä jos se lataus kestää sen yli puoli tuntia vähintään, koska melko useinkin tulee ajettua Helsinkiin sillä tavalla että lähtee työpäivän päätteeksi neljän jälkeen ajamaan ja ajaa melkein yhdellä istumalla perille, ja siltikin saattaa olla lähempänä puoltayötä kun on perillä. Ei enää oikein huvittaisi siihen lisätä puolen tunnin-tunnin latausstoppia. Ja toinen juttu on se että täällä periferiassa auto toimii usein myös jonkinlaisena tavarankuljetusyksikkönä ja moni vetää autollaan isojakin kärrejä, niin näille ihmisille sähköauto tai edes hybridi ei ole minkäänlainen vaihtoehto.

Mutta en minä missään nimessä vastusta sähköautoja tai muitakaan ns. "vihreämpiä" vaihtoehtoja. Haluaisin vaan että näissä pidettäisiin järki päässä eikä lähdettäisi mihinkään ihan äärimmäisiin ratkaisuihin tai demonisoimaan jotain tiettyä käyttäjäkuntaa tai tekniikkaa. Minä luulen että järkevällä politiikalla ja erilaisilla yhdistelmillä päästään myös ihan hyviin tuloksiin mutta siten että ei aseteta ihmisiä täysin eriarvoiseen asemaan. Ja edelleenkin olen sitä mieltä että se päästöongelman purkaminen pitäisi aloittaa mieluummin jostakin muusta päästä kuin tieliikenteestä, koska se on kuitenkin aika pieni tekijä kokonaisuudessa ja menee minusta vähän viherpesun puolelle niin kauan kuin niihin todellisiin ongelmatekijöihin ei puututa.
Dino246
Maksukuski
 
Viestit: 546
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Ma Joulu 17, 2018 11:58

Vähän epäilen tuleeko tuo sähköautojen kantama edes kasvamaan enää niin hirveästi. Akut on kuitenkin kalliita ja painavia, joten mikäli sille kantamalle ei ole usein tarvetta, niin ei isomman akun ostaminen ole yksinkertaisesti taloudellisesti kannattavaa, jolloin niille ei ole kysyntää. Varmasti myös sellaisiakin malleja tulee, joilla pitkä kantama, mutta silloin katetta joutuu ottamaan ihan eri tavalla.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

ViestiKirjoittaja Osku90 » Ma Joulu 17, 2018 17:58

Itekin tulee ajeltua sellaset 40 tkm vuodessa ja siirtymät tosiaan useimmiten TKU-HKI ja välillä kauemmaskin Jyväskylään, Kuopioon, Ouluun tai mihin vaan. En aja autoa kuitenkaan työkseni, joten melko kohtuuttomalta tuntuisi lisätä matka-aikoja vielä latausten verran. Useimmiten auton takaluukussa on n. 100 kg edestä työkaluja ja mittalaitteita ja jos pitää saada vaikka iso generaattori työmaalle, niin peräkärryäkin tulee vedettyä muutama tuhat kilsaa vuodessa.

Kyllä tollanen sähköhärveli vois käytännössä sellasena perheen kakkosautona mennä, jolla käydään kaupassa. Eri asia on sitten, että haluaako sellaiseen käyttötarkoitukseen sijoittaa sata tonnia. Minä en.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4945
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Joulu 17, 2018 18:13

Eipä se sähköautoilu ihan puhdasta ole vaikka niin halutaan antaa ymmärtää.

Jos oon oikein ymmärtänyt niin nuo akut on ongelmajätettä? Korjatkaa jos olen väärässä.

Ja kyllähän se kuulostaa puhtaalta, kun sähköllä ajetaan, mutta miten se sähkö on tuotettu? Esim. Kivihiilellä tuotetaan sähköä joka saastuttaa. Ydinvoimalla tuotetaan sähköä joka sinällään on puhdasta, mutta se jäte ei sitten ole.

Jos tässä yritetään saada kaikki jatkossa ajamaan sähköautolla niin mistä se virta saadaan? Pitäisi rakentaa lisää voimalaitoksissa.

No joo, kyllähän se sähköauto kuitenkin polttomoottoria vähemmän saastuttaa.

Hyviä pointteja tuossa monella tulikin jo esille. Ongelmana on tuo ajomatka. Paljon noita akkuja on kehitetty ja suhteellisen pitkälle noilla jo pääseekin. Isoin ongelma on tuossa se lataus. Kuka jaksaa kesken matkan odotella vaikka tunnin tai pari, että akut latautuu? Ehkä akkujen kapasiteettia ei tarvisi enää kasvattaa, mutta joku pikalataus pitäisi keksiä millä akun saisi täyteen vaikka viidessä minuutissa. En tiedä onko tuollaista tekniikkaa jo kehitteillä vai ei.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Ma Joulu 17, 2018 18:54

Jostain syytä hybridit on jääneet aikalailla pois keskusteluista ja autokanta haluttaisiin uusia pääosin täyssähköautoihin. Kuten Jamppa sanoi, akut ovat ongelmajätettä, ja niiden raaka-aineita ei ole aivan loputtomasti, joten ylisuuren akun käyttö autossa ei ole mikään ympäristöteko, päinvastoin. Tuolle akun koollekin löytyy varmasti se kultainen keskipiste, mikä olisi se kaikkein ekologisin. Suomalainen ajaa keskimäärin n. 60 km autolla päivässä, joten se voisi olla ihan hyvä arvaus sopivalle akun kantamalle hybridissä. Etenkin sarjahybrideillä voitaisiin päästä polttomoottorin osalta hyviin hyötysuhteisiin sähköturbiinin (formulafanien kesken MGU-H:n) avulla. Tälläkin hetkellä kehitetään valtavasti erilaisia Power-To-Gas- ja Power-To-Fuel-prosesseja, joilla olisi mahdollista päästä hiilineutraaleihin polttoaineisiin, olettaen että sähköntuotanto on puhdasta. Toki tämä teknologia on vasta kehitysvaiheessa ja sähköntuotanto ei suuressa osassa maailmaa ole lähelläkään puhdasta, mutta sillä on potentiaalia.

Sähköntuotanto on Suomessa aika puhdasta, eikä kivihiiltä käytetä juuri lainkaan ja OL3 saadaan kohta valmiiksi. Liikenteen sähköistyminen kuitenkin vaatisi lisää tuotantoa, jota on vaikea saada nopeasti aikaan puhtaasti. Ydinvoima olisi se paras ratkaisu, mutta nekin ovat hitaita projekteja. Toivottavasti pienreaktorit kaupallistuisivat nopeasti, ne sopisivat Suomelle erinomaisesti.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

ViestiKirjoittaja Dino246 » Ti Joulu 18, 2018 7:35

Tämä se tahtoo olla nykyisin että keskustelut (ja myös toimet) menee hyvin paljon äärilaidasta toiseen, eli ei oikein edes pyritä löytämään mitään järkevää keskitien ratkaisua. Esimerkkinä vaikka tämä dieseleiden täydellinen demonisointi miten ne ovat suurin piirtein saatanan keksintöjä (vaikka tosiasiassa uudet dieselit eivät ole mitenkään erityisen pahasti saastuttavia) ja nyt kun on saatu päähän että sähköautot on tulevaisuutta niin kaikki muut vaihtoehdot unohdetaan täysin ja panostetaan ihan all-in siihen että saadaan kaikille alle sähköauto vaikka siinä ei olisi mitään järkeä, ja vaikka siinä ei olisi mitään realismia.

Minä toivoisin että tämän sähköautofanatismin myötä esim. vetyautojen (tai erityisesti vedyn valmistukseen ja jakeluun liittyvien ongelmien) kehitystä ei lopetettaisi kokonaan koska sekin olisi minusta hyvä ja puhdas osaratkaisu liikenteen päästöihin. Vetyautojen tekniikkahan on sinänsä ollut jo pitkään "valmista" ja todettu toimivaksi, mutta ongelmanahan tuossa on lähinnä se vedyn tuottamisen vaatima energia sekä tietenkin puuttuva jakeluinfra mikä on kallis rakentaa. Jos vetyä saataisiin tuotettua uusiutuvalla energialla tai jollakin muulla puhtaalla energialla niin se olisi hyvinkin puhdas ratkaisu liikenteeseen koska se vedyn muuttaminen takaisin energiaksihan on täysin päästötöntä ja tapahtuu vieläpä esimerkiksi polttomoottoriin verrattuna hyvällä hyötysuhteella. Myös tuo jakeluinfra on ongelma koska mikään olemassa oleva ei oikein kelpaa vedyn jakeluun vaan se pitäisi rakentaa ihan pelkästään siihen tarkoitukseen, mutta en usko että tämäkään ihan ylitse pääsemätön ongelma olisi.

Mutta kuten olen sanonut niin minusta näitä tulevaisuuden liikkumismuotoja ajatellessa ei pitäisi laittaa munia yhteen koriin, ja pitäisi paremmin ottaa huomioon eri alueiden vaatimukset ja rajoitukset. Pitää osata ajatella että yksi ainoa ratkaisu ei välttämättä ole joka paikassa se oikea ja toimiva, vaan tarvitaan erilaisten tekniikoiden yhdistämistä että saadaan aikaan sekä ekologisesti toimiva ratkaisu mutta ei aseteta ihmisiä eriarvoiseen asemaan sen perusteella missä he asuvat.
Dino246
Maksukuski
 
Viestit: 546
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Ti Joulu 18, 2018 16:14

Dino246 kirjoitti:Tämä se tahtoo olla nykyisin että keskustelut (ja myös toimet) menee hyvin paljon äärilaidasta toiseen, eli ei oikein edes pyritä löytämään mitään järkevää keskitien ratkaisua. Esimerkkinä vaikka tämä dieseleiden täydellinen demonisointi miten ne ovat suurin piirtein saatanan keksintöjä (vaikka tosiasiassa uudet dieselit eivät ole mitenkään erityisen pahasti saastuttavia) ja nyt kun on saatu päähän että sähköautot on tulevaisuutta niin kaikki muut vaihtoehdot unohdetaan täysin ja panostetaan ihan all-in siihen että saadaan kaikille alle sähköauto vaikka siinä ei olisi mitään järkeä, ja vaikka siinä ei olisi mitään realismia.

Minä toivoisin että tämän sähköautofanatismin myötä esim. vetyautojen (tai erityisesti vedyn valmistukseen ja jakeluun liittyvien ongelmien) kehitystä ei lopetettaisi kokonaan koska sekin olisi minusta hyvä ja puhdas osaratkaisu liikenteen päästöihin. Vetyautojen tekniikkahan on sinänsä ollut jo pitkään "valmista" ja todettu toimivaksi, mutta ongelmanahan tuossa on lähinnä se vedyn tuottamisen vaatima energia sekä tietenkin puuttuva jakeluinfra mikä on kallis rakentaa. Jos vetyä saataisiin tuotettua uusiutuvalla energialla tai jollakin muulla puhtaalla energialla niin se olisi hyvinkin puhdas ratkaisu liikenteeseen koska se vedyn muuttaminen takaisin energiaksihan on täysin päästötöntä ja tapahtuu vieläpä esimerkiksi polttomoottoriin verrattuna hyvällä hyötysuhteella. Myös tuo jakeluinfra on ongelma koska mikään olemassa oleva ei oikein kelpaa vedyn jakeluun vaan se pitäisi rakentaa ihan pelkästään siihen tarkoitukseen, mutta en usko että tämäkään ihan ylitse pääsemätön ongelma olisi.

Mutta kuten olen sanonut niin minusta näitä tulevaisuuden liikkumismuotoja ajatellessa ei pitäisi laittaa munia yhteen koriin, ja pitäisi paremmin ottaa huomioon eri alueiden vaatimukset ja rajoitukset. Pitää osata ajatella että yksi ainoa ratkaisu ei välttämättä ole joka paikassa se oikea ja toimiva, vaan tarvitaan erilaisten tekniikoiden yhdistämistä että saadaan aikaan sekä ekologisesti toimiva ratkaisu mutta ei aseteta ihmisiä eriarvoiseen asemaan sen perusteella missä he asuvat.

Vähän epäilen vetyautojen tulevan ikinä liikenteeseen. Infran rakentaminen ja polttokennot maksavat paljon, eikä polttokennojen hyötysuhdekaan ole kuin sen 40-60% eli ei paljoa korkeampi kuin polttomoottoreilla. Vedystä saa valmistettua metaania (maakaasua) vähän alta 80%:n hyötysuhteella ja sillehän on varsinkin Keski-Euroopassa jo valmis maakaasuverkko. Tosin Alankomaissa tutkittiin, että maakaasuverkkoon pumpattiin 20% vetyä ilman ongelmia kuluttajille, joskin pitkäaikaisista vaikutuksista ei ole tietoa. Vetyautoja todennäköisempää olisi mielestäni kaasuautojen yleistyminen.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

ViestiKirjoittaja Kamui Button » Ti Joulu 18, 2018 17:29

Hyötysuhteista puhuttaessa sähköautot itsessään on tehokkaita, mutta kokonaisuus ei niinkään. Monesti unohtuu, että pelkästään latauksessa häviöt on noin 30%, suurempi tehoiset latausyksiköt ovatkin nestejäähdytteisiä. Siihen kun lisätään vielä tuotannon ja sähkön siirron häviöt (paljonkohan keskimäärin?), niin todellinen hyötysuhde ei olekaan kovin erikoinen.
Kamui Button
Maksukuski
 
Viestit: 524
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 21:19

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Ti Joulu 18, 2018 20:14

http://publications.lib.chalmers.se/rec ... 179113.pdf

Jos jotakuta nuo hyötysuhteet kiinnostaa, niin tuossa on aika hyvä kappale vuodelta 2013.

Yhteenvetona voisi sanoa, että sähköauton hyötysuhde on selvästi parempi, mitä tavallisen auton, mikäli verrataan verkosta pyöriin ja tankista pyöriin hyötysuhdetta. Kokonaisuutena sähköauton hyötysuhde on välillä 35-43% testattuna Belgian olosuhteissa. Tuossa huomioidaan mm. lämmitys ja energian keruu jarruttaessa. Pelkän liikkumisen hyötysuhde on jotain väliltä 60-80% riippuen kalustosta ja ajetaanko kaupungissa vai moottoritiellä. Lämmitys heikentää aika merkittävästi hyötysuhdetta, ja se jopa puoliintuu lämpötilavälillä 25 °C - -10°C. Tähän toki vaikuttaa ohjaamon eristys. Polttomoottorin hyötysuhteeseen vaikuttaa myös tyhjäkäynti kaupungeissa ja ajaminen huonon hyötysuhteen alueella, mikä ei sähköautolla ole niin merkityksellistä.

Kokonaishyötysuhdetta on aika vaikea arvioida, kun siihen huomioidaan sähköntuotanto ja siirtohäviöt. Siirtohäviöt on yleensä n. 6%, mutta sähköntuotantoa on vaikeampi arvioida. Esimerkiksi tuuli-, aurinko- ja ydinvoimaloiden hyötysuhde on huono, mutta ne ovat muuten päästöttömiä. Mikäli sähkö tuotettaisiin öljyllä, niin kokonaishyötysuhde olisi sähköautolle hieman parempi kuin tavalliselle huomioon ottaen öljyn tuotannon, jalostuksen ja jakelun molemmille tapauksille.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Joulu 20, 2018 14:02

https://www.is.fi/autot/art-2000005941684.html

Nyt aletaan verottamaan sähköautojen latauksesta.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

ViestiKirjoittaja Dino246 » To Joulu 20, 2018 16:29

Jamppa kirjoitti:https://www.is.fi/autot/art-2000005941684.html

Nyt aletaan verottamaan sähköautojen latauksesta.


Sinänsä tuo tuntuu ihan järkeenkäyvältä ja jopa ihan oikealta, koska kyllähän tuossa aika merkittävän taloudellisen hyödyn saa jos lataa autoaan työnantajan piikkiin. Ei tosin auta yhtään siinä jos sähkö- ja hybridiautojen halutaan yleistyvän koska juuri tällaisilla porkkanoillahan siihen olisi minusta jopa parempi mahdollisuus kuin sillä että ruoskitaan polttomoottoriautoilijoita joista osa ajaa polttomoottoriautolla pakon edessä.
Dino246
Maksukuski
 
Viestit: 546
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: Autot- järjellä vai tunteella.

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » To Joulu 20, 2018 20:03

Kieltämättä hölmöä, että tuo haittaa nimenomaan hybridejä. Jos sähköautossa riittää virta myös kotimatkaan, niin energiantuotannon kannalta se nimenomaan kannattaisi ladata yöllä, eikä lisätä päiväajan kuormitusta.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

EdellinenSeuraava

Paluu Muu keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa