Armeija

Kaikenlaista keskustelua maan ja taivaan väliltä.

Armeija

ViestiKirjoittaja waldo39 » Pe Touko 18, 2012 18:58

Kesällä pitäisi aloittaa armeija ja olisin todella kiitollinen jos saisin vähän vinkkejä että minkälaista siellä on. Kai täältä foorumista löytyy armeijan suorittaneita.

Esim. minkälainen lihas- tai yleiskunto pitää olla. Itte otan hieman paineita että tuleeko siitä mitään mutta onko hermoilu turhaa. Mutta yksi asia on varma: En aijo tulla maitojunalla pois suosiolla ja 12 kk aion siellä olla.

Neuvoja pöytään!
waldo39
GP-voittaja

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Touko 18, 2012 19:10

No siitä on 8 vuotta kun itse kävin armeijan, mutta eiköhän sielä asiat aika samoin vieläkin oo.

Ei tarvi olla mikään hyvä kunto. Itselläni oli aika huono kunto kun armeijaan menin. Mutta kun pois pääsis niin olin hyväs kunnos. Nyt sielä taitaa olla jotkut kuntoluokat. Tai siis sellaiset että oman kunnon mukaan aloitetaan se fyysinen kuntoilu. Että ei tarvi niitten huippukuntoisten kans alusta alkaen samoja matkoja juosta.

Ehkä se ensimmäinen viikko tai ekat kaks viikkoa on ne "pahimmat" ajat. Ainakin itsellä oli. Mutta kun siihen rytmiin ja tapoihin tottuu nii ei siinä sitten mitään ongelmaa ole. Armeijas oli ihan mukavaa ja varsinkin jälkeen päin on ollu mukava muistella sitä armeija aikaa. Sielä kyllä opetetaan kaikki asiat huolellisesti ja perusteellisesti. ihan sängyn petaamisesta alkaen.

Älä turhaan mieti, että miten sielä pärjäät. Ihan varmasti pärjäät :)
Kun sen ottaa kokemuksena eikä hajoile joka asiaan niin ei oo mitään ongelmaa.
Jamppa
Site Admin

ViestiKirjoittaja waldo39 » Pe Touko 18, 2012 19:27

Jotain ole myös kuullut että jos on ihottumaa tai muuten tietynlainen ihotyyppi niin se saattaa olla haitaksi!
waldo39
GP-voittaja

ViestiKirjoittaja TemeF1 » Pe Touko 18, 2012 19:31

waldo39 kirjoitti:Jotain ole myös kuullut että jos on ihottumaa tai muuten tietynlainen ihotyyppi niin se saattaa olla haitaksi!

Siellä tuntuu jotkut sairastelevan oikeasti melko paljon. Taitaa olla kaikki varuskunnat, niin homeessa, että herkimmät reagoi voimakkaammin.
TemeF1
Monacon voittaja

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Touko 18, 2012 19:31

waldo39 kirjoitti:Jotain ole myös kuullut että jos on ihottumaa tai muuten tietynlainen ihotyyppi niin se saattaa olla haitaksi!

No jos se vaikeuttaa pahasti joka päiväistä elämää niin sitten tottakai siitä on haittaa armeijaskin. Mutta ei mikään normaali ihottuma oo este.

Itellä oli sellainen juttu, että armeijan t-paidat aiheutti kutinaa, eli ne käytti jotain sellaista pesuainetta mikä ei omalle iholle sopinu. Ja samoin sukat. Mutta pesin ne aina kotona nii ei siitäkään sitten mitään ongelmaa ollu.
Jamppa
Site Admin

ViestiKirjoittaja J4M4N3 » Pe Touko 18, 2012 20:18

Itse tuli toimittua lämärinä (lääkintämies), yksi tapaus tuli eräälle toiselle eteen että naamioväri aiheutti jonkinlaista ihoärsytystä kasvoilla, muttei mitään vakavaa
J4M4N3
Weltmeister

ViestiKirjoittaja Alexei » Pe Touko 18, 2012 21:05

Tärkein neuvo tulevalle alokkaalle: älä stressaa turhia!
Varusmiespalvelus on siitä hieno asia, ja varsinkin peruskoulutuskausi, että kaikki asiat kyllä opetetaan kädestä pitäen ennen kuin niiden osaamista vaaditaan. Ovathan ne muutamat ensimmäiset päivät melkoinen kulttuurishokki, kun yhtäkkiä nukut yösi ja vietät suuren osan luppoajasta noin kymmenen täysin tuntemattoman jätkän kanssa samassa tuvassa. Mutta turha sitäkään on jännittää, tilanne on kaikille uusi.

Fyysisen kunnon puolesta ei tarvitse stressata. Normaalikuntoinen nuori mies kyllä pärjää jaksamisen puolesta myös maastoharjoituksissa, mitä nyt alkuun vähän taisteluvarusteet voivat tuntua haittaavan liikkumista. Loppuajasta niitä ei enää edes huomaa. Omalla kohdallani Cooperin tulos nousi ensimmäisen 4 kuukauden aikana lähes 300 metriä, vaikka peruskoulutuskauden Cooperin testissä juoksin yli 2500 metriä. Eli kyllä peruskunto intissä kohoaa, kun ns. hyötyliikuntaa tulee päivän aikana varsinkin alussa paljon.

Tuossa olikin jo puhetta noista iho-ongelmista. Kun itse olin varusmiehenä, eräs toinen varusmies joutui jättämään leikin kesken atoopisen ihon takia. Tuo nyt ihovaivoista on sellainen, joka yleensä estää palveluksen suorittamisen. Moni on heti intin alussa sairaana, johtuu siitä että altistutaan uusille 'pöpöille' ihan uudessa porukassa ja ympäristössä. Myös uusien saapumiserien tullessa palvelukseen, tai muuttojen yhteydessä tuli minun aikanani näitä sairastelukausia, joilta itse onneksi vältyin.

Niin kuin Jamppa tuossa kirjoittikin, niin ota varusmiespalvelus yhtenä uutena kokemuksena, ja vaiheena elämässä! Hieno asia siinä on myös se, että opit tuntemaan uusia, erilaisen taustan omaavia ihmisiä joiden kanssa tuskin olisit muuten tekemisissä. Itse sain varusmiespalvelusajoiltani pari todella läheistä uutta kaveria, joihin tulee pidettyä tiiviisti yhteyttä. Kyllä itse ainakin varusmiespalvelusaikojani lämmöllä muistelen, varsinkin johtajakautta :)

Kerronpa tähän saman tien, nyt kun oon vauhtiin päässyt, että miten itse palvelin isänmaatani. Palvelukseen astuin Pohjois-Karjalan Prikaatiin (Kontioranta) tammikuussa 2010. P-kausi meni hyvin, tykkäsin jo silloin miltei kaikesta mitä meidät pistettiin tekemään. Päätin hakeutua Aliupseerikouluun, johon pääsinkin kiväärilinjalle. Ajatuksissa oli että olisin valmistunut alikersantiksi, mutta käsky kävikin Haminaan ja Reserviupseerikurssille, johon on oikeastaan olisi edes halunnut. RUK oli kuitenkin hiivatin hienoa aikaa, todella helteinen kesä oli vielä kyseessä. Palattiin sitten kokelaina takaisin Prikaatiin, jossa olin loppukuukaudet AUK:n apukouluttajana, josta sitten tammikuussa 2011 kotiuduin. Kaikkiaan upeat muistot jäi omista inttiajoista.

Kaipa tuosta waldo pystyt jotain vinkkiä itsellesi kehittämään? ;)
Alexei
Samurai

ViestiKirjoittaja Justus » Pe Touko 18, 2012 21:14

Tämäkin asia varmasti aika tapauskohtainen juttu. Itse olin ihan hyvässä kunnossa mennessä ja en missään erikoisjoukoissa. Niin oli fyysisesti ja myös psyykkisesti aika helppo kokemus. Viestin alikersantti, niin ei paljon erikois rääkkiä tullut. Mutta tuntuihan se joillekin ottavan jo heti alussa koville, kelle mitenkin. Mutta turha tuota paikkaa on stressata ainakaan. Avoimin mielin, niinkuin muihinkin kokemuksiin, niin hyvä tulee tai ainakin siedettävää.
Justus
Testikuski

ViestiKirjoittaja waldo39 » Pe Touko 18, 2012 21:17

No kyllä tässä kysyttävää riittää! Esim. Onko siellä asepalvelusta suorittamassa yleensä paljon naisia :mrgreen: :mrgreen:
waldo39
GP-voittaja

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Touko 18, 2012 21:18

waldo39 kirjoitti:No kyllä tässä kysyttävää riittää! Esim. Onko siellä asepalvelusta suorittamassa yleensä paljon naisia :mrgreen: :mrgreen:

No riippuu paikasta. Tykistös ei ainakaan mun aikana naisia ollut. Viestissä ja huollossa niitä silloin oli. Eikä silloinkaan kovin paljon.
Jamppa
Site Admin

ViestiKirjoittaja Alexei » Pe Touko 18, 2012 21:22

waldo39 kirjoitti:No kyllä tässä kysyttävää riittää! Esim. Onko siellä asepalvelusta suorittamassa yleensä paljon naisia :mrgreen: :mrgreen:

Mun kanssa samaan aikaan aloitti joku kymmenkunta kauniimman sukupuolen edustajaa, kun kaikkiaan alokkaita oli vajaat 700. Sitten puoli vuotta myöhemmin kesällä naisalokkaita oli varmaan parikymmentä.
Alexei
Samurai

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Touko 18, 2012 21:30

Saako täs ketjus fiilistellä armeija muistoilla? No fiilistelen silti 8)

Tarinoita olis kerrottavaksi vaikka yhden kirjan verran.

Leirillä tykkäsin niistä hetkistä kun sai olla kipinäs. Se oli se ainut aika vuorokaudesta kun sai olla yksin.

Siinä kun istui kipinäs ja sai paistaa makkaraa nii kyllä se sitten olikin hyvää!

Rovajärveltä sotaharjoituksistakin on paljon hyviä muistoja. Reilu kaks viiikoa sielä oltiin. Oli kevät jo eteläs pitkällä ja sielä rovalla kun astui junasta ulos niin aurinko paistoi ja oli hienot kelit. Pari tuntia siitä alkoi lunta tulemaan ja sitä satoikin sitten 1,5 viikko putkeen :D

Vuosangas lähellä venäjän rajaa, kun oltiin leirillä ja olin yöllä ammusvartios niin sudet ulvoi. Siinä vähä jännitti vartiomiestä :D
Jamppa
Site Admin

ViestiKirjoittaja Alexei » La Touko 19, 2012 9:24

Jamppa kirjoitti:Vuosangas lähellä venäjän rajaa, kun oltiin leirillä ja olin yöllä ammusvartios niin sudet ulvoi. Siinä vähä jännitti vartiomiestä :D

Mikähän siinä on, kun nämä kaikki puolustusvoimien ampuma-alueet ovat varsinaisia maantieteellisiä p**sereikiä? Niillä on aina huonot kelit. Ensimmäinen ampumaleiri omalla p-kaudella, koko Suomen talven pakkasennätys rikkoontui majoitusalueella kahteen kertaan. Sama intin viimeisellä ampumaleirillä, ainut vaan että pakkasta oli vielä vähän enemmän. Paikkana kuuluisa Sotinpuro :lol:
Sotinpuro oli myös siitä jännä paikka, että kun yleensä tuuli käy järveltä sisämaahan päin, niin Sotinpurolla tuuli käy sisämaasta järvelle päin...
Alexei
Samurai

ViestiKirjoittaja Cup » La Touko 19, 2012 10:51

Minä kävin Armeijan Pohjois-Karjalan Prikaatissa, Joensuun Kontioranssa. Olin Esikunta- ja Huoltokomppanissa kuskina vuoden verran, tammikuussa 2009 intti oli ohi. Olen siviilissä rekkakuski, niin siksi halusin intissä kuskiksi ja sitä minulle myös ehdottivat silloin.
Alexei kirjoitti:Sotinpuro oli myös siitä jännä paikka, että kun yleensä tuuli käy järveltä sisämaahan päin, niin Sotinpurolla tuuli käy sisämaasta järvelle päin...
Sotinpuron olosuhteet ja muutamat muutkin jutut tulee mieleen.
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti

ViestiKirjoittaja waldo39 » La Touko 19, 2012 11:05

Entäs missä kohtaa armeijaa se aseisiin tutustuminen alkaa. Ja kyllä tiedän varsin hyvin ettei ne ole todellakaan mitään leikkikaluja suoraan sotapeleistä, eikä asetta saa jättää mihin sattuu. Ja lipas pitää aina poistaa tai tyhjentää kun lopettaa aseharjoitukset mikäli olen oikein käsittänyt. Ja osoitella ei saa!
waldo39
GP-voittaja

Seuraava

Paluu Muu keskustelu