Puhelin

Kaikenlaista keskustelua maan ja taivaan väliltä.

Re: Puhelin

ViestiKirjoittaja Osku90 » Su Marras 18, 2018 21:28

Tässä Sonyssa ärsyttävin ominaisuus on se, että näyttö kääntyy vakaan jos puhelin kääntyy ehkä 20 astetta. En oo vielä löytäny nappia, josta saisi herkkyyttä säädettyä. Kokonaan pois sen tietenkin saa.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Osku90
Monacon voittaja

ViestiKirjoittaja BigBoss » Ma Marras 19, 2018 9:13

Osku90 kirjoitti:
Dino246 kirjoitti:
Osku90 kirjoitti:
Dino246 kirjoitti:Huawein käyttöliittymä minusta OK, ainoa mikä tässä puhelimessa ärsyttää on tuo luokattoman huono kylmänkesto, ja se että akku on muutenkin ollut uudesta saakka heikohko. Ja nyt jo parin vuoden käytön jälkeen alkaa olla minullakin käytännössä lankapuhelin. Akku tyhjenee välillä ihan käsittämätöntä tahtia ja powerbankeja on pakko olla repullinen mukana kun reissuun lähtee. Näiden uusien P20:ien akkuja on vertailutesteissä kehuttu että olisivat kilpailijoihon verrattuna ihan huippuluokkaa. Näin ainakin uutena, mutta vähän edelleenkin epäilyttää että miten kestää käyttöä ja ennen kaikkea että miten kestää kylmää. Muuten voisikin ihan hyvin harkita tuollaista P20 Prota.

Mulla teki sillä tavalla, että akku kului ihan tavallista tahtia, mutta sitten kun se tippui n. 65 prosenttiin ja erehdyit avaamaan netin, kameran tai minkä tahansa muun sovelluksen, niin akku saattoi loppua ihan yht'äkkiä. Ei tullut edes sitä "puhelin sammuu 30 sekunnin kuluttua" -ilmoitusta, vaan se oli tattis ja moro samantien.

Aika lailla samanlaisia oireita. Välillä menee lähes normaalia tahtia ja akku kestää päivän helposti, välillä menee juuri johonkin 50-60 %:iin ihan normaalisti mutta romahtaa sitten ihan salamavauhtia ja jos erehdyt avaamaan kameran tai jonkun enemmän virtaa vievän sovelluksen niin lyö koko puhelimen tilttiin ja lopulta sammuu. Eikä käynnisty uudestaan ennen kuin saa laturiin. Sittenkin käyttäytyy omituisesti, kun saa kiinni laturiin niin todella nopeasti akun varaus hyppää jonnekin 80%:iin mutta ei meinaa millään latautua täyteen asti, ja puhelin kuumenee ihan helvetisti. Sitten saattaa taas toimia päiväkausia lähes normaalistikin, mutta ei tuo akun kesto lähelläkään samaa tasoa ole kuin mitä se oli uutena.

Mulla kesti taas ensimmäisten prosenttien lataaminen todella kauan. Puhelin oli ollut laturissa varmaan tunnin ja varaustaso 20%. Sitten vartin päästä olikin täynnä. Onneksi pääsi taas tähän nykyaikaan ja langattomiin versioihin.

Mulla oli kans vanhan Honor 7 kans samaa ongelmaa. Akku rupes hyytymään siinä 1,5-2 vuoden käytön jälkeen, aluksi saattoi loppua ihan yhtäkkiä 20-30% kohdalla. Parin kk aikana paheni ja meni sitten ihan finaaliin tuo akku, kun saattoi tyhjetä ihan yhtäkkiä jo 80 prosentistakin. Kävin vaihdattamassa uuden akun, kun maksoi jotain muutaman kympin ja sen jälkeen ei taas mitään ongelmaa sen puhelimen kanssa. Joten jos vanhan puhelin on muuten ihan pätevä ja toimiva ja haluaa halvalla päästä niin jo pelkkä akun vaihto voi pidentää puhelimen käyttöikää reilusti.

Itse lopulta huolimattomuudellani tuon puhelimen tuhosin ja Huaweista kuitenkin siinä määrin tykkäsin, että otin tilalle Honor 10:n. Oikein pätevä laite, vaikkakaan akunkesto ei ole ihan huippuluokkaa. Kestää kuitenkin helposti yhden päivän ihan kohtalaisellakin käytöllä. Kamerakin tässä on ainakin mun standardeilla oikein hyvä, joskin tässä on joku automaattifiltteri joka vähän ylikorostaa värejä. Ainakin jos muijan Iphone X:ään vertaa, jossa onkin sitten ihan eri luokan kamera. Kaippa tuota sais asetuksia vähän rukkaamalla paranneltua "luonnollisemmaksi", kun vaan viitsisi vilkaista :D
BigBoss
Saunamajuri

ViestiKirjoittaja Dino246 » Ma Marras 19, 2018 10:20

Itsekin mietin tuota akun vaihtoa nykyiseen P9:iin koska olen ollut muuten siihen tyytyväinen, mutta kun onnistuin vielä tuossa asuntoa remontoidessani hajottamaan siitä näytönkin ja pitäisi melkein sekin vaihtaa, niin ajattelin että melkein sama olisi jo hankkia kokonaan uusi. En jaksa itsekään alkaa noita osia tilailemaan ja näpräilemään paikoilleen joten nuo korjaukset kuitenkin jonkin verran kustantaisi jo.
Dino246
Maksukuski

ViestiKirjoittaja BigBoss » Ma Marras 19, 2018 10:31

Dino246 kirjoitti:Itsekin mietin tuota akun vaihtoa nykyiseen P9:iin koska olen ollut muuten siihen tyytyväinen, mutta kun onnistuin vielä tuossa asuntoa remontoidessani hajottamaan siitä näytönkin ja pitäisi melkein sekin vaihtaa, niin ajattelin että melkein sama olisi jo hankkia kokonaan uusi. En jaksa itsekään alkaa noita osia tilailemaan ja näpräilemään paikoilleen joten nuo korjaukset kuitenkin jonkin verran kustantaisi jo.

iTapsalla kävin itse vaihdattamassa, heidän sivuilta näkee suoraan hinnan kullekin toimenpiteelle, kun valitsee oman puhelinmallinsa. Toimipisteitäkin taitaa olla ympäri Suomea. Akku ei tosiaan paljoa maksa, mutta näyttö kyllä voi olla äkkiä sen 150e, että en ehkä itsekään lähtisi mihinkään kohtuuhintaiseen ja vanhaan luurin sitä vaihdattamaan. Jos ei sitten saa jostain vakuutuksesta ilman omavastuuta.
BigBoss
Saunamajuri

ViestiKirjoittaja superzeppo » Pe Marras 23, 2018 11:09

Ei saa Gigantista erotusta takaisin jos just ostettu tuote on Black Friday alennuksessa. Kusettivat liikkeessä taas.
superzeppo
Tekninen tuki

ViestiKirjoittaja superzeppo » La Marras 24, 2018 9:31

Palautin Noten Giganttiin ja tilasin Black Friday tarjouksesta Pixel 3 XL:n 749€.
superzeppo
Tekninen tuki

ViestiKirjoittaja superzeppo » Pe Joulu 07, 2018 21:20

Nyt tuli Pixel 3 XL. Aivan jäätävä tuo näyttölovi, mutta muuten ihan paras.
superzeppo
Tekninen tuki

ViestiKirjoittaja Dino246 » Su Joulu 16, 2018 10:05

Nyt alkaa olla hermo sen verran tiukalla tuon lankapuhelin-Huawein kanssa (joka ei nyt suostu enää lataamaankaan kunnolla, ilmeisesti jonkinlainen kosketusongelma latausliittimessä) että pakko alkaa ihan tosissaan katselemaan noita vaihtoehtoja. Periaatteessa olen ollut Huaweihin kyllä tyytyväinen joten tuo P20 128 Gt on yksi varteenotettava vaihtoehto, ja samasta hintaluokasta katselin myös One Plus 6:sta. Mutta Huaweissa edelleenkin arveluttaa tuo kylmänkesto joka ainakin P9:ssä on ollut luokkaa heikko. Mites noissa One Plussissa, onko kokemuksia? Olisi kiva että pystyisi myös talvella käyttämään kameraa. Ja kameran laatu ylipäänsä saisi olla hyvä kuten myös akunkesto.
Dino246
Maksukuski

ViestiKirjoittaja superzeppo » Su Joulu 16, 2018 10:26

OnePlussalle ehdoton peukku täältä. Tuossa uusimmassa 6T:ssä on nyt pientä ongelmaa sen näyttöön sijoitetun sormenjälkilukijan kanssa, mutta väittävät kovasti sen paranevan ajan myötä. Siitä on nyt saatavilla myös McLaren-erikoismalli: https://www.oneplus.com/fi/mclaren

Kamera tuskin on ihan Huawein uusimpien mallien tasoa, mutta eipähän tarvitse katsella Huawein UI roisketta, vaan OnePlussan Android on melko puhdas hyödyllisillä lisäyksillä.

Itse olen käyttänyt vain OnePlus 3T:tä hetken, mutta sen aikaa se pelasi aivan hienosti. Sukulaisilla ja kavereilla on noita sitten minun suosituksestani aika monta, eikä ole ollut valittamista.
superzeppo
Tekninen tuki

ViestiKirjoittaja Jamppa » Su Joulu 16, 2018 10:35

Mulla on 5T ja oon ollut kyllä tyytyväinen ja voin oneplussaa suositella.
Jamppa
Site Admin

ViestiKirjoittaja Dino246 » Su Joulu 16, 2018 18:32

Mitenkäs muuten nämä vähän uudemmat kiinalaistulokkaat, eli Xiaomit? Aika houkuttelevaan hintaan saa ja paperilla ominaisuudet hyvät. Esim. Pocophone F1 näyttää hintaansa nähden asialliselta, ja jossakin mallissa oli jopa 5500 mAh akku. Mutta onko käyttäjäkokemuksia noista, mikä on kestävyys/toimivuus ja minkälaiset nuo kamerat on tasoltaan esi. One Plussiin tai Huaweihin verrattuna?
Dino246
Maksukuski

ViestiKirjoittaja superzeppo » Su Joulu 16, 2018 18:47

Dino246 kirjoitti:Mitenkäs muuten nämä vähän uudemmat kiinalaistulokkaat, eli Xiaomit? Aika houkuttelevaan hintaan saa ja paperilla ominaisuudet hyvät. Esim. Pocophone F1 näyttää hintaansa nähden asialliselta, ja jossakin mallissa oli jopa 5500 mAh akku. Mutta onko käyttäjäkokemuksia noista, mikä on kestävyys/toimivuus ja minkälaiset nuo kamerat on tasoltaan esi. One Plussiin tai Huaweihin verrattuna?

Aivan järkyttävä softa. Ei missään tapauksessa sellaista.
superzeppo
Tekninen tuki

ViestiKirjoittaja Jamppa » Su Joulu 16, 2018 19:44

superzeppo kirjoitti:
Dino246 kirjoitti:Mitenkäs muuten nämä vähän uudemmat kiinalaistulokkaat, eli Xiaomit? Aika houkuttelevaan hintaan saa ja paperilla ominaisuudet hyvät. Esim. Pocophone F1 näyttää hintaansa nähden asialliselta, ja jossakin mallissa oli jopa 5500 mAh akku. Mutta onko käyttäjäkokemuksia noista, mikä on kestävyys/toimivuus ja minkälaiset nuo kamerat on tasoltaan esi. One Plussiin tai Huaweihin verrattuna?

Millä tavalla järkyttävä?

Hyvä kun täällä on Seppo jolta kysyä, kun en itse noista tiedä paljoakaan :peukku2:
Jamppa
Site Admin

ViestiKirjoittaja superzeppo » Su Joulu 16, 2018 20:30

Jamppa kirjoitti:
superzeppo kirjoitti:

Millä tavalla järkyttävä?

Hyvä kun täällä on Seppo jolta kysyä, kun en itse noista tiedä paljoakaan :peukku2:

On olemassa Android Open Source Project, jota Google rahoittaa. Google sitten lisää omia sovelluksiaan ja muuta sälää siihen ja julkaisee Android version. Se jaellaan valmistajille, jotka muokkavat sen sopivaksi omiin luureihinsa. Google itsekin lisää Pixel puhelimiin ylimääräistä esimerkiksi HMD Globalin käyttämään Android Oneen verrattuna. Myös OnePlussalla on tällainen puhtaahko Android, jonka ulkonäköä ei esimerkiksi ole muokattu puhtaasta, vaikka joitain ominaisuuksia on lisätty.

Sitten tulee tämä Suomessakin tunnettu Samsung ja Huawei syöpä, jossa oikeasta Androidista ei muokkausten alta näy kuin virheilmoitukset. Nykyään Samsung ja Huawei esimerkiksi markkinoivat luurejaan Samsung Experience ja Huawei EMUI versioilla, koska niiden Android-versiot ovat jo valmiiksi vanhentuneet. Nämä valmistajat pitävät Androidin perusperiaatteet samana, mutta muokkaavat ulkonäköä, minkä kerkiävät. Kaikki alkaen navigointinapeista ja ilmoituspalkista on editoitu johonkin hirvittävään tyyliin. Lisäksi nämä valmistajat tykkäävät tehdä jokaisesta sovelluksesta oman versionsa, vaikka Googlella olisi jo toimiva versio. Esimerkiksi puhelin ja tekstiviestisovellukset on muokattu, samoin laskin ja kalenteri. Jopa sähköpostisovellus täytyy tehdä erikseen, vaikka Gmail on jo vuosikaudet tukenut muitakin tilejä. Näitä sovelluksia ei tietenkään voi poistaa, eikä esimerkiksi puhelimen oletussovellusta ole mahdollista vaihtaa Googlen puhelinsovellukseen.

Sitten tästä seuraava taso on nämä kiinalaiset, jotka kopioivat iPhonea kaikessa. Applen iOS muuttuu koko ajan monimutkaisemmaksi, joten voitte vaan kuvitella miten hirveää iOS:n kaltaiseksi editoitua Androidia on käyttää. Pocophonessa ilmeisesti ilmoituksista ei tule mitään muuta kuin ääni. Yläpalkkiin ei mahdu näyttöloven takia kuvaketta, eikä näytölle tule mitään. Ilmoituspalkki täytyy avata ja ilmoitukset ovat siellä mitä ihmeellisimmässä järjestyksessä. Lisäksi siellä on esimerkiksi Applelta kopioitu kotinäyttö, jossa ei ole sovellusvalikkoa. Koko käyttöliittymä on täynnä ripulia, jota ei päivitetä.

Jotain tuon Pocophonen softasta kertoo se, että LinusTechTips ei tehnyt puhelimesta arvostelua ennen kuin sille julkaistiin Lineage OS, eli custom ROM. Tämän käyttäminen vaatii puhelimen valmistajalukituksen poiston, roottauksen ja custom recoveryn. Sitten vielä ajetaan tuo kustomoitu softa ja ladataan epävirallinen Google-softien paketti, että saa Play-kaupan ja sieltä ladattua sovellukset, mitä tarvii. Ja Xiaomi on aika pitkälti samaa paskaa. Onhan Pocophone siis Xiaomin alabrändi.

Jos haluaa protestoida minua vastaan kunnolla, niin jonkun tuollaisen kiinapaskeen ostaminen on erittäin hyvä tapa.
superzeppo
Tekninen tuki

ViestiKirjoittaja Dino246 » Ma Joulu 17, 2018 6:00

Kiitokset zepolle selventävistä kommenteista. On hyvä että on joku ammattilainen(?) tai ainakin hyvin paljon asioihin perehtynyt niin saa vähän tarkempiakin analyysejä.

Huawein softan kanssa minulla ei tosiaan ole ollut mitään ongelmaa, vaikka onhan siinä toki kaikenlaista turhaa kilkettä ja jotain turhia ja alkuperäistä huonommin toimivia lisäyksiä. Se on kuitenkin ihan looginen ja sujuva käyttää ja ne Huawein omat sovellukset on pääsääntöisesti ihan toimivia. Enemmän minulla oli ongelmia Samsungin Androidin kanssa mitä tulee käytettävyyteen. Mutta tuo Pocophonen softa kuulostaa kyllä kuvauksesi perusteella aika karmealta joten tuon puhelimen houkuttelevuus katosi saman tien, tuollaiset juuri ärsyttää päivittäisessä käytössä jos esim. joku ilmoituspalkki ei toimi kunnolla ja sitä ei saa päivitettyä.

Mitä nyt olen mielipiteitä ja arvioita lueskellut niin tuo One Plussan 6 tai 6T kuulostaa koko ajan houkuttelevammalta vaihtoehdolta. Huawein P20 edelleen vaihtoehto ihan pelkästään sen erinomaisen kameran takia, mutta pitäisi saada varmuus siihen että Huawei on saanut korjattua tuon ongelman kylmänkeston kanssa, kun ei viitsisi enää ostaa toista puhelinta jota et pysty käyttämään kuin takkatulen vieressä. Ei kyllä ainakaan ole missään nettiforumeilla isommin moitiskeltu P10:iä ja P20:iä tästä samasta ongelmasta eli ilmeisesti tuolle on jotain tehty?
Dino246
Maksukuski

EdellinenSeuraava

Paluu Muu keskustelu