Asuminen/muutto!

Kaikenlaista keskustelua maan ja taivaan väliltä.

Asuminen/muutto!

ViestiKirjoittaja waldo39 » Ti Marras 05, 2013 18:12

Olisin omaa kämppää viimein suunnittelemassa ja yksiötä etsisin! Olisko mitään hyviä vinkkejä sellaiselle suunnitelmalle? Hyvinkäältä ajattelin muuttaa pk-seudulle päin mutta en kuitenkaan Helsinkiin asti vaan ehkä Järvenpää välillä Vantaa. Tällä hetkellä toki opiskelen Hyvinkäällä, mutta ei haittaa, koska kyseessä on työkkärin tarjoama koulutus, jonka voi jättää heti töiden saatua kesken väliaikaisesti tai lopullisesti.

Jotenkin tarvitsen sellaisen elämänmuutoksen eli muuttoa pois vanhempien luota. Eli mitä se muutto vaatii, ja mistä löytäisi hyviä, halpoja yksiöitä ja mihin kannattaa varautua. Pistäkää myös omia muistojanne ja elämänkokemuksia muutosta ja käyttäkää tätä aihetta myös muuhunkin asumiseen/muuttoon liittyvään keskusteluun :)
Lehdistö: ¨Kimi, oletko vihainen?¨ Kimi: ¨Olut helpotti.¨ < Unkarin GP 2015 >
waldo39
GP-voittaja

Re: Asuminen/muutto!

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Marras 05, 2013 18:25

waldo39 kirjoitti:Olisin omaa kämppää viimein suunnittelemassa ja yksiötä etsisin! Olisko mitään hyviä vinkkejä sellaiselle suunnitelmalle? Hyvinkäältä ajattelin muuttaa pk-seudulle päin mutta en kuitenkaan Helsinkiin asti vaan ehkä Järvenpää välillä Vantaa. Tällä hetkellä toki opiskelen Hyvinkäällä, mutta ei haittaa, koska kyseessä on työkkärin tarjoama koulutus, jonka voi jättää heti töiden saatua kesken väliaikaisesti tai lopullisesti.

Jotenkin tarvitsen sellaisen elämänmuutoksen eli muuttoa pois vanhempien luota. Eli mitä se muutto vaatii, ja mistä löytäisi hyviä, halpoja yksiöitä ja mihin kannattaa varautua. Pistäkää myös omia muistojanne ja elämänkokemuksia muutosta ja käyttäkää tätä aihetta myös muuhunkin asumiseen/muuttoon liittyvään keskusteluun :)

Netis taitaa olla ainakin muutama hakupalvelu mistä voi hakea vuokra-asuntoja alueittain. Jokakoti.fi on ainakin yks sellainen. Sitten paikallisten kiinteistövälitysyritysten kotisivuilta kannattaa käydä etsimäs.

Onhan tuo muutto iso panostus, kun muuttaa kotoa pois. Aika paljon pitää hankkia uusia huonekaluja, lautasia, lamppuja, juustohöyliä, yms :D

Mutta 99% ihmisistä sen suorittaa, niin kyllä sinäkin siitä selviät ja sun vanhemmat varmasti auttaa.

Yksin asumises on hyviä ja huonoja puolia. Oma kämppä kun on niin se tuo vapautta. Mutta ruoka ei enään valmistu itsestään, pyykit ei peseydy eikä ne villakoirat poistu nurkista ennen kun niille itse näyttää sitä imuria. Ja jääkaappikin pitää täyttää itse :D

Mutta kyllä se mukavaa on asua omas asunnos.
Jamppa
Site Admin

ViestiKirjoittaja BigBoss » Ti Marras 05, 2013 19:03

Joo yksin ja vanhempien nurkissa asumisessa on molemmissa puolensa. Juurikin nuo mitä Jamppa jo sanoi. Itse kuitenkin oon tykännyt paljon enemmän asua yksikseen, kun saa tulla ja mennä ihan miten itseä sattuu huvittamaan. Enkä muuttais enää takaisin vanhempien luo ellei olis ihan pakko.

Ja tosiaan aika paljon tavaroita ja huonekaluja joutuu itselleen ostamaan ja ne vie kyllä yllättävän paljon rahaa :D Jos ei sitten jostain löydä hyvää käytettyä kamaa.
BigBoss
Saunamajuri

ViestiKirjoittaja waldo39 » Ti Marras 05, 2013 19:10

BigBoss kirjoitti:Joo yksin ja vanhempien nurkissa asumisessa on molemmissa puolensa. Juurikin nuo mitä Jamppa jo sanoi. Itse kuitenkin oon tykännyt paljon enemmän asua yksikseen, kun saa tulla ja mennä ihan miten itseä sattuu huvittamaan. Enkä muuttais enää takaisin vanhempien luo ellei olis ihan pakko.

Ja tosiaan aika paljon tavaroita ja huonekaluja joutuu itselleen ostamaan ja ne vie kyllä yllättävän paljon rahaa :D Jos ei sitten jostain löydä hyvää käytettyä kamaa.

Eikös jossain asunnoissa ole muuten jotain huonekaluja valmiina esim. jääkaappi tai uuni, vai onko toi vain minun harhakäsitys. Ja eikös noita huonekaluja löydy aina jostain semi halvalla esim. huutonetti.
waldo39
GP-voittaja

ViestiKirjoittaja BigBoss » Ti Marras 05, 2013 19:13

waldo39 kirjoitti:
BigBoss kirjoitti:Joo yksin ja vanhempien nurkissa asumisessa on molemmissa puolensa. Juurikin nuo mitä Jamppa jo sanoi. Itse kuitenkin oon tykännyt paljon enemmän asua yksikseen, kun saa tulla ja mennä ihan miten itseä sattuu huvittamaan. Enkä muuttais enää takaisin vanhempien luo ellei olis ihan pakko.

Eikös jossain asunnoissa ole muuten jotain huonekaluja valmiina esim. jääkaappi tai uuni, vai onko toi vain minun harhakäsitys. Ja eikös noita huonekaluja löydy aina jostain semi halvalla esim. huutonetti.

Joo no kyllä useimmiten löytyy nuo jääkaapit ja hellat ja jonkinnäköistä säilytystilaa. Riippuu ihan asunnosta. Mutta sitten, jos tarvii ostaa sänkyä, ruokapöytää, tv-tasoa, sohvaa, astioita yms niin ei ne ilmaisia ole. Huuto.net ja tori.fi, noista kyllä löytyy monenlaista. Ja sitten kirppareitakin kannattaa kiertää tai tutuilta kysellä.

Edit: Ja pyykkikone on sellanen, että joissain paikoissa voi olla yhteinen pyykkitupa, jossa pystyt pyykkäämään ja joissain joudut ostamaan oman koneen. Itse jouduin ostamaan oman.
BigBoss
Saunamajuri

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ti Marras 05, 2013 19:35

Mä muutin yksin asumaan, kun menin lukioon. Kolme vuotta asuin yksiössä ja viime keväänä, kun valmistuin, muutin takas porukoitten luokse.

Mun yksiö hankittiin niin, että pienen paikkakunnan välittäjä vinkkas heti, että yks vuokrayksiö on vapaana. Se otettiin katsomatta ja oli hyvä päätös. Kesäkuussa kun tehtiin vuokrasopimus, oli pari kuukautta ennen koulun alkua aikaa haalia tavaroita kasaan.

Nyt takas porukoitten luona, niin kaikki on huonommin. Pyykit ei oo puhtaita, kun pitäs, ei saa itte päättää mitä syö, eikä vieraita viitti pyytää käymään. Oisin jo muuttanu takas yksin asumaan, mutta on toi intti tulossa.

Noista tavaroista. Jääkaappi ja hella on vakkarit. Sit kaikkee pitää tajuta ostaa. Esim kattolamppuja mun kämpässä ei ollu. Sitten just pöytiä, tuoleja ja muuta sellasta. Meiltä löyty niitä ja tietysti sänky ihan omasta pihamökistä, sen kun vei vaan. Sukulaisilta kans jotain hommailtiin. Astioita pyysin synttärilahjaks, kun tein muuttoo ja teekupit haettiin kirpparilta. Mitä nyt uutta piti ostaa, ainakin työpöytä, tulostin, pari lamppua, palovaroitin, paistinpannu ja jotain astioita. Pyykinpesukone hommattiin sitten vasta toisen vuoden alussa. Siihen asti pesetin pyykit porukoilla viikonloppuisin.
superzeppo
Tekninen tuki

ViestiKirjoittaja Alexei » Ti Marras 05, 2013 19:53

waldo39 kirjoitti:Jotenkin tarvitsen sellaisen elämänmuutoksen eli muuttoa pois vanhempien luota. Eli mitä se muutto vaatii, ja mistä löytäisi hyviä, halpoja yksiöitä ja mihin kannattaa varautua. Pistäkää myös omia muistojanne ja elämänkokemuksia muutosta ja käyttäkää tätä aihetta myös muuhunkin asumiseen/muuttoon liittyvään keskusteluun :)

Ovv.com on ainakin yksi vuokra-asuntojen välittäjä, mutta ottavat sitten jonkinlaisen välityspalkkion jos asunto tuota kautta löytyy. Tuonne laitoin itse aikanaan toimeksiannon asunnon etsimisestä, ja asunnon löysinkin Ovv:n kautta. Voin ovv:tä kyllä suositella, ainakin itselle tuli parin viikon ajan monta asuntoehdotusta päivässä sähköpostiin. Jos pk-seudulta asuntoa etsit, niin kannattaa varautua siiihen että kohtuukuntoisesta yksiöstäkin saattaa joutua maksamaan vuokraa helposti yli 600 e/kk, plus mahdolliset välityspalkkiot päälle. Pk-seudulla hyvät vuokra-asunnot ovat todella tyyriitä vuokrahinnoiltaan.

Ja sitä tavaraahan todella pitää ostaa jos sukulaisilta/tuttavilta ei niitä saa hankittua. Itse olin sikäli onnekas tähän nykyiseen yksiöön muuttaessani, että sisko teki samoihin aikoihin muuttoa miehensä kanssa, ja heiltä sain paljon ylimääräisiä huonekaluja ja muuta asuntoon kuuluvaa tilpehööriä. Tori.fi on hyvä sivusto, jos käytettykin tavara kelpaa ensiasuntoon.

Reilut pari vuotta on tullut yksin asuttua, enkä kyllä mielelläni enää takaisin vanhempien luokse muuttaisi, muuta kuin pakon sanelemana. Yksin asumisessa on ainakin omasta mielestä se hyvä puoli, että pystyy itse määräämään omista tulemisistaan ja menemisistään, ja kyllähän siinä oppii hyvin itsenäiseen elämään. Ainakin itsellä oli alkuun kuukausibudjetin kanssa vähän hankaluuksia, mutta kyllä sekin sitten ajan kanssa alkoi luonnistumaan :D Ei sitä ennen omilleen muuttoa aina osannut ajatella, mihin kaikkeen sitä rahaa oikein tarvitseekaan.
Alexei
Samurai

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Marras 05, 2013 19:59

Sitten oon käsittänyt, että moni vuokranantaja vaatii takuuvuokran. Se on 1-3kk vuokra. Eli jos vuokra on 600e/kk niin kannattaa varautua, että pahimmassa tapauksessa pitää maksaa takuuvuokraa 1800e. Sen toki saa sitten takaisin, kun muuttaa pois, jos asunnossa ei ole mitään hajalla.
Jamppa
Site Admin

ViestiKirjoittaja BigBoss » Ti Marras 05, 2013 20:10

Jamppa kirjoitti:Sitten oon käsittänyt, että moni vuokranantaja vaatii takuuvuokran. Se on 1-3kk vuokra. Eli jos vuokra on 600e/kk niin kannattaa varautua, että pahimmassa tapauksessa pitää maksaa takuuvuokraa 1800e. Sen toki saa sitten takaisin, kun muuttaa pois, jos asunnossa ei ole mitään hajalla.

Tuotakaan ei aina tarvitse maksaa. Mulla riitti, että oli vanhemmat takaajina.
BigBoss
Saunamajuri

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Marras 05, 2013 20:15

BigBoss kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:Sitten oon käsittänyt, että moni vuokranantaja vaatii takuuvuokran. Se on 1-3kk vuokra. Eli jos vuokra on 600e/kk niin kannattaa varautua, että pahimmassa tapauksessa pitää maksaa takuuvuokraa 1800e. Sen toki saa sitten takaisin, kun muuttaa pois, jos asunnossa ei ole mitään hajalla.

Tuotakaan ei aina tarvitse maksaa. Mulla riitti, että oli vanhemmat takaajina.

No sehän on hyvä jos tuolla selviää, niin ei tarvi laittaa noin paljon rahaa takuuvuokraan.

Ei oo tullu vuokralla asuttua, niin en ihan oo selvillä että miten tuo homma menee.
Jamppa
Site Admin

ViestiKirjoittaja mr-nobody » Ke Marras 06, 2013 10:05

Voisin kertoa omakotitalossa porukoilla ja yksiössä vuoralla yksinään asumisen plussia ja miinuksia näin laiskana ihmisenä. Toistoahan tämä vähän on aikasempiin kirjoituksiin.

Yksin asuminen:
Plussat
Kukaan ei kysele menemisistäsi
Saa nukkua rauhassa silloin kun nukuttaa
Voi kutsua kavereita kylään kaljalle silloin kun haluaa
Voi katsoa telkkarista mitä haluaa
Tavarat ei katoa niin helposti.

Miinukset:
Taloudellisesti kalliimpaa
Joutuu itse siivoamaan ja tiskaamaan
Joutuu käymään ruokakaupassa ja itselle joutuu pöperöt tekemään
Epäterveellisempää ruokaa tulee syötyä
Pitkä matka ylimmästä kerroksesta autopaikalle jos esim. joutuu talvella roikkaan laittamaan ja vain 2 h kerralla tolppa lämmittää
Joskus tulee tilanteita että tarvitsisi toisen ihmisen apua niin sitä ei ole aina saatavilla

Nämä yllä olevat pätevät kääntäen porukoilla asumiseen
mr-nobody
Foorumin Vetomies 2014 & 2015 & 2016

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ke Marras 06, 2013 10:20

mr-nobody kirjoitti:Voisin kertoa omakotitalossa porukoilla ja yksiössä vuoralla yksinään asumisen plussia ja miinuksia näin laiskana ihmisenä. Toistoahan tämä vähän on aikasempiin kirjoituksiin.

Yksin asuminen:
Plussat
Kukaan ei kysele menemisistäsi
Saa nukkua rauhassa silloin kun nukuttaa
Voi kutsua kavereita kylään kaljalle silloin kun haluaa
Voi katsoa telkkarista mitä haluaa
Tavarat ei katoa niin helposti.

Miinukset:
Taloudellisesti kalliimpaa
Joutuu itse siivoamaan ja tiskaamaan

Mutta saa itse myös päättää, koska siivoaa ja tiskaa.
mr-nobody kirjoitti:Joutuu käymään ruokakaupassa ja itselle joutuu pöperöt tekemään

Tää on myös plussaa, että saa päättää mitä syö ja koska syö, mutta...
mr-nobody kirjoitti:Epäterveellisempää ruokaa tulee syötyä

...tämä on sen seuraus.
mr-nobody kirjoitti:Pitkä matka ylimmästä kerroksesta autopaikalle jos esim. joutuu talvella roikkaan laittamaan ja vain 2 h kerralla tolppa lämmittää
Joskus tulee tilanteita että tarvitsisi toisen ihmisen apua niin sitä ei ole aina saatavilla

Nämä yllä olevat pätevät kääntäen porukoilla asumiseen

Hyvä lista Harjakaiselta. Toki joka asiassa on aina myös toinen puoli. :)
superzeppo
Tekninen tuki

ViestiKirjoittaja waldo39 » Ma Tammi 06, 2014 13:32

Mitä arvuuttelette että kuinka paljon pitäisi sijoittaa rahaa kun muuttaa Hyvinkäältä Järvenpäähän. Matkaa kaupunkien välillä on 20km, eli paljon muuttovirma laskuttaisi max. siitä. Kamaa ei ole paljon ja uskon että roudaukseen riittäisi iso pakettiauto.
waldo39
GP-voittaja

ViestiKirjoittaja Alexei » Ma Tammi 06, 2014 13:39

waldo39 kirjoitti:Mitä arvuuttelette että kuinka paljon pitäisi sijoittaa rahaa kun muuttaa Hyvinkäältä Järvenpäähän. Matkaa kaupunkien välillä on 20km, eli paljon muuttovirma laskuttaisi max. siitä. Kamaa ei ole paljon ja uskon että roudaukseen riittäisi iso pakettiauto.

Tarkempaa tietoa ei ole, mutta tuollaisen matkan en uskoisi hyvin kalliiksi tulevan. Maksimissaan muutama satanen. Kannattaa kysyä tarjouksia useammalta eri firmalta.
Alexei
Samurai

ViestiKirjoittaja Osku90 » Ma Tammi 06, 2014 14:04

Mä muutin virallisesti pois kotoa heinäkuussa 2010, vaikka käytännössä en ollut enää vuoteen siellä asunut. Armeija alkoi kesällä 2009, jonka jälkeen huhtikuussa 2010 aloitin reissuhommat ja asuin viikot Kouvolassa. Syksyllä sitten alkoi opiskelut Tampereella ja muutin sinne omaan viihtyisään yksiöön kaupungin laidalle. En siinä sitten ehtinyt olla puoltakaan vuotta, kun todettiin muijan kanssa olevan taloudellisempaa asua yhdessä lähempänä koulua (suurempi vuokra, mutta pienemmät matkustuskulut). Yksin asumista ei ole paljoa tullut siis harrastettua, ellei työn puolesta hotellissa vietettyjä useita öitä lasketa.

Viime kesänä, kun firman konttori oli lähellä vanhempieni kotia, niin palasin sinne asumaan ja se oli kyllä muutaman vuoden tauon jälkeen hermoja raastava kokemus. Suurimmaksi osaksi olin kuitenkin pk-seudulla hotelleissa, mutta välillä asuin viikonkin putkeen porukoillani jos piti papereita pyöritellä töissä.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Osku90
Monacon voittaja

Seuraava

Paluu Muu keskustelu