Videoita

Vapaampaa keskustelua lajia sivuten.
Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1061
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Videoita

Viesti Kirjoittaja Dino246 » La Tammi 05, 2019 8:38

https://www.youtube.com/watch?v=ZaYZQi8wtQA

Melkoista menoa Nordschleifelta vuodelta 1967. Melko lailla huiman näköistä katsoa kun F1-auto hyppää suoralla... :shokki2: Muutenkin kun katselee tuota rataa, sen "turva-alueita" ja suojaa mitä nuo autot tarjoaa kuljettajalle, niin tulee vaan mieleen termi "tosimiesten touhua". Vaikka en näistä nykyisistä lentokenttäradoista ja asfalttiturva-alueista tykkääkään niin ihan tuohon en kyllä halua paluuta...

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2250
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Videoita

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ke Huhti 17, 2019 10:04

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=leWJBiZaCf4[/youtube]

Ihan hyvä nostalgiavideo noin muutenkin, mutta oli kyllä 80-luvulla kuskit aika loppu kisan jälkeen. Nykyään tuntuu, ettei niille tule edes hiki.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1061
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Videoita

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ke Huhti 17, 2019 10:33

tietäjä3000 kirjoitti:[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=leWJBiZaCf4[/youtube]

Ihan hyvä nostalgiavideo noin muutenkin, mutta oli kyllä 80-luvulla kuskit aika loppu kisan jälkeen. Nykyään tuntuu, ettei niille tule edes hiki.
Osa selitystä on varmaan se että kuljettajat on paljon ammattimaisempia harjoittelussaan ja pitävät itsensä paremmassa kunnossa kuin 80-luvun sankarit. Mutta onhan nuo nykyautotkin paljon helpompia ajaa, minkä kuljettajatkin on myöntäneet, ja radatkin paremmassa kunnossa ja eri luonteisia kuin aikaisemmin, niin ei F1:ssä ole enää niin paljon fyysistä haastetta kuin parhaina vuosina. Tätä aspektia minä haluaisin vähän lisätä kyllä että tuohon ajamiseen saataisiin vähän enemmän haastetta. Niitä vanhoja videoita nelipyöräluisussa jarruttavista F1-autoista on siistiä katsella.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2250
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Videoita

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ke Huhti 17, 2019 13:53

Dino246 kirjoitti:
tietäjä3000 kirjoitti:[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=leWJBiZaCf4[/youtube]

Ihan hyvä nostalgiavideo noin muutenkin, mutta oli kyllä 80-luvulla kuskit aika loppu kisan jälkeen. Nykyään tuntuu, ettei niille tule edes hiki.
Osa selitystä on varmaan se että kuljettajat on paljon ammattimaisempia harjoittelussaan ja pitävät itsensä paremmassa kunnossa kuin 80-luvun sankarit. Mutta onhan nuo nykyautotkin paljon helpompia ajaa, minkä kuljettajatkin on myöntäneet, ja radatkin paremmassa kunnossa ja eri luonteisia kuin aikaisemmin, niin ei F1:ssä ole enää niin paljon fyysistä haastetta kuin parhaina vuosina. Tätä aspektia minä haluaisin vähän lisätä kyllä että tuohon ajamiseen saataisiin vähän enemmän haastetta. Niitä vanhoja videoita nelipyöräluisussa jarruttavista F1-autoista on siistiä katsella.
Allekirjoitan joka lauseen. Olivathan noi entisaikojen kuskit ihan rapakunnossa, jos nykyisiin vertaa, mutta nykyään on myös ohjaustehostimet, tasaiset radat ja "sivistyneet" autot, ettei ne enää "hakkaa" kuljettajaa. Ennen joutui kuskit puristamaan ratista ihan tosissaan, kun joka töyssy ja kanttikivi löi käsille ja samalla vaihteen vaihdot olivat brutaaleita ja koko eteneminen oli siten "tökkivämpää".

Mielestäni formulat paranesivat huomattavasti, mikäli ohjaustehostimet kiellettäisiin. Ericsson otti sen esille isoimpana erona ykkösten ja IndyCarin välillä. Ykkösissä voidaan ohjausgeometrialla vaikuttaa niin paljon, ettei kuljettajien tarvitse juuri tapella auton balanssin kanssa. Se siis vähentää rasitusta ihan fyysisen vaikutuksen lisäksi myös ajoliikkeiden määrässä. Toinen on tietysti välitankkaus. Olihan ykköset huomattavasti fyysisempiä silloin kun ajettiin koko kilpailu täysillä eikä keskitytty kaiken säästelemiseen.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Vastaa Viestiin