Yleistä keskustelua

Vapaampaa keskustelua lajia sivuten.

Re: Yleistä keskustelua

ViestiKirjoittaja Dino246 » Ti Syys 25, 2018 5:04

Näinhän se taitaa olla. Pistää vaan miettimään että miten monta potentiaalista kuljettajatähteä hukataan tällä liialla kiirehtimisellä. Kaikki kun ei kehity samaa tahtia ja se että et ole vielä 19-vuotiaana täysin kypsä F1-luokkaan tai 21-vuotiaana F1-voittaja ei tarkoita sitä ettetkö voisi olla oikeasti lahjakas kuljettaja ja omata menestyspotentiaalia.

EDIT: Muuten kun käy miettimään että Damon Hill taisi olla jo yli 30-vuotias debytoidessaan F1:ssä ja voitti kuitenkin maailmanmestaruuden, ja suoritukset Arrowsilla ja Jordanilla minusta osoittivat että Hillin mestaruus ei ollut pelkästään Wiliamsin hyvän auton ansiota, niin ajatelkaahan että tänä päivänä nähtäisiin F1:ssä yli 30-vuotias debytantti! Olisiko Lotterer Caterhamilla viimeisin tällainen? Nykykuskeista Hartley debytoi 28-vuotiaana ja häntä on pidetty jo melkein ikäloppuna ja kuljettajana joka on pelkkä hätävara eikä enää voi kehittyä koska on niin vanha. Ajat on muuttuneet.
Dino246
Maksukuski
 
Viestit: 707
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: Yleistä keskustelua

ViestiKirjoittaja mr-nobody » Ma Marras 12, 2018 20:50

Eilisestä Verstappen- Ocon tapauksesta tuli mieleen että muistaako kukaan kun 2012 Hockenheimissa kierroksen jäänyt Hamilton ohitti Vettelin ja taisteli Alonson kanssa. Alonso ja Vettel oli kisan kärkikaksikko. Videon kohdasta 9:40 alkaen Hamiltonin taistelua kierroksella edellä olevia vastaan.


Avatar
mr-nobody
Foorumin Vetomies 2014 & 2015 & 2016
 
Viestit: 7048
Liittynyt: Ti Syys 25, 2012 21:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleistä keskustelua

ViestiKirjoittaja Osku90 » Su Marras 18, 2018 14:05

Kattelinpa eilen ekaa kertaa F1 eSportsia, kun tämän kauden finaalikisat ajettiin. Siinähän kaikilla talleilla on tasan samanlainen auto, jolla ajetaan, joten ainoa merkitsevä tekijä on pelaaja eli kuljettaja ja kai tiimit sitten ovat valmentaan ja opastaneet, kuinka autoja säädetään jne. Austinin toiseksi viimeisessä kisassa oli melkoinen hurlumhei, kun neljä tai viisi autoa ajoi rinnakkain ja taisteli usean mutkan ajan. Kilpailu on tasaista kun aika-ajossa kaikki mahtuvat n. sekunnin sisään. Vaikea sanoa kuinka kovia noi on, kun en ole itse pelaillut mitään pelejä vuosikausiin. Brittipelaaja Brendon Leigh voitti tämänkin vuoden mestaruuden ja varmisti sen jo ennen Abu Dhabin päätöskisaa, jossa jaettiin tuplapisteet.

Vaikka kisan katsominen oli ihan kohtuullisen viihdyttävää, niin silti oli jotenkin huvittavaa, kuinka lähetyksen studio-osuuksissa Jolyon Palmer ja Lando Norris analysoivat hyvin tarkkaan tapahtumien kulkua ja kuinka Davide Valsecchi eläytyi kommentaattorin roolissaan. Kolme suomalaista oli mukana tällä kaudella, joista Red Bullin eSports-tallissa ajava Joni Törmälä menestyikin ihan kohtuullisesti. Lopullinen MM-sijoitus taisi olla siinä kuudennen sijan kieppeillä. Ferrarilla ei ollut omaa tallia, mutta muuten kaikki oikeat tiimit olivat mukana sarjassa.

Voisi kuvitella, että tollainen virallisen MM-sarjan ajaminen kehittää myös Codemastersin peliä tosi paljon relaistisempaan suuntaan. Mitenhän joku Brendon Leigh pärjäisi oikean F1:n ratissa. Vaikea sanoa, kun en ole ajanut F1:tä enkä pelannut sitä pleikkarilla viiteen vuoteen.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4953
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Yleistä keskustelua

ViestiKirjoittaja Jamppa » Su Marras 18, 2018 14:22

Tuli tuosta Oskun kirjoituksesta mieleen, että eikö joku päässyt joskus ajamaan wec sarjan kilpailun kun oli e-kilpailussa ottanut voiton?
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 45020
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Yleistä keskustelua

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Ke Joulu 05, 2018 22:28

https://wtf1.com/post/marcus-ericsson-e ... an-f1-car/

Ericssonilta oikein hyvä haastattelu ensimmäisen IndyCar testin jälkeen. Mitä olen itse katsellut Indyä, niin onhan se kuin vanhoilta hyviltä ajoilta. Radoilla on persoonaa ja autojen kanssa joutuu hieman painimaan eikä tiukka kilpailukaan ole pahaksi. F1 on niin käsittämättömän steriili. Jopa nämä vanhat hyvät radat on menty pilaamaan ehkä Suzukaa lukuunottamatta. Spa, Monza, Silverstone, kaikki menty pilaamaan asfaltoiduilla turva-alueilla ja FIA-spec kanttikivillä.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 2183
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Yleistä keskustelua

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Joulu 29, 2018 13:25

Schumin onnettomuudesta tänään viisi vuotta.

Ymmärrän kyllä perhettä etteivät halua miehen tilasta mitään tiedottaa, mutta toisaalta miehellä on paljon fanejakin jotka haluaisivat kuulla miten schumilla menee.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 45020
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Yleistä keskustelua

ViestiKirjoittaja Dino246 » Su Joulu 30, 2018 8:06

Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta heillä on oikeus yksityisyyteensä ja jos Schumi on aina tehnyt selväksi että haluaa pitää yksityiselämänsä itsellään ja poissa julkisuudesta niin on tavallaan ymmärrettävää että sitä jatketaan perheen toimesta myös nyt. Mutta toisaalta sitten pitää ymmärtää myös se että kyseessä on kaikkien aikojen menestyksekkäin F1-kuljettaja, supertähti jonka tekemisistä ja elämästä ollaan aina kiinnostuneita ja jolla on edelleen valtava määrä faneja. Ja kun Schumin tilanteesta ei ole paljastettu pienintäkään tiedonhippusta perheen toimesta niin kyllä se minun mielestäni ruokkii tuota kiinnostusta vaan enemmän ja käynnistää jopa kaikenlaisia huhuja ja turhia spekulointeja. Vaikea sanoa mitä itse tekisi samassa tilanteessa kun sitä ei voi tietää oikeasti ennen kuin siihen joutuu, mutta tällä järjellä tuntuisi että fiksuin ratkaisu olisi laatia jonkinlainen tiedote jossa kerrottaisiin pääpiirteittäin mikä tilanne on, ja toivottaisiin että Schumi ja perhe voi jatkaa elämäänsä rauhassa kuten tähänkin saakka. Ei heidän siis tarvitsisi päästää toimittajajoukkoa ja kuvaajia Schumin luo ottamaan kuvia sairaalavuoteesta, mutta uskoisin että jonkinlainen raportti tilanteesta voisi jopa rauhoittaa tilannetta että kaikenlaiset spekulaatiot ja huhut vähenisi.
Dino246
Maksukuski
 
Viestit: 707
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: Yleistä keskustelua

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Ma Helmi 11, 2019 19:14

Aika paljon on tänään lukenut viestejä, joissa Toro Rossolle vitsaillaan, kun eivät muuttaneet merkittävästi väritystään. Tämähän on nyt vasta kolmas kausi samalla värityksellä. Jos nykyisin tuntuu, ettei kuskeja enää erota kypärästä, kun se muuttuu joka kisaan, niin on se autoille vähän sama juttu. Esimerkiksi kaksi F1-historian legendaarisimmista värityksistä: Marlboro-Mclaren ja JPS-Lotus. Mclarenin autot olivat käytännössä samaa väriä 1974-1996 eli 23 vuotta. Ei Lotuskaan huono ollut, sillä JPS:n kultamusta väritti autoa vuosina 1972-1986 eli 15 vuotta. Minua ei ainakaan häiritsisi yhtään, vaikka yksikään talli ei muuttaisi tälle kaudelle väritystään.

Nykyisin sosiaalisella medialla on merkittävä valta ja toivoisin, ettei tämä aiheuta mitään muoti-ilmiötä, että väritykset laitetaan vuosittain uusiksi, ja jos ei keksitä mitään kivaa, niin keksitään sitten jotain huonoa, ihan vain muutoksen ilosta.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 2183
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Yleistä keskustelua

ViestiKirjoittaja Dino246 » Ti Helmi 12, 2019 8:02

Joo, en tiedä miksi tuota väritystä pitäisi koko ajan muuttaa jos se on hyvän näköinen, tunnistettava ja toimii. Mieluummin sellainen ikoninen väritys joka säilyy vuosikausia kuin joka vuosi vaihtuva "muotiväritys". Kyllähän jos miettii sitä mielikuvaa mikä näistä pitkään mukana olleista tallista ensimmäisenä mieleen tulee niin Ferrarilla se on punainen, McLarenilla puna-valkoinen, Williamsilla kelta-sini-valkoinen väritys. Ferrari on tietysti aina ollut punainen mutta McLarenin ja Williamsin kohdalla nuo väritykset on juuri niitä jotka talleilla oli pisimpään käytössä lähes muuttumattomana.

Ja tämä samahan pätee kuljettajien kypäriinkin, eli samalla tavalla toivoisin että kuljettajat pitäytyisivät mahdollisimman pitkälti siinä samassa designissa ja värityksessä läpi uransa sen sijaan että muuttavat sitä joka vuodelle kulloisenkin tallin tai muoti-ilmiön mukaan.
Dino246
Maksukuski
 
Viestit: 707
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: Yleistä keskustelua

ViestiKirjoittaja Osku90 » Ti Helmi 12, 2019 9:38

Toisaalta autojen värit määräytyvät myös sen sponsorin mukaan. Etenkin yksityistallien kohdalla. McLarenin punavalkoisuus oli lähinnä Marlboron tahto ja taisipa 80-luvulla olla McLaren ja Alfa Romeo täysin identtisiä väritykseltään, koska Marlboro rahoitti molempia. Westin tultua mukaan muuttui väritys sitten "hopeanuoleen". Nykyinen papaija-McLaren on mielestäni hyvä koska se on ns. tallin oma väri niiltä ajoilta kun Bruce sen perusti.

Williams on omana aikanani ajanut niin Winfieldin, Compaqin kuin Martininkin väreissä. Ensimmäinen Williams oli valkovihreä, kun sponssina oli Fly Saudia.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4953
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Yleistä keskustelua

ViestiKirjoittaja Cup » Ti Helmi 12, 2019 10:56

Läpi historian periaatteessa enempi ja vähempi väritys on määräytynyt pääsponsorin mukaan, varsinkin ns tupakka-aikakaudella, vaikka ne väistyvät 2006 jälkeen Marlboroa lukuun ottamatta, tilalle tuli esim ING (rahoituslaitos), AT&T (teleoperaattori), Etihad Aldar (tais olla jonkun lajin öljyä), Kingfisher (lentoyhtiö), niin autojen väritys oli enempi ja vähempi edelleen kyseistä sponsoreiden mukaan. Muistan hyvä paljon joissain medioissa oli esillä että tupakkasponsorit tulee korvaamaan juomajätit, mutta näinhän ei silloin käynyt.
Osku90 kirjoitti:Williams on omana aikanani ajanut niin Winfieldin, Compaqin kuin Martininkin väreissä. Ensimmäinen Williams oli valkovihreä, kun sponssina oli Fly Saudia.
Tuli tästä mieleen, että Zak Brown tais ehdottaa viime aikana että miksi F1 ei voisi tehdä kuten IndyCar/NASCAR, että välillä tiimin väritys saattaisi vaihtua johonkin yhsittäiseen kisaan, sponsoreiden mukaan. BAR tiimi käytti sellaista kikkaa olisi ollut 2005 vai 06 vuoden Kiinan GP, että harjoituksissa auto oli kokonaan 555 State Exprressin väreissä, sitten kun aika-ajot/kisa tulivat eteen, niin perinteiseen väriin muuten palattiin, mutta Lucky Strike logojen tilalla oli 555 logot.
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2639
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Re: Yleistä keskustelua

ViestiKirjoittaja Dino246 » Ti Helmi 12, 2019 14:38

Osku90 kirjoitti:Toisaalta autojen värit määräytyvät myös sen sponsorin mukaan. Etenkin yksityistallien kohdalla. McLarenin punavalkoisuus oli lähinnä Marlboron tahto ja taisipa 80-luvulla olla McLaren ja Alfa Romeo täysin identtisiä väritykseltään


Näinhän se menee tietenkin, että sponsorit sen värityksen hyvin pitkälti määrää. Mutta tarkoitin lähinnä sitä että kun nykyisin monien mielestä väritystä pitäisi muuttaa koko ajan ihan muuttamisen ilosta, ja esim. Red Bullin kohdalla kun pääsponsori = omistaja niin ei ole välttämättä tarvetta tällaiseen mulkkaukseen kun eihän Red Bullin tuotteidenkaan graafinen ilme ole muuttunut mihinkään vuosikausiin. Eli jos on saatu toimiva ja hyvän näköinen väritys niin minun mielestäni se voi olla vaikka monta vuotta käytännössä muuttumattomana.
Dino246
Maksukuski
 
Viestit: 707
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: Yleistä keskustelua

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Ti Helmi 12, 2019 16:35

Dino246 kirjoitti:
Osku90 kirjoitti:Toisaalta autojen värit määräytyvät myös sen sponsorin mukaan. Etenkin yksityistallien kohdalla. McLarenin punavalkoisuus oli lähinnä Marlboron tahto ja taisipa 80-luvulla olla McLaren ja Alfa Romeo täysin identtisiä väritykseltään


Näinhän se menee tietenkin, että sponsorit sen värityksen hyvin pitkälti määrää. Mutta tarkoitin lähinnä sitä että kun nykyisin monien mielestä väritystä pitäisi muuttaa koko ajan ihan muuttamisen ilosta, ja esim. Red Bullin kohdalla kun pääsponsori = omistaja niin ei ole välttämättä tarvetta tällaiseen mulkkaukseen kun eihän Red Bullin tuotteidenkaan graafinen ilme ole muuttunut mihinkään vuosikausiin. Eli jos on saatu toimiva ja hyvän näköinen väritys niin minun mielestäni se voi olla vaikka monta vuotta käytännössä muuttumattomana.

Sitä minäkin ajoin takaa, ettei tehdä muutoksia ihan vain muutoksen takia. Jostain syystä monet pettyivät, kun Toro Rosso jatkaa samalla värityksellä, mutta jos sitä jatkuvasti muuttaa, niin väkisinkin loppuu jossain vaiheessa hyvät ideat kesken.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 2183
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Yleistä keskustelua

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Helmi 21, 2019 13:52

https://www.suomif1.com/2019/02/f1-fane ... TRZKnowUIc

Ne keillä on Netflix, on kohta herkkua tarjolla.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 45020
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Yleistä keskustelua

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Pe Maalis 08, 2019 19:09

Jamppa kirjoitti:https://www.suomif1.com/2019/02/f1-faneille-herkkua-sarjan-jattisatsaus-katsottavaksi-netflixiin-paljastaa-kulissien-takaista-elamaa-viime-kaudesta/?utm_source=facebook&utm_medium=moottoriurheilu&fbclid=IwAR2ndMuFdyo7E2zzffx8owWHz6-uCjV_auTc7WgVcPF6rbFn5TRZKnowUIc

Ne keillä on Netflix, on kohta herkkua tarjolla.

Muutama jakso tullut kateltua ja ihan positiivinen olo on jäänyt. Yksi asia ainoastaan nakertaa, nimittäin Mercedeksen ja Ferrarin pois jäänti. Nyt siellä on Red Bull ja keskipakka, ja se ei mielestäni toimi. Red Bull on nyt käytännössä yksin edustamassa kärkikamppailua ja siitä tulee erittäin yksipuolinen kuva, joka se vie aikaa keskikastin taisteluilta.

Huomioiden sen kaiken ilmaisen rahan mitä etenkin Ferrari, mutta myös Mercedes saa, olisivat voineet edes vähän ottaa osaa yhteen sarjan suurimmista PR-julkaisuista ikinä.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 2183
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

EdellinenSeuraava

Paluu Formula 1 - vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa