Beyond the Grid

Vapaampaa keskustelua lajia sivuten.
Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5672
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Beyond the Grid

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Heinä 31, 2019 21:26

Perustan tälle oman ketjun, koska tuosta podcastista tulee niin hyvää settiä viikottain.

F1-sarjan virallista Podcastia isännöi siis pitkänlinjan F1-toimittaja Tom Clarkson, joka haastattelee F1-maailman kovia nimiä. Nykyisiä ja entisiä kuljettajia, maailmanmestareita, insinöörejä, tallipäälliköitä tai ketä tahansa. Jaksoja on julkaistu 66 ja joka keskiviikko tulee uusi kuunneltavaksi.

Ensimmäinen oikea jakso on julkaistu 4.7.2018 ja viimeisin 6.11.2019.

Vieraat järjestyksessä:
Spoiler:
Lewis Hamilton
Robert Kubica
Mark Webber
Esteban Ocon
Martin Brundle
Christian Horner
Jacques Villeneuve
Gerhard Berger
Eddie Jordan
Romain Grosjean
Stefano Domenicali
Toto Wolff
Alain Prost
Pierre Gasly
Johnny Herbert
Charles Leclerc
Nico Rosberg
Jackie Stewart
Claire Williams
Carlos Sainz
Emerson Fittipaldi
Rob Smedley
Juan Pablo Montoya
Otmar Szafnauer
Ross Brawn (Schumi 50 v -special)
Sabine Kehm (Schumi 50 v -special)
Kimi Räikkönen
David Coulthard
Luca Di Montezemolo
Guenther Steiner
Murray Walker (1000th GP special)
Sergio Perez
Alan Jones
Damon Hill
James Allison
Jean Alesi
Felipe Massa
John Watson
Gordon Murray
Nico Hulkenberg
Jody Scheckter
Patrick Tambay
Kevin Magnussen
Ross Brawn (Brawn GP special)
Derek Warwick
Jean Todt
Alex Wurz
Jacky Ickx
Jo Ramirez
Tony Brooks
Pastor Maldonado
Alex Albon
Jos Verstappen
Cyril Abiteboul
Valtteri Bottas
Jenson Button
Ralf Schumacher
Takuma Sato
Mario Andretti
Franz Tost
Jakso kestää aina n. tunnin ja useimmiten niissä tulee jotain uutisoimisen arvoista myös suomalaismedialle.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5672
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Beyond the Grid

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Heinä 31, 2019 22:10

Gordon Murray oli aikanaan Bernie Ecclestonen luottomies ja Brabham-tallin pääsuunnittelija. Alkuaikoina heitä oli tallissa töissä 17 henkilöä, joista yksi oli rekkakuski, yksi kirjanpitäjä ja yksi "virkailija". 14 henkilöä oli siis vastuussa tallin molemmista autoista ja Murray käytännössä yksin sen suunnittelusta. Voi veljet mitä innovaatioita tällakin miehityksellä saatiin aikaiseksi. Gordon Murraylla oli aerodynamiikan koulutus ja hänellä todellakin oli silmää auton muotoiluun aikana ennen tuulitunneleita ja tietokoneita. Hän kehitteli muunmuassa ns. "imuriauton", joka voitti lopulta ainoaksi jääneen kisansa Ruotsissa 1978. Auto ei ollut laiton, sillä säännöissä kiellettiin vain sellaiset liikkuvat osat, joiden tarkoitus oli ensisijaisesti aerodynamiikan parantaminen. Murray siis suunnitteli auton perään tulevan "tuulettimen" niin, että yli 50 % siitä jäähdytti mottoria ja alle 50 % imi ilmaa auton alta.

Bernie oli kuitenkin juuri nostamassa omaa profiiliaan ja mietti tallinsa edun sijaan koko lajia. Niinpä Ecclestone ei halunnut suututtaa muita talleja ja päätti luopua imuriautosta vapaaehtoisesti, vaikka heillä oli lupa ajaa sillä kauden loppuun. Lotus-tallin Colin Chapman oli kuulemma ilmoittanut, että FOCA lakkautettaisiin, mikäli Bernien Brabhamit ajaisivat tuolla konseptilla. Brabham olisi voittanut helposti kaikki kilpailut tuolla autolla, vaikkakin sen ajaminen oli hyvin hankalaa. Niki Laudakin joutui muuttamaan ajotyyliään täysin, sillä tuulettimen kierrosnopeus oli sidoksissa moottorin kierrosnopeuteen. Mikäli mutkaan olisi tultu liian pienillä kierroksilla, olisi maaefekti kadonnut ja kuljettajasta tullut matkustaja.

Toinen merkittävä innovaatio syntyi vahingossa. Toleman-talilla oli suuria vaikeuksia saada sponsoreita kaudella 1982 ja Brand Hatchissa he päätyivät epätoivoiseen tekoon. Derek Warwick starttasi ruudusta 16, auto vain puolilleen tankattuna ja pehmeimmillä renkailla. Warwick oli ylivoimaisesti nopein mies radalla ja ohitti toisena ajaneen MM-kärkimies Didier Pironin. Lopulta kisan puolivälissä bensa loppui ja britti valutti auton varikolle keskeyttämään tekniseen vikaan vedoten.

Warwick oli omassa jaksossaan sitä mieltä, että Brabhamin Murray sai ideansa tästä tempauksesta.

Kaikki tiesivät autojen olevan kevyempänä roppakaupalla nopeampia, mutta jostain syystä kukaan ei ollut koskaan pysähtynyt tankkaamaan kesken kisaa. Gordon ajatteli, että "FIAn keltaisessa kirjassa" oli oltava joku pykälä, joka kieltää tankkaamisen - Ei sanaakaan. Suunnittelijaguru teki nopeat laskutoimitukset ja totesi että jos he eivät menettäisi yli 26 sekuntia varikolla, he voittaisivat jokaisen kilpailun. Murray kysyi Ecclestonen mielipidettä asiaan ja Bernie innostui, koska "hän rakasti epäreilua etua". Niinpä alkoi kova kehitystyö, jossa piti innovoida pyörän mutterit, pulttipyssyt ja järjestelmä, jolla he saisivat autoon 25 gallonaa polttoainetta muutamassa sekunnissa. Murray halusi vaihtaa stopilla myös renkaat, sillä täten hyöty olisi vielä suurempi. Myös renkaanlämmittimet piti kehittää, koska kesken kilpailua ei voisi lämmittelykierroksia tehdä. Testatessaan polttoaineensyöttöjärjestelmää Paul Ricardissa, he "räjäyttivät" pari monokokkia, koska paine oli niin suuri.

Lopulta kauden 1982 loppupuoliskolla järjestelmä oli valmis ja talli kuljetti varikolle paineilmalaitteistot ja puhelinkopin näköiset renkaanlämmittimet. Muut tallit seurasivat touhua naureskellen eivätkä nähneet siinä tulevaisuutta. Varikkostoppivalmius oli olemassa kauden 1982 neljässä viimeisessä kilpailussa, mutta koska BMW:n turbomoottori oli niin epäluotettava, ei talli oikeasti päässyt varikolle kuin kerran Itävallassa ja sielläkin moottori hajosi heti stopin jälkeen.

Murray kertoi Ecclestonelle olevansa varma, että kun kausi 1983 starttaa Brasiliassa, on kaikilla talleilla autoissaan puolta pienempi tankki. Ehkä johtuen BMW:n epäluotettavuudesta ja täten stopin tehokkuuden näyttämättä jättämisestä - kellään muulla ei seuraavallakaan kaudella tätä taktiikkaa kätetty hyväksi. Piquet voitti mestaruuden.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5672
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Beyond the Grid

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Pe Elo 16, 2019 10:27

Jacky Ickx tarinoi siitä kuinka hän ei ollut lainkaan kiinnostunut kilpailemisesta, vaikka isänsä oli moottoriurheilutoimittaja ja vei Jackyn pikkupoikana Spahan katsomaan itsensä Fangion ajamista: Sovitaanko, että seuraavalla kerralla jätät minut kotiin, hän oli sanonut. Kohtalon oikuista johtuen Ickx päätyi kuitenkin kilpailemaan moottoripyörillä ja huomasi yllätyksekseen olevansa kerrankin hyvä jossain. Niinpä hän alkoi kilpailla ja lopulta, jälleen kohtalon oikusta Ken Tyrrell otti hänet siipiensä suojaan.

Ickx ajoi useissa eri moottoriurheiluluokissa samanaikaisesti ja uskoo olevansa Mario Andretin jälkeen toiseksi eniten virallisia kilpailuita voittanut moottoriurheilija.

Jackie Stewart oli aktiiviaikoinaan kova turvallisuuden puolesta puhuja. Ickx ei tästä juuri piitannut - hän hyväksyi riskit ja jäikin yhtenä harvoista pois Stewartin masinoimista lakkorintamista. Sittemmin välit Stewartiin ovat kuulemma lämmenneet ja he ovat molemmat suuria selviytyjiä. Ickx ajoi niin montaa eri luokkaa, niin vaarallisena aikakautena, että pitää itseään uskomattoman onnekkaana jäätyään henkiin.

Ickx kuitenkin järjesti erään henkilökohtaisen protestin turvallisuuden puolesta. Protestin toteutus oli melkoisen vaarallinen ja olisi voinut huonommalla tuurilla päättyä isoon onnettomuuteen.

Le Mansissa oli aikanaan erikoinen lähtöproseduuri. Autot olivat pysäköitynä vinottain lähtösuoran reunaan ja lähtömerkin tultua kuljettajien tuli juosta radan toiselta puolelta autoonsa ja kiihdyttää matkaan. Kuljettajat tavoittelivat mahdollisimman hyvää starttia, eivätkä laittaneet yleensä turvavöitä kiinni. Edellisenä vuonna 1968 Willy Mairesse oli kokenut uransa päättäneen onnettomuuden yrittäessään laittaa oveaan paremmin kiinni ensimmäisen kierroksen aikana. Vuonna 1969 Ickx päätti protestoida tätä systeemiä vastaan ja muiden kuljettajien rynnätessä autoihinsa, Jacky käveli kaikessa rauhassa ja tämän jälkeen kiinnitti turvavyönsä oikeaoppisesti, ennen matkaan lähtöä. Ickx jäi startissa luonnollisesti viimeiseksi, mutta ajoi lopulta kilpailun voittoon yhdessä parinsa Jackie Oliverin kanssa. Kuin Ickxin protestin tarpeellisuuden alleviivaamiseksi, yksityiskuljettaja John Woolfe kaatoi autonsa avauskierroksella ja kuoli, kun ei ollut vielä saanut vöitään kiinni kunnolla.

Seuraavana vuonna Le Mansin startti toteutettiin eri tavalla.

Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5672
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Beyond the Grid

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Elo 28, 2019 0:06

Luin juuri jutun, jossa Gerhard Berger spekuloi Vettelin uran jatkosta. Siitä tuli mieleen pieni tarina Beyond the Gridistä ja Bergerin jaksosta.

On jossain määrin totta, että toin Red Bullin Formula 1:een, sillä minusta tuli heidän ensimmäinen urheilijansa, ennen kuin koko yritystä oli edes perustettu.

Vuonna 1985 ajoin Arrowsilla Itävallan GP:ssä, kun eteeni ilmestyi mies joka sanoi: "Hei, haluaisin esitellä itseni. Olen herra Mateschitz ja haluaisin sponsoroida sinua."

Ajattelin, että tämähän on loistavaa, sillä olin vararikossa ja hän haluaisi sponsoroida minua. Mateschitz jatkoi: "Minulla on vain yksi ongelma - minulla ei ole vielä rahaa. Aion perustaa yrityksen ja olen melko varma, että siitä tulee hyvä." Naurahdin hänelle, että olen kuullut tuon tarinan usein ennenkin. Jotenkin kuitenkin pidimme toisistamme ja lähdimme kaljalle. Keskustelimme ja teimme diilin. Hän lupasi minulle 10 000 dollaria jos laitan hänen yrityksensä nimen kypärääni, mutta edes nimeä ei silloin ollut ainakaan minun tiedossani.

Muutamaa kuukautta myöhemmin puhelimeni soi: "Hei herra Berger, muistatko minut? Täällä herra Mateschitz. Muistathan sopimuksemme - onko se vielä voimassa, sillä perustin juuri yrityksen."

Näin alkoi yhteistyöni Red Bullin kanssa. Tämän jälkeen menin Benettonille ja Ferrarille, vein Red Bullin mukanani ja he aina sponsoroivat minua. Kerran olin menossa Red Bull-tölkin kanssa palkintokorokkeelle ja Bernie meni "täysin banaaneiksi", ettei sinne voi minkään oman brändin kanssa mennä. Siitä Red Bullin tarina kuitenkin alkoi ja lähti kasvamaan. En tiedä oliko se minun ansiotani, mutta ainakin olin osa sitä.


Miksi Mateschitz valitisi juuri sinut, uskoiko hän sinuun urheilijana vai johtuiko se kansalaisuudestasi?

Uskon, että ensinnäkin hän oli moottoriurheilu- ja Jochen Rindt-fani. Ilmeisesti hän piti tyylistäni ja vain päätti käyttää moottoriurheilua yhtenä markkinointialustanaan. Siihen aikaan kukaan ei olisi osannut kuvitellakaan minkälaiseksi hänen yrityksensä vielä kasvaisikaan. Tuskin edes hän itse, vaikka olikin hyvin määrätietoinen ja vakuuttunut tekemisistään.

Olit yksi hänen urheilijoistaan, mutta lopulta päädyit 50 % omistajaksi Toro Rossolle. Miksi lähdit siihen mukaan?

Olin lopettanut aktiiviurani juuri ja "Didi" kysyi miksemme tekisi jotain yhdessä. Hän oli juuri ostanut Minardin ja päätimme lähteä tekemään Toro Rosso -projektia. Nautin siitä todella paljon. Sain paljon uusia ystäviä ja pääsimme juhlimaan ensimmäistä voittoakin Monzassa 2008 Sebastian Vettelin kanssa.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5672
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Beyond the Grid

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Syys 18, 2019 21:50

Odotin, että tänään olisi tullut juuri 90 vuotta täyttäneen Sir Stirling Mossin haastattelu, mutta ei tullut. Siinä olisi ollut varmasti hyvää tarinaa.

Vieraana olikin Jos Verstappen ja oma kuvani äijästä muuttui. Puhui omasta urastaan, joka alkoi sillä että loppuvuodesta 93 kaikki tallit paitsi Ferrari ja Williams halusivat hänet syoraan F3:sta kuskikseen. Jos valitsi Benettonin, koska he tarjosivat kaudeksi 1994 testikuskin paikkaa ja kilpakuskin paikkaa sitten seuraavaksi kaudeksi. Jos ajatteli, että tällä reseptillä ehtisi päästä hyvin sisälle lajiin ja toisaalta olisi heti huipputallissa.

Sitten JJ Lehto mursi niskansa Silverstonen talvitesteissä ja Verstappen joutuikin lähes kylmiltään suoraan syvään päähän ja Michael Schumacherin partneriksi. JJ teki paluun Imolassa, kunnes Verstappen jälleen syrjäytti suomalaisen, vain tullakseen Johnny Herbertin syrjäyttämäksi kauden kolmessa viimeisessä kilpailussa.

Tämän jälkeen Josille ei paikkaa huipputallissa avautunut vaikkakin kaudeksi 2000 oli tuloillaan yritys, josta itselläni ei ollut minkäänlaista muistikuvaa. Honda oli tulossa tehdastallina kuninkuusluokkaan ja he olivat rakentaneet testiauton Harvey Postlethwaiten johdolla kaudeksi 1999. Verstappen toimi testikuljettajana ja seuraavana kautena hänen oli määrä olla Hondan toinen kilpakuljettaja. Keväällä 99 auto tuntui nopealta ja usko projektiin oli kova. Erään testipäivän päätteeksi Postlethwaite vaikutti normaalia väsyneemmältä ja vaisummalta. Seuraavana päivänä hän löytyi sydänkohtaukseen kuolleena. Hondan projekti päättyi siihen.

Jos lopetti uransa Minardi-kauden 2003 jälkeen ja alkoi satsata täysillä poikansa Maxin uraan, joka oli puolitoista vuotta aiemmin 4,5-vuotiaana saanut karting-auton. Isä ei missään vaiheessa painostanut poikaa ajamaan vaan tämä itse vaatimalla vaati päästä ajamaan. Jos itse oli ajatellut hommaavansa karting-auton pojalleen vasta tämän täytettyä 6 vuotta. Maxin lahjakkuus kävi selväksi etenkin sateella ja kylmillä renkailla. Huhujen mukaan kaikki isot tallit olivat kiinnostuneita Maxin palveluista, mutta Verstappenit päättivät empimättä tarttua ensimmäisenä yhteyttä ottaneen Red Bullin syöttiin, sillä heillä oli tarjota hyvä harjoittelupaikka Toro Rossolla.

Jos ei nykyään kulje juurikaan Maxin mukana ja toimii lähinnä neuvonantajana ja pitää silmänsä auki. Josin mukaan jälkeenpäin ajateltuna hän teki oman uransa pedatakseen pojalleen paremmat valmiudet omaansa. Jos osasi nyt välttää omat virheensä ja omasi toki suhteita oikeisiin ihmisiin.

Verstappen kertoi nauttivansa paljon enemmän poikansa menestyksestä kuin olisi nauttinut omastaan.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5672
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Beyond the Grid

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Loka 02, 2019 14:27

Tänään ilmestyi Valtteri Bottaksen jakso. Ihan hauskaa tarinointia. Puhui rehellisesti Lewis Hamiltonin mahtavuudesta ja siitä kuinka rankkaa on henkisesti ajaa hänen tallikaveeinaan. Bottas kuitenkin uskoo pystyvänsä seuraavana vuonna haastamaan paremmin. Kaiken pitää osua vaan täydellisen nappiin läpi kauden.

Bottas vaikuttaa kyllä hauskalta tyypiltä.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
shikaani
Formula Ford-kuski
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Loka 15, 2019 20:47
Viesti:

Re: Beyond the Grid

Viesti Kirjoittaja shikaani » Ke Loka 16, 2019 18:04

Tänään putkahtanut näköjään Ralf Schumacherin jakso ulos. 2000-luvun taistot Ferrarin, Mclarenin ja Williamsin välillä jäänyt elävästi mieleen :jees:

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5672
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Beyond the Grid

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Loka 16, 2019 18:35

Kyllä. Tuli tuossa ajomatkalla Helsingistä kuunneltua. Ei mitään uutta ja mullistavaa, mutta joitain anekdootteja Eddie Jordanista, BMWn ja Williamsin yhteistyön hankaluudesta jne.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
shikaani
Formula Ford-kuski
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Loka 15, 2019 20:47
Viesti:

Re: Beyond the Grid

Viesti Kirjoittaja shikaani » Su Loka 20, 2019 12:44

Vaikka viime vuosikymmenen rattimiesten tarinoita on mukava kuunnella niin tämä jakso jäi jopa vähä latteaks

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5672
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Beyond the Grid

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Loka 23, 2019 7:35

Tänään TC:llä on vieraana Takuma Sato.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5672
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Beyond the Grid

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Loka 30, 2019 9:22

Tänään ilmestyi Mario Andrettin 100 minuutin jakso. Voi olla aika mielenkiintoista tarinaa.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
shikaani
Formula Ford-kuski
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Loka 15, 2019 20:47
Viesti:

Re: Beyond the Grid

Viesti Kirjoittaja shikaani » La Marras 02, 2019 12:16

Osku90 kirjoitti:
Ke Loka 30, 2019 9:22
Tänään ilmestyi Mario Andrettin 100 minuutin jakso. Voi olla aika mielenkiintoista tarinaa.
Oli kyllä mukavaa kuunneltavaa :jees:

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5672
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Beyond the Grid

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Marras 06, 2019 8:36

Tänään äänessä Franz Tost. F1:n tämän hetken toiseksi pitkäaikaisin tallipäällikkö jos Frank Williamsia ei lasketa.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5672
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Beyond the Grid

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Marras 13, 2019 7:29

Tänään puolitoista tuntia Mika Häkkistä :cool:
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Vastaa Viestiin