TILASTOT - Tärkeät ja turhat

Vapaampaa keskustelua lajia sivuten.
Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6233
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: TILASTOT - Tärkeät ja turhat

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Su Joulu 01, 2019 22:20

Vapaiden harjoitusten MM-sarja 2019

Leclerc 1015
Hamilton 983
Vettel 940
Bottas 897
Verstappen 752
Gasly 304
Albon 243
Sainz 201
Norris 125
Hulkenberg 125
Ricciardo 118
Grosjean 111
Magnussen 105
Räikkönen 88
Kvjat 79
Perez 61
Stroll 29
Giovinazzi 28
Kubica 0
Russell 0

Ferrari 1955
Mercedes 1880
Red Bull 1206
McLaren 326
Renault 243
Haas 216
Toro Rosso 172
Alfa Romeo 116
Racing Point 90
Williams 0
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6233
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: TILASTOT - Tärkeät ja turhat

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Tammi 08, 2020 8:44

The Weird F1 Record Jointly Held by Kimi Raikkonen and Keke Rosberg

F1 veteran Kimi Raikkonen has been in the sport for a long time and he even has a few unique records of his own. One example is that he is the only driver to take a race win during the V10, V8 and V6 Turbo eras. However, there is another unique record to his name, though he shares this one with fellow Finn, Keke Rosberg.

Both drivers are the only 2 F1 world champions to have won more races in a year where they did not win the title. Case in point is the 2005 Formula One season where Kimi Raikkonen recorded 7 wins, but the title went to Fernando Alonso and Renault. Meanwhile, Keke Rosberg won only two races in 1985, when the title went to Alain Prost.

Kimi Raikkonen also missed out on a world championship in 2003 when he lost to Michael Schumacher by 2 points. Another interesting fact about the 2005 season was that he equalled Alain Prost’s 1984 record of the most wins in a season without winning the title.

He was heading into the season on the back of a disappointing 2004, and things looked fairly bleak when he finished P8 and P9 in his first two races. However, things soon picked up as he won back to back wins in Spain and Monaco, putting himself right behind Championship favourite Alonso.

Raikkonen then pulled up his socks and his best driving came at the end of the season, winning four of the last seven races, This included one of his best ever drives from the back of the grid to pull off an incredible triumph in Suzuka. He fought his way to the front, passing Schumacher and putting in stunning laps to pit and come out ahead of front-runners Webber and Button, but behind leader Fisichella. With his form that day though, he quickly caught the Italian and passed him for the win.

At last, in 2007, his crowning glory came when he plucked the world championship from under the noses of Lewis Hamilton and Fernando Alonso. The McLaren duo had been warring throughout the season, while Kimi Raikkonen just did his own thing.

https://www.essentiallysports.com/the-w ... e-rosberg/
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6233
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: TILASTOT - Tärkeät ja turhat

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Pe Helmi 07, 2020 9:12

Täällä oli puhetta Suomen kovasta F1-menestyksestä suhteessa maan kokoon. Monelleko tulisi mieleen, että Suomella on toiseksi eniten maailmanmestareita?
Spoiler:
1. Britannia 10
2. Brasilia 3
2. Suomi 3
2. Saksa 3
5. Italia 2
5. Itävalta 2
5. Yhdysvallat 2
5. Australia 2
9. Argentiina 1
9. Uusi-Seelanti 1
9. Etelä-Afrikka 1
9. Ranska 1
9. Kanada 1
9. Espanja 1
Mestaruuksien määrässä Suomi valahtaa sitten jaetulle viidennelle sijalle, kun Saksa, Brasilia ja Argentiina tulee ohi.

MM-pisteitä suomalaiset ovat keränneet kolmanneksi eniten Britannian ja Saksan jälkeen (huom. pistejärjestelmät)
Voitto-, paalu- ja podiumtilastossa Suomi on viidentenä Britannian, Saksan, Brasilian ja Ranskan jälkeen.

GP-voittajia Suomella on 5 ja sillä pääsee tilastoissa 7. sijalle.
Spoiler:
1. Britannia 19
2. Italia 15
2. Yhdysvallat 15 (ilman Indy 500 lukema olisi 5)
4. Ranska 12
5. Saksa 7
6. Brasilia 6
7. Suomi 5
8. Australia 4
9. Argentiina 3
9. Itävalta 3
9. Ruotsi 3
12. Belgia 2
12. Kanada 2
12. Sveitsi 2
12. Uusi-Seelanti 2
16. Alankomaat 1
16. Espanja 1
16. Etelä-Afrikka 1
16. Kolumbia 1
16. Meksiko 1
16. Monaco 1
16. Puola 1
16. Venezuela 1
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6233
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: TILASTOT - Tärkeät ja turhat

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ti Maalis 03, 2020 13:18

Eilen Gabriele Tarquini täytti 58 vuotta ja miehellähän on hallussaan yksi F1-ennätys ja myös yksi ennätys liittyen kaikkiin FIAn kilpailuihin.

Tarquinilla on F1-historian huonoin aika-ajosaldo. Italialainen osallistui 78 GP-viikonloppuun, mutta tie tyssäsi esikarsintaan 25 ja varsinaiseen aika-ajoon 15 kertaa. Kilpailuun hän pääsi siis kaikkiaan 38 kertaa ja niistä 24 päättyi keskeytykseen ja sijoituksen sai 13 kilpailusta. Meksikon GP:stä 1989 tuli F1-uran huippuhetki kun Tarquini saalisti uransa ainoan MM-pisteen sijoittumalla kuudenneksi. 38 startin lähtöruutukeskiarvo oli 20,95 ja paras starttipaikka oli Belgian 1994 11. ruutu.

Tarquinilla on ennätys myös siinä, että hän on kautta aikain vanhin FIAn alaisen maailmanmestaruussarjan maailmanmestari. Tarquini voitti 56 vuoden ikäisenä WTCC-sarjan mestaruuden kaudella 2018.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
TURBO
Foorumin Vetomies 2018
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 17:19

Re: TILASTOT - Tärkeät ja turhat

Viesti Kirjoittaja TURBO » Ke Touko 06, 2020 19:57

4F5AA666-AACC-44EA-A4F5-93C9E7CA8103.jpeg
4F5AA666-AACC-44EA-A4F5-93C9E7CA8103.jpeg (212.23 KiB) Katsottu 313 kertaa
Siitä hieman tilastokäyrää nykykuskien urakehityksistä. Ei voi muuta kuin kunnioittaa Kimin pitkää uraa, ja todeta samalla että tämä uusi sukupolvi täräyttää kyllä kaikki ennätykset uusiksi mikäli ajelevat nelikymppisiksi.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6233
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: TILASTOT - Tärkeät ja turhat

Viesti Kirjoittaja Osku90 » To Touko 07, 2020 21:55

Tulipa vaan mieleen. Moniko olisi uskonut, että kun Kimi jäi sapatille vuoden 2009 jälkeen, että hänen F1-uransa on todellisuudessa vasta puolivälissä?

Jos ja kun Kimi vielä tällä kaudella ajamaan pääsee, niin hän on ajanut sekä ensimmäisellä että toisella urallaan 9 kautta.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Dino246
Mestarikandidaatti
Viestit: 2894
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: TILASTOT - Tärkeät ja turhat

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Pe Touko 08, 2020 9:07

Osku90 kirjoitti:
To Touko 07, 2020 21:55
Tulipa vaan mieleen. Moniko olisi uskonut, että kun Kimi jäi sapatille vuoden 2009 jälkeen, että hänen F1-uransa on todellisuudessa vasta puolivälissä?

Jos ja kun Kimi vielä tällä kaudella ajamaan pääsee, niin hän on ajanut sekä ensimmäisellä että toisella urallaan 9 kautta.
Sitäkin miettii joskus että jos Kimi ei olisi välillä tuota WRC-keikkaa käynyt niin olisiko hän päätynyt jo lopettamaan aikaisemmin vai olisiko hän mahdollisesti nyt jo ylivoimainen ennätysmies ajettujen kisojen määrässä? Jotenkin on jäänyt vähän sellainen kuva että tuon sapatin jälkeen Kimi palasi ykkösiin vähän erilaisella asenteella, kuten hän viime kaudella sanoikin itse "harrastamaan F1:iä". Se on varmaan mahdollistanut sen miksi Kimi ajaa edelleen, kun hän ei jotenkin vaikuta olevan mukana hampaat irvessä tavoittelemassa jotakin vaan on mukana siksi että nauttii touhusta niin paljon.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6233
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: TILASTOT - Tärkeät ja turhat

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Kesä 24, 2020 23:54

Avataan tilastokausi.

Jos ja kun F1 jatkuu Ítävallassa 5.7.2020 on kyseessä lajihistorian kolmanneksi pisin tauko ilman yhtään osakilpailua.

1. Italian GP 3.9.1950 - Sveitsin GP 27.5.1951 = 266 d
2. Yhdysvaltain GP 8.10.1961 - Hollannin GP 20.5.1962 = 224 d
3. Abu Dhabin GP 1.12.2019 - Itävallan GP 5.7.2020 = 217 d
4. Meksikon GP 24.10.1965 - Monacon GP 22.5.1966 = 210 d
5. Espanjan GP 28.10.1951 - Sveitsin GP 18.5.1952 = 203 d
5. Marokon GP 19.10.1958 - Monacon GP 10.5.1959 = 203 d

Tämän vuosituhannen pisimmät tauot ovat olleet sen ensimmäisen vuosikymmenen kuusi kaudenvaihdetta, joissa taukoa oli 147 päivää.

Pisin tauko kesken kauden oli vuonna 1965, jolloin kausi avattiin uudenvuodenpäivänä Etelä-Afrikassa ja sitä jatkettiin vasta 30.5. Monacossa. Taukoa kertyi siis peräti 149 päivää. Kauden 1964 päätöskisasta oli taas ehtinyt kulua aikaa vain 68 päivää, ennen Etelä-Afrikan kisaa.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6233
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: TILASTOT - Tärkeät ja turhat

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ma Heinä 27, 2020 20:30

En osaa linkata tänne twiittejä, mutta Mark Gallagherilta tuli ihan hauska heitto.

Kun Imolassa ajettiin viimeksi kilpaa, Max oli 8, Lando oli 6 ja Kimi viides.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 8860
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: TILASTOT - Tärkeät ja turhat

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Ma Heinä 27, 2020 21:38

Osku90 kirjoitti:
Ma Heinä 27, 2020 20:30
En osaa linkata tänne twiittejä, mutta Mark Gallagherilta tuli ihan hauska heitto.

Kun Imolassa ajettiin viimeksi kilpaa, Max oli 8, Lando oli 6 ja Kimi viides.
Minä juuri tänään mietin, että taitaa Kimi olla nykykuskeista ainut joka Imolassa on kisannut? Muistaakseni 2007 ei enää ajettu?

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6233
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: TILASTOT - Tärkeät ja turhat

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ma Heinä 27, 2020 21:48

BigBoss kirjoitti:
Ma Heinä 27, 2020 21:38
Osku90 kirjoitti:
Ma Heinä 27, 2020 20:30
En osaa linkata tänne twiittejä, mutta Mark Gallagherilta tuli ihan hauska heitto.

Kun Imolassa ajettiin viimeksi kilpaa, Max oli 8, Lando oli 6 ja Kimi viides.
Minä juuri tänään mietin, että taitaa Kimi olla nykykuskeista ainut joka Imolassa on kisannut? Muistaakseni 2007 ei enää ajettu?
Joo 2006 on viimeksi ajettu. Tällä kaudella on muuten Valtterilla poikkeuksellisen hyvä mahdollisuus ottaa ensimmäisenä suomalaisena vihdoin GP-voitto Italian maaperällä.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6233
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: TILASTOT - Tärkeät ja turhat

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Pe Elo 07, 2020 21:27

Mikäli tähän 70. vuotisjuhlakilpailuun starttaisi saman ikäiset kuskit, kuin kauden 1950, historian ensimmäiseen kilpailuun, näyttäisi lähtölista tältä.

Kuljettajat vanhimmasta nuorimpaan:

Olivier Panis (54 v)
Mika Häkkinen (52 v)
Michael Schumacher (51 v)
Jarno Trulli (46 v)
Juan Pablo Montoya (45 v)
Ricardo Zonta ( 44 v)
Mark Webber (44 v)
Kimi Räikkönen (41 v)
Felipe Massa ( 39 v)
Fernando Alonso (39 v)
Timo Glock (38 v)
Sakon Yamamoto (38 v)
Adrian Sutil (37 v)
Lucas di Grassi (36 v)
Robert Kubica (36 v)
Vitali Petrov (36 v)
Lewis Hamilton (35 v)
Pastor Maldonado (35 v)
Nico Rosberg (35 v)
Sebastian Vettel (33 v)
Sebastien Buemi (32 v)
Esteban Gutierrez (29 v)

Vuonna 1950 kuskien keski-ikä oli 39,8 v ja nyt 27,8 v. Kuskit kuolivat keskimäärin ihan sen ajan kilpa-autolijalle kunnioitettavassa 71,3 vuoden iässä.

Vanhin osallistuja oli ranskalainen Philippe Etancelin (s. 1896). Ensimmäiseen kilpailuun startanneista viimeisenä elossa oli vuonna 1918 syntynyt Anthony Peter Roylance "Tony" Rolt, joka kuoli helmikuussa 2008.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Vastaa Viestiin