F1 nostalgiaa, menneiden muistelua ja kuvia.

Vapaampaa keskustelua lajia sivuten.

Re: F1 nostalgiaa, menneiden muistelua ja kuvia.

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Maalis 10, 2016 14:34

Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44398
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1 nostalgiaa, menneiden muistelua ja kuvia.

ViestiKirjoittaja Miika » Ke Maalis 16, 2016 21:10

Kuva

Kuva

Belgia 98 ei unohdu.. Ehkäpä se kaikkein erikoisin kilpailu edelleen minkä ite oon nähnyt
Miika
Formula Ford-kuski
 
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2016 18:06

Re: F1 nostalgiaa, menneiden muistelua ja kuvia.

ViestiKirjoittaja Osku90 » Pe Maalis 25, 2016 11:41

Maikkarilta loistava artikkeli, jota ei ole pilkottu miljoonan eri otsikon alle. http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/f1-kisojen-suomenennatysmiehella-yli-560-kisaa-keken-kanssa-sama-hotellihuone-ylavitonen-bernien-kanssa/5808348 Valokuvaaja Antti Puskalan tarina, jolla on 560 F1-kisaa vyöllään. Mielenkiintoisia tarinoita historiasta.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4929
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: F1 nostalgiaa, menneiden muistelua ja kuvia.

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Maalis 25, 2016 17:29

Osku90 kirjoitti:Maikkarilta loistava artikkeli, jota ei ole pilkottu miljoonan eri otsikon alle. http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/f1-kisojen-suomenennatysmiehella-yli-560-kisaa-keken-kanssa-sama-hotellihuone-ylavitonen-bernien-kanssa/5808348 Valokuvaaja Antti Puskalan tarina, jolla on 560 F1-kisaa vyöllään. Mielenkiintoisia tarinoita historiasta.


Harvinaisen hyvä juttu kirjoitettu :peukku2:
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44398
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1 nostalgiaa, menneiden muistelua ja kuvia.

ViestiKirjoittaja BigBoss » Ke Maalis 30, 2016 17:24

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/arti ... un/5807858

Ihan hyvä ja mielenkiintoinen listaus maikkarilta.
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 8054
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: F1 nostalgiaa, menneiden muistelua ja kuvia.

ViestiKirjoittaja Igor » Ke Maalis 30, 2016 17:29

Maikkarin leirissä on tapahtunut muutos positiiviseen suuntaan. On tullut viime aikoina hyviä kirjoituksia.
#CiaoJules
Avatar
Igor
GP-voittaja
 
Viestit: 1861
Liittynyt: To Tammi 30, 2014 17:18

Re: F1 nostalgiaa, menneiden muistelua ja kuvia.

ViestiKirjoittaja BigBoss » Ke Maalis 30, 2016 17:41

Igor kirjoitti:Maikkarin leirissä on tapahtunut muutos positiiviseen suuntaan. On tullut viime aikoina hyviä kirjoituksia.

On kyllä, sais tulla lisääkin vastaavia.
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 8054
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: F1 nostalgiaa, menneiden muistelua ja kuvia.

ViestiKirjoittaja mr-nobody » Su Maalis 19, 2017 9:11

Siitä on tasan kymmenen vuotta, kun Räikkönen voitti ensimmäisen kilpailun Ferrarilla Australiassa. Kliseinen sanonta, mutta kyllä aika rientää.
Avatar
mr-nobody
Foorumin Vetomies 2014 & 2015 & 2016
 
Viestit: 7045
Liittynyt: Ti Syys 25, 2012 21:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: F1 nostalgiaa, menneiden muistelua ja kuvia.

ViestiKirjoittaja superzeppo » Pe Elo 18, 2017 7:14

Tämä lienee oikea ketju tälle:

Ennuste oli lupaava onnettomuuden jälkeen – yksi väärä päätös päätti ruotsalaisen F1-tähden elämän: ”Nopein meistä kaikista”

Ronnie Petersonista tehtiin koskettava dokumenttielokuva.


Kaikkien aikojen kovin ruotsalainen formulakuljettaja Ronnie Peterson on noussut jälleen puheenaiheeksi kotimaassaan.

Petersonin tarina palautetaan mieliin koskettavassa dokumentissa Superswede, joka tuli keskiviikkona elokuvateattereihin Ruotsissa.

Suomen valkokankaille se saapuu ensi viikon perjantaina.

Peterson kuoli 11. syyskuuta 1978 milanolaisessa sairaalassa sen jälkeen, kun hän oli loukkaantunut Monzan F1-kilpailun lähdössä tapahtuneessa kymmenen auton kolarissa.

Joukkokolarin jälkeen James Hunt ja Clay Regazzoni vetivät Petersonin pois palavasta Lotuksesta.

Koko ajan tajuissaan ollut Peterson sai käteen ja olkapäihin palovammoja. Onnettomuuden jälkeen hänellä oli jaloissaan 27 murtumaa.

Kilpailupäivän iltana italialaislääkärit kertoivat uskovansa, että Peterson toipuu hyvin ja pystyy kävelemään parin kuukauden kuluttua.

Lääkärit päättivät kuitenkin ryhtyä leikkaukseen, joka kesti lopulta kaksi ja puoli tuntia.

– Haluan ajaa Watkins Glenissä. Tehkää siitä mahdollista.

Ne olivat viimeiset sanat, jotka ruotsalaiskuljettajan manageri Staffan Svenby kuuli Petersonilta.

F1-lääkäri Sid Watkins soitti Petersonin vaimolle ja vakuutti, että Ronnie toipuu onnettomuudesta. Aamuyöllä Peterson oli kuitenkin jo kriittisessä tilassa.

Lääkärit toimivat väärin ryhdyttyään heti niin suureen leikkaukseen. Peterson oli vielä liian heikko sellaiseen operaatioon.

Peterson oli saanut veritulpan keuhkoihin. Hänen aivonsa eivät enää toimineet. Mitään ei ollut enää tehtävissä. Ronnie Peterson julistettiin kuolleeksi 11.9. kello 9.11.

Vaatimaton ja hieman ujo ruotsalainen oli kuljettajana monilahjakkuus, joka kilpaili todella paljon. Hänet nähtiin 1960-luvun loppupuolella myös Keimolassa ja Ahvenistolla.

Peterson ajoi monesti kuin kanadalaislegenda Gilles Villeneuve. Molemmat kuolivat liian aikaisin, eikä kumpikaan ehtinyt voittaa MM-titteliä.

Silti heidät muistetaan paljon paremmin kuin monet maailmanmestarit.

Peterson väläytti taitojaan heti ensimmäisessä F1-kilpailussaan Monacossa 1970. Hän ajoi hitaalla yksityistallin Marchilla seitsemänneksi.

Seuraavana vuonna Peterson ylsi MM-sarjassa Jackie Stewartin jälkeen toiseksi ja voitti F2-luokassa Euroopan mestaruuden.

– Hän oli äärettömän lahjakas – yksi niistä harvoista, joilla ajaminen oli täysin kontrollissa. Ronnie ajoi täysin omalla tyylillään niin kuin myös Gilles Villeneuve ja Jochen Rindt. Hän oli yksi tämän lajin parhaista kuljettajista, Stewart sanoi Petersonin kuoltua.

Vuosina 1973 ja 1974 Peterson voitti Lotuksella legendaarisen tallipomon Colin Chapmanin alaisuudessa yhteensä seitsemän F1-kilpailua. Hän ei kuitenkaan saanut aivan niin hyvää autoa, että sillä olisi pystynyt taistelemaan mestaruudesta.

Peterson palasi vuonna 1976 kesken kauden Marchin rattiin. Kaudella 1977 Petersonin autona oli kuusipyöräinen Tyrrell P34, mutta sillä hän pääsi vain kerran palkintopallille.

Seuraavana vuonna Peterson palasi Lotukselle, Mario Andrettin tallikaveriksi. Sopimuksessa oli kuitenkin erittäin ikävä ehto. Petersonin oli pysyteltävä kakkoskuskin asemassa.

Andretti sai ainoan F1-mestaruutensa tavalla, joka ei unohdu. Hänen mestaruutensa varmistui samalla hetkellä, kun Peterson siirtyi yläkerran kilparadoille.

Petersonin menehtyminen 34-vuotiaana oli valtava isku myös hänen kilpakumppaneilleen. Yksi arkunkantajista oli Niki Lauda.

– Hän oli suuri esikuvani ja niihin aikoihin nopein meistä kaikista. Yritin aina oppia häneltä ja olla yhtä nopea. Ronnie oli vähän ujo, mutta jos hän oli jostain asiasta harmissaan, ujous poistui nopeasti, Lauda on sanonut.

Janne Aittoniemi - IS


Aina oppii uutta, en ollut Petersonista juuri kuullut.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14073
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Edellinen

Paluu Formula 1 - vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa