Esittelyssä...

Vapaampaa keskustelua lajia sivuten.

ViestiKirjoittaja Cup » Su Heinä 01, 2012 10:28

Enzo Coloni Racing Car Systems, usein pelkästään Coloni, on italialainen autourheilutalli, joka osallistui Formula 1 -sarjaan vuosina 1987–1991. Coloni on ollut myös menestyksekäs talli Formula 3- ja Formula 3000 -sarjoissa. Nykyään Coloni kilpailee GP2-sarjassa.

Menestyttyään monia vuosia alemmissa kilpasarjoissa Enzo Colonin vuonna 1983 perustama Enzo Coloni Racing Car Systems harppasi Formula 1 -luokkaan FIA:n ilmoitettua turbomoottorien poistumisesta kauteen 1989 mennessä, minkä ansiosta kilpailemisesta Formula Ykkösistä tuli halvempaa ja kannattavampaa pikkutalleille, joilla ei aikaisemmin riittänyt rahaa tehokkaisiin turbokoneisiin, joita oli isommilla talleilla. Colonin ensimmäisen F1-auton suunnitteli Roberto Ori, ja autojen voimanlähteenä toimi Novamotorin valmistama Cosworth DZF V8-moottori. Tallin ainoana kuljettajan toimi italialainen Nicola Larini, joka ajoi Colonin autoilla jo F3-luokassa. Coloni osallistui kauden aikana kahteen kisaviikonloppuun tehden ensiesiintymisensä kotiradallaan Italian Monzassa. Larini ei kuitenkaan selvinnyt karsinnoista, ja itse kilpailu jäi Colonilta ajamatta. Coloni osallistui vielä Espanjan GP:hen, josta tuloksena oli keskeytys.

Seuraavalle kaudelle tallin ainoata autoa saapui ajamaan niin ikään italialainen Gabrielle Tarquini. Tarquini pääsi kauden kolmessa ensimmäisessä osakilpailussa jo lähdöruudukkoon asti mutta keskeytti jokaisella kerralla. Meksikon ja Kanadan osakilpailuissa Colonin auto pääsi jo maaliin asti, ja jälkimmäisen kilpailun kahdeksas sija tulisi jäämään Colonin historian parhaaksi osakilpailusijoitukseksi. Tarquini selvisi vielä kauden aikana kolmasti lähtöruudukkoon ajaen maaliin asti kahdesti. MM-pisteitä ei Colonille herunut, mutta kausi oli jo lievää parannusta nuoren tallin tasoon. Elokuussa 1988 Coloni hankki riveihinsä ranskalaistiimi AGS:ltä Suunittelija Christian Vanderpleyn, tutkimus ja Kehitys insinööri Michel Costan ja tiimipäälikkö Frederic Dhainautin.

Kaudelle 1989 Coloni sai itselleen toisenkin auton ajettavaksi ja liittyi kahden kuljettajan tallien joukkoon. Colonin autoa, edellisen kauden lopussa jo käytettyä FC188B:ä, siirtyi ajamaan AGS-tallissa edelliskauden lopussa ajanut Roberto Moreno ja tulokaskuljettaja Pierre-Henri Raphanel. Vaikka Colonin autot olivat edelleen tallien hitaimmasta päästä, selvisivät tallin molemmat kuljettajat Monacon GP:n lähtöruudukkoon. Itse kilpailusta tuloksena oli kuitenkin keskeyttäminen. Monacon GP.n esiintyminen jäi tallin ainoaksi osakilpailulähdöksi alkukaudesta kun talli karsiutui muissa kilpailuissa. Kanadan GP:ssä talli esitteli uuden Christian Vanderpleynin suunnitteleman Coloni C3-auton. Auto oli käytännössä hyvä mutta kärsi edellisten autojen tapaan vähäisestä testaamisesta eikö Colonin suoritukset paljoa parantuneet uuden auton myötä. Pierre-Henri Raphanel sai väistyä syrjään Unkarin GP:n jälkeen ja hänen tilalleen saapui Italialainen Enrico Bertaggia. Bertaggia ei kuitenkaan päässyt kertaakaan lähtöruudukkoon taas kun kauden ajan auton tasoon nähden parhaimpansa tehnyt Roberto Moreno selvisi loppukaudesta neljästi lähtöruudukkoon, keskeyttäen kolmasti ja tullen diskatuksi Italian GP:ssä.

Kaudelle 1990 Colonille tarjoutui mahdollisuus päästä Japanilaisen autovalmistaja Subarun (Fuji Heavy Industries) "tehdastalliksi". Yhteistyön odotettiin nostavan Colonin vähintään keskikastin talliksi mutta todellisuudessa yhteistyöstä tulisi suuri pettymys (Yoshio Takaokasta tuli joukkueen virallinen johtaja, Enzo Colonin ollessa vara-johtaja ja tiimipääliköksi hankittiin Alvisen Morin, pääsunnitteli Christian Vanderpleyn sai rinnalleen Onyxilla työskennelleen Paul Burgess). Subarun ilmaiseksi antamat 12-sylinteriset bokserikoneet osoittautuivat ylipainoisiksi, heikoiksi ja epäluotettaviksi. Raskas moottori teki uuden puna-valko-vihreän värin saaneen Colonin auton reilusti ylipainoiseksi ja auto muutenkin näytti kehityksestä jäljessä olevalta. Moottori kehitti tehoa "vain" n.500 hevosvoimaa joka teki autosta sarjan heikkotehoisimpia ellei jopa heikkotehoisinta. Uutta autoa ajamaan palkattiin Belgialainen Bertrand Gachot jolta löytyy ajokokemusta edelliskaudelta Onyxin ratista.

Coloni karsiutui kauden aikana kaikista kilpailuista eikä kauden aikana Subarusta Ford:in koneisiin tehty moottorivaihdos parantanut tallin suorituskykyä. Gachot siirtyi seuraavaksi kaudeksi tulokastalli Jordanin kuljettajaksi joten Coloni oli jälleen uuden kuljettajan hankkimisen edessä.

Coloni tavoitteli 1991 uudeksi kuljettajakseen kokenutta Andrea de Cesarisia mutta tämä valitsi myös Jordanin. Tallin ainoata autoa palkattiin ajamaan Pedro Chaves. Chaves jatkoi tallin edelliskaudella aloittamaa karsiutumisputkea karsiutumalla kolmestatoista osakilpailusta peräkkäin. Chaves oli edelliskaudella voittanut Formula 3000-sarjan mestaruuden mutta ei voinut mitään auton ollessa hidas ja epäluotettava. Chaves ei myöskään osannut suurinta osaa radoistakaan ja kun hänen kotikilpailunsa, Portugalin GP koitti, hän menetti mahdollisuutensa auton moottorin räjähdettyä. Chaves kyllästyi heikkoon autoonsa ja päätti lopettaa tallissa. Tämä johti siihen että Coloni ei kyennyt löytämään uutta kuljettajaa seuraavaan kilpailuun mennessä ja joutui jättämään Espanjan GP:n kokonaan väliin. Coloni sai lopulta uuden kuljettajan kun Japanilainen Naoki Hattori hankittiin kauden kahteen viimeiseen kilpailuun. Hattori karsiutui molemmista kilpailuista ja Coloni päätti vetäytyä Formula Ykkösistä kauden 1991 loputtua saavuttamatta yhtään pistettä koko taipaleen aikana.
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2620
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Re: Esittelyssä...

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Elo 10, 2013 8:13

Christian Klien kertoo urastaan.

Haastattelussa Christian Klien: ”Ennen F1:ssä oli maailman parhaat, nyt se on vähän toisin”

20-vuotias Christian Klien oli ajanut kauden 2003 Formula 3 -eurosarjan kakkoseksi. Mestaruuden voitti Ryan Briscoe, mutta Klienin taakse jäivät tulevista F1-kuljettajista niin Timo Glock, Nico Rosberg kuin Robert Kubicakin.

Elokuussa lähes päivälleen 10 vuotta sitten hän ajoi Euroopan parhaiden Masters of Formula 3 -kilpailussa voittoon ennen Nelson Piquet junioria ja Briscoeta.

- Sen jälkeen sain mahdollisuuden testata Jordania tai Jaguaria. Tein Jaguar-testin ja olin yllättynyt, kun ensimmäisenä testipäivänä jäin vain kolme kymmenystä Mark Webberin ajasta. Pian allekirjoitimmekin jo sopimuksen, nyt 30-vuotias Klien muistelee puhelimitse Monacosta, jossa hänellä on Sveitsin lisäksi asunto.

- En ollut valmis. Olimme ajatelleet, että ajan vielä 2-3 vuotta Formula 3:a ja Formula 3000:a. Formula 1 oli vielä kaukana. Kaikki tapahtui hyvin nopeasti.

Tapahtuiko hyppy ykkösiin jälkikäteen tarkasteltuna liian nopeasti? Kausi oli hankala, vaikka Klien laittoikin Webberin tiukalle. Itävaltalainen ei tuntenut moniakaan ratoja, yhden kierroksen aika-ajo oli murhaava eikä harjoitussessioissakaan ajettu suuria kierrosmääriä.

- Ehkä yksi vuosi Formula 3000:ssa tai jossain muualla olisi tehnyt hyvää. Enemmän harjoittelua ja totuttautumista nopeampiin autoihin. Mutta jos on mahdollisuus päästä formula ykkösiin, se täytyy käyttää. Voi olla, että mahdollisuutta ei tule enää koskaan. Niin tapahtuu monille kuskeille, Klien sanoo.

Klien ylsi kauden aikana pisteille kerran: hän oli Spassa kuudes. Se jäi kuitenkin Michael Schumacherin maailmanmestaruuden ja Kimi Räikkösen upean voiton varjoon.

- Se oli uskomatonta, etenkin kun kisa oli Spassa. Se on yhä yksi suosikkiradoistani. Kuudes sija tarkoitti myös sitä, että olimme Toyotan edellä valmistajien sarjassa, mikä oli tallille tärkeää. Se oli erittäin hyvä kisa ja iso helpotus minulle.

Jaguarista Red Bull Racingiksi
Fordin vuonna 2000 alkanut Jaguar-projekti epäonnistui. Eddie Irvine ajoi kahdesti palkinnoille, mutta Stewartin nimen alla hyvässä nousussa ollut talli ei koskaan saavuttanut mairittelevaa menestystä. Red Bull osti tallin, joka muuttui vuonna 2005 Red Bull Racingiksi. Energiajuomayhtiön sponsoroima Klien jatkoi tallissa.

- Tunsin itseni paljon, paljon vahvemmaksi. Tunsin jokaisen radan ja auto oli parempi. Saimme heti aika hyviä tuloksia.

Klien ajoi kauden kolmessa ensimmäisessä aika-ajossa kymmenen parhaan joukkoon. Itävaltalainen ja tallin uusi johtohahmo David Coulthard ajoivat pisteille Australiassa ja Malesiassa. Sitten Klienin paikan otti Vitantonio Liuzzi, jonka kanssa Klienin oli tarkoitus vuorotella koko kausi. Systeemistä luovuttiin Liuzzin neljän kisan stintin jälkeen. Klien ajoi loput kilpailut.

- Se oli hyvin vaikeaa meille molemmille. Jo talvella meidän täytyi jakaa auto koko ajan, kun kokenut Coulthard sai ajaa tuplasti enemmän. Emme saaneet autosta yhtä paljoa irti. Mielestäni se oli väärin. Kuljettaja tarvitsee mahdollisimman paljon ajoaikaa auton kehittämiseksi omaan suuntaan, pitää työskennellä tiiviisti oman insinöörin kanssa. Se ei ollut hyvä päätös meille nuorina kuskeina. Red Bull ymmärsi tämän, kun Tonio oli ajanut neljä kisaa. Sain ajaa loppukauden.

- Hyvä alku ja sitten menetin paikkani, ei se ollut ideaalia. Jos on momentum päällä, pitää pysyä autossa ja jatkaa parantamista. Se otti paljon minulta pois. Kauden loppupuoli oli taas ok.

Kausi 2006 päätti Red Bullin ja Klienin yhteistyön. Se päättyi ennenaikaisesti, kun Klien sai tehdä tilaa Robert Doornbosille Italian GP:n jälkeen. Cosworthin ja Ferrarin koneilla ensimmäisinä kausinaan ajanut Red Bull oli vaihtamassa Renault’n koneisiin.

- Mark Webber oli osa Renault-diiliä, eikä minulle ollut enää tilaa. Red Bull tarjosi mahdollisuutta mennä IndyCariin, mutta halusin pysyä F1:ssä, koska koin F1:n olevan yhä kesken minun osaltani.

Red Bull kasvoi myöhemmin F1-jättiläiseksi
Nyt Red Bull on kolminkertainen valmistajien ja kuljettajien maailmanmestari. Pystyikö tällaista menestystä odottamaan?

- Ei vielä silloin. Talli oli vasta ostettu Jaguarilta vuoden 2004 lopussa. Neljä ensimmäistä vuotta oli enemmän tai vähemmän kovaa kehitystyötä ja oikeiden ihmisten hankkimista talliin, perustan rakentamista. Adrian Newey tuli talliin vuonna 2006. Kaikesta näki, että talli halusi päästä eteenpäin.

- Keskikastista nouseminen ottaa luonnollisesti joitakin vuosia, mutta Red Bull onnistui todella hyvin. Jos miettii muita talleja kuten Toyotaa ja BMW:tä, niin he eivät oikeastaan koskaan nousseet sinne [kärkitiimien joukkoon]. Red Bull on tehnyt uskomattoman hyvää työtä.

Klien oli vuonna 2007 Hondan ja 2008-2009 BMW Sauberin testikuljettaja.

- Epäonnekseni BMW lopetti sitten Formula 1:ssä, kun minun oli tarkoitus ajaa kisakuskina kaudella 2010, Klien muistelee jo naurahtaen.

- Lähdin tekemään muuta vuonna 2010, mutta sain vielä tilaisuuden ajaa uudessa HRT-tallissa.

Itävaltalainen ajoi Hispanialla kolme kilpailua loppukaudesta rinnallaan Bruno Senna. Jo kuopatun espanjalaistiimin auto oli varikon hitain.

Kuinka vaikeaa kilpakuskin on asennoitua, kun käytännössä ainoa kilpakumppani on oma tallikaveri?

- Se on kuljettajalle hyvin turhauttavaa vain ajella viisi sekuntia hitaampaa kuin muut… Ne ovat hyvin yksinäisiä ja tylsiä kisoja. Mutta se on kuitenkin Formula 1!

- Jos sitä tekee useamman vuoden, kuten vaikkapa Heikki Kovalainen, joka on hyvä ja todella nopea kuski, se on varmasti todella turhauttavaa.

Palkintopalli oli lähellä
Christian Klienin Formula 1 -ura käsitti lopulta 51 osakilpailua. Uran paras tulos oli Kiinan GP:ssä vuonna 2005 ajettu viides sija.

- Se oli aika lailla maksimisuoritus meille. Auto oli oikeastaan vahvempi 2005 kuin 2006, kun vaihdoimme Ferrarin moottoreihin. Minulla on muutamia hyviä muistoja ja meillä oli joitakin pistesijoja, mutta 2005 oli varmaankin parempi vuosi.

2006 Red Bull saavutti kuitenkin ensimmäisen podium-paikkansa. David Coulthard oli kolmas Monacossa ja kapusi palkintopallille Teräsmiehen viitta niskassaan. Red Bull markkinoi kilpailussa Superman Returns -elokuvaa. Harva muistaa, että 22 kierrosta ennen maalia keskeyttänyt Klien ajoi Coulthardin edellä. Palkintopallipaikka Monacossa oli lähellä.

- Jep! Se olisi aika hyvä muisto, jos olisin päässyt siinä kisassa maaliin… Se olisi varmastikin urani kohokohta. Epäonnekseni vaihdelaatikko hajosi, se oli ehdottomasti urani vaikein paikka siihen asti.

Ehkä Klienin olisi pitänyt syntyä muutama vuosi myöhemmin ja istua nyt Sebastian Vettelin sijasta Red Bullin kolminkertaisena maailmanmestarina.

- Voin syyttää vanhempiani siitä! Klien naurahtaa.

- Totta kai tilanne olisi ollut aivan eri. Kaikki on kiinni oikeasta ajoituksesta ja oikeaan talliin pääsemisestä. Mutta nykyään tilanne on vähän erilainen, täytyy tuoda rahaa päästäkseen F1:siin. Ennen siellä oli maailman parhaat kuskit, mutta nyt se on vähän toisin.

Myös Klien on sitä mieltä, että tilanne on mennyt liian pitkälle.

- Ehdottomasti. Varmaankin vain neljä isointa tiimiä eivät tarvitse kuskeiltaan rahaa. Kaikki muut tarvitsevat enemmän tai vähemmän, se on hyvin vaikeaa. Etenkin jos tulet Itävallasta, joka on pieni maa – se on melkein mahdotonta. Kuljettajia tulee isommista maista ja markkina-alueilta. Raha on tällä hetkellä kaikki kaikessa, ilman sitä ei voi oikeastaan ajaa.

Kaipaatko Formula ykkösiä?

- Kaipaan autoja, ehdottomasti. F1-autot ovat yksinkertaisesti parhaita autoja, mitä voit kuvitella. Ne ovat maailman parhaita autoja, sanoisin. Mutta se luku elämästäni on sulkeutunut. Se oli hyvää aikaa, mutta on myös hyvä jatkaa eteenpäin. On paljon hyviä moottoriurheilusarjoja, joissa voi ajaa erilaisia autoja.

suomif1.com
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44416
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Esittelyssä...

ViestiKirjoittaja superzeppo » La Elo 10, 2013 9:15

Klien oli mun kakkossuosikki. Schumi oli suosikki ja halusin, että sille tulis hyvä seuraaja. Klienistä oli Vauhdin Maailmassa joku isompi juttu sillon 2005. Sillon sitä pidettiin ihan varmana tulevaisuuden mestarina. Tuli varmaan ykkösiin liian aikasin. Kokemusta ois pitäny kerätä vähän lisää.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14078
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Esittelyssä...

ViestiKirjoittaja Osku90 » La Elo 10, 2013 21:51

Ai täällä on tällainenkin ketju. Aivan loistavaa tennistä! Tätä tulen joskus myöhemmin paremmalla ajalla varmasti lukemaan. Nytkin pikasilmäilyllä selvisi monta eri kuviota. Kiitos.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4931
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Edellinen

Paluu Formula 1 - vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa