Topit ja flopit

Vapaampaa keskustelua lajia sivuten.

Re: Topit ja flopit

ViestiKirjoittaja mr-nobody » Ma Loka 26, 2015 19:41

Kerrankin kun nähdään kunnon kisa, niin top-listalle otetaan jotain Ricciardon ja Kvjatin tanssiesityksiä.

USA:n GP:n topit ja flopit: Mestari ja suomalaisten kärsimys

MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden 16. kisa ajettiin Yhdysvaltain Austinissa.

Topit

1. Lewis Hamilton

Mestaruus on kiistämätön top-suoritus. Kolmas mestaruus jo jotain aivan muuta. Hamiltonin viikonloppu oli kaikkea muuta kuin täydellinen, mutta kun seisoo lopussa ykköskorokkeella ja tuulettaa maailmanmestaruutta, on ansainnut kaiken gloorian. Nöyrät onnittelut!



2. Red Bullit tekivät kisan

Austinin viikonloppu oli torstaista sunnuntain kisaan asti sananmukaisesti märkä rätti, mutta kun kisa starttasi, tarjottiin kauden parasta viihdettä. Oli virkistävää nähdä neljä autoa kärkitaistelussa ja kun sekä Daniil Kvjat että Daniel Ricciardo tekivät huimia yrityksiä nousta johtopaikalle, oli tunnelma taattu. Ja Ricciardohan ottikin kisan kärkipaikan hetkeksi. Sijoitukset vaihtuivat kisan alussa niin tiuhaan, että grafiikatkin olivat myöhässä. Siihen saakka, kun rata kuivui, Red Bull oli kisan kunkku. Lopusta lisää myöhemmin.



3. Max Verstappen

Enempää ei olisi nuorukaiselta voinut pyytää. Tasaisen varmaa suorittamista jälleen sekä aika-ajossa että etenkin kilpailussa. 18-vuotias poikanen ei hätkähtänyt senttiäkään, vaikka Kimi Räikkönen tuli rinnalle ja renkaat kolisivat yhteen. Päinvastoin, hetkeä myöhemmin Verstappen oli yrittämässä itse ohitusta. Toisti uransa parhaan sijoituksen erittäin haastavissa oloissa, eli todisti jälleen kerran lahjakkuutensa.




4. Jenson Buttonin kuudes sija

Button naureskeli tiimiradiossa, että Hamiltonin mestaruudella ei ole väliä, ”minä olin kuudes, KUUDES!” On ironista, että kuutossija kirvoittaa noin suurta intoa mestarikuskissa, mutta McLarenille ei ole vastaavia sijoituksia pahemmin kirvonnut. Button ja Alonso ajoivat peräkkäin sijoilla 5 ja 6, mutta Alonson renkaat eivät riittäneet ja hän vaipui pois pisteiltä. Piristävää tallille oli kuitenkin se, että kun kisaa on jäljellä neljännes ja turva-auto poistuu radalta, on kärkipaikkaan matkaa vain muutama auton mitta.

5. Odottelun aikainen ilakointi

Keli Austinissa oli ehdottomasti floppiosastoa, mutta sille ei kukaan voinut mitään. Odottelukaan ei missään nimessä ollut kenenkään kannalta hyvä, mutta aina kaikesta voi repiä riemua. Breakdance-esitys Force Indian tyyliin, paritanssi á la Ricciardo-Kvjat sekä Sauberin melontaperformanssi olivat osoitus siitä, että edes F1 ei ole niin vakavaa. Viimeistään siinä vaiheessa se selvisi, kun vanhempi Carlos Sainz ja Jos Verstappen ahtautuivat ajohaalareihin ja poikiensa autoihin.




Flopit

1. Red Bullin romahdus

Ensimmäiset 20 kierrosta molemmat kuskit tappelivat kisan johtopaikasta. Sitten vaihdettiin kuivankelin kumit autoihin ja tapahtui romahdus. Tuloksena oli lopulta Ricciardon yksi vaivainen piste. On kamalaa, että auton suorituskyky katoaa noin totaalisesti, kun olosuhteet normalisoituvat. Kvjat täräytti vielä varmuudeksi seinään, että katastrofista tuli täydellinen. Harmi homma, sillä kisan alun perusteella Red Bull ei ansainnut tällaista.

2. Nico Rosberg

Nico oli syystäkin vihainen. Hän ojensi hopealautasella voiton ja mestaruuden Hamiltonille. Rosberg ei käsittänyt alkuunkaan mitä kisan lopulla tapahtui. Lopputulos oli kuitenkin se, että hän vieraili radan ulkopuolella ja Hamilton porhalsi mestariksi. Rosberg puristi itsestään rehdit onnittelut, mutta hänen sisällään kiehui. Vaikka käytös näytti hieman tökeröltä, on pakko painottaa, että Rosberg oli kiukkuinen nimenomaan itselleen, vaikka vähän purnasikin Hamiltonin ajamisesta ensimmäisessä mutkassa. Nähtäväksi jää, miten Nico käyttää sisunsa.




3. Bottaksen kärsimysten sunnuntai

Jos sateet voisivat pyyhkiä koko Austinin kisan pois muistoista, se varmasti kävisi Bottakselle. Auto rikki aika-ajossa ja lähtöpaikka perälle. Ensimmäisellä kierroksella etusiipi rikki ja sitten tiimi yritti epätoivoista riskivetoa: Bottakselle laitettiin kuivankelin renkaat alle, vaikka olot eivät olleet lähellekään sopivat moiseen. Bottas liukasteli jo kisan alussa kierroksella ohitettavana ja lopulta takajousitus petti samaan tapaan kuin aika-ajossa. Kuten kärsimysnäytelmän kokenut Bottas sanoi, mikään ei onnistunut. Näitä tulee, Bottaksen onneksi seuraava ajopäivä on jo muutaman nukutun yön päästä.




4. Kimi Räikkönen

Oma virhe sen kisan päätti. Räikkönen oli niitä harvoja, joille slickseihin vaihto ei toiminut. Auto lipesi seinään, mistä seurasi keskeytykseen johtaneet vauriot. Räikkönen aloitti kisan loistavasti, nousten heti avauskierroksella kahdeksan sijaa. Autosta löytyi kyytiä ja hän pääsi nauttimaan kunnon kilvanajosta etenkin Toro Rosson nuorukaisia vastaan. Mutta kun kisa jää kesken oman virheen takia, ei lämminhenkinen taistelu paljon lohduta.




5. Daniil Kvjat

Kisan alussa Kvjat haki paikkaansa toppi-listalla. Hän teki muutaman todella aggressiivisen, joskin samaan aikaan ylioptimistisen ohitusyrityksen, joilla osoitti halunsa näyttää parhaat kykynsä. Auton suorituskyvyn romahtaminen ei ollut venäläisen syy, mutta kisan päättyminen oli, eikä Kvjatilla ole varaa näihin virheisiin. Ajopaikka ensi kaudelle ei ole vielä varma, joten tasainen suorittaminen on ainoa, johon Kvjatilla itse asiassa on varaa. Kenties auton vauhdin katoaminen ja pujottelukepiksi joutuminen turhauttivat niin paljon, että homma meni yliyrittämiseksi, mutta hyvän kisan päättyminen seinään täysin omasta syystä ei nyt sovi. Karski kommentti itsensä ampumisesta tiivisti sen, että kyllä kiristää.

MTV
Avatar
mr-nobody
Foorumin Vetomies 2014 & 2015 & 2016
 
Viestit: 7016
Liittynyt: Ti Syys 25, 2012 21:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Topit ja flopit

ViestiKirjoittaja mr-nobody » Ma Loka 26, 2015 19:42

Kerrankin kun nähdään kunnon kisa, niin top-listalle otetaan jotain Ricciardon ja Kvjatin tanssiesityksiä.

USA:n GP:n topit ja flopit: Mestari ja suomalaisten kärsimys

MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden 16. kisa ajettiin Yhdysvaltain Austinissa.

Topit

1. Lewis Hamilton

Mestaruus on kiistämätön top-suoritus. Kolmas mestaruus jo jotain aivan muuta. Hamiltonin viikonloppu oli kaikkea muuta kuin täydellinen, mutta kun seisoo lopussa ykköskorokkeella ja tuulettaa maailmanmestaruutta, on ansainnut kaiken gloorian. Nöyrät onnittelut!



2. Red Bullit tekivät kisan

Austinin viikonloppu oli torstaista sunnuntain kisaan asti sananmukaisesti märkä rätti, mutta kun kisa starttasi, tarjottiin kauden parasta viihdettä. Oli virkistävää nähdä neljä autoa kärkitaistelussa ja kun sekä Daniil Kvjat että Daniel Ricciardo tekivät huimia yrityksiä nousta johtopaikalle, oli tunnelma taattu. Ja Ricciardohan ottikin kisan kärkipaikan hetkeksi. Sijoitukset vaihtuivat kisan alussa niin tiuhaan, että grafiikatkin olivat myöhässä. Siihen saakka, kun rata kuivui, Red Bull oli kisan kunkku. Lopusta lisää myöhemmin.



3. Max Verstappen

Enempää ei olisi nuorukaiselta voinut pyytää. Tasaisen varmaa suorittamista jälleen sekä aika-ajossa että etenkin kilpailussa. 18-vuotias poikanen ei hätkähtänyt senttiäkään, vaikka Kimi Räikkönen tuli rinnalle ja renkaat kolisivat yhteen. Päinvastoin, hetkeä myöhemmin Verstappen oli yrittämässä itse ohitusta. Toisti uransa parhaan sijoituksen erittäin haastavissa oloissa, eli todisti jälleen kerran lahjakkuutensa.




4. Jenson Buttonin kuudes sija

Button naureskeli tiimiradiossa, että Hamiltonin mestaruudella ei ole väliä, ”minä olin kuudes, KUUDES!” On ironista, että kuutossija kirvoittaa noin suurta intoa mestarikuskissa, mutta McLarenille ei ole vastaavia sijoituksia pahemmin kirvonnut. Button ja Alonso ajoivat peräkkäin sijoilla 5 ja 6, mutta Alonson renkaat eivät riittäneet ja hän vaipui pois pisteiltä. Piristävää tallille oli kuitenkin se, että kun kisaa on jäljellä neljännes ja turva-auto poistuu radalta, on kärkipaikkaan matkaa vain muutama auton mitta.

5. Odottelun aikainen ilakointi

Keli Austinissa oli ehdottomasti floppiosastoa, mutta sille ei kukaan voinut mitään. Odottelukaan ei missään nimessä ollut kenenkään kannalta hyvä, mutta aina kaikesta voi repiä riemua. Breakdance-esitys Force Indian tyyliin, paritanssi á la Ricciardo-Kvjat sekä Sauberin melontaperformanssi olivat osoitus siitä, että edes F1 ei ole niin vakavaa. Viimeistään siinä vaiheessa se selvisi, kun vanhempi Carlos Sainz ja Jos Verstappen ahtautuivat ajohaalareihin ja poikiensa autoihin.




Flopit

1. Red Bullin romahdus

Ensimmäiset 20 kierrosta molemmat kuskit tappelivat kisan johtopaikasta. Sitten vaihdettiin kuivankelin kumit autoihin ja tapahtui romahdus. Tuloksena oli lopulta Ricciardon yksi vaivainen piste. On kamalaa, että auton suorituskyky katoaa noin totaalisesti, kun olosuhteet normalisoituvat. Kvjat täräytti vielä varmuudeksi seinään, että katastrofista tuli täydellinen. Harmi homma, sillä kisan alun perusteella Red Bull ei ansainnut tällaista.

2. Nico Rosberg

Nico oli syystäkin vihainen. Hän ojensi hopealautasella voiton ja mestaruuden Hamiltonille. Rosberg ei käsittänyt alkuunkaan mitä kisan lopulla tapahtui. Lopputulos oli kuitenkin se, että hän vieraili radan ulkopuolella ja Hamilton porhalsi mestariksi. Rosberg puristi itsestään rehdit onnittelut, mutta hänen sisällään kiehui. Vaikka käytös näytti hieman tökeröltä, on pakko painottaa, että Rosberg oli kiukkuinen nimenomaan itselleen, vaikka vähän purnasikin Hamiltonin ajamisesta ensimmäisessä mutkassa. Nähtäväksi jää, miten Nico käyttää sisunsa.




3. Bottaksen kärsimysten sunnuntai

Jos sateet voisivat pyyhkiä koko Austinin kisan pois muistoista, se varmasti kävisi Bottakselle. Auto rikki aika-ajossa ja lähtöpaikka perälle. Ensimmäisellä kierroksella etusiipi rikki ja sitten tiimi yritti epätoivoista riskivetoa: Bottakselle laitettiin kuivankelin renkaat alle, vaikka olot eivät olleet lähellekään sopivat moiseen. Bottas liukasteli jo kisan alussa kierroksella ohitettavana ja lopulta takajousitus petti samaan tapaan kuin aika-ajossa. Kuten kärsimysnäytelmän kokenut Bottas sanoi, mikään ei onnistunut. Näitä tulee, Bottaksen onneksi seuraava ajopäivä on jo muutaman nukutun yön päästä.




4. Kimi Räikkönen

Oma virhe sen kisan päätti. Räikkönen oli niitä harvoja, joille slickseihin vaihto ei toiminut. Auto lipesi seinään, mistä seurasi keskeytykseen johtaneet vauriot. Räikkönen aloitti kisan loistavasti, nousten heti avauskierroksella kahdeksan sijaa. Autosta löytyi kyytiä ja hän pääsi nauttimaan kunnon kilvanajosta etenkin Toro Rosson nuorukaisia vastaan. Mutta kun kisa jää kesken oman virheen takia, ei lämminhenkinen taistelu paljon lohduta.




5. Daniil Kvjat

Kisan alussa Kvjat haki paikkaansa toppi-listalla. Hän teki muutaman todella aggressiivisen, joskin samaan aikaan ylioptimistisen ohitusyrityksen, joilla osoitti halunsa näyttää parhaat kykynsä. Auton suorituskyvyn romahtaminen ei ollut venäläisen syy, mutta kisan päättyminen oli, eikä Kvjatilla ole varaa näihin virheisiin. Ajopaikka ensi kaudelle ei ole vielä varma, joten tasainen suorittaminen on ainoa, johon Kvjatilla itse asiassa on varaa. Kenties auton vauhdin katoaminen ja pujottelukepiksi joutuminen turhauttivat niin paljon, että homma meni yliyrittämiseksi, mutta hyvän kisan päättyminen seinään täysin omasta syystä ei nyt sovi. Karski kommentti itsensä ampumisesta tiivisti sen, että kyllä kiristää.

MTV
Avatar
mr-nobody
Foorumin Vetomies 2014 & 2015 & 2016
 
Viestit: 7016
Liittynyt: Ti Syys 25, 2012 21:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Topit ja flopit

ViestiKirjoittaja BigBoss » Su Maalis 20, 2016 13:43

TOP

1. Haas & Grosjean

Ei varmaan paljoa selittelyjä tarvi, vaikka onnellakin oli osuutensa. Tulokastiiminä heti kuudenneksi ja hyvät pisteet. 99 % varmuudella sanon, että jo näillä pisteillä Sauber ja Manor jää pisteissä taakse. Todella lupaava alku.

2. Rosberg

Perjantaina ja lauantaina oli vielä kaikennäköistä koheltamista, mutta sunnuntaina tuli täysosuma. Tärkeä voitto Nicolle.

3. Ferrari

Huikee startti molemmilta autoilta ja kisavauhtikin näytti erittäin hyvältä. Kenties ilman punaista lippua ja tekniikkamurheita olis ollut molemmat autot podiumilla ja ihan ajamalla.

4. Toro Rosso & kuskit

Toro Rosson vauhti on tällä hetkellä todella hyvää. Lisäksi nuo nuoret pojat on ihan huikeita ja hauskoja seurata.

5. Ricciardo

Hieno kisa Red Bullilla, jolla ei pitänyt ennakko-odotusten mukaan alkukaudesta päästä vielä mihinkään.

FLOP

1. Uudistettu aika-ajo

Oli suoraansanoen perseestä. Onneksi muuttuu seuraavaan kisaan.

2. Ferrari

Vauhti oli hyvää, mutta mikään muu ei sitten ollutkaan. Taktiikat kusi ja tekniikka petti Kimin. Kuten Maurikin asian ilmaisi niin Mersu ei tänään voittanut, vaan Ferrari hävisi.

3. Williams

Oli yllättävän vaisu. Molemmat auto pääsi kyllä pisteille, mutta varmasti jokainen odotti enemmän. Valmistajien kolmossija tulee olemaan todella kovan työn takana, jos vauhti ei tuosta nopeasti parane.

4. Red Bull & Kvyat

Eikai tästä voi Kvyattia syyttää, että auto hajosi taas Melbournessa ennen starttia. Huono aloitus kaudelle.

5. Sauber

Kaudesta tulee Sauberille todella pitkä ja vaikea. Haassit oli nopeampia ja tais Manoritkin pysyä hyvin kyydissä.
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 7930
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Topit ja flopit

ViestiKirjoittaja WEBERMAN » Su Maalis 20, 2016 17:03

Siinähän nuo tärkeimmät varmaankin tulivat. Itse pitää vielä katsoa kisa uudestaan, kun kävi niin että nukahdin loppupuolen uusintastartin jälkeen :oops: Se vie veronsa kun vuorokausitolkulla tullut valvottua parin viime viikon aikana.
Nothing beats the sound of WEBER s
WEBERMAN
Foorumin Vetomies 2017
 
Viestit: 282
Liittynyt: To Kesä 27, 2013 13:00
Paikkakunta: Satakunta

Re: Topit ja flopit

ViestiKirjoittaja Osku90 » Su Maalis 20, 2016 17:47

TOP

1. Romain Grosjean
Kauden aloitus yli kaikkien odotusten. Haasin ensimmäinen kilpailu ja 8 pistettä. Se on neljä kertaa enemmän kuin vuoden HRT (2010-2012), Lotus/Caterham (2010-2014) ja Virgin/Marussia/Manor (2010-2016) keräsivät yhteensä. Kuudennen sijan saavuttamista helpotti huomattavasti kilpailun keskeyttäminen ja järjetön sääntö renkaidenvaihdon mahdollisuudesta, mutta vauhti oli kuitenkin ihan kelpoa.

2. Nico Rosberg
Kilpailun voittaja on helppo nostaa TOP-listalle. Kilpailussa ei enää virheitä tehty ja Ferrarin koheltaessa varikkotaktiikan kanssa, ajoi Nico helppoon, neljänteen perättäiseen voittoon.

3. Daniel Ricciardo
Vaikka hyötyi Räikkösen keskeytyksestä ja Toro Rossojen taktiikkamokasta, oli ihan ajamalla Massaa parempi. 4. sija Red Bullilla oli ennakkospekulaatioihin nähden yläkanttiin. Aussi rikkoi myös vihdoin ja viimein maanmiehensä Mark Webberin ajaman parhaan australialaissijoituksen Melbournessa. Webber ajoi viidenneksi Minardilla vuonna 2002. Samassa kilpailussa, jossa Mika Salo otti Toyotan ensimmäisessä kisassa sen ensimmäisen pisteen kuudennella sijalla.

4. Sebastian Vettel
Teki kaiken oikein kunnes rengastaktiikkaa möhlittiin. Loistava startti ja ilman punaista lippua olisi Vettel todennäköisesti MM-sarjan kärkimies.

5. Carlos Sainz
Menetti tallikaverinsa ohella loistavan sijoituksen taktiikkavirheeseen, mutta ei huutanut pää punaisen tiimiradioon tai kolaroinut kehenkään. Osoitti kypsyytensä vaikeassa tilanteessa ja tulee ajamaan vielä loistavia kilpailuja.

FLOP

1. Ferrari
Tuollaisia virheitä ei vain voi tehdä, että lahjoitetaan kaksoisvoitto pahimmalle kilpailijalle. Räikkösen ensimmäisen stopin ajankohta oli totaalisen typerä ja kakkossija lahjoitettiin Rosbergille. Siihen vielä huono päätös supersofteista, jolla kaksoisvoitto lahjoitettiin Mersulle ja kirsikkana Kimin ensimmäinen mottori levisi. Olipahan puuhastelua Maranellon miehiltä.

2. Toro Rosso
Paljon edellistä paremmin ei suoriutunut toinenkaan italotalli. Toro Rosso oli ottamassa kilpailusta historiansa suurinta pistepottia, mutta strategit lahjoittivat parikymmentä pistettä muille keskikastilaisille. Vauhti oli loistavaa, eikä Hamiltonkaan päässyt mitenkään ohi Verstappenista.

3. Sauber
Talli on valunut vaan kauemmas ja kauemmas. Tänä vuonna saattaa käydä niin, että Saubereista tulee tuttu näky jopa lähtöruudukon viimeisessä rivissä, sillä Manoritkin pystyivät Sauberin vauhtiin jo vastaamaan. Rahat on loppu ja tulevaisuus näyttää erittäin synkältä.

4. Haas
Loppu hyvin, kaikki hyvin. Tuurilla toinen auto onnistui nousemaan kisassa loistavalle sijalle, mutta tiimi teki aika-ajossa kaikkensa epäonnistuakseen. Tai oikeastaan jo ennen aika-ajoa. Mun järkeeni ei vaan mahdu, että miten ihmeessä talli voi olla valmistautunut niin huonosti, ettei kukaan ole viitsinyt ottaa selvää aika-ajoformaatista? Molemmat autot olisivat olleet heittämällä Q2:ssa, mutta nyt tulokseksi jäi vain hölmistynyt katse varikolla.

5. Williams ja Force India
Molemmilta odotettiin talvitestien jälkeen paljon ja Williamsilla, jopa hihkuttiin onnea. Lopputulos: Ei mihinkään.

6. Haaveet kaatuu
Odotukset tiukemmasta mestaruuskamppailusta oli huipussaan kauden alla. Aika-ajossa kuitenkin huomattiin, ettei mikään ole muuttunut ja Mersut ovat edelleen puoli sekuntia muita edellä. Kisassa tunnelma nousi uudelleen, kun Ferrarit tuntuivat pystyvän haastamaan Mersut tosissaan ja Hamilton jämähti TOP 5:n ulkopuolelle. Lopputulos oli kuitenkin todellinen antikliimaksi, kun podiumille nousi sama trio, kuin puolissa viime kaudenkin kisoissa. Järjestyskin oli se toiseksi tutuin kombinaatio.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4735
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Topit ja flopit

ViestiKirjoittaja BigBoss » Su Huhti 03, 2016 21:44

TOP

1. Haas & Grosjean

Jos joku olis kauden alla väittänyt, että Grosjean ajaa kahdesta ekasta kisasta sijat 6. ja 5. niin olisin pitänyt hulluna. Melbournen pystyi vielä laittamaan osittain hyvän onnen piikkiin, mutta tää tuli ihan ajamalla. Aivan loistavaa työtä!

2. Vandoorne

Ilman varoitusaikaa kylmiltään vieraaseen autoon, voittaa aika-ajossa varsin arvostetun tallikaverinsa ja ajaa kisassakin heti pisteille ja ajoi kisassakin varsin kypsästi. Tästä kaverista kuullaan vielä.

3. Rosberg

Eipä kai kisan ylivoimaista voittajaa voi listalta pois jättää, vaikka saikin voittonsa vähän helposti. Teki mitä piti.

4. Räikkönen

Saa vaihteeksi nostaa Kiminkin tälle puolelle listaa. Vähän oli ehkä onnea mukana, kun Vettel tippui ennen starttia pelistä pois ja Bottas lanas Hamiltonin. Jokatapauksessa maksimisuoritus tänään eikä tehnyt virheitä.

5. Manor & Wehrlein

Oli ehkä ensimmäinen kerta, kun näin että Manorilla ajetaan oikeasti kilpaa ja ohitellaan muita autoja. Kehitystä on (vihdoin) todellakin tapahtunut ja Wehrlein oli tänään erittäin hyvä. Tällä kaudella tulee vielä pisteitä.

FLOP

1. Päätöksenteko formuloissa

Kaikkien mielestä uusi aika-ajosysteemi on paska, mutta sille ei saada tehtyä mitään, koska kaikki on silti jostain eri mieltä. Nyt on ehdolla joku typerä kahden kierroksen systeemikin ja luultavasti siitäkään ei päästä sopuun, joten Kiinassa ja varmaan vielä Espanjassakin ajetaan nykyisellä tyylillä. Nyt ne päät pois perseestä.

2. Ferrari

Vai on huolet Ferrarin moottorista turhia? Se on nyt kahdessa kisassa levinnyt kaksi kertaa, joten jossain on vikaa, joka pitää saada äkkiä korjattua. Loppukaudesta on tällä menolla rankkua tulossa ja Vettelin mestaruustaistelu uhkaa lässähtää ennen kuin se ehtii alkaakaan.

3. Williams

Olen huolissani Williamista. Startin jälkeen näytti hyvältä, mutta vauhti ei lopulta riittänyt oikein mihinkään. Mersu ja Ferrari on kaukana edellä ja tällä hetkellä Red Bull, Toro Rosso ja jopa Haas ovat kisavauhdissa parempia.

4. Force India

Jos olen huolissani Williamsista niin sama pätee Force Indiaan. Aika-ajoissa Hulkenberg ajoi vielä kelpo tuloksen, mutta muuten olivat uskomattoman hitaita. Toivottavasti oli yksittäistapaus, muuten kaudesta tulee vaikea, koska keskikasti vaikuttaa olevan tällä kaudella erittäin tasainen.

5. Kvyat

Ei nyt oikein suju Kvyatilla hommat, vaikka kisassa lopulta pisteille kurvailikin. Aika-ajoissa on paljon parannettavaa, jos haluaa tallipaikkansa tai ylipäätään paikan formuloissa säilyttää.
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 7930
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Topit ja flopit

ViestiKirjoittaja Osku90 » Su Huhti 17, 2016 18:39

TOP

Daniil Kvjat ja Red Bull

Kvjatilta hieno kilpailu ja uran toinen podiumsijoitus. Ykkösmutkassa ihailtavaa röyhkeyttä nuorelta mieheltä. Helmutille jauhot suuhun. Red Bullin vauhti myös yllätti ja Ricciardon iskukyky olisi ollut mukava nähdä ilman rengasrikkoa.

FLOP

Sebastian Vettel

Toinen sija on hyvä, mutta kylläpäs tuli Sebille virheitä. Aika-ajossa hävisi ajamalla Räikköselle ja ykkösmutkassa kolasi Kimin pihalle. Ihan turha ja typerä avautuminen Kvjatille lämpiössä.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4735
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Topit ja flopit

ViestiKirjoittaja Osku90 » Su Touko 29, 2016 16:52

Top:

Ricciardo
Perez
Hamilton
Alonso

Flop:

"ultrasoft" -rengas
Palmer
Verstappen
Räikkönen
Red Bullin varikkomiehet
Kvjat
Magnussen
Rosberg
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4735
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Topit ja flopit

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ma Elo 29, 2016 10:56

Belgian GP:n topit ja flopit: Räikkösen kärsivällisyys loppumassa teinipojan kanssa

MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden 13. GP ajettiin Belgian Spa-Francorchampsin radalla.


Kisan voittoon ajoi startista asti johtopaikkaa pitänyt Mercedeksen Nico Rosberg ennen alkurytäkästä hyötynyttä Red Bullin Daniel Ricciardoa. Kolmanneksi nousi 21. ruudusta lähtenyt Lewis Hamilton. Ferrarin Kimi Räikkönen ja Sebastian Vettel kolaroivat ykkösmutkassa Max Verstappenin kanssa. Valtteri Bottas oli maalissa Räikkösen edellä kahdeksas.

TOP 5

1. Röyhkeys maan perii

Viikonloppu tiivistyy lauseeseen: kilpaile muita vastaan niin keinoja kaihtamatta kuin suinkin kehtaat, kunnes FIA puuttuu tekemisiisi. Mercedes otti kaiken hyödyn irti Lewis Hamiltonin väistämättömästä moottorirangaistuksesta ja vaihtoi tälle kolme uutta voimayksikköä ja uuden vaihdelaatikon. Niistä seurasi yhteensä 60 lähtöruutua rangaistusta, mutta Hamilton ajoi silti tapahtumarikkaassa kisassa palkintopallille. Toinen esimerkki nähtiin, kun Verstappen puski väkisin Räikkösen sisäpuolelle ykkösmutkassa ja peippaili sen jälkeen ohitusta yrittäneen suomalaisen linjalla jarrutuksissa. Kumpaankin asiaa pätee sama fakta: jos tuomaristo ei älähdä, olet toiminut täysin oikein.

2. Kimi Räikkönen

Vaikka aika-ajojen ratkaiseva kierros jätti tälläkin kertaa toivomisen varaa, suomalaisveteraani on hankkinut tällä kaudella ehkä hiukan jo kadonneen kunnioituksensa takaisin. Räikkönen oli jälleen tänä viikonloppuna se, joka painoi tiimilleen töitä mukisematta ja löi tallikaverinsa lähes joka osa-alueella. Hänen kisansa pilasi epävarmasti käyttäytynyt tallikaveri Vettel, joka on kauden edetessä mennyt vain koko ajan enemmän sivuraiteille. Edellisestä Span voitosta on kulunut jo seitsemän vuotta, mutta Räikkönen osoitti jälleen, miksi hän on klassikkoradalla niin arvostettu kuljettaja.

3. Nico Rosberg

Harvemmin on voittaja jäänyt näin pahasti sivuosaan kuin tällä kertaa Spassa. Rosbergilla saattoi jäädä aika-ajoissa vielä vähän paukkuja varastoon, mutta koko viikonlopun esitys oli erittäin tasainen ja vakuuttava. Samaan aikaan tallikaveri teki kaikki temput, jotta pystyi pelaamaan itselleen paremmat asetelma loppukauden mestaruustaistoon, mutta edes Hamiltonin nousu kolmospallille ei tuntunut Rosbergia vaivaavan. Niin ja tämä oli Nicon uran 20. voitto. Väkisinkin tulee taas hänen Suomen passinsa mieleen, kun ajattelee, että suomalaisista samaan voittomäärään ovat yltäneet vain muuan Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen.

4. Force India

Kaikessa hiljaisuudessa kärkipäähän nousivat myös Force Indian Nico Hülkenberg ja Sergio Perez, jotka toivat neljännellä ja viidennellä sijallaan tiimille parhaat pisteet sitten Bahrainin kisan 2014. Keskikastin tiukassa pakassa talli nousi nyt MM-pisteissä Williamsin ohi ja tällä intohimolla tulee jättämään jyrkässä alamäessä olevan kestomenestyjän kauas taakseen.

5. F1:n turvallisuus

Monta kertaa läheltä piti -tilanteista puhuttaessa otetaan esiin vertaus, että ”jos tuo olisi tapahtunut Eau Rougessa, niin pahasti olisi käynyt”. No, nyt rysähti Eau Rougessa, kun Kevin Magnussenin epävarmaksi ajettavaksi tällä kaudella osoittautunut Renault lähti lapasesta yli 300 kilometrin tuntivauhdissa. Tanskalaiskuskin auto meni pahasti ruttuun, mutta kuski nousi autostaan vain hiukan nilkkaansa aristaen. Nämä autot ovat oikeasti turvarakenteidensa ansiosta huipputurvallisia ja vain epäonniset osatekijät voivat nykyisin aiheuttaa kuskeille vakavia vammoja. Ratkaisu niihin ei ole Halo, tuo Ferrarin kehittämä järkyttävältä näyttävä tanko, jota taas testattiin Belgiassa tänä viikonloppuna.

FLOP 5

1. FIA:n rangaistukset


Hybridimoottorien aikakaudella kiristynyt moottorirangaistusten jakaminen on ollut täysi vitsi jo alusta alkaen, mutta tänä viikonloppuna FIA:n rangaistuspolitiikka muuttui masentavasta naurettavaksi. Mercedes otti Lewis Hamiltonille tietoisesti 60 ruudun rangaistuksen asentamalla autoon kolme uutta voimayksikköä, jotta sai kuitattua kaikki rangaistukset yhdellä kertaa. Kaiken tämän jälkeen Hamilton, jolla ei ennen viikonloppua ollut enää yhtään sallittua voimayksikköä vaihdettavana, sai itselleen kolme uutta FIA:n hyväksymää moottoria loppukaudeksi. Kikkailu loppuisi, jos rangaistuksia jaksotettaisiin seuraaviin kisaviikonloppuihin, mutta liiton on myönnettävä, että tällainen jatkuva puuttuminen lähtöjärjestykseen ei ole oikea tie rajoittaa moottorikehityksen kustannuksia.

2. Max Verstappen

Heti aluksi on tunnustettava, että hollantilaisnuorukainen on tuonut F1-sarjaan sellaista räkänokan röyhkeyttä, jota ei juuri ole nähty sitten Michael Schumacherin ensimmäisten vuosien. Ja tällä tarkoitetaan nimenomaan sellaista nokittelua, jonka pystyy myös lunastamaan radalla. Verstappen todellakin uskaltaa ärsyttää ja olla inhottava kilpailija, mutta yhden asian hän tulee oppimaan ennemmin tai myöhemmin: se kaikki kura, jota syydät kokeneiden mestarikuskien niskaan, tulee jossain vaiheessa isolla kauhalla takaisin. 18-vuotiaan Verstappenin kohdalla voidaan monia kovia lausuntoja laittaa pelkästään koppavan kokemattomuuden piikkiin, mutta mikäli kilpakumppaneihin suhtautuminen jatkuu tällaisena pitkäänkin, jossain vaiheessa tulee päivä, jolloin iso askel uralla jää toteutumatta vanhojen kaunojen takia. Räikkönen ja Vettel ovat ainakin valmiita antamaan pojalle kunnon opetuksen.

3. Daniil Kvjat

Eiköhän se ollut siinä. Jo ennen viikonloppua pyöri vahvoja huhuja siitä, ettei venäläinen ehkä aja enää Belgiassa, mutta vielä sai Kvjat neuvoteltua yhden tilaisuuden Toro Rossolla. Lauantaina Kvjat ilmoitti aika-ajojen kakkososiosta karsiuduttuaan, ettei autosta saanut enempää irti. Niin, Carlos Sainz sai kaksi kymmenystä ja meni sillä jatkoon. Heti perään Red Bullin suojatti Pierre Gasly rynni voittoon GP2-luokassa ja ajoi samalla ehkä viimeisen kisaviikonloppunsa kyseisessä sarjassa. Kvjatin ainoa pelastus olisi, jos Red Bull olisi mennyt alkukaudesta varaamaan Moskovan Punaisen torin jotain promotapahtumaansa varten ja tarvitsisi Kvjatia mainospojakseen vielä siihen asti.

4. Williams

Entinen menestystalli puhuu olevansa tilanteen herra, kun jäljellä olevat vapaat kuljettajat hakevat ensi kaudeksi paikkaa itselleen. Todellisuudessa Williams on sukeltanut järkyttävään alamäkeen sen jälkeen, kun Mercedeksen ylivoima moottorivalmistajana alkoi kutistua ja auton suunnittelutyö korostua menestyksessä. Tällä kaudella mekaanikkokunta on ollut häikäisevässä tikissä varikkotyöskentelynsä puolesta, mutta johtoportaassa ja strategiaosastolla on nukuttu kerran jos toisenkin. Tällä kertaa Williams uskoi alun kolaroinnin jälkeen niin vahvasti kisan keskeytykseen, ettei se ottanut Valtteri Bottasta varikolle ja tyri sillä suomalaisen mahdollisuuden taistella palkintopallipaikasta.

5. McLaren-Honda

Fernando Alonso ehti puhua ennen kisaviikonloppua, että McLarenin vauhdin paraneminen voidaan laskea ”minuuteissa” kierrosta kohti, mutta sitten auto jäi jälleen radalle heti perjantain harjoitusten aluksi. Tekniset henkilöt kertoivat monitorien ääressä murjottaneelle espanjalaiselle selityksiään, mutta tässä kohtaa on aika turha käydä sanomassa tuplamestarille yhtään mitään. Hondan voimayksikkö petti jälleen aika-ajoissa, mutta kisassa Alonso nousi Hamiltonin takaa takarivistä. McLarenille seitsemäs ennen Valtteri Bottasta ja Kimi Räikköstä oli kuin palkintopallipaikka. Ruutia on, mutta pyssy laukeaa milloin kenenkin varpaille.

MTV Sport
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 13995
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Topit ja flopit

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ti Syys 06, 2016 7:54

Italian GP:n topit ja flopit: Ferrari vastaan hopeinen kuuraketti

MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden 14. kisa ajettiin Italian Monzassa.


Nico Rosberg otti Mercedeksellä toisen voittonsa putkeen ja nousi MM-sarjassa vain kahden pisteen päähän tallikaveristaan Lewis Hamiltonista, joka palasi surkean startin jälkeen lopputuloksissa toiseksi. Ferrarin Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen olivat seuraavina ennen Red Bullin Daniel Ricciardoa ja Williamsin Valtteri Bottasta.

TOP5

1. Mercedes


Viikko sitten Belgiassa näytti siltä, että Ferrari on ottanut Mercedestä kiinni kesän masentavan vaiheen jälkeen, mutta Monzan lauantaiharjoituksissa kävi selväksi, ettei saksalaisen kuuraketin kyytiin ole kenelläkään mitään jakoa. Aika-ajoissa Hamilton pätki viime vuoden paalupaikka-ajasta pois yli kaksi sekuntia ja kisassa britti putosi lähdössä kuudenneksi, mutta nousi silti helposti Ferrarien ohi. Rosberg karkasi punaisilta yhdessä hetkessä. Valmistajien mestarista ei ole ollut enää kuukausiin epäselvyyttä, mutta onneksi Rosbergin ja Hamiltonin välillä riittää jännitettävää koko loppukaudeksi.

2. Valtteri Bottas

Williamsin on katsottu heittäneen hanskat tiskiin tämän kauden osalta jo aikaa sitten, mutta Monzassa auto oli kuin uudelleensyntynyt. Bottas ajoi yhden elämänsä aika-ajoista ja kukisti molemmat Red Bullit, joista Daniel Ricciardon vain tuhannesosalla. Lopettamisestaan tiedottanut Felipe Massa ei saanut tälläkään kertaa revittyä samaa suorituskykyä autosta irti. Tiukassa MM-taistossa Williams otti silti jälleen neljännen sijan Force Indialta, joka jäi toisena Mercedeksen moottorista hyötyvänä tiiminä tällä kertaa valovuoden päähän Bottaksen vauhdista.

3. Daniel Ricciardo

Bottaksen kisaviikonloppu olisi ollut täydellinen, jos hän olisi pystynyt pitämään viidennen sijan ruutulipulle asti, mutta Red Bullin Daniel Ricciardon vakuuttava ohitus vei muutaman pisteen suomalaiselta. Aika-ajojen tappio selvästi kismitti australialaista, joka on ollut tällä kaudella todella hurjassa vedossa nimenomaan yhden kierroksen vauhdissa. Ricciardolle kuudes lähtöruutu oli heikoin suoritus sitten kauden avausviikonlopun, mikä on melkoinen saavutus, sillä Red Bullin nousu sarjan kolmanneksi nopeimmaksi talliksi alkoi vasta toukokuun kisoissa.

4. Lupaava sukupolvenvaihdos

Italian GP on ollut vuosien saatossa merkittävä paikka sopimusuutisten ja lopettamisilmoitusten valossa. Tällä kertaa kävi selväksi, ettei Felipe Massaa ja Jenson Buttonia nähdä kisakuskeina enää tulevalla kaudella. 2000-luvun alun uusista sankareista jäljellä ovat siis enää Kimi Räikkönen ja Fernando Alonso. Vanhojen herrojen vetäytyessä eläkkeelle tilalle on astumassa uusia sankareita, joista Mercedeksen Toto Wolff iloitsi MTV Sportin haastattelussa. Suoranaisten maksukuskien aika näyttää olevan tältä erää ohi ja tilalle ollaan saamassa erittäin lupaavia nuoria kuskeja. Max Verstappen saa uuden sukupolven kirittäjikseen McLarenin Stoffel Vandoornen, tällä kaudella debyyttinsä tehneet Pascal Wehrleinin ja Esteban Oconin sekä kenties Williamsille huhutun Lance Strollin ja Red Bullin putkessa paikkaa kyttäävän Pierre Gaslyn. Rattimiehiä kaikki.

5. Italian GP

Kisan jälkeisen palkintojenjaon yleisömerta ja viikonlopun fanikulttuuria ihaillessa tuli hyvä tunne siitä, että historian hämäristä Italian GP:tä isännöinyt Monza saa jatkaa kolmen vuoden sopimuksella kisakalenterissa. Kisan siirtäminen Imolaan olisi ollut hätätapauksessa mukiinmenevä ratkaisu, mutta Monzalla on perinteidensä ja rataolosuhteidensa ansiosta aivan erilainen asema moottoriurheilun historiassa. Italialaiset ovat omiaan kohtaan intohimoisia ja vastustajiaan kohtaan armottomia, mutta Nico Rosberg näytti podiumjuhlissa, miten tifosit otetaan haltuun pienellä lirkuttelulla.

FLOP5

1. Max Verstappen


Jos kuvitteli, että 18-vuotiaan hollantilaisen antamat kommentit Räikkösestä ja Vettelistä olivat kummallisia, niin pahin oli vasta tulossa. Seuraavaksi Verstappenin tulilinjalle joutui F1-mestari Jacques Villeneuve, joka harvemmin itsekään salaa mielipiteitään toisista kisakuskeista. Nuoren Red Bull -kuskin kuittaus Villeneuven vuoden 2001 onnettomuuteen liittyen oli täysin ala-arvoinen heitto. Onnettomuudessa kuoli australialainen ratavirkailija eikä tuosta kolarista voi kaataa ainakaan täyttä syytä kanadalaisen niskaan. Red Bull rakastaa räväköitä persoonia, mutta tässä kohtaa johtohahmojen on istutettava Verstappen tuoliin miettimään sanomisiaan. Raja on nyt tullut vastaan.

2. Renault

Vaarallisista kuskeista vaarallisiin autoihin. Kevin Magnussen selvisi vähällä Belgian GP:n hurjasta onnettomuudestaan, mutta alle viikon kuluttua tanskalainen oli menettää auton jälleen näpeistään kovassa vauhdissa. Red Bullin vauhti on osoittanut, että Renaultin moottori on jo täysin kilpailukykyisellä tasolla, mutta tehdastallin autosta sitä ei huomaa mitenkään. Ajettavuudeltaan Renault on ollut koko kauden pelottava kapistus.

3. Toro Rosso

Jos on Red Bullilla vaikeaa vauhtiradoilla, niin pikkusiskolle nämä kisat ovat todellista myrkkyä. Carlos Sainz sai ajettua auton sentään toiseen aika-ajon osioon, mutta kisan jälkeen hän tyytyi toteamaan tiimiradioon, että onneksi seuraavaksi päästään Singaporeen, joka sopii luonteeltaan tallille huomattavasti paremmin. Daniil Kvjatin viikonloppu oli sen sijaan taas umpisurkea. Iso pomo Helmut Marko taisi silti lyödä potkuhuhut jäihin, kun hän totesi, ettei Toro Rosson ensi kauden kuskeja päätetä ennen lokakuun puoltaväliä.

4. Hamiltonin lähdöt

Lewis Hamilton heitti jälleen yhden voiton menemään huonolla kisalähdöllään. Se on kisojen jännityksen kannalta juuri sitä, mitä starttiuudistuksella toivottiin saavutettavan, mutta Hamiltonin puolelta ongelmaan pitäisi löytää jo vähitellen parannus. Britti muistutti, että pulma on vaivannut myös Rosbergia, joten vika ei missään nimessä ole vain Hamiltonin omien korvien välissä.

5. Ferrari

Kotikisa tulee Ferrarille aina hyvään aikaan vuodesta. Jos kausi on mennyt heikosti, kuten nyt, niin tässä kohtaa voidaan vielä tehdä isoja linjanmuutoksia seuraavaan vuotta varten. Pääpomo Sergio Marchionne kävi antamassa tuomionsa alaisilleen, mutta vakuutti edelleen luottamustaan tulevaa kautta ajatellen. Kotiyleisönsä edessä Ferrari joutui Mercedeksen täydellisen nöyryytyksen kohteeksi, joten kisassa punaiset tyytyivät ajattamaan Räikkösen ja Vettelin maaliin samalla taktiikalla, jolla ainakin haastajat pidettiin varmasti takana. Mersun lyömiseen ei olisi ollut mahdollisuuksia millään taktisella ratkaisulla.

MTV Sport
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 13995
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Topit ja flopit

ViestiKirjoittaja Osku90 » Ma Marras 14, 2016 12:59

Kimi pääsi maikkarin top-listan sijalle 4. :cool:
Yksi onnistunut sessio (Q3) ja kisassa seinään. Harvoin on noilla meriiteillä listalle noustu. Mut Kimin keli.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4735
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Edellinen

Paluu Formula 1 - vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa