Unohtumattomat hetket

Vapaampaa keskustelua lajia sivuten.

ViestiKirjoittaja make123 » To Joulu 29, 2011 23:24

Lisää tapahtunutta radan ulkopuolella:

Kimi tulkitsee tyylillään Rekkamies-kappaleen :D

http://www.youtube.com/watch?v=KnTrdqg4 ... re=related
Avatar
make123
GP3-kuski
 
Viestit: 91
Liittynyt: To Joulu 29, 2011 21:02

ViestiKirjoittaja Alexei » Pe Joulu 30, 2011 0:20

make123 kirjoitti:Lisää tapahtunutta radan ulkopuolella:

Kimi tulkitsee tyylillään Rekkamies-kappaleen :D

http://www.youtube.com/watch?v=KnTrdqg4 ... re=related


Pohjille oli vissiin otettu parit neuvoa antavat :D
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Wille » Pe Joulu 30, 2011 16:40

Itselläni on ehkä myös se Häkkisen ensimmäinen voitto jäänyt mieleen parhaiten. Villeneuve oli ottanut schumin kanssa yhteen ja auto saanut hieman siipeensä. Coulhard sai määräyksen päästää nopeampi Mika ohitseen ja mestaruuden varmistaneen Villeneuven perään, jonka hän sitten ohittikin helposti.

Toinen vähän ikävämpi muisto on Imolan synkkä viikonloppu 1994, jolloin Ratzenberger ja Senna saivat surmansa.
Wille
Testikuski
 
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:23
Paikkakunta: J:kylä

ViestiKirjoittaja Alexei » Pe Joulu 30, 2011 17:31

Wille kirjoitti:Toinen vähän ikävämpi muisto on Imolan synkkä viikonloppu 1994, jolloin Ratzenberger ja Senna saivat surmansa.


Älkää nyt pitäkö mua tunteettomana kusipäänä ja käsittäkö väärin: Tavallaan minua harmittaa kun en muista noita Imolan tapahtumia ja sitä seurannutta aikaa. Mikäli olen oikein käsittänyt, F1-maailma oli tuolloin tooooodella pahassa kriisissä, jonka rinnalla uhkaukset kilpailevan sarjan perustamisesta eivät tunnu missään.

Joku varttuneempi, jolla on kokemuksia tuolta ajalta, voinee hieman valaista omia tuntojaan?
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Wille » Pe Joulu 30, 2011 18:41

Itse en oikeestaan mitään kriisiä niinkään muista. Taloudelliset näkymät eivät silloin olleet vielä kovin häävit. Tosin itsekin olin vasta 12-vuotias eli en hirveästi osaa isoa kuvaa hahmottaa siltä ajalta!

Sen muistan, että onnettomuudet aiheuttivat melko paljon muutoksia, niin autoihin, kuin ratoihinkin. Kaikki eivät olleet välittömiä, mutta ainakin kaudella 95 oli muutamilla kisoilla aika tiukkaa täyttää uudet turvallisuusmääräykset (mukana muistaakseni Imola ja Monza). Moottoritilavuuksia pienennettiin, ja siipien kokoa rajoitettiin, eli samoilla eväillä yritettiin hidastaa kuin nykyäänkin. Kuljettajien päätä suojaavat korokkeet tulivat muistaakseni vasta vuonna 96 pakollisiksi, mutta kyllä autot ulkonäöltään muuttuivat melko paljon jo kaudelle 95. Säännöt varmaan osittain vaikuttivat siihen että ne alkoivat näyttää enemmän nykyisen kaltaisilta, mutta suurin syy taisi olla aerodynamiikka. Esimerkiksi korotettu keula, joka taisi olla ensimmäisenä Benettonin nokalla vuonna 92 on nykyään kaikissa autoissa.

Ja kuljettajilla ja FIA:lla oli jotain kiistaa superlisenssin sisällöstä. Kuljettajilta vaadittiin muistaakseni enemmän osallistumista FIA:n promo tilaisuuksiin jne. Kuljettajat uhkasivat boikotoida kauden avauskilpailua.

Tulihan jaariteltua....
Wille
Testikuski
 
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:23
Paikkakunta: J:kylä

ViestiKirjoittaja Fakta » Pe Joulu 30, 2011 19:04

Imolan viikonloppu oli kyllä kammottava. Varsinkin suurimman idolini Ayrton Sennan menehtyminen oli kuin sukulaisen olisi menettänyt. Olin vanhempien mökkiä laittamassa kesää varten kuntoon ja katsoin telkkarista kisaa. Fiilikset oli jo valmiiksi huonot Ronaldin kuoleman vuoksi ja odotin Sennan pystyvän kääntämään huonosti alkaneen kauden voitolliseen suuntaan.
Sitten tuli ulosajo ja minä kirosin. Luulin aluksi että Ayrton kömpisi saman tien autosta ulos, mutta eipä ikävä kyllä niin käynyt.

Ayrtonin jälkeen Häkkinen on ainoa kuljettaja, jota olen fanittanut oikein tosissani. Vanhoina hyvinä aikoina aika-ajot olivat jännitysnäytelmiä vailla vertaa. Häkkisen ajalta on monta upeaa muistoa. Mestaruudet, niin monet huippujännät aika-ajot, Span ohitus, eka voitto ja Kyllösen kiljunta ym ym.
Fakta
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 3932
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2011 17:58

ViestiKirjoittaja Wille » Pe Joulu 30, 2011 19:24

Kyllä se minunkin fanitus jäi Häkkiseen. Hän oli (tai no on toki vieläkin) jollain tavalla vilpitön ja maanläheinen persoona mediassakin. Ja ennen kaikkea hän oli äärettömän nopea kuljettaja, joka olisi voittanut mestaruuksia vielä enemmän jos olisi ollut oikeassa tallissa oikeaan aikaan! Kiinnostaisi saada tietää mitä olisi tapahtunut kaudella 93, jos Mika olisikin siirtynyt Williamsille, kuten Keke oli alunperin kaavaillut. Voi olla että Prostille ei olisi heti pärjännyt, mutta tiukoille olisi pistänyt.

Ja tietenkin niiden vastoinkäymisten jälkeen, kun Mikan ekaa voittoa saatiin odottaa ja odottaa, niin kyllähän se maistui hyvälle. Tähän voisi kai käyttää sitä kuuluisaa ketsuppipullo vertausta. Eli kun sieltä kerran jotain saa pihalle niin alkaa tapahtumaan

Räikkösen uraa olen mielenkiinnolla seurannut ja kiistämättä on yksi nopeimmista kuskeista ketä on 2000-luvulla kilpaillut, mutta hän ei ole vaan niin mielenkiintoinen kuljettajana kuin Mika oli aikoinaan. Toki odotan kauden alkua kuin kuuta nousevaa, että nähdään millä sijoilla kukin talli on. Jotenkin vaan epäilen Lotuksen iskukykyä ensi kaudellakin..
Wille
Testikuski
 
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:23
Paikkakunta: J:kylä

ViestiKirjoittaja erwinen » Pe Joulu 30, 2011 20:44

Ensimmäinen formulareissu Unkarin GP v. 2000 . Aika-ajo : 1. MS 2. DC 3. Mika H .
Ja jumalauta ... sunnuntain kisan vei Mika täysin näytöstyyliin , Schumi jäi melkein 8 sec. Oli hienoa olla suomalaisena paikalla tuhansien muiden kanssa . Hellettä oli n +35 ja joka jätkältä meni ääni kun kaljapäissään huudettiin ku heikkopäiset aina Mikan ajaessa siitä meidän kohalta ( 77 kertaa ! ) Oli se vaan hauskaa aikaa .
Avatar
erwinen
Maksukuski
 
Viestit: 670
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 15:03

ViestiKirjoittaja Wille » Pe Joulu 30, 2011 20:59

Tuosta on Erwinen paha pistää paremmaksi..
I was having a shit
Wille
Testikuski
 
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:23
Paikkakunta: J:kylä

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Joulu 30, 2011 21:05

erwinen kirjoitti:Ensimmäinen formulareissu Unkarin GP v. 2000 . Aika-ajo : 1. MS 2. DC 3. Mika H .
Ja jumalauta ... sunnuntain kisan vei Mika täysin näytöstyyliin , Schumi jäi melkein 8 sec. Oli hienoa olla suomalaisena paikalla tuhansien muiden kanssa . Hellettä oli n +35 ja joka jätkältä meni ääni kun kaljapäissään huudettiin ku heikkopäiset aina Mikan ajaessa siitä meidän kohalta ( 77 kertaa ! ) Oli se vaan hauskaa aikaa .

On kyllä varmasti ollu ikimuistoinen matka!
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44162
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja make123 » Su Tammi 01, 2012 21:40

Eräs mieleenpainuvin kisa oli Brasilian GP 2003, josta tuli lopuksi hirveä romuralli. Kummatkin Ferrarit keskeyttivät ja Alonso loukkaantui kolarin seurauksena. Romuralli alkaa kohdasta 6:16. Kaikkia kolareita ei näytetä, mutta moni kuljettaja ajoi päin Webberin auton romuja.

http://www.youtube.com/watch?v=IwVV1Mr-_uc
Avatar
make123
GP3-kuski
 
Viestit: 91
Liittynyt: To Joulu 29, 2011 21:02

ViestiKirjoittaja Havis » Pe Tammi 06, 2012 23:15

Kuinka ollakkaan, omakohtaiset parhaiten muistissa olevat F1-'momenttumit' ovat häkkis-ajalta.

-92 Lotus ajalta pari hyvää kisaa kauden jälkipuoliskolla, mm. magny cours ja unkari (kisaa loppukierroksilla brundlen ja bergerin kanssa 3. sijasta).

Kauden -93 ekoissa aika-ajoissa estorilissa heti tallikaveria Sennaa päihin. Kisassa harmittavasti hiukka liikaa yritystä Alesin ohitusyrityksessä.

'lentokuva' jostain kaudelta -93, varmaan aika-ajoista, Adelaide? (ohessa)
Kuva

-95 adelaiden järkyttävä paukku reunavalliin aika-ajoissa, karmeeta katottavaa. Ihme että sällistä tuli tuon jälkeen vielä tuplamestari...

2000 spa tietty, mutta ehkä vielä paremmin -98 A1 ring ja tiukkaa vääntöä pitäen schumi takana painavalla autolla kisan n.15 alkukierrosta. Ja huomatkaa, äärettömän rehdisti omat linjat pitäen ja toiselle tilaa antaen. Ei mitään kaverin radalta kiilaamista, edessä mutkittelua.

Muutama hieno aika-ajo radanreunan hiekkoja pöllytellen ja tuhannesosien eroilla schumin kanssa vääntäessä (-99 & 2000 suzuka)
(Harmi että aika-ajot on jo pitkään olleet taktikointia, vaikka niiden pitäisi olla nopeuden näytön paikka)

Muutama kauden 2000 tykkilähtö eturivin takaa (hochenheim, unkari, suzuka).

Harmi, että kauden 2001 melbournen tukivarren hajoaminen sekä lukuisat lähtöviivalle hyytymiset vei kipinän.

P.S.
Ei kaveri muuten koskaan uransa aikana pahasti median edessä muita kuskeja kritisoinut vaikka aihetta olisi ollutkin. Sanoi ne ilmeisesti kameroiden ulkopuolella.

Eikä -97 jereziä, -98 melbournea ja hockenheimia lukuunottamatta pahemmin tarvinnut voittoihinsa tallikaverin apua.

Kimistä parhaiten muistuu mieleen jokunen vuosi sitten suzukan viimeisen kierroksen ohitus ekassa kaarteessa fisichellasta. Lähtöruudusta 17 voittoon, ei paha, ei paha ;)

Ai niin, on Kekenkin jotkut suoritukset aika miehekkäitä. Kauden -82 koostevideossa Williams menee välillä aika roimasti heitellen!
Havis
GP3-kuski
 
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 22:52

ViestiKirjoittaja Alexei » Pe Tammi 06, 2012 23:35

Havis kirjoitti:2000 spa tietty, mutta ehkä vielä paremmin -98 A1 ring ja tiukkaa vääntöä pitäen schumi takana painavalla autolla kisan n.15 alkukierrosta. Ja huomatkaa, äärettömän rehdisti omat linjat pitäen ja toiselle tilaa antaen. Ei mitään kaverin radalta kiilaamista, edessä mutkittelua.


Mulle on myös jäänyt myös mieleen tuo kamppailu. Kerrassaan uskomaton otatus kahden loistavan kuljettajan välillä! Muistan katsoneeni tuota suurin piirtein p**kat housuissa :wink: Tässä vielä linkki kyseisen kamppailun huippuhetkistä:

http://www.youtube.com/watch?v=ohCu1DSvP1A
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Makezor » Ma Tammi 09, 2012 20:49

Alejöpöxei kirjoitti:
Mulle on myös jäänyt myös mieleen tuo kamppailu. Kerrassaan uskomaton otatus kahden loistavan kuljettajan välillä! Muistan katsoneeni tuota suurin piirtein p**kat housuissa :wink: Tässä vielä linkki kyseisen kamppailun huippuhetkistä:

http://www.youtube.com/watch?v=ohCu1DSvP1A


Kattelin tubesta F1-videoita ni löysin tosta sun videosta onboard version :D
Miltä renkaat tuntuivat? - Siinähän ne pyörivät.
Mitä ohjeita antaisit ensikertalaisille Nico Rosbergille ja Scott Speedille? - Toivottavasti he antavat hyvin tietä.
- Kimi Räikkönen
Avatar
Makezor
GP2-kuski
 
Viestit: 117
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2012 17:45

ViestiKirjoittaja Alexei » Ma Tammi 09, 2012 20:56

Makezor kirjoitti:
Alejöpöxei kirjoitti:
Mulle on myös jäänyt myös mieleen tuo kamppailu. Kerrassaan uskomaton otatus kahden loistavan kuljettajan välillä! Muistan katsoneeni tuota suurin piirtein p**kat housuissa :wink: Tässä vielä linkki kyseisen kamppailun huippuhetkistä:

http://www.youtube.com/watch?v=ohCu1DSvP1A


Kattelin tubesta F1-videoita ni löysin tosta sun videosta onboard version :D


Joo mäkin oon sen joskus juutuupista kattonu :D Mun mielestä Schumin ja Häkkisen ehkä jopa paras taisto.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

EdellinenSeuraava

Paluu Formula 1 - vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa