Unohtumattomat hetket

Vapaampaa keskustelua lajia sivuten.
Cup
Mestarikandidaatti
Viestit: 2639
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Viesti Kirjoittaja Cup » Ke Tammi 25, 2012 16:40

Toki mestaruus mielessä unohtumattomat hetket itselleni ovat Villeneuven 1997 ja Alonson 2005/06 mestaruudet.

Mieleenpainuva hetki oli Schumacherin loukkaantuminen 1999 ja Aguri Suzukin loukkaantuminen hajoituksissa Suzukassa 1995, johon miehen F1-ura päättyi.

Kaudella 1995 Schumacher vs Hill tilanteet olivat unohtumattomia, Silverstonessa kummankin autot nousivat ilmaan ja samaisella kaudella nähtiin hauska tilanne jossa Taki Inoue otti yhteen turva-auton kanssa, tai pikemmin se auto tuli hänen päälle juuri kun oli noussut autosta pois.

Mieleenpainuvimmista sadekisoista olivat vuoden 1999 Nurburgringin kisa ja Unkarin kisa vuonna 2006.

Muutamia huippustartteja on myös nähty vuosien mittaan, esim Villeneuvelta Montrealissa 2000, Kimiltä Barcelonassa 2006 ja samaisella radalla viime vuonna Alonson toimesta nähtiin säkähdyttävä startti. 2001 alkukaudesta Verstappen otti hyviä startteja pienitankkisella Arrowsilla ja näin sai pidettyä ainakin muutamia kierroksia parempia autoja takanaan, varsinkin malesiassa silloin.

Alexei
Samurai
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Viesti Kirjoittaja Alexei » Ma Maalis 05, 2012 19:14

Nostalgisoiduin näin maanantai-illan ratoksi, ja aloin jälleen kerran muistella kautta 1998. Eritoten mieleen tuli Nürburgringillä ajettu Luxemburgin GP. Tätä kilpailua pidän Mika Häkkisen uran parhaana kilpailuna. Kyllä, parempana kuin kauden 2000 Belgian GP:tä.

Schumi oli kisassa paalupaikalla, Irvine kakkosruudussa. Häkkinen oli lähtöruudussa numero 4. Luxemburgin GP:hen tultiin tilanteessa, jossa Schumi ja Häkkinen olivat tasapisteissä, molemmilla oli pisteitä 80. Tässä vaiheessa kautta McLaren ja Ferrari olivat jo suorituskyvyltään hyvin tasaisia, McLaren oli käytännössä menettänyt etumatkan, joka sillä vielä kesällä oli ollut.

Schumi siirtyi lähdön jälkeen kärkeen, ja Irvinen tehtäväksi jäi pidätellä Häkkistä takanaan. Ero Schumiin kasvoi kasvamistaan, kunnes lopulta ennen ensimmäisiä varikkopysähdyksiä Häkkinen ohitti Veedol-shikaanissa Irvinen. Ensimmäisiin varikkopysähdyksiin mennessä Häkkinen pystyi kaventamaan eron Schumacheriin vain muutamaan sekuntiin. Schumacherin tultua varikolle Häkkinen pysyi radalla vielä muutaman kierroksen ajan, ja pystyi siirtymään todella niukasti johtoon radalle palattuaan, Schumacher haki jopa ohitusta Häkkisestä tämän palattua radalle.

Seuraavalla stintillä Häkkinen hivuttautui hiljalleen eroon Schumacherista, ja kaikki muut jäivät vauhdissa täysin näiden kahden kuljettajan jalkoihin. Schumacher tuli ensin tekemään toisen varikkopysähdyksensä, Häkkinen muutaman kierroksen myöhemmin. Tällä kertaa Häkkinen piti johtoaseman selkeämmin, eikä Schumacher enää kisan loppuvaiheissa pystynyt enää kunnolla haastamaan Häkkistä. Schumacher hävisi Häkkiselle reilut pari sekuntia, Coulthard oli kolmas ja jäi reilusti yli puoli minuuttia. Viimeiseen osakilpailuun lähdettäessä Häkkisellä oli neljän pisteen johto mm-sarjassa.


Tuo kilpailu eritoten on piirtynyt mieleen kaudelta 1998, kun aloin toden teolla formuloita seuraamaan. Tällä hetkellä on työn alla hieman laajempi yhteenveto kaudesta 1998, jota aloin männäviikolla näpyttelemään omaksi ilokseni. Kun saan sen joskus valmiiksi niin saatan postailla sen tänne :)

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45418
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ma Maalis 05, 2012 19:21

Alexei kirjoitti:Nostalgisoiduin näin maanantai-illan ratoksi, ja aloin jälleen kerran muistella kautta 1998. Eritoten mieleen tuli Nürburgringillä ajettu Luxemburgin GP. Tätä kilpailua pidän Mika Häkkisen uran parhaana kilpailuna. Kyllä, parempana kuin kauden 2000 Belgian GP:tä.

Schumi oli kisassa paalupaikalla, Irvine kakkosruudussa. Häkkinen oli lähtöruudussa numero 4. Luxemburgin GP:hen tultiin tilanteessa, jossa Schumi ja Häkkinen olivat tasapisteissä, molemmilla oli pisteitä 80. Tässä vaiheessa kautta McLaren ja Ferrari olivat jo suorituskyvyltään hyvin tasaisia, McLaren oli käytännössä menettänyt etumatkan, joka sillä vielä kesällä oli ollut.

Schumi siirtyi lähdön jälkeen kärkeen, ja Irvinen tehtäväksi jäi pidätellä Häkkistä takanaan. Ero Schumiin kasvoi kasvamistaan, kunnes lopulta ennen ensimmäisiä varikkopysähdyksiä Häkkinen ohitti Veedol-shikaanissa Irvinen. Ensimmäisiin varikkopysähdyksiin mennessä Häkkinen pystyi kaventamaan eron Schumacheriin vain muutamaan sekuntiin. Schumacherin tultua varikolle Häkkinen pysyi radalla vielä muutaman kierroksen ajan, ja pystyi siirtymään todella niukasti johtoon radalle palattuaan, Schumacher haki jopa ohitusta Häkkisestä tämän palattua radalle.

Seuraavalla stintillä Häkkinen hivuttautui hiljalleen eroon Schumacherista, ja kaikki muut jäivät vauhdissa täysin näiden kahden kuljettajan jalkoihin. Schumacher tuli ensin tekemään toisen varikkopysähdyksensä, Häkkinen muutaman kierroksen myöhemmin. Tällä kertaa Häkkinen piti johtoaseman selkeämmin, eikä Schumacher enää kisan loppuvaiheissa pystynyt enää kunnolla haastamaan Häkkistä. Schumacher hävisi Häkkiselle reilut pari sekuntia, Coulthard oli kolmas ja jäi reilusti yli puoli minuuttia. Viimeiseen osakilpailuun lähdettäessä Häkkisellä oli neljän pisteen johto mm-sarjassa.


Tuo kilpailu eritoten on piirtynyt mieleen kaudelta 1998, kun aloin toden teolla formuloita seuraamaan. Tällä hetkellä on työn alla hieman laajempi yhteenveto kaudesta 1998, jota aloin männäviikolla näpyttelemään omaksi ilokseni. Kun saan sen joskus valmiiksi niin saatan postailla sen tänne :)
Pistä ihmees vaan kaikkien luettavaksi! :)

Avatar
J4M4N3
Weltmeister
Viestit: 6495
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 16:21

Viesti Kirjoittaja J4M4N3 » Ma Maalis 05, 2012 19:27

Onhan noita hetkiä ollut paljon, mutta yksi hienoimpia oli minun mielestä muutaman vuoden takainen Span kisa (2008)

Hamilton vs Räikkönen sadesäässä, kisan ratkaisuhetket, molemmat lipsuivat ympäri rataa ja taistelu oli kovaa.

Molemmilla oli täysi yritys päällä, harmi kun Räikkösen ferkku päätyi seinään.

Muuten Kimille olisi tullut taas voitto Spassa (jo ihan Hamiltonin rangaistuksen takia)

Spoiler1
Keltanokka
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2012 18:51

Viesti Kirjoittaja Spoiler1 » Ti Maalis 06, 2012 21:01

Tervehdys.

Tähän aiheeseen (monien joukosta) valitsin harvinaisen (mieltä askarruttavan) kauden 2007. Kautta tummensi vakoilu- ja sabotointiskandaali McLaren:n ja Ferrarin välillä. Oliko Kimin mestaruus ajamalla tullut, vai haluttiinko Kimistä mestari vain lajin kasvojen puhdistamiseen (skandaalitallin kuskista ei varmaan haluttu mestaria)? Räikkönen teki pisteissä uskomattoman nousun aivan kauden lopussa (skandaali oli paljastunut) kun Hamilton keskeytti oudosti ajamalla Kiinassa varikkotieltä ulos ja Brasiliassa putosi kärjestä kisan alussa kun "vaihteisto (ratti) ei toiminut" (vika korjautui itsestään hiukan myöh.). McLaren-kuskit hävisivät kumpikin mestaruuden yhdellä pisteellä Räikköselle (silloin vain tallia rankaistiin). Sattumaa, ehkä? McLaren ja Ferrari hallitsivat kautta, eikä mikään muu talli voittanut yhtään kisaa.

Kimi ajoi silloinkin loistavan kauden ja mielestäni ansaitsee olla mestari (tuurilla olisi useampikin mestaruus), ja ehkä hänelläkin kävi viimein rutkasti hyvääkin säkää. En ole muuten salaliittoteorioihin taipuva mutta tuo kausi jätti minulle "ehkäpä sittenkin"-tunteen. Toivon että myöhemmin esim. Michael Coughlan tai Nigel Stepney kirjoituttaa muistelmat.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45418
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Maalis 06, 2012 21:23

Itellä tuli silloin kans vähä sama mieleen, että oliko se homma sovittu kulisseis, että mclaren ei saa mestaruutta voittaa sen skandaalin takia ja siksi hamiltoninkin piti Brasilias vielä tiputtaa itsenä pois kärjestä.

No oli miten oli, niin kyllä Kimi hienon kauden ajoi ja mestaruuden ansaitsi. Mutta oli siinä kyllä vähä pähkäilynkin aihetta, että järjestettiinkö se loppukausi Kimin hyväksi. Toki se vaati Kimiltäkin hyviä otteita radalla.

waldo39
GP-voittaja
Viestit: 2111
Liittynyt: Su Helmi 05, 2012 14:35

Viesti Kirjoittaja waldo39 » To Maalis 08, 2012 19:08

Itselläni tulee seuraavalla kaudella kuluneeksi viisi vuotta kun aloitin seuraamaan koko sarjaa. Kyllä! Viisi vuotta! Tai tarkalleen ottaen kauden 2007 puolivälissä. Taitaa kalveta teidän luvuissa mutta jostain se on aloitettava.
Ennen tuota kautta ainoat F1-kuljettajat jotka osasin nimetä oli Kimi Räikkönen, Mika Häkkinen ja David Couldhard(Nyt osaan nimetä kaikki kauden 2012 kuljettajat sekä kaikki maailmanmestarit). No! Kauden päätteeksi Kimi voitti kuin voittikin mestaruuden ja siitä se formula into alkoi(ennen sitä minulla oli elämä. Jou 8) )

Kimin 2007 mestaruus on paras muisto tähän mennessä

Alexei
Samurai
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Viesti Kirjoittaja Alexei » To Maalis 08, 2012 20:01

waldo39 kirjoitti:(ennen sitä minulla oli elämä.
Hyvin puhuttu ;)

Avatar
Makezor
GP2-kuski
Viestit: 117
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2012 17:45

Viesti Kirjoittaja Makezor » To Maalis 08, 2012 23:23

Itellä tulee vuonna 2013 10 vuotta täyteen ku aloin seurata formuloita.

No mutta unohtumattomin hetki on varmaa se Kimin mestaruus 8)
Tai Alonson onnettomuus Brasiliassa 2003. Ei tietenkään hyvä juttu mutta se ainaki pysyy mielessä :D
Miltä renkaat tuntuivat? - Siinähän ne pyörivät.
Mitä ohjeita antaisit ensikertalaisille Nico Rosbergille ja Scott Speedille? - Toivottavasti he antavat hyvin tietä.
- Kimi Räikkönen

Avatar
bbcf1
Formula Ford-kuski
Viestit: 45
Liittynyt: To Helmi 09, 2012 21:51

Viesti Kirjoittaja bbcf1 » Pe Maalis 09, 2012 11:20

Unohtumattomin hetki on varmaan Kimin mestaruus.
http://www.youtube.com/watch?v=b_vBBLQ-JxY

Kimi ohitti Fisichellan viimeisellä kierroksella Suzukassa 2005
http://www.youtube.com/watch?v=-M1PcivM ... re=related

waldo39
GP-voittaja
Viestit: 2111
Liittynyt: Su Helmi 05, 2012 14:35

Viesti Kirjoittaja waldo39 » Pe Maalis 09, 2012 16:09

Mutta kyllä noita hienoja sinivalkoisia hetkia on Formuloissa vielä tulossa.
Lupaavia nuoria kuljettajia tulee joukolla, ja olen aika varma että kahdella nykyisellä suomalaiskuskilla on parhaat hetket vielä edessä; Heikki Kovalainen ja Nico Rosberg. Kimi on vielä kysymysmerkki että onko parhaat hetket tässä sarjassa menneessä vai tulevassa.

TemeF1
Monacon voittaja
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

Viesti Kirjoittaja TemeF1 » Ti Huhti 24, 2012 19:25

Tottakai nuo suomalais saavutukset ovat jääneet mieleen. Mutta koko F1 historiasta GP viikonlopuista seuraava.



Pari pahaa onnettomuutta, 2 kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Imola 1994.

ps. Tuo on lyhyt video ja siinä on koko viikonlopun kaikki sattumat hyvin koottuna.

(muokattu)

Avatar
Justus
Testikuski
Viestit: 257
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2012 19:41

Viesti Kirjoittaja Justus » To Huhti 26, 2012 14:23

TemeF1 kirjoitti:Tottakai nuo suomalais saavutukset ovat jääneet mieleen. Mutta koko F1 historiasta GP viikonlopuista seuraava.



Pari pahaa onnettomuutta, 2 kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Imola 1994.

ps. Tuo on lyhyt video ja siinä on koko viikonlopun kaikki sattumat hyvin koottuna.

(muokattu)
Kyllä itselläni tuo Imola 1994 on valitettavasti se mieleenpainuvin juttu :cry:

Wille
Testikuski
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:23
Paikkakunta: J:kylä

Viesti Kirjoittaja Wille » La Huhti 28, 2012 0:20

Justus kirjoitti:
TemeF1 kirjoitti:Tottakai nuo suomalais saavutukset ovat jääneet mieleen. Mutta koko F1 historiasta GP viikonlopuista seuraava.



Pari pahaa onnettomuutta, 2 kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Imola 1994.

ps. Tuo on lyhyt video ja siinä on koko viikonlopun kaikki sattumat hyvin koottuna.

(muokattu)
Kyllä itselläni tuo Imola 1994 on valitettavasti se mieleenpainuvin juttu :cry:
Eihän sitä ikinä voi unohtaa... Kuten ei myöskään kausia 98 ja 99
I was having a shit

Alexei
Samurai
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Viesti Kirjoittaja Alexei » Su Syys 23, 2012 22:05

http://www.youtube.com/watch?v=XGBM4O5- ... re=related
Jos joku yksittäinen kilpailu täyttää määritelmän "unohtumaton", niin sen täytyy olla Japanin GP kaudelta 1998, jolloin koko Suomi sekosi Häkkisen ensimmäisen maailmanmestaruuden johdosta.

Vastaa Viestiin