Omat ratasuunnitelmat

Vapaampaa keskustelua lajia sivuten.

Re: Omat ratasuunnitelmat

ViestiKirjoittaja riksadaa » Su Syys 22, 2013 0:15

Kommentoikaas :P
Liitteet
F1Circuit.png
F1Circuit.png (15.73 KiB) Katsottu 3514 kertaa
Avatar
riksadaa
Kilpakuljettaja
 
Viestit: 888
Liittynyt: Su Maalis 17, 2013 18:07
Paikkakunta: Monaco

Re: Omat ratasuunnitelmat

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Ti Helmi 10, 2015 1:22

Kuva
Pituus: 4327m
DRS-alueet: Pääsuora ja mutkien 4 ja 5 välinen suora.
DRS- mittauspisteet: Mutkan 11 jälkeen ja mutkan 4 exitissä.
Korkeusero: 27m

Kyseessä on siis Suomeen rakennetteva rata, ja koska se on veronmaksajien rahoittama, niin radalle ei voitu ostaa kovin isoa tonttia. Täten rata on varsin tiheään suunniteltu ja fanien toiveesta katsomoista näkee suuren osan radasta. Kuvasta katsottuna radan maaperä on korkeimmillan yläreunassa ja matalimmillaan alareunassa. Radalle on myös tehty korkeuseroja siirtämällä maata.

Radan lähtösuora on noin 700m pitkä ja kulkee ylämäkeä pitkin. Lähtöruudut ovat sijoitettu suoran alkupäähän, jolloin ensimmäisestä ruudusta ensimmäiseen mutkaan on matkaa noin 450m. Ensimmäinen mutka on varsin tiukka, muttei silti ahdas ja on lievästi doseerattu. Nopeisiin mutkiin 2 ja 3 kuljetaan alamäkeä pitkin kunnes tullaan pitkään ja tasaiseen 4. mutkaan, jonka exit on lievästi off-camper, jolloin kuljettaja tuntee ajautuvansa leveäksi ja joutuu koettelemaan rohkeuttaan pitääkseen kaasun pohjassa. Hieman vastaava kuin Monzan Parabolican ulostulo siis. Mutkasta 4 lähdetään nousemaan mäkeä ylös mutkaan viisi. Mäki jyrkkenee suoran loppua kohden ja 5. mutkan jarrutus muistuttaa Itävallan 2. mutkan jarrutusta. Mutkat 5 ja 6 ajetaan yhteen ja niiden väli on tasainen. Mutkan 6 jälkeen alkaa alamäki, jonka monttu on mutkien 7 ja 8 välissä. Vaikka mutka 7 voi näyttää helpolta, niin se on oikeasti hyvin hankala, koska auto pitää saada oikeaan kulmaan mutkaa 8 varten. Mutkat 8 ja 9 muodostavat nopean S-mutkan, jossa kaasun ja jarrun välillä tasapainoilu on avain hyvään aikaan. Mutkat ajetaan ylämäkeen, joka kuitenkin loivenee mutkan 9 jälkeen. Radan vaikein mutka on mutka 10, joka muistuttaa Brand Hatchin viimeistä mutkaa. Mutka laskee rajusti sisäänkäännön kohdassa ja loivenee äkisti apexin ja exitin välissä. Mm. Felipe Massa kertoi mutkan ollevan vaarallinen sen vauhdin ja profiilin takia, mutta ison turva-alueen ansiosta mutkaa ei tarvinnut muuttaa. Mutkan 10 ja 11 välinen suora on tasaista aluetta, mutta loivasti vasemmalle kaartuvan osion jälkeen alkaa loiva alamäki mutkan 11 jarrutukseen. Mutkien 11, 12, 13 ja 14 välinen alue on tasaista. Mutkan 12,13 ja 14 muodostavat 3-osaisen shikaanin, jonka kanttikivistä pystyy tasapainoisella autolla oikomaan rutkasti. Mutkan 14 exitiä on levennytty runsaasti, jolloin autot pääsevät avaamaan kaasun jo mutkan 13 jälkeen. Tämä myös helpottaa edellä olevan seuraamista pääsuoralle tarjoten hyvän ohitus mahdollisuuden ensimmäiseen mutkaan. Muut hyvät ohituspaikat ovat mutkat 5 ja 11.

Rataprofiili on aika äkkiä väännetty, joten mittasuhteet ovat väärin (etenkin lopun shikaanissa) samoinkuin osa mutkista on näyttää terävämmiltä kuin oikeasti olisivat. Kommentoikaa vapaasti, niin risuja ja ruusuja! :)
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1849
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Edellinen

Paluu Formula 1 - vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron