Lähtöruuturangaistus on surkea sääntö

Vapaampaa keskustelua lajia sivuten.

Lähtöruuturangaistus on surkea sääntö

ViestiKirjoittaja Skege » La Touko 26, 2012 22:17

Nykyisessä muodossaan lähtöruuturangaistus osoitti tänään huonoutensa. Sitä pitäisi muuttaa niin, että talli saa itse päättää missä kisassa se sen kärsii.

Kommentteja?
Skege
Kartingkuski
 
Viestit: 19
Liittynyt: La Touko 26, 2012 22:15

Re: Lähtöruuturangaistus on surkea sääntö

ViestiKirjoittaja IceMan » La Touko 26, 2012 22:19

Skege kirjoitti:Nykyisessä muodossaan lähtöruuturangaistus osoitti tänään huonoutensa. Sitä pitäisi muuttaa niin, että talli saa itse päättää missä kisassa se sen kärsii.

Kommentteja?


No emmä nyt tiedä.

Pakko olla joku rajoitus (esim. 5 kilpailusta rangaistuksen jälkeen) koska jos saa vaikka lähtöruuturangaistuksen, sitten on säästellyt sitä viimeiseen kisaan, mutta saakin toisessa viimeisessä kilpailussa uuden rangaistuksen, tuplaantuuko? 10+10 esim?
Avatar
IceMan
Monacon voittaja
 
Viestit: 4500
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 19:19

Re: Lähtöruuturangaistus on surkea sääntö

ViestiKirjoittaja TemeF1 » La Touko 26, 2012 22:23

Skege kirjoitti:Nykyisessä muodossaan lähtöruuturangaistus osoitti tänään huonoutensa. Sitä pitäisi muuttaa niin, että talli saa itse päättää missä kisassa se sen kärsii.

Kommentteja?


On ne perseestä välillä, mutta kaikki kokee saman ja olishan se hullua että saisi itse päättää koska kärsii. Saa esim. vika lähtöpaikan ja sitten kärsii jne.

Toki olis Schumi paalulla ollu kova juttu ja ihan ansaittu, koska tuo rangaistuskin oli vähän kyseenalainen, mutta F1 on F1 ja säännöt on samat kaikille, jopa Kerppeenin rehtorille.
TemeF1
Monacon voittaja
 
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Touko 26, 2012 22:24

No joo riippuu vähä tilanteesta. Schumilla meni Espanjan kisa pilalle ja tämäkin kisa vaikeutui huomattavasti. Eli yhdellä pienellä virheellä pilas kaks kisaansa. Siinä mieles kohtuuton sääntö. Muutenkaan ei tuosta pidä, että kun kilpailus jotain töppää nii helposti sitten saa sellaisen rangaistuksen mikä pilaa seuraavankin kisan.

Mutta vaikea se on mitään muuta rangaistusta antaa. Jos kerta joutuu keskeyttämään, niin ei siinä oikein voida antaa varikon läpiajo rangaistusta. Ja mikään muutaman tuhannen rahasakko ei taas noilla miehillä paljon tunnu missään.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44100
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja IceMan » La Touko 26, 2012 22:25

Jamppa kirjoitti:No joo riippuu vähä tilanteesta. Schumilla meni Espanjan kisa pilalle ja tämäkin kisa vaikeutui huomattavasti. Eli yhdellä pienellä virheellä pilas kaks kisaansa. Siinä mieles kohtuuton sääntö. Muutenkaan ei tuosta pidä, että kun kilpailus jotain töppää nii helposti sitten saa sellaisen rangaistuksen mikä pilaa seuraavankin kisan.

Mutta vaikea se on mitään muuta rangaistusta antaa. Jos kerta joutuu keskeyttämään, niin ei siinä oikein voida antaa varikon läpiajo rangaistusta. Ja mikään muutaman tuhannen rahasakko ei taas noilla miehillä paljon tunnu missään.


Jep mutta tilanne ei ollut Schumacherin vika, ainakaan kokonaan. Sennakin oli yhtä paljon tilanteessa mukana koska muutti pääsuoran pieneksi shikaaniksi.
Avatar
IceMan
Monacon voittaja
 
Viestit: 4500
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 19:19

Re: Lähtöruuturangaistus on surkea sääntö

ViestiKirjoittaja Skege » La Touko 26, 2012 22:26

IceMan kirjoitti:
Skege kirjoitti:Nykyisessä muodossaan lähtöruuturangaistus osoitti tänään huonoutensa. Sitä pitäisi muuttaa niin, että talli saa itse päättää missä kisassa se sen kärsii.

Kommentteja?


No emmä nyt tiedä.

Pakko olla joku rajoitus (esim. 5 kilpailusta rangaistuksen jälkeen) koska jos saa vaikka lähtöruuturangaistuksen, sitten on säästellyt sitä viimeiseen kisaan, mutta saakin toisessa viimeisessä kilpailussa uuden rangaistuksen, tuplaantuuko? 10+10 esim?


Esimerkiksi juuri noin. Ja lisäksi sääntö voisi sisältää pykälän, että jos saa toisen lähtöruuturangaistuksen ja alla on jo yksi, niin rangaistus tulee kärsittäväksi heti seuraavassa kisassa.
Skege
Kartingkuski
 
Viestit: 19
Liittynyt: La Touko 26, 2012 22:15

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Touko 26, 2012 22:26

IceMan kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:No joo riippuu vähä tilanteesta. Schumilla meni Espanjan kisa pilalle ja tämäkin kisa vaikeutui huomattavasti. Eli yhdellä pienellä virheellä pilas kaks kisaansa. Siinä mieles kohtuuton sääntö. Muutenkaan ei tuosta pidä, että kun kilpailus jotain töppää nii helposti sitten saa sellaisen rangaistuksen mikä pilaa seuraavankin kisan.

Mutta vaikea se on mitään muuta rangaistusta antaa. Jos kerta joutuu keskeyttämään, niin ei siinä oikein voida antaa varikon läpiajo rangaistusta. Ja mikään muutaman tuhannen rahasakko ei taas noilla miehillä paljon tunnu missään.


Jep mutta tilanne ei ollut Schumacherin vika, ainakaan kokonaan. Sennakin oli yhtä paljon tilanteessa mukana koska muutti pääsuoran pieneksi shikaaniksi.


En minäkään sitä Schumin syyksi laittaisi. Mutta tuomaristo oli tuota mieltä.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44100
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Aivan

ViestiKirjoittaja Skege » La Touko 26, 2012 22:28

Jamppa kirjoitti:No joo riippuu vähä tilanteesta. Schumilla meni Espanjan kisa pilalle ja tämäkin kisa vaikeutui huomattavasti. Eli yhdellä pienellä virheellä pilas kaks kisaansa. Siinä mieles kohtuuton sääntö. Muutenkaan ei tuosta pidä, että kun kilpailus jotain töppää nii helposti sitten saa sellaisen rangaistuksen mikä pilaa seuraavankin kisan.

Mutta vaikea se on mitään muuta rangaistusta antaa. Jos kerta joutuu keskeyttämään, niin ei siinä oikein voida antaa varikon läpiajo rangaistusta. Ja mikään muutaman tuhannen rahasakko ei taas noilla miehillä paljon tunnu missään.


Lähtöruuturangaistus muuttuisi huomattavasti toimivammaksi, jos talli saisi päättää itse missä kisassa sen kärsii.
Skege
Kartingkuski
 
Viestit: 19
Liittynyt: La Touko 26, 2012 22:15

Re: Aivan

ViestiKirjoittaja TemeF1 » La Touko 26, 2012 22:29

Skege kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:No joo riippuu vähä tilanteesta. Schumilla meni Espanjan kisa pilalle ja tämäkin kisa vaikeutui huomattavasti. Eli yhdellä pienellä virheellä pilas kaks kisaansa. Siinä mieles kohtuuton sääntö. Muutenkaan ei tuosta pidä, että kun kilpailus jotain töppää nii helposti sitten saa sellaisen rangaistuksen mikä pilaa seuraavankin kisan.

Mutta vaikea se on mitään muuta rangaistusta antaa. Jos kerta joutuu keskeyttämään, niin ei siinä oikein voida antaa varikon läpiajo rangaistusta. Ja mikään muutaman tuhannen rahasakko ei taas noilla miehillä paljon tunnu missään.


Lähtöruuturangaistus muuttuisi huomattavasti toimivammaksi, jos talli saisi päättää itse missä kisassa sen kärsii.


Aivan järjetön idea mielestäni.
TemeF1
Monacon voittaja
 
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

Re: Aivan

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Touko 26, 2012 22:31

Skege kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:No joo riippuu vähä tilanteesta. Schumilla meni Espanjan kisa pilalle ja tämäkin kisa vaikeutui huomattavasti. Eli yhdellä pienellä virheellä pilas kaks kisaansa. Siinä mieles kohtuuton sääntö. Muutenkaan ei tuosta pidä, että kun kilpailus jotain töppää nii helposti sitten saa sellaisen rangaistuksen mikä pilaa seuraavankin kisan.

Mutta vaikea se on mitään muuta rangaistusta antaa. Jos kerta joutuu keskeyttämään, niin ei siinä oikein voida antaa varikon läpiajo rangaistusta. Ja mikään muutaman tuhannen rahasakko ei taas noilla miehillä paljon tunnu missään.


Lähtöruuturangaistus muuttuisi huomattavasti toimivammaksi, jos talli saisi päättää itse missä kisassa sen kärsii.


Totta tuokin. Mutta olisko se sitten enään niin paha rangaistus? Rangaistushan pitää olla sellainen joka tuntuu.

Lähtöruuturangaistus on kyllä huono systeemi ylipäänsä. Mutta eipä taida olla muutakaan keinoa. Jos ei sitten olisi jotain pisteiden vähentämistä, yms.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44100
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Aivan

ViestiKirjoittaja Skege » La Touko 26, 2012 22:31

TemeF1 kirjoitti:
Skege kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:No joo riippuu vähä tilanteesta. Schumilla meni Espanjan kisa pilalle ja tämäkin kisa vaikeutui huomattavasti. Eli yhdellä pienellä virheellä pilas kaks kisaansa. Siinä mieles kohtuuton sääntö. Muutenkaan ei tuosta pidä, että kun kilpailus jotain töppää nii helposti sitten saa sellaisen rangaistuksen mikä pilaa seuraavankin kisan.

Mutta vaikea se on mitään muuta rangaistusta antaa. Jos kerta joutuu keskeyttämään, niin ei siinä oikein voida antaa varikon läpiajo rangaistusta. Ja mikään muutaman tuhannen rahasakko ei taas noilla miehillä paljon tunnu missään.


Lähtöruuturangaistus muuttuisi huomattavasti toimivammaksi, jos talli saisi päättää itse missä kisassa sen kärsii.


Aivan järjetön idea mielestäni.


Varmasti ;) mutta perustelisitko hieman?
Skege
Kartingkuski
 
Viestit: 19
Liittynyt: La Touko 26, 2012 22:15

ViestiKirjoittaja IceMan » La Touko 26, 2012 22:31

Jamppa kirjoitti:
IceMan kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:No joo riippuu vähä tilanteesta. Schumilla meni Espanjan kisa pilalle ja tämäkin kisa vaikeutui huomattavasti. Eli yhdellä pienellä virheellä pilas kaks kisaansa. Siinä mieles kohtuuton sääntö. Muutenkaan ei tuosta pidä, että kun kilpailus jotain töppää nii helposti sitten saa sellaisen rangaistuksen mikä pilaa seuraavankin kisan.

Mutta vaikea se on mitään muuta rangaistusta antaa. Jos kerta joutuu keskeyttämään, niin ei siinä oikein voida antaa varikon läpiajo rangaistusta. Ja mikään muutaman tuhannen rahasakko ei taas noilla miehillä paljon tunnu missään.


Jep mutta tilanne ei ollut Schumacherin vika, ainakaan kokonaan. Sennakin oli yhtä paljon tilanteessa mukana koska muutti pääsuoran pieneksi shikaaniksi.


En minäkään sitä Schumin syyksi laittaisi. Mutta tuomaristo oli tuota mieltä.


Välillä ihmetettyy FIAn toiminta. Voi olla että he laittoivat Schumahcerin syyksi koska hän oli peräänaja mutta Senna muutti ajolinjaa suoralla enemmän kuin kerran!
Avatar
IceMan
Monacon voittaja
 
Viestit: 4500
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 19:19

Re: Aivan

ViestiKirjoittaja Skege » La Touko 26, 2012 22:36

Jamppa kirjoitti:
Skege kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:No joo riippuu vähä tilanteesta. Schumilla meni Espanjan kisa pilalle ja tämäkin kisa vaikeutui huomattavasti. Eli yhdellä pienellä virheellä pilas kaks kisaansa. Siinä mieles kohtuuton sääntö. Muutenkaan ei tuosta pidä, että kun kilpailus jotain töppää nii helposti sitten saa sellaisen rangaistuksen mikä pilaa seuraavankin kisan.

Mutta vaikea se on mitään muuta rangaistusta antaa. Jos kerta joutuu keskeyttämään, niin ei siinä oikein voida antaa varikon läpiajo rangaistusta. Ja mikään muutaman tuhannen rahasakko ei taas noilla miehillä paljon tunnu missään.


Lähtöruuturangaistus muuttuisi huomattavasti toimivammaksi, jos talli saisi päättää itse missä kisassa sen kärsii.


Totta tuokin. Mutta olisko se sitten enään niin paha rangaistus? Rangaistushan pitää olla sellainen joka tuntuu.

Lähtöruuturangaistus on kyllä huono systeemi ylipäänsä. Mutta eipä taida olla muutakaan keinoa. Jos ei sitten olisi jotain pisteiden vähentämistä, yms.


Kyllä se paha rangaistus ainakin mestaruudesta taistelevalle kuskille ja tallille olisi. Ja voisihan sääntö olla vielä sellainen, että rangaistus on rikkeestä riippumatta aina 10 sijaa.
Skege
Kartingkuski
 
Viestit: 19
Liittynyt: La Touko 26, 2012 22:15

Re: Aivan

ViestiKirjoittaja TemeF1 » La Touko 26, 2012 22:37

Skege kirjoitti:
TemeF1 kirjoitti:
Skege kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:No joo riippuu vähä tilanteesta. Schumilla meni Espanjan kisa pilalle ja tämäkin kisa vaikeutui huomattavasti. Eli yhdellä pienellä virheellä pilas kaks kisaansa. Siinä mieles kohtuuton sääntö. Muutenkaan ei tuosta pidä, että kun kilpailus jotain töppää nii helposti sitten saa sellaisen rangaistuksen mikä pilaa seuraavankin kisan.

Mutta vaikea se on mitään muuta rangaistusta antaa. Jos kerta joutuu keskeyttämään, niin ei siinä oikein voida antaa varikon läpiajo rangaistusta. Ja mikään muutaman tuhannen rahasakko ei taas noilla miehillä paljon tunnu missään.


Lähtöruuturangaistus muuttuisi huomattavasti toimivammaksi, jos talli saisi päättää itse missä kisassa sen kärsii.


Varmasti ;) mutta perustelisitko hieman?


Kyseisessä tapauksessa voisi tulla tilanne, että tallilla on useampi rangaistus niskassa ja kaikki on lykätty loppukauteen ja pahimmassa tapauksessa voi tulla tilanne, että kaikki on lykätty loppuun ja tulee uusi, mutta kausi ei riitä sen kärsimiseen.

Muutenkin aivan järjenvastaista, koska talli voisi valita edellisten vuosien informaation tai harjoitusten? perusteella rangaistuksen niille radoille, joilla tietää olevansa heikommalla menestyksellä.

On myös muita variootioita, mutta en nyt jaksa alkaa kaikkia selvittämään.

Kyllä säännöissä on tietty logiikka niiden pohjalta jo harkittu etukäteen, se, että onko koko sääntö järkevä, on eri asia.
TemeF1
Monacon voittaja
 
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

Re: Aivan

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Touko 26, 2012 22:40

Skege kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
Skege kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:No joo riippuu vähä tilanteesta. Schumilla meni Espanjan kisa pilalle ja tämäkin kisa vaikeutui huomattavasti. Eli yhdellä pienellä virheellä pilas kaks kisaansa. Siinä mieles kohtuuton sääntö. Muutenkaan ei tuosta pidä, että kun kilpailus jotain töppää nii helposti sitten saa sellaisen rangaistuksen mikä pilaa seuraavankin kisan.

Mutta vaikea se on mitään muuta rangaistusta antaa. Jos kerta joutuu keskeyttämään, niin ei siinä oikein voida antaa varikon läpiajo rangaistusta. Ja mikään muutaman tuhannen rahasakko ei taas noilla miehillä paljon tunnu missään.


Lähtöruuturangaistus muuttuisi huomattavasti toimivammaksi, jos talli saisi päättää itse missä kisassa sen kärsii.


Totta tuokin. Mutta olisko se sitten enään niin paha rangaistus? Rangaistushan pitää olla sellainen joka tuntuu.

Lähtöruuturangaistus on kyllä huono systeemi ylipäänsä. Mutta eipä taida olla muutakaan keinoa. Jos ei sitten olisi jotain pisteiden vähentämistä, yms.


Kyllä se paha rangaistus ainakin mestaruudesta taistelevalle kuskille ja tallille olisi. Ja voisihan sääntö olla vielä sellainen, että rangaistus on rikkeestä riippumatta aina 10 sijaa.


No kyllähän rangaistus pitäis olla sen rikkeen tasoinen. Eli pienestä rikkeestä viis ruutua ja isommasta se kymmenen.

Ehkä se kuitenkin on paras ratkaisu, että rangaistus tulee voimaan heti seuraavaan kisaan. Tuskin Schumia olis niin paljon harmittanu jos olis ollu tänään vaikka neljäs. Mutta kun oli paalulla ensimmäistä kertaa pitkään aikaan, niin varmasti syö miestä. Hamilton kans sai tällä kaudella sen rangaistuksen ja tippui pois paalulta. Siihen nähden aika kova rangaistus.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44100
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Seuraava

Paluu Formula 1 - vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Kaido ja 1 vierailijaa