Lähtöruuturangaistus on surkea sääntö

Vapaampaa keskustelua lajia sivuten.

ViestiKirjoittaja Alexei » Su Touko 27, 2012 9:13

Skege kirjoitti:Rangaistuksista pitäisi päättää demokraattisesti. Katsojat voisivat äänestää millaisen rangaistuksen kuski ansaitsee. Esim. kun kuski töppäilee, niin olisi aikaa 15 minuuttia äänestää (internetissä) kuskille rangaistuksesta. Direktoraatti ilmoittaisi milloin äänestysaika alkaa ja milloin se loppuu. Asiaa voisi vielä helpottaa antamalla vaikka 5 vaihtohtoa joista katsojan pitää valita.

Kommentteja?


Ei onnistuisi.

Maailmassa on todella paljon erittäin fanaattisia tietyn kuskin kannattajia, enemmän kuin jonkun toisen kuskin. Kuvitellaan tilanne jossa Button (mukava mies) ja Alonso (ei niin pidetty kaveri) kilkkaavat toisiaan, ja Button on syyllinen tilanteeseen. Alonso kuitenkin selviytyy taistelusta voittajana, ja selostajat ympäri maailman haukkuvat puolestaan Alonson epäurheilijamaiseksi kuskiksi. Totta kai Alonsolle äänestettäisiin rangaistusta.
Sama tilanne totta kai Suomessa jos Alonso ja Kimi kilkkaavat...

Tuhoon tuomittu ajatus jo syntyessään, jos suoraan sanon :D
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Skege » Su Touko 27, 2012 9:17

Jamppa kirjoitti:Onhan noita käyny ennenkin, että kolaroidaan toinen ulos, että itselle varmistuisi mestaruus. Ja siitähän on lähteny koko kauden pisteet pois!

Ja tuo netis äänestys alkaa lähentelemään jo jotain big brother kisaa :D

Kyllä se päätäntävalta pitää pysyä tuomaristolla. Tuoshan kävis niin, että sellainen kuski mistä yleisö ei pidä, sais kovemman rangaistuksen samasta asiasta, kun joku sellainen kuski mistä katsojat pitää.

Eikä tuollainen yleisöpäättää tyyli oikein mielestäni sovi Formuloihin.


Vallankumouksellisuus on aina hyvästä ;) Ja lajinhan pitäisi olla mahdollisimman katsojaystävällinen. Minä ainakin äänestäisin oikein mielelläni rangaistuksista.
Skege
Kartingkuski
 
Viestit: 19
Liittynyt: La Touko 26, 2012 22:15

ViestiKirjoittaja Alexei » Su Touko 27, 2012 9:23

Skege kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:Onhan noita käyny ennenkin, että kolaroidaan toinen ulos, että itselle varmistuisi mestaruus. Ja siitähän on lähteny koko kauden pisteet pois!

Ja tuo netis äänestys alkaa lähentelemään jo jotain big brother kisaa :D

Kyllä se päätäntävalta pitää pysyä tuomaristolla. Tuoshan kävis niin, että sellainen kuski mistä yleisö ei pidä, sais kovemman rangaistuksen samasta asiasta, kun joku sellainen kuski mistä katsojat pitää.

Eikä tuollainen yleisöpäättää tyyli oikein mielestäni sovi Formuloihin.


Vallankumouksellisuus on aina hyvästä ;) Ja lajinhan pitäisi olla mahdollisimman katsojaystävällinen. Minä ainakin äänestäisin oikein mielelläni rangaistuksista.


Kyllä minäkin mieluusti äänestäisin rangaistuksista, kun itse ainakin pystyn melko lailla objektiivisesti formuloiden tapahtumia seuraamaan. Mutta kylmä fakta on se, että monet fanittavat niin sokeasti lempikuskiaan, ettei siitä tulisi mitään.

Katsojaystävällisyys on myös aivan jotain muuta, kuin kisatapahtumien "sorkkimista". Toki vallankumouksellinen idea, mutta se nyt ei vain toimisi :)
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Skege » Su Touko 27, 2012 9:27

Alexei kirjoitti:
Skege kirjoitti:Rangaistuksista pitäisi päättää demokraattisesti. Katsojat voisivat äänestää millaisen rangaistuksen kuski ansaitsee. Esim. kun kuski töppäilee, niin olisi aikaa 15 minuuttia äänestää (internetissä) kuskille rangaistuksesta. Direktoraatti ilmoittaisi milloin äänestysaika alkaa ja milloin se loppuu. Asiaa voisi vielä helpottaa antamalla vaikka 5 vaihtohtoa joista katsojan pitää valita.

Kommentteja?


Ei onnistuisi.

Maailmassa on todella paljon erittäin fanaattisia tietyn kuskin kannattajia, enemmän kuin jonkun toisen kuskin. Kuvitellaan tilanne jossa Button (mukava mies) ja Alonso (ei niin pidetty kaveri) kilkkaavat toisiaan, ja Button on syyllinen tilanteeseen. Alonso kuitenkin selviytyy taistelusta voittajana, ja selostajat ympäri maailman haukkuvat puolestaan Alonson epäurheilijamaiseksi kuskiksi. Totta kai Alonsolle äänestettäisiin rangaistusta.
Sama tilanne totta kai Suomessa jos Alonso ja Kimi kilkkaavat...

Tuhoon tuomittu ajatus jo syntyessään, jos suoraan sanon :D


Noh, äänien määrä on helppo suhteuttaa sen maan väkimäärään mistä äänet tulevat. Vrt Euroviisut.

En minä tätä ideaa silti tosissani esittänyt vaan esimerkkinä, että lajia voisi radikaalimminkin uudistaa. Jokatapauksessa Schumi mielestäni (ja monen muunkin mielestä) kärsi vääryyttä tänä viikonloppuna. Ja kun vielä ajatellaan, että sama voi toistua saman kuskin kohdalla saman kauden aikana, niin voidaan kai aika yleisesti todeta että sääntö on huono.
Skege
Kartingkuski
 
Viestit: 19
Liittynyt: La Touko 26, 2012 22:15

ViestiKirjoittaja Alexei » Su Touko 27, 2012 9:37

Skege kirjoitti:En minä tätä ideaa silti tosissani esittänyt vaan esimerkkinä, että lajia voisi radikaalimminkin uudistaa. Jokatapauksessa Schumi mielestäni (ja monen muunkin mielestä) kärsi vääryyttä tänä viikonloppuna. Ja kun vielä ajatellaan, että sama voi toistua saman kuskin kohdalla saman kauden aikana, niin voidaan kai aika yleisesti todeta että sääntö on huono.


Ihan samaa mieltä olen itsekin, että Schumi kärsii turhaan Espanjan tapauksesta, josta rangaistus jaettiin vieläpä kyseenalaisesti.

Sääntö sinällään ei ole huono, vaan rangaistusten pano täytäntöön ontuu. Schumi-Senna -kolarissa rangaistuksia ei kisan aikana voitu jakaa, mutta minun mielestäni rangaistus olisi kokonaan voitu jättää antamatta. Se oli kilpa-autoilutilanne, jossa Senna oli isompi syyllinen vaihdettuaan ajolinjaa jarrutuksessa, joskin lievästi. Ja Senna kärsi tempustaan jouduttuaan myös keskeyttämään.

Eli, jos rangaistukset yleensäkin jaettaisiin kisan aikana eikä sen jälkeen, säästyttäisiin tuomaristoa kohtaan kohdistuvalta kritiikiltä. Monessa tapauksessa rangaistus, kuten tuossa jo kirjoitinkin, voitaisiin jättää kokonaan antamatta.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Skege » Su Touko 27, 2012 9:41

Alexei kirjoitti:
Skege kirjoitti:En minä tätä ideaa silti tosissani esittänyt vaan esimerkkinä, että lajia voisi radikaalimminkin uudistaa. Jokatapauksessa Schumi mielestäni (ja monen muunkin mielestä) kärsi vääryyttä tänä viikonloppuna. Ja kun vielä ajatellaan, että sama voi toistua saman kuskin kohdalla saman kauden aikana, niin voidaan kai aika yleisesti todeta että sääntö on huono.


Ihan samaa mieltä olen itsekin, että Schumi kärsii turhaan Espanjan tapauksesta, josta rangaistus jaettiin vieläpä kyseenalaisesti.

Sääntö sinällään ei ole huono, vaan rangaistusten pano täytäntöön ontuu. Schumi-Senna -kolarissa rangaistuksia ei kisan aikana voitu jakaa, mutta minun mielestäni rangaistus olisi kokonaan voitu jättää antamatta. Se oli kilpa-autoilutilanne, jossa Senna oli isompi syyllinen vaihdettuaan ajolinjaa jarrutuksessa, joskin lievästi. Ja Senna kärsi tempustaan jouduttuaan myös keskeyttämään.

Eli, jos rangaistukset yleensäkin jaettaisiin kisan aikana eikä sen jälkeen, säästyttäisiin tuomaristoa kohtaan kohdistuvalta kritiikiltä. Monessa tapauksessa rangaistus, kuten tuossa jo kirjoitinkin, voitaisiin jättää kokonaan antamatta.


No tällaisessa tapauksessa, kun kumpikaan saavuta toisen keskeytyksestä mitään hyötyä, niin rangaistus todellakin olisi voitu jättää antamatta.
Skege
Kartingkuski
 
Viestit: 19
Liittynyt: La Touko 26, 2012 22:15

ViestiKirjoittaja J4M4N3 » Su Touko 27, 2012 9:47

Skege kirjoitti: Jokatapauksessa Schumi mielestäni (ja monen muunkin mielestä) kärsi vääryyttä tänä viikonloppuna. Ja kun vielä ajatellaan, että sama voi toistua saman kuskin kohdalla saman kauden aikana, niin voidaan kai aika yleisesti todeta että sääntö on huono.


Samaa mieltä, Schumin kolari oli aika puhtaasti kisatilanne, mutta taitaa olla että kun kuskille osuu kaudella useampi ''kisatilanne'' niin sanktioita lätkitään herkemmin
Avatar
J4M4N3
Weltmeister
 
Viestit: 6576
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 16:21

ViestiKirjoittaja Aliisa » Ti Touko 29, 2012 21:46

Entä jos mahdollinen sanktio otettaisiinkin pisteistä? Pienemmistä "rikkeistä" kuten vaihdelaatikon/moottorin vaihto ennen aikojaan voitaisiin antaa tyyliin miinus 2 pistettä, kun taas törkeämmistä kuten vaarallinen ajotapa, epäurheilijamainen käytös jne voitaisiin antaa vaikka miinus 5 pistettä tai tilanteesta riippuen. Tällöin rangaistukset eivät ainakaan kusisi kenenkään seuraavaa kisaa, mutta punishment olisi silti varmasti tuntuva.

Toki tämä ei sitten välttämättä aiheuttaisi harmaita hiuksia kellekkään Caterhamille tai HRT:lle, kun ei niitä pisteitäkään juuri ole, mutta eipä taida tuo nykyinen lähtöruudun pudotuskaan :wink:
Avatar
Aliisa
Formula Ford-kuski
 
Viestit: 28
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:51

ViestiKirjoittaja Alexei » Ti Touko 29, 2012 22:00

Aliisa kirjoitti:Entä jos mahdollinen sanktio otettaisiinkin pisteistä? Pienemmistä "rikkeistä" kuten vaihdelaatikon/moottorin vaihto ennen aikojaan voitaisiin antaa tyyliin miinus 2 pistettä, kun taas törkeämmistä kuten vaarallinen ajotapa, epäurheilijamainen käytös jne voitaisiin antaa vaikka miinus 5 pistettä tai tilanteesta riippuen. Tällöin rangaistukset eivät ainakaan kusisi kenenkään seuraavaa kisaa, mutta punishment olisi silti varmasti tuntuva.

Toki tämä ei sitten välttämättä aiheuttaisi harmaita hiuksia kellekkään Caterhamille tai HRT:lle, kun ei niitä pisteitäkään juuri ole, mutta eipä taida tuo nykyinen lähtöruudun pudotuskaan :wink:


Pisteiden rokottaminen sitten sotisi jo moottoriurheilun pitkäaikaisia perusperiaatteita vastaan. Entä jos ne rangaistuksesta poistetut pisteet ratkaisisivat maailmanmestaruuden? Monesti myönnettävät rangaistukset ovat vieläpä kyseenalaisia, joten polemiikkia syntyisi.

Vaikea on löytää hyvää kompromissia, miten rangaistuksia jaetaan. Suoraan sanottuna ei kateeksi käy niitäkään herroja, jotka näistä kabineteissa päättävät :)
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Kamui Button » Ma Syys 03, 2012 7:17

Olipa kova rangaistus Maldonadolle vilppilähdöstä. Pastor ei kuitenkaan aiheutanut suurempaa vaaraa, eikä muutenkaan pilannut kenenkään kisaa varastaessaan. Viisi ruutua seuraavaan kisaan "turvallisesta" varaslähdöstä ei oikein tunnu oikeudenmukaiselta.

Ja jos purnataan vielä säännöistä ja niiden tulkinnoista, niin onhan nuo oikaisut aika P:stä. Mielestäni radan vaatimat poikkeukset pitäisi ilmoittaa ennen vkl:a, tai viimeistään ennen aika-ajoa. Nyt ei ainakaan omiin korviin kantautunut tiedotetta, missä sallittaisi oikaisut Eau Rougessa. Kilpailussa kuitenkin kaikki oikoivat.
Kamui Button
Maksukuski
 
Viestit: 523
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 21:19

ViestiKirjoittaja TemeF1 » Ma Syys 03, 2012 12:55

Kamui Button kirjoitti:Olipa kova rangaistus Maldonadolle vilppilähdöstä. Pastor ei kuitenkaan aiheutanut suurempaa vaaraa, eikä muutenkaan pilannut kenenkään kisaa varastaessaan. Viisi ruutua seuraavaan kisaan "turvallisesta" varaslähdöstä ei oikein tunnu oikeudenmukaiselta.

Ja jos purnataan vielä säännöistä ja niiden tulkinnoista, niin onhan nuo oikaisut aika P:stä. Mielestäni radan vaatimat poikkeukset pitäisi ilmoittaa ennen vkl:a, tai viimeistään ennen aika-ajoa. Nyt ei ainakaan omiin korviin kantautunut tiedotetta, missä sallittaisi oikaisut Eau Rougessa. Kilpailussa kuitenkin kaikki oikoivat.


En usko että olisivat välttämättä tuosta vilppilähdöstä antaneet kuin varikon läpiajon tms., mutta kun mies ehti keskeyttää jo ennen rangaistusta, niin ihan ok ja suht lievä rangaistus tuollaiselle raivopäälle. :) Maltti on valttia.
Toivon mukaan Maldonadokin sen oppii joskus. Miehellä vaan on sellaiset taustatkin että saas nähdä. Tulee vähän Montoya mieleen. Montoya ei tainnut ihan noin paljoa törttöillä, mutta veri kiehui myös helposti.
TemeF1
Monacon voittaja
 
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

ViestiKirjoittaja Alexei » Ma Syys 03, 2012 13:00

TemeF1 kirjoitti:En usko että olisivat välttämättä tuosta vilppilähdöstä antaneet kuin varikon läpiajon tms., mutta kun mies ehti keskeyttää jo ennen rangaistusta, niin ihan ok ja suht lievä rangaistus tuollaiselle raivopäälle. .


Itse olisin myös ollut valmis antamaan kisan aikana drive through -penaltyn.

Mutta on tuo kyllä kohtuutonta antaa keskeyttäneelle miehelle rangaistus vilppilähdöstä seuraavaan kisaan. En näe mitään syytä, miksi tuonlaisesta rikkeestä pitää rankaista enää jälkikäteen, kun mies keskeytti.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja TemeF1 » Ma Syys 03, 2012 13:09

Alexei kirjoitti:
TemeF1 kirjoitti:En usko että olisivat välttämättä tuosta vilppilähdöstä antaneet kuin varikon läpiajon tms., mutta kun mies ehti keskeyttää jo ennen rangaistusta, niin ihan ok ja suht lievä rangaistus tuollaiselle raivopäälle. .


Itse olisin myös ollut valmis antamaan kisan aikana drive through -penaltyn.

Mutta on tuo kyllä kohtuutonta antaa keskeyttäneelle miehelle rangaistus vilppilähdöstä seuraavaan kisaan. En näe mitään syytä, miksi tuonlaisesta rikkeestä pitää rankaista enää jälkikäteen, kun mies keskeytti.


Eiköhän syy tuohon rankkuun ollut Maldonadon jatkuva törttöily radalla. Tuskin joku muu kuski ihan tuommoista olisi saanut.

Tällä kaudella on tosin aika yleistä tuntunut tuo 5 ruudun rankku olevan ja tuomarilinjatkin vaihtelee paikoittain todella paljon.
TemeF1
Monacon voittaja
 
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

Edellinen

Paluu Formula 1 - vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 2 vierailijaa