Lähtöruuturangaistus on surkea sääntö

Vapaampaa keskustelua lajia sivuten.

Re: Aivan

ViestiKirjoittaja IceMan » La Touko 26, 2012 22:41

Jamppa kirjoitti:
Skege kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
Skege kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:No joo riippuu vähä tilanteesta. Schumilla meni Espanjan kisa pilalle ja tämäkin kisa vaikeutui huomattavasti. Eli yhdellä pienellä virheellä pilas kaks kisaansa. Siinä mieles kohtuuton sääntö. Muutenkaan ei tuosta pidä, että kun kilpailus jotain töppää nii helposti sitten saa sellaisen rangaistuksen mikä pilaa seuraavankin kisan.

Mutta vaikea se on mitään muuta rangaistusta antaa. Jos kerta joutuu keskeyttämään, niin ei siinä oikein voida antaa varikon läpiajo rangaistusta. Ja mikään muutaman tuhannen rahasakko ei taas noilla miehillä paljon tunnu missään.


Lähtöruuturangaistus muuttuisi huomattavasti toimivammaksi, jos talli saisi päättää itse missä kisassa sen kärsii.


Totta tuokin. Mutta olisko se sitten enään niin paha rangaistus? Rangaistushan pitää olla sellainen joka tuntuu.

Lähtöruuturangaistus on kyllä huono systeemi ylipäänsä. Mutta eipä taida olla muutakaan keinoa. Jos ei sitten olisi jotain pisteiden vähentämistä, yms.


Kyllä se paha rangaistus ainakin mestaruudesta taistelevalle kuskille ja tallille olisi. Ja voisihan sääntö olla vielä sellainen, että rangaistus on rikkeestä riippumatta aina 10 sijaa.


No kyllähän rangaistus pitäis olla sen rikkeen tasoinen. Eli pienestä rikkeestä viis ruutua ja isommasta se kymmenen.

Ehkä se kuitenkin on paras ratkaisu, että rangaistus tulee voimaan heti seuraavaan kisaan. Tuskin Schumia olis niin paljon harmittanu jos olis ollu tänään vaikka neljäs. Mutta kun oli paalulla ensimmäistä kertaa pitkään aikaan, niin varmasti syö miestä. Hamilton kans sai tällä kaudella sen rangaistuksen ja tippui pois paalulta. Siihen nähden aika kova rangaistus.


Hamiltonin rangaistus oli kyllä todella kova FIAlta, säännöt on säännöt mutta että 23 sijan penalty bensan loppumisesta?!
Avatar
IceMan
Monacon voittaja
 
Viestit: 4500
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 19:19

Re: Aivan

ViestiKirjoittaja Skege » La Touko 26, 2012 22:41

TemeF1 kirjoitti:
Skege kirjoitti:
TemeF1 kirjoitti:
Skege kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:No joo riippuu vähä tilanteesta. Schumilla meni Espanjan kisa pilalle ja tämäkin kisa vaikeutui huomattavasti. Eli yhdellä pienellä virheellä pilas kaks kisaansa. Siinä mieles kohtuuton sääntö. Muutenkaan ei tuosta pidä, että kun kilpailus jotain töppää nii helposti sitten saa sellaisen rangaistuksen mikä pilaa seuraavankin kisan.

Mutta vaikea se on mitään muuta rangaistusta antaa. Jos kerta joutuu keskeyttämään, niin ei siinä oikein voida antaa varikon läpiajo rangaistusta. Ja mikään muutaman tuhannen rahasakko ei taas noilla miehillä paljon tunnu missään.


Lähtöruuturangaistus muuttuisi huomattavasti toimivammaksi, jos talli saisi päättää itse missä kisassa sen kärsii.


Kyseisessä tapauksessa voisi tulla tilanne, että tallilla on useampi rangaistus niskassa ja kaikki on lykätty loppukauteen ja pahimmassa tapauksessa voi tulla tilanne, että kaikki on lykätty loppuun ja tulee uusi, mutta kausi ei riitä sen kärsimiseen.

Muutenkin aivan järjenvastaista, koska talli voisi valita edellisten vuosien informaation tai harjoitusten? perusteella rangaistuksen niille radoille, joilla tietää olevansa heikommalla menestyksellä.

On myös muita variootioita, mutta en nyt jaksa alkaa kaikkia selvittämään.

Kyllä säännöissä on tietty logiikka niiden pohjalta jo harkittu etukäteen, se, että onko koko sääntö järkevä, on eri asia.

Aivan järjetön idea mielestäni.


Varmasti ;) mutta perustelisitko hieman?


No voisihan sääntö olla sellainen että jos tulee toinen rangaistus ja yksi on jo alla niin silloin molemmat pitää kärsiä heti seuraavassa kisassa. Argumentoipa tuo.
Skege
Kartingkuski
 
Viestit: 19
Liittynyt: La Touko 26, 2012 22:15

Re: Aivan

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Touko 26, 2012 22:42

TemeF1 kirjoitti:
Skege kirjoitti:
TemeF1 kirjoitti:
Skege kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:No joo riippuu vähä tilanteesta. Schumilla meni Espanjan kisa pilalle ja tämäkin kisa vaikeutui huomattavasti. Eli yhdellä pienellä virheellä pilas kaks kisaansa. Siinä mieles kohtuuton sääntö. Muutenkaan ei tuosta pidä, että kun kilpailus jotain töppää nii helposti sitten saa sellaisen rangaistuksen mikä pilaa seuraavankin kisan.

Mutta vaikea se on mitään muuta rangaistusta antaa. Jos kerta joutuu keskeyttämään, niin ei siinä oikein voida antaa varikon läpiajo rangaistusta. Ja mikään muutaman tuhannen rahasakko ei taas noilla miehillä paljon tunnu missään.


Lähtöruuturangaistus muuttuisi huomattavasti toimivammaksi, jos talli saisi päättää itse missä kisassa sen kärsii.


Varmasti ;) mutta perustelisitko hieman?


Kyseisessä tapauksessa voisi tulla tilanne, että tallilla on useampi rangaistus niskassa ja kaikki on lykätty loppukauteen ja pahimmassa tapauksessa voi tulla tilanne, että kaikki on lykätty loppuun ja tulee uusi, mutta kausi ei riitä sen kärsimiseen.

Muutenkin aivan järjenvastaista, koska talli voisi valita edellisten vuosien informaation tai harjoitusten? perusteella rangaistuksen niille radoille, joilla tietää olevansa heikommalla menestyksellä.

On myös muita variootioita, mutta en nyt jaksa alkaa kaikkia selvittämään.

Kyllä säännöissä on tietty logiikka niiden pohjalta jo harkittu etukäteen, se, että onko koko sääntö järkevä, on eri asia.


Tuoshan oli aiemmin kirjoitettu, että maksimissaan vois olla yks rangaistus "reservis". Jos tulee toinen niin sitten sen joutuu kärsimään seuraavas kilpailus.

Mutta joo, taktikointi lisääntyis ja rangaistuksen merkitys pienenis.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44162
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Aivan

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Touko 26, 2012 22:44

IceMan kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
Skege kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
Skege kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:No joo riippuu vähä tilanteesta. Schumilla meni Espanjan kisa pilalle ja tämäkin kisa vaikeutui huomattavasti. Eli yhdellä pienellä virheellä pilas kaks kisaansa. Siinä mieles kohtuuton sääntö. Muutenkaan ei tuosta pidä, että kun kilpailus jotain töppää nii helposti sitten saa sellaisen rangaistuksen mikä pilaa seuraavankin kisan.

Mutta vaikea se on mitään muuta rangaistusta antaa. Jos kerta joutuu keskeyttämään, niin ei siinä oikein voida antaa varikon läpiajo rangaistusta. Ja mikään muutaman tuhannen rahasakko ei taas noilla miehillä paljon tunnu missään.


Lähtöruuturangaistus muuttuisi huomattavasti toimivammaksi, jos talli saisi päättää itse missä kisassa sen kärsii.


Totta tuokin. Mutta olisko se sitten enään niin paha rangaistus? Rangaistushan pitää olla sellainen joka tuntuu.

Lähtöruuturangaistus on kyllä huono systeemi ylipäänsä. Mutta eipä taida olla muutakaan keinoa. Jos ei sitten olisi jotain pisteiden vähentämistä, yms.


Kyllä se paha rangaistus ainakin mestaruudesta taistelevalle kuskille ja tallille olisi. Ja voisihan sääntö olla vielä sellainen, että rangaistus on rikkeestä riippumatta aina 10 sijaa.


No kyllähän rangaistus pitäis olla sen rikkeen tasoinen. Eli pienestä rikkeestä viis ruutua ja isommasta se kymmenen.

Ehkä se kuitenkin on paras ratkaisu, että rangaistus tulee voimaan heti seuraavaan kisaan. Tuskin Schumia olis niin paljon harmittanu jos olis ollu tänään vaikka neljäs. Mutta kun oli paalulla ensimmäistä kertaa pitkään aikaan, niin varmasti syö miestä. Hamilton kans sai tällä kaudella sen rangaistuksen ja tippui pois paalulta. Siihen nähden aika kova rangaistus.


Hamiltonin rangaistus oli kyllä todella kova FIAlta, säännöt on säännöt mutta että 23 sijan penalty bensan loppumisesta?!


Eikä bensa loppunu vaan Hamiltonin käskettiin sammuttaa auto, että on sitten tankis riittävästi bensaa siihen, että FIA voi ottaa polttoaineesta näytteen.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44162
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja TemeF1 » La Touko 26, 2012 22:45

En lukenut tarpeeksi huolella teidän tekstejä. En huomannut tuota 2 rangaistuksen sääntöä. Se vaan voisi sekin osua pahimmassa tapauksessa viimeiseen kisaan. :=)

Silloin sääntö on turha, ja mielestäni maailman mkovin autoluokka ei kaipaa turhia sääntöjä, vaan päteviä sellaisia. :P
TemeF1
Monacon voittaja
 
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

Re: Aivan

ViestiKirjoittaja IceMan » La Touko 26, 2012 22:45

Jamppa kirjoitti:
IceMan kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
Skege kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
Skege kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:No joo riippuu vähä tilanteesta. Schumilla meni Espanjan kisa pilalle ja tämäkin kisa vaikeutui huomattavasti. Eli yhdellä pienellä virheellä pilas kaks kisaansa. Siinä mieles kohtuuton sääntö. Muutenkaan ei tuosta pidä, että kun kilpailus jotain töppää nii helposti sitten saa sellaisen rangaistuksen mikä pilaa seuraavankin kisan.

Mutta vaikea se on mitään muuta rangaistusta antaa. Jos kerta joutuu keskeyttämään, niin ei siinä oikein voida antaa varikon läpiajo rangaistusta. Ja mikään muutaman tuhannen rahasakko ei taas noilla miehillä paljon tunnu missään.


Lähtöruuturangaistus muuttuisi huomattavasti toimivammaksi, jos talli saisi päättää itse missä kisassa sen kärsii.


Totta tuokin. Mutta olisko se sitten enään niin paha rangaistus? Rangaistushan pitää olla sellainen joka tuntuu.

Lähtöruuturangaistus on kyllä huono systeemi ylipäänsä. Mutta eipä taida olla muutakaan keinoa. Jos ei sitten olisi jotain pisteiden vähentämistä, yms.


Kyllä se paha rangaistus ainakin mestaruudesta taistelevalle kuskille ja tallille olisi. Ja voisihan sääntö olla vielä sellainen, että rangaistus on rikkeestä riippumatta aina 10 sijaa.


No kyllähän rangaistus pitäis olla sen rikkeen tasoinen. Eli pienestä rikkeestä viis ruutua ja isommasta se kymmenen.

Ehkä se kuitenkin on paras ratkaisu, että rangaistus tulee voimaan heti seuraavaan kisaan. Tuskin Schumia olis niin paljon harmittanu jos olis ollu tänään vaikka neljäs. Mutta kun oli paalulla ensimmäistä kertaa pitkään aikaan, niin varmasti syö miestä. Hamilton kans sai tällä kaudella sen rangaistuksen ja tippui pois paalulta. Siihen nähden aika kova rangaistus.


Hamiltonin rangaistus oli kyllä todella kova FIAlta, säännöt on säännöt mutta että 23 sijan penalty bensan loppumisesta?!


Eikä bensa loppunu vaan Hamiltonin käskettiin sammuttaa auto, että on sitten tankis riittävästi bensaa siihen, että FIA voi ottaa polttoaineesta näytteen.


Eiku nii, no mitä helvattia FIA? Joo, sikäli jos ei tuosta saisi rangaistusta, kaikki pysähtyisi kierroksen jälkeen säästämään renkaitaan.
Avatar
IceMan
Monacon voittaja
 
Viestit: 4500
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 19:19

Re: Aivan

ViestiKirjoittaja Skege » La Touko 26, 2012 22:46

Jamppa kirjoitti:
TemeF1 kirjoitti:
Skege kirjoitti:
TemeF1 kirjoitti:
Skege kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:No joo riippuu vähä tilanteesta. Schumilla meni Espanjan kisa pilalle ja tämäkin kisa vaikeutui huomattavasti. Eli yhdellä pienellä virheellä pilas kaks kisaansa. Siinä mieles kohtuuton sääntö. Muutenkaan ei tuosta pidä, että kun kilpailus jotain töppää nii helposti sitten saa sellaisen rangaistuksen mikä pilaa seuraavankin kisan.

Mutta vaikea se on mitään muuta rangaistusta antaa. Jos kerta joutuu keskeyttämään, niin ei siinä oikein voida antaa varikon läpiajo rangaistusta. Ja mikään muutaman tuhannen rahasakko ei taas noilla miehillä paljon tunnu missään.


Lähtöruuturangaistus muuttuisi huomattavasti toimivammaksi, jos talli saisi päättää itse missä kisassa sen kärsii.


Varmasti ;) mutta perustelisitko hieman?


Kyseisessä tapauksessa voisi tulla tilanne, että tallilla on useampi rangaistus niskassa ja kaikki on lykätty loppukauteen ja pahimmassa tapauksessa voi tulla tilanne, että kaikki on lykätty loppuun ja tulee uusi, mutta kausi ei riitä sen kärsimiseen.

Muutenkin aivan järjenvastaista, koska talli voisi valita edellisten vuosien informaation tai harjoitusten? perusteella rangaistuksen niille radoille, joilla tietää olevansa heikommalla menestyksellä.

On myös muita variootioita, mutta en nyt jaksa alkaa kaikkia selvittämään.

Kyllä säännöissä on tietty logiikka niiden pohjalta jo harkittu etukäteen, se, että onko koko sääntö järkevä, on eri asia.


Tuoshan oli aiemmin kirjoitettu, että maksimissaan vois olla yks rangaistus "reservis". Jos tulee toinen niin sitten sen joutuu kärsimään seuraavas kilpailus.

Mutta joo, taktikointi lisääntyis ja rangaistuksen merkitys pienenis.


Taktikointi ilman muuta lisääntyisi, mutta sehän vain lisäisi mielenkiintoa. JA sääntö voisi olla sellainen että jos on yksi rangaistus jo reservissä ja tulee toinen, niin lähtöruutu putoaa automaattisesti viimeiseen ruutuun ja lankeaa seuraavaan kisaan. Se pistäisi tallinkin miettimään kuinka kauan rangaistusta kannattaa roikottaa.
Skege
Kartingkuski
 
Viestit: 19
Liittynyt: La Touko 26, 2012 22:15

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Touko 26, 2012 22:48

No tuollaisis tilanteis se varmasti olis tallille hyvä, kun olis paalu saavutettu.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44162
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja TemeF1 » La Touko 26, 2012 22:50

Miettikääpäs nyt itsenne FIA:n henkilöstöön tekemään sääntöjä. Sen jälkeen miettikää uudestaan, että onko tuo nyt niin hyvä idea kokonaisuudessaan vaikka muuten ideana olisikin hyvä.

Itse en kannattaisi, vaan hakisin simppelimmän ratkaisun.
Viimeksi muokannut TemeF1 päivämäärä La Touko 26, 2012 22:52, muokattu yhteensä 1 kerran
TemeF1
Monacon voittaja
 
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

ViestiKirjoittaja TemeF1 » La Touko 26, 2012 22:51

Ja näin ulkopuolisenakin olen samaa mieltä.
TemeF1
Monacon voittaja
 
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

ViestiKirjoittaja Skege » La Touko 26, 2012 22:52

TemeF1 kirjoitti:En lukenut tarpeeksi huolella teidän tekstejä. En huomannut tuota 2 rangaistuksen sääntöä. Se vaan voisi sekin osua pahimmassa tapauksessa viimeiseen kisaan. :=)

Silloin sääntö on turha, ja mielestäni maailman mkovin autoluokka ei kaipaa turhia sääntöjä, vaan päteviä sellaisia. :P


Eihän se nyt noin mene. Jos alla on yksi rangaistus ja on viimeinen kisa, niin siinä kisassa se rangaistus viimeistään on kärsittävä!
Skege
Kartingkuski
 
Viestit: 19
Liittynyt: La Touko 26, 2012 22:15

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Touko 26, 2012 22:53

TemeF1 kirjoitti:Miettikääpäs nyt itsenne FIA:n henkilöstöön tekemään säntöjä. Sen jälkeen miettikää uudestaan, että onko tuo nyt niin hyvä idea kokonaisuudessaanm vaikka muuten ideana olisikin hyvä.

Itse en kannattaisi, vaan hakisin simppelimmän ratkaisun.


Jos tekee rikkeen ja pääsee jatkamaan kisaa, niin sitten joko varikon läpiajo rangaistus tai aikasakko. Mutta jos joutuu keskeyttämään niin sitten ei taida olla muuta vaihtoehtoa kun tuo lähtöruutu rangaistus. Ja kyllä se taitaa olla paras ratkaisu, että sääntä pysyy yksinkertaisena, eli heti suosista vaan seuraavaan kisaan.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44162
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja TemeF1 » La Touko 26, 2012 22:55

Skege kirjoitti:
TemeF1 kirjoitti:En lukenut tarpeeksi huolella teidän tekstejä. En huomannut tuota 2 rangaistuksen sääntöä. Se vaan voisi sekin osua pahimmassa tapauksessa viimeiseen kisaan. :=)

Silloin sääntö on turha, ja mielestäni maailman mkovin autoluokka ei kaipaa turhia sääntöjä, vaan päteviä sellaisia. :P


Eihän se nyt noin mene. Jos alla on yksi rangaistus ja on viimeinen kisa, niin siinä kisassa se rangaistus viimeistään on kärsittävä!


Noh joo. Mutta ei mene minun mielestäni oikein, vaan tämä nykyinen järjestelmä on mielestäni paras mahdollinen. Jos mokaat, niin seuraavassa maksat. Se on aivan oma virhe.

Sama koskee kaikkia ja moni sen on jo saanut kokea.

Nuo laatikon vaihtorangaistukset jne. ovat mielestäni enemmän järjenvastaisia.
TemeF1
Monacon voittaja
 
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

ViestiKirjoittaja Skege » La Touko 26, 2012 22:57

TemeF1 kirjoitti:Miettikääpäs nyt itsenne FIA:n henkilöstöön tekemään sääntöjä. Sen jälkeen miettikää uudestaan, että onko tuo nyt niin hyvä idea kokonaisuudessaan vaikka muuten ideana olisikin hyvä.

Itse en kannattaisi, vaan hakisin simppelimmän ratkaisun.


No mahdollisimman simppelihän se nyt juuri on, ja aiheuttaa sellaisenaan närää. Siksihän tästä keskustellaan. Varmasti kaikkia miellyttävää lopputulosta ei ole helppo saada aikaan, mutta tuo kahden rangaistuksen sääntö ja seuraavassa kisassa viimeinen ruutu on mielestäni aika yksinkertainen myös ymmärtää.
Skege
Kartingkuski
 
Viestit: 19
Liittynyt: La Touko 26, 2012 22:15

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Touko 26, 2012 22:59

Kuskit ei ainakaan julkisesti tuosta rangaistustavasta paljon purnaa. Varmaan sielä on mietitty paljonkin eri rangaistuksia, mutta taitaa tämä nykyinen olla se helpoin. Joskaan ei toki meikäläisen mieleen.

Harmittaa kyllä paljon Schumin puolesta.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44162
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

EdellinenSeuraava

Paluu Formula 1 - vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron