Itävallan GP - 2017

Itävallan GP - 2017

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ti Heinä 04, 2017 17:28

Kuva FORMULA 1 GROβER PREIS VON ÖSTERREICH 2017 Kuva

Kuva

Kaudelle 2014 kalenteriin palautettu Itävallan GP ajetaan haastavalla radalla näyttävissä vuoristomaisemissa. Itävalta joutui luopumaan kisaisännyydestään kauden 2003 jälkeen radan käytyä vanhahtaneeksi silloisille F1-autoille. Kilpailutoiminta radalla loppui kokonaan eikä suunnitelmissa ollut mittava remontti edennyt toivotulla tavalla, mistä johtuen rata oli useita vuosia melkeinpä raunioina. Jokunen vuosi sitten radan jo aiemmin omistukseensa hankkinut Red Bull -konsernin nokkamies Dietrich Mateschitz kuitenkin alkoi rakennuttaa rata-aluetta uuteen uskoon, ja vuonna 2011 Red Bull Ringillä ajettiin jo DTM-sarjan osakilpailu. F1-osakilpailun saamisessa takaisin Itävallan maaperälle suurta roolia näytteli Red Bull Racing -tallin menestys sarjassa 2010-luvun alussa. Bernie Ecclestonekin on vallan mainiosti ymmärtänyt, että itävaltalaistalli fanaattisen kotiyleisön edessä on parasta mahdollista mainosta koko F1-sirkukselle.

Vaikka historian ensimmäinen Itävallan GP aikanaan ajettiinkin Zeltweg-nimiseen lentotukikohtaan kyhätyllä radalla, on osakilpailun pitopaikaksi suuren yleisön mielissä juurtunut pieni Spielbergin kaupunki. Vanha ja vaaralliseksi käynyt Österreichringin rata poistettiin F1-kalenterista jo 80-luvulla, mutta samalle alueelle valmistui vuonna 1996 nimen A1-Ring saanut rata. Tämä vanhasta Österreichringistä lyhennetty rataversio oli nykyään maailman tunnetuimman rata-arkkitehti Hermann Tilken ensimmäinen työ moottoriratojen parissa, ja toimi Tilkelle käytännössä työnäytteenä tulevia toimeksiantoja varten. Radan tunnuspiirteenä ovat huomattavat korkeuserot sekä harvinaisen selväpiirteinen rataprofiili. Moottoritehot ovat arvossaan kiihdytyksissä hitaista ja keskinopeista mutkista, mutta vastaavasti myös auton kaarreominaisuuksien tulee olla kunnossa esimerkiksi erittäin nopeassa Rindt-kaarteessa radan loppuosalla. Rata sisältää joitain poikkeuksellisen hankalia jarrutuksia, muun muassa toisen ja kolmannen mutkan jarrutukset ovat ylä- ja alamäestä johtuen tavanomaista haasteellisempia. Myös kahden viimeisen mutkan jarrutukset ja ulostulot on viime vuosina todettu haasteellisiksi nykyautoille. Rata-alue on tätä nykyä kaikkinensa huomattavan moderni, mutta itse radan keskivaiheilta löytyy edelleen harvinaisen paljon materiaaliltaan hiekkaa olevia turva-alueita. Tämä luo mielenkiintoisen haasteen kuljettajille, joista suurin osa on koko uransa ajan tottunut ajamaan virheet helpommin anteeksi antavilla, huippumoderneilla moottoriradoilla.

Osakilpailun perustiedot:

Ensimmäinen F1-osakilpailu: 1964 (Zeltweg)
Rata: Red Bull Ring
Sijainti: Spielberg, Styria, Itävalta
Radan pituus: 4,326 km
Kierroksia kisassa: 71 (307,146 km)
Rataennätys (ajettu entisellä A1-Ringillä): 1:08.337 (Michael Schumacher, Ferrari, 2003)
Rengasseokset: Ultrapehmeä (violetti), superpehmeä (punainen) ja pehmeä (keltainen)
Kuskien rengasvalinnat:
Spoiler:
Kuva

Sää Spielbergissä: Accuweatherin sääennuste


Aikataulu (Suomen aikaa):

Perjantai 7.7.
1. harjoitukset: 11.00
2. harjoitukset: 15.00

Lauantai 8.7.
3. harjoitukset: 12.00
Aika-ajot: 15.00

Sunnuntai 9.7.
Kilpailu: 15.00

Muuta:

Radan viralliset kotisivut: https://www.projekt-spielberg.com/de/formel-1
Red Bull Ring ilmakuvassa: Google Maps


Kuva Kaudella 2016 Kuva

Virallinen F1-kanava näköjään lopetti taas viime kauden koosteiden julkaisemisen. Jos sellainen julkaistaan, se tulee tähän.

Tulokset:


Spoiler:
Kuva
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 13875
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Itävallan GP - 2017

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ti Heinä 04, 2017 17:29

Tulokset:

FP1:

Spoiler:
Kuva


FP2:

Spoiler:
Kuva


FP3:

Spoiler:
Kuva


Aika-ajot:

Spoiler:
Kuva


Kilpailu:

Spoiler:
Kuva
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 13875
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Itävallan GP - 2017

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ti Heinä 04, 2017 17:32

Mites voimasuhteet Itävallassa? Taitaa rataprofiili suosia Mersua, mutta auto on ollut melko diiva säädettävä tällä kaudella.

Renkaat ovat varmaan yksi valituksen aihe. Ultralla voi varmaan taas ajaa koko kisan? Varsinkin Vettelin viimevuotisen rengasrikon jälkeen Pirelli on tarkkana paineiden ja cambereiden kanssa.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 13875
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Itävallan GP - 2017

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Heinä 04, 2017 19:20

Eikös rata oo suosinu williamsia aika hyvin?
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44826
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Itävallan GP - 2017

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ke Heinä 05, 2017 15:12

Jamppa kirjoitti:Eikös rata oo suosinu williamsia aika hyvin?

On joo, Strollin hyvä vauhti voi jatkua, mutta odotan silti Massalta reilusti enemmän. Jos olisivat FI:n kanssa samoilla sijoilla, niin hyvä.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 13875
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Itävallan GP - 2017

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Ke Heinä 05, 2017 15:57

Jamppa kirjoitti:Eikös rata oo suosinu williamsia aika hyvin?

Nojoo, mutta nyt on eri säännöt eikä voi sanoa, että joku rata mikä on ennen ollut hyvä olisi nyt. Itse olen hieman havainnut samanlaista vahvuutta Williamsissa, mitä menneinäkin vuosina, joskaan ei yhtä vahvasti. Toki nyt ollaan taas Kanadan ja Bakun tavoin erittäin paljon moottoritehoja vaativalla radalla, joten koko Mercedeksen remmin pistäisin tälle viikonlopulle vahvoille. Vastaavasti Mclaren tulee räpiköimään pitkässä nousussa kolmosmutkaan erittäin paljon.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 2111
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Itävallan GP - 2017

ViestiKirjoittaja WEBERMAN » La Heinä 08, 2017 13:06

Nyt näyttää P3.n jälkeen Williams tallin osalta melkoisen synkältä. Sroll sijalla 16 +1,684sek kärjestä ja Massa seuraavana 1,773sek kärkeen. Jos jotain ihmeellistä ei löydetä pikaisesti niin karsiutuminen on edessä jo Q1.ssä. Laskevat sijoitukset jo perjantaista ovat kyllä hieman erikoinen tilanne.
Nothing beats the sound of WEBER s
WEBERMAN
Foorumin Vetomies 2017
 
Viestit: 306
Liittynyt: To Kesä 27, 2013 13:00
Paikkakunta: Satakunta

Re: Itävallan GP - 2017

ViestiKirjoittaja Osku90 » Su Heinä 09, 2017 16:09

Hidastuksista nähtiin, että Bottaks lähti liikkeelle ennen valojen sammumista. Varaslähtö kuitenkin katsotaan autossa olevasta anturista, jonka vastakappale on asfaltissa. Se siis sallii pienen liikkeen ja tämän vuoksi rikettä ei tullut. Fakta on kuitenkin, että Vale starttasi ennen valojen sammumista.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4891
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Itävallan GP - 2017

ViestiKirjoittaja superzeppo » Su Heinä 09, 2017 16:11

Osku90 kirjoitti:Hidastuksista nähtiin, että Bottaks lähti liikkeelle ennen valojen sammumista. Varaslähtö kuitenkin katsotaan autossa olevasta anturista, jonka vastakappale on asfaltissa. Se siis sallii pienen liikkeen ja tämän vuoksi rikettä ei tullut. Fakta on kuitenkin, että Vale starttasi ennen valojen sammumista.

Okei, näin siis oikein. Luulin jo, että silmät valehtelee, kun kolme kertaa näin saman.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 13875
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Itävallan GP - 2017

ViestiKirjoittaja superzeppo » Su Heinä 09, 2017 20:33

Skyn analyysissä Bottaksen auto lähtee liikelle samalla framella, kun valot sammuvat. Yksi asia on varma, se, että Valtteri otti aavistuslähdön. 2 kymmenystä my ass. Musta tuntuu, että se, että Valtterin auto oli sivussa ruudusta, pelasti tässä, eikä sensorit napanneet autoa kunnolla.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 13875
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Itävallan GP - 2017

ViestiKirjoittaja Osku90 » Su Heinä 09, 2017 22:29

superzeppo kirjoitti:Skyn analyysissä Bottaksen auto lähtee liikelle samalla framella, kun valot sammuvat. Yksi asia on varma, se, että Valtteri otti aavistuslähdön. 2 kymmenystä my ass. Musta tuntuu, että se, että Valtterin auto oli sivussa ruudusta, pelasti tässä, eikä sensorit napanneet autoa kunnolla.

Siinä sensorissa on liikkumavaraa. Oikarinen selitti homman jälkihöyryissä ja video löytyy maikkarin sivuilta.

Mika Salo (Itävallassa tuomarina) kommentoi, että Bottaksen auto liikkuu 0,003 s ennen valojen sammumista, kun raja on 0,010 s.

Melko hassu sääntö, mutta on olemassa kuulemma sen takia, kun auto joskus liikahtaa kytkintä säätäessä.

Ei Bottas kyllä mitenkään sivussa ollut, kun miettii miten Hamilton tai Rosberg joskus ovat olleet.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4891
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi


Paluu Kilpailut/rataesittelyt

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa