VM lehdessä oli käyty keskustelua aiheesta josko R5 autoilla ajettaisiinkin kaudesta 2022 eteenpäin pääluokkana, niin tuolloin Toni Gardemeister tiimi TGS voisi olla yksi mukana olevista, kuten myös Toksport/M-Sport/PH-Sport, ja lukuisat muut yksityistiimit. Tuolloin automerkkeinä voisi olla Skoda/Citroen/Ford, ehkä Toyota, ja joku ihan uusikin merkki. He eivät kuitenkaan tätä kovin mahdollisena pidä, Printsportin pomo sanoo että FIA on periaatteessa ideaa vastaan, ja politiikka astuisi varsin todennäköisesti kuvaan jos R5:sistä tulis pääluokka.Dino246 kirjoitti: ↑Pe Joulu 20, 2019 6:19Tosin kuluja pitäisi saada alas muutenkin, koska jos pari kisaa WRC-autolla maksaa jo sen 300-400 tuhatta euroa niin eipä niitä jonoksi asti ole jotka pystyvät kokonaisen kauden ajamaan omalla rahoituksella. WRC2:n statuksen pönkittäminen ja nostaminen voisi olla jonkinlainen ratkaisu että saataisiin edes sinne enemmän osallistujia, mutta se on siltikin vaan kakkosluokka ja oikeasti tuonne WRC:n puolelle pitäisi saada enemmän valmistajia ja autoja viivalle. Ja kulut sille tasolle että yksityistiimeilläkin olisi mahdollisuus ajaa useampi kuin pari-kolme kisaa kaudessa. Mutta tämä tuskin on toteutumassa kun nämä uudet hybridiautot on tulossa, veikkaisin että kulut nousee entisestään kun tekniikka monimutkaistuu.
Latvalan mukaan seuraavat 2kk on todella kriittisiä, laji voi kuolla jos nyt ei anneta periksi. Hän sanoo jos nykyiset R5 otettaisiin käyttöön, ja niihin vaihdettaisiin nykyinen WRC moottori, jonka jatkosta on jo päätetty, se varmasti pudottaisi hintaa. Tilanne olisi hieman kuin A-ryhmän aikana, jolloin N-ryhmäläisen saattoi päivittää A-ryhmään. Jos nykyiset autot maksavat 800 000 euroa, ja siihen lisätää 300 000 euron hybridimoottori, silloin se on jo 1,1 miljoonan euron arvoinen. R5 auto maksaa 250 000 euroa, eroa nopeudessa on noin 1,6 sekuntia kilometria kohden, se on liian suuri ero rahallisesti, on pakko vain tulla alaspäin.