
Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut
- tietäjä3000
- Weltmeister
- Viestit: 6464
- Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24
Re: Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut
Vai on kaikkien aikojen suomalainen rallikausi tulossa
Kyl on maikkarilla markkinointi ihan yhtä kömpelöä kuin formuloiden aikaan. Tässä nyt kuitenkin on oikeastaan yksi suomalainen, joka ajaa voitoista ja Lappi satunnaisista podiumeista, mutta kyllähän tämä on huomattavasti kovempi kuin esimerkiksi -85, kun 4 suomalaista ajoi MM-voittoja ja lisäksi Alenikin useamman podiumin.

"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Re: Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut
Jeptietäjä3000 kirjoitti: ↑Su Tammi 22, 2023 14:33Vai on kaikkien aikojen suomalainen rallikausi tulossaKyl on maikkarilla markkinointi ihan yhtä kömpelöä kuin formuloiden aikaan. Tässä nyt kuitenkin on oikeastaan yksi suomalainen, joka ajaa voitoista ja Lappi satunnaisista podiumeista, mutta kyllähän tämä on huomattavasti kovempi kuin esimerkiksi -85, kun 4 suomalaista ajoi MM-voittoja ja lisäksi Alenikin useamman podiumin.

Re: Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut
Monte Carlon MM-rallin tulokset EK18/18 jälkeen:
1. Sebastien Ogier Toyota 3.12.02,0
2. Kalle Rovanperä Toyota +18,8
3. Thierry Neuville Hyundai +44,6
4. Elfyn Evans Toyota +1.12,4
5. Ott Tänak Ford +2.34,9
6. Takamoto Katsuta Toyota +3.32,6
7. Dani Sordo Hyundai +3.47,5
8. Esapekka Lappi Hyundai +3.51,3
9. Nikolai Grjazin Skoda +10.03,4
10. Yohan Rossel Citroen +10.07,9
1. Sebastien Ogier Toyota 3.12.02,0
2. Kalle Rovanperä Toyota +18,8
3. Thierry Neuville Hyundai +44,6
4. Elfyn Evans Toyota +1.12,4
5. Ott Tänak Ford +2.34,9
6. Takamoto Katsuta Toyota +3.32,6
7. Dani Sordo Hyundai +3.47,5
8. Esapekka Lappi Hyundai +3.51,3
9. Nikolai Grjazin Skoda +10.03,4
10. Yohan Rossel Citroen +10.07,9
- tietäjä3000
- Weltmeister
- Viestit: 6464
- Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24
Re: Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut
Venäläiskuski menetti Monte Carlon rallivoiton – protesti meni läpi https://www.is.fi/ralli/art-2000009344802.html
No nyt menee jo naurettavaksi kerran on formuloista tutut ratarajat otettu käyttöön myös rallin puolella. Onko tässä nyt vaan joku toimittajan väärinymmärrys vai mitä tämä nyt on olevinaan, että mutkan leikkaaminen voi jatkossa johtaa aikasakkoon? Mitäs seuraavaksi, soraralleissa jos liikaa työntää keulaa pusikkoon, niin aikasakkoa pamahtaa? Sopii toivoa, että saadaan Uumajaan kunnon kinokset, niin ei tarvii ainakaan pohtia pysyikö joku tiellä vai ei...
No nyt menee jo naurettavaksi kerran on formuloista tutut ratarajat otettu käyttöön myös rallin puolella. Onko tässä nyt vaan joku toimittajan väärinymmärrys vai mitä tämä nyt on olevinaan, että mutkan leikkaaminen voi jatkossa johtaa aikasakkoon? Mitäs seuraavaksi, soraralleissa jos liikaa työntää keulaa pusikkoon, niin aikasakkoa pamahtaa? Sopii toivoa, että saadaan Uumajaan kunnon kinokset, niin ei tarvii ainakaan pohtia pysyikö joku tiellä vai ei...
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Re: Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut
Kunnon pelleilyä taastietäjä3000 kirjoitti: ↑Ma Tammi 23, 2023 13:41Venäläiskuski menetti Monte Carlon rallivoiton – protesti meni läpi https://www.is.fi/ralli/art-2000009344802.html
No nyt menee jo naurettavaksi kerran on formuloista tutut ratarajat otettu käyttöön myös rallin puolella. Onko tässä nyt vaan joku toimittajan väärinymmärrys vai mitä tämä nyt on olevinaan, että mutkan leikkaaminen voi jatkossa johtaa aikasakkoon? Mitäs seuraavaksi, soraralleissa jos liikaa työntää keulaa pusikkoon, niin aikasakkoa pamahtaa? Sopii toivoa, että saadaan Uumajaan kunnon kinokset, niin ei tarvii ainakaan pohtia pysyikö joku tiellä vai ei...

- tietäjä3000
- Weltmeister
- Viestit: 6464
- Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24
Re: Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut
Rallin MM-sarjassa kytee jättimäinen riita https://www.is.fi/ralli/art-2000009344140.html
Tunnutaan rallin puolella olevan aika hukassa perusasioista, kun mietitään pitäisikö siirtyä täyssähköisiin autoihin valmistajien houkutteluksi. Eipä nämä nykyiset hybriditkään ketään mukaan houkutelleet, mutta hintalappua saatiin sen verran, että yksityiset lähti.
Pitäisi ymmärtää, että autonvalmistajille moottoriurheilu on ensisijaisesti markkinointia ja jotta autoja kannattaa markkinoida tulee olla myös yleisöä. Jotta sitä yleisöä saadaan sinne metsän siimekseen, niin siellä pitää olla jotain näkemisen arvoista ja sähköauton ininä ei oikein sitä ole. Toiseksi rallia pitää markkinoida aivan erilaisella otteella. F1 iski todelliseen kultasuoneen, kun teki Netflixin kanssa Drive to Surviven, jossa keskityttiin kuljettajiin. Ihmiset kiinnostavat massoja, autot bensalenkkareita ja sähköautot ei ketään. Ralli voisi koittaa tehdä esimerkiksi jokaisesta kilpailusta sellaisen tunnin koosteen, jossa olisi sisältönä muutakin kuin Pulkkisen Timo lukemassa erikoiskoeaikoja. Ralli on kuitenkin aina pieni seikkailu ja jos sitä vaan esitetään oikesta vinkkelistä, niin varmasti sillä on myös viihdearvoa.
F1:kin tämä nykyinen buumi on käytännössä täysin tuon Drive to Survive buumin synnyttämää, jota sitten amplifioi avautuminen ensimmäisenä kansainvälisenä urheilusarjana koronan jälkeen ja toissa kauden loistava mestaruuskamppailu. Ei hybridit saanet houkuteltua mukaan kuin Hondan, joka sekin otti ja lähti, mutta kun alkoi lajin suosio nousta, niin alkoi sielläkin kaduttamaan. Nyt Volkkari mielii mukaan kahdella merkillä, joista toinen on jo varma, General Motors mielii mukaan Andrettin kanssa ja Hyundainkin huhutaan hyppäävän rallista formuloihin. Moottoreille ei tässä yhdeksän vuoden aikana ole mitään hokkuspokkuksia tehty ja kolmen vuoden päästä hybriditkin muuttuu yksinkertaisemmiksi.
Prototyyppienkin puolella vietetään melkoista nousukautta uusien luokitusten ansiosta tai niistä huolimatta. LMP1 korvattiin HyperCarilla ja LMDh:lla, jotka kilpailevat keskenään, vaikka ovat eri luokkaa. Tästä sekasotkusta huolimatta monet autonvalmistajat ovat päättäneet liittyä WEC:iin tai edes IMSA:an, koska luokitus on tehty niin taidokkaasti. Käytännössä saa päättää tekeekö prototyypin vai muokkaako katulaillisesta hyperautosta HyperCarin. Lisäksi saa itse päättää haluaako hybridijärjestelmän vai ei. Luokitus sitten määrittelee autolle painohaarukan, aerodynaamisen suorituskyvyn, tehon yms. ja BoP:n (Balance of Performance=minimipainon, ahtopaineiden yms. säätö) avulla säädetään eri autojen suorituskyky suurinpiirtein vastaamaan toisiaan. Minusta rallissakin voitaisiin ihan hyvin käyttää vastaavaa, joskin katuautojen koriin pohjautuen, kuten GT3 tekee. Tällä tavoin saataisiin kynnys mukaan tulolle matalaksi ja kilpailu pysymään tiukkana ja mikä parasta erilaisia autoja. Ei ehkä puhtainta motorsporttia, mutta GT3 ovat tämän konseptin jo toimivaksi osoittaneet enkä oikein hyvää syytä keksi miksei toimisi myös rallissa. Ja rehellisesti ei kukaan katso GT3-kisaa ja mieti että onpa keinotekoista.
Tunnutaan rallin puolella olevan aika hukassa perusasioista, kun mietitään pitäisikö siirtyä täyssähköisiin autoihin valmistajien houkutteluksi. Eipä nämä nykyiset hybriditkään ketään mukaan houkutelleet, mutta hintalappua saatiin sen verran, että yksityiset lähti.
Pitäisi ymmärtää, että autonvalmistajille moottoriurheilu on ensisijaisesti markkinointia ja jotta autoja kannattaa markkinoida tulee olla myös yleisöä. Jotta sitä yleisöä saadaan sinne metsän siimekseen, niin siellä pitää olla jotain näkemisen arvoista ja sähköauton ininä ei oikein sitä ole. Toiseksi rallia pitää markkinoida aivan erilaisella otteella. F1 iski todelliseen kultasuoneen, kun teki Netflixin kanssa Drive to Surviven, jossa keskityttiin kuljettajiin. Ihmiset kiinnostavat massoja, autot bensalenkkareita ja sähköautot ei ketään. Ralli voisi koittaa tehdä esimerkiksi jokaisesta kilpailusta sellaisen tunnin koosteen, jossa olisi sisältönä muutakin kuin Pulkkisen Timo lukemassa erikoiskoeaikoja. Ralli on kuitenkin aina pieni seikkailu ja jos sitä vaan esitetään oikesta vinkkelistä, niin varmasti sillä on myös viihdearvoa.
F1:kin tämä nykyinen buumi on käytännössä täysin tuon Drive to Survive buumin synnyttämää, jota sitten amplifioi avautuminen ensimmäisenä kansainvälisenä urheilusarjana koronan jälkeen ja toissa kauden loistava mestaruuskamppailu. Ei hybridit saanet houkuteltua mukaan kuin Hondan, joka sekin otti ja lähti, mutta kun alkoi lajin suosio nousta, niin alkoi sielläkin kaduttamaan. Nyt Volkkari mielii mukaan kahdella merkillä, joista toinen on jo varma, General Motors mielii mukaan Andrettin kanssa ja Hyundainkin huhutaan hyppäävän rallista formuloihin. Moottoreille ei tässä yhdeksän vuoden aikana ole mitään hokkuspokkuksia tehty ja kolmen vuoden päästä hybriditkin muuttuu yksinkertaisemmiksi.
Prototyyppienkin puolella vietetään melkoista nousukautta uusien luokitusten ansiosta tai niistä huolimatta. LMP1 korvattiin HyperCarilla ja LMDh:lla, jotka kilpailevat keskenään, vaikka ovat eri luokkaa. Tästä sekasotkusta huolimatta monet autonvalmistajat ovat päättäneet liittyä WEC:iin tai edes IMSA:an, koska luokitus on tehty niin taidokkaasti. Käytännössä saa päättää tekeekö prototyypin vai muokkaako katulaillisesta hyperautosta HyperCarin. Lisäksi saa itse päättää haluaako hybridijärjestelmän vai ei. Luokitus sitten määrittelee autolle painohaarukan, aerodynaamisen suorituskyvyn, tehon yms. ja BoP:n (Balance of Performance=minimipainon, ahtopaineiden yms. säätö) avulla säädetään eri autojen suorituskyky suurinpiirtein vastaamaan toisiaan. Minusta rallissakin voitaisiin ihan hyvin käyttää vastaavaa, joskin katuautojen koriin pohjautuen, kuten GT3 tekee. Tällä tavoin saataisiin kynnys mukaan tulolle matalaksi ja kilpailu pysymään tiukkana ja mikä parasta erilaisia autoja. Ei ehkä puhtainta motorsporttia, mutta GT3 ovat tämän konseptin jo toimivaksi osoittaneet enkä oikein hyvää syytä keksi miksei toimisi myös rallissa. Ja rehellisesti ei kukaan katso GT3-kisaa ja mieti että onpa keinotekoista.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
- tietäjä3000
- Weltmeister
- Viestit: 6464
- Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24
Re: Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut
Rallin MM-sarjan kulissipeli käy tulikuumana – nyt tuli yllättävä käänne https://www.is.fi/ralli/art-2000009360113.html
Kova tahto on kyllä tappaa ralli lopullisesti. Välillä sitä miettii, mistä helvetistä nuo noita ideoitaan repii, jos nyt ehdotetaan pääluokan rinnalle jotain "tulevaisuusluokkaa", jossa voisi sitten testata uudempia tekniikoita. Sitähän ralli tosiaan kaipaa, pääluokan jakamista kahtia Rally1-autoihin ja lumihiutaleisiin. Sillähän sitä kilpailua saadaankin kun nykyiset kuskit ja tallit laitettaisiinkin kahteen eri sarjaan, jotka sitten ajelisivat erikseen kilpaa.
Kova tahto on kyllä tappaa ralli lopullisesti. Välillä sitä miettii, mistä helvetistä nuo noita ideoitaan repii, jos nyt ehdotetaan pääluokan rinnalle jotain "tulevaisuusluokkaa", jossa voisi sitten testata uudempia tekniikoita. Sitähän ralli tosiaan kaipaa, pääluokan jakamista kahtia Rally1-autoihin ja lumihiutaleisiin. Sillähän sitä kilpailua saadaankin kun nykyiset kuskit ja tallit laitettaisiinkin kahteen eri sarjaan, jotka sitten ajelisivat erikseen kilpaa.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari