Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut

Keskustelua muista moottoriurheilu lajeista.
Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 48689
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut

Viesti Kirjoittaja Jamppa » La Tammi 25, 2020 9:00

10.30 tulee YLE areenasta ek9 suorana.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 48689
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut

Viesti Kirjoittaja Jamppa » La Tammi 25, 2020 9:02

Dino246 kirjoitti:
La Tammi 25, 2020 8:12
Jamppa kirjoitti:
Pe Tammi 24, 2020 19:32
tietäjä3000 kirjoitti:
Pe Tammi 24, 2020 19:25
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kat ... #gs.u075m0

Tuolla on penkan vierestä kuvattuna Tänakin ulosajo. Kyllä lähti hurjasta vauhdista rotkoon. Osoittaa vain, miten hyvää työtä FIA on tehnyt myös rallin puolella, että molemmat kuljettajat pystyivät omin voimin nousemaan autosta.
Samaa mietin. 80-luvulla vielä olis taidettu laittaa miehiä puulaatikkoon tuollaisen mällin jälkeen.
Olipa karmean näköinen mälli! Kertoo jotain autojen turvallisuustasosta että selvisivät ilman vammoja, vaikka yöksi joutuivatkin jäämään sairaalaan tarkkailuun. Osuu kyllä todella kovaa keula edellä tuohon vastapenkkaan, ja tuosta videosta ei näykään että miten suuri pudotus tuosta vielä oli sinne minne auto lopulta pysähtyi. Incaristahan näkyy että auto pyörii vielä monta kertaa katon kautta ympäri ennen kuin pysähtyy.

Ogier nousi ensimmäisen päivän päätteeksi kärkeen, mutta eroa Evansiin vain 1,2 sekuntia ja hattua pitää nostaa tuolle Evansin suoritukselle. Voittotaistelu näyttäisi olevan Ogierin, Evansin ja Neuvillen välinen mutta Montessahan ei koskaan tiedä mitä tapahtuu. Rovanperä ajoi suunnitelman mukaan ja opetteli olosuhteita, mutta tuntui vähän tuskailevan sitä että on vaikea ajaa kun tietää että pystyisi ajamaan kovempaakin mutta ei halua lähteä tekemään mitään tyhmääkään. Voi olla että sotkee vähän ajamistakin kun joutuu koko ajan miettimään, mutta silti hyvä kisa tähän asti ja on lyönyt toisen "WRC-opiskelijan" Katsutan jo lähes kolmella minuutilla. Jos Rovanperä pystyy tuosta vähän nostamaan vauhtia niin Lapin kanssa voi tulla vielä vitossijasta jonkinlainen kisa.

Fordille on ollut kyllä supervaikea kisa. Kaikki autot vaikeuksissa heti ensimmäisellä pätkällä, Suninen keskeytti autorikkoon seuraavalla ja tippui kymmenen minuutin päähän kärjestä. Lappi ei oikein tunnu löytävän vauhtia ja Gus Greensmith teki todella tyhmän virheen ja valutti auton heti kolmospätkällä liukkaassa mutkassa kävelyvauhtia syvään ojaan kun ei malttanut painaa jarrua vaan yritti kääntää pyörähtäneen auton kaasulla. Ja sitten on vielä tämä Jocius joka ajaa terveisiä ja häviää R5-autoillekin kymmeniä sekunteja. Toyotalla sen sijaan hyvin pullat uunissa: Kaikki neljä autoa mukana kisassa sijoilla 1, 2, 6 ja 7, ja tuosta on tosiaan vielä mahdollisuus parantaakin jos Rovanperä vähän pystyy kiristämään.
Lappi sanoi, että ajaa niin lujaa kun autolla vaan pääsee ja silti jää. No Ruotsissa nähdään sitten paremmin miten auto toimii.

Toivottavasti Toyotan kuskit saavat pidettyä autot tiellä.

Dino246
Mestarikandidaatti
Viestit: 3428
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut

Viesti Kirjoittaja Dino246 » La Tammi 25, 2020 9:24

Jamppa kirjoitti:
La Tammi 25, 2020 9:02
Dino246 kirjoitti:
La Tammi 25, 2020 8:12
Jamppa kirjoitti:
Pe Tammi 24, 2020 19:32
tietäjä3000 kirjoitti:
Pe Tammi 24, 2020 19:25
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kat ... #gs.u075m0

Tuolla on penkan vierestä kuvattuna Tänakin ulosajo. Kyllä lähti hurjasta vauhdista rotkoon. Osoittaa vain, miten hyvää työtä FIA on tehnyt myös rallin puolella, että molemmat kuljettajat pystyivät omin voimin nousemaan autosta.
Samaa mietin. 80-luvulla vielä olis taidettu laittaa miehiä puulaatikkoon tuollaisen mällin jälkeen.
Olipa karmean näköinen mälli! Kertoo jotain autojen turvallisuustasosta että selvisivät ilman vammoja, vaikka yöksi joutuivatkin jäämään sairaalaan tarkkailuun. Osuu kyllä todella kovaa keula edellä tuohon vastapenkkaan, ja tuosta videosta ei näykään että miten suuri pudotus tuosta vielä oli sinne minne auto lopulta pysähtyi. Incaristahan näkyy että auto pyörii vielä monta kertaa katon kautta ympäri ennen kuin pysähtyy.

Ogier nousi ensimmäisen päivän päätteeksi kärkeen, mutta eroa Evansiin vain 1,2 sekuntia ja hattua pitää nostaa tuolle Evansin suoritukselle. Voittotaistelu näyttäisi olevan Ogierin, Evansin ja Neuvillen välinen mutta Montessahan ei koskaan tiedä mitä tapahtuu. Rovanperä ajoi suunnitelman mukaan ja opetteli olosuhteita, mutta tuntui vähän tuskailevan sitä että on vaikea ajaa kun tietää että pystyisi ajamaan kovempaakin mutta ei halua lähteä tekemään mitään tyhmääkään. Voi olla että sotkee vähän ajamistakin kun joutuu koko ajan miettimään, mutta silti hyvä kisa tähän asti ja on lyönyt toisen "WRC-opiskelijan" Katsutan jo lähes kolmella minuutilla. Jos Rovanperä pystyy tuosta vähän nostamaan vauhtia niin Lapin kanssa voi tulla vielä vitossijasta jonkinlainen kisa.

Fordille on ollut kyllä supervaikea kisa. Kaikki autot vaikeuksissa heti ensimmäisellä pätkällä, Suninen keskeytti autorikkoon seuraavalla ja tippui kymmenen minuutin päähän kärjestä. Lappi ei oikein tunnu löytävän vauhtia ja Gus Greensmith teki todella tyhmän virheen ja valutti auton heti kolmospätkällä liukkaassa mutkassa kävelyvauhtia syvään ojaan kun ei malttanut painaa jarrua vaan yritti kääntää pyörähtäneen auton kaasulla. Ja sitten on vielä tämä Jocius joka ajaa terveisiä ja häviää R5-autoillekin kymmeniä sekunteja. Toyotalla sen sijaan hyvin pullat uunissa: Kaikki neljä autoa mukana kisassa sijoilla 1, 2, 6 ja 7, ja tuosta on tosiaan vielä mahdollisuus parantaakin jos Rovanperä vähän pystyy kiristämään.
Lappi sanoi, että ajaa niin lujaa kun autolla vaan pääsee ja silti jää. No Ruotsissa nähdään sitten paremmin miten auto toimii.

Toivottavasti Toyotan kuskit saavat pidettyä autot tiellä.
Lappi puhui jo testien jälkeen että auto tuntuu ajettavuudeltaan todella hyvältä mutta että moottoriosastolla ovat reilusti jäljessä kärkeä, ja parannusta tulee vasta tässä alkukauden aikana kun saavat uusitun moottorin käyttöön. Montessa ja Ruotsissa ainakin menevät vielä vanhalla.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 48689
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut

Viesti Kirjoittaja Jamppa » La Tammi 25, 2020 15:14

Tuo on vähä erikoista, että joka kuskilla on oma etuauto joka ajaa reitin läpi noin tuntia ennen pätkää. Luulisi ettei nekään ilmaiseksi aja. Eikö riittäisi, että jokaisella tallilla olisi yksi etuauto joka jakaisi tiedot tallille?

Avatar
TURBO
Foorumin Vetomies 2018
Viestit: 452
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 17:19

Re: Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut

Viesti Kirjoittaja TURBO » La Tammi 25, 2020 17:29

Sen verran on eroja nuotituksessa ja paikkojen tulkitsemisessa kuljettajien välillä, että etenkin Montessa tuo henkilökohtaisen etuauton tärkeys korostuu. Faktahan on toki se, että ”keli on kaikille sama”, mutta se miten kukin kuljettaja sen sitten tulkitsee on erittäin tärkeässä asemassa itse suorituksen kanssa. Neljän auton tiimeissä kielimuureja syntyisi valtavasti, eikä yksinkertaisesti aika riittäisi kaikkien autokuntien kanssa läpikäyntiin. Rotkon reunalla kun on vauhtia se 200km/h, haluaisin ainakin itse että se oma luottomieheni on tulkinnut jonkun kiven tai jään pätkän juuri minun tyylilleni ja tulkitsemiselleni sopivaksi. Eriasia sitten joissain toisissa ralleissa, mutta Montessa turvallisuus ja olosuhteisiin luotto korostuu valtavasti. Tuota etuautojen kieltoahan kokeiltiin aikoinaan, mutta enemmän ne kustannukset nousivat siitä romun määrästä. Kuljettajat eivät myöskään olleet tyytyväisiä, kun ulosajojen määrä kasvoi.

Vaikka se tyhmältä kuulostaakin, niin yksinkertaisimmillaan selitys on siis kuljettajien persoonalliset nuotitus, sekä tulkitsemistyylit. Luoton täytyy olla maksimaalinen, ”yleistiedolla” et tee varsinaisesti mitään. Käsittääkseni nuo etuautokunnat tekevät tuota hommaa puoli-ilmaiseksi, joten kustannuskysymys se ei ole. Myöskään suosimisesta tiimin välillä ei voida syyttää, kun jokaisella on omat etuautonsa.

Dino246
Mestarikandidaatti
Viestit: 3428
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut

Viesti Kirjoittaja Dino246 » La Tammi 25, 2020 19:17

Etuautossahan on mukana kopiot kilpailijaparin nuoteista ja tekevät siinä tarvittaessa korjaukset suoraan siihen nuottiin ja ilmoittavat ne korjatut nuotit sitten kilpailijaparille. Tämän takia etuautossa on tärkeää tuntea mm. kilpailijaparin nuotitustyyli. Tämön takia nuo etuautot on hyvin pitkälti henkilökohtaisia ja jonkinlaisia luottomiehiä. Esim. Neuvillen kohdalla puhuttiin että tässä kisassa lisähaastetta tuo se että hänen vakkari-etuautokuljettajansa (olikohan Bruno Thiry?) oli sairastunut ja tilalke tuli pikahälytyksellä Dani Sordo joka ei tunne Neuvillen nuottia kovin hyvin.

Lauantain EK:t ajettu ja Toyota-kaksikko päästi viimeisellä pätkällä Neuvillen vielä mukaan kisaan kun molemmat pyörähtivät hieman. Kärkikolmikko nyt 6,5 sekunnin sisällä mutta Toyotilla edelleen kaksoisjohto. Evans on ajanut edelleen upeasti ja lähtee sunnuntaihin ykköstilalta. Lapilta myös vähän parempi päivä ja on noussut jo uhkaamaan Loebia. Ja on samalla pystynyt karistamaan Rovanperän. Kisassa oli lauantaina yllättävän vähän draamaa, ei tainnut olla kenelläkäön WRC-miehistä mitään isompaa ongelmaa

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 48689
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut

Viesti Kirjoittaja Jamppa » La Tammi 25, 2020 20:51

Joo mutta en edelleenkään ymmärrä miksei yksi etuauto voi kertoa kaikille missä kohtaa on esim jäätä..

Avatar
TURBO
Foorumin Vetomies 2018
Viestit: 452
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 17:19

Re: Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut

Viesti Kirjoittaja TURBO » La Tammi 25, 2020 22:24

Jamppa kirjoitti:
La Tammi 25, 2020 20:51
Joo mutta en edelleenkään ymmärrä miksei yksi etuauto voi kertoa kaikille missä kohtaa on esim jäätä..
Ja varmasti juuri tuon kyseisen tiedon pystyisikin antamaan, mutta jää ei yksin ole syy etuautojen käytölle tai hyödylle.

Otetaan teoreettinen tilanne, yksi etuauto kertoo tiimin neljälle kuljettajalle jossain paikassa olleen jäätä. Herää kysymyksiä:

Missä paikassa?
En tunnista omista nuoteistani kyseistä mutkaa?
Kuinka paljon jäätä?
Millä ajolinjalla?
Mitä vaikutuksia tällä jäällä on, kuinka paljon otan vauhtia pois, tai kuinka paljon aikaisemmin jarrutan? Toiselle kuljettajalle tämä voi olla nopeuden tiputusta satasesta kahdeksaankymppiin, toinen ajaakin jo lähtökohtaisesti mutkan kovempaa tai jarruttaa myöhemmin.
Entä ne 200 muuta mutkaa, kun aikaa on vain vartti ja nyt meitä on tässä kolme muutakin autokuntaa.

Belgialainen, ranskalainen, espanjalainen ja virolainen voivat tulkita ”There is lot of ice” -informaation hyvin, hyvin monella tapaa. Kuitenkin oman luottomiehen antasessa tiedon omalla rallikielelläni, uskaltaisin ajaa mutkan juuri maksimaalisella nopeudellani.

Avatar
TURBO
Foorumin Vetomies 2018
Viestit: 452
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 17:19

Re: Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut

Viesti Kirjoittaja TURBO » La Tammi 25, 2020 22:44

Lisänä vielä että se etuauton koko idea ei ole tasata eroja, vaan löytää juuri niitä viimeisiä kymmenyksiä kuitenkaan turvallisuudesta tinkimättä. Kuljettaja ei tee nuotinkorjauksella tai uusimmalla säätiedolla yhtään mitään, ellei sitä sanota kesken pikataipaleen juuri oikeassa kohtaa. Samalla ideallahan voitaisiin kieltää koko nuotitus, järjestäjä vaan antaisi yleisnuotit kaikkien käyttöön. Tästä seuraisi se, että toiselle ”nopee” on vähän enemmän nopee, ja yhä useampi auto olisi katollaan penkassa - kustannukset kasvaisivat. Jokaisen rallikuskin kilpailuvietti on ajaa täysiä.

Autot ovat vaan niin kalliita, että kukaan ei halua lähteä niitä rikkomaan ehdointahdoin, joten halvempi on antaa etukäteen tarkentavat tiedot reitistä, jolloin pystytään ajamaan reipaasti - mutta tyhmät virheet ja äärettömät ylilyönnit jäävät pois.

Näin saavutetaan paras mahdollinen tulos, kenenkään menettämättä henkeään.

Dino246
Mestarikandidaatti
Viestit: 3428
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Su Tammi 26, 2020 8:51

Jamppa kirjoitti:
La Tammi 25, 2020 20:51
Joo mutta en edelleenkään ymmärrä miksei yksi etuauto voi kertoa kaikille missä kohtaa on esim jäätä..
Voisihan sen noinkin tehdä, mutta se olisi sitten vähän hakuammuntaa koska kuitenkaan ei paikkaa itse näkemättä pysty ihan täysin tietämään sen etuauton antaman infon vaikutusta omaan nuottiin. Jokainen voi käsittää "mutkassa se ja se on jäätä" -ohjeen vähän eri tavalla. Mutta kun etuautossa on henkilöt jotka tuntevat kuljettajaparin nuotin ja ajotyylin, niin he voivat tehdä sen korjauksen suoraan nuottiin koska he pystyvät tunnistamaan sen miten tuo mutkassa oleva jää vaikuttaa siihen nuottiin ja mitä siitä tulee korjata että mutkan pystyyy ajamaan edelleen läpi ihan maksimaalisella vauhdilla mutta turvallisesti. Ja kun etuautossa on luottomiehet niin pystyy luottamaan täysin siihen että se korjattu nuotti on OK. Minusta tämä on ihan turvallisuuskysymys koska tarkoituksena rallissa on kuitenkin ajaa koko ajan niin täysillä kuin mahdollista, ja silloin kuljettajan pitää pystyä ihan luottamaan siihen että mitä nuotissa lukee vastaa 100% sitä mitä edessä on. En usko että on mikään iso kustannuskysymyskään nämä etuautot kun vertaa MM-rallin ajamisen kokonaiskustannuksia, käsittääkseni ovat lähes kulukorvauksella tuolla nämä etuautomiehistöt. Veikkaisin että jos etuautolla pystyy yhdenkin pahan kaadon välttämään kauden aikana niin etuautojen kustannukset on taputeltu jo siinä.

EDIT: Eiliseltä pitää muuten nostaa vähän Takamoto Katsutan suoritusta. Aamulla oli vähän ongelmia, kävi penkassa päivän ensimmäisellä pätkällä ja toisellakin oli vähän tahmeaa. Mutta sitten kun pätkät ajettiin iltapäivällä toistamiseen niin Katsuta alkoi jo näyttää ihan WRC-kuljettajalta. EK11:lla löi sekä Sunisen että Greensmithin ja jäi Rovanperästäkin vain 4 sekuntia. EK12:lla myös Greensmithin edellä ja jäi yli 20 mittaisella EK:lla vain vähän reilut 6 sekuntia Loebista ja reilut 1,5 sekuntia Sunisesta. Ihan hyvää ajoa ottaen huomioon että on vasta toista kertaa Montessa ja ensimmäistä kertaa WRC-autolla.

Dino246
Mestarikandidaatti
Viestit: 3428
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Su Tammi 26, 2020 10:23

Neuvillehan pistää pelin vielä jännäksi. Päivän avaus-EK:lle 5 sekunnin pohjat ja nousi jo 1,4 sekunnin päähän Evansista. Pudotti samalla Ogierin kolmanneksi, tälläkin kuitenkin eroa kärkeen vain 6,1 sekuntia. Tulee hyvä taistelu voitosta vielä. Lapilla myös vielä saumat nelossijaan, eroa Loebiin nyt rapiat 12 sekuntia kun kolme pätkää vielä ajamatta.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 48689
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Tammi 26, 2020 10:50

Dino246 kirjoitti:
Su Tammi 26, 2020 10:23
Neuvillehan pistää pelin vielä jännäksi. Päivän avaus-EK:lle 5 sekunnin pohjat ja nousi jo 1,4 sekunnin päähän Evansista. Pudotti samalla Ogierin kolmanneksi, tälläkin kuitenkin eroa kärkeen vain 6,1 sekuntia. Tulee hyvä taistelu voitosta vielä. Lapilla myös vielä saumat nelossijaan, eroa Loebiin nyt rapiat 12 sekuntia kun kolme pätkää vielä ajamatta.
Nyt Neuville nousi kärkeen. Loebille tuli ajovirhe ja jäi joksikin aikaa jumiin.

Dino246
Mestarikandidaatti
Viestit: 3428
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Su Tammi 26, 2020 11:00

Jamppa kirjoitti:
Su Tammi 26, 2020 10:50
Dino246 kirjoitti:
Su Tammi 26, 2020 10:23
Neuvillehan pistää pelin vielä jännäksi. Päivän avaus-EK:lle 5 sekunnin pohjat ja nousi jo 1,4 sekunnin päähän Evansista. Pudotti samalla Ogierin kolmanneksi, tälläkin kuitenkin eroa kärkeen vain 6,1 sekuntia. Tulee hyvä taistelu voitosta vielä. Lapilla myös vielä saumat nelossijaan, eroa Loebiin nyt rapiat 12 sekuntia kun kolme pätkää vielä ajamatta.
Nyt Neuville nousi kärkeen. Loebille tuli ajovirhe ja jäi joksikin aikaa jumiin.
Joo, Löppönen otti näköjään 42 sekuntia takkiin ja tippui Lapin taakse. Ei jäänyt kuitenkaan tarpeeksi että Rovanperä olisi päässyt iskuetäisyydelle. Neuville on kyllä aloittanut vahvasti ja pistänyt luuta kurkkuun Toyota-kaksikolle. Evans on vielä hyvällä iskuetäisyydellä mutta Ogierilla jo 11,2 sekuntia matkaa kärkeen kun kaksi pätkää ajamatta.

Katsutalle pitää edelleen nostaa hattua, on ollut aamun pätkillä jopa hitusen nopeampi kuin Rovanperä eikä ole jäänyt kärjellekään valtavan paljon kuten avauspäivänä. Hyvin on parantanut vauhtiaan kisan edetessä.

Dino246
Mestarikandidaatti
Viestit: 3428
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Su Tammi 26, 2020 13:28

Neuville on pistänyt kyllä kunnolla luun kurkkuun Toyota-miehille tässä viimeisellä lenkillä. Taas pohjat ja kun on vain power stage enää ajamatta niin johto Evansiin on 11,1 sekuntia. Evansin ja Ogierin välille tulee vielä kisa, ero nyt vain puolentoista sekunnin luokkaa.

Loevb tuhosi vissiinkin tuossa ulkoillessaan renkaansa sen verran pahasti että jäi myös seuraavalla pätkällä 55 sekuntia kärjestä, ja tippui myös Rovanperän taakse. Mutta eroa vain 3,8 sekuntia joten tuosta vitostilastakin tulee vielä kisa.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 48689
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Rallin MM-sarja uutiset, keskustelut ja huhut

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Tammi 26, 2020 19:21

Neuvillelta hieno avaus kauteen. Oli aika tasain ralli kärkikolmikon kesken. Kukaan ei isompia virheitä tehnyt.

Lappi ajoi myös hyvän rallin ja oli neljäs. Rovanperältä myös tasaisen varmaa ajoa. Kalle oli viides ennen Loebia.

Vastaa Viestiin