Formula E keskustelua ja uutiset

Keskustelua muista moottoriurheilu lajeista.

Re: Formula E keskustelua ja uutiset

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Ke Tammi 31, 2018 14:46

On kyllä omaan silmään varsin komea auto, ja Halokin saatu intergroitua varsin esteettisesti. Mielenkiintoista tuossa on, että takasiipi on lähes olematon, kun taas diffuusori erittäin iso. Tiedä sitten muodostuuko siitä ongelmia töyssyisillä katuradoilla, joissa diffuusorin virtaus kokee jatkuvia muutoksia.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1956
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Formula E keskustelua ja uutiset

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » La Maalis 17, 2018 13:11

Tänään alkaa yhdeksältä Uruguayn kilpailu.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1956
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Formula E keskustelua ja uutiset

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Pe Kesä 08, 2018 19:40

https://wtf1.com/post/formula-e-is-goin ... xt-season/

Juuri kun Formula E alkoi uusien autojen myötä nousemaan täysveriseksi kilpasarjaksi, niin päättivät tehdä sitten tälläisen tempun. Mario Kart tyyliin radalla on jokin paikka, josta ajaessa saa 25 kW lisää tehoa rajoitetuksi ajaksi. Vaikka FanBoostkin onkin ihan pelleilyä, niin sen vaikutus kilpailuun on loppujen lopuksi varsin vähäinen. Tämä on kuitenkin kaltaiselleni "puristille" jo aivan liikaa.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1956
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Formula E keskustelua ja uutiset

ViestiKirjoittaja Tyrrel » Ke Syys 26, 2018 20:25

https://www.racefans.net/2018/09/26/mar ... uled-race/

Tuossa hieman juttua tulevan kauden sääntömuutoksista. Tuo hyperboost on kyllä tosiaan aivan uskomaton älynväläys. Jos haluan pelata Mario Kartia teen sen mieluummin pelikonsolilla.
"Tyhmyydellä ja neroudella on se ero, että neroudella on rajansa"
-Albert Einstein
Avatar
Tyrrel
Monacon voittaja
 
Viestit: 4075
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2013 16:58

Re: Formula E keskustelua ja uutiset

ViestiKirjoittaja Dino246 » To Syys 27, 2018 5:44

Aivan turhaa ja typerää kikkailua kaikki tuollaiset boostit, kun minä uskon että hyvin suuri osa kilpa-autoilua seuraavista ihmisistä haluaisi vaan nähdä ihan rehellistä ja yksinkertaista kuljettaja-kuljettajaa vastaan taistelua ja sopivasti ohituksia. Ei mitään tuollaisia keinotekoisia ohitusapuja ja pelleilyä. Formula E:ssä olisi paljon potentiaalia ihan hyväksi moottoriurheiluluokaksi, sähköautobuumin myötä mukaan on saatu hyvin valmistajia ja kuljettajapuolellakin alkaa lista näyttämään jo varsin nimekkäältä, niin sitten luokasta aletaan tekemään tuollaista huumoriluokkaa jossa vedetään tosiaan jonkun Mario Kartin tyyliin. Formula E:ssä olen myös jo aikaisemmin kritisoinut tuota älytöntä kisakalenteria pitkine taukoineen, ja sitä että nuo kisatkin tuntuu olevan välillä niin ihmeellisiin aikoihin että minulta ainakin jää ihan järjestään katsomatta. Näillä pienillä parannuksilla, ja jos autoista saataisiin vielä vähän tehokkaampia ja nopeampia, Formula E:stä voisi tulla oikeasti hyvä ja varteenotettava luokka ja pitkässä juoksussa jopa haastaja hiipuvalle F1-luokalle.
Dino246
Varakuljettaja
 
Viestit: 481
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: Formula E keskustelua ja uutiset

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Syys 27, 2018 6:07

Vieläkö kuskit vaihtaa autoa kesken kisan vai onko akuista saatu jo niin hyviä, että pystytään ajamaan yhdellä autolla kisa läpi?
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44409
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Formula E keskustelua ja uutiset

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Pe Syys 28, 2018 11:44

Jamppa kirjoitti:Vieläkö kuskit vaihtaa autoa kesken kisan vai onko akuista saatu jo niin hyviä, että pystytään ajamaan yhdellä autolla kisa läpi?

Nykysin mennään yhdellä autolla. Tuo auton vaihto oli itselle aikaisemmin se ongelma sarjan kanssa, mutta nyt kun siitä päästiin eroon, niin tuli nää Mario Kart jutut.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1956
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Formula E keskustelua ja uutiset

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Syys 28, 2018 12:12

tietäjä3000 kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:Vieläkö kuskit vaihtaa autoa kesken kisan vai onko akuista saatu jo niin hyviä, että pystytään ajamaan yhdellä autolla kisa läpi?

Nykysin mennään yhdellä autolla. Tuo auton vaihto oli itselle aikaisemmin se ongelma sarjan kanssa, mutta nyt kun siitä päästiin eroon, niin tuli nää Mario Kart jutut.


Ok. Ei oo tullut hetkeen kisoja katsottua. Kutonen tais niitä ennen näyttää Suomessa, mutta nyt ei vissiin enää näytä?
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44409
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Formula E keskustelua ja uutiset

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Pe Syys 28, 2018 12:23

Jamppa kirjoitti:
tietäjä3000 kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:Vieläkö kuskit vaihtaa autoa kesken kisan vai onko akuista saatu jo niin hyviä, että pystytään ajamaan yhdellä autolla kisa läpi?

Nykysin mennään yhdellä autolla. Tuo auton vaihto oli itselle aikaisemmin se ongelma sarjan kanssa, mutta nyt kun siitä päästiin eroon, niin tuli nää Mario Kart jutut.


Ok. Ei oo tullut hetkeen kisoja katsottua. Kutonen tais niitä ennen näyttää Suomessa, mutta nyt ei vissiin enää näytä?

Ilmeisesti on maksukanavien takana. Internetin kautta on tullut katottua. Ja tosiaan omituisiin aikoihin tulee kilpailut. Jostain syystä haluavat pitää kilpailunsa lauantaisin.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1956
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Formula E keskustelua ja uutiset

ViestiKirjoittaja TURBO » Ma Loka 15, 2018 10:30

Mercedeksen asiakastalli HWA AG julkaisi Stoffel Vandoornen sekä uunituoreen DTM mestari Gary Paffettin sopimukset. Kyseessä siis uusi Formula E -talli, mutta tuttu mm. DTM:n puolelta. Paffett voitti juuri eilen HWA AG tallin riveissä tämän kauden mestaruuden.

Sikäli siis viimeisetkin spekulaatiot Vandoornen F1 jatkosta kuopattiin ensi kaudelta.
Avatar
TURBO
Foorumin Vetomies 2018
 
Viestit: 317
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 17:19

Re: Formula E keskustelua ja uutiset

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Loka 15, 2018 10:34

TURBO kirjoitti:Mercedeksen asiakastalli HWA AG julkaisi Stoffel Vandoornen sekä uunituoreen DTM mestari Gary Paffettin sopimukset. Kyseessä siis uusi Formula E -talli, mutta tuttu mm. DTM:n puolelta. Paffett voitti juuri eilen HWA AG tallin riveissä tämän kauden mestaruuden.

Sikäli siis viimeisetkin spekulaatiot Vandoornen F1 jatkosta kuopattiin ensi kaudelta.


Menee ohi aiheen, mutta oliko näin että Mersu lopetti nyt kokonaan DTM sarjassa?
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44409
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Formula E keskustelua ja uutiset

ViestiKirjoittaja TURBO » Ma Loka 15, 2018 10:43

Jamppa kirjoitti:Menee ohi aiheen, mutta oliko näin että Mersu lopetti nyt kokonaan DTM sarjassa?

Kyllä, siirtää katseensa ensisijaisesti sähköformuloihin. Ensi kausi kyseisen HWA:n voimin, sitten ilmeisesti nimellinen tehdastalli pystyyn.
Avatar
TURBO
Foorumin Vetomies 2018
 
Viestit: 317
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 17:19

Re: Formula E keskustelua ja uutiset

ViestiKirjoittaja TURBO » Ti Loka 16, 2018 7:26

Huhuilut F1 paluusta katkesivat myös Pascal Wehrleinin osalta. Siirto sähköformuloihin varmistui intialaistalli Mahindran väreihin. Tallikaveriksi Ambrosio.
Avatar
TURBO
Foorumin Vetomies 2018
 
Viestit: 317
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 17:19

Re: Formula E keskustelua ja uutiset

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Marras 01, 2018 15:28

Olikos se niin, että noissa Autoissa on kaikissa sama tekniikka?
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44409
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Formula E keskustelua ja uutiset

ViestiKirjoittaja TURBO » To Marras 08, 2018 15:38

Jamppa kirjoitti:Olikos se niin, että noissa Autoissa on kaikissa sama tekniikka?

Joo ja ei. Generaattoritekniikkaa lukuunottamatta autot ovat kaikille samanlaiset. Rungosta sekä aerodynamiikasta vastaavat Dallara ja Spark, renkaat tulevat Micheliniltä, jarrut kaikille Brembolta, akut valmistaa Mclaren kun vaihteiston puolestaan hoitaa osittain Hewland. Nämä siis kaikille samat.

Mitä sitten voi säätää ja kehittää? Tietenkin sitä sarjatuotantoautoille tärkeimpää teknologiaa. Isot autonvalmistajat ovat sarjassa mukana kehitystyön takia, ja niille tärkeitä osa-alueita ovat kehitettävissä olevat sähkömoottorit, virtamuuntimet, vaihteistot, jäähdytysjärjestelmät, osa takajousituksesta sekä tietysti laajat ohjelmistot.

Sähköformuloiden haasteena on pitää sarjan säännöt niin tiukkoina, etteivät suuret autonvalmistajat pääse vaikuttamaan juuri runkoon, aerodynamiikkaan saati akuston kehitystyöhön. Jos niin tapahtuisi, pomppaisivat kustannukset välittömästi vähemmän houkutteleviksi.

Tiukoista säännöistä huolimatta tekniikan kehityskustannukset ovat alkuvuosista jo tuplaantuneet. Alkuvuosia hallinnut e.dams Renault kertoo käyttäneensä vuositasolla n. 15miljoonaa euroa kaudessa kehitystyöhön, kun pahimman kilpailijan Audin tullessa kunnolla mukaan summa kaksinkertaistui nopeasti. Sääntömuutokset tietysti lisäävät aina kustannuksia.

Viidennelle kaudelle uusittuja autoja ei siis enää vaihdeta kesken kilpailun. Kolme varttia kestävä kilpailu ajetaan läpi yhdellä latauksella, akun kapasiteetin ollessa 52kWh (kisateho 200kW). Myöskään kesken aika-ajon ei saa ladata. Akun lataus saa kestää enimmillään 45minuuttia. Painoa 374kg.

FE-auton voimansiirrosta vastaa siis brittiläinen Hewland. Ensimmäisellä kaudella elektroninen tasauspyörästö oli kaikille sama, mutta nykyään jokainen valmistaja kehittää oman voimansiirtonsa. Hewlandin tehtäväksi on jäänyt rakentaa tiimien toiveiden mukaisesti vaihteistot. Säännöt sallivat vaihteita kuusi, mutta suurin osa käyttää 3- tai 4- vaihteista vaihteistoa. Suuntaus vaihteiden lukumäärään on ollut koko ajan laskeva.

Sähköauton vaihteisto ei juuri eroa F1-auton vastaavasta. Molempien moottorien käyntikierrosluku vastaa toisiaan. Toki sähkömoottori tuottaa huomattavasti enemmän vääntöä, jonka kuski myös saa nopeammin käyttöönsä. Myös moottorijarrutus on tehokkaampaa. Kun kuljettaja nostaa jalkaa kaasulta, alkaa moottori toimia generaattorin lailla - lataa akkua ja tehostaa jarrutusta. Tämä myös ilmenee kuljettajien ajotavoissa, joka näkyy selkeästi incar kuvissa. Vandoorne, Wehrlein sekä niin ikään Felipe Massa saavat tähän sopeutua. Syitä perinteiselle vaihteistolle on tasan yksi: Säännöt. FIA:n säännöt määräävät, että auton voiman on kuljettava molempiin takapyöriin mekaanisen tasauspyörästön kautta. Ja vain takapyöriin. Pakollinen tasauspyörästö siis leikkaa tehoja, ollen silti hyötysuhteeltaan järkevä. Itse kierrosluvut voivat kokea suurtakin heittelyä riippuen valmistajasta. Toisilla sähkömoottorin kierrokset ovat jopa 25 000r/min, kun toinen pysyttelee maltillisissa 9000r/min lukemissa. Näin ollen tällaiset moottorit tuottavat varsin erilaisen vääntökäyrän, joka mekaanisella voimansiirrolla on hallittavissa. Luonnollisesti nollasta sataan päästään alle kolmessa sekunnissa.

Kehitys kehittyy, sillä uusien autojen kilpailuteho on 272hv/280km/h. Vanhojen autojen raja tuli vastaan lukemin 204hv/225km/h. Tämä on syytä ottaa huomioon myös katuratasuunnittelussa. Ja nyt siis vain yhdellä latauksella. Tekniikkaa saa myös myydä kilpaileville kavereille. Esimerkiksi viime vuoden valmistajien mestaruuden voittanut Audi myy kalustoaan Virgin Racingille. Joka siis on myös erittäin kilpailukykyinen tiimi. Tämä takaa nopeampaa kehitystyötä ja dataa. Alkavalla vuodella myös BMW ja Mercedes tekevät tiivistä yhteistyötä muiden tallien kanssa, tähtäimenään paitsi sarjassa menestyminen, myös tuotantoautojen kehitystyö. HWA linkittyy vahvasti Venturiin, BMW puolestaan Andrettiin. Kustannukset pysyvät myös maltillisina, kun sarjaa kehitetään aina kahden vuoden luokitusjaksoissa sääntöjen suhteen. Ainakin itselle sarjasta tekevät mielenkiintoisen juuri suuret ja lukuisat autonvalmistajat, sekä kohtuu nimekkäät kuljettajat. Neljä eri kautta ajettu, neljä eri mestaria. Sarjaa on myös helppo seurata, vaikken suoria kisoja juurikaan katso.
Avatar
TURBO
Foorumin Vetomies 2018
 
Viestit: 317
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 17:19

EdellinenSeuraava

Paluu Muu moottoriurheilu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron