Tapaus Jules Bianchi ja tuvallisuus

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 8437
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Tapaus Jules Bianchi ja tuvallisuus

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Ma Loka 06, 2014 17:34

Viikonlopun Suzukan GP jäi ihmisten mieliin lähinnä Jules Bianchin vakavasta loukkaantumisesta. Paljon on herännyt keskustelua ja kysymyksiä lajin turvallisuudesta ja siitä oltaisiinko kolari voitu jotenkin välttää. Vastaus tähän on, että oltaisiin ja ei oltaisi.

Bianchin onnettomuushan oli monen epäonnekkaan sattuman summa. Päällimmäisenä herää kysymys, että olisiko pitänyt ottaa radalle turva-auto, jotta Sutilin auto saataisiin turvallisesti siirrettyä pois. Omasta mielestäni kisajärjestäjät ja päättäjät toimivat ihan oikein, kun turva-autoa ei lähetetty. Monet perustelee turva-autoa sillä, että siellä oli traktori radan varressa vaarallisessa paikassa. Olihan se joo, mutta radalla heiluivat tuplakeltaiset, jolloin auto pitää tarvittaessa pystyä pysäyttämään. Miksi sitten Bianchi ajoi siellä yli 200km/h kuluneilla välikelin pyörillä, vaikka sade oli jo yltynyt ja radalla heilui keltaiset liput? Meneekö tässä nyt osa Bianchin kokemattomuuden ja nuoruuden innon piikkiin, että ei osattu olla tarpeeksi varovaisia?

Moni on myös ollut sitä mieltä, että kisa olisi pitänyt keskeyttää tai aloittaa aiemmin. Siitäkin voidaan olla montaa eri mieltä. Oli ihan yleisessä tiedossa, että taifuuni ja rankkasateet iskee rata-alueelle sunnuntaina juuri kisan aikana. Miksi siis kisaa ei aikaistettu? Jos itse olisin ollut päättämässä niin kisa olisi ajettu jo lauantaina tai ainakin 3-4 tuntia suunniteltua aiemmin sunnuntaina. Mikäli aikataulua olisi muutettu Bianchilla tuskin nyt olisi mitään hätää. Mutta jälkiviisaana se on aina helppo huudella. Kai siellä sitten oli joku todella hyvä syy olla siirtämättä kisaa tai ongelmia TV-sopimusten tms. kanssa.

Sitten itse turvallisuuteen. Bianchin onnettomuudessa oli mukana todella huonoa tuuria. Jos siellä ei olis ollut sitä traktoria, niin seurauksena olisi ollut vain harmiton rengasvalliin törmäys ja mies (todennäköisesti) olisi kävellyt itse autosta ulos. Tai, jos auto olis osunut metrin oikealle tai vasemmalle. Silloin se olis joko törmännyt ja mahdollisesti pysähtynyt traktorin renkaaseen tai mennyt kokonaan ohi. Mutta se syöksyi sinne kuljettajan kannalta pahimpaan paikkaan eli traktorin alle. Turvakaari, sivuponttooni ja moottori repeytyi kaikki irti, joten osuma on ollut todella kova. Ja kun ilmeisesti kävi vielä päähän niin ei se ole ihme, että Bianchi makaa tällä hetkellä tiedottomana teho-osastolla. Innokkaimmat on jo ehtineet ehdottamaan suojattua ohjaamoa formuloihin. Oma mielipiteeni (ja varmasti monen muunkin) on, että ehdottomasti ei. Ne ei ole koskaan kuuluneet formuloihin eikä niiden tarvisi koskaan kuulua. Vaikka se varmasti parantaisi turvallisuutta entisestään, mutta kuljettajat ja kaikki muutkin kyllä tietävät tämän lajin riskit. Ja se on lisäksi äärimmäisen harvinaista, että mitään tällaista edes tapahtuu. Tokihan viime vuosina on ollut joitakin läheltä piti tilanteita, mutta moottoriurheilussa sitä vaan joskus tapahtuu. Tätä kirjoittessani näin myös videon tapahtuneesta ja voin sanoa, että suljettu ohjaamo ei olis paljoa auttanut. Sen verran kova tälli tuli juuri pään korkeudelle. Itse autothan kestävät lähestulkoon mitä vaan, mutta nyt osuma tuli tavallista ylemmäs eli noin pään korkeudelle. Eihän se ottanut siis oikein mistään vastaan ennen turvakaarta ja siinä samassa kolisi varmasti jo päähänkin.

Viimeisen 20 vuoden aikana formuloissa on menty turvallisuudessa uskomattoman paljon eteenpäin. Isoja kolareita on sattunut, loukkaantumisiakin on sillointällöin nähty, mutta koko ajan vähemmän. Kuten itse Sir Jackie Stewart sanoi niin on turvallisuus todella hyvällä tolalla nykypäivänä, kun heidän aikanaan lähes joka kuukausi kuoli joku. Nyt ei olla formuloissa menetetty yhtäkään henkeä kilparadalla 20 vuoteen eikä toivottavasti menetetä nytkään. Se vaan taitaa olla valitettava tosiasia, että ennemmin tai myöhemmin jotain tällaista sattuu, vaikka turvallisuuden eteen tehtäisiin mitä. Toivottavasti tämän seurauksena ei aleta liian varovaisiksi, että kohta ei ajeta sateella enää ollenkaan. Villeneuve ehti jo vaatia, että jokaisesta kolarista tai tapauksesta, kun auto joudutaan hakemaan radan varresta niin radalle pitäisi ottaa turva-auto. Sateella se voisi olla hyvä ratkaisu, kun radan pinta voi olla arvaamaton, mutta en kuivalla lähtisi jokaisesta tilanteesta kutsumaan turva-autoa. Terve järki pitää olla edelleen mukana ettei pian ajeta hyysäyksen mm-sarjaa. Jos auto on sellaisessa paikassa, että sen voi poistaa turvallisesti ilman turva-autoa, niin silloin se pitää sieltä ilman turva-autoa hakeakkin. Kisahan siinä kuolee, jos jokaisen radan varteen hyytyneen auton takia aletaan turva-autoa käyttämään.

Mainitsin tekstin alussa myös Bianchin kokemattomuuden ja mahdollisen nuoruuden innon. Jules taitaa olla 25? vuotias ja, jos silloin vielä vedetään vähän turhan innokkaasti niin pitää vaan toivoa, että ensi kaudella, kun Toro Rossolla ajelee 17-vuotias Max Verstappen, että ei satu mitään vastaavaa. Moni vanha mestari mm. Häkkinen etunenässä ovat kritisoineet Verstappenin ikää ja onhan se totta, että se on ihan poika vielä eikä ainakaan minun mielestäni kuulu vielä autourheilun kuninkuusluokkaan. Siihen en ota kantaa onko Max valmis ykkösiin vai ei, mutta mielestäni ihan turvallisuussyistäkin olisi hyvä kerätä kokemusta vielä ainakin sen pari vuotta. Kyllä sillä on vielä vuosia aikaa nousta huipulle.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46093
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tapaus Jules Bianchi ja tuvallisuus

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ma Loka 06, 2014 17:40

Tuli tässä mieleen, että vaikuttiko uusi radiosääntö tähän? Eikö talli voinut suoraan kertoa että renkaat on loppu että ajele varovaisemmin? Tämähän olisi ollut kuskin auttamista. Eikö bianchi itse huomannut että renkaat on loppu? Ja jäikö keltaiset liput huomaamatta sateessa? Eikö talli voinut näistäkään infota?

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 8437
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Tapaus Jules Bianchi ja tuvallisuus

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Ma Loka 06, 2014 17:53

Jamppa kirjoitti:Tuli tässä mieleen, että vaikuttiko uusi radiosääntö tähän? Eikö talli voinut suoraan kertoa että renkaat on loppu että ajele varovaisemmin? Tämähän olisi ollut kuskin auttamista. Eikö bianchi itse huomannut että renkaat on loppu? Ja jäikö keltaiset liput huomaamatta sateessa? Eikö talli voinut näistäkään infota?
Eipä oo tullut tuolta kantilta ajateltuakaan. Luulis kyllä, että itsekin huomaa, jos alkaa pito renkaissa heiketä ja sovittaa vauhtinsa sen mukaan. Joku tais jossain haastattelussa todetakin, että vettä alkoi tulla jo niin paljon ja alkoi hämärtääkin niin keltasia oli vaikea huomata. Mutta mun käsittääkseni turvallisuuteen liittyvistä asioista sai radiossa ilmoittaa, niin miksei niistä sitten olis kerrottu?

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14178
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Tapaus Jules Bianchi ja tuvallisuus

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ma Loka 06, 2014 17:59

Hamilton sanoi haastattelussa, että kisan lopussa piti ajaa kovempaa ja kovempaa, että sai pidettyä renkaat lämpöisenä kovenevassa sateessa. Eli siis päin vastoin, kun voisi luulla. Joko Bianchi yritti tätä, mutta rengas ei enää syrjäyttänyt vettä yhtä paljon tai hän ei tiennyt tätä ja päästi renkaat kylmenemään aiheuttaen ulosajon. Jos tämä on osasyyllinen ulosajoon, on myös radiosääntö, koska tallin pitäisi pystyä informoimaan kuljettajaa tällaisista asioista varsinkin, kun on kyse kuljettajasta, joka ei ole montaa kertaa sateella ajanut.

Avatar
Kaido
GP-voittaja
Viestit: 2279
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 15:31
Paikkakunta: Tallinn

Re: Tapaus Jules Bianchi ja tuvallisuus

Viesti Kirjoittaja Kaido » Ma Loka 06, 2014 18:08

BigBoss kirjoitti:Viimeisen 20 vuoden aikana formuloissa on menty turvallisuudessa uskomattoman paljon eteenpäin.
Luin että WEC-sarjassa on sellainen systeemi et kun autot tulee keltaistenlippujen alueelle, niin autot itsestään tiputtavat vauhdin ennalta määrättyyn nopeuteen ja kovempaan ei pysty ajamaan, alueen ulkopuolella sit pystyy taas ajamaan normaalisti. Voisi olla ihan tervetullut lisä Formuloiden turvallisuuteen ja voisi jopa korvata turva-auton kokonaan.

[youtube][/youtube]

Alexei
Samurai
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Re: Tapaus Jules Bianchi ja tuvallisuus

Viesti Kirjoittaja Alexei » Ma Loka 06, 2014 21:59

Jamppa kirjoitti:Tuli tässä mieleen, että vaikuttiko uusi radiosääntö tähän? Eikö talli voinut suoraan kertoa että renkaat on loppu että ajele varovaisemmin? Tämähän olisi ollut kuskin auttamista. Eikö bianchi itse huomannut että renkaat on loppu? Ja jäikö keltaiset liput huomaamatta sateessa? Eikö talli voinut näistäkään infota?
Radiosäännön pienoisen höllentämisen jälkeen seuraavien asioiden infoaminen kuskeille on kiellettyä:
* Driving lines on the circuit
* Contact with kerbs
* Car set-up parameters for specific corners
* Comparative or absolute sector time detail of another driver
* Speeds in corners compared to another driver
* Gear selection compared with another driver
* Gear selection in general
* Braking points
* Rate of braking compared to another driver
* Rate of braking or application of brakes in general
* Car stability under braking
* Throttle application compared to another driver
* Throttle application in general
* Use of DRS compares with another driver
* Use of any overtake button
* Driving technique in general
Ajo-ohjeita siis ei saa antaa, mutta tuon rengasasian tulkintaa en nyt ihan tarkkaan muista. Mutta turvallisuusasioista, kuten keltaisista lipuista, saa siis edelleen kuljettajaa infota.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2468
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Tapaus Jules Bianchi ja tuvallisuus

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Loka 06, 2014 22:48

Oma uskomus on, että Bianchin onnettomuuden aiheutti olematon näkyvyys. Minkä takia kilpailu pitää ajaa Japanin syysillassa? Jos kilpailu oltaisiin aloitettu aikaisemmin, olisi näkyvyys ollut huomattavasti parempi ja oletettava lätäkkö/puro, josta Bianchin auto irtosi olisi ollut huomattavissa. Siihen en osaa ottaa kantaa näkikö Bianchi keltaiset liput. Kait nykypäivänä tuollakin alueella on keltaiset varoitusvalot käytössä, jotka kuljettajan tulisi huomata noissakin olosuhteissa, mutta sen voin sanoa, ettei lippuja enää näe kunnolla tuossa valossa. Jos sääntöjä ruvettaisiin muuttamaan, niin itsi päättäisin, että 2h aikarajan on tultava vastaan viimeistään 2h ennen auringon laskua, ellei käytössä ole keinovalaistusta.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Alexei
Samurai
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Re: Tapaus Jules Bianchi ja tuvallisuus

Viesti Kirjoittaja Alexei » Ti Loka 07, 2014 0:16

tietäjä3000 kirjoitti:Minkä takia kilpailu pitää ajaa Japanin syysillassa?
Koska radan omistava Honda kieltäytyi FIA:n pyynnöstä siirtää kilpailun starttia aikaisempaan ajankohtaan. Olisi kuulemma ollut kauempaa saapuvilla faneilla vaikeuksia saapua radalle ajoissa.

Eli tiivistetysti: money talks.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2468
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Tapaus Jules Bianchi ja tuvallisuus

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ti Loka 07, 2014 0:33

Alexei kirjoitti:
tietäjä3000 kirjoitti:Minkä takia kilpailu pitää ajaa Japanin syysillassa?
Koska radan omistava Honda kieltäytyi FIA:n pyynnöstä siirtää kilpailun starttia aikaisempaan ajankohtaan. Olisi kuulemma ollut kauempaa saapuvilla faneilla vaikeuksia saapua radalle ajoissa.

Eli tiivistetysti: money talks.
Juu, mutta on se kilpailu ajettu ennenkin aikaisemmin. Ja GP alkoi suunnitellusti kello 15 paikallista aikaa, kun yleinen tapa on aloittaa klo 14. Joten, miksei kisaa voitu alunperin ajoittaa alkamaan vaikka tuntia aikaisemmin? Ei sillä ole sen suuremmin väliä alkaako GP varhain aamulla tuntia ennemmin tai myöhemmin. Valtaosa faneista olisi kuitenkin mieluusti nukkumassa vielä kahdeksan aikoihin, milloin GP valtaosassa Eurooppaa alkoi.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Alexei
Samurai
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Re: Tapaus Jules Bianchi ja tuvallisuus

Viesti Kirjoittaja Alexei » Ti Loka 07, 2014 0:45

tietäjä3000 kirjoitti:Juu, mutta on se kilpailu ajettu ennenkin aikaisemmin. Ja GP alkoi suunnitellusti kello 15 paikallista aikaa, kun yleinen tapa on aloittaa klo 14. Joten, miksei kisaa voitu alunperin ajoittaa alkamaan vaikka tuntia aikaisemmin? Ei sillä ole sen suuremmin väliä alkaako GP varhain aamulla tuntia ennemmin tai myöhemmin. Valtaosa faneista olisi kuitenkin mieluusti nukkumassa vielä kahdeksan aikoihin, milloin GP valtaosassa Eurooppaa alkoi.
Sillä yhdellä tunnilla nimenomaan on valtaisa merkitys Euroopan katsojalukujen kannalta, jotka FOM:lle ovat lajin suuren suosion takia niitä tärkeimpiä katsojalukuja. Hölmön hommaahan tuo kilpailun startin hilaaminen noin pitkälle iltapäivään on, mutta eipä ole ensimmäinen kerta kun F1-tuotteensa erinomaisuudesta vakuuttuneet vanhat jäärät päättävät jotain aivan muuta kuin mikä olisi järkevintä.

Vastaa Viestiin