Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Täältä löytyy tallikohtaiset uutiset ja tietoa eri talleista.
Avatar
J4M4N3
Weltmeister
Viestit: 6495
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 16:21

Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja J4M4N3 » Ma Tammi 09, 2017 11:21

Yleistä keskustelua ja uutisia F1-talleista.

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14045
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ti Tammi 17, 2017 10:38

Tietysti Maikkari hehkuttaa, että Bottas on voittaja-autossa ja taistelee mestaruudesta. Mutta koska viimeksi isoista sääntömuutoksista selvisi voittajana se, joka oli ollut paras ennen muutoksia? Kyllä ainakin testeihin asti pitäisi odottaa, ennen kuin voi sanoa mitään voimasuhteista.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45420
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Helmi 07, 2017 22:56

Hurja väite: Tähänkö Michael Schumacherin ja Ferrarin ylivoima perustui?

Vuosien työn F1-maailmassa eri tallien pääsuunnittelijana tehnyt Gary Anderson on kertonut mielenkiintoisen paljastuksen Michael Schumacherin ja Ferrarin menestyksen takaa.

Saksalaislegenda marssi voitosta voittoon kausilla 2000-2004. Italialaistalli oli loppupisteissä voitttamaton neljän vuoden aikana, samalla kun Schumacher kaunisteli itsensä käytännössä jokaisen merkittävän F1-tilaston kärkinimeksi. Schumacher hallitsi sarjaa täydellisesti, ja suurin osa voitoista irtosi ylivoimasta johtuen jopa helpolla tavalla.

Anderson, joka pitää Autosport-julkaisun verkkosivuilla omaa “kysy Garylta -osiota”, paljastaa oman mielipiteensä sille, miksi Ferrari ja Schumacher onnistuivat olemaan niin häkellyttävän ylivoimaisia.

Jordanin pääsuunnittelijana vuosia toiminut Anderson muistuttaa menestyksen olevan aina monen asian summa, mutta hän nostaa Ferrarin rengastoimittajaltaan saaman erityiskohtelun yhdeksi tärkeimmistä syistä voitonmarssiin.

– Bridgestone ja Michelin kävivät tuolloin rengassotaa, ja Bridgestone toimi täysin Ferraria palvellen. Ferrari sai aina käyttöönsä erikoismateriaalit, joihin meillä asiakastalleilla ei olisi kuuna päivänä ollut varaa. Kaikki muut japanilaismerkin renkaita käyttäneet tallit saivat tyytyä siihen, mihin suuntaan Ferrari halusi renkaita kehittää, Anderson paljastaa.

Kärkitalleista Michelinin kelkassa olivat Williams, McLaren ja Renault. Ferrari oli Bridgestonen ainoa valttikortti, joten Anderson ymmärtää rengasjätin halun palvella vain sitä.

– Ferrari antoi Bridgestonelle erinomaiset työskentelyolosuhteet testiradallaan Fioranossa. He pystyivät saamaan yhteistyöstään kaiken irti, ja siitähän koko hommassa oli loppupeleissä kyse.

Ferrari sai käyttöönsä vain parasta, ja tämän sai huomata myös Anderson.

– Kerran saimme Jordanilla mahdollisuuden ajaa rengastestit, kun Ferrari oli estynyt. Voin vakuuttaa teille, että ero Ferrarin ja meidän normaalisti käyttämien kumien välillä oli huikea. Se oli hurjaa huomata. Turhauttavaa, mutta upeaa.

suomif1.com

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5082
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ma Maalis 27, 2017 9:21

Avauskisan perusteella voisi arvioida Ferrarin saaneen Mercedestä 0,5 sekuntia kiinni. Australiassa Ferrari oli vuosi sitten kisassa vain vähän jäljessä ja nyt vähän edellä. Karkeasti voisi siis arvioida Mersun olevan normaaleilla radoilla edellä ja aika-ajoissa radasta riippumatta.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Maalis 27, 2017 13:26

Osku90 kirjoitti:Avauskisan perusteella voisi arvioida Ferrarin saaneen Mercedestä 0,5 sekuntia kiinni. Australiassa Ferrari oli vuosi sitten kisassa vain vähän jäljessä ja nyt vähän edellä. Karkeasti voisi siis arvioida Mersun olevan normaaleilla radoilla edellä ja aika-ajoissa radasta riippumatta.
Suurin piirtein tälläinen kuva itsellekin jäi. Nyt kuitenkin vaikutti siltä, että Ferrari on parempi renkaille, joten sillä saattaa tulla olemaan iso merkitys tällä kaudella. Lisäksi Skylla pohdittiin olisiko Mercedes herkempi likaiselle ilmalle, mutta se menee jo niin hypoteettiseksi, ettei sen perusteella oikein pysty mitään sanelemaan.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Don Toni
GP3-kuski
Viestit: 96
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 18:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Don Toni » Su Huhti 16, 2017 20:11

Joko ne alkaa ajatuttamaan Vetteliä taktikoinnil voittoihin Kimin sijasta, nytki ajatuttivat Kimiä radal ihme pitkään. Särähti vaan korvaan toi Salon kommentti selostajan kysymykseen kisan lopulla. Eikai, jos Kimin auto vaan nyt saa kuntoon, ni pystynee haastamaan Vettelinki

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Huhti 17, 2017 0:29

Ferrari näyttää törkeän hyvälle likaisessa ilmassa, jos vertaa Mercedekseen. Ekalla stintillä Vettel pysyi kokoajan ihan siiven alla Bottakseen, mutta Hamiltonilla oli vaikeuksia pysyä iskuasemissa. Itse nyt vähän mutuilen syitä ja uskokaa omalla vastuulla.

1. Ferrarin etusiiven on nähty taipuvan selkeästi paine-eron kasvaessa. Samoin pohjan ja takasiiven on epäilty taipuvan normaalia enemmän. Täten toisen perässä ajettaessa, kun aerodynaaminen paine on pienempi, siiven kulma pysyy aggressiivisena, ja sitä kautta saadaan menetettyä downforcea takaisin.

2: Ferrari käyttää Mersuun verrattuna erittäin suurta rake-kulmaa, eli auton pohjan kulmaa suhteessa rataan. Tämä tehostaa diffuusorin toimintaa, joka ei ole yhtä herkkä likaiselle ilmalle. Miinuspuolena on takapään kohonnut painopiste, josta maksetaan hitaissa mutkissa, kun aerodyynamista pitoa ei ole. Mercedes puolestaan pyrkii tuottamaan downforcea siivillä, jotka menettävät tehoaan toisen perässä. Mercedeksen etusiiven kulma on muutenkin silminnähden jyrkempi kuin monilla vastustajilla.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45420
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Jamppa » To Huhti 27, 2017 10:19

Paaluvauhti Mercedeksen vahvin valtti

Mercedeksen viime vuosien ylivoima korostuu aivan erityisesti paalupaikkatilastoissa. Hybridiajalla on käyty 62 aika-ajoa, joista mestaritiimi on valloittanut 59 paalupaikkaa.

Paaluprosentti on näin huimaava 95,2.

Samaan aikaan Mercedes on voittanut 54 kisaa. Voittoprosentti on näin 87,1, joka sekin on tietysti tyrmäävä.

Mercedeksellä on menossa F1-historian kolmanneksi pisin paaluputki, joka alkoi viime vuoden Kanadan kisasta. Valtteri Bottas kasvatti sen Bahrainissa 18 perättäiseen paalupaikkaan.

Kaikkien aikojen ennätys on Bottaksen entisen tallin Williamsin nimissä. Kausien 1992-93 taitteessa Groven kilpatiimi poimi 24 paalua peräkkäin. Erikoista oli, että siinä miehityskin muuttui välissä, kun Nigel Mansellin ja Riccardo Patresen ajasta siirryttiin Alain Prostin ja Damon Hillin kauteen.

Tuo Williamsin ennätysketju kudottiin vuoden 1992 Ranskan kisasta vuoden 1993 Japanin kisaan asti.

24 paalusta Prost toi 13, Mansell kahdeksan, Hill kaksi ja Patrese yhden.

Silloin putken katkaisi McLarenin Ayrton Senna Australiassa 1993.

Mercedeksen 59 paalusta Hamilton on napannut 32, Rosberg 26 ja Bottas yhden.

Vielä yhdelläkään kaudella Mercedes ei ole onnistunut puhdistamaan koko paalupöytää. 2014 ketjun katkaisi Williamsin Felipe Massa Itävallassa, 2015 tempun teki Sebastian Vettel Singaporessa ja viime vuonna uransa ensimmäisen paalun nappasi Daniel Ricciardo Monacossa.

Massan ja Vettelin paalujen välillä 2014-15 Mercedes teki oman ennätyksensä, kun Hamilton ja Rosberg ahmivat yhteensä 23 ykkösruutua peräkkäin.

Viime vuoden 20 paalua on yhden kauden ennätys, joka toki selittyy silläkin, että viime kausi oli kaksi kisaa pidempi kuin aiemmat.

Vapun aatonaattona metsästää taas eturiviä Venäjän Grand Prix -kisaan. 2014 ja 2015 se onnistui. Viime vuonna Hamilton ei pystynyt ajamaan Q3-finaalia. Silloin eturiviin nousi lopulta Bottas.

Bahrainissa Mercedes sai kauden ensimmäisen eturivinsä. Sen jälkeen testeissä talli keskittyi erityisesti rengaspuoleen. Yhden kierroksen nopeudessa ei pehmeimmällä seoksella ollut silloinkaan pulmia, mutta kisassa niitä tuli yltäkylläisesti.

Kun Bahrainin testit on nyt analysoitu, Mercedeksen kisavauhdinkin uskotaan kohentuneen.

Ferrari on voittanut kolmesta ensimmäisestä kaksi kisaa ensi kerran yhdeksään vuoteen. Tuolloin 2008 kauden alussa Kimi Räikkönen voitti toisen ja Felipe Massa kolmannen kisan.

Viime vuonna Räikkönen hankki Venäjältä Ferrarin F1-historian 700. palkintosijoituksen. Nyt suomalaiskuski on ajanut ilman pokaaleja 16 kisaa peräkkäin.

– Viikonlopuksi menemme taas aivan erilaiselle radalle kuin missä tähän asti on kilpailtu. Kun ajamme uusilla säännöillä, mitään ei voi pitää itsestään selvyytenä. Aiemmat palkinnot eivät takaa, että voittaisimme Venäjällä, kun vastassa on Ferrarin kaltainen raivoisa kilpailija. Otamme askeleen kerrallaan, aloitamme viikonlopun hyvillä mielin ja toivottavasti saamme hyvän tuloksen sunnuntaina, Mercedeksen kilpajohtaja Toto Wolff linjaili.

Vettel on voittanut kaksi kisaa kolmesta ensi kerran neljään vuoteen. Hän varoo visusti lyömästä liikaa painetta mestaruustoiveisiin.

– Auttaa paljon, kun auto on nopea välittömästi päästyään paketista radalle. Jo testeissä meillä oli heti hyvä tunne siitä. Olemme näyttäneet kohtuullisen kilpailukykyisiltä. Australian voitto oli massiivinen noste koko tiimille, ja Bahrainissa laulu raikui palkintojenjaossa. Koko tehdas nauttii tästä hetkestä, mutta varmistaa samalla, että työ jatkuu samaan tahtiin. Kun asiat loksahtavat kohdilleen, menestystä tulee. Toivottavasti se jatkuu seuraavissakin kisoissa, Vettel veisteli kolmannen Bahrainin valloituksensa jälkeen.

Perättäiset paalut

24 paalua Williams 1992-93

23 paalua Mercedes 2014-15

18 paalua Mercedes 2016-17

17 paalua McLaren 1988-89

16 paalua Red Bull 2010-11

12 paalua McLaren 1989-90

11 paalua Mercedes 2015-16

10 paalua Ferrari 1951-53

10 paalua Lotus 1967-68

10 paalua Williams 1996-97

Turun Sanomat, Heikki Kulta

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14045
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ma Heinä 17, 2017 10:44

Formula 1:n tulevaisuus näyttää hyvältä – lisää moottorien toimittajia ja talleja - Tekniikan Maailma

TM ei kuitenkaan mainitse moottorivalmistajia, mutta sentään tämä Stefan GP:n tarina vaikuttaa melko uskottavalta.

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14045
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja superzeppo » To Elo 17, 2017 8:57

Nyt TM huhuilee Porschea mukaan F1-sarjaan. Firma myöntää kehittelevänsä uutta moottoria entisen LMP-porukan kanssa. Moottori ei täytä mitään tiettyjä vaatimuksia mihinkään sarjaan, mutta Porsche on osallistunut kokouksiin uuteen F1-moottoriin liittyen.

Huhut heräsivät: Porsche saattaa olla menossa mukaan Formula 1 -sarjaan - Tekniikan Maailma

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14045
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Su Elo 27, 2017 13:59

Onko kellään dataa voimayksikön osista? Olisi kiva tietää, miltä tilanne nyt näyttää.

Avatar
J4M4N3
Weltmeister
Viestit: 6495
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 16:21

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja J4M4N3 » Su Elo 27, 2017 14:34

superzeppo kirjoitti:Onko kellään dataa voimayksikön osista? Olisi kiva tietää, miltä tilanne nyt näyttää.
Tilanne Spahan mentäessä.
Kuva

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45420
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ke Syys 20, 2017 16:37

Mitähän Toro Rosso hyötyi tuosta siirtokuviosta? Sainz meni vuokralle ja Rellun koneet vaihtui epäluotettavaan Hondaan? Ilmeisesti Hondan paksu lompakko on ollu syy vaihtoon?

Mclaren saa hieman paremmat koneet, mutta oli vissiin pakko ottaa ne, ettei Alonso lähde tallista.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ke Syys 20, 2017 18:22

Jamppa kirjoitti:Mitähän Toro Rosso hyötyi tuosta siirtokuviosta? Sainz meni vuokralle ja Rellun koneet vaihtui epäluotettavaan Hondaan? Ilmeisesti Hondan paksu lompakko on ollu syy vaihtoon?

Mclaren saa hieman paremmat koneet, mutta oli vissiin pakko ottaa ne, ettei Alonso lähde tallista.
Rahahan siellä. Red Bull on muutenkin rahoittanut viime aikoina Toro Rossoa muitten pussista. Yksi esimerkki on Sean Gelael, joka pääsi Singaporessa ajamaan FP1:n. Oliko nyt 3s Kvyatia hitaampi, niin kertoo kuskin ajajanlahjoista. Nyt Honda maksaa tallin pyörittämisen suureksi osaksi.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Loka 01, 2017 20:10

Kuuma ilma ja korkea downforce tuntuvat olevan Mercedekselle myrkkyä. Vaikea uskoa, että voimasuhteet olisi muuttuneet noin dramaattisesti sitten Span ja Monzan. Loppukaudesta ainakin Meksiko ja Interlagos tulevat olemaan Mercedekselle vaikeita. Saa nähdä riittääkö Mercedeksen moottorietu Meksikossa, sillä ohut ilman ala pakottaa korkean downforcen asetuksiin, ja samasta syystä myös jäähdytysilmaa on rajallisesti. Interlagoskin on korkealla yli kilometrin merenpinnan yläpuolella, joten samat ongelmat vaivaavat sielläkin, sekä tietysti trooppinen helle.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Vastaa Viestiin