Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Täältä löytyy tallikohtaiset uutiset ja tietoa eri talleista.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14042
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Su Loka 01, 2017 21:47

Kyllä loppukausi tulee olemaan hurja. Vettelillä on myös etu voimayksikön suhteen, kun nappasi nyt tuoreen PU:n ilmaiseksi Malesiassa. Mersun käsittämättömät vaikeudet "diiva"auton kanssa jatkuvat. Nyt taisi olla jopa ensimmäinen kerta, kun päivitykset eivät toimineet, mikä tuli tallille yllätyksenä, eikä osattu palata riittävän nopeasti vanhaan.

Aika-ajossa jäähdytys ilmeisesti antaa sen verran myöden, että voidaan yhä ajaa noita hirmukierroksia. En usko, että tuo paalu tuli pelkästään Hamiltonin ranteista.

Vettelin kisavauhti oli tänään reilusti 30 sekuntia nopeampi kuin Bottaksen, eikä eroa Hamiltoniinkaan paljon jäänyt, vaikka oli pahimmillaan sen 32 sekuntia perässä.

Avatar
J4M4N3
Weltmeister
Viestit: 6495
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 16:21

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja J4M4N3 » Ma Tammi 01, 2018 10:35

https://www.autosport.com/f1/news/13370 ... new-season" onclick="window.open(this.href);return false;
We haven't decided next year's complete specification but at least we have a back-up plan, which is the current engine. So, I'm sure we can start the season well next year.
Luottoni Hondaa kohtaan on korkealla.

Avatar
J4M4N3
Weltmeister
Viestit: 6495
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 16:21

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja J4M4N3 » Su Helmi 25, 2018 13:19


Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14042
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ke Maalis 14, 2018 10:19

Onko Ferrari jäljessä pitkissä vedoissa? Näin vastaa Vettel

Ferrari-kuljettaja Sebastian Vettel vakuuttaa, ettei hän ole huolestunut Mercedeksen formulasarjan talvitesteissä esittämästä vauhdista.


Mercedeksen Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas olivat Barcelonassa kovassa iskussa, kun taas Ferrari vaikutti jääneen saksalaistallin jalkoihin etenkin pidemmillä vedoilla.

Vettel muistuttaa kriitikoita siitä, ettei testeissä ajetuista simulaatioista ole syytä vetää johtopäätöksiä tallien todellisesta kisavauhdista.

- Kilpailijamme – Mercedes ja Red Bull – käyttivät kisasimulaatioissaan vain yhtä rengastyyppiä, eikä kilpailussa sitä voi tehdä. Tällä on vaikutusta kisastrategioihin ja viime kädessä myös tuloksiin, Vettel kommentoi.

Nelinkertainen maailmanmestari vakuuttaa tallinsa lähtevän kauteen hyvistä asetelmista.

- Autossa ei ollut mitään isompia ongelmia ja sitä oli hauska ajaa. Aloitamme sen kanssa mielestäni hyvältä pohjalta. Minulla on paljon luottoa talliamme kohtaan, koska tiedän, miten taitavia ja sitoutuneita kaverit Maranellossa ovat, Vettel sanoi.

MTV Sport

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14042
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja superzeppo » To Maalis 15, 2018 8:52

Hamilton toppuuttelee puheita ylivoimasta: "Red Bull potentiaalisesti nopein"

Red Bull -tallin päivitetty auto voi olla lähtöruudukon nopein F1-kauden avauksessa Australian Melbournessa, katsoo Mercedes-kuljettaja Lewis Hamilton.


Moni on nostanut Mercedeksen kauden ehdottoman suosikin asemaan, mutta Hamilton uskoo Red Bullin kykenevän vetämään ässän hihastaan reilun viikon kuluttua Albert Parkin radalla.

- Tästä tulee jännittävä vuosi, koska viime vuonna kauden alussa tallien välillä oli suuria eroja. Myöhemmin erot kaventuivat, mutta nyt tilanne alkaa mielestäni todella tasaisena, Hamilton kertoi motorsport.comin mukaan.

- Emme tuo päivityksiä autoihin samaan aikaan, mutta Red Bull tuo jotain ensimmäiseen kisaan, mikä on mielenkiintoista nähdä. Mielestäni Red Bull on potentiaalisesti nopein tällä hetkellä. Heidän päivätyksensä voi tuoda lisää vauhtia kahdesta neljään kymmenystä – sellaista olen kuullut, Hamilton jatkoi.

Hamilton kertoo Mercedeksen ja Red Bullin rakentavan autonsa hieman erilaisista lähtökohdista.

- Heillä on autossaan yleensä hieman erilainen filosofia. He rakentavat aina sellaisen auton, missä on paljon downforcea. Heidän maksimaalinen downforcensa on ollut aina enemmän kuin kenelläkään muulla, mutta se ei kuitenkaan toimi aina kaikkialla, Hamilton sanoi.

- Jos radalla on pitkiä suoria, niin he voivat olla siellä erittäin hitaita, mutta he ovat taas nopeita mutkissa. Tämä etulyöntiasema vaihtelee vuoden mittaan, mutta itse olen todella luottavainen tallini tekemään työhön. Taistelusta tulee tiukka, Hamilton summasi.

Hamiltonin tallikaveri Valtteri Bottas odottaa kärkitaistelun käytävän Mercedeksen, Red Bullin ja Ferrarin kesken. Vastustajien voimasuhteita suomalaiskuski ei lähtenyt tarkemmin arvioimaan.

- Mielestäni molemmat näyttävät vahvoilta. Tilanne on kiinni kauden alussa tehtävästä kehitystyöstä. Itse en aliarvioisi kumpaakaan. Odotan kaudesta muodostuvan kolmen tallin välinen taistelu. Näin se on ainakin kauden alussa, Bottas sanoi.

MTV Sport
"Eipäs kun sinä olet ennakkosuosikki", "Höps, sinäpäs", "Eiku sinä".

Turha Mercedeksen on varmaan yrittää ennakkosuosikin viittaa kellekään työntää. Aikaisintaan Australian aika-ajon jälkeen jonkun mieli saattaa muuttua. Enemmistöllä vasta Bahrainissa, jos ovat siellä Red Bullien takana.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Pe Maalis 23, 2018 15:27

Nyt alkaa olla viimeiset hetket käsillä spekuloida voimasuhteita. Huomenna, jos päästään ajamaan kuivalla, on jo kovaa faktaa tarjolla. Siispä omat viime hetken arvioni:

Mercedes oli tänään vakuuttava. Oma arvioni on, että ihmeitä pitää tapahtua, mikäli joku aikoo Mercedeksen alkukaudesta haastaa. Ei ajanut testeissä yhtään aika-ajokierrosta ja tänään samantien kärkeen. Huomenna, kun Q3:ssa käännetään siitä kuuluisasta turboruuvista, tulee muilla äitiä ikävä. Kilpailuvedoissa etenkin Hamilton oli omaa luokkaansa ja ero muihin talleihin oli yli puolen sekunnin luokkaa.

Red Bull oli aika-ajovauhdissa toiseksi nopein ja kilpailuvauhdissa Ferrarin kanssa samaa tasoa. Ricciardon nopea kierros keskeytyi punaisten lippujen takia, mutta oli toisen sektorin lopussa hyvässä vauhdissa. Talli on usein ollut kauden paras kehitystyössä, mutta matka eteenpäin on tänäkin vuonna niin iso, ettei mestaruustaistoon taida olla asiaa.

Ferrari tuntuu olevan joka toinen vuosi vähän hukassa ja sama tuntuu jatkuvan. Mercedes on saanut talven aikana lisää eroa ja Red Bull on tullut ohi. Maranellon miehiä ei yleisesti ole tunnettu hyvinä auton kehittäjinä vaan perinteisesti alkuvuosi on ollut Ferrarin iskunpaikka. Tänä vuonna on pakko saada kehitystyöstä tulosta, muuten alkaa ovi käymään ja kovaa.

Haas, Renault ja Mclaren vaikuttavat olevan likimain tasoissa vauhdin suhteen, Haas ehkä hieman edellä kisavedoissa. Mclarenin yllä leijuu kuitenkin tummia pilviä, tänäänkin aamun harjoituksissa oli ongelmia lämpöjen kanssa, eikä uskalla sanoa Mclarenin selviävän edes maaliin. Haasin kohtaloksi tulee kuitenkin koitumaan isompiensa jalkoihin jääminen kehitystyössä, sekä tallia vaivanneen tasaisuuden puuttumisen vuoksi.

Force India, Toro Rosso ja Williams taitavat kauden alussa kamppailla alemmassa keskikastissa. Force Indian pieni budjetti näkyy ja viime vuosien komeetalla on edessä karu paluu todellisuuteen. Toro Rosso yllätti positiivisesti kauden testeissä ensinnäkin luotettavuudellaan, muttei vauhtikaan näyttänyt huonolta. Tosiasia on kuitenkin se, ettei Hondan moottoreilla ole tänäkään vuonna asiaa pistetaisteluun kuin vain aniharvoin. Williams lähtee kauteen kenties sarjan huonoimmalla kuskikaksikolla. Auto on vaikuttanut vaikealta ajaa, eikä kahden kokemattoman kuskin ajattaminen helpota tilannetta lainkaan. Paddy Lowen kädenjäljen tulisi jo näkyä autossa, mutta kellosta sitä ei ainakaan huomaa.

Sauber jatkaa siellä, missä se on totuttu näkemään, pakan pohjimmaisena. Auto näyttää erittäin vaikealta, ja siitä kielivät myös lukuisat pyörähdykset ja lipsahdukset talven testeissä. Tänään eroa eteenpäin oli jopa kahdeksan kymmenystä, eli puoli ikuisuutta. Tuollaista eroa ei kurota umpeen yhdessä yössä, eikä välttämättä edes koko kaudessa, tietäen Sauberin rajalliset resurssit. Voi jo nyt sanoa, että Leclercille tulee olemaan erittäin vaikeaa vakuuttaa Ferrarin johtoa kyvyistään.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5073
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Pe Maalis 23, 2018 17:59

tietäjä3000 kirjoitti:Nyt alkaa olla viimeiset hetket käsillä spekuloida voimasuhteita. Huomenna, jos päästään ajamaan kuivalla, on jo kovaa faktaa tarjolla. Siispä omat viime hetken arvioni:

Mercedes oli tänään vakuuttava. Oma arvioni on, että ihmeitä pitää tapahtua, mikäli joku aikoo Mercedeksen alkukaudesta haastaa. Ei ajanut testeissä yhtään aika-ajokierrosta ja tänään samantien kärkeen. Huomenna, kun Q3:ssa käännetään siitä kuuluisasta turboruuvista, tulee muilla äitiä ikävä. Kilpailuvedoissa etenkin Hamilton oli omaa luokkaansa ja ero muihin talleihin oli yli puolen sekunnin luokkaa.

Red Bull oli aika-ajovauhdissa toiseksi nopein ja kilpailuvauhdissa Ferrarin kanssa samaa tasoa. Ricciardon nopea kierros keskeytyi punaisten lippujen takia, mutta oli toisen sektorin lopussa hyvässä vauhdissa. Talli on usein ollut kauden paras kehitystyössä, mutta matka eteenpäin on tänäkin vuonna niin iso, ettei mestaruustaistoon taida olla asiaa.

Ferrari tuntuu olevan joka toinen vuosi vähän hukassa ja sama tuntuu jatkuvan. Mercedes on saanut talven aikana lisää eroa ja Red Bull on tullut ohi. Maranellon miehiä ei yleisesti ole tunnettu hyvinä auton kehittäjinä vaan perinteisesti alkuvuosi on ollut Ferrarin iskunpaikka. Tänä vuonna on pakko saada kehitystyöstä tulosta, muuten alkaa ovi käymään ja kovaa.

Haas, Renault ja Mclaren vaikuttavat olevan likimain tasoissa vauhdin suhteen, Haas ehkä hieman edellä kisavedoissa. Mclarenin yllä leijuu kuitenkin tummia pilviä, tänäänkin aamun harjoituksissa oli ongelmia lämpöjen kanssa, eikä uskalla sanoa Mclarenin selviävän edes maaliin. Haasin kohtaloksi tulee kuitenkin koitumaan isompiensa jalkoihin jääminen kehitystyössä, sekä tallia vaivanneen tasaisuuden puuttumisen vuoksi.

Force India, Toro Rosso ja Williams taitavat kauden alussa kamppailla alemmassa keskikastissa. Force Indian pieni budjetti näkyy ja viime vuosien komeetalla on edessä karu paluu todellisuuteen. Toro Rosso yllätti positiivisesti kauden testeissä ensinnäkin luotettavuudellaan, muttei vauhtikaan näyttänyt huonolta. Tosiasia on kuitenkin se, ettei Hondan moottoreilla ole tänäkään vuonna asiaa pistetaisteluun kuin vain aniharvoin. Williams lähtee kauteen kenties sarjan huonoimmalla kuskikaksikolla. Auto on vaikuttanut vaikealta ajaa, eikä kahden kokemattoman kuskin ajattaminen helpota tilannetta lainkaan. Paddy Lowen kädenjäljen tulisi jo näkyä autossa, mutta kellosta sitä ei ainakaan huomaa.

Sauber jatkaa siellä, missä se on totuttu näkemään, pakan pohjimmaisena. Auto näyttää erittäin vaikealta, ja siitä kielivät myös lukuisat pyörähdykset ja lipsahdukset talven testeissä. Tänään eroa eteenpäin oli jopa kahdeksan kymmenystä, eli puoli ikuisuutta. Tuollaista eroa ei kurota umpeen yhdessä yössä, eikä välttämättä edes koko kaudessa, tietäen Sauberin rajalliset resurssit. Voi jo nyt sanoa, että Leclercille tulee olemaan erittäin vaikeaa vakuuttaa Ferrarin johtoa kyvyistään.
Aika hyvin voisi näihin yhtyä.

Haasin osalta muisti tuntuu kuitenkin kaikilla olevan melko lyhyt jo toista vuotta.

Debyyttikaudella 2016 Grosjeanhan ajoi Australiassa maaliin kuudentena ja Bahrainissa viidentenä. Viime vuonna Australian harjoituksista tuli sijat 8, 8 ja 7 sekä aika-ajossa 6., eikä siitä kaudesta sen kummoisempi tullut. Vuosi sitten lauantaina hehkutettiin, kuinka Haas on ottanut ison harrpauksen ja sama jargon on käynnissä nyt.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Tyrrel
Monacon voittaja
Viestit: 4116
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2013 17:58

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Tyrrel » Su Maalis 25, 2018 10:38

Vettelin voitosta huolimatta näen kyllä Mersun selvästi suurimpana suosikkina edelleen. Ferrari oli Australiassa Red Bullia askeleen edellä, mutta kunnollisia arvioita näiden kahden välisistä voimasuhteista ei ehkä ihan vielä kannata esittää. Haas oli vauhdin puolesta positiivinen yllätys, mutta kuten Osku mainitsi ovat ennenkin aloittaneet kauden vahvasti. Williamsilla taitaa olla edessään todella vaikea kausi, eikä Toro Rossollekaan poisitiivisista testeistä huolimatta voi kovin kummoista menestystä ennustaa. Neljännestä sijasta nähdään kyllä kiinnostava kamppailu tänä vuonna.
"Tyhmyydellä ja neroudella on se ero, että neroudella on rajansa"
-Albert Einstein

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Maalis 25, 2018 12:53

Melbourne on aina Melbourne eikä sen perusteella uskalla lyödä voimasuhteita lukkoon, mutta siitä huolimatta omat spekulaationi näyttävät pitäneen aika hyvin paikkansa, joskin pari asiaa siitä voisi muuttaa.

Ferrari ja Red Bull ovat hyvin lähellä toisiaan, eikä Mercedeskään ole kaukana edellä. Pelkkää tulosluetteloa katsomalla ei oikein saa täyttä kuvaa, siitä mikä Red Bullin suorituskyky on. Pitää muistaa Ricciardon kärsineen lähtöruuturangaistuksen ja kilpailun lopussa hän oli huomattavasti Räikköstä nopeampi, joskin tuoreemmalla renkaalla. Verstappenin kilpailu oli aika paha pohjanoteeraus, eikä päässyt oikein missään vaiheessa ajamaan omaa vauhtiaan.

Letkan perällä Williams ja Force India ovat aika tasoissa samoinkuin Toro Rosso ja Sauber. Kärjen takana letka on tänä vuonna kenties tasaisin vuosiin.

Muiden kohdalla pysyn sanoissani. Haas on tietysti kysymysmerkki, sillä suorituskyky on perinteisesti ailahdellut rajusti eri radoilla.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dzeko
Testikuski
Viestit: 255
Liittynyt: Su Tammi 03, 2016 18:20

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Dzeko » Pe Maalis 30, 2018 9:25

Tyrrel kirjoitti:Vettelin voitosta huolimatta näen kyllä Mersun selvästi suurimpana suosikkina edelleen. Ferrari oli Australiassa Red Bullia askeleen edellä, mutta kunnollisia arvioita näiden kahden välisistä voimasuhteista ei ehkä ihan vielä kannata esittää. Haas oli vauhdin puolesta positiivinen yllätys, mutta kuten Osku mainitsi ovat ennenkin aloittaneet kauden vahvasti. Williamsilla taitaa olla edessään todella vaikea kausi, eikä Toro Rossollekaan poisitiivisista testeistä huolimatta voi kovin kummoista menestystä ennustaa. Neljännestä sijasta nähdään kyllä kiinnostava kamppailu tänä vuonna.
Itsekin yllätyin Haasin vauhdista! No kisa menikin sit vähän heikommin..

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 8269
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja BigBoss » La Huhti 14, 2018 16:44

Onko nyt tosiaan niin että Ferrari on saavuttanut ja jopa ohittanut Mersun vauhdissa? Australiassa Mersu oli vielä vauhdillisesti edellä, Bahrainin lämmössä Ferrari on tavallisestikin kulkenut, mutta Kiina on kyllä viime vuodet ollut Mersun temmellyskenttä. Ja nyt aika-ajossa jäivät Ferrarille vieläpä ihan selvästi. Kisavauhti lienee huomenna suhteessa parempaa, mutta riittääkö se? Bottas meinasi että Ferrari menee mutkissa paremmin ja, koska moottorien välinen ero on kaventunut niin sitä ei saada enää suorilla kiinni.

Jospa huomenna saataisiin hyvä kisa voitosta.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45418
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Jamppa » La Huhti 14, 2018 18:16

BigBoss kirjoitti:Onko nyt tosiaan niin että Ferrari on saavuttanut ja jopa ohittanut Mersun vauhdissa? Australiassa Mersu oli vielä vauhdillisesti edellä, Bahrainin lämmössä Ferrari on tavallisestikin kulkenut, mutta Kiina on kyllä viime vuodet ollut Mersun temmellyskenttä. Ja nyt aika-ajossa jäivät Ferrarille vieläpä ihan selvästi. Kisavauhti lienee huomenna suhteessa parempaa, mutta riittääkö se? Bottas meinasi että Ferrari menee mutkissa paremmin ja, koska moottorien välinen ero on kaventunut niin sitä ei saada enää suorilla kiinni.

Jospa huomenna saataisiin hyvä kisa voitosta.
Kyllä nyt on aika tasaista ollut. Toivotaan, että useampi kuski taistelee voitoista koko kauden.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » La Huhti 14, 2018 19:31

Mercedeksen ylimielisyys talvitesteissä kostautuu, kun auto ei toimi pehmeillä renkailla. Q2 vedettiin kovemmilla pyörillä ja silloin Mercedes oli Ferrarin edellä.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5073
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Su Huhti 29, 2018 17:57

Ilman yhtä rengasrikkoa olisi MM-tilanne seuraava:
Bottas 65
Vettel 64
Hamilton 63
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Dzeko
Testikuski
Viestit: 255
Liittynyt: Su Tammi 03, 2016 18:20

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Dzeko » Su Kesä 03, 2018 0:02

Toivottavasti RedBull on nyt kolmas kova talli tällä kaudella,niin saadaan toi Ricciardo mukavasti MM-taisteluun..

Vastaa Viestiin