Renault F1 Team

Täältä löytyy tallikohtaiset uutiset ja tietoa eri talleista.
Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 3109
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Renault F1 Team

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ke Loka 16, 2019 7:56

Dino246 kirjoitti:
Ke Loka 16, 2019 6:24
tietäjä3000 kirjoitti:
Ti Loka 15, 2019 18:34
https://www.gptoday.net/en/news/f1/2515 ... ake-system

Tästä Renault-casesta on aika vähän ollut täällä puhetta, vaikka ensisilmäyksellä tulisi mieleen Benettonin luistonestoa vastaava huijaus. Renault on siis ilmeisesti käyttänyt autossa matkaan perustuvaa jarrubalanssin säätöä. Tietokone pystyy siis säätämään mutkakohtaisesti jarrubalanssia sen perusteella, kuinka pitkälle kierrosta on ajettu. Mikäli tämä syytös osoittautuu tuollaisenaan todeksi, mielestäni kyseessä on röyhkeä huijaus, josta talli tulisi hylätä ja jopa antaa suurempia rangaistuksia. Kuitenkin olisi omituista, mikäli Renault olisi kuvitellut tuollaisen systeemin pysyvän piilossa, sillä olisihan se maailman kahdeksas ihme, jos kukaan ei tajuiasi, että jostain syystä Renault'n kuljettajat eivät kertaakaan säädä jarrubalanssia. Täten liikutaan varmastikin jossain erittäin harmaalla alueella.

Tässä on myös vaarana, että mikäli huijaus on oikeasti tehty ja FIA antaa asianmukaiset sanktiot, voi Renault poistua koko sarjasta. Se olisi tietysti ikävää, muttei tehdastallille tulisi silti antaa mitään etuoikeuksia.
Miten säännöt menee tuossa asiassa? Eli onko tuo jarrubalanssin säädön automatisoiminen ihan ehdottomasti ja yksiselitteisesti kielletty vai onko siinä joku mahdollisuus tällaiseen porsaanreikään? Ja mikähän on tuosta systeemistä saatava etu verrattuna siihen että kuljettaja säätää sen itse kuten on totuttu näkemään? Ainakin se että kuljettaja pystyy keskittymään paremmin ajamiseen kun on yksi säädettävä asia vähempänä ja kun tuo tehdään automatisoituna niin saadaan varmasti ihan optimaalinen asetus kaikkiin mutkiin verrattuna siihen että kuljettaja tekee tuon säädön, mutta mitenhän suuri tästä saavutettava etu on?
En nyt sanasta sanaan muista, mitä säännöt sanovat, mutta suurinpiirtein asia menee niin, että kuljettajan on ajettava autoa avustettomasti. Minusta tämä on aika yksiselitteisesti sääntöjen vastainen, mutta tietysti kun niitä sääntöjä luetaan kuin piru Raamattua, niin sieltä niitä porsaanreikiä löytyy. Kyllähän Racing Pointin protestikin oli 12 sivua pitkä, joten tuskin ihan yhtä yksiselitteinen asia on, mitä voisi alkuun kuvitella.

Suurin etu tulee juuri tuosta, että sitä balanssia pystyy säätämään jatkuvasti ilman, että kuljettajan keskittyminen menee siihen. Etenkin kisassa ei varmaan yhdelläkään kuljettajalla riitä kapasiteetti sen jatkuvaan säätämiseen, joten aivan varmasti hyöty on ihan merkittävä.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 47842
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Renault F1 Team

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ke Loka 16, 2019 12:32

https://www.suomif1.com/2019/10/renault ... -oikeassa/

Saa tosiaan nähdä mitä siitä seuraa, jos todetaan että talli on rikkonut sääntöjä.

Jos tuosta seuraa jopa hylkäys tai iso sanktio niin Renault tosiaan voi jättää sarjan mikä ei ole hyvä juttu. Mutta jos tietoisesti on sääntöjä rikottu, niin pitäähän siitä sanktio tulla.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6138
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Renault F1 Team

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Loka 16, 2019 12:55

Veikkaan, ettei Renault muutenkaan kauaa F1:ssä viihdy. Sen verran tuuliviiri tuntuu talli olevan.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6138
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Renault F1 Team

Viesti Kirjoittaja Osku90 » To Loka 17, 2019 10:23

Jarrubalanssi-gatea verrataan suuruusluokassa jopa McLarenin ja Ferrarin vakoilu-gateen. Silloinhan McLarenin tulos valmistajien sarjassa hylättiin ja päälle tuli 100 miljoonan sakot. Mielenkiintoista kyllä nähdä mitä tässä tapahtuu.

Mikäli myös kuljettajien tulokset mitätöidään (kuten kävi kaudella 1984 Tyrrellille), niin nopea laskutoimituksen mukaan juurikin Racing Point olisi tästä suurin hyötyjä, sillä he nettoaisivat 22 pistettä.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
shikaani
Formula Renault-kuski
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Loka 15, 2019 20:47
Viesti:

Re: Renault F1 Team

Viesti Kirjoittaja shikaani » To Loka 17, 2019 12:24

En usko, että ihan samanlaiseen rangaistukseen ylletään. Jos kuitenkin näin kävisi että samanlainen satsi painetaan kuin Mclarenille 2007 niin saas nähdä kauan ranskalaiset sarjassa vielä jatkavat.

Avatar
Igor
GP-voittaja
Viestit: 2023
Liittynyt: To Tammi 30, 2014 17:18

Re: Renault F1 Team

Viesti Kirjoittaja Igor » Ke Loka 23, 2019 22:57

Renaultit on hylätty Japanin tuloksista. Syynä juuri tämä jarruenergiaan liittyvä systeemi.
#CiaoJules

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 3109
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Renault F1 Team

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » To Loka 24, 2019 0:06

https://www.formula1.com/en/latest/arti ... 3CLVB.html

Renault tosiaan hylättiin Japanissa ja ilmeisesti case on nyt ohi. Kaiketi tuota järjestelmää ei oltu aikaisemmin käytetty, ja se käytti hyväkseen jotain teknisten sääntöjen porsaan reikää, mutta urheilulliset säännöt kieltävät ajoavut.

Hyvä juttu, ettei kyseessä ollut mitään vakavaa, eikä rajuihin rangaistuksiin tarvinnut turvautua. Itseä kuitenkin jäi kiinnostamaan, mikä tuo järjestelmä oli ja miten se toimi, kerran se ei ollut pre-set tai matkaan perustuva.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
Mestarikandidaatti
Viestit: 2725
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Renault F1 Team

Viesti Kirjoittaja Dino246 » To Loka 24, 2019 6:54

tietäjä3000 kirjoitti:
To Loka 24, 2019 0:06
https://www.formula1.com/en/latest/arti ... 3CLVB.html

Renault tosiaan hylättiin Japanissa ja ilmeisesti case on nyt ohi. Kaiketi tuota järjestelmää ei oltu aikaisemmin käytetty, ja se käytti hyväkseen jotain teknisten sääntöjen porsaan reikää, mutta urheilulliset säännöt kieltävät ajoavut.

Hyvä juttu, ettei kyseessä ollut mitään vakavaa, eikä rajuihin rangaistuksiin tarvinnut turvautua. Itseä kuitenkin jäi kiinnostamaan, mikä tuo järjestelmä oli ja miten se toimi, kerran se ei ollut pre-set tai matkaan perustuva.
Kaikessa epäloogisuudessaan tuo tuomio on kyllä ihan klassista FIA:ta. Eli Renaultin keksintö ei ole teknisesti sääntöjen vastainen mutta toimi urheilullisten sääntöjen vastaisena kuljettajan apuvälineenä... okei... Mutta hyvä jos tämän asian käsittely loppuu tähän, eikä menisi enää koko kauden tulokset uusiksi.

Dino246
Mestarikandidaatti
Viestit: 2725
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Renault F1 Team

Viesti Kirjoittaja Dino246 » To Loka 24, 2019 7:34

Aika mielenkiintoista peliä, tuo Renaultin keksintö paljastui Rellulta Racing Pointille kesällä siirtyneen työntekijän vinkistä: Häijyn F1-pelin taustat julki: kilpailijatiimiin kesken kauden loikannut työntekijä vuoti entisen työnantajansa keksinnön, mutta paljastus jäi torsoksi

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6138
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Renault F1 Team

Viesti Kirjoittaja Osku90 » To Loka 24, 2019 9:14

Melko jännittävää kyllä, että järjestelmä todettiin laittomaksi, mutta silti hylky tuli vain Japanista. Eikö ole voitu sitten todistaa, että tätä on käytetty myös aiemmissa kisoissa, vaikka se lieneekin ilmiselvää. Etenkin jos ja kun tieto kulkeutui inssin mukana.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 3109
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Renault F1 Team

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » To Loka 24, 2019 9:51

Osku90 kirjoitti:
To Loka 24, 2019 9:14
Melko jännittävää kyllä, että järjestelmä todettiin laittomaksi, mutta silti hylky tuli vain Japanista. Eikö ole voitu sitten todistaa, että tätä on käytetty myös aiemmissa kisoissa, vaikka se lieneekin ilmiselvää. Etenkin jos ja kun tieto kulkeutui inssin mukana.
Hyvä pointti tämäkin. Ilmeisesti, kun todistusaineisto on ollut videokuvaa, niin sitä ei ole aikaisemmista kisoista annettu. Lisäksi kun näiden kisojenhan tulokset ovat jo virallisia, niin niiden muuttaminen olisi aika hankalaa.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 3109
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Renault F1 Team

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Pe Loka 25, 2019 13:21

MTV kirjoitti:Nämä videot paljastivat F1-tallin vilpin: Renault-kohussa erikoisia käänteitä

Kahden Renault-auton hylkäämiseen Japanin F1-kisassa johtanut paljastus tallin käyttämästä jarrujärjestelmästä johti osittain Racing Point -tiimin haluamaan lopputulokseen, mutta täysin eri kautta kuin kilpailija oli ajatellut. Myöskään tallien välillä loikannut työntekijä ei ollut Racing Pointin mukaan ollut pääasiallinen lähde tapauksessa.

Saksalaislehti Auto Motor und Sport on saanut lisätietoa Racing Pointin protestista käynnistyneestä kohusta, jossa Renault tuomittiin menettämään Japanissa keräämänsä MM-pisteet kuljettajaa avustavaksi katsotun jarrubalanssin säätöjärjestelmän takia.

Renault epäili tiedon vuotaneen kilpailijalle kesällä tiimiä vaihtaneen insinöörin välityksellä. Racing Point kuitenkin kiistää väitteen ja kertoo saaneensa tiedon heti talven testien jälkeen.

Todisteena tapauksessa toimi jo helmikuun Barcelonan testeissä kypäräkameralla kuvattu Daniel Ricciardon ensimmäinen kierros uudella Renault-autolla. YouTubesta löytyvällä videolla näkyy hyvin ohjainpyörän näytössä vilahtelevat luvut.



Keskinäinen kolari nosti muistot pintaan
Samalla videolta käy ilmi, ettei Ricciardo tee mitään säätötyötä ratistaan ennen kuin jarrubalanssia kuvaava prosenttilukema ilmestyy näytön vasempaan yläkulmaan. Racing Pointin mukaan Renault rikkoi tässä F1-sääntöä, jonka mukaan kuljettajan tulee ajaa autoa itse ilman automaattisia avustinjärjestelmiä.

Auto Motor und Sportin saamien tietojen mukaan asia palasi Racing Pointin insinöörien mieleen heinäkuussa Britannian GP:ssä, jossa tallin kuski Sergio Perez törmäsi yhteen Renaut’n Nico Hülkenbergin kanssa ja joutui jarrubalanssin säätimen rikkouduttua ajamaan maaliin asti samalla jarruasetuksella.

Tuomaristo löysi jotain muuta
Racing Point ei kuitenkaan osoittanut Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle tekemässään 12-sivuisessa protestissa, miten Renault’n salainen järjestelmä tarkalleen toimii, vaan esitti normaaliin tapaan kysymysten kautta.

FIA:n tekninen osasto ei suostunut ottamaan asiaa käsittelyynsä vielä Singaporessa, joten Racing Pointin oli koottava raporttinsa paremmin yhteen Japania varten. Samassa yhteydessä tuomaristolle toimitettiin myös epäilyksiä herättäneet on-board-videokuvat Ricciardon ja Hülkenbergin autoista.

Racing Pointin mukaan jarrubalanssi muuttui automaattisesti tietyissä kohdissa rataa. Tästä huolimatta Renault-kuljettajilla on rateissaan nappula, jonka Racing Point epäilee toimivan tarvittasessa automaattisen järjestelmän korvaana komentona.

Jos Racing Point pyrki saamaan aikaan suurempaa skandaalia, se epäonnistui tavoitteessaan, sillä yksikään tallin väitteistä ei mennyt sellaisenaan läpi. Sen sijaan tuomaristo löysi toisenlaisen jarrujärjestelmän taka-akselilta, joka johti Japanin GP:n hylkäykseen.
Linkki uutiseen: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nam ... #gs.brijax

Olipas omituinen tapaus. En nyt ihan tajua, miten tuollainen asia voi unohtua ja palata mieleen vasta tuollaisen pikku pusun seurauksena. Lisäksi vähän ihmetyttää, minkä takia Renault on julkaissut videon, jossa aivan selvästi näkyy, kuinka jarrubalanssi vaihtelee itsekseen. Miksei edes yrittäneet piilottaa huijaustaan pois näkyvistä, ja vaikka olisivatkin olleet varmoja säännönmukaisuudestaan, niin miksi paljastaa kikka kaikelle maailmalle?

Enkä kyllä vieläkään ymmärrä, mikä tuo Renault'n järjestelmä sitten oikeastaan olikaan? Balanssi kyllä vaihtelee mutkasta toiseen, muttei kukaan ole kertonut miten? Taka-akseli viitannee Brake-By-Wire järjestelmään, mutta ei järjestelmä itsessään osaa mutkakohtaisesti valita haluttua balanssia, vaan tarvitsee jostain tiedon sitä varten.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
Mestarikandidaatti
Viestit: 2725
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Renault F1 Team

Viesti Kirjoittaja Dino246 » La Loka 26, 2019 8:05

Abiteboulin mukaan Rellu on käyttänyt tuota kiistanalaista järjestelmää jo vuosia:
MTV3 kirjoitti: Paljastus F1-sarjan MM-taistoa järisyttäneestä rangaistuksesta: järjestelmä Renault'n käytössä vuosikausia

F1-talli Renault on käyttänyt rangaistuksen tuonutta jarrujärjestelmää jo vuosia, tiimipomo Cyril Abiteboul paljastaa.

Renault'n suoritus Japanin GP:ssä hylättiin reilu viikko kisan jälkeen, kun kansainvälinen autoliitto FIA tulkitsi, että tallin jarrujärjestelmä toimii myös kuljettajan avustimena. Tämä sotii sarjan kilpailusääntöjä vastaan. Rangaistuksen takana oli Racing Point -tallin tekemä protesti. Renault-pomo Abiteboul kommentoi tapausta Meksikon GP:n yhteydessä.
– En halua paljastaa yksityiskohtia, mutta se (jarrujärjestelmä) ei ole tältä vuodelta. Se on otettu käyttöön aiemmin, Abiteboul totesi medialle.
– Olen siitä samaa mieltä, että se avustaa kuljettajaa, kuten olen sanonut jo aiemmin. Moni asia auttaa kuljettajaa, joten kaikkien on tunnustettava se, että tähän on suhtauduttava subjektiivisesti. Olemme käyttäneet sitä niin monen vuoden ajan, joten emme ajatelleet, että joku voisi kyseenalaistaa sen.

Abiteboul halusi korostaa sitä, ettei heidän autonsa rikkonut teknisiä sääntöjä. Samalla ranskalaispomo kuitenkin myönsi, että kaikki pykälät ovat tärkeitä.
– Kun formula ykköset kehittyvät, säännöistä tulee jatkuvasti monimutkaisemmat. Ne voivat joskus jopa olla ristiriidassa keskenään. Ehkä tämä tapaus on hieman sellainen. Varsinkin kuljettajan avustimiin liittyvät kilpailusäännöt ovat subjektiivisia. Mutta tuomaristo katsoi sen hyväksymiskelvottomaksi. Olkoon niin.

Abiteboul on harmissaan varsinkin kuljettajiensa Daniel Ricciardon ja Nico Hülkenbergin puolesta.
– Mielestäni tämä varjostaa kuljettajiemme suorituksia. Monet varmasti ajattelevat, että automme jarruttavat automaattisesti, mitä ne eivät todellakaan tee, Abiteboul summasi.

Päätös oli Renault'lle raskas taistelussa MM-sarjan viidennestä paikasta. Se repäisi Suzukassa Toro Rossoon jo 18 pinnan eron, mutta hylkäyksen jälkeen ero pieneni kuuteen pisteeseen. Lisäksi Racing Point on 10 pinnan päässä. Jäljellä on neljä kilpailua.
Linkki juttuun: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pa ... #gs.bxes95

Avatar
shikaani
Formula Renault-kuski
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Loka 15, 2019 20:47
Viesti:

Re: Renault F1 Team

Viesti Kirjoittaja shikaani » La Loka 26, 2019 14:43

Renaultilta varmaan ei vähään aikaa nähdä incar-videokuvaa :ajo:

Jotenkin tuli mieleen Benetton ja vuosi 1994. Tallia epäiltiin laajemminkin varikolla kepulikonstien käytöstä. Muistaakseni FIA löysi ohjelmiston ratista, joka oli ollut autossa koko kauden, jota ei voitu todistaa käytetyksi kaikissa kisoissa.

Avatar
J4M4N3
Weltmeister
Viestit: 6639
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 16:21

Re: Renault F1 Team

Viesti Kirjoittaja J4M4N3 » La Marras 02, 2019 21:41


Vastaa Viestiin