Nouseminen F1-sarjaan vaikempaa kuin ennen.

Valvoja: Osku90

Avatar
Osku90
Prost
Viestit: 8045
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Nouseminen F1-sarjaan vaikempaa kuin ennen.

Viesti Kirjoittaja Osku90 » La Marras 07, 2015 17:51

Nouseminen F1-sarjaan käynyt vaikeammaksi?

Useat F1-kuljettajat ovat joutuneet käymään pitkän ja kivikkoisen tien pikkuformuloissa ennen läpimurtoaan. Joillain hienosta pikkuformulamenestyksestä huolimatta, ura kuninkuusluokassa jää hyvin lyhyeksi tai menee tyystin sivu suun.

Ennen kuljettajien urakehitykselle parhaana pidettiin reittiä F3-sarjasta F3000:n kautta F1:een, mutta nykypäivänä reittejä on muitakin ja tungos kohti harvoja vapaita F1-istuimia on suurta.

Pureudutaan hieman tarkemmin F1-historiaan ja siihen, kuinka hyvin F1-tulokkaat ovat alemmissa sarjoissa menestyneet.

F3000

F3000-sarjaa voidaan pitää GP2:n edeltäjänä viimeisenä ponnahduslautana F1:een ja näin ollen on hyvä katsella kyseisessä sarjassa mestaruuksia voittaneisiin lupauksiin. Sarjan ensimmäinen kausi kisattiin vuonna 1985 ja viimeinen vuonna 2004, juuri ennen GP2:n alkamista vuonna 2005.

F3000-mestareista ainoastaan kolme ei ikinä päässyt ajamaan F1:ssä kilpailuakaan, vaan Jörg Müller (1996), Bruno Junqueira (2000) ja Björn Wirdheim (2003) joutuivat tyytymään ainoastaan testikuljettajien rooleihin. Sen sijaan muut mestarit Danner, Capelli, Modena, Moreno, Alesi, Comas, C. Fittipaldi, Badoer, Panis, Boullion, Sospiri, Zonta, Montoya, Heidfeld, Wilson, Bourdais ja Liuzzi onnistuivat luomaan edes jonkinlaisen F1-uran. Vincenzo Sospirilla se jäi umpisurkealla Lolalla yhteen karsiutumiseen kauden 1997 avauskisasta kun taas Jean Alesi, Olivier Panis ja Juan Pablo Montoya nousivat GP-voittajiksi.

Formula 1:ssä maailmanmestareiksi nousseita kuljettajia ei F3000:ssa juuri esiintynyt saati menestynyt. Damon Hillin mestyksekkäimmäksi kaudeksi jäi 1991, jolloin hän sijoittui seitsemänneksi mm. sellaisten F1-suuruusten kuin Christian Fittipaldi, Alessandro Zanardi, Emanuele Naspetti, Marco Apicella ja Jean-Marc Gounon jälkeen. Toinen F1-mestari Fernando Alonso ajoi F3000-sarjaa kaudella 2000 ja sijoittui neljänneksi Junqueiran, Nicolas Minassianin ja Mark Webberin jälkeen.

Kaiken kaikkiaan sekä F3000-sarjassa että F1:ssä ajaneita kuskeja on oman nopean laskutoimitukseni mukaan 104.

GP2-Series

Kuten F3000:ssa myös GP2-sarjan mestareista osalla ei ole F1-startteja vyöllään. Itseasiassa neljä viimeisintä Davide Valsecchi (2012), Fabio Leimer (2013), Jolyon Palmer (2014) ja Stoffel Vandoorne (2015) ovat vielä vailla F1-kokemusta. Palmer toki debytoi Renaultilla ensi vuonna ja Vandoornenkin läpimurto on vain ajankysymys. Muista mestareista edelleen aktiivisten Rosbergin, Hamiltonin, Hülkenbergin, Maldonadon ja Grosjeanin tilanteen tietävät kaikki, Timo Glockin ura lähti GP2-mestaruuden 2007 myötä uuteen nousuun, miehen käytyä jo vuonna 2004 tuuraamassa Giorgio Pantanoa Jordanin ratissa F1:ssä. Pantano itse vei GP2-mestaruuden kaudella 2008, mutta paluuta F1:een ei kuitenkaan sen jälkeen ollut luvassa, vaan vajaa kausi 2004 jäi hänen ainokaisekseen.

Kaiken kaikkiaan GP2:sta F1:een on noussut 27 kuljettajaa, mutta vain aniharva on menestynyt GP2:ssa saati F1:ssä. Kymmenen näistä kuljettajista on kiivennyt F1:ssä palkintokorokkeelle ja vain neljä on yltänyt osakilpailuvoittoon. Hamilton on luonnollisesti ainoa F1-maailmanmestari.

Vertailu F3000:n on kuitenkin epäreilua, sillä valtaosan GP2-historiaa omaavien kuljettajien urista on vielä kesken tai hädin tuskin päässeet kunnolla vauhtiinkaan.
Moni kuljettaja pyrkii myös oikaisemaan kalliin GP2-sarjan ohi suoraan F1:een. sellaiseen loikkaan ei kuitenkaan kenen tahansa rivikuskin pitäisi pystyä, vaan se vaatii jonkin tallin erityistä panostusta tai suurta lahjakkuutta. Sitä reittiä eivät olekaan käyttäneet GP3-mestarien Valtteri Bottaksen ja Daniil Kvjatin lisäksi muut. Ensimmäisellä GP3-mestarillakin Esteban Gutierrezilla oli vielä pitkä tie GP2:ssa ennen paikan aukeamista Sauberilta 2013.

Formula Renault 3.5

Vuodesta 1998 on muiden luokkien rinnalla ajettu Formula Renault 3.5 –sarjaa, jonka järjestäjä on välillä ollut toki myös Nissan. Tämän sarjan mestarit ovat tunnetusti myös rankingissa korkealla, kun paikkoja F1:een jaetaan. Sarjan ensimmäisinä vuosina se oli hyvin espanjalaispainotteinen, eikä moni muunmaalainen ottanut siihen osaa.

Sarjan mestareista uraa ykkösissä ovat onnistuneet luomaan Marc Gene, Fernando Alonso, Franck Montagny, Heikki Kovalainen, Robert Kubica, Giedo van der Garde, Kevin Magnussen ja Carlos Sainz.

Tämän päivän ongelmat

F1:een nouseminen on tullut vaikeammaksi monesta syystä. Voimme todeta että ennen F3000-mestarin tai GP2-mestarin nouseminen seuraavaksi kaudeksi F1:een ollut käytännössä automaatio, mutta ensi kaudellekaan ei ole kovin montaa tulokaskuskia luvassa. Vielä 2000-luvun alussa sarjaa kiersi 0-1 200 GP:n rajapyykin saavuttanutta kuljettajaa ja esim. kaudella 2000 ajaneiden kuskien ura oli siihen asti kestänyt korkeimmillaan 12 vuotta (Alesi ja Herbert). Nyt vuonna 2015 yli tuon 12 vuoden uran ovat tehneet neljä kuljettajaa, joilla kaikilla on vyöllään yli 200 starttia. Nykyään urat siis kestävät kauemmin ja se ei mielestäni ole hyvä asia.

Nuorille kuskeille tuntuu nykypäivänä olevan ensiarvoisen tärkeää kuulua jonkin tallin junioriohjelmaan, mutta siinäkin systeemissä on ongelmansa. Ferrarin ja McLarenin kaltaiset huipputallit pyörittävät omia junioriakatemioitaan, mutta ajattavat silti F1:ssä parhaat päivänsä nähneitä kehäraakkeja, eivätkä uskalla ottaa riskiä nuoren tulokkaan kanssa.

McLaren teki poikkeuksen vuonna 2007 Hamiltonin kanssa ja kuinka kävi? Mies meinasi voittaa heti tallille sen ensimmäisen mestaruuden kahdeksaan vuoteen. McLarenin tyyli on nyt tuottanut ainakin kaksi väliinputoajaa. Magnussenin ura käytännössä päättyi ja Vandoornekaan ei saanut täysin suvereenisti ansaitsemaansa ajopaikkaa.

Ferrarilla on aina ollut jälkiviisautta joistakin esisopimuksista milloin Robert Kubican ja milloin Jules Bianchin kanssa. Olisivatko nämäkään lahjakkuudet ikinä oikeasti nousseet Ferrarille vai olisiko heitäkin pidetty liian nuorina ja liian riskialttiina, kunnes aika olisi ajanut heistä ohi. Kubica nyt toki oli BMW:llä jo osaamisensa osoittanut. Toivotaan, että Ferrarin ja uuden Haasin välinen yhteistyö antaisi Ferrarin suojateille näytönpaikkoja, vaikka siellä ei nyt taidakaan mitään superlahjakkuuksia ollakaan näköpiirissä.


Red Bullin junioriakatemia on ainoana järjestelmänä toiminut kohtuullisesti. Nytkin nuoret Verstappen ja Sainz ovat lyöneet luuta kurkkuun ikiskeptisten em. tallien suuntaan. He ovat osoittaneet nuoreen kuljettajiin liittyvät myytit vääräksi ja luovat toivonmukaan menestyksekkäät, mutta ei liian pitkiä uria. Red Bullinkin järjestelmässä on kuljettajan kannalta ongelmansa. Mikäli Helmut Marko saa päähänsä, ettei pidä sinusta, saat potkut ja urasi on ohi, vaikka olisit ajanut huikeasti. Toro Rossolta työttömäksi jäädessään on käytännössä mahdotonta jatkaa F1-uraa. Tähän on ainoana pystynyt Vitantonio Liuzzi, joka pääsi vielä yrittämään Force Indialla ja jäähdyttelemään HRT:llä.

Klassisin esimerkki väliinputoajasta on Nico Hülkenberg. GP2-mestari, ikuinen huippulupaus. Monena vuonna on ollut jo menossa Ferrarille, mutta aina siellä on päädytty jatkamaan vanhojen Massan tai Räikkösen kanssa. Nyt on sitten Nicon uralla se hetki kun aika ajaa ohi ja otteet tällä kaudella ovatkin selvästi heikenneet. Turhautuminen näkyy.

Nyt Hülkenbergin kaltaisten ikuisten lupausten jäädessä jumiin keskikastiin; talleihin joihin juuri kaikkien tulokkaiden tulisi pyrkiä, jää tulokkaiden vaihtoehdoksi rahan kerääminen ja epätoivoinen sekä turhauttava taitojen näyttäminen Manorilla tai F1-haaveen jättäminen ja siirtyminen johonkin mukavaan koppiautoluokkaan tai Formula E:hin.

Jos nämä kausina 2000-2002 aloittaneet kuljettajat vihdoin lopettaisivat uransa kauden 2016 jälkeen, olisi siinä pitkäksi aikaa säpinää F1-varikolle, kun seuraavaksi kokeneimmat ovat aloittaneet 2006-2007. Tämä skenaario saattaisi olla vielä mm. Magnusseninkin uran pelastus.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
mr-nobody
Foorumin Vetomies 2014 & 2015 & 2016
Viestit: 7226
Liittynyt: Ti Syys 25, 2012 22:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nouseminen F1-sarjaan vaikempaa kuin ennen.

Viesti Kirjoittaja mr-nobody » La Marras 07, 2015 18:39

Hyvää nippelitietoa pienemmistä luokista :peukku2:

Ja kyllä myös allekirjoitan nuo kirjoittamasi ongelmat nykypäivänä. Ferrarinkin kannattaisi ehdottomasti heivata Räikkönen ensi kauden jälkeen ja napata esim. hyvää tulokaskautta ajava Verstappen riveihinsä. Kyllä Verstappen vähintään samoihin suorituksiin pystyisi, kuin parhaat päivänsä kuninkuusluokassa jo nähnyt Räikkönen. Mutta Ferrari tykkää näköjään ajattaa nuita "kehäraakkeja".

Sinivalkoisilla laseilla katsottuna myös hieman "pelottaa", että miten vaikeaa on nuorilla ja lahjakkailla suomalaisilla sarjaan jatkossa murtautua, koska halukkaita ja kyvykkäitä kuskeja on paljon enemmän, kuin vapaita tallipaikkoja.

Avatar
Osku90
Prost
Viestit: 8045
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Nouseminen F1-sarjaan vaikempaa kuin ennen.

Viesti Kirjoittaja Osku90 » La Marras 07, 2015 19:20

Tossa kun noita pikkuformuloita selailin, niin kävi ilmi että usein F1:ssä suurta menestystä niittävät nousevat F1:een jo ennen GP2-vaihetta. Juurikin GP3:sta mestaruuden hakemalla voisi nousta tuonne, mutta vaikeaahan se jollakin Niko Karilla tulee olemaan. Pakko olisi päästä johonkin nuoriso-ohjelmaan ja siellä sitten vaan toivoa ajoituksen olevan sellainen, että moni kehäraakki jäisi juuri eläkeelle Nikon murroskautena.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Kaido
GP-voittaja
Viestit: 2279
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 15:31
Paikkakunta: Tallinn

Re: Nouseminen F1-sarjaan vaikempaa kuin ennen.

Viesti Kirjoittaja Kaido » La Marras 07, 2015 20:18

Tällänen teksti vois olla jatkossa jossain foorumin FAQ-osiossa, sen verran hyvää taustatietoa kaivettu esiin.

Jutun otsikosta kyllä täysin samaa mieltä ja tämä kaikki on kasvaneiden kustannusten sivuilmiö, eli maksukuskit jne. Syyllistä tälle ilmiölle jos lähdetään etsimään, niin se vie turhan pitkälle ja ohi aiheen niin jätän suosiolla saarnaamatta. Mutta toivotaan et kulut saadaan kuriin ja maksukuskit ulos sarjasta.

No kausi 2017 tulee olemaan poikkeussääntöön, silloin vapautuu vähintään 3 paikkaa huipputalleihin kun ainakin Kimi, Massa ja Button lopettaa, eli kauan kaivettu sukupolvenvaihdos. Toivotaan et saadaan sarjaan oikeita rattimiehiä.

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 10908
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nouseminen F1-sarjaan vaikempaa kuin ennen.

Viesti Kirjoittaja BigBoss » La Marras 07, 2015 23:14

Kaido kirjoitti:No kausi 2017 tulee olemaan poikkeussääntöön, silloin vapautuu vähintään 3 paikkaa huipputalleihin kun ainakin Kimi, Massa ja Button lopettaa, eli kauan kaivettu sukupolvenvaihdos. Toivotaan et saadaan sarjaan oikeita rattimiehiä.
Kimi ja Button varmaan lopettavat, Massasta en vielä menis vannomaan. Toivottavasti ainakin Vandoorne sais sitten sen kaivatun näytönpaikkansa.

Cup
Mestarikandidaatti
Viestit: 2679
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Re: Nouseminen F1-sarjaan vaikempaa kuin ennen.

Viesti Kirjoittaja Cup » Su Marras 08, 2015 21:12

Oli pidemmän aikaa jossain välissä ettei F1 tiimeillä ollut junior-tiimejä pikkuluokissa, vuosituhannen lopussa/alussa F3000 sarjassa Mclarenilla, Prostilla ja muutamalla muulla oli tällainen, mutta ei ne junioreita koulinut ykkösiin saakka käytännössä, vaikka Heidfeld menikin Prostille, oltuaan Mclarenin junior tiiissää, myöhemmin GP2:ssä myös vastaavia talleja ollut. 90-luvun alkupuolella Japanin F3000 sarja oli kovaa valuttaa ja sieltä muutamia kuskeja nousi ykkösiin, sitten vuosien 1995/1996 DTM/ITC ajoilta käytännössä Fisichella/Wurz/Magnussen nousivat sieltä F1:teen, mutta nuo autot olivatkin niinä päivinä katettuja formula ykkösiä kaikkineen tekniikka vempaimineen.

Mielestäni nuortenkuljettajien kehitysacademia on hyvä juttu, aiemmin niitä nähtiin lähinnä vain F1-tiimeillä, mutta nykyään nuortenkuljettajien ohjelmia on myös LMP1, GT tiimeilläkin. Harmittavasti juuri F1:ssä vain Toro Rosso käyttää polkua Red Bullille kuskin nostaessa oikein, mutta GT/Proto piireissä yleensä academiaan päässeet kuskit ajavat jotain Cup tai Trophy sarjaa aluksi ja voivat päästä sitten lopulta hyvin pärjättyään heidän tehdas autojen rattiin eri sarjoihin tai jonkun muun valmistajan. SMP Racingillä on oma junior ohjelma esimerkiksi, jossa Salolla oma panoksensa.

Tulevaisuudessa reittiä F1:siin nousemiselle yritetään muokata seuraavanlaisesti: nykyään jo F4 sarjoja on useampaan maahan ilmestynyt, sitä tietä sitten sarjan kärkimiehet parhaimmassa tapauksessa pääsevät jo nuorella (15 tai 16v) iällä FIA F3 sarjaan ja sieltä myöhemmin paluun tekevään FIA F2. Tuo luokka kun tekee paluun, GP2 väistyy alta, mutta GP3 ei välttämättä lähde pois, heillä on ensi vuodeksi uusi auto jolla luultavammin muutamia vuosia ajavat. Vaikka siellä sitten on 3.5, Auto GP, FR 2.0, ne eivät välttämättä tue enää parhaimpaa ura polkua, mutta japanissa Super Formula on muistaakseen jonkunlainen ponnistuslauta, se on otettu huomioon FIA:n kriteereissä.
Twitter: @KurskiRacing

Vastaa Viestiin