Blogihko

Valvoja: Osku90

Avatar
Osku90
Prost
Viestit: 8045
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Blogihko

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Tammi 13, 2016 8:07

Suomen urheilugaala 2016

Melkoinen paskamyrsky lähti twitterissä käyntiin jälleen urheilugaalan jälkeen ja osan tästä marinasta ymmärrän.

Tero Pitkämäki valittiin vuoden urheilijaksi jo kolmatta kertaa. Keihäänheiton MM-pronssimies pesi urheilutoimittajien äänestyksessä mm. kaksinkertaisen Euroopanmestarin, uimari Jenna Laukkasen sekä Big Airin maailmanmestaruuden ja Slope Stylen MM-hopeaa voittaneen lumilautailijan Roope Tonterin. He olivat omia suosikkejani. Itse pidin Pitkämäen valintaa ensin käsittämättömänä, kunnes tajusin miehen voittaneen myös timanttiliigan kokonaiskilpailun. Miettikää jos jonkun muun yleisurheilulajin suomalaisedustaja olisi voittanut timanttiliigan, niin hänen valintansa vuoden urheilijaksi olisi liennyt selviö. Pitkämäki vaikutti valintansa jälkeen kiitospuheessaan jopa hieman vaivaantuneelta, eikä se tosiaan ole Tero Pitkämäen vika, että hän palkinnon jälleen voitti.

Toinen somessa kuohuttanut asia on Kimmo Timosen totaalinen sivuttaminen. Suomen kaikkien aikojen kovin jääkiekkopuolustaja nousi sairaalavuoteelta vielä Chicago Blackhawksin pelaavaan kokoonpanoon ja kauden lopussa juhli Stanley Cupia. Uransa täysosumaan päättäneen konkarin nimeä ei mainittu missään, kun taas joukkuekaveri, nuori Teuvo Teräväinen oli ehdolla parissakin kategoriassa. Tämä kömmähdys todennäköisesti paikataan ensi vuoden gaalassa ja Timoselle ojennetaan Urheilu-ura -palkinto. Sama palkinto jonka nyt sai Jarkko Nieminen ja Saku Koivu (vuoden jälkijunassa hänkin). Ihmeellistä ettei median lellikille, Teemu Selänteelle ole vielä myöskään annettu mitään tunnustusta. Tosin tässäkin gaalassa miehelle annettu kunnianosoitus oli ehdolla sykähdyttävimmäksi urheiluhetkeksi. Siinä olisi tullut Teemulle tunnustuksen tunnustus.

Sitten vielä asia joka ei somessa noussut puheenaiheeksi, mutta särähti kyllä aika pahasti omaan mieleen. Suomen urheilun Hall of Fameen valittiin Heikki Ikola, Tiina Lillak ja Janne Lahtela, joille tunnustukset oli jaettu jo ennen suoraa lähetystä. Suorassa heidän nimensä vain nopeasti mainittiin ennen kuin lavalle kutsuttiin HoFin neljäs uusi jäsen, Mika Häkkinen. Kaikki neljä varmasti ansaitsevat paikkansa galleriassa ja formulamiehenä oli tietenkin hienoa nähdä Häkä huutamassa hanaa lavalla, mutta kyllä jäi nämä kolme muuta täysin pimentoon. Taitaa kunniagalleriassa olla kahden kerroksen väkeä ja Häkkinen sai nyt sen "platinum-jäsenyyden".

Urheilugaalan valinnat menevät aina perseelleen jos keskiverto twiittaajalta kysytään. Keskiverto twiittaaja lienee myös useimmiten n. kolmekymppinen etelähelsinkiläinen, jota urheilutoimittajienliittoon kuuluvat äänioikeutetut eivät varmaankaan ole. Onneksi painija Petra Olli jäi neljänneksi, sillä niukasti toiseksi jääminen olisi aiheuttanut feministien kaivautumisen koloistaan.

"Miehen paikka on nyrkin ja hellan välissä."
-Petra Olli
Viimeksi muokannut Osku90, Ke Tammi 13, 2016 21:13. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 15473
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Blogihko

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ke Tammi 13, 2016 19:59

Loistava pointti tuo Timanttiliiga. En muistanutkaan, että se voitto tuli taas Pitkämäelle.

Toivottavasti tänä vuonna saadaan joku yksimielinen voittaja, kuten olympiavoittaja Alisa Vainio tai vaikka maailmanmestari Jari-Matti Latvala. Nämä internetin paskamyrskyt alkavat nykyään aivan liian helpolla milloin mistäkin syystä.

Avatar
Osku90
Prost
Viestit: 8045
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Blogihko

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Tammi 13, 2016 21:10

superzeppo kirjoitti:Loistava pointti tuo Timanttiliiga. En muistanutkaan, että se voitto tuli taas Pitkämäelle.

Toivottavasti tänä vuonna saadaan joku yksimielinen voittaja, kuten olympiavoittaja Alisa Vainio tai vaikka maailmanmestari Jari-Matti Latvala. Nämä internetin paskamyrskyt alkavat nykyään aivan liian helpolla milloin mistäkin syystä.
Itseasiassa Timanttiliigan voitto oli Pitkämäelle vasta uran ensimmäinen.

Paskamyrskyt tosiaan lähtee ihan naurettavista asioista ja media vielä provosoi täysin tarkoituksella ihmisiä esim. somessa. Tänäänkin mm. MTV on Facebook-sivullaan pyytänyt ainakin parissa uutisessaan "tykkäämään jos on samaa mieltä" ja "kommentoimaan jos on eri mieltä". Sen sitten tietää mitä tasoa kommentit ovat, kun ollaan jotain asiaa vastaan.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Prost
Viestit: 8045
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Blogihko

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ti Maalis 15, 2016 0:40

F1-autot ovat liian hitaita?

Nykyaikaisten hybrid-moottoreilla ja liian rajoitetulla aerodynamiikalla varustettujen F1-autojen on valitettu olevan liian hitaita.

Päätin tutkia asiaa ja luoda autojen nopeudesta selkeän kuvaajan vuosiluvun funktiona, josta selviäisi suurinpiirtein paljonko autojen nopeudet ovat vuosien saatossa muuttuneet. Tutkin erikseen kunkin kilpailun nopeinta aikaa missä tahansa aika-ajo-osiossa ja kilpailun nopeinta kierrosaikaa.

Tutkintamenetelmän kehitin itse ja pyrin seuraavassa selittämään sen ymmärrettävästi. Tutkin kaikkia ratoja, joilla on ajettu vähintään kolme GP:tä vuosina 1996-2015, mutta esim. Barcelonaa ei voi laskea yhtenä, vaan peräti neljänä eri ratana. Vuosina 1997-1999 radan pituus oli 4727 m, 2000-2003 pituus oli 4730 m, 2004-2006 4627 m ja 2007-2015 4655 m. Barcelonaa käsiteltiin siis neljänä eri ratana ja näin toimittiin kaikkien ratojen kanssa mikäli pituus muuttui metrilläkään vuosien välillä.

Kunkin radan nopein aika merkittiin arvolla 0 ja muut vuodet merkittiin sekuntimäärällä, jonka se oli nopeinta vuotta hitaampi. Alla esimerkki Barcelonan 4655 m radasta ja vertailussa aika-ajojen nopeimmat kierrokset:

Koodi: Valitse kaikki

2007   80,597 s   0,643
2008   80,584 s   0,630
2009   79,954 s   0,000
2010   79,995 s   0,041
2011   80,981 s   1,027
2012   81,707 s   1,753
2013   80,718 s   0,764
2014   85,232 s   5,278
2015   84,681 s   4,727
Radan nopein aika-ajokierros ajettiin siis kaudella 2009 ja kaudella 2015 siitä jäätiin 4,727 sekuntia.

Kun tämä vertailu oli tehty kaikille radoille, pudotettiin laskuista pois sessiot, joissa oli selkeästi ollut huono sää ja aika jäi oman mielivaltaisen virhemarginaalin ulkopuolelle. Sen jälkeen laskettiin kunkin vuoden nopeimpien kierrosten arvon (taulukon jälkimmäinen luku) keskiarvo. Kuvaajista pudotettiin lopuksi kaudet 1996-1998 pois, sillä dataa niistä oli liian vähän, eikä niitä voinut verrata kovin moneen muuhun kauteen. Alla nähdään dataa siis kausista 1999-2015:
Kisat.JPG
Kisat.JPG (29.85 KiB) Katsottu 2659 kertaa
Kilpailun nopeimpien kierrosten kuvaajasta voidaan todeta kauden 2004 olleen kaikkein vauhdikkain, kuten moni olisi mututuntumalla varmasti voinut päätelläkin. En osaa kertoa miksi vuonna 2000 on menty vuotta 1999 hitaammin, mutta sen jälkeen nousu on tasaista kohti huippukautta 2004. Vuodelle 2005 lanseerattiin renkaat, joilla piti selvitä koko kilpailu maaliin ja 2006 varmistettiin hidastuminen siirtymällä V8-moottoreihin. Seuraava notkahdus näkyy vuodessa 2010, jolloin kiellettiin välitankkaus. 2011 Rengasvalmistaja muuttui Pirelliin ja 2012 pientä laskua selitän sääntömuutoksella, jolla kiellettiin pakokaasujen ohjaaminen diffuusoriin. 2013 tekniset säännöt eivät juuri muuttuneet ja autojen vauhti kasvoi 0,8 sekunnilla, kunnes 2014 alkoi nykyinen hybridiaika ja nopeudessa tultiin 2 sekuntia takapakkia.
Aika-ajot.JPG
Aika-ajot.JPG (34.2 KiB) Katsottu 2659 kertaa
Aika-ajojen nopeimpien kierrosten kuvaaja näyttää vähän erilaiselta edelliseen verrattuna, sillä tähän vaikuttaa ennenmuuta aika-ajosäännöt ja formaatit. 2003 perinteinen aika-ajo korvattiin formaatilla, jossa jokainen kuljettaja kävi vuorollaan ajamassa yhden nopean kierroksen kisabensat tankissa. Toisin kuin edellisessä kuvaajassa, nyt kausi 2006 on edellistä hitusen parempi johtuen siitä, että uudistetussa aika-ajoformaatissa Q1 ja Q2 sessiot ajettiin kevyillä autoilla. 2007 suunta kääntyi jälleen alas, kun rengaskilpailu loppui ja Bridgestone jäi ainoaksi valmistajaksi.

Sekava sepustus, mutta itsestäänselvät tulokset saatiin esitettyä todeksi. Ilmeisesti menetelmä toimi ainakin kohtuullisesti. Virhemarginaalia lienee aika runsaasti, sillä karsin pois ainoastaan selvästi sateiset sessiot, joissa oltiin sekuntikaupalla muita vuosia jäljessä. Ratoja käsittelin kaikkiaan 43.
Viimeksi muokannut Osku90, Ti Maalis 15, 2016 14:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 10908
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Blogihko

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Ti Maalis 15, 2016 0:58

No nyt oli ihan mielenkiintoista juttua. Pitää huomenna vielä vilkaista vähän paremmalla ajalla ja katsoa tarkemmin tuloksia. En kyllä ollut tajunnut, että autot olis noin paljon hitaampia parhaisiin vuosiin verrattuna, vaikka kai siitä on aikanaan jotain puhetta ollut.

Avatar
Kaido
GP-voittaja
Viestit: 2279
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 15:31
Paikkakunta: Tallinn

Re: Blogihko

Viesti Kirjoittaja Kaido » Ti Maalis 15, 2016 6:15

Näköjään autojen nopeus on pariteetissa Formulan suosion kanssa :D laskee ku lehmän häntä

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 15473
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Blogihko

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ti Maalis 15, 2016 8:59

Loistavaa settiä Oskulta.

Avatar
mr-nobody
Foorumin Vetomies 2014 & 2015 & 2016
Viestit: 7226
Liittynyt: Ti Syys 25, 2012 22:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blogihko

Viesti Kirjoittaja mr-nobody » Ti Maalis 15, 2016 9:39

Aikamoisen työn olet kyllä tehnyt :peukku2:

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 55655
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Blogihko

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Maalis 15, 2016 10:48

Iso peukku :peukku2:

EDIT: ensin oli väärä peukku :D

Avatar
Osku90
Prost
Viestit: 8045
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Blogihko

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ti Maalis 15, 2016 14:56

Maikkarikin on tehnyt tutkivaa journalismia.
MTV Sport vertaili 20 edellisen kauden avauskisan tuloksia saman vuoden mestariin. Peräti 12 kaudella avauskisan voittaja on juhlinut myös kauden lopussa koko sarjan ykkösenä.
:shock:
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
bRiatore
GP2-kuski
Viestit: 138
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 22:20

Re: Blogihko

Viesti Kirjoittaja bRiatore » Ti Maalis 15, 2016 15:29

Aika mielenkiintoinen tilasto, laskinko oikein eli vuoden 2009 autolla olisi ohitettu vuoden 2015 auto jossain 15-16 kierroksen kohdalla barcelonan radalla :)
E: jos siis vertaa kilpailun nopeimpien kierrosten erotusta.

Avatar
Tyrrel
Monacon voittaja
Viestit: 4144
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2013 17:58

Re: Blogihko

Viesti Kirjoittaja Tyrrel » Ti Maalis 15, 2016 15:50

Mielenkiintoinen teksti tosiaan Oskulta, kiitokset siitä :peukku2:
"Tyhmyydellä ja neroudella on se ero, että neroudella on rajansa"
-Albert Einstein

Alexei
Samurai
Viestit: 12900
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Re: Blogihko

Viesti Kirjoittaja Alexei » Ti Maalis 15, 2016 16:38

Erinomainen tilastoanalyysi Oskulta.

Tosin varsinaiseen tutkimuskysymykseenhän on hankala esittää vastausta. Itse olen sillä kannalla, että autot ovat nykyään riittävän nopeita. Sarjan ongelmat ovat muualla kuin varsinaisesti autojen vauhdeissa.

Avatar
Osku90
Prost
Viestit: 8045
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Blogihko

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ti Maalis 15, 2016 22:43

Alexei kirjoitti:Erinomainen tilastoanalyysi Oskulta.

Tosin varsinaiseen tutkimuskysymykseenhän on hankala esittää vastausta. Itse olen sillä kannalla, että autot ovat nykyään riittävän nopeita. Sarjan ongelmat ovat muualla kuin varsinaisesti autojen vauhdeissa.
Joo ei se ole sarjan isoin ongelma, mutta ongelma se on ainakin jos GP2-autot alkaa tulla ohi. Yleisesti ottaen ennen ei mikään ollut paremmin, mutta F1:ssä kyllä aivan ehdottomasti oli.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Prost
Viestit: 8045
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Blogihko

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ti Heinä 26, 2016 23:37

Puolimatkan krouvi 2016

67. F1-kausi on saavuttanut puolivälinsä ja on aika raapustaa kasaan jonkinlaista välitilinpäätöstä.

Mercedes
Viime vuosien ykköstiimi on odotuksista huolimatta onnistunut säilyttämään ylivoimansa entisen kaltaisena ja vain yksi voitto on karannut muille. Myös Espanjassa oltaisiin todennäköisesti voittoa juhlittu ilman kuljettajien keskinäistä kolarointia. Juuri noiden kolarien vuoksi jännite tallissa on noussut ehkä korkeammaksi kuin vielä kertaakaan.

Hamilton on osoittautunut ulospäin jopa välinpitämättömäksi kaikkiin tapahtumiin, mitä etenkin hänen autossaan on ollut, kun taas Rosbergin alkukauden voittokulku ja sitä seurannut voittamattomuuden tunne on vaihtunut kömpelön tuskastuttavaksi taaperrukseksi kolminkertaisen maailmanmestarin tiukoissa pihdeissä. Hamilton vaikuttaa siis päässeensä viileydellään ja välinpitämättömyydellään Nicon pään sisään ja Rosbergin on todella kerättävä itsensä jos aikoo mestaruudesta edes taistella. Loppukaudesta Hamiltonin riesana on ainakin yksi lähtöruuturangaistus ja jos Mercedes toteuttaa suunnitelmansa kahden moottorin käyttöönotosta Belgiassa osoittaa jälleen yksi FIAn sääntö naurettavuutensa.

Ferrari
Ferrarin tekniikkamurheita osattiin odottaa jo talvitestien perusteella ja nyt ne tuntuvat osuvan kerta toisensa jälkeen Sebastian Vettelin autoon. Talvitestien jälkeen odotettiin taas kovaa harppausta kohti Mersua ja suorituskyvyn piti olla tasoissa. Kauden avauksessa siltä näyttikin kun Ferrarit syöksyivät kaksoisjohtoon ja onnistuivat jopa kasvattamaan kaulaansa Mersuihin. Saattaa olla, että punainen lippu ja sitä seurannut typerä taktiikka Ferrarilta vei Vettelin voiton.

Australiassa Räikkönen keskeytti turbovikaan, mutta sen jälkeen ongelmat ovat kasautuneet pilttuun toiseen päähän. Bahrainissa moottori laukesi jo lämmittelykierroksella, Venäjällä Kvjat rysäytti Vettelin seinään ja Itävallassa räjähti rengas. Kun tämän lisäksi riesana on ollut kolme vaihdelaatikon vaihdoista seurannutta lähtöruuturangaistusta on tilanne se että Kimi Räikkönenkin on pisteissä edellä. Räikkönen on ajanut yllättävänkin hyvin ja itseasiassa on Ferrarin sisäisessä aika-ajovertailussakin tappiolla vain 6-5. Toki jos verrataan vain aika-ajoissa saavutettuja aikoja, eikä oteta siis Vettelin rangaistuksia huomioon tilanne onkin jo normaalimpi 8-3. Vaikka Kimi onkin kavunnut jo useammin palkintokorokkeelle, kuin kahtena viime kautena yhteensä, niin silti aiemmin virheettömän kuljettajan maineessa ollut entinen maailmanmestari on jälleen sortunut pariin noloon virheeseen. Näistä pahimpana suoritus Monacon GP:ssä, jossa Jäämies liukasteli (Oikarisen mukaan "Kimin kelissä") lähes kävelyvauhdista seinään, blokkasi pari muuta kuskia ja onnistui jumittamaan siiven vielä auton alle. Myös Ferrareita uhkaa suurella todennäköisyydellä lähtöruuturangaistukset toisen puoliskon kisoissa.

Red Bull
Henkilökohtaisesti kauden suurin yllätys. Renaultin moottori on ottanut valtavan harppauksen kohti muita ja paluu voittokantaankin on tapahtunut. Alkukaudesta suorituskyky vaikutti omaan silmään niin heikolta, kuin testien perusteella voi olettaakin, mutta nyt talli on noussut suorituskyvyltään toiseksi parhaaksi, ohi Ferrarin, mutta valmistajien sarjassa ollaan vielä piste perässä.

Alkukauden puhutuin tapahtuma oli Daniil Kvjatin arvon alennus Toro Rossolle ja nuoren hurjapään Max Verstappenin nostaminen emotalliin. Kvjat siirrettiin todella tylysti syrjään ja Helmut Markon selitykset olivat yhtä ontuvia. Marko olisi voinut sanoa ihan suoraan sen, jonka kaikki tiesivät: Verstappen haluttiin nostaa Red Bullille mahdollisimman pian, ennen kuin joku muu talli nappaa tämän "superteinin". Tässä sivutuotteena murrettiin Kvjatin itseluottamus ja todennäköisesti myös ura. Ricciardo napsi ensimmäisistä kisoista nelossijoja, Kvjatin kärsiessä kahdessa ensimmäisessä aika-ajossa ja ensimmäisessä kisassa teknisistä murheista keräten 6 pistettä. Kiinassa Kvjat ennätti kuitenkin edelliskauden kokonaiskuvan tapaan tallikaverinsa edelle ja nousi toista (ja valitettavasti viimeistä) kertaa urallaan palkintokorokkeelle, keräten vieläpä suuren yleisön kehut röyhkeän reilusta ajosta Ferrareita vastaan kisan startissa. Venäjällä koitti sitten tallin mahalasku, kun Kvjat kolaroi kotikisassaan Vettelin perään ja puhkaisi tämän renkaan. Seuraavassa kaarteessa Vettel joutui nostamaan hajonneen renkaansa vuoksi, eikä Kvjat ehtinyt väistää ja kolautti toistamiseen saksalaismestaria vaihdelaatikkoon. Samassa rytäkässä myös Ricciardo sai siipeensä, eikä talli saanut kisasta lopulta pistettäkään. Espanjassa toista autoa ajoikin sitten Max Verstappen, joka Mersujen kolaroinnin sekä Vettelin ja Ricciardon huonon taktiikan myötä nousi ensimmäisessä RB-kisassaan historiankirjoihin voittamalla kilpailun vasta 18-vuotiaana. Tallin voittoputken piti jatkua Monacossa, mutta toisessa kisassa putkeen talli möhli Ricciardolta varman voiton ja vihdoin aussin hymyn nähtiin hyytyvän. Red Bullilta voidaan odottaa paljon loppukaudesta. Kenties energiajuomayritys pystyy haastamaan suuren ja mahtavan Mercedes-Benzin yksittäisissä kilpailuissa.

Williams
Talvitestien jälkeen tallin henkilökunta oli tikahtua tyytyväisyyteen, mutta sittemmin hymy on hyytynyt. Auto on yhä selkeästi profiloitunut nopeille, Venäjän ja Kanadan kaltaisille radoille. Bottas onnistui Kanadassa nousemaan jopa podiumille, mutta sen jälkeen meno on ollut suorastaan surullista katsottavaa. Toki viimeisin Unkarin osakilpailu ei ole paras mahdollinen mittatikku, mutta hitailla radoilla McLaren vaikuttaa olevan Williamsin edellä ja nopeilla taas Force India. Kolmesta viimeisestä kisasta kasassa on 4 pistettä ja paljon puhuvaa on myös Felipe Massan pistekehitys. Kokenut Brassi keräsi ensimmäisistä viidestä kilpailusta 36 pistettä ja seuraavista kuudesta 2 pistettä.

Bottas vaikutti alkukaudesta ajautuvansa jatkuvasti ongelmiin ja tallikaveri Massa pääsikin pisteissä jo melko hyvällekin karkumatkalle. Tallin suorituskykyongelmien alettua Bottas vaikuttaa kuitenkin olevan se kuljettaja, joka pystyy otettavissa olevat pisteet kasaan kaapimaan. Williamsilla kaikki panostus kannattaisi siirtää ensi kauden autoon, sillä sääntöjen muuttumisessa piilee jälleen Williamsin mahdollisuus tasonnostoon, yhden kauden ajaksi.

Force India
Talven testien perusteella uumoilin Force Indiasta kauden suurinta yllättäjää ja povasin tallille valmistajien sarjassa jopa kolmatta sijaa. Red Bullin yllättävän hyvän vireen myötä mahdollisuudet tuohon ovat jo menneet, mutta neljäs sija on vielä täysin otettavissa. Alkukaudesta talli vaikutti odottamattoman heikolta, sillä viiden kilpailun jälkeen Hulkenberg oli ajanut vain kerran seistemänneksi ja Perez avasi pistetilinsä vasta kauden neljännessä kilpailussa. Talli vaikuttaa muutenkin kulkevan tuloslistalla hissin lailla, sillä välillä ajetaan palkintokorokkeelle ja välillä ajellaan kilpaa Haasien ja Renaultien kanssa.

Perez & Hulkenberg. Tämä kaksikko on ajanut Force Indialla tallitovereina jo kaksi ja puoli kautta, eikä parivaljakosta olemassaolleet ennakkoasenteet ole osuneet oikeaan. Palkintokorokesijoitukset ovat nyt Perezille 4-0, eikä Hulkenberg muutenkaan tunnu oikein vauhdissa pysyvän. Perez on myös todistanut ainakin minulle olevansa yksi sarjan parhaista kuskeista ja nuoruuden virheherkkyys on karsiutunut pois. Kyseessä on varma ja nopea kuljettaja, joka ei jätä tilaisuuksia käyttämättä. Hulkenberg on Perezin varjossa valahtanut väljähtyneeksi ex-lupaukseksi, joka on radalla niin harmaa ja ilmeetön, että hädintuskin erottuu asfaltista.

Toro Rosso
Toro Rosso kilpailee tällä kaudella vanhoilla Ferrarin moottoreilla ja oletus oli, että talli putoaa muiden kyydistä kauden vanhetessa. Näin ei kuitenkaan ole ainakaan vielä käynyt, vaan tiimi tuntuu olevan suunnilleen samassa kohdassa lähtöruudukkoa kuin Australiassakin.

Tallin pistetehtailu on viime aikoina jäänyt käytännössä vain Sainzin harteille, sillä alennuksen jälkeen itseluottamuksensa totaalisesti menettänyt Daniil Kvjat on onnistunut keräämään seitsemässä kilpailussa vain kaksi pistettä. Sainz sen sijaan on osoittanut olevansa vakavasti otettava ratinkääntäjä. Paitsi että hän on ajanut kahdeksassa kilpailussa pisteille ja viimeisissä kolmessa kilpailussa kolme 8. sijaa, hän on myös kauden aikana käväissyt sekä Renaultin että Ferrarin kuljettajahuhuissa. Se on melko harvinaista Toro Rosson kuljettajalle. Kvjatin ura on tosiaan ollut järkyttävää vapaapudotusta potkujen jälkeen, eikä taida nuoren ja lupaavan kuljettajan ura enää ensi vuonna jatkua. Ei ainakaan Red Bullin organisaatiossa, mutta tuskin muuallakaan F1:ssä.

McLaren
Alkukausi vaikutti siltä, että talli jatkaa siitä mihin edellisenä vuotena jäi. Kolmen kilpailun jälkeen kasassa oli yksi piste ja sekin F1-debyyttinsä tehneen Stoffel Vandoornen tuomana. Sittemmin perinteikäs brittitalli on kuitenkin osoittanut piristymisen merkkejä ja se onkin kerännyt jo 11 pistettä enemmän, kuin koko viime kautena yhteensä. Etenkin hitaat Unkari ja Monaco ovat todistaneet McLarenin auton rungon olevan kunnossa ja tehottomuus johtuu lähinnä moottorista, vakkei ihan samoissa määrin kuin viime vuonna.

Alonso ja Button ajavat molemmat takuuvarmasti juuri niillä sijoilla, johon milloinkin auton rahkeet riittävät. Alonso sattuu nyt olemaan pisteissä edellä, vaikka vuoden 2009 maailmanmestari onkin ajanut useammin pisteille.

Haas
Jenkkiläinen tulokastalli sai unelma-alun kauteensa, kun Romain Grosjean majaili kahden kilpailun jälkeen MM-sarjassa jaetulla neljännellä sijalla 18 pisteellään. Noiden kahden kilpailun jälkeen tallin suorituskyky on kuitenkin romahtanut alampaan keskikastiin.

Grosjean johtaa tallikaveriaan Gutierreziä pisteissä tylysti 28-0, mutta se ei ole silti koko totuus. Grosjean on ajanut pisteille neljässä kilpailussa ja kolmessa näistä Gutierrez on ollut kohtuuttoman suurissa vaikeuksissa. Kaksi ensimmäistä kilpailua meksikolainen keskeytti vailla omaa syytään. Itseasiassa Gutierrez on ajanut maaliin ennen tallikaveriaan neljästi niissä seitsemässä kilpailussa, joissa molemmat ovat päässeet maaliin.

Renault
Mahdollisesti kauden suurin pettymys, vaikka talli joutuikin aloittamaan lähes tyhjästä, konkurssitalli Lotuksen raunioilta. Renultin kaltaiselta autojätiltä ja kymmenen vuoden takaiselta maailmanmestaritallilta olisi kuitenkin voinut odottaa kovaa harppausta kuluvan kaudenkin aikana, mutta ilmeisesti kaikki panostus on ladattu jo tulevaan kauteen ja siellä haetaan sitten valtavaa harppausta välittömään mestaruusjahtiin.

Kumpikaan kuljettaja ei ole pystynyt heikolla autolla säväyttämään ja Magnussenin seitsemäs sija Venäjällä onkin tallin ainoa pistesijoitus tältä kaudelta. Jolyon Palmer on parin vuoden takainen GP2-mestari, mutta tämän kauden suoritukset ovat saattaneet britin potkuhuhujen keskelle, eikä Unkarissa pistesijan hukkaaminen ajovirheeseen paranna miehen tilannetta.

Manor
Jo kauden ensimmäisissä kilpailuissa nähtiin, että Manor on nostanut tasoaan huomattavasti. Australiassa molemmat kuljettajat pysyivät letkan perässä ja pystyivät kisailemaan Sauberien, Renaultien ja muiden kanssa. Kauden edetessä tietyt tallit ovat karanneet maisemaan, mutta Manor on onnistunut vakiinnuttamaan paikkansa Sauberin edellä ja melko tasoissa Renaultin kanssa.

Wehrlein teki sen, jota ensimmäisten kisojen perusteella osasi varovasti jo odottaakin. DTM-mestari ajoi Itävallassa maaliin kymmenentenä ja saalisti tallin ensimmäisen pisteen. Rio Haryantoa on tietyillä tahoilla haukuttu hitaaksi ja hänen olemisensa F1-sarjassa on kyseenalaistettu melko kovinkin sanakääntein. Fakta on kuitenkin, ettei kyseessä ole mikään Yuji Ide tai Alex Yoong, vaan indonesialainen on ihan kelpo kuljettaja. Haryanto on toki tullut kaikissa maalin ajamissaan kisoissa viimeiseksi, mutta on lyönyt DTM-mestari-tallitoverinsa neljässä aika-ajossa, eikä todellakaan ole ollut radalla mikään liikkuva shikaani.

Sauber
Perinteikäs talli oli käytännön konkurssissa jo ennen talvitestejä helmikuussa ja meno on ollut sen mukaista. Auto on kuuleman mukaan sama kuin vuosi sitten, eikä sen vauhti riitä enää pistetaisteluun. Kauden ainoita positiivisia asioita on se, että kauteen lähdettäessä tallipäällikkö Monisha Kaltenborn oli saanut tukiopetusta matematiikassa ja onnistui palkata vain sallitut kaksi kuljettajaa, eikä nyt jouduttu maksamaan korvauksia rikotuista lupauksista. Talli on nyt onneksi myyty sveitsiläiselle sijoitusyhtiölle, joten sen tulevaisuus on turvattu. Tulisiko sitten isommat organisaatiomuutokset kauden vaihteessa?

Tallin kuskit ovat osoittautuneet melko tasaväkisiksi, eikä tuollaisella kalustolla pystykään ulospäin näkyviä eroja tekemään. Sauber on ainoa talli, joka on vielä pisteittä, eikä lupaavalta näytä kauden toisenkaan puoliskon puolesta.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Vastaa Viestiin