Mosleyn epäreilun unelman nolo loppu

Valvoja: Osku90

Avatar
Osku90
Prost
Viestit: 8045
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Mosleyn epäreilun unelman nolo loppu

Viesti Kirjoittaja Osku90 » La Tammi 28, 2017 0:56

Paniikki!

F1-sarja menetti kauden 2008 aikana reilut kaksi kautta sarjaa kiertäneen Super Aguri -tallin ja kauden päätteeksi vielä suuren Hondan. Vaikutti jopa siltä, että kausi tultaisiin ajamaan 18 auton voimin, jollei joku ostaisi Hondaa. Alkuvuodesta 2009 FIAn puheenjohtaja Max Mosley painoi paniikkinappulaa ja päätti laittaa sarjan asiat kerralla järjestykseen. Jo aiemmin tapetilla ollut kulukatto päätettiin puskea väkisin läpi ja sen tulisi houkutella mukaan uusia talleja.

Huhtikuussa 2009 FIA ilmoitti vuoden päästä käyttöön tulevasta uudesta järjestelmästä, jossa F1:ssä kilpailisi autoja kaksilla eri säännöillä. Vaihtoehtoina oli ajaa ilman kulurajoitteita silloin voimassa olleilla säännöillä tai kilpailla uusilla säännöillä, mutta maksimissaan 45 miljoonan euron vuosibudjetilla (ei sis. markkinointi- ja edustuskustannuksia, kilpa- ja testikuljettajien palkkoja, FIA:n määräämiä sakkoja). Kulurajoitetut tallit saisivat käyttöönsä muun muassa aerodynaamisesti tehokkaamman alustan sekä liikutettavat siivet. Lisäksi heidän moottoreissaan ei olisi kierroslukukattoa ja sen kehittäminen olisi sallittua. Myös testaaminen ja tuulitunnelin käyttö olisi vapaata. Samoihin aikoihin uusille halukkaille tarjottiin mahdollisuus hakea paikkaa kuninkuusluokasta. Talleja voisi kilpailla sarjassa kaikkiaan 13.

Toukokuun loppuun asetettuun takarajaan mennessä halukkaita olikin ilmestynyt melkoinen liuta. Uusiksi talleiksi olivat ehdolla N.Technology, Prodrive, Manor, Lola, USF1, Team Superfund, Epsilon-Euskadi, Campos Meta 1, Litespeed, Brabham ja March. 12.6.2009 FIA ilmoitti hyväksyneensä kolmen tallin hakemuksen Campos, Manor ja USF1 liittyisivät lähtöruudukkoon jo 9 kuukauden kuluttua ajettavaan kauden 2010 avausosakilpailuun Bahrainissa. F1-vaikuttajat eivät olleet kovin vakuuttuneita uusien tallien valmiuksista sarjan haasteisiin ja pitivät näitä lähinnä pöytälaatikkoyrityksinä.

Tallien vastaisku

Kun suomalaiset olivat vetäytyneet juhannuksen viettoon, kantautui formulavarikoilta shokkiuutinen. BMW-Sauber, Brawn, Ferrari, McLaren, Red Bull, Renault, Toro Rosso ja Toyota perustavat kilpailevan formulasarjan ja poistuvat F1:n lähtöruudukosta. Vain WIlliams, Force India ja kolme tulokasta olisivat jäämässä tynkä-F1:een. Max Mosleyllä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin luopua kulukattoajatuksesta tyystin, jotta voisi vielä pelastaa perinteikkään sarjan. 24.6. FIA ilmoitti siis luopuvansa kulukatosta ja uusien tallien uskottiin vetäytyvän sarjasta, sillä menestysmahdollisuudet vanhojen sääntöjen sarjassa olisivat surkeat. Tallisoppa oli kuitenkin vasta alussa.

Härdelli

BMW-Sauber ilmoitti elo-syyskuussa vetäytyvänsä kauden 2009 päätteeksi F1-sarjasta ja heidän kilpailulisenssi annettiin hakukilvassa nljänneksi jääneelle Litespeedille, joka kilpailisi legendaarisen Lotuksn nimellä. BMW-Sauber ajautui kuitenkin hyvin nopeasti entisen tallipomon ja tiimin nimikkoperustajan Peter Sauberin käsiin, joka lupasi jatkaa tallin toimintaa. Sauberin osallistuminen 14. tallina MM-sarjaan vaati kuitenkin kaikkien muiden tallien yksimielisen hyväksynnän, sillä talleja piti olla vain 13. Williams ei lopulta hyväksynyt Sauberia mukaan ja tallin tie näytti nousevan pystyyn. Seuraavan kauden kehitystyössä jo pitkällä ollut Toyota päätti kuitenkin lokakuussa lopettaa F1:een panostamisen ja lopulta Sauber sai taas vapaana olleen lisenssin ja oli oikeutettu osallistumaan sarjaan myös tulevalla kaudella.

Kauden alku lähestyi ja kulisseissa tapahtui. Stefan GP-niminen serbitalli oli ostanut Toyotan jäämistön ja odotti jonkun tulokastalleista epäonnistuvan autonsa valmistamisessa ja vetäytyvän sarjassa. Lotus ja Virginiksi nimensä vaihtanut Manor tuntuivat olevan ihan kohtuullisen varmoja osallistujia, mutta USF1:n ja Camposin osallistuminen oli hyvinkin epävarmalla pohjalla. Campos Meta 1 ajautuikin talouskriisiin jo aikaisessa vaiheessa, mutta espanjalaisliikemies José Ramón Carabante osti tallin, nimesi sen Hispania Racing Teamiksi ja tallin tulevaisuus vaikutti olevan turvattu. USF1 kuitenkin vaikutti olevan valtavissa vaikeuksissa ja talli pyytelikin alituiseen lupaa jättää ensimmäisiä kilpailuja väliin. Lopulta hommalle kuitenkin laitettiin stoppi ja talvitesteihinkään osallistumatonta tallia ei ollut mahdollista ottaa enää mukaan. Stefan GP oli kuitenkin kärkkymässä vapautunutta paikkaa ja vaikutti jopa todennäköiseltä, että Toyotan raunioilta nouseva tiimi olisi mukana kauden avauksessa. Tallin autot jopa laivattiin kohti Bahrainia, mutta vain viikkoa ennen avauskisaa heille kerrottiin, etteivät pääse mukaan.

Ensimmäinen kausi

Kausi 2010 tultiin siis ajamaan 12 tallin voimin kun täysin nollasta puolessa vuodessa rakennetut Lotus, Virgin ja HRT onnistuivat pääsemään mukaan. Tallit onnistuivat kiinnittämään riveihinsä jopa yllättävän nimekkäitä kuljettajia. Lotuksella ajoivat GP-voittajat Heikki Kovalainen, joka ei saanut jatkopestiä McLarenilta ja Jarno Trulli, joka jäi tyhjän päälle Toyotalta. Virgin kiinnitti toisen Toyota-kuskin Timo Glockin sekä brassitulokkaan Lucas di Grassin. Hispania aloitti kahdella tulokkaalla, Bruno Sennalla ja Karun Chandhokilla.

Kyyti oli todella kylmää, kun selvästi muita kulmikkaammilla autoilla ajaneet kuskit säntäsivät radalle. Ensimmäisessä aika-ajossa tulokastallien kuskista parhaiten onnistui Timo Glock, joka hävisi 18. sijoittuneelle Toro Rosson Jaime Alguersuarille liki 2,7 sekuntia. 23. ruutuun ajanut Senna hävisi Glockille yli 3,5 sekuntia ja Chandhok vielä hänellekin miltei 1,7 skuntia. Q1:n nopeimman Alonson ja Chandhokin välinen ero oli uskomattomat 10,3 sekuntia! Kilpailussa ainoana uuden tallin kuljettajana maaliin pääsi Heikki Kovalainen, joka ohitti ruutulipun Ferrarien jälkeen kolmantena, mutta kaksi kierrosta kärjelle jääneenä ja sijalla 15. Kovalainen hävisi toiseksi viimeiseksi tulleelle Nico Hulkenbergille yli minuutin.

Koko kauden aikana kolme tallia ei päässyt lähellekään muiden vauhtia. Paras aika-ajosijoitus tuli Belgiassa, jossa Heikki Kovalainen selviytyi vesisateessa Q2:een päihittäen Sauberit sekä ilman aikaa jääneen Petrovin. neljän lähtöruuturangaistuksen ansiosta Heikki lähti lopulta ruudusta 13 kilpailuun. Paras kilpailusijoitus oli jälleen Kovalaisen 12. sija Japanissa. Sielläkään ei kuitenkaan taakse jäänyt yhtään vanhojen tallien kuljettajia ja eroa 11. sijoittuneeseen Alguersuariin tuli yli puolitoista minuuttia.

Toinen kausi

Ensimmäisen kauden rämpiminen ymmärrettiin piireissä, sillä valmistautuminen oli ollut todella lyhyt. Toisen kauden piti olla suuri harppaus eteenpäin ja varsinkin Tony Fernandes oli täysin vakuuttunut taistelusta Force Indioita ja Toro Rossoja vastaan. Toisin kuitenkin kävi. Ero eteenpäin oli pysynyt käytännössä muuttumattomana. Australiassa HRT:n Liuzzi ja Karthikeyan jäivät (sattuneesta syystä uudelleen lanseeratun) 107 % säännön ulkopuolelle, eivätkä saanet osallistua kilpailuun.

Kauden aikana Trulli ylsi kahdesti, Kovalainen kerran ja Liuzzi kerran sijalle 13, eivätkä he olleet ajamalla kertaakaan vanhojen tallien kuskien edellä tai edes lähellä kannassa.

Kolmas kausi

Vuonna 2012 alkoi tallien rahahuolet todella näkyä. Lotuksen, joka oli kolmikosta ainoana yltänyt valmistajien sarjassa 10 joukkoon, saaden näin palkintorahoja, piti olla taloudellisesti parhaassa asemassa. Tallin nimi kuitenkin vaihtui nimisekoilujen ja käyttöoikeuskiistojen myötä Caterhamiksi ja Trulli korvattiin sponsorirahaa tuovalla venäläisellä Vitali Petrovilla. Myös Virgin vaihtoi nimensä Marussiaksi, kun pääsponsori Virginin pomo, Richard Branson kyllästyi edessä olleen haasteen mahdottomuuteen.

HRT:n rahahuolet näkyivät kuitenkin pahimmin, kun autoja ei meinattu ehtiä saamaan valmiiksi Australian avaukseen. Lopulta aika-ajoissa autot olivat mukana, mutta jälleen 107 % sääntö osoittautui liian tiukaksi. Kovalainen sen sijaan hävisi vain alle sekunnin paluun tehneelle, nyt Lotuksella kurvailevalle Kimi Räikköselle.

Kausi ei kuitenkaan ollut talleille vieläkään menestys pitkään näyttikin, että Timo Glockin Singaporesta hankkima upea 12. sija (jossa taakse jäivät Kobayashi ja Hulkenberg) riittäisi tuomaan Marussialle valmistajien sarjan 10. sijan. Kaoottisessa Brasilian päätöskisassa Petrov onnistui kuitenkin ohittamaan edellään 11. ajaneen Marussian Charles Picin ja nappaamaan Lotus/Caterhamin historian parhaan sijoituksen ja jälleen valmistajien sarjan 10. sijan tuomat palkintorahat.

HRT:n kausi oli hyvin synkkä. Paras lähtöruutu oli 20. ja kilpailusijoitus 15. Loppukaudesta liikkui jopa huhuja, ettei talli talouskurimuksessaan pysty edes takaamaan autonsa turvallisuutta. Abu Dhabissa Karthikeyanin auto hajosikin vaarallisesti nopeahkossa tupla-oikeassa, eikä Nico Rosberg ehtinyt mitenkään väistää äkillisesti entisestään hidastunutta autoa, vaan päätyi näyttävän, mutta vaarallisen ilmalennon päätteeksi rengasvalliin. HRT laitettiin marraskuussa 2012 myyntiin, mutta uutta ostajaa ei löytynyt. Ensimmäisen tallin tarina päättyi. 58 kilpailua, 0 pistettä.

Yksi on poissa

HRT:n lisäksi poissa olivat myös kokeneet Kovalainen ja Glock. Kaudella 2013 Marussian ja Caterhamin kuskien yhteenlaskettu F1-kokemus oli 1 vuosi, kun kuskeina toimivat Jules Bianchi, Max Chilton, Charles Pic ja Giedo van der Garde.

Caterham-kuljettajat rikkovat heti ensimmäisessä aika-ajossaa suunnilleen kaikki mukana olleet etusiipensä, mutta olosuhdekin on toki vaikea. Vaikka kuljettajat olivat kokemattomia, niin etenkin alkukaudesta Jules Bianchi onnistui aika-ajoissa olemaan vain muutamien kymmenyksien päässä edellä olevista. Loppua kohden vauhti kuitenkin taantui hieman, eikä tallit taaskaan yltäneet missään vaiheessa Williamsien tai Toro Rossojen vauhtiin. Paras kilpailusijoitus oli Jules Bianchin 13. sija Malesiassa, jossa hän tuli maaliin 54 sekuntia 12. ajaneen Esteban Gutierrezin jälkeen. Belgian sateisessa aika-ajossa tuli kuitenkin jollain mittakaavalla jackpot, kun niin van der Garde kuin Bianchi että Chilton murtautuivat Q2:een. Taakse jäivät Williamsit, Toro Rossot sekä Sauberin Gutierrez. Q2:ssa rata oli kuitenkin taas kuivempi ja Q1:ssä peräti kolmanneksi nopein ollut van der Garde oli 14. jääden seuraavasta sijasta 2,7 sekuntia.

Riemusta suruun

Kukaan ei enää odottanut mitään näiltä, ei enää niin uusilta talleilta. Caterham oli jälleen vaihtanut varmuuden vuoksi molemmat kuskinsa jos vika olisi vaikka niissä. Nyt ratin takaa löytyivät tulokas Marcus Ericsson ja Sauberilla jo meritoitunut Kamui Kobayashi. Kausi alkoi perinteisissä merkeissä ja tallit valloittivat edelleen yleensä kaksi viimeistä riviä, vaikka Gutierrez ja Maldonado kävivät välillä hakemassa sieltä vauhtia. Hybridimoottorit olivat venyttäneet pakkaa ja Mercedeksen moottoreilla Marussialla olisi voinut jopa pystyä lyömään rungoiltaan paremmat Sauberin ja Lotuksen.

Monacossa pitkä odotus kuitenkin vihdoin palkittiin, kun 82 pisteettömän kilpailun jälkeen Jules Bianchi lopultakin teki sen! Bianchi sai starttiin lähtöruuturangaistuksen vaihdelaatikon vaihdosta ja kisassa kaksi viiden sekunnin aikarangaistusta, mutta silti ruudusta 21 startannut ranskalainen esitteli radalla röyhkeitä ohituksia ja ajoi ruutulipulle kahdeksantena. Sijoitus putosi kuitenkin pykälällä rangaistuksen vuoksi, mutta se ei Marussian juhlia haitannut kaksi pistettä takataskuun ja niillä pisteillä voitettiin MM-sarjassa lopulta sekä Caterham että nollille jäänyt Sauber. Caterhamin Ericsson otti myös kauden parhaan tuloksensa Monacosta olemalla 11. Sivuten Petrovin sijoitusta parin vuoden takaa.

Tony Fernandes ilmoitti Caterhamin olevan kaupan kesäkuun lopulla. Talli myytiinkin lopulta uusille omistajille eikä kilpailuja jäänyt siinä vaiheessa väliin.

Japanin GP oli monella tavalla käännekohta. Se oli käännekohta tämän kirjoituksen keskiössä oleville talleille ja koko F1-maailmalle, mutta päätepiste yhdelle kuljettajalle.

Karmea keli. Vettä sataa ja etenkin huonoilla autoilla on isoja ongelmia pysyä tiellä. Jules Bianchi joutuu vesiliirtoon pyörähtää hallitsemattomasti hiekalle ja sukeltaa keula edellä nostotraktorin alle. Bianchi vajoaa koomaan ja menehtyy 9 kk myöhemmin. Vasta kuukausia sitten juhlittiin ensimmäisiä pisteitä.

Venäjän GP:n jälkeen molemmat tallit ilmoittavat olevansa konkurssissa ja jatkon olevan epäselvää. Marussia osallistui Venäjän GP'hinkin vain Chiltonin voimin. Kumpikin talleista jättää USAn ja Brasilian kilpailut väliin FIAn suostumuksella. Caterham onnistuu keräämään kauden päätöskilpailuun vielä joukkorahoituksen ja osallistumaan. Kobayashi keskyttää ja Will Stevens on viimeinen. Siihen päättyi Lotus/Caterhamin tarina F1:ssä 94 kilpailua, 0 pistettä.

Viimeinen mohikaani ja Feenikslintu

Marussia epäonnistui yrityksestään huolimatta osallistumaan kauden 2014 viimeiseen kilpailuun. Bianchin hieno ajo Monacossa sinetöi tallille elintärkeät palkintorahat ja näin toimintaa pystyttiin jatkamaan. Talli nimettiin jälleen Manoriksi ja he hakivat erikoislupaa osallistua kauteen 2015 vanhalla autolla. Lupa myönnettiin, mutta autoa ei ehditty saada valmiiksi kauden avaukseen. Talli oli sääntöjen sanelemana paikalla Australiassa, mutta kumpikaan autoista ei poistunut varikolta. Toisessa kilpailussa saatiin toinen auto jo ulos pilttuusta ja mukaan kilpailuunkin.

Vuoden 2014 auton B-versiolla ja vuoden vanhalla Ferrarin moottorilla menestys oli kuitenkin surkeaa. Merhi ja Rossi ajoivat tallille yhdet 12. sijat mieheen ollen kuitenkin kisoissa toiseksi viimeinen ja viimeinen. Stevens ja Merhi valloittivat Italiassa lähtöruudut 13 ja 14. Ruudut selittyvät sillä, että kuusi kuljettajaa heidän edeltään sai lähtöruuturangaistuksia. Todellisuudessa siis takarivi olisi sielläkin ollut tuloksena.

Sarjassa oli nyt kuitenkin vain 10 tallia, joten palkintorahoihin päästiin käsiksi jumbosijasta huolimatta.

Paras ikinä

Manor sai kaudeksi 2016 Mercedeksen moottorit. Niiden uskottiin auttavan, mutta katastrofaalisen viime kauden jälkeen odotusarvo ei ollut kova. Kuljettajat oli jälleen vaihdettu. Lupaava Mersun suojatti Pascal Wehrlein sekä hyvällä sponsoripaketilla mukana oleva Rio Haryanto.

Heti alkukaudesta oli selvää, ettei Manor ollut enää mikään heittopussi. He pystyivät taistelemaan aika-ajoissa ja kilpailuissa lähes tasaväkisesti Saubereiden, Renaultien sekä uutena uutena tallina sarjaan tulleen Haasin kanssa. Haas oli siis heti nopeampi. Miten helvetissä? Miettii moni.

Manor tuntui siis pysyvän suurinpiirtin muiden kyydissä, muttei silti taistellut pisteistä, kunnes Itävallassa Perez joutui keskeyttämään viimeisellä kierroksella ja Wehrlein nousi kymmenenneksi. Saksalainen peittosi ajamalla Sauberit, Renaultit ja Gutierrezin. Se riitti Manorin ensimmäiseen pisteeseen ja koko Virgin/Marussia/Manorin kolmanteen. Taas näytti pitkään siltä, että tuo yksi mestaruuspiste riittää pitämään tallin valmistajien sarjan 10. sijalla, kunnes historia toisti itseään. Jälleen kaoottisessa Brasilian GP:ssä molemmat Manorit, Wehrlein ja Esteban Ocon ajelivat pistesijoilla. Heidän edellään ajaneen Felipe Nasrin Sauber tuntui vaan toimivan sateella vähän paremmin. Taaemmas pudonneet paremmat autot pääsivät Manoreista ohi viimeisen turva-auton jälkeen, mutta kaikki eivät ehtineet saada Nasria kiinni. Nasr sijoittui yhdeksänneksi, sai kaksi pistettä ja sulki Manorin palkintorahahanat.

Manorin viimeisessä kilpailussa Wehrlein onnistui aika-ajossa nousemaan upeasti Q2:een ja ruutuun 16. Kilpailussa Ocon oli 13. ja Wehrlein 14.

27.1.2017 Manor ilmoitti tallin toiminnan päättyvän, kun uutta ostajaa ei enää löytynyt. 132 kilpailua ja 3 pistettä.

Lopputulema

Näin on väärin perustein sarjaan aikoinaan tulleet tallit kaikki pudonneet pois. 7 kautta kitumista on ohi. 2016 aloittanut Haas ehkä näytti sen miten eri tavalla sarjaan voi tulla mukaan. Hekin rakensivat kuitenkin ihan tyhjästä. Lotus, Virgin ja HRT lähtivät mukaan siinä luulossa, että täällä on kulukatto. Pari viikkoa hyväksynnän jälkeen kulukatto peruttiin, mutta oli sitten ilmeisesti liian myöhäistä perääntyä.

Näistä kolmesta tallista uraansa pystyivät jatkamaan Daniel Ricciardo, Pascal Wehrlein ja Esteban Ocon. Näitäkin yhdistää se, että ovat olleet kuitenkin tuolla ollessaan jonkun muun palkkalistoilla jo valmiiksi. Voisi melkein sanoa tallien jääneen melko turhiksi. 2010 vuonna se Stefan GP olisi periaatteessa voinut olla kovakin tekijä, kun heillä oli pitkälle kehitetyt Toyotan autot, joita ei toki ollut testattu. Ei ne näille muille olisi ainakaan hävinneet.

Tämä tarina on nyt kirjoitettu.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 55655
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mosleyn epäreilun unelman nolo loppu

Viesti Kirjoittaja Jamppa » La Tammi 28, 2017 9:23

Hyvä ja mielenkiintoinen kirjoitus :peukku2:

Avatar
mr-nobody
Foorumin Vetomies 2014 & 2015 & 2016
Viestit: 7226
Liittynyt: Ti Syys 25, 2012 22:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mosleyn epäreilun unelman nolo loppu

Viesti Kirjoittaja mr-nobody » La Tammi 28, 2017 13:20

Hyvä setti :peukku2:

Avatar
Igor
Mestarikandidaatti
Viestit: 2749
Liittynyt: To Tammi 30, 2014 17:18

Re: Mosleyn epäreilun unelman nolo loppu

Viesti Kirjoittaja Igor » La Tammi 28, 2017 13:33

Hyvän tarinan jaksoit kirjoittaa. :peukku2:
#CiaoJules

Cup
Mestarikandidaatti
Viestit: 2679
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Re: Mosleyn epäreilun unelman nolo loppu

Viesti Kirjoittaja Cup » Pe Helmi 24, 2017 15:16

Hyvä tarina :)

FIA teki mielestäni silloin kaudelle 2010 hataralla pohjalla talli valinnat, käytännössä FIA suostui valitsemaan vain sellaiset tiimit mukaan, jotka esivalitsivat moottoriksi Cosworthin. Caterhamia, Hispaniaa ja Marussiaa (+ USF1) järkevämpi vaihtoehto budjetillisesti ja hieman muutenkin olisi ollut ainakin Epsilon Euskadi. Muutamia muitakaan unohtamatta.
Twitter: @KurskiRacing

Vastaa Viestiin