Foorumin Hall of Fame

Vuoden 2017 unohtumattomimmat hetket

Foorumin Hall of Fame

ViestiKirjoittaja Osku90 » Ke Tammi 06, 2016 21:21

Formula 1:ssä kuulee usein fraasin: "Olet yhtä hyvä kuin viimeinen kilpailusi." Me täällä kuitenkin haluamme muistella myös vanhoja menestyjiä ja epäonnistujia, mahtavia ohituksia ja kilpailuja sekä sykähdyttävimpiä hetkiä.Tämä on Foorumin Hall of Fame, johon on kerätty kunkin palkintogaalakategorian voittajat kaikilta vuosilta pienine saateteksteineen muistin virkistämiseksi.

Vuoden kuljettaja:

2012: Fernando Alonso
Ferrari ei ollut kahden nopeimman tallin joukossa, mutta käsittämättömästi Alonso taisteli mestaruudesta vielä viimeisessäkin kisassa.

2013: Sebastian Vettel
Voitti kauden lopussa yhdeksän kilpailua putkeen ja otti uransa neljännen mestaruuden ylivoimaisesti.

2014: Daniel Ricciardo
Pystyi ainoana miehenä rikkomaan Mercedeksen voittokulun ja vakuutti epäilijät päihittämällä selvästi myös tallikaverinsa Vettelin.

2015: Sebastian Vettel
Vaikka Ferrarin vauhti ei aivan mestaruustaistoon riittänyt, onnistui Vettel keräämään lähes maksimipisteet niistä jotka otettavissa oli.

2016: Max Verstappen
Kun Max nostettiin Venäjän GP:n jälkeen emotalliin hän voitti heti ensimmäisen kilpailunsa Red Bullilla. Verstappen ajoi kuin lajilegendat: härskisti, sääntöjen rajamailla ja oli hyvin ennakkoluuloton otteissaan.

2017: Lewis Hamilton
Alkukaudesta Hamilton joutui taistelemaan tosissaan Vetteliä ja uutta tallikaveriaan Bottasta vastaan, mutta kesätauon jälkeen britti lopetti mestaruustaistelun. Kuudesta kilpailusta viisi voittoa ja yksi kakkossija siivittivät Hamiltonin lopulta aika helposti neljänteen mestaruuteensa.

Vuoden auto:

2012: Red Bull
Alonso pystyi mestaruustaistossa laittamaan yllättävän hyvin hanttiin Ferrarillaan, vaikka Red Bull oli selkeästi parempi auto.

2013: Red Bull
Vettel ei jättänyt muiden tallien kuljettajille mahdollisuuksia.

2014: Mercedes
Mercedes oli ainoana tallina onnistunut täysin vastaamaan kauden sääntömuutoksiin ja oli ylivoimainen.

2015: Mercedes
Edellisellä kaudella kerätty etumatka kaventui, mutta kesti vielä seuraavankin vuoden.

2016: Mercedes
Edelleen täysin suvereeni talli. Red Bull onnistui haastamaan ainoastaan hyvin suuren downforcen radoilla.

2017: Mercedes
Neljäs peräkkäinen merkkimestaruus, 15 paalua ja 12 voittoa kertovat omaa kieltään. Myös luotettavuus oli kilpailijoihin nähden omaa luokkaansa, kun vain kerran auto jäi radan varteen.

Vuoden aika-ajot:

2012: Monaco
Michael Schumcher yllätti kaikki ja ajoi uudella urallaan ensimmäisen kerran aika-ajon nopeimman ajan. Harmillisesti ei kuitenkaan päässyt paalulle rangaistuksen vuoksi.

2013: Kanada
Kuivuvalla radalla ajettu aika-ajo tuotti suomalaisittain mukavan yllätyksen, kun Valtteri Bottas ajoi peräti kolmanneksi.

2014: Itävalta
Felipe Massa ajoi sensaatiomaisen paalupaikan. Kauden aikana ainoa paalu joka lipesi Mercedekseltä.

2015: -

2016: Monaco
Daniel Ricciardo ajoi uransa ensimmäisen paalupaikan ja se jäi myös kauden ainoaksi, joka lipesi Mercedes-kuskien näpeistä.

2017: Monaco
Kaikki paalut oli pitänyt olla nähty jo liki 9 vuoden ajan Kimi Räikkösen osalta, mutta toisin kävi. Räikkönen nousi todelliselle yllätyspaalulle vielä varmaan kaikkein epätodennäköisimmällä radalla.

Vuoden varikkomiehistö:

2012: McLaren
Alkukauden muutaman ongelmallisen stopin jälkeen McLaren onnistui tekemään läpi kauden varikkosuoran nopeimmat pysähdykset.

2013: Red Bull
Läpi kauden nopein tiimi ja McLarenin maailmanennätyskin rikkoutui.

2014: Mercedes
Talli sai ajaa kauden läpi melko rauhassa, eikä varikollakaan tarvinnut mokailla riskejä ottaessa.

2015: -

2016: Williams
Teki kiistatta kauden nopeimmat stopit, mutta taktiikkapuolella on yhä petrattavaa. Etenkin Bottaksen ajattaminen Span turva-autotilanteessa nosti verenpainetta.

2017: McLaren
Valmistajien sarjan häntäpäähän jäänyt talli saa tämän kunnian lähinnä johtuen niistä lukemattomista työtunneista, joita uuden moottorin asentaminen on tuottanut kauden aikana. Toivottavasti mekaanikoilla ja insinööreillä on hyvät ylityölisät. Hondan moottori aiheutti todennäköisesti ikuisen ennätyksen kun talli sai kauden aikana yhteensä 380 lähtöruutua rangaistuksia.

Vuoden kuskikaksikko:

2012: Vettel & Webber
Kolmas peräkkäinen valmistajien mestaruus ei jätä jossiteltavaa. Tuttu näky myös lähtöruudukon eturivissä.

2013: Rosberg & Hamilton
Todella tasainen parivaljakko, joka kiritti toinen toisiaan ja onnistui paikkaamaan tarvittaessa. Kuskit myös erinomaisissa väleissä keskenään.

2014: Rosberg & Hamilton
Voittivat kolmea lukuunottamatta kaikki kilpailut. Mestaruustaistelu hiersi kuskien välejä, mutta menestys on muihin pareihin verrattuna kiistatonta

2015: Rosberg & Hamilton
Jälleen 16/19 voittoa, mutta kylmähköt välit. Ei niin tasainen kausi, kuin edellinen.

2016: Ricciardo & Verstappen
Verstappenin tulo talliin sai Ricciardonkin vielä entistäkin kovempaan vauhtiin. Ensi kaudella Max on taas vuoden kokeneempi ja australialainen tähtikuljettaja saattaa olla helisemässä.

2017: Ricciardo & Verstappen
Äänet menivät tasan Force Indian kaksikon kanssa, mutta tälle duolle tuli enemmän kirjallisia perusteluja.

Talli kärsi ruokottoman määrän moottorimurheita, mutta viat iskivät aina vain yhteen autoon kilpailussa. Ainoa mukana ollut RB saikin hyvin paikkailtua toisen keskeytystä kun kuljettajat nappasivat kolme voittoa ja 13 podiumia ruudukon kolmanneksi nopeimmalla autolla.


Vuoden sykähdyttävin hetki:

2012: Räikkösen voitto Abu Dhabissa
Kimin uuden uran ensimmäinen voitto tuli Hamiltonin keskeytyksen ja unohtumattomien radioviestien siivittämänä. Samassa kisassa tosin myös suli Kimin mestaruushaaveet

2013: Räikkösen voitto Australiassa
Kauden avauskisan voitto seitsemännestä ruudusta oli hyvän kisataktiikan tulos. Yhden pysähdyksen muita vähemmän tehnyt Kimi siirtyi MM-kärkeen ensimmäistä kertaa sitten kevään 2008.

2014: Bianchin kolari Japanissa
Kauden surullisin tapahtuma koettiin sateisessa Japanin GP:ssä, jossa kameroiden ulottumattomissa ollut Bianchi ajoi ulos ja loukkaantui vakavasti vajoten koomaan.

2015: Unkarin GP:n loppuhetket
Turva-auton poistuessa radalta alkoi huikea tapahtumien sarja, jossa ainoastaan kilpailun voittaja Vettel pystyi välttämään dramatiikan. Useita kolareita, teknisiä ongelmia sekä huimia nousuja.

2016: Rosbergin maailmanmestaruuden varmistuminen
Nicolle riitti mestaruuteen, Mercedesillä helppo, toinen sija Abu Dhabissa. Hamilton kuitenkin teki kiusaa ja sai takaa-ajajat Rosbergin kimppuun. Lewis hidasteli kärjessä, mutta haastajat eivät onnistuneet Nicoa ohittamaan kovasta painostuksesta huolimatta.

2017: Räikkösen paalupaikka Monacossa 9 vuoden tauon jälkeen
Äänet menivät tasan Vettelin Bakun pimahduksen kanssa, mutta tämä sai enemmän kirjallisia perusteluja.

Kimi Räikkönen ajoi Monacossa ensimmäisen paalunsa sitten Ranskan GP:n 2008 ja vieläpä radalla, jolla hänellä on yleensä ollut vaikeuksia. Harmillisesti kilpailussa paalupaikka ei realisoitunut ensimmäisenä voittona yli neljään vuoteen.


Vuoden kisa:

2012: Brasilia
Vettel lähti mestarisuosikkina ratkaisevaan kilpailuun, mutta joutui kolariin jo ensimmäisen kierroksen aikana. Sateisessa kilpailussa Alonso ja Vettel olivat vuorotellen kiinni mestaruudessa ja lopulta kuudes sija sen Vettelille toi.

2013: Australia
Räikkösen upea voitto nousi muuten tysähkön kauden parhaaksi kisaksi. Voitto neljännestä lähtörivistä on harvinainen, mutta niin kimimäinen suoritus.

2014: Kanada
Kilpailu vaikutti totoutun tylsältä Mersujen kadotessa maisemaan. Yht'äkkiä kuitenkin molempien kärkikuskien autoihin tuli samanlainen ongelma, joka pakotti hidastamaan. Hamilton keskeytti jarruvikaan ja Rosberg keräsi taakseen jonon, joka takasi huiman loppuratkaisun ja Ricciardon uran avausvoiton.

2015: Unkari
Kilpailu alkoi Ferrari-kaksikon huikealla startilla, jossa he nousivat Mercedesten ohi. MM-kärki Hamilton sortui turhautuneena virheeseen avauskierroksella ja joutui takaa-ajajan asemaan. Draamankaari oli huikea valojen sammumisesta ruutulipulle.

2016: Espanja
Mercedesit kolaroivat kaksoisjohdosta toisensa ulos neljännessä mutkassa ja kilpailun käsikirjoitus muuttui täysin. Voittotaisto näytti olevan Ricciardon ja Vettelin välinen taistelu, mutta huono strategia pudotti heidät tallitovereidensa taakse. Räikkönen yritti turhaan ohittaa Verstappenia, joka otti uransa avausvoiton ensimmäisessä kilpailussaan Red Bullilla.

2017: Azerbaidzan
Bakussa toista kertaa ajettu kilpailu oli ensimmäiseen verrattuna aivan toiselta planeetalta ja tarjosi tapahtumia yhden kokonaisen keskivertokauden edestä. Suomalaisten kolari startissa, useita turva-autoja ja välittömästi niitä seuranneita kolareita. Punainen lippu, Vettelin taklaus, Hamiltonin päätuki ja Bottaksen nouseminen kierroksen takamatkalta maaliviivalla toiseksi. Muut podiumille yltäneet starttasivat ruuduista 10 ja 8.

Vuoden ohitus:

2012: Massa ohi Sennasta, Singapore
Kohdassa 1:20


2013: Sutil ohi Alonsosta, Monaco
Kohdassa 1:20


2014: Bianchi ohi Kobayashista, Monaco
Kohdassa 0:30


2015: -

2016: Ricciardo ohi Bottaksesta, Italia
Kohdassa 0:20 & 0:45


2017: Ricciardo ohi Massasta, Strollista ja Hulkenbergista, Azerbaidzhan
Kohti voittoa


Vuoden yllättäjä/onnistuja:

2012: Kimi Räikkönen
Schumacherin heikohko paluu radoille loi epäilyksen varjon myös Räikkösen paluulle. Kimi kuitenkin osoitti olevansa yhtä nopea kuin aina ennenkin.

2013: Nico Hülkenberg
Sauberin alkukausi oli heikko, mutta sen toisella puoliskolla Hülkenberg onnistui ajamaan todella kovia suorituksia. Nico oli tuttu näky huomattavasti nopeampia autoja sisältävän jonon keulassa, antamatta mahdollisuuksia ohituksiin.

2014: Williams
Katastrofaalisen kauden 2013 jälkeen nousu yhdeksi suurista. Valmistajien sarjassa sijoitus parani kuudella pykälällä ja tuplasti edelliskauden pistemäärään yllettiin jo kauden avauksessa.

2015: Ferrari
Kausi 2014 oli ensimmäinen voitoton kausi sitten vuoden 1993. Uusi kausi toi kuitenkin roiman parannuksen auton suorituskykyyn ja paluun voittokantaan.

2016: Red Bull
Viime kaudella vaikutti siltä, että tallin kehityskäyrä osoittaa karusti alaspäin. Loppuvuodesta vielä sekoilun moottoritoimittajan kanssa kuviteltiin hankaloittavan kauteen valmistautumisessa. Vauhti kuitenkin koheni läpi kauden ja lopulta Mersun ohella ainoa voittoihin yltänyt talli ja selkeä valmistajien sarjan kakkonen.

2017: Ferrari
Aaltoliike jatkuu ja tällä kertaa talli nousi jo vähän haastamaan mestaruudesta ja ainakin kisavoitoista. Kaksijakoinen kausi kuitenkin tuhoutui takniikkamurheisiin ja Vettelin kolarointiin.

Vuoden epäonnistuja:

2012: Mercedes
Vaikka talli ottikin ensimmäisen voittonsa liki 60 vuoteen, oli vuosi äärimmäinen pettymys kun ottaa huomioon tallin resurssit ja tehdastiimin aseman.

2013: McLaren
Edellisellä kaudella McLarenilla oli mahdollisesti varikon nopein auto, mutta nyt talli ei saavuttanut ainoatakaan palkintokorokesijaa. Edellisen kerran näin kävi vuonna 1980.

2014: Kimi Räikkönen
Paluu Lotuksella oli onnistunut, mutta ilmeisesti autojen tekniset muutokset eivät olleet Kimin mieleen. Ensimmäisen kerran urallaan tallikaveri oli täysin ylivertainen Kimiin verrattuna.

2015: McLaren
Yhteistyön Hondan kanssa piti aloittaa uusi menestystarina, mutta ainakin ensimmäinen kausi oli kaikkea muuta. Kourallinen pisteitä, valtavasti keskeytyksiä ja käsittämätön määrä lähtöruuturangaistuksia.

2016: Ferrari
Tämän kauden piti olla vihdoinkin sen, jolla Ferrari nousee takaisin mestaruustaistoon ja talven jälkeen uhokin oli kova. Toisin kävi. Auto oli hidas, alkukaudesta epäluotettava ja turhautunut ykköskuljettajakin sortui käsittämättömiin virheisiin. Ferrari reagoi epäonnistumiseen perinteisesti jakelemalla potkuja ja se ei tunnetusti johda ainakaan parempaan suuntaan.

2017: Honda
Äänet menivät tasan Palmerin kanssa, mutta Honda sai enemmän kirjallisia perusteluja

380 lähtöruuturangaistusta kertoo luotettavuudesta tai sen puutteesta. Nopeus ei myöskään tuntunut kehittyneen lainkaan suhteessa muihin. Kolmas katastrofivuosi ja avioliitto McLarenin kanssa päättyi teennäisen hyvissä tunnelmissa jälkeen mainitun aloitteesta.


Vuoden tulokas:

2012: -

2013: Valtteri Bottas
Bottas ei kerännyt tulokkaista eniten pisteitä, mutta toisin kuin Gutierrez, onnistui lyömään tallikaverinsa suhteellisen helposti.

2014: Daniil Kvjat
Kvjat pärjäsi hyvin etenkin aika-ajoissa ja vaikka hävisikin tallikaverilleen pisteissä melko selvästi, se oli Kvjat joka teki kauden päätteeksi sopimuksen Red Bullille. Se puhukoon puolestaan.

2015: Max Verstappen
Löi kaikille epäilijöilleen luita kurkkuun ja 17-vuotias lentävä hollantilainen oli koko varikon mielenkiintoisin kuljettaja yhdellä tylsimmistä kausista. Edessä loistava tulevaisuus.

2016: Pascal Wehrlein
Onnistui Manorilla kapuamaan toiseen aika-ajo-osioon useita kertoja ja Itävallasta saalisti myös avauspisteensä ollen kymmenes.

2017: Lance Stroll
Ainoa koko kauden ajanut tulokas, kun Stoffel Vandoornea ei enää tulokkaaksi laskettu. Stroll näytti alkukaudesta siltä että hän ajaa väärässä sarjassa. Meno näytti todella epävarmalta ja ohjaamo oli käsiä täynnä.
Kauden puolivälin lähestyessä kanadalainen sai kuitenkin juonesta kiinni. Kotikisan avauspisteet ja Bakun podium nostivat itseluottamusta. Muutamaan otteeseen haastoikin Massaa aika-ajoissa.


Vuoden F1-uutinen:

2012: -

2013: -

2014: -

2015: Bianchin kuolema
5.10.2014 Japanissa ajettu kolari vaivutti lupaavan ranskalaisen koomaan. Yhdeksän kuukautta myöhemmin 17.7.2015 taistelu ja Jules Bianchin elämä päättyi nizzalaisessa sairaalassa. Vuoden koskettavin uutinen.

2016: Nico Rosbergin yllättävä ilmoitus uran päättymisestä maailmanmestaruuteen
Se tuli täysin puskista. FIAn palkintogaalassa tuore maailmanmestari ilmoitti lopettavansa uransa, vain viisi päivää tittelin varmistumisen jälkeen. On todella harvinaista, että urheilija lopettaa aivan absoluuttisella huipulla.

2017: Robert Kubica yrittää paluuta
Kubican yllättävä paluu ratin taakse oli yksi vuoden iloisimpia uutisia. Vuonna 2011 vakavasti loukkaantunut puolalainen testasi sekä Renaultin että Williamsin autoja. Puhuttiin, että Kubica korvaisi Jolyon Palmerin Renaultilla jo kesken kauden, mutta talli päätyi lopulta Carlos Sainziin. Seuraavaksi kaudeksi piti päästä isolla todennäköisyydellä Williamsin kisakuskiksi, mutta lopulta Sergei Sirotkin onnistui kätensä vammauttanutta Kubicaa paremmin ja vei paikan.
Viimeksi muokannut Osku90 päivämäärä Ke Tammi 17, 2018 23:52, muokattu yhteensä 7 kertaa
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4735
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Foorumin Hall of Fame

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Tammi 07, 2016 18:50

Mukava lukea näitä, että miten edellisillä vuosilla on äänestetty ja samalla palautella vähä mieleen tapahtumia.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44087
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Foorumin Hall of Fame

ViestiKirjoittaja Osku90 » Su Tammi 01, 2017 15:55

Hall of Fame on päivitetty. Kts. avausviesti.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4735
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Foorumin Hall of Fame

ViestiKirjoittaja mr-nobody » Su Tammi 01, 2017 16:20

2016: Max Verstappen
Kun Max nostettiin Kiinan GP:n jälkeen emotalliin hän voitti heti ensimmäisen kilpailunsa Red Bullilla. Verstappen ajoi kuin lajilegendat: härskisti, sääntöjen rajamailla ja oli hyvin ennakkoluuloton otteissaan.

Pilkun viilaamista, mutta Venäjän ja Espanjan kisan välillä vaihto tehtiin.
Avatar
mr-nobody
Foorumin Vetomies 2014 & 2015 & 2016
 
Viestit: 7016
Liittynyt: Ti Syys 25, 2012 21:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Foorumin Hall of Fame

ViestiKirjoittaja Osku90 » Ke Tammi 17, 2018 23:53

Päivitetty viime vuoden osalta. Monesti päädyttiin äänestyksissä tasoihin joten tein ratkaisun kirjallisten perusteluiden määrän perusteella.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4735
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi


Paluu Palkintogaala 2017

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa