Foorumin Hall of Fame

Vuoden 2019 unohtumattomimmat hetket
Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6070
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Foorumin Hall of Fame

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Tammi 06, 2016 21:21

Formula 1:ssä kuulee usein fraasin: "Olet yhtä hyvä kuin viimeinen kilpailusi." Me täällä kuitenkin haluamme muistella myös vanhoja menestyjiä ja epäonnistujia, mahtavia ohituksia ja kilpailuja sekä sykähdyttävimpiä hetkiä.Tämä on Foorumin Hall of Fame, johon on kerätty kunkin palkintogaalakategorian voittajat kaikilta vuosilta pienine saateteksteineen muistin virkistämiseksi.

Vuoden kuljettaja:

2012: Fernando Alonso
Ferrari ei ollut kahden nopeimman tallin joukossa, mutta käsittämättömästi Alonso taisteli mestaruudesta vielä viimeisessäkin kisassa.

2013: Sebastian Vettel
Voitti kauden lopussa yhdeksän kilpailua putkeen ja otti uransa neljännen mestaruuden ylivoimaisesti.

2014: Daniel Ricciardo
Pystyi ainoana miehenä rikkomaan Mercedeksen voittokulun ja vakuutti epäilijät päihittämällä selvästi myös tallikaverinsa Vettelin.

2015: Sebastian Vettel
Vaikka Ferrarin vauhti ei aivan mestaruustaistoon riittänyt, onnistui Vettel keräämään lähes maksimipisteet niistä jotka otettavissa oli.

2016: Max Verstappen
Kun Max nostettiin Venäjän GP:n jälkeen emotalliin hän voitti heti ensimmäisen kilpailunsa Red Bullilla. Verstappen ajoi kuin lajilegendat: härskisti, sääntöjen rajamailla ja oli hyvin ennakkoluuloton otteissaan.

2017: Lewis Hamilton
Alkukaudesta Hamilton joutui taistelemaan tosissaan Vetteliä ja uutta tallikaveriaan Bottasta vastaan, mutta kesätauon jälkeen britti lopetti mestaruustaistelun. Kuudesta kilpailusta viisi voittoa ja yksi kakkossija siivittivät Hamiltonin lopulta aika helposti neljänteen mestaruuteensa.

2018: Lewis Hamilton
Hamilton kruunattiin F1-historian kolmantena viisinkertaiseksi maailmanmestariksi ja ajoi ehkä uransa parhaan kauden. Virheetön, häikäisevän nopea ja tarvittaessa aggressiivinen tai varmisteleva. Täydellinen aika-ajokierros Singaporessa, 11 voittoa ja mahtavat nousut jälkijoukoista Britanniassa ja Saksassa.

2019: Max Verstappen
Verstappen ei vieläkään päässyt haastamaan mestaruudesta, mutta ajosuorituksissa oli havaittavissa uudenlaista varmuutta ja nyt aika-ajoissakin onnistui ajamaan kolmesti nopeimman ajan. Plakkariin tuli myös ensimmöinen "MM-mitali".

Vuoden auto:

2012: Red Bull
Alonso pystyi mestaruustaistossa laittamaan yllättävän hyvin hanttiin Ferrarillaan, vaikka Red Bull oli selkeästi parempi auto.

2013: Red Bull
Vettel ei jättänyt muiden tallien kuljettajille mahdollisuuksia.

2014: Mercedes
Mercedes oli ainoana tallina onnistunut täysin vastaamaan kauden sääntömuutoksiin ja oli ylivoimainen.

2015: Mercedes
Edellisellä kaudella kerätty etumatka kaventui, mutta kesti vielä seuraavankin vuoden.

2016: Mercedes
Edelleen täysin suvereeni talli. Red Bull onnistui haastamaan ainoastaan hyvin suuren downforcen radoilla.

2017: Mercedes
Neljäs peräkkäinen merkkimestaruus, 15 paalua ja 12 voittoa kertovat omaa kieltään. Myös luotettavuus oli kilpailijoihin nähden omaa luokkaansa, kun vain kerran auto jäi radan varteen.

2018: Ferrari
Ferrari nousi takaisin lajin kärkitalliksi, kun moottorikin pystyi suorituskyvyssä jopa lyömään Mercedeksen vastaavan. Vain pieni takapakki syksyllä ja ykköskuljettajan lukemattomat ajovirheet veivät mestaruuden tasaisemmin suorittaneelle ja parhaan kuljettajan omaavalle kilpailijalle.

2019: Mercedes
Talli varmisti mestaruutensa olemalla alkukaudesta täysin ylivoimaisella tasolla. Kesän jälkeen talli jäi vauhdissa hieman Ferrarin jalkoihin, mutta pystyi silloinkin ryöstämään voittoja ja jopa kaksoisvoittoja.

Vuoden aika-ajot:

2012: Monaco
Michael Schumcher yllätti kaikki ja ajoi uudella urallaan ensimmäisen kerran aika-ajon nopeimman ajan. Harmillisesti ei kuitenkaan päässyt paalulle rangaistuksen vuoksi.

2013: Kanada
Kuivuvalla radalla ajettu aika-ajo tuotti suomalaisittain mukavan yllätyksen, kun Valtteri Bottas ajoi peräti kolmanneksi.

2014: Itävalta
Felipe Massa ajoi sensaatiomaisen paalupaikan. Kauden aikana ainoa paalu joka lipesi Mercedekseltä.

2015: -

2016: Monaco
Daniel Ricciardo ajoi uransa ensimmäisen paalupaikan ja se jäi myös kauden ainoaksi, joka lipesi Mercedes-kuskien näpeistä.

2017: Monaco
Kaikki paalut oli pitänyt olla nähty jo liki 9 vuoden ajan Kimi Räikkösen osalta, mutta toisin kävi. Räikkönen nousi todelliselle yllätyspaalulle vielä varmaan kaikkein epätodennäköisimmällä radalla.

2018: Italia
Kimi Räikkönen ylsi paalupaikalle Ferrari-fanien edessä kaikkien aikojen kovavauhtisimmalla kierroksella. Veteraani löi tiukassa sadasosakamppailussa Vettelin ja Hamiltonin.

2019: Italia
Italia voitti äänestyksen jälkeen, mutta tällä kertaa lauantai oli ikimuistoinen vähän eri tavalla. Päätösosiosta kehketyi lopulta totaalinen farssi, kun kukaan ei halunnut lähteä ratkaisevalla kierrokselle letkan ensimmäisenä puuttuvan vetoavun vuoksi. Lopulta käytännössä kukaan ei ehtinyt edes aloittamaan viimeistä nopeaa vetoaan.

Vuoden varikkomiehistö/tiimhenkilöstö:

2012: McLaren
Alkukauden muutaman ongelmallisen stopin jälkeen McLaren onnistui tekemään läpi kauden varikkosuoran nopeimmat pysähdykset.

2013: Red Bull
Läpi kauden nopein tiimi ja McLarenin maailmanennätyskin rikkoutui.

2014: Mercedes
Talli sai ajaa kauden läpi melko rauhassa, eikä varikollakaan tarvinnut mokailla riskejä ottaessa.

2015: -

2016: Williams
Teki kiistatta kauden nopeimmat stopit, mutta taktiikkapuolella on yhä petrattavaa. Etenkin Bottaksen ajattaminen Span turva-autotilanteessa nosti verenpainetta.

2017: McLaren
Valmistajien sarjan häntäpäähän jäänyt talli saa tämän kunnian lähinnä johtuen niistä lukemattomista työtunneista, joita uuden moottorin asentaminen on tuottanut kauden aikana. Toivottavasti mekaanikoilla ja insinööreillä on hyvät ylityölisät. Hondan moottori aiheutti todennäköisesti ikuisen ennätyksen kun talli sai kauden aikana yhteensä 380 lähtöruutua rangaistuksia.

2018: Red Bull
Red Bullin startegiaryhmä tuntui olevan erinomaisesti hereillä, kun radalle kutsuttiin turva-autoa tai jotain muuta erikoista tapahtui. Työskentely varikolla oli muutenkin virheetöntä ja myös nopeinta. He voittivat epävirallisen DHL Fastest Pit Stop awardin.

2019: Mercedes
Mercedes suoritti kauden aikana lukuisia tuplastoppeja ja hoiti ne upeasti. Taktiikat olivat ehkä melko konservatiivisia, mutta toisaalta MM-johtajan ei tarvitsekaan ottaa suuria riskejä. Vauhdin puuttuessa kesän jälkeen, talli onnistui kuitenkin juuri varikkotyöskentelyn vuoksi haastamaan Ferraria ja päihittämänkin ne.

Vuoden kuskikaksikko:

2012: Vettel & Webber
Kolmas peräkkäinen valmistajien mestaruus ei jätä jossiteltavaa. Tuttu näky myös lähtöruudukon eturivissä.

2013: Rosberg & Hamilton
Todella tasainen parivaljakko, joka kiritti toinen toisiaan ja onnistui paikkaamaan tarvittaessa. Kuskit myös erinomaisissa väleissä keskenään.

2014: Rosberg & Hamilton
Voittivat kolmea lukuunottamatta kaikki kilpailut. Mestaruustaistelu hiersi kuskien välejä, mutta menestys on muihin pareihin verrattuna kiistatonta

2015: Rosberg & Hamilton
Jälleen 16/19 voittoa, mutta kylmähköt välit. Ei niin tasainen kausi, kuin edellinen.

2016: Ricciardo & Verstappen
Verstappenin tulo talliin sai Ricciardonkin vielä entistäkin kovempaan vauhtiin. Ensi kaudella Max on taas vuoden kokeneempi ja australialainen tähtikuljettaja saattaa olla helisemässä.

2017: Ricciardo & Verstappen
Äänet menivät tasan Force Indian kaksikon kanssa, mutta tälle duolle tuli enemmän kirjallisia perusteluja.
Talli kärsi ruokottoman määrän moottorimurheita, mutta viat iskivät aina vain yhteen autoon kilpailussa. Ainoa mukana ollut RB saikin hyvin paikkailtua toisen keskeytystä kun kuljettajat nappasivat kolme voittoa ja 13 podiumia ruudukon kolmanneksi nopeimmalla autolla.


2018: Ricciardo & Verstappen
Tämä kaksikko valittiin parhaaksi kolmannen kerran peräkkäin. Verstappenin alkukausi oli hankala ja tekniikkamurheet pilasivat Ricciardon kauden. Kaikesta huolimatta kuljettajat kirittivät toisiaan ja onnistuivat nappaamaan 4 voittoa.

2019: Hamilton & Bottas
Tallin kannalta täydellinen duo. Hamilton pystyi lopulta voittamaan mestaruuden ilman taistelua, joten suurta draamaa ei päässyt syntymään, vaikka alkukaudesta Lewis vaikuttikin hieman ärsytetyltä. Toinen kuskeista siis vei mestaruuden ja toinen oli riittävän hyvä tuomaan MM-hopean ja täten varmistamaan selkeästi valmistajien mestaruuden.

Vuoden sykähdyttävin hetki:

2012: Räikkösen voitto Abu Dhabissa
Kimin uuden uran ensimmäinen voitto tuli Hamiltonin keskeytyksen ja unohtumattomien radioviestien siivittämänä. Samassa kisassa tosin myös suli Kimin mestaruushaaveet

2013: Räikkösen voitto Australiassa
Kauden avauskisan voitto seitsemännestä ruudusta oli hyvän kisataktiikan tulos. Yhden pysähdyksen muita vähemmän tehnyt Kimi siirtyi MM-kärkeen ensimmäistä kertaa sitten kevään 2008.

2014: Bianchin kolari Japanissa
Kauden surullisin tapahtuma koettiin sateisessa Japanin GP:ssä, jossa kameroiden ulottumattomissa ollut Bianchi ajoi ulos ja loukkaantui vakavasti vajoten koomaan.

2015: Unkarin GP:n loppuhetket
Turva-auton poistuessa radalta alkoi huikea tapahtumien sarja, jossa ainoastaan kilpailun voittaja Vettel pystyi välttämään dramatiikan. Useita kolareita, teknisiä ongelmia sekä huimia nousuja.

2016: Rosbergin maailmanmestaruuden varmistuminen
Nicolle riitti mestaruuteen, Mercedesillä helppo, toinen sija Abu Dhabissa. Hamilton kuitenkin teki kiusaa ja sai takaa-ajajat Rosbergin kimppuun. Lewis hidasteli kärjessä, mutta haastajat eivät onnistuneet Nicoa ohittamaan kovasta painostuksesta huolimatta.

2017: Räikkösen paalupaikka Monacossa 9 vuoden tauon jälkeen
Äänet menivät tasan Vettelin Bakun pimahduksen kanssa, mutta tämä sai enemmän kirjallisia perusteluja.
Kimi Räikkönen ajoi Monacossa ensimmäisen paalunsa sitten Ranskan GP:n 2008 ja vieläpä radalla, jolla hänellä on yleensä ollut vaikeuksia. Harmillisesti kilpailussa paalupaikka ei realisoitunut ensimmäisenä voittona yli neljään vuoteen.


2018: Räikkösen voitto Austinissa yli 5 vuoden tauon jälkeen.
Räikkönen nappasi kuin nappasikin toisen Ferrari-uransa ensimmäisen ja viimeisen voittonsa loppukaudella. Toisesta ruudusta startannut Kimi ampui heti Hamiltonin ohi ja vaikka Mercedeksen viekkaan taktiikan ansiosta foorumin chatissakin ehdittiin jo myydä kaikki, niin Räikkönen piti renkaansa elossa, eikä päästänyt kisan lopussa Verstappenia tai Hamiltonia hyökkäämään. Tallikaverin vielä taaperrettua epätoivon alhossa, oli Kimin voitto hieno näpäytys myös tallin suuntaan. Täältä pesee!

2019: Verstappenin ajo Itävallassa JA Gaslyn podium Brasiliassa
Ensimmäistä kertaa sekä äänet että kirjalliset perustelut menivät tasan, joten voitto jaetaan.
Verstappen lähti eturivistä puolustamaan edellisen vuoden voittoaan Itävallassa, mutta otti aivan katastrofaalisen startin pudoten kahdeksanneksi. Max piti kuitenkin hirmuista kyytiä ja ohitti kisan lopussa kylmäpäisesti koko kisan kärjessä ajaneen Leclercin. //
Pierre Gasly oli pudotettu kesän jälkeen emotallista Toro Rossolle, mutta onnistui siellä näyttämään jälleen nopealta. Brasilian kisaan hän starttasi kuudennesta ruudusta ja ajoi lopulta melko näkymättömästi kuumimman kärjen takana. Lopulta kärkiautojen toilailujen ja turva-autojen jälkeen Gasly löysi itsensä käsittämättömältä toiselta sijalta. Viimeisen kierroksen viimeisestä mutkasta Hamilton lähti tuoreemmilla renkailla kiihdytyskilpailuun maaliviivalle, mutta Gasly onnistui peittoamaan maailmanmestarin 0,062 sekunnin erolla.


Vuoden kisa:

2012: Brasilia
Vettel lähti mestarisuosikkina ratkaisevaan kilpailuun, mutta joutui kolariin jo ensimmäisen kierroksen aikana. Sateisessa kilpailussa Alonso ja Vettel olivat vuorotellen kiinni mestaruudessa ja lopulta kuudes sija sen Vettelille toi.

2013: Australia
Räikkösen upea voitto nousi muuten tysähkön kauden parhaaksi kisaksi. Voitto neljännestä lähtörivistä on harvinainen, mutta niin kimimäinen suoritus.

2014: Kanada
Kilpailu vaikutti totoutun tylsältä Mersujen kadotessa maisemaan. Yht'äkkiä kuitenkin molempien kärkikuskien autoihin tuli samanlainen ongelma, joka pakotti hidastamaan. Hamilton keskeytti jarruvikaan ja Rosberg keräsi taakseen jonon, joka takasi huiman loppuratkaisun ja Ricciardon uran avausvoiton.

2015: Unkari
Kilpailu alkoi Ferrari-kaksikon huikealla startilla, jossa he nousivat Mercedesten ohi. MM-kärki Hamilton sortui turhautuneena virheeseen avauskierroksella ja joutui takaa-ajajan asemaan. Draamankaari oli huikea valojen sammumisesta ruutulipulle.

2016: Espanja
Mercedesit kolaroivat kaksoisjohdosta toisensa ulos neljännessä mutkassa ja kilpailun käsikirjoitus muuttui täysin. Voittotaisto näytti olevan Ricciardon ja Vettelin välinen taistelu, mutta huono strategia pudotti heidät tallitovereidensa taakse. Räikkönen yritti turhaan ohittaa Verstappenia, joka otti uransa avausvoiton ensimmäisessä kilpailussaan Red Bullilla.

2017: Azerbaidzan
Bakussa toista kertaa ajettu kilpailu oli ensimmäiseen verrattuna aivan toiselta planeetalta ja tarjosi tapahtumia yhden kokonaisen keskivertokauden edestä. Suomalaisten kolari startissa, useita turva-autoja ja välittömästi niitä seuranneita kolareita. Punainen lippu, Vettelin taklaus, Hamiltonin päätuki ja Bottaksen nouseminen kierroksen takamatkalta maaliviivalla toiseksi. Muut podiumille yltäneet starttasivat ruuduista 10 ja 8.

2018: Yhdysvallat
Kilpailua ei ehkä olisi valittu parhaaksi ilman suomalaisvoittoa, mutta parhaaksi kuitenkin valittiin. Pirellin renkaiden kuluma oli vihdoinkin sopivalla tasolla ja se aiheutti pientä randomkerrointa, jonka sankarit olivat lopulta Räikkönen ja radiossa Mercedeksen rengasstrategialle naureskellut Verstappen.

2019: Saksa
Kilpailua tituleerattiin jopa vuosikymmenen parhaaksi kilpailuksi ja ei ihan aiheetta. Harvinainen sadekisa ja tapahtumia alusta loppuun. Renkaita vaihdeltiin edestakaisin ja kärkikuskit sortuivat isoihin virheisiin. Leclerc päätyi seinään ja Hamilton menetti etusiipensä. Lopulta Stroll ja Kvjat päätyivät uskaliaan Button-strategiansa ansiosta sijoille 2 ja 3 ja lopulta Kvjat nosti Toro Rosson palkintokorokkeelle 11 vuoden tauon jälkeen.

Vuoden ohitus:

2012: Massa ohi Sennasta, Singapore
Kohdassa 1:20
[youtube][/youtube]

2013: Sutil ohi Alonsosta, Monaco
Kohdassa 1:20
[youtube][/youtube]

2014: Bianchi ohi Kobayashista, Monaco
Kohdassa 0:30
[youtube][/youtube]

2015: -

2016: Ricciardo ohi Bottaksesta, Italia
Kohdassa 0:20 & 0:45
[youtube][/youtube]

2017: Ricciardo ohi Massasta, Strollista ja Hulkenbergista, Azerbaidzhan
Kohti voittoa
[youtube][/youtube]

2018: Hamilton ohi Vettelistä, Venäjä
Vettel pääsi undercutilla Hamiltonin ohi ja yritti tämän jälkeen puskea kilpakumppaninsa seinään. Hamilton ei kuitenkaan hämmentynyt vaan puristi väkisin ohi odottamattomassa paikassa.
[youtube][/youtube]

2019: Norris ohi Gaslysta, Bahrain
Ei uskoisi, että McLaren ohittaa Red Bullia, eikä uskoisi että toista kisaansa ajava Norris lähtee röyhkeästi ulkokautta, osin radan ulkopuolelta hakemaan ohitusta ja vieläpä onnistuu siinä.


Vuoden yllättäjä/onnistuja:

2012: Kimi Räikkönen
Schumacherin heikohko paluu radoille loi epäilyksen varjon myös Räikkösen paluulle. Kimi kuitenkin osoitti olevansa yhtä nopea kuin aina ennenkin.

2013: Nico Hülkenberg
Sauberin alkukausi oli heikko, mutta sen toisella puoliskolla Hülkenberg onnistui ajamaan todella kovia suorituksia. Nico oli tuttu näky huomattavasti nopeampia autoja sisältävän jonon keulassa, antamatta mahdollisuuksia ohituksiin.

2014: Williams
Katastrofaalisen kauden 2013 jälkeen nousu yhdeksi suurista. Valmistajien sarjassa sijoitus parani kuudella pykälällä ja tuplasti edelliskauden pistemäärään yllettiin jo kauden avauksessa.

2015: Ferrari
Kausi 2014 oli ensimmäinen voitoton kausi sitten vuoden 1993. Uusi kausi toi kuitenkin roiman parannuksen auton suorituskykyyn ja paluun voittokantaan.

2016: Red Bull
Viime kaudella vaikutti siltä, että tallin kehityskäyrä osoittaa karusti alaspäin. Loppuvuodesta vielä sekoilun moottoritoimittajan kanssa kuviteltiin hankaloittavan kauteen valmistautumisessa. Vauhti kuitenkin koheni läpi kauden ja lopulta Mersun ohella ainoa voittoihin yltänyt talli ja selkeä valmistajien sarjan kakkonen.

2017: Ferrari
Aaltoliike jatkuu ja tällä kertaa talli nousi jo vähän haastamaan mestaruudesta ja ainakin kisavoitoista. Kaksijakoinen kausi kuitenkin tuhoutui takniikkamurheisiin ja Vettelin kolarointiin.

2018: Sauber
Sauber sai käyttöönsä Ferrarin uudet voimanlähteet ja onnistui tekemään valtavan harppauksen lähtöruudukossa. Viime vuodet takarivissä viettänyt perinteikäs talli onnistui kipuamaan useita kertoja Q3:een ja Etenkin Ferrarille siirtyvä Leclerc onnistui ajamaan hienoja sijoituksia kolmen kärkitallin takana. Vaikka sijoitus valmistajien sarjassa olikin 8., niin välillä auto oli lähtöruudukon neljänneksi nopein.

2019: Honda
Hondan taaperrus McLarenin kanssa oli niin surkeaa katsottavaa, että vaikea uskoa mihin on tultu. Japanilaisvalmistaja on ottanut valtavan harppauksen eteenpäin ja ajoi ensimmäisen voittonsa 13 vuoteen ja ensimmäisen kaksoisvoittonsa 31 vuoteen. Kruununa vielä Gaslyn kiihdytyskilpailuvoitto Hamiltonin Mercedeksestä Brasiliassa.

Vuoden epäonnistuja:

2012: Mercedes
Vaikka talli ottikin ensimmäisen voittonsa liki 60 vuoteen, oli vuosi äärimmäinen pettymys kun ottaa huomioon tallin resurssit ja tehdastiimin aseman.

2013: McLaren
Edellisellä kaudella McLarenilla oli mahdollisesti varikon nopein auto, mutta nyt talli ei saavuttanut ainoatakaan palkintokorokesijaa. Edellisen kerran näin kävi vuonna 1980.

2014: Kimi Räikkönen
Paluu Lotuksella oli onnistunut, mutta ilmeisesti autojen tekniset muutokset eivät olleet Kimin mieleen. Ensimmäisen kerran urallaan tallikaveri oli täysin ylivertainen Kimiin verrattuna.

2015: McLaren
Yhteistyön Hondan kanssa piti aloittaa uusi menestystarina, mutta ainakin ensimmäinen kausi oli kaikkea muuta. Kourallinen pisteitä, valtavasti keskeytyksiä ja käsittämätön määrä lähtöruuturangaistuksia.

2016: Ferrari
Tämän kauden piti olla vihdoinkin sen, jolla Ferrari nousee takaisin mestaruustaistoon ja talven jälkeen uhokin oli kova. Toisin kävi. Auto oli hidas, alkukaudesta epäluotettava ja turhautunut ykköskuljettajakin sortui käsittämättömiin virheisiin. Ferrari reagoi epäonnistumiseen perinteisesti jakelemalla potkuja ja se ei tunnetusti johda ainakaan parempaan suuntaan.

2017: Honda
Äänet menivät tasan Palmerin kanssa, mutta Honda sai enemmän kirjallisia perusteluja
380 lähtöruuturangaistusta kertoo luotettavuudesta tai sen puutteesta. Nopeus ei myöskään tuntunut kehittyneen lainkaan suhteessa muihin. Kolmas katastrofivuosi ja avioliitto McLarenin kanssa päättyi teennäisen hyvissä tunnelmissa jälkeen mainitun aloitteesta.


2018: Williams
Entisaikojen huipputalli on pienen suoritustasopiikin jälkeen valahtanut takaisin kausien 2011 ja 2013 suoritustasolle. 7 pistettä ja viimeinen sija valmistajien MM-sarjassa on surullista luettavaa. Italian erikoinen rata oli ainoa, jossa autolla pystyi vähän ajamaan kilpaa muiden kanssa, mutta muuten autossa ja kenties myös kuljettajissa oli jotain perustavaa laatua olevaa vikaa.

2019: Ferrari
Taas kerran talvitestien ykköstalli ja tietenkin huonomuistisen median ykkössuosikki. Australiassa huomasivat olevansa valovuoden Mersua perässä ja hieman myös Verstappenia perässä. Moottoreista alettiin sitten mahdollisesti ottamaan riskillä enemmän ulos ja tekniikka alkoi pettämään. Kesän jälkeen autoon saatiin uskomaton vauhti etenkin aika-ajoissa, mutta bensansyöttöepäselvyyksien myötä vauhti katosi yllättäen. Jos Red Bullilla olisi ollut kaksi kuljettaa, Ferrari olisi jäänyt sarjassa kolmanneksi.

Vuoden tulokas:

2012: -

2013: Valtteri Bottas
Bottas ei kerännyt tulokkaista eniten pisteitä, mutta toisin kuin Gutierrez, onnistui lyömään tallikaverinsa suhteellisen helposti.

2014: Daniil Kvjat
Kvjat pärjäsi hyvin etenkin aika-ajoissa ja vaikka hävisikin tallikaverilleen pisteissä melko selvästi, se oli Kvjat joka teki kauden päätteeksi sopimuksen Red Bullille. Se puhukoon puolestaan.

2015: Max Verstappen
Löi kaikille epäilijöilleen luita kurkkuun ja 17-vuotias lentävä hollantilainen oli koko varikon mielenkiintoisin kuljettaja yhdellä tylsimmistä kausista. Edessä loistava tulevaisuus.

2016: Pascal Wehrlein
Onnistui Manorilla kapuamaan toiseen aika-ajo-osioon useita kertoja ja Itävallasta saalisti myös avauspisteensä ollen kymmenes.

2017: Lance Stroll
Ainoa koko kauden ajanut tulokas, kun Stoffel Vandoornea ei enää tulokkaaksi laskettu. Stroll näytti alkukaudesta siltä että hän ajaa väärässä sarjassa. Meno näytti todella epävarmalta ja ohjaamo oli käsiä täynnä.
Kauden puolivälin lähestyessä kanadalainen sai kuitenkin juonesta kiinni. Kotikisan avauspisteet ja Bakun podium nostivat itseluottamusta. Muutamaan otteeseen haastoikin Massaa aika-ajoissa.


2018: Charles Leclerc
Kahdesta tulokkaasta äänestettäessä ei voi sanoa tämän tuloksen olleen yllätys. Hienoja suorituksia Sauberilla ja ensi kaudeksi vieläpä sopimus Ferrarille takataskussa. Nyt jo kaikkien aikojen menestynein monacolainen F1-kuljettaja, vaikkakin Louis Chironilla onkin yksi podium 50-luvulta.

2019: Alexander Albon
Vielä 2018 syksyllä Albonin ura näytti jatkuvan Formula E:ssä, mutta lopulta Red Bullin kuljettajapoolin tyhjeneminen nosti Albonin Toro Rossolle, eivätkä odotukset varsinaisesti olleet pilvissä. Lopulta Gaslyn alisuoritettua emotallissa aukesi Albonille tie tähtiin Belgiassa. Vaikka Albon hävisi molemmille tallitovereilleen, niin uran yllättävän kehityskäyrän ansiosta palkinto on ansaittu.

Vuoden F1-uutinen:

2012: -

2013: -

2014: -

2015: Bianchin kuolema
5.10.2014 Japanissa ajettu kolari vaivutti lupaavan ranskalaisen koomaan. Yhdeksän kuukautta myöhemmin 17.7.2015 taistelu ja Jules Bianchin elämä päättyi nizzalaisessa sairaalassa. Vuoden koskettavin uutinen.

2016: Nico Rosbergin yllättävä ilmoitus uran päättymisestä maailmanmestaruuteen
Se tuli täysin puskista. FIAn palkintogaalassa tuore maailmanmestari ilmoitti lopettavansa uransa, vain viisi päivää tittelin varmistumisen jälkeen. On todella harvinaista, että urheilija lopettaa aivan absoluuttisella huipulla.

2017: Robert Kubica yrittää paluuta
Kubican yllättävä paluu ratin taakse oli yksi vuoden iloisimpia uutisia. Vuonna 2011 vakavasti loukkaantunut puolalainen testasi sekä Renaultin että Williamsin autoja. Puhuttiin, että Kubica korvaisi Jolyon Palmerin Renaultilla jo kesken kauden, mutta talli päätyi lopulta Carlos Sainziin. Seuraavaksi kaudeksi piti päästä isolla todennäköisyydellä Williamsin kisakuskiksi, mutta lopulta Sergei Sirotkin onnistui kätensä vammauttanutta Kubicaa paremmin ja vei paikan.

2018: Kimi Räikkösen Sauber-sopimus
Aiheesta liikkui huhuja jo kesällä, mutta sille lähinnä naureskeltiin. Lopulta pian Leclercin Ferrari-uutisen jälkeen Kimi ilmoitti siirtyvänsä F1-uransa debyyttitalliin kaksivuotisella sopimuksella. Räikkönen oli itse tehnyt aloitteen tallin suuntaan saatuaan Italian GP:n alla kuulla, ettei hänen sopimustaan jatketa. Todella mielenkiintoista nähdä kuinka veteraani pärjää keskikastissa ja vertailussa nuoreen tallikaveriinsa.

2019: Charlie Whitingin menehtyminen
Kauden avausviikonlopun aattona F1 maailmaa ravisteli suru-uutinen kun kaudesta 1997 alkaen F1:n kilpailujohtajan toiminut Charlie Whiting kuoli keuhkoveritulppaan. Whiting aloitti mekaanikkona Heskethillä jo vuonna 1977.
Viimeksi muokannut Osku90, Ke Tammi 17, 2018 23:52. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 47688
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Foorumin Hall of Fame

Viesti Kirjoittaja Jamppa » To Tammi 07, 2016 18:50

Mukava lukea näitä, että miten edellisillä vuosilla on äänestetty ja samalla palautella vähä mieleen tapahtumia.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6070
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Foorumin Hall of Fame

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Su Tammi 01, 2017 15:55

Hall of Fame on päivitetty. Kts. avausviesti.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
mr-nobody
Foorumin Vetomies 2014 & 2015 & 2016
Viestit: 7105
Liittynyt: Ti Syys 25, 2012 22:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Foorumin Hall of Fame

Viesti Kirjoittaja mr-nobody » Su Tammi 01, 2017 16:20

2016: Max Verstappen
Kun Max nostettiin Kiinan GP:n jälkeen emotalliin hän voitti heti ensimmäisen kilpailunsa Red Bullilla. Verstappen ajoi kuin lajilegendat: härskisti, sääntöjen rajamailla ja oli hyvin ennakkoluuloton otteissaan.
Pilkun viilaamista, mutta Venäjän ja Espanjan kisan välillä vaihto tehtiin.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6070
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Foorumin Hall of Fame

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Tammi 17, 2018 23:53

Päivitetty viime vuoden osalta. Monesti päädyttiin äänestyksissä tasoihin joten tein ratkaisun kirjallisten perusteluiden määrän perusteella.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6070
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Foorumin Hall of Fame

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Su Tammi 06, 2019 19:00

Hall of Fame päivitetty ja palkintogaala on ohi. Taas oli vähän tasureita ja kirjallisten perusteluiden määrä ratkaisi.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 47688
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Foorumin Hall of Fame

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Tammi 06, 2019 21:53

Kyllä oli Osku kirjoittanut hyvät perustelut äänestyksen. Oskulle iso kiitos äänestyksen järjestämisestä :peukku2:

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 3054
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Foorumin Hall of Fame

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Tammi 06, 2019 22:36

2018: Charles Leclerc
Kahdesta tulokkaasta äänestettäessä ei voi sanoa tämän tuloksen olleen yllätys. Hienoja suorituksia Sauberilla ja ensi kaudeksi vieläpä sopimus Ferrarille takataskussa. Nyt jo kaikkien aikojen menestynein F1-kuljettaja, vaikkakin Louis Chironilla onkin yksi podium 50-luvulta.
Tuosta taitaa puuttua monacolainen. Kiitosta vaan järjestäjälle täältäkin!
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6070
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Foorumin Hall of Fame

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Su Tammi 06, 2019 22:37

tietäjä3000 kirjoitti:
2018: Charles Leclerc
Kahdesta tulokkaasta äänestettäessä ei voi sanoa tämän tuloksen olleen yllätys. Hienoja suorituksia Sauberilla ja ensi kaudeksi vieläpä sopimus Ferrarille takataskussa. Nyt jo kaikkien aikojen menestynein F1-kuljettaja, vaikkakin Louis Chironilla onkin yksi podium 50-luvulta.
Tuosta taitaa puuttua monacolainen. Kiitosta vaan järjestäjälle täältäkin!
Joo. En mäkään noin pihalla ole. :D
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6070
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Foorumin Hall of Fame

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ma Tammi 06, 2020 0:25

Päivitetty.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Vastaa Viestiin