Formula 1 Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix 2020
Osakilpailun perustiedot:
Ensimmäinen F1-osakilpailu: 2009 Sijainti: Yas Island, Abu Dhabi, Yhdistyneet Arabiemiirikunnat Rata: Yas Marina Circuit Radan pituus: 5,554 km Kierroksia kisassa: 55 (305,355 km) Rataennätys: 1:39,283 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2019) DRS-alueet: Mutkia 8 ja 11 edeltävät suorat DRS-mittauspiste: Mutkien 6 ja 9 jälkeen
Oli kyllä yksi tylsimmistä kisoista mitä on hetkeen nähty.
Oli kyllä aika unettava esitys. Siinä mielessä tavallan Toton kanssa samaa mieltä että onhan tuo paikkana hulppea ja edustava kauden päätökselle joten siinä mielessä puolustaa paikkaansa (vaikka itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että näille nykypäivän orjuutta harrastaville persläpivaltioille ei pitäisi mitään isoja urheilutapahtumia myöntää), mutta kyllä tuolle radalle pitäisi tehdä joku iso remontti. Noita loppuosan ysikymppisiä pitäisi saada pyöreämmäksi ja jouhevammaksi että niissä olisi mahdollista ajaa vähän kilpaakin, ja sitten nuo suoria edeltävät neulansilmät ja hitaat shikaanit ovat aina vähän ongelmallisia kilvanajon kannalta. En vaan tiedä että onko tuossa hirveästi mahdollisuuksia muutella rataprofiilia enää tässä vaiheessa kun koko alue on niin tiiviisti täyteen rakennettu eikä ole oikein tilaa turva-alueiden kasvattamiseen. Esim. noiden loppuosan ysikymppien muuttaminen pyöreämmäksi vaatisi reilusti tilaa mutta kun siellä on hotellia ym. niin eipä taida onnistua. Eli tämän paskan kanssa ollaan varmaan naimisissa niin kauan kuin tuolta pumpataan valtavat määrät rahaa tuon päätöskisan järjestämisoikeuksista. Ihan kuten ollaan naimisissa nyky-ykkösille täysin sopimattoman Monacon kanssa joka roikkuu mukana legendaarisen maineen ja hienon miljöön ansiosta vaikka tarjoaa vuodesta toiseen yhden kauden tylsimmistä ja tapahtumaköyhimmistä kisoista.
Abu Dhabin rataa ei oikein voi kutsua edes kädenlämpöiseksi. Sehän on profiililtaan kuin katurata, mutta ilman minkäänlaista persoonaa. Vaikka aika monet katuradat ovat puhtaasti profiililtaan varsin tylsiä, niin niihin luo oman identiteettinsä kaiteiden läheisyys, töyssyt, pinnoitteen vaihtelu yms. Abu Dhabi taasen on käytännössä täysiverinen moottorirata, jossa jopa kanttikivet on otettu FIA:n steriileimmästä hyllystä. Kyllähän tuo koko rata pitäisi purkaa ja suunnitella uudestaan. Ihan vähimmillään kakkossektorin mutkat pitäisi laittaa uusiksi.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Abu Dhabin rataa ei oikein voi kutsua edes kädenlämpöiseksi. Sehän on profiililtaan kuin katurata, mutta ilman minkäänlaista persoonaa. Vaikka aika monet katuradat ovat puhtaasti profiililtaan varsin tylsiä, niin niihin luo oman identiteettinsä kaiteiden läheisyys, töyssyt, pinnoitteen vaihtelu yms. Abu Dhabi taasen on käytännössä täysiverinen moottorirata, jossa jopa kanttikivet on otettu FIA:n steriileimmästä hyllystä. Kyllähän tuo koko rata pitäisi purkaa ja suunnitella uudestaan. Ihan vähimmillään kakkossektorin mutkat pitäisi laittaa uusiksi.
Joo, tuo "kädenlämpöinen" on ehkä paras termi kuvaamaan tätä rataa. Kaikki vauhdin ja vaaran tuntu puuttuu, on vain täydellisen mitäänsanomaton rinki komeiden bling bling -kulissien keskellä. Abu Dhabissa ei ole oikein edes mitään suurta vaaraa osua kaiteisiin koska turva-alueet on katuradaksi todella suuret, ja siinä suhteessa rata on hyvin samankaltainen katuradan irvikuva kuin Sotši. Mutta tämä on ratana vielä Sotšiakin huonompi.