Australian GP - 2018

Täältä löydät GP-viikonloppujen tulokset, uutiset ja rataesittelyt.

Australian GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ti Maalis 13, 2018 18:15

Kuva 2018 FORMULA 1 ROLEX AUSTRALIAN GRAND PRIX Kuva

Kuva

Melbourne on kaudesta 1996 lähtien toiminut Australian GP:n järjestämispaikkana, tätä ennen F1-autot kisasivat vuosikymmenen ajan Adelaiden katuradalla. Nykyinen Albert Parkin puistossa sijaitseva rata on mielenkiintoinen poikkeus huippumodernien moottoriratojen joukossa, sillä rata ei varsinaisesti ole moottorirata ollenkaan. Muulloin kuin kisaviikonloppuisin, rata-alue järven ympärillä on jokseenkin kokonaan siviililiikenteen käytössä. Keskeisen sijaintinsa ansiosta Australian osakilpailu on erittäin suosittu tapahtuma paikallisten keskuudessa, sillä radalle on helppo saapua ympäröivän suurkaupungin alueelta. Tunnelma radalla on joka vuosi poikkeuksetta todella korkealla senkin takia, että viime vuosina F1-kausi on useimmiten alkanut juuri Melbournesta.

Rata itsessään ei ole sieltä haastavimmasta päästä, vaan pikemminkin klassisen kiihdytys-jarrutus -tyylisen radan maineessa. Albert Parkin rata sisältää vain pari huomattavan haastavaa ja nopeaa mutkaa, jotka sijaitsevat radan takaosalla. Ohittaminen radalla on keskimääräistä hivenen hankalampaa, sillä radalta ei myöskään löydy kovin pitkiä suoria. Tosin avattavan takasiiven avulla tähänkin on viime vuosina saatu selkeää helpotusta, ja nykyään radalla on käytössä kaksi paikkaa, joissa avattavaa takasiipeä saa käyttää ohittamisen helpottamiseksi. Rengaskuluma radalla ei nouse kovinkaan rajuksi, sillä pitkät kaarteet puuttuvat kokonaan, ja radan asfaltti on erittäin sileää.

Osakilpailun perustiedot:

Ensimmäinen F1-osakilpailu: 1985
Sijainti: Albert Park, Melbourne, Australia
Rata: Melbourne Grand Prix Circuit
Radan pituus: 5,303 km
Kierroksia kisassa: 58 (307,574 km)
Rataennätys: 1:24.125 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
Rengasseokset: Ultrapehmeä (violetti), superpehmeä (punainen) ja pehmeä (keltainen)
Kuskien rengasvalinnat:
Spoiler:
Kuva

DRS-alueet: Pääsuora, mutkien 2-3 välinen suora ja mutkien 12-13 välinen suorahko osuus
DRS-mittauspiste: Ennen kolmanneksi viimeistä (Stewart) mutkaa ja ennen mutkaa 11

Sää Melbournessa: Accuweatherin sääennuste


Aikataulu (Suomen aikaa):

Perjantai 23.3
1. harjoitukset: 03.00
2. harjoitukset: 07.00

Lauantai 24.3.
3. harjoitukset: 05.00
Aika-ajot: 08.00

Kelloja käännetään tunti eteenpäin

Sunnuntai 25.3.
Kilpailu: 08.10

Muuta:

Radan viralliset kotisivut: http://www.grandprix.com.au
Melbourne Grand Prix Circuit Circuit ilmakuvassa: Google Maps


Kuva Kaudella 2017 Kuva

Kisaketju

Kisa Live-Chatissä

Jälleen vuosi sitten muutamat foorumilaiset kerääntyivät näyttöpäätteidensä eteen perjantaina kello kolme aamulla. Ensimmäisenä radalle pääsi Sebastian Vettel Ferrarillaan, mutta DRS-ongelmat katkaisivat hänen harjoituksensa lyhyeen. Saman kohtalon koki myös Fernando Alonso, mutta vika oli moottoriosastolla. Ensimmäinen harjoitus uusilla autoilla toi vaatimattoman viiden sekunnin parannuksen edellisen kauden aikoihin.

Toisissa harjoituksissa sitten monen foorumilaisen suosikiksi noussut Jolyon Palmer tuhosi autonsa radan viimeisessä mutkassa. Moni muukin kuljettaja yritti enemmän kuin ensimmäisessä treenissä, ja tuloksena oli liuta leveäksiajoja ja spinnauksia. Kolmostreenissä tapahtui sitten väistämätön, kun Lance Stroll lyttäsi Williamsinsa seinään.

Aika-ajossa kokemus näkyi, kun viimeiset kolme ruutua valtasivat Palmer, Stroll ja Vandoorne, joiden tallikaverit olivat huomattavasti ylempänä listalla. Ricciardo romutti autonsa kolmososion alussa, ja aiheutti punaisen lipun. Hamilton vei paalun ennen Vetteliä, joka nujersi Bottaksen niukasti. Räikkönen oli neljäs ja jäi tallikaverilleen yli puoli sekuntia.

Ennen kisan starttia Daniel Ricciardon Red Bull kyykähti radanvarteen. Startti uusittiin kertaalleen Hulkenbergin oltua yli ruudustaan. Kärjen järjestys säilyi startissa, mutta Hamilton ja Vettel alkoivat pian karata muilta. Hamilton pysähtyi ensin pehmeälle renkaalle ja jäi Verstappenin taakse jumiin. Vettelin tehtyä stoppinsa monta kierrosta Hamiltonin jälkeen, ilmestyi Ferrari Mercedeksen ja Verstappenin Red Bullin eteen. Verstappenin jatkaessa radalla, kävi selväksi, että uusilla autoilla ohittaminen on todella hankalaa. Samalla Vettel karkasi tavoittamattomiin, ja kärjen osalta ainoaksi mielenkiinnoksi jäi, saisiko Bottas tallikaverinsa kiinni.

Alonson keskeytys Oconin ja Hulkenbergin ohitettua hänet, jäi kisan viimeiseksi tilastomerkinnäksi. Vettel kurvaili lopulta helppoon voittoon ennen Mercedes-kaksikkoa. Samalla kierroksella maaliin tulivat vielä Räikkönen, Verstappen ja Massa. Vettel nappasi MM-pisteissä johtopaikan pois Mercedes-kuljettajilta ensimmäistä kertaa sitten 2013 päätöskilpailun.

Tulokset:

Spoiler:
Kuva



Kuva Kaudella 1998 Kuva

20 vuotta sitten kausi alkoi nykyiseen tapaan Australian Melbournesta. Lauantain aika-ajossa McLarenin Mika Häkkinen ja David Coulthard olivat tehneet marssijärjestyksen selväksi valtaamalla eturivin 0,7 sekunnin erolla kolmanneksi ajaneeseen Ferrarin Michael Schumacheriin. Sunnuntaina taivas oli pilvetön, ja lämpötila huiteli kisan aikana 30 asteessa asti.

Kisan startissa kärjen järjestys pysyi samana. Kuudennella kierroksella McLarenien vauhdissa pysyneen Schumacherin Ferrarista hajosi moottori, mikä nosti Jacques Villeneuven kolmanneksi. Ensimmäisillä varikkostopeilla kärkikaksikko pysyi samana, sillä McLarenit olivat repineet jo valtavan etumatkan. Villeneuve kuitenkin putosi Frentzenin, Irvinen ja Fisichellan taakse.

Kierroksella 36 Mika Häkkinen ajoi varikolle, mutta varikkotiimi ei ollut valmiina, ja Häkkinen jatkoi pysähtymättä varikon läpi. Coulthard nousi kilpailun johtoon, ja näytti ottavan lahjavoiton. McLaren-kuljettajat olivat kuitenkin sopineet keskenään ennen kilpailua, että se, kumpi olisi edellä ensimmäisen mutkan jälkeen, olisi edellä maalissakin. Myöhemmin kävi ilmi, että Häkkisen varikkosähläyksessä oli kyse inhimillisestä erehdyksestä, joten oli vain loogista, että Coulthard päästi Häkkisen ohi muutamaa kierrosta ennen maalia.

McLarenit ohittivat kaikki muut kierroksella. Williamsin Heinz-Harald Frentzen oli kolmas ennen Irvinea ja Villeneuvea. Maaliin asti pääsi vain 9 autoa. Arrowsin Mika Salo keskeytti kierroksella 23 vaihteistovikaan. Australian GP 1998 oli rengasvalmistaja Bridgestonen ensimmäinen osakilpailuvoitto, ja ensimmäinen kilpailu, joka voitettiin muulla rengasmerkillä kuin Goodyearilla sitten 1991 Kanadan GP:n.

Tulokset:

Spoiler:
Kuva
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14073
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Australian GP - 2018

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Maalis 19, 2018 17:09

http://www.ts.fi/urheilu/moottoriurheil ... elbourneen

Sadetta povattu lauantaille ja sunnuntaille.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44398
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Australian GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ma Maalis 19, 2018 17:17

Tulokset:

FP1:

Spoiler:
Kuva


FP2:

Spoiler:
Kuva


FP3:

Spoiler:
Kuva


Aika-ajot:

Spoiler:
Kuva


Kilpailu:

Spoiler:
Kuva
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14073
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Australian GP - 2018

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Ma Maalis 19, 2018 17:50

Mikäli viikonloppuna sataa, niin aikovatkohan tallit edes kunnolla ajaa perjantaina vai onko moottorin säästäminen kannattavampaa? Sade toisi kyllä vähän lisää arvaamattomuutta viikonlopulle ja lopputuloksetkin voi olla ihan mitä vaan.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1954
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Australian GP - 2018

ViestiKirjoittaja J4M4N3 » Ke Maalis 21, 2018 12:43

Avatar
J4M4N3
Weltmeister
 
Viestit: 6574
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 16:21

Re: Australian GP - 2018

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Ke Maalis 21, 2018 16:53

Varsinaisia ohituksia tuolla kolmannella DRS-suoralla tuskin nähdään, mutta se mahdollistaa pääsemisen lähemmäksi ensimmäistä ja toista aluetta varten. Ehkä puolustava kuljettaja joutuu myös tekemään puolustavia liikkeitä kolmannella sektorilla tämän ansiosta, jolloin ohittava kuljettaja pääsee lähemmäksi ensimmäisen sektorin suoria varten.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1954
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Australian GP - 2018

ViestiKirjoittaja J4M4N3 » To Maalis 22, 2018 13:18

Avatar
J4M4N3
Weltmeister
 
Viestit: 6574
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 16:21

Re: Australian GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » To Maalis 22, 2018 16:20

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14073
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Australian GP - 2018

ViestiKirjoittaja Tyrrel » To Maalis 22, 2018 19:35

Taitaa kyllä kauden ekat harjoitukset jäädä näkemättä kun olisi semitärkeä tentti aamulla. Jos sitä toisia harkkoja yrittäisi sitten aamukahvin kanssa silmäillä.
"Tyhmyydellä ja neroudella on se ero, että neroudella on rajansa"
-Albert Einstein
Avatar
Tyrrel
Monacon voittaja
 
Viestit: 4075
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2013 16:58

Re: Australian GP - 2018

ViestiKirjoittaja J4M4N3 » Pe Maalis 23, 2018 12:58

Daniel Ricciardo +3 ruutua liiasta nopeudesta punaisten lippujen aikana.
Avatar
J4M4N3
Weltmeister
 
Viestit: 6574
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 16:21

Re: Australian GP - 2018

ViestiKirjoittaja Osku90 » Su Maalis 25, 2018 10:28

Ferrarilla kävi lauantaina työtapaturma, kun Räikkönen voitti Vettelin aika-ajossa, mutta heidän onnekseen tilanne saatiin käännettyä kisassa melko huomaamatta.

Jos jotain hopeareunusta suomalaisittaun haetaan, niin Bottaksen kannalta tietenkin Vettelin voitto on positiivinen asia, sillä se vei Hamiltonilta 7 pistettä pois. Vettel ei kuitenkaan mestaruudesta kykene taistelemaan, kun ei kupoli kestä tiukassa paikassa.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4929
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Australian GP - 2018

ViestiKirjoittaja Kamui Button » Ma Maalis 26, 2018 10:05

Ensimmäinen kilpailu ajettu, ei suuria yllätyksiä. Renault pieni pettymys, Haas yllättävän vahva.

Toiveissa vielä tasainen kausi, vaikkakin Mersu näyttää jälleen parhaalta paketilta. Hamiltonin ylimieliset kommentit jäi hyvin mieleen. Karma ja Ferrari kuittasi sunnuntaina.
Kamui Button
Maksukuski
 
Viestit: 521
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 21:19


Paluu F1-kisakeskustelut ja -tulokset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa