Kiinan GP - 2018

Täältä löydät GP-viikonloppujen tulokset, uutiset ja rataesittelyt.

Kiinan GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ke Huhti 11, 2018 9:16

Kuva 2018 FORMULA 1 HEINEKEN CHINESE GRAND PRIX Kuva

Kuva

Kiinan GP ajetaan tällä kaudella jälleen kolmantena kilpailuna kaudesta toiseen jatkuvan säätämisen seurauksena. Shanghain rata on osa uuden vuosituhannen aikana kasvanutta trendiä rakentaa komeat puitteet omaava moottorirata nousevaan talousvaltioon lähelle suurkaupungin sykettä. Rata-alueella on kieltämättä huomattavan komeat puitteet, ja paddock-alueen rakennukset noudattelevat osittain perinteistä kiinalaista rakennustyyliä. Eikä ratakaan ole lainkaan hullumpi kokonaisuus, vaikka jotkut ovat sanoneetkin radan muistuttavan muutamaa vuotta aikaisemmin valmistunutta Sepang International Circuitia.

Shanghain radalta löytyy yksi koko sarjan pisimmistä suorista, mikä on useimmiten tarjonnut kisoissa melko hyvin ohitusmahdollisuuksia, myös mutkat 1 ja 6 ovat takavuosina olleet usein otollisia ohituspaikkoja. Kiinan kisaviikonloppuja on toisinaan leimannut hivenen epävakaa sää, ja toisinaan Shanghain kaupungin savusumun on sanottu vaikuttavan myös rata-alueen ilmanlaatuun. Nykymallin mukaisesti Shanghain rata on melko tekninen, ja vaatii auton säätötyössä jonkinasteisia kompromisseja. Kahdella pitkällä suoralla autosta tulee löytyä riittävästi huippunopeutta, mutta radan keskiosan pitkissä kaarteissa autolta vaaditaan myös hyvää kaarrenopeutta. Radan – ja kenties koko sarjan haastavin – kohta on mutkien 1, 2 ja 3 muodostama kokonaisuus, johon tullaan pääsuoralta erittäin suurella nopeudella, vauhdin hiljalleen laskiessa hyvinkin alhaiseksi. Useat pitkät ja vauhdikkaat mutkat pitävät myös huolen siitä, että renkaiden hallinnan merkitys korostuu kisamatkalla. Varsinkin vasemman puolen renkaat ovat Shanghaissa paikoitellen huomattavan kovilla. Eritoten aika-ajoissa tarkkuutta vaatii myös yllättävän hankala radan viimeinen mutka, johon on useita kertoja pilattu muuten hyvin sujunut aikakierros.

Osakilpailun perustiedot:

Ensimmäinen F1-osakilpailu: 2004
Rata: Shanghai International Circuit
Sijainti: Jiading, Shanghai, Kiina
Radan pituus: 5,451 km
Kierroksia kisassa: 56 (305,066 km)
Rataennätys: 1:32.238 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
Rengasseokset: Ultrapehmeä (violetti), pehmeä (keltainen) ja keskikova (valkoinen)
Kuskien rengasvalinnat:
Spoiler:
Kuva

DRS-alueet: Pääsuora ja pitkä takasuora
DRS-mittauspisteet: Mutkassa 12 ja ennen mutkaa 16

Sää Shanghaissa: Accuweatherin sääennuste


Aikataulu (Suomen aikaa):

Perjantai 13.4.
1. harjoitukset: 05.00
2. harjoitukset: 09.00

Lauantai 14.4.
3. harjoitukset: 06.00
Aika-ajot: 09.00

Sunnuntai 15.4.
Kilpailu: 09.10

Muuta:

Radan viralliset kotisivut: http://www.icsh.sh.cn
Shanghai International Circuit ilmakuvassa: Google Maps


Kuva Kaudella 2017 Kuva

Kisaketju

Kisa Live-Chatissä

Vuosi sitten Kiinan GP:n perjantaiharjoitukset olivat käytännössä turhat. Lääkintähelikopteri ei pystynyt lentämään huonon sään takia. Keli parani välissä hetkeksi, mikä johti lukuisiin spinnauksiin välikelin renkailla, mutta kunnon harjoittelu tehtiin vasta lauantaina, kun rata oli kuiva.

Aika-ajossa Max Verstappenin Red Bull hajosi, ja jätti hollantilaisen porukan perälle. Sauberilla Wehrleinia tuurannut Antonio Giovinazzi ryttäsi autonsa viimeisessä mutkassa, ja aiheutti samalla Grosjeanin karsiutumisen jatkosta. Ferrari oli kärjessä kahdessa ensimmäisessä osiossa, mutta kolmannessa osiossa Mercedeksestä ruuvattiin lisää kulkua. Hamilton vei paalun, mutta Vettel pääsi kiilaamaan Bottaksen eteen tuhannesosan erolla.

Sunnuntaina sää näytteli ennusteiden mukaisesti roolia kisan startissa. Giovinazzi päätti Sauber-pestinsä ja mahdollisesti F1-uransa ajamalla toisen rajun ulosajon vuorokauden sisään. Vettel vaihtoi sliksit jo aiemman virtuaalisen turva-auton aikana, mutta muut menivät varikolle vasta Giovinazzin kolarin jälkeen. Vettel putosi kuudenneksi, mutta nousi pian yhden sijan turva-auton takana, kun Valtteri Bottas sipinnasi hänen edestään ja putosi 12. sijalle.

Turva-auton lähdettyä Verstappen nousi pian toiseksi lähdettyään kilpailuun joukon hänniltä. Vettel ohitti Räikkösen ja Ricciardon, ja käytti undercuttia Verstappenin jahtaamiseen, mutta lopulta vauhti ei riittänyt uhkaamaan kilpailun voittoon ajellutta Hamiltonia. Kiina ajettiin vuosi sitten toisena kilpailuna, joten Hamiltonin voitto tasoitti pisteet Vettelin kanssa. Verstappen nousi kolmanneksi, ja Mercedes ohitti Ferrarin valmistajien sarjan kärkipaikalle.




Tulokset:

Spoiler:
Kuva


Kuva Kaudella 2008 Kuva

Kymmenen vuotta sitten Kiinan GP ajettiin kauden viimeistä edellisenä kilpailuna. Hamilton oli viiden pisteen MM-johdossa ennen Felipe Massaa. Aika-ajossa Hamilton otti paalupaikan melko suurella erolla. Räikkönen oli kakkonen ennen Massaa, Alonsoa ja Kovalaista.

Kisan startissa kärkikolmikon järjestys säilyi, mutta Kovalainen ohitti Alonson. Hamilton oli kovemmalla renkaalla, mutta pystyi silti rakentamaan pienen puskurin itsensä ja Räikkösen väliin. Ensimmäisten stoppien jälkeen ero oli jo seitsemän sekuntia, eikä Kimillä näyttänyt olevan riittävästi kulkua. Toisten stoppien jälkeen eroa oli jo 13 sekuntia, ja Räikkönen päätti päästää mestaruudesta taistelevan tallikaverinsa ohitseen.

Kisan jännittävyydestä voidaan olla montaa mieltä. Mikään klassikko siitä ei tullut, sillä edes YouTubesta ei löydy yhtään järkevää videota aiheesta. Massa oli nyt 7 pistettä Hamiltonia jäljessä ennen Brasilian GP:tä. Kisan jälkeen Räikkönen totesi päästäneensä Massan ohi omasta päätöksestään, eikä saanut tallimääräystä ylemmältä taholta.

Tulokset:

Spoiler:
Kuva
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14010
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kiinan GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ke Huhti 11, 2018 9:16

Tulokset:

FP1:

Spoiler:
Kuva
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14010
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kiinan GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ke Huhti 11, 2018 9:17

En jotenkin sisäistänyt sitä, että Kiina ajetaan jo ensi viikonloppuna. Olen bookannut viikonlopuksi menoa, joten varmaan jää väliin.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14010
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna


Paluu F1-kisakeskustelut ja -tulokset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa