Espanjan GP - 2018

Täältä löydät GP-viikonloppujen tulokset, uutiset ja rataesittelyt.

Espanjan GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Su Touko 06, 2018 11:09

Kuva FORMULA 1 GRAN PREMIO DE ESPAÑA EMIRATES 2018 Kuva

Kuva

Espanjan GP:llä on pitkät perinteet F1-sirkuksessa, ja sarja on vuosien saatossa vieraillut useissa eri kaupungeissa ympäri maata. Vuodesta 1991 lähtien kisapaikkakunnaksi on kuitenkin vakiintunut miljoonakaupunki Barcelonan lähistöllä sijaitseva Montmelón kunta, jossa sijaitsee nimeä Circuit de Barcelona-Catalunya -nimeä kantava moottorirata. Barcelona-etuliitteen rata sai nimeensä syksyllä 2013. Vaikeasta taloustilanteesta huolimatta Espanjan osakilpailu on säilyttänyt vankan asemansa osana kisakalenteria, ja vuosittainen tapahtuma on ollut etenkin paikallisten keskuudessa suuressa suosiossa. Tästä on suurelta osin kiittäminen Fernando Alonson menestyksen aloittamaa varsinaista formulabuumia, joka alkoi jo 2000-luvun ensimmäisinä vuosina, ja jolle ei loppua tunnu näkyvän. Espanjan kisa on jo hyvän aikaa tunnettu myös kauden ensimmäisenä Euroopassa ajettavana osakilpailuna. Tallit tuovat useimmiten juurikin Espanjaan kauden ensimmäiset suuret päivitykset autoihinsa, mistä johtuen kisaviikonlopun katsotaan antavan suuntaa koko loppukauden voimasuhteille.

Circuit de Barcelona-Catalunyan rataa voi hyvällä syyllä pitää nykyaikaisen moottoriradan perikuvana. Rata on melko monipuolinen sekoitus erityylisiä mutkia, mutta painopiste on eritoten nopeissa ja keskinopeissa mutkissa. Radan luonnetta ja sen tärkeyttä takavuosien testiratana kuvaa hyvin toisinaan käytetty fraasi: "Jos auto on nopea Barcelonassa, on se sitä joka paikassa". Radan loppuosa on tätä nykyä hitaampi mihin vielä 2000-luvun alkuvuosina totuttiin, sillä vuodeksi 2007 radalle lisättiin hidas shikaani ennen viimeistä mutkaa sekä hillitsemään vauhteja että helpottamaan ohituksia pitkällä pääsuoralla. Rata kärsikin vielä kymmenkunta vuotta sitten merkittävästä "ohitusongelmasta", sillä joinain vuosina kisan aikana tapahtuvat ohitukset saattoi laskea yhden käden sormilla. Shikaanin lisääminen ei kuitenkaan itsessään juuri tuonut helpotusta ongelmaan, mutta tätä nykyä DRS-järjestelmä antaa melko hyvät mahdollisuudet ohituksiin parissakin eri paikassa. Circuit de Barcelona-Catalynuan rata on asfalttinsa ja perusluonteensa vuoksi jopa kauden kovin testi renkaille. Pitkät kaarteet kuormittavat huomattavan paljon pääasiassa vasenta eturengasta, eivätkä kisaviikonlopun aikana nähtävät rengasrikot ole lainkaan poikkeuksellisia. Varsinkin radan kolmas ja neljäs kaarre, sekä todella vauhdikas Campsa-mutka asettavat renkaiden kestävyydelle huomattavan kovan haasteen. Asiaa tuskin auttaa tänäkään vuonna se, että Espanjassa päästään usein ajamaan aurinkoisissa ja lämpimissä olosuhteissa.

Osakilpailun perustiedot:

Ensimmäinen F1-osakilpailu: 1951 (Pedralbes)
Rata: Circuit de Barcelona-Catalunya
Sijainti: Barcelona, Katalonia, Espanja
Radan pituus: 4,655 km
Kierroksia kisassa: 66 (307,104 km)
Rataennätys: 1:21.670 (Kimi Räikkönen, Ferrari, 2008)
Rengasseokset: Superpehmeä (punainen), pehmeä (keltainen) ja keskikova (valkoinen)
Kuskien rengasvalinnat:
Spoiler:
Kuva

DRS-alueet: Pääsuora ja mutkien 9-10 välinen suora
DRS-mittauspisteet: Ennen mutkia 9 ja 16

Sää Barcelonassa: Accuweatherin sääennuste


Aikataulu (Suomen aikaa):

Perjantai 11.5.
1. harjoitukset: 12.00
2. harjoitukset: 16.00

Lauantai 12.5.
3. harjoitukset: 13.00
Aika-ajot: 16.00

Sunnuntai 13.5.
Kilpailu: 16.10

Muuta:

Radan viralliset kotisivut: http://www.circuitcat.com/en/
Circuit de Catalunya ilmakuvassa: Google Maps


Kuva Kaudella 2017 Kuva

Kisaketju

Kisa Live-Chatissä

Vuosi sitten Espanjassa nähtiin maailmanmestariehdokkaiden tiukka kaksintaistelu. Sebastian Vettelin viikonloppu alkoi katastrofaalisesti, kun Ferrarin vaihdelaatikko vaikutti hajoavan pääsuoralle. Auto saatiin kuitenkin pian takaisin radalle ilman vaihteiston vaihtoa, ja peli oli edelleen auki. Lauantaina kovimman kolauksen koki Valtteri Bottas, jolle oli tarkoitus vaihtaa uusi voimayksikkö ennen harjoituksia. Uudessa moottorissa oli kuitenkin vesivuoto, ja Mercedekseen vaihdettiin takaisin vanha kone.

Aika-ajo oli itse asiassa hyvinkin normaali 2017 kauden aika-ajo. Kärkinelikko oli melko tasainen, kunnes Q3:ssa Hamilton ja Vettel repäisivät tallikavereihinsa riittävän eron. Hamilton otti paalun niukasti ennen Vetteliä, Bottaksen ja Räikkösen miehittäessä toisen rivin.

Kisan startissa nähtiin draamaa, ja Skyn kommentaattori Martin Brundlen mukaan kömpelyyttä, kuten vuotta aiemmin. Nyt hopeanuolet eivät törmänneet yhteen, vaan kärkeen siirtyneen Vettelin ja toiseksi jääneen Hamiltonin takana Räikkönen jätti Bottakselle ykkösmutkaan liian vähän tilaa aiheuttaen ketjureaktion, jossa Räikkösen eturipustus petti osumasta Max Verstappenin Red Bulliin.

Kisa eteni pian asemasotavaiheeseen, jossa Vettelillä oli mukava kaula Hamiltoniin, ja Bottas oli käytännössä ulkona voittotaistelusta. Ennen ensimmäisiä stoppeja Hamiltonia pyydettiin lisäämään vauhtia, ja pian Ferrari joutui reagoimaan. Hamilton jatkoi radalla pidempään, mutta ei pystynyt kuluneilla softeilla vastaamaan Vettelin tuoreiden keltaisten vauhtiin. Kun Hamilton vihdoin tuli varikolle, oli Vettel saavuttanut Bottaksen, joka pelasi tiimipeliä. Barcelonassa ohittaminen on hankalaa pitkien mutkien ansiosta, ja Bottas onnistui hidastamaan Vetteliä mukavasti. Lopulta Vettel kuitenkin pääsi ohi pääsuoralla.

Mercedekselle tarjoutui mahdollisuus voittaa kilpailu, kun Stoffel Vandoorne törmäsi Massaan ja joutui jättämään autonsa vaaralliseen paikkaan. Hamilton kävi virtuaalisen turva-auton takana vaihtamassa mediumit takaisin softeihin, ja pakotti Vettelin reagoimaan. Vettel tuli varikolle hakemaan mediumit, mutta VSC oli jo loppunut ja Hamilton paahtoi pääsuoraa kisanopeudella. Vettel joutui työntämään Hamiltonin radalta ykkösmutkassa pitääkseen paikkansa, mutta muutamaa kierrosta myöhemmin ylikovat mediumit eivät enää antaneet mahdollisuutta, kun Mersu siirtyi hyvällä viimeisen mutkan ulostulolla ja DRS:llä ohi.

Bottas joutui keskeyttämään toisten stoppien jälkeen, kun vanha voimayksikkö, joka oli rajoittanut suomalaisen suorituksia niin aika-ajossa kuin kisassa, päätti vihdoin laueta näyttävän savupilven saattamana. Espanjan jälkeen Vettelin pistejohto kutistui kuuteen pisteeseen, mutta Bottas putosi jo 41 pisteen päähän.



Tulokset:

Spoiler:
Kuva


Kuva Kaudella 1998 Kuva

20 vuotta sitten Espanjan aika-ajoissa nähtiin melkoista ylivoimaa, kun Mika Häkkinen ajoi paalulle peräti 0,734 sekunnin erolla tallikaveriinsa, ja kolmanneksi jätetty Michael Schumacher jäi peräti 1,523 sekuntia.

Kisassakaan kellään ei ollut palaa Häkkisen vauhtiin. Suomalainen kontrolloi vauhtia kärjessä koko kisan. Schumacher putosi startissa viidenneksi Fisichellan ja Irvinen taakse, mutta Irvine hidasti tahallaan omaansa ja Fisichellan vauhtia. Schumacher kuittasi kaksikon varikolla. Tämän jälkeen Fisichella ja Irvine jatkoivat taisteluaan, kunnes kierroksella 28, kaksikko kolaroi toisensa ulos. Kisan jälkeen kolari tuomittiin Fisichellan syyksi, mikä johti $7500 sakkoihin.

Kisan aikana sekä Michael Schumacher että Esteban Tuero saivat 10 sekunnin stop & go -rangaistuksen varikon ylinopeudesta. Häkkinen ajoi varmaan voittoon ennen tallikaveri Coulthardia ja Schumacheria. Martin Brundle luonnehti Häkkisen olleen omassa sarjassaan koko viikonlopun. Espanjan jälkeen Häkkisellä oli kasassa 36 MM-pistettä. Coulthard oli toisena 29 ja Schumacher kolmantena 24 pisteellä.

Tulokset:

Spoiler:
Kuva
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14073
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Espanjan GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Su Touko 06, 2018 11:09

Tulokset:

FP1:

Spoiler:
Kuva


FP2:

Spoiler:
Kuva


FP3:

Spoiler:
Kuva


Aika-ajot:

Spoiler:
Kuva


Kilpailu:

Spoiler:
Kuva
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14073
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Espanjan GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Su Touko 06, 2018 11:11

Kuva

Mitä ajattelette tuosta Mersun ja Ferrarin rengasvalintaerosta? Medium oli ainakin viime vuonna aika turha rengas, mutta Mersulla on niitä molempiin autoihin kolme settiä.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14073
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Espanjan GP - 2018

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Su Touko 06, 2018 11:58

Tänä vuonna medium on pehmeämpi ja rasitus kovempi. Barcelonassa on myös uusi asfaltti ja ainakin talvitesteissä medium toimi Mercedeksessä hyvin. Eikös Pirelli tuo tänne myös spesiaalit renkaat, joiden pinta on hieman normaalia ohuempi?
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1954
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Espanjan GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Su Touko 06, 2018 12:31

Totta muuten. Mitenhän tuo pinta nyt sitten vaikuttaa? Vettelillä loppui renkaat Bahrainissa, olikohan niistä siis kumi loppu, vai joku muu ongelma.

Joka tapauksessa Mersulla on niin vähän punaisia renkaita, että heille jää aika-ajorenkaitten jälkeen kaksi settiä niitä harjoitteluun. Ei ainakaan paranna heidän mahdollisuuksiaan ymmärtää auton vaikeuksia pehmeämmillä seoksilla.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14073
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Espanjan GP - 2018

ViestiKirjoittaja Osku90 » Su Touko 13, 2018 18:40

Barca on kyl ehkä surkein rata mitä ollaan nähty kolmen viime vuosikymmenen aikana. Uskomattoman tylsä kisa.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4929
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Espanjan GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Su Touko 13, 2018 19:25

Osku90 kirjoitti:Barca on kyl ehkä surkein rata mitä ollaan nähty kolmen viime vuosikymmenen aikana. Uskomattoman tylsä kisa.

Australian kanssa samaan sarjaan, uudistusta tarvitaan.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14073
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Espanjan GP - 2018

ViestiKirjoittaja J4M4N3 » Ke Touko 16, 2018 15:59

Grosjeanin spinni vielä ensimmäisten kierrosten erikoismiehen silmin.
Avatar
J4M4N3
Weltmeister
 
Viestit: 6574
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 16:21


Paluu F1-kisakeskustelut ja -tulokset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa