Monacon GP - 2018

Täältä löydät GP-viikonloppujen tulokset, uutiset ja rataesittelyt.

Monacon GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ma Touko 21, 2018 11:37

Kuva FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO 2018 Kuva

Kuva

Monaco on F1-kalenterin kruununjalokivi, kisa jonka jokainen kuljettaja haluaa voittaa enemmän kuin minkään muun. Voitto pienen ruhtinaskunnan ahtailla kaduilla on monen arvoasteikossa heti maailmanmestaruudesta seuraava. Eikä suotta, sillä Monacon kaduilla menestyminen vaatii todella monen asian loksahtamista kohdalleen, ennen kuin voitosta voi edes haaveilla. Monet F1-historian suurimmista kuljettajista ovat luoneet maineensa juuri Monacossa; Graham Hillin viisi ja Ayrton Sennan kuusi voittoa osakilpailusta ovat osaltaan luoneet kyseisten herrojen ympärille suuren mestarin auran. Monacon GP:hen on aina liitetty olennaisena osana glamourintäyteinen ilmapiiri, ja nykyinen Monacon ruhtinas Albert kunnioittaa joka vuosi tapahtumaa läsnäolollaan. Monacon GP-viikonloppuna kuljettajilla on tavallista enemmän oheistoimintaa sekä sponsori- että hyväntekeväisyystilaisuuksien tiimoilta, ja tallit järjestävät usein mediatempauksia juuri Monacon viikonloppuna.

Monacon katurataa on luonnehdittu yhdeksi maailman haastavimmista kilparadoista, mutta siihenkin on ajan hammas alkanut purra jo hyvän aikaa sitten. Kolminkertainen maailmanmestari Nelson Piquet luonnehti jo aikapäiviä sitten Monacon kaduilla ajamista yhtä järkeväksi kuin polkupyörän ajamiseen olohuoneessa. Moni muu hänenkin jälkeensä on sanonut, ettei ahtailla kaduilla ajamisessa ole mitään järkeä. Monacon kisajärjestäjät ovat yrittäneet vastata haasteeseen parantamalla radan turvallisuutta ja näkyvyyttä useissa kohdissa, sekä siloittelemalla pahimpia asfaltin epätasaisuuksia. Katuradan kenties tunnusomaisimmat piirteet - Casinon alamäen pomppu ja äärimmäisen hidas Grand Hotel -neulansilmä - ovat kuitenkin säilyneet käytännössä koskemattomina jo vuosikymmenien ajan. Suurimmat muutokset ovat kohdistuneet lähinnä radan loppupuolelle, joka on tätä nykyä selvästi hidasvauhtisempi mitä osakilpailun historian alkuvuosina. Ohituspaikkoja kapeilta kaduilta on aina löytynyt todella niukalti, otollisin paikka tätä nykyä lienee jarrutuksessa tunnelin jälkeiseen hitaaseen shikaaniin. Tosin Monacossa ohitusyrityksillä on ikävä tapa päättyä jonkinasteisiin kolareihin, mistä johtuen myös turva-auton vierailu radalla kilpailun aikana on enemmän sääntö kuin poikkeus. Onnistunut taktiikka onkin nykypäivänä paras keino kohentaa sijoitusta Monacossa kilpailun aikana, sillä lähtöjärjestys useimmiten sanelee hyvin pitkälti kilpailun käsikirjoituksen.

Osakilpailun perustiedot:

Ensimmäinen F1-osakilpailu: 1950
Rata: Circuit de Monaco
Sijainti: Monte Carlo, Monaco
Radan pituus: 3,337 km
Kierroksia kisassa: 78 (260,286 km)
Rataennätys: 1:14.439 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
Rengasseokset: Hyperpehmeä (vaaleanpunainen), ultrapehmeä (violetti), superpehmeä (punainen)
Kuskien rengasvalinnat:
Spoiler:
Kuva

DRS-alue: Pääsuora
DRS-mittauspiste: Mutkassa 17
Sää Monacossa: Accuweatherin sääennuste


Aikataulu (Suomen aikaa):

Torstai 24.5.
1. harjoitukset: 12.00
2. harjoitukset: 16.00

Lauantai 26.5.
3. harjoitukset: 13.00
Aika-ajot: 16.00

Sunnuntai 27.5.
Kilpailu: 16.10

Muuta:

Radan viralliset kotisivut: http://www.formula1monaco.com/
Circuit de Monaco ilmakuvassa: Google Maps


Kuva Kaudella 2017 Kuva

Kisaketju

Kisa Live-Chatissä

Vuosi sitten ensimmäiset harjoitukset ajettiin varsin rauhallisissa merkeissä, sillä kolina alkoi vasta toisissa treeneissä. Ocon kolhi ensin autoaan, ja sitten tapahtui se varmin tapahtuma viime kauden Monacon GP:ssä, Stroll ryttäsi autonsa. Ferrarit olivat huimassa vireessä, mutta Red Bullitkin näyttivät olevan Mersujen edellä.

Lauantaina Ocon puolestaan laittoi autonsa uusiksi uima-altaan mutkissa, mutta hän ehti mukaan aika-ajoon vain pudotakseen ensimmäisessä osiossa. Toisessa osiossa Vandoorne vuorostaan ajoi seinään, mikä osaltaan johti Hamiltonin putoamiseen. Mersu ei ollut toiminut ensimmäisellä vedolla kuten olisi pitänyt, joten Hamilton oli vielä viimeisten joukossa yrittämässä parantaa aikaansa.

Lauantain yllätykset eivät kuitenkaan olleet ohi. Kolmannessa osiossa Ferrarit olivat odotetusti muiden edellä, mutta ensimmäisten vetojen jälkeen Kimi oli kiinni paalussa ennen Vetteliä. Kimi paransi vielä toisella vedolla aikaansa, mutta Vettel tuli vauhdilla takaa. Ero maaliviivalla oli 43 tuhannesosaa Kimin hyväksi.

Kimi piti paikkansa kisan startissa, ja jono muodostui. Noin 45 minuuttia myöhemmin tapahtui seuraavan kerran, kun autot alkoivat käydä varikolla. Vettel pelattiin varikolla Kimin eteen, ja Ricciardo nousi kolmanneksi. Button teki jäähdyttelykisassaan Wehrleinista jauhelihaa, ja toi radalle turva-auton, joka taas ei tuonut riittävästi turvaa Marcus Ericssonille. Foorumilaisten suosikkikuljettaja ajoi seinään. Seuraavana Vandoorne ajoi samaan kaiteeseen.

Maaliin kurvailtiin turvallisessa jonossa Vettelin johdattamana. Ero kisassa seitsemänneksi nousseeseen Hamiltoniin repsahti jo 25 pisteeseen.



Tulokset:

Spoiler:
Kuva


Kuva Kaudella 1998 Kuva

20 vuotta sitten Mika Häkkinen oli ainut 1:20 alittaja aika-ajossa. Tallikaveri Coulthard jäi yli kolme kymmenystä, Fisichella yli puoli sekuntia ja Schumacher lähes sekunnin. Kisan startissa kärjen järjestys säilyi, ja McLarenit lähtivät karkuun. Schumacherilla olisi saattanut olla vauhtia vastata, mutta hän jumiutui Fisichellan taakse.

Kierroksella 18 McLarenien unelmailtapäivä särkyi, kun Coulthardin moottori hajosi. Ensimmäisten varikkostoppien jälkeen Schumacher pääsi nousemaan Fisichellan edelle, mutta toinen Benetton-kuljettaja Wurz oli ilmaantunut eteen. Schumacher yritti väkisin ohi neulansilmässä, mikä johti useampaan osumaan. Schumacher pakotti tiensä ohi, mutta autosta hajosi jotain. Epävakaan menon seurauksena oli vielä uusi osuma kaiteisiin ennen paluuta varikolle.

Schumacher nousi autostaan, mutta Ross Brawn käski hänet takaisin, sillä mekaanikot alkoivat korjata ripustuksia. Toimenpiteiden aikana Schumacher jäi Häkkiselle jo kaksi kierrosta. Häkkinen ajoi varmaan voittoon lopulta hiukan säästellen. Eroa Fisichellaan oli maalissa reilu 11 sekuntia. Irvine nousi kolmantena podiumille, ja Mika Salon neljäs sija teki 1998 Monacon GP:stä historian siihen mennessä parhaan suomalaiskisan. Häkkisen MM-johto kasvoi jo 17 pisteeseen.

Tulokset:

Spoiler:
Kuva
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14073
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Monacon GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ma Touko 21, 2018 11:38

Tulokset:

FP1:

Spoiler:
Kuva


FP2:

Spoiler:
Kuva


FP3:

Spoiler:
Kuva


Aika-ajot:

Spoiler:
Kuva


Kilpailu:

Spoiler:
Kuva
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14073
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Monacon GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ma Touko 21, 2018 11:38

Itse olen taas evakossa ensi viikonlopun, mutta uskoisin, etten menetä mitään.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14073
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Monacon GP - 2018

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Touko 21, 2018 13:42

Williamsit vetää seinään ja Verstappen nii eikö sitä turva-auto tuo vähä väriä kisaan.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44399
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Monacon GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ma Touko 21, 2018 14:42

Juu, ja turva-auto tulee nyt Bakun ja Espanjan perinnössä jokaisesta hiilikuidun palasesta, niin Grosjean ja Ericssonkin ajavat seinään turva-auton takana.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14073
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Monacon GP - 2018

ViestiKirjoittaja Osku90 » Su Touko 27, 2018 20:03

Eipä kertynyt tännekään juuri kommentteja kisasta, eikä ihme.

Ensin lupaillaan sadetta, jota ei koskaan tietenkään saatu, sitten alettiin lupailemaan toisia stoppeja, mutta eipä niitäkään tietenkään saatu.

Monaco on kuivalla kelillä kyllä täysin turha kisa. Kisoissakin ajetaan niin hiljaa, ettei virheitäkään tule. Myöskään turva-autosta ei ole mitään hyötyä kisan jännittävyyden kannalta, ellei se satu osumaan siihen viiden kierroksen jaksoon, jossa kärki tekee ainoan stoppinsa. Se on aivan sama vaikka radalla ajaisi samoilla Pirelleillä, millä Fangio voitti Monacossa 1950, niin kukaan ei pääse ohi.

Bottaksen strategia oli taas hieno, mutta valitettavasti tuollaisella mikkihiirellä sitä ei pääse hyödyntämään lainkaan.

Harjoitusten ajan varikolla kuhisi, kuinka nyt renkaat eivät kestä ja kaikkien pitää tehdä vähintään kaksi stoppia. No Gaslyn Hyperit tais kestää yli 30 kierrosta ja ultrilla olisi ajanut vaikka lähdöstä maaliin. Turha vedota siihenkään, että Gasly olisi ajanut jotenkin tosi hiljaa, jotta renkaat kestävät. Mies onnistui kuitenkin nostamaan aika-ajosijoitustaan kolme pykälää.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4929
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Monacon GP - 2018

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Su Touko 27, 2018 21:50

Kilpailu vaikutti jo aika lupaavalta, kun alussa saatiin muutamia ohituksia, kuljettajilla oli vaikeuksia renkaidensa kanssa ja nähtiin erilaisia strategioita. Kuitenkin loppu oli lajin kannalta lähes häpeällinen. Verstappen sai ihan todenteolla vääntää Sainzista ohi, vaikka oli yli 3s kierroksella nopeampi. Kukaan ei vaan uskaltanut luopua rata-asemastaan ja tulla hakemaan uusia renkaita, vaikka niillä olisi ajanut menetetyn ajan kiinni hetkessä. Tämä johti siihen, että kärki laahusti eteenpäin loppuun kuluneilla renkailla, ja lopulta edes Vettel ei pysynyt auton raadollaan sinnittelevän Ricciardon perässä.

Mielestäni ei voi vain sanoa, ettei Monacossa ole ohituspaikkoja, mutta kukaan ei oikein päässyt edes iskuetäisyydelle. Bottas pääsi muutamaan otteeseen sekunnin päähän Räikkösestä ja Vettel Ricciardosta, mutta ei niin kaukaa pääse ohi missään muualla kuin korkeintaan Bakussa. Pirelli teki mielestäni hyvää työtä renkaiden kanssa eikä tapahtumaköyhyys ainakaan niistä johtunut, autot ovat vain niin hankalia ajaa toisen perässä, ettei ohitustilanteita pääse syntymään.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1954
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Monacon GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Su Touko 27, 2018 22:29

Monaco veks kalenterista
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14073
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Monacon GP - 2018

ViestiKirjoittaja Kamui Button » Ma Touko 28, 2018 10:39

Mielestäni Ferrarin olisi kannattanut ottaa riski Kimin kustannuksella: Jos oltaisi käyty vaihtamassa renkaat parikymmentä kierrosta ennen ruutulippua, niin olisi ollut pieni sauma palkintopallille. Uusilla renkailla kierrosaika 4-5s nopeampi... Ainakin sillä oltaisi paineistettu Mersuja ihan eri tavalla. Ja jos ohitus ei olisi onnistunut, niin neljäs sija olisi vain vaihtunut viidenteen. :roll:
Kamui Button
Maksukuski
 
Viestit: 521
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 21:19

Re: Monacon GP - 2018

ViestiKirjoittaja BigBoss » Ma Touko 28, 2018 16:22

superzeppo kirjoitti:Monaco veks kalenterista

Jep. Alonsoa lainaten "tämä oli ehkä kaikkien aikojen tylsin kisa".
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 8054
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu


Paluu F1-kisakeskustelut ja -tulokset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa